Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Mat för sportande juniorer

2013-03-11 14:41 #0 av: maxiq

Jag var just på väg att byta radiokanal när det blev dags för Juniorsporten på Radiosporten eftersom jag varken är junior eller särskilt sportig men så hörde jag att det skulle handla om kostråd till tränande juniorer från dietisten som har skrivit kostråden till Sveriges Olympiska Kommitté.

Det blev tre olika mellanmål:

  • Banan-päron-milkshake
  • Müslimålet
  • Pannkaka med keso

Recepten och radioinslaget hittar ni här

Dietisten svarar i inslaget:

- Är det bra med banan och päron?

- Ja det är ju frukter som är väldigt kolhydratrika och det är ju sån energi som man behöver fylla på, inför varje och efter varje träningspass.

Har ni ungdomar som sportar och vad äter de?

________________________________________
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anmäl
2013-03-12 14:12 #1 av: maxiq

"Ja glass är ju nästan som fryst mjölk så det går alldeles utmärkt"

Dietisten svarar på om det går lika bra med glass istället för filmjölk i milkshaken.

"Torkad frukt är ju koncentrerad frukt full av kolhydrater och mineraler" om torkade aprikoser i müslin.

Oberörd

________________________________________
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anmäl
2013-03-12 14:18 #2 av: Mooniq

GODE TID !!Looser SoverArg

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-26 07:19 #3 av: ManU77

Jag har varit tränare för ett U-17 gäng i fotboll och sett på nära håll hur felaktig kost kan bygga en överviktig kropp TROTS träning 4 dagar/vecka PLUS match på det. Att makronutrienter inte skulle ha någon betydelse, utan att det endast är kalorier som räknas, är en hel hög med BULLSHIT! Tyvärr är människor så indoktrinerade att kolhydrater är guds gåva till idrottaren att det är svårt att föra vettiga, sakliga, diskussioner i ämnet. Om jag fått bestämma vad de skulle äta hade det blivit en liberal variant av LCHF, toppat med lite extra kolhydrater inför match. Jag lyssnade nyligen på Jonas Bergkvist som har MF Hälsoutbildningar, och det var just den kosten han menade var optimal för en fotbollsspelare.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.