Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5513 ggr
Mozzarellan
2013-03-07 15:27

Prickekorv....

Ser ut som en prickekorv efter dagens dusch. Alltså utslag under armhålan, ner vid sidan av bysten och ner mot magen, ovanför naveln. På båda sidor. Är detta pga lchf mat?? Det tror maken. Det kliar inte, inte fyllda med nån vätska eller knottrigt… Rush av värsta slaget. Försöker komma på om jag ändrat på typ tvättmedel eller nåt… Någon annan som råkat ut för liknande???

Annons:
Mooniq
2013-03-07 15:41
#1

.. och du har inte bytt tvål/duschcreme?

Fundera på vad du ätit ett dygn tillbaka och se om du kan hitta nån koppling där, annars så kör anteckningar de närmaste dagarna om vad du äter och hur huden ser ut.. låter ju som om det är en allergisk reaktion av nåt slag…

Du har inte umgåtts med sjuka barn - för de kan ju smitta rejält om du tex inte haft någon barnsjukdom - tex vattenkoppor.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-03-07 15:49
#2

Mannen har bytt duschtvål, men den vägrar jag använda för den luktar instängd tant- musk…..mår illa av doften Inga barn i närheten och samma gamla mat som alltid😳 Ja nåt är det ju som fått mig blossa upp som en prickekorv. Skall ha lite xtra koll på allt.

AndersAA
2013-03-08 10:46
#3

Det skulle också kunna vara nässel-utslag. http://xn--nsselutslag-l8a.se/

Jag fick det för snart ett år sedan, och trots massor med tester och besök hos hudläkare kan de bara konstatera att jag har något som jag reagerar på men ingen vet vad. Enligt hudläkaren så får man ibland bara acceptera det, men det brukar gå över med tiden. 

Man kan ju självklart fundera på om man ändrat något i kosten eller omgivningen (typ tvättmedel, tvål, etc) som skulle kunna utlöst det. 

Men att LCHF mat skulle orsaka det är inte troligt såvida du inte börjat äta något som du är känslig mot. För mig lindrade besvären när jag började med LCHF men har inte försvunnit helt än, men verkar vara på väg…

byggarn30
2013-03-08 11:32
#4

Sådana reaktioner kan man ju medicinera med antihistaminer. Sa inte läkaren det?

AndersAA
2013-03-08 17:46
#5

Jodå, jag har käkat antihistaminer konstant hela tiden. Först nu senaste månaderna som jag kunnat börja trappa ner på dom.

aussiemia
2013-03-09 01:52
#6

Det är inte svamp då? Du säger att det inte kliar eller är knottror och det skulle kunna var svamp. 

Själv får jag anfall när jag drar till ännu hårdare än vanligt och det sitter i ett tag (vet inte hur länge) innan det försvinner.

aswedishsmorgasbord.com

Annons:
Mozzarellan
2013-03-09 08:22
#7

Prickarna har klingat av….de syns lite. Prickarna är alla lika stora och väldigt uniform , som en prickekorv. Tror jag inte tål mannens nya duschkräm. Råkade ta hans handduk och tror det uppstod den vägen. Vaknade även tre dagar i rad med migrän pga doften, så känslig är min näsa av och till. Ingen orticaria eller bältros… Minns en gång att jag fick 'rush' efter att ha använt 'Dove' duschkräm över hela magen. Undrar just var de har i den tvålen…..

Mooniq
2013-03-09 08:24
#8

för många år sen upplevde jag just det efter att ha duschat med ny duschtvål men det sved som eld och jag blev helt rödflammmig, så den vågade jag aldrig mer använda.. Men har inte upplevt det nån mer gång..mycket obehagligt när det händer.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Amandla
2013-03-09 13:38
#9

Lite OT kanske, men apropå vad det kan vara i Dove-duschkrämen som du reagerar på: kolla om den innehåller SLS, Sodium Lauryl Sulphate (finns flera liknande beteckningar) och eller Sodium Benzoate (natriumbensoat på svenska). SLS är ett jättestarkt lösningsmedel som torkar ut huden, finns i allt från tandkräm till shampon. Natriumbenzoat är ganska känt för att framkalla hudreaktioner, jag får klåda av det. Jag använder enbart ren olivtvål numera både i duschen och vid handfatet och har numera mycket sällan problem med klåda och irritation. Håret tvättar jag bara med balsam.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
aussiemia
2013-03-09 22:26
#10

Dove är en jävla (sorry) skitprodukt. Pratade med en rörmokare en gång och för hans business var Dove toppen eftersom det (över tid) proppar igen rören. Det blir en blank hinna som blir tjockare och tjockare…

aswedishsmorgasbord.com

Mozzarellan
2013-03-15 19:32
#11

Jaha, så vaknade man av besök… Prickarna är tillbaka på precis samma ställe samt armvecken… Gick till min läkare som gav mig antihistamin och en cortison att smörja på. Tabletten smakar "s t' och löses under tungan, full med aspartam. Undrade just om aspartamen triggade ingång en dunkande huvudvärk. Slängde in alla handdukar och badrockar i tvätten,plus alla mannens kläder!!! #9 Tack det var bra info. Skall kolla på på produkterna i badrummet. Det skriver ju men sån pytteliten skrift, # 10 Jo, dove har jag bara köpt just den gången och aldrig mer.

goliath
2013-03-15 19:44
#12

Hur i alla dagar har man kostaterat att det var just dove kräm/tvål/schampo som orsakat igentäppta rör?

Mozzarellan
2013-03-18 08:43
#13

Måndag morgon och fortfarande en otrolig huvudvärk. Kan detta vara ebastin tabletten med sin aspartam?? Kännt mig som en zombie sen i fredags, supertrött, ont i huvudet, torr i munnen och tungan verkade ha svällt upp oxå. Har sen i fredags använt ögonmått vid matintag och ätit som vanligt. Känner mig dock "större" och visst väger jag 2 kg mera. Kan det vara medicinering jag reagerat på??? Har aldrig ätit antihistamin i hela mitt liv innan. Vill inte ta mera tabletter….. Det enda positiva är att prickarna håller på och gå bort. Men vad är orsaken till prickarna?? Inge bra mentalt pepp och gå upp så där snabbt…..

Annons:
Mozzarellan
2013-03-18 13:15
#14

Ingen som har erfarenhet av effekt med antihistaminet???

Essaka
2013-03-18 16:36
#15

Ungefär en månad efter jag började min LCHF resa (äter strikt) så fick jag utslag under bysten, armhålorna samt i ljumskarna. Fick tipset om OMega vilket i kombination med alsolsprit mot klåda hjälpt riktigt bra och nu är det borta. Men fortsätter att äta omega

Mozzarellan
2013-03-18 17:42
#16

Ska införa omega3 i kosten . Mina prickar kliar inte men har gått tillbaka radikalt under tre dagar med tablett och kortison kräm. Det som störde mig mest är tre dagars dizzihet med mkt ont i huvudet. Undrar om det kan vara aspartamen som triggar igång huvudvärken. Tabletten smakar urk o smälter under tungan. Dessutom pang på upp två kilo.

Magica1970
2013-03-18 19:32
#17

Min dotter fick en rejäl allergisk reaktion av Dove deodorant för extra känslig hud. Ganska ironiskt.

aussiemia
2013-03-18 21:49
#18

#12 Jag antar att det syns ganska klart eftersom Dove har (hade?) allt det silikonet i. Det skimrade som pärlemor.

aswedishsmorgasbord.com

goliath
2013-03-18 23:12
#19

#18

Men det är extremt många andra produkter som innehåller silikon. Och det är säker många andra saker än silikon som kan täppa igen rör..

aussiemia
2013-03-18 23:24
#20

Det här var för ganska precis 10 år sedan och jag tror Dove var bland de första med det. Jag ifrågasatte aldrig, eftersom Dove lämnade en hinna i håret efter tvätt. Efter det håller jag mig långt undan sådana produkter.

aswedishsmorgasbord.com

Annons:
Mozzarellan
2013-03-18 23:36
#21

Ja dove kommer inte in här Den misstänkta produkt jag hade var vidal med white musk doft… Horror!!!!

Amandla
2013-03-19 12:18
#22

#21 För att få bra tips och råd om silikonfria produkter mm gå in på Lockig.se En toppensida med många väldigt kunniga och hjälpsamma medlemmar. Sidan som handlar om balsammetoden är inte alls bara för dem med lockigt hår, även om det var så det började.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
crikarlshamn
2013-03-19 14:15
#23

Amandla,

Tror du skrev om detta nàgon annan stans här pà forumet och jag sökte runt och har sedan dess provat:
http://www.lorealparisusa.com/en/Products/Hair/Hair-Care/Treatments/EverCreme-Sulfate-Free-Moisture-System-Cleansing-Conditioner.aspx
video:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dfhK11Wx1ro#!

och WEN cleansing conditoner
http://www.youtube.com/watch?v=Z2A_Q6x-eIE

Tack! Helt förändrat mitt tunna Svenska hàr :o)

crikarlshamn
2013-03-19 14:17
#24

Mozzarellan,

Antihistaminer knocks me down, jag somnar om jag sitter still samt en ordentlig huvudvärk efter.

Amandla
2013-03-19 14:20
#25

#23 Toppen! 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Mozzarellan
2013-03-19 14:28
#26

#22 Har aldrig haft nån riktig koll på vad som finns i alla burkar o tuber i badrummet. Men lovar att det finns alldeles för mycket😉 Skall kolla länken. #24 Där har vi nåt gemensamt. Ska kolla o få byta ut snabbpillret under tungan till ett o svälja som förhoppningsvis inte har aspartam. Skönt och vara ute ur dimridån😃

crikarlshamn
2013-03-19 15:50
#27

Mozzarellan,

Har inget aspartam i mina antihistaminer!!

Vad fick du detta ifràn ;o)

Annons:
Mozzarellan
2013-03-19 18:17
#28

Läkarn gav mig en sån som löses upp under tungan!!! Himla käckt. Men nu byter jag dom till vanliga och svälja hela. Hoppas på att inte behöva ta några flera.

Upp till toppen
Annons: