Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 20773 ggr
Mooniq
2013-03-13 08:53

Kokosfett, kallpressat och deodoriserat

Jag har nu börjat med magic bullet kakao och gillar det skarpt. Varierar mina ägg med mbc vid frukostarna.

jag köpte kallpressad ekologiskt kokoksfett MED smak och doft och jag har även köpt smaklöst kallpressat kokosfett - deodoriserat.

Nu undrar jag om någon har fakta.

hur mycket av nyttigheterna försvinner vid deodoriseringen, man använder het vattenånga till detta - påverkar det halten av laurinsyra, kapral och kaprylsyran? (tex blir den smaklösa 50% nyttig, jämfört med smak/doft).

Eller klarar sig dessa tre syror lika bra i den smaklösa? Jag har lite svårt för smaken - men med extra tillsatt kanel i kakaon så funkar det men vill nog helst använda smaklös - dock vill jag ju ha nyttigheterna.

Så ni som har fakta MED hänvisningar dela gärna med er. Jag vill gärna veta var ni hittat fakta - så jag kan ta med det till andra som undrar..

 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Wildrat
2013-03-13 09:24
#1

Fetterna blir kvar som de är, det som försvinner är de få vitaminer som finns. Men man äter inte kokosfett för vitaminernas skull utan för fettet…

Fetterna är mättade så de tål uppvärmning.

Mooniq
2013-03-13 09:28
#2

#1 wildrat

ja, fettet är kvar - det vet jag ju.. jag vill veta vad som händer med laurin, kapral och kaprylsyran - som har mycket goda egenskaper för insidan av kroppen - om du inte är medveten om dem så googla laurinsyra och läs…

jag vill veta om halterna förändras när kokosfettet är deodoriserat!

Silverpaketet (Unilver) som kan köpas i vanlig affär är ju härdat - dvs helt död produkt - men den är ändå ett fett.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
2013-03-13 11:09
#3

Som wildrat säger händer inget av vikt med dessa

Det är mättade fetter som inte påverkas i någon omfattning

Jag kan väl erkänna att jag tom köper det billiga silverpaketet på ICA utan att tveka om inte "markattan" finns att tillgå 😇

Mooniq
2013-03-13 11:20
#4

#3 dufva

men då har inte du heller satt nån vikt vid syrorna i kokosfettet?

silverpaketet är ju ett härdat fett - visserligen ett fett men finns laurin, kapral och kaprylsyran kvar.. för de tre syrorna gör mycket bra ikroppen. DET är ju DET jag efterfrågar..🤔

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Petronella Pip]
2013-03-13 11:35
#5

Har läst nånstans härinne att den härdningen inte är så farlig då det är en väldigt liten del som behöver härdas eftersom det är hårt ändå… nåt sånt.

[WickedAlly]
2013-03-13 11:37
#6

Jag har läst runt lite, bland annat letat på Dahlqvist hemsida och även kikat bland kommentarerna där. Har googlat och läst på diverse sidor men ingenstans hittar jag att den smaklösa ska ha lägre halt av syrorna du efterfrågar. Har försökt att hitta någon vetenskapligt baserad text men utan resultat. Tycker dock att det borde stå på någon av alla de andra sidorna om halten på något sätt förändrats.

Ska leta vidare, blev nyfiken för jag använder själv den smaklösa då jag inte gillar kokos.

Annons:
Mooniq
2013-03-13 11:41
#7

# 6 WickedAlly

ja, jag har oxå letat runt men hittar inte siffror mellan de olika sorterna.

jag gick in på cocosa.se och ställde frågan till dom, där står även i deras text att den deodoriserade har kvar halter av de tre syrorna - men inte om 100% är kvar eller om de minskar.. Hittar ingen bra fakta mellan smak och smaklös..Cocosa.se säljer ju kokosfett så de är lite partiska. men hoppas ändå att de svarar mig.

För mig funkar den smaklösa på flera olika sätt - att steka i, att fylla upp  i såser och grytor med fetthalt och även att ha i MBC - så om halterna är liknande varann av dessa tre syror så räcker det för mig att köpa hem den smaklösa varianten.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 11:46
#8

Här: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/ekologiskt-kokosfett/ står det att produkten innehåller 48% laurinsyra, läste någon annanstans att kallpressat kokosfett vanligtvis innehåller ca 50%. Ska se om jag hittar vart jag läste det. 

Hoppas att de svarar!

Mooniq
2013-03-13 11:56
#9

#8

Tack!!

ja, jag hoppas oxå på svar. ska även skriva till unilever och se vad dom svarar..🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 11:59
#10

#9 Gör det, berätta gärna vad de svarar :)

dufva
2013-03-13 12:02
#11

Enligt uppgift så bör inte mctfetter hettas upp mer än till 150-160 grader eftersom dom då börjar falla sönder

Frågan är alltså hur mycket tex Carlshamn "misshandlar" sin kokosolja?

Normal margarintillverkning har jag för mig brukar ske runt 220 grader

Kan dom verkligen vara så dumma att dom utsätter även kokosoljan för den temperaturen??

Skulle vara fint med ett direkt svar från Unilever på den punkten

Mooniq
2013-03-13 12:04
#12
#8 WickedAlly

VILKEN BRA SIDA!! TACK FÖR TIPSET, den ska lusläsas. Hittade denna info om kokosfett i silverpaket! Nada nyttigt kvar

Nedanstående text är klippt från www.greatlife.se 

Hur är det kokosfett i silverförpackning som finns i vanliga matvarubutiker?

Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras starkt och kommer därför att innehålla transfettsyror och andra skadliga fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga kokosfettblocken som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror. Cocosa Pure Ekologiskt kokosfett har en hög kvalitet, är kallpressad och skonsamt raffinerad utan kemiska tillsatser, är inte härdad och innehåller inga transfetter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 12:07
#13

Här är en kallpressad, 50% laurinsyra. De andra syrorna hittar jag ingenting om dock men om inte laurinhalten påverkas mer så bör väl egentligen inte de heller göra det.

Annons:
[WickedAlly]
2013-03-13 12:10
#14

#12 Verkade stå mycket intressant där inne, lusläser också 😃
Intressant det där om fettet i silverpaketen.

Mooniq
2013-03-13 12:14
#15

#14

Laurinsyran är bra för mycket i kroppen, så den är nog viktigast, kanske är det därför det är svårt att få fram info om kapral och kaprylsyran.. jag letar vidare..

men en deodorisering innebär att ungefär 4% av laurinsyran försvinner, det kan jag leva med, helt klart

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 12:19
#16

#15 Ja, så är det nog. 

Samma här :)

Mooniq
2013-03-13 12:23
#17

… den korta varianten…. annars googla kapral kaprylsyra

det jag hittar om kapral och kaprylsyra är att de är riktigt bra för tarmen och de goda bakterierna. Syrorna försvårar för Candidasvampen och andra dåliga bakterier i tarmen.. 

finns tydligen kapryl som hälskokost att köpa oxå och då hittade jag i en text att man ska äta minimalt med socker och jästrika livsmedel.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 12:29
#18

Intressant, det låter ju onekligen som något man bör se till att få i sig. Funderar på om det finns i andra livsmedel också? Man kanske får i sig utan att man tänker på det?

[WickedAlly]
2013-03-13 13:39
#19

På tal om kokosfett, mellan 24/2 och 9/3 tappade jag bara 3 hekto. Inget att hurra för direkt eftersom jag fortfarande är i början av min viktminskning. 

Men i fredags började jag med kokosfett i mitt te, morgon och kväll. Drog ned på ostmängden samtidigt, finns ju ingen anledning att äta den när jag ändå är mätt. Vägde mig i lördags, 76,7 visade då vågen. Idag, fyra dagar senare så visar vågen 76,1! 6 hekto på fyra dagar, är så glad att det fungerar så jag ville bara berätta 😃

Mooniq
2013-03-13 14:08
#20

#19

Jag har kört mbc sen 8 mars och har även dragit ner kolhydraterna till under 15 gram/dag.. tappar ungefär 2 hg per dygn.. oxå superglad. jag har stått still länge, äggbantat som fungerar på mig, men det går långsamt och nu har även min kropp gjort en räser-start…håller mig under 1900 kalorier/dag och kolhydraterna kommer från grönsakerna och lite från kakaon.

😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[WickedAlly]
2013-03-13 14:19
#21

#20 Härligt 😃

Äter själv rätt mycket ägg, jag kanske borde testa mbc jag också för 2 hekto per dygn är ju väldigt bra! En extra skjuts vore ju toppen, har 16 kg kvar att gå ned så allt som bidrar är välkommet :)
Jag äter runt 1400 kalorier/dag, enligt matdagboken ska jag bara äta 1100 men det känns inte vettigt alls.

Vad har du för mått när du gör din mbc?

Mooniq
2013-03-13 14:35
#22

mbc -

30 - 40 gram kokosfett - (2-3 msk)

7-8 gram kakao ( 2 tsk)

1 tsk sukrin

2 dl hett vatten

mixar med stavmixer..

jag har även i lite kanel, jag älskade gammaldags kakao med kanel förr, och den passar fint här med, tycker jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 14:41
#23

Tackar, ska testa till frukost i morgon :)

savonit
2013-03-13 14:41
#24

Vilseledande information!!!!!

Klaga inte på silverpaketen.
Paketen är flera än en tillverkara och i sverige är det så vitt jag vet bara en tillverkare som misshandlar fettet.

Unilever

En annan silverförpackad kokosfett är den från albadalby som inte är misshandlad på samma sätt då den inte är härdad.

Man kan därför inte dissa silverpaketen utan endast Unilever vilket vi alla redan vet om.

Rasken90
2013-03-13 14:44
#25

Oj vad litet kokosfett jag tar i min mbc då..Tar väl ca 10gram av mitt kokosfett men då har jag ju den cocosa extra virgin, men det är bara för att jag inte ville göra slut på den så fort. Har ju köpt extra kokosfett nu , så att väntar på att de ska komma hem med då..Annars så kan man ju ta mindre mängd av fettet om man vet att man snart skall äta igen :-)

Mooniq
2013-03-13 14:55
#26

#24 Savonit

då kanske jag ska skriva till albadalby oxå o kolla hur det kokosfettet är framställt. Runtom där jag bor finns endast Unilevers silverpaket, jag visste inte att något annat företag hade silverpaket oxå.

Är det kallpressat och ekologiskt oxå? Har du paket, kan du läsa eller ta kort o lägga in på deklarationen

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
2013-03-13 15:21
#27

Om detta stämmer gällan dedeodoriserat kokosfett… har inga ord

Gàr man in pà länken finns även förmànerna för detodeodoriserade listade.

http://www.noble-house.tk/html/engels/Gamma_brochure/Advantages_of_extra_virgin_coconut_and_palm_kernel_oil.html

Huge difference between extra-virgin and organic deodorised coconut oil

Copra with fungi for deodorised coconut oilDeodorised coconut oil is made of ‘copra’. In Asia, small companies dry the coconuts in the sun or smoke it into copra. You can smell the overwhelming copra scent from afar. It is walked on by chickens, birds, goats and dogs. The humid climate and rainfall slow down the drying process, causing it to mould and ferment. The copra is brought to a factory where it is then pressed, refined, bleached and deodorised. Nothing seems to indicate that this deodorised coconut oil originates from stinking, mouldy, unhygienic copra. Amanprana witnessed this in Indonesia, Sri Lanka, the Philippines, … The high temperatures from the pressing process caramelise the sugars that connect with the proteins (Maillard reaction). Next, the coconut oil, browned in the process, is bleached through carbon filters. Using high-pressure steam, the smell is removed from the oil. Freshly shaved coconut for extra-virgin coconut oilThe process is cheap because huge volumes can be produced without any consideration for health. After all, the refining process not only kills the fungi and bacteria, it also destroys countless nutrients.

Extra-virgin coconut oil starts from freshly peeled and subsequently ground coconuts, immediately left to dry in drying cabinets at a low temperature. The dry shredded coconut is then cold-pressed into extra-virgin coconut oil (VCO extra).

och

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil

RBD stands for "refined, bleached, and deodorized." RBD oil is usually made from copra (dried coconut kernel).

The dried copra is placed in a hydraulic press with added heat and the oil is extracted. This yields up practically all the oil present, amounting to more than 60% of the dry weight of the coconut.[8]

This "crude" coconut oil is not suitable for consumption because it contains contaminants and must be refined with further heating and filtering.

Another method for extraction of a "high-quality" coconut oil involves the enzymatic action of alpha-amylase, polygalacturonases, and proteases on diluted coconut paste.

Annons:
Mooniq
2013-03-13 17:45
#28

#27

Huu.. obehagligt…

Jag var inne på gunnar lindgrens sida . Googla margarin gunnar  så hittar ni han. Han har skrivit mycket om just margarintillverkning. det finns olika processer angående härdning, blekning och deodorisering..

om jag förstår rätt så kan man deodorisera med antingen het vattenånga eller med kemikalier. Vet inte om kallpressat ekologiskt deodoriserat kokosfett har hanterats som i din artikel men hoppas så klart inte det!

Unilvers härdade kokosfett har nog gått igenom de flesta kemistadier tyvärr.. förhoppningsvis när efterfrågan världen över efter nyttigt och ekologiskt ökar så kanske även kokosfettets framställning blir bättre och ännu renare.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
2013-03-13 19:02
#29

Mooniq, hoppas det de skrev inte stämmer.

Glad att det jag har, använder endast för att steka i pg av magkatarr om jag äter i större mängd, är den sk virgin coconutoil.

Och… jag har och har aldrig haft nàgot med Carlshamns AB att göra mer än att vara född och uppvuxen där 😉

mooonlight
2013-03-13 19:26
#30

TS
Var hittar du kallpressat deoderiserat kokosfett?!? 

#11 skrivet av dufva
Vad jag förstår brukar kokosolja deoderiseras vid 200-235C. (Kallpressad kokosolja har för övrigt "smoke point" kring 177C… Å andra sidan brukar man inte deoderisera kallpressad olja, utan den oljan man använder brukar ha avsevärt högre "smoke point".)

Mooniq
2013-03-13 19:34
#31

#30

Jag beställer på www.crearome.se eller www.vitavera.se

kokosfettet är kallpressat ekologiskt och sen hanterat med het vattenånga som tar med sig smak och doft. Därav att jag undrar om några av nyttigheterna försvinner på vägen med deodoriseringen. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
2013-03-13 19:36
#32

Jag har läst att det handlar om 110-130 grader :s

Record
2013-03-13 22:23
#33

Nog dags att gå till ursprunget, kokosnöten när man läser om processen för att "rena" går till. Själv köper ja Alba-Dalby på City-Gross vilket ej är härdat enligt uppgift. Copra har jag i minnet av min barndom 40-talet där det i hamnen låg under en pressenning tillsammans med råttor (stora som en katt) den smakade fränt av mögel som man fick skära bort. Har även smakat kokos i Malaysia direkt från trädet, vilken var betydligt bättre. För ca 3-4 år sedan fanns en kille här på KIF som skulle starta en odling av nötter i Thailand undrar när han kommer igång?

Wildrat
2013-03-13 23:49
#34

Kokosfett är mest mättat fett men 5-10% är enkelomättat och 2-3% fleromättat (enligt shenet). Dessa är flytande i rumstemperatur (som olivolja). Dessa härdas av unilever, fullhärdas har jag för mig så inga transfetter bildas. Transfetter bildas när fetter delvis härdas.

Annons:
[WickedAlly]
2013-03-14 11:07
#35

#22 Nu har jag testat mbc, gott! Ska försöka byta ut alla frukostar mot det, i alla fall de på vardagarna :)

Mooniq
2013-03-14 14:54
#36

# 34 Wildrat

…och svaret på min fråga var….?

jag är inte intresserad av halv eller fullhärdat.. jag är intresserad av laurin, kapral och kaprylsyran eftersom dessa är väldigt nyttiga för oss

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tettan
2013-03-14 16:33
#37

Mooniq, är du säker på att Crearomes kokosfett är tillverkat som du säger? Jag har beställt stora hinkar därifrån men efter diverse läsning just kring tillverkning, skrev jag till dem och frågade hur deras kokosfett är tillverkat. Men jag fick inget svar..

Mooniq
2013-03-14 16:36
#38

# 37

jag har vid tidigare tillfälle frågat de på crearome -men jag ska göra det igen och nu har jag ju lite info här i tråden så man kan precisera halv och fullhärdat..

vid tidigare svar fick jag veta att det är ekologiskt odlat, kallpressat direkt efter skörd och att den smaklösa varianten utsatts för endast het vattenånga…

jag har även skrivit till de som säljer Cocosa kokosfett -inte fått svar därifrån än  heller…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tettan
2013-03-14 16:42
#39

#38 Skriv gärna här och berätta om du får svar! Det är ju trevligt att veta vad man stoppar i sej.

mooonlight
2013-03-14 19:07
#40

#31 skrivet av Mooniq

Jag frågade Crearome i höstas och fick svaret att "Kokos natur virgin eko" är ekologiskt och kallpressat, medan "Kokos eko" är ekologiskt. Alltså inte kallpressat.

Det verkar ganska rimligt att det deoderiserade fettet inte är kallpressat, med tanke på priset - varför skulle en produkt som har genomgått en process extra vara nästan 100kr/kg billigare (gäller 1kg-förpackning)?

Mooniq
2013-03-14 19:18
#41

tja, jag har kört iväg ett mejl till crearome, väntar på svar.

Tittar man på Cocosa - så är den deodoriserade varianten mycket billigare än den med smak och doft.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Tettan
2013-03-14 19:30
#42

Frågan för mej är hur det är tillverkat, jag köper kokos eko. Jag vill ju inte ha kokosolja som är behandlat med kemikalier. Är det deodoriserat med ånga så är det helt ok.

Framåt
2013-03-14 19:30
#43

Mooniq! Precis den här frågan var jag på väg att ställa.Följer tråden med spänning.

Mozzarellan
2013-03-14 20:39
#44

Jättebra tråd, precis mina funderingar. Tyvärr hittar jag inte kokosfett i affärerna här , men frågade Apoteket som skulle kolla upp en viss leverantör som har bl.a. Kokosolja. Hoppas det är bra olja annars får det bli via nätet.

Zepp
2013-03-14 21:09
#45

Egentligen så ser man kvaliten på priset!

Och det finns ingen riktig märkning vad t´jag känner till.

Däremot så brukar ekologisk virgin olja var bra, det är den yppersta kvaliten.

Där tar man färska nötter, fräser ut köttet och pressar sen detta och så skiljer man vattnet från oljan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2013-03-15 07:58
#46

Första svaret kom från Kung Markatta

Hej! Tack för ditt mail! Ja, kokosolja är verkligen hett just nu! Och nyttigt Det är precis som du skriver - man använder het vattenånga. Inga kemikalier används! Hör gärna av dig igen om du har några mer frågor eller funderingar! 

 Med vänlig hälsning /Helena Helena Åhlén Kundtjänstchef   Kung Markatta AB Tele: 019 - 307300 Direkt: 019 – 307324 Mobil: 070 – 279 98 58 Fax: 019 - 320201 www.kungmarkatta.se  Be green - keep it on the screen! Please consider the environment before printing this email. -----Ursprungligt meddelande----- Från: lizabettan66@gmail.com [mailto:lizabettan66@gmail.com] Skickat: den 15 mars 2013 07:19 Till: Helena Åhlén Ämne: [Kungmarkatta.se] Brev från webbplatsen E-post från www.kungmarkatta.se

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-03-16 23:58
#47

Jag fick svar från Gunnar Lindgren. OM ni inte läst hans sida - gör det! 

googla "margarin gunnar" - så hittar ni honom.

Här är det kemiska svaret: ______________________________________________________

Hej,

Det är svåra frågor då alla tillverkare tycks ha döda hundar i garderoben.

Naturligt kokosfett innehåller mest mättat fett (fast) och mindre enkelomättat (flytande) samt fleromättat (flytande) fett. Sådant naturligt kokosfett är söligt och har inte så tilltalande konsistens för okunniga konsumenter.

Det finns två metoder, båda kemiska och motbjudande.

Att fraktionera råvaran, så att man anskiljer de flytande omättade delarna. Vid fraktionering använder man normalt Aceton. Det får finnas acetonrester i fetter.

2.    Att härda råvaran. Då omvandlas de söliga omättade delarna till fasta mättade fetter och till en del transfetter. Men det bildas sannolikt en rad slaggprodukter – t ex positionella isomerer, nickelkarbonyl m m.

Om jag stöter på ett kokosfett som har en homogen konsistens och dessutom är smak och luktlös, då ser jag det som lika kemiskt processat som ett margarin.

Vidare leder deodoriseringen till att fettet upphettas till ca 230 grader. En rykande stekpanna är ca 170 grader.

Tillverkare av de bästa olivoljorna tillåter inte att oljan upphettas till mer än cirka 40 – 50 grader för att inte viktiga subtila ämnen i oljan skall förändras eller fördärvas.

Fråga tillverkaren:

a)      Har kokosråvaran fraktionerats?

b)      Har Kokosråvaran härdats?

c)       Har Kokoråvaran deodoriserats?

Good Luck

Gunnar

Från: Monica Hansson [mailto:lizabettan66@gmail.com] 

Skickat: den 15 mars 2013 07:26
Till: gunnar.lindgren@ale.mail.telia.com
Ämne: Fråga om deodoriserat kokosfett

Hej

Jag har läst bland dina artiklar angående margarintillverkning och de är riktigt bra och lättlästa!

Jag sitter med i ett diskussionsforum och för tillfället är kokosfett på tapeten, många som äter LCHF äter kokosfett, och då är det kallpressat, gärna ekologiskt som gäller.

Det finns även en eko-kokosfett som jag köpt från Crearome.se som är deodoriserad - man har tagit bort smak och doft med het vattenånga.

MIn från är:

Vet du / har du tillgång till info angående Laurin- Kapral- och kaprylsyra - förstörs dessa vid deodoriseringen?

Någon hävdar att denna variant är halvhärdad?

Någon hävdar att deodoriseringen oxå innefattar kemikalier.

Jag skulle bli jätteglad om du har någon typ av info eller hänvisning 

Tack på förhand

Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2013-03-17 11:32
#48

#TS

En ny sort är från Bifood, men den har nog processats med socker tror ja, så här skriver de på sin hemsida.

"

RAWBITE KOKOS: Krämig, söt och försvinnande god! När du tar en tugga av RawBite kokos, undrar du hur något som är så sött, krämigt och gott, fortfarande kan vara så nyttig. Kokosolja är ett av de hälsosammaste fetterna du kan äta. Kokosolja innehåller laurinsyra, som är känt för sina antibakteriella och svampdödande egenskaper. Ingredienser: dadlar, cashewnötter, kokos, mandel och ekologisk kokosolja. "

Kanske är det Stevia-sötat? men Laurinsyran finns där.

Annons:
[Petronella Pip]
2013-03-17 11:40
#49

Det där är ju knappast en sorts kokosfett, det är en godisbit med kokos och kokosfett i! Du ser ju att det står att det är dadlar, cashewnötter och mandel i?

Mooniq
2013-03-17 14:11
#50

dadlar som är supersöta -speciellt den torkade varianten.. mitt sockermonster skulle älska det… så den låter jag bli…🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Wildrat
2013-03-18 09:54
#51

#48 Det är sötat med dadlar dvs vanligt socker och ev fruktsocker.

Mooniq
2013-03-21 07:19
#52

Här är svaret från SomaNordic som säljer Cocosa:

Hej Monica,

Vi får analys certifikat från vår europäiska leverantör för varje batch av olja de framställer för båda vår kallpressade Cocosa Extra Virgin och vår egen raffinerede och deodoriserede kokosolja, Cocosa Pure. Dessa analyser viser att fettsyresammensättningen är stort sett den samma för de två kvaliteter av olja, nämligen ungefär 50% laurinsyre och ungefär 6% av varje av de två kortare fettsyre kedjorna kaprinsyre och kaprylsyre.

Jag vill understryka att detta gälder för vår raffinerade kokosolja, och att denna jämnfört med fler andra raffinerade kokosoljer i handeln raffineres på ett mycket skonsamt sätt vid hjälp av enbart vattenånga, citronsyre och kiselgur. 

När man använder tuffa kemikalier till raffineringen göres en vis andel av fettsyrekedjorna ostabile och går sönder, hur stor en del detta är ska jag inte kunne säga. Vissa  kokosoljer härdes till och med och i den process går man med fortsätt in och ändrer fettsyrekedjornas struktur.

Hoppas du fick svar på det som du undrade, annars är du välkommen åter.

Vänliga hälsninger,

Gitte Ajjouri

Product Manager

Soma Nordic AB

Tlf: +46 40 49 63 25

http://www.somanordic.se

 ………………………………………………………………………..

Hej

Jag använder kokosfett både med och utan smak - i omgångar har jag svårt för kokossmaken. Jag har läst om laurin, kapral och kaprinsyra - och dess goda egenskaper för kroppen.

Nu till frågan.

Är halterna av laurin, kapral och kaprin syra på samma nivå i kallpressat kokosfett med smak och utan smak /deodoriserat) ?

Eller sjunker halterna av dess tre syror när kokosfettet deodoriseras? Om de sjunker - ungefär hur mycket i % sett

tex -blir smaklös kokosfett 50% syror kvar?

Mvh

Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-03-22 08:56
#53

Nu har jag just druckit din chokladdryck till frukost. Tog dock 20 kokosfett o 20 smör då det är första gången jag testar kokosfett. Lite kanel gjorde susen och sen hade jag inget sukrin hemma.

Tettan
2013-03-22 15:37
#54

Inget svar från Crearome än?

Mooniq
2013-03-22 15:47
#55

#54

nope, de svar jag fått har jag klistrat in här.. så det är 2 eller 3 svar som uteblivit tyvärr 😐

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lisabet
2013-03-22 16:11
#56

Hoppas det kommer från Crearome, annars får jag väl skriva själv, så att de ser att det är fler som är intresserade.

Jag köper Crearomes ekologiska kokosfett utan smak, vill helst inte ha kokossmaken. Eftersom jag inte tål smör, så går det åt ganska mycket kokosfett.

Tettan
2013-03-22 16:50
#57

#56 Precis som jag gör och jag har ju misslyckats med att få svar från dem. Jag får väl skriva igen jag oxå.

Tettan
2013-03-23 10:40
#58

Nu har jag slängt iväg en förfrågan till Crearome. Det är väl bra om vi är många som ligger på!

Mozzarellan
2013-03-23 13:12
#59

#55 Mooniq, måste bara fråga angående bullet chokladen. Jag drack min första igår med kokos i. Jättegott, men sen funderar jag på en annan sak…choklad förstoppar mig så det kanske inte var en sån himla bra kombo för mig…men med kokos kanske det problemet inte uppstår?? Det blev många kombo för mig igår + förrgår och nu ligger jag däckad av migrän. Misstanke ny histamin, chokladen och lite stevia… Sorry , att jag kapar tråden lite.

Mooniq
2013-03-23 13:47
#60

#59 Mozzarellan

om du har problem med choklad kanske du istället ska testa kaffe + kokos..

kokosfettet kan vara milt laxerande om du tar mycket och är ovan men vänjer du kroppen lite pö om pö så är det oftast inget problem.

Trist med migrän - du får köra uteslutningsmetoden vad som triggar migränet - och sen välja bort det. antagligen chokladen för dig. men kokosfett och kaffe + mixa med stavmixer är gott

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-04 19:19
#61

Jag har inte fått in några fler svar av de jag skickade iväg. 

så det blir nog Cocosa pure från SomaNordic för mig - utan smak och doft.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-12 17:01
#62

så fick jag svar från Crearome/naturkosmetikkompaniet:

Hej Monica,

Tack för din fråga och fundering angående kokos.

Kokos har blivit ett populärt samtalsämne.

Vi kommer uppdaterar vår produktinfo om kokos och den förväntas vara klar/komma ut i nästa vecka.

Ber att få återkoma tillbaka till dig med detta då.

Men angående fettsyrorna så påverkas dessa inte även om produkten är deodoriserad.

Jag återkommer till dig igen.

Med vänlig hälsning

Teresa Enggren Paulsson

Hudterapeut/Kundtjänst

Naturkosmetikkompaniet AB

Flintevång 100

245 92 Staffanstorp

Email teresa.enggren@naturkosmetikkompaniet.se

website www.kosmetikkompaniet.se

Ph: +46 (0) 46-27 17 905

Fax +46 (0) 493- 126 30

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Tettan
2013-04-13 11:00
#63

Skoj att du fick svar, det har inte jag fått. Ännu. Hoppas att du uppdaterar oss när du vet mer!

Emma Li
2014-07-30 17:52
#64

Hej! Snubblade just över denna tråd och undrar om Crearome någonsin återkom och om ni har fått nya insikter sen sist. Det låter onekligen som om kallpressad är bäst, men oklart hur mkt sämre de smakfria är och vilka man ska välja i så fall. Tack för en bra,informativ tråd!

Mooniq
2014-07-31 07:52
#65

hej Emma Li - jo de återkom men nu var det så längesen o jag vet inte om jag har kvar mejlet.. glömde lägga ut det här, men kommer ihåg att jag var väldigt nöjd med svaret.. ska leta lite i postboxen 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: