Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

Äntligen går jag ner i vikt!

2013-03-05 14:13 #0 av: Amandla

Jag började äta lchf för lite drygt två år sen, gick långsamt ner några kilo de första månaderna men sen stod jag still. Efter 9-10 månader började jag småfuska med lite godis då och då, sen eskalerade det tyvärr. Föll tillbaka på en av mina största svagheter, rostat bröd med marmelad på morgnarna ihop med kaffe med grädde. Senaste månaderna blev det lite potatis också, även om middagarna har funkat rätt bra i övrigt, jag vill verkligen inte ha ris eller pasta. 

Ju mer kolhydrater jag åt desto svårare hade jag att hålla mig mätt mer än 1½ - 2 timmar. Dessutom blev jag mycket oftare kissnödig och magen krånglade. Nåja, alltihop gav mig sju kilo plus sen jag startade för två år sen. 

Jag kände förra helgen att nu fick det vara nog, så jag började söka mer information och hittade Mooniqs tråd om äggbantning, HÄR. Det gick upp ett ljus för mig när jag förstod att det där med att undvika mejeriprodukter kunde gälla just mig... 

Jag blev så inspirerad då jag tyckte det kändes rätt för mig även om jag inte vill följa fettfasta/äggbantning fullt så strikt för jag tror att jag behöver mer kalorier än så, och började onsdag 27/2 på kvällen. Då vägde jag 100,7 kg. Idag väger jag 97,8 kg efter sex dagar, ett ras som jag verkligen inte fick förra starten! Jag väger mig varje morgon, det är så otroligt motiverande att vikten sjunker stadigt varenda dag Ler

Jag äter fyra gånger om dagen, ungefär så här:

Kl 11 Kaffe med äggmjölk (1 dl vatten, 3 ägg, 30 g smör, 15 g kokosfett, lite vaniljpulver)

Kl 15 Äggmjölk som ovan, men med 2 ägg och ½ msk kakao

Kl 19 Något slags kött ca 150 g, lite grönsaker typ 5 körsbärstomater, en klick majonnäs eller smör

Kl 23 Äggmjölk som ovan med 2 ägg och ½ msk kakao, inget kokosfett eftersom jag lätt mår illa under natten av det.

Plus så mycket vatten under dagen som jag behöver, brukar bli drygt en liter.

Jag mår bra av detta, förutom lite lätt huvudvärk lite då och då men det släpper säkert snart. Håller mig rejält mätt mellan målen också, vilket är väldigt skönt eftersom jag annars har alltför lätt att småäta. Mina torra hälar är redan mycket mjukare och magen sköter sig bra.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-03-07 00:10 #1 av: Zepp

Ja mycket ägg blir det ju!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-07 03:59 #2 av: Sweli

Tack för tipset, det ska jag testa.

Jag har slarvat sedan augusti förra året med både potatis, godis, bröd och annat. Upp i vikt självfallet även jag, med 6 kilo +

Nu har jag också insett att jag inte kan slarva mer, mest för att jag är diabetiker och alla dessa kolhydrater mår man ingen bra av.

Det var trevligt att hitta ditt inlägg som passar precis nu för att göra något åt saken

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet Glad

Anmäl
2013-03-07 08:12 #3 av: Mooniq

Kul att jag kunde inspirera dig. Ägg är livet, fast jag klarar inte äggmjölk längre.. men i andra former så äter jag dom med god aptit. Har plussat in en ny grej den sista veckan och det är kokoskakao.. variant på magic bullet coffe - men med kakao, kokosfett, lite osaltat smör, lite kanel (för smakbrytningen) och hett vatten som jag mixar med stavmixer, det är min frukost varannan dag.. jag går ner i vikt långsamt, kanske för att jag äter lite mera grönsaker till middagen. Jag mår superbra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-07 08:38 #4 av: Hayam

Jag förstod inte vad är äggmjölk förnågot?

Anmäl
2013-03-07 08:42 #5 av: Hayam

Det är så mycket ägg smakar det inte äckligt ,, jag är lite känslig för ägg finns det något annat istället för ägg

Anmäl
2013-03-07 08:45 #6 av: Mooniq

#5 Hayam

om du tittar i vänstermarginalen så hittar du recept på äggmjölk , det finns lite olika varianter men oftast är det ägg, kokhett vatten och nån smak  -tex vaniljpulver -som man mixar ihop till en vitaktig dryck. Den är mycket mättande, och några har lite äggmjölk i kaffet istället för mjölk eller grädde.

Du kan prova att kolla recept på magick bullet coffee eller magic bullet choklad - då använder man kallpressat kokosfett eller osaltat smör, hett vatten, kakao eller hett kaffe.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-07 11:24 #7 av: opssk

Jag dricker också mbchoklad av o till men det brukar jag göra med normalsaltat smör, tycker att det passar bra och förhöjer kakao smaken:) men kaffe och te gör jag med osaltat...

Anmäl
2013-03-07 11:43 #8 av: [WickedAlly]

#7 Jag som trodde att jag var ensam om att gilla saltsmaken tillsammans med kakao, tycker att det passar bättre än osaltat :)

Har fått höra att jag nog har fel på smaklökarna, haha. Fast å andra sidan äter samma människa mörk choklad med havssalt..

Anmäl
2013-03-07 12:23 #9 av: linneadrotz

Jag hade nästan precis samma schema våren för två år sedan. Gick ned 10 kg på knappt tre månader, sov som ett barn och mådde oerhört bra.

Tyvärr lyckas jag inte disciplinera mig att göra om det. Är för duktig på att lura iväg mig själv på villovägar.

Håller tummarna för att du orkar fortsätta motivera dig själv och känner mig inspirerad av dig.

Anmäl
2013-03-07 12:31 #10 av: Amandla

#5 Äggmjölken smakar inte särskilt mycket ägg i min mun. Jag har svårare för att äta kokt ägg, stekt går bättre. Magen reagerar inte heller negativt på alla ägg, guskelov BlinkarFörr däremot när jag åt "vanlig" mat med mycket kolhydrater så märktes äggätningen efter någon timme eller två Tystad

Idag väger jag 97,3 kg, minskningen är lite olika dag från dag. Det är bara bra om den tar en långsammare takt nu (vet såklart att man minskar kraftigast i början).

Jag är i förklimakteriet och har haft besvär med värmevallningar den senaste tiden, särskilt på nätterna har de varit riktigt jobbiga. Typ en gång i kvarten har jag blivit helt överhettad, men sista dygnen har det lugnat sig betydligt. Skönt! Skrattar

Anmäl
2013-03-08 13:27 #11 av: [Petronella Pip]

#6 Äggmjölk innehåller även alltid smör och ibland kokosfett!

Anmäl
2013-03-08 16:51 #12 av: Sindri

Kokosfett är det ursprungliga till äggmjölk. Sedan kom varianter från de som inte gillade eller inte fick tag på, kokosfett - eller de som vill ha båda.

En del säger att det absolut måste vara osaltat smör - jag använder aldrig det, så smaken är ju delad.

Anmäl
2013-03-08 16:56 #13 av: [Petronella Pip]

Fast det allra första recept som skrevs ner här på kif av Bookjones innehöll smör, även om länken som finns i början av den tråden hade kokosfett. 

Anmäl
2013-03-08 18:38 #14 av: Sindri

Ja, jag kollade nog bara på det amerikanska. Men huvudsaken är att alla kan göra på sitt sätt och hitta sin bästa variant.

Anmäl
2013-03-16 10:37 #15 av: Amandla

Det är helt tydligt att mjölkprodukter hindrar min viktnedgång. Jag har provat ett par gånger att äta en halv till en dl creme fraiche och det märks på vågen dagen efter, sedan tar det ett par dagar innan vikten börjar sjunka igen. 

Det vore kanske bra om jag gör så en gång i veckan eftersom jag inte vill gå ner för fort... ? *funderar* 2 kg i veckan känns mer lagom än 3½ - 4 kg. Å andra sidan kommer säkerligen viktminskningen att lugna ner sig så småningom, men jag vill verkligen inte ha överflödigt skinn. Jag har inte bråttom heller även om det är häftigt att se lägre och lägre siffror på vågen varenda dag!

Anmäl
2013-04-19 21:31 #16 av: Amandla

Nu har jag tappat totalt 5 kg. Det har gått lite hit och dit eftersom jag behövt få bekräftat flera gånger att jag inte ska äta mejerier, jag älskar ost... och äter jag lite grädde eller ost en dag så stannar viktminskningen upp, jag går upp 1 - 1½ kg och efter nån vecka så börjar det gå ner igen. Känn som två steg framåt och ett bakåt att hålla på så, så nu har jag slutat med det Blinkar

I snitt äter jag 1% kh, 17% protein och 82% fett, så det är väl i stort sett fakir jag kör. Men jag äter upp mot 5% kh vissa dagar, när jag slår på stort och äter 25 mangobitar, sån djupfryst. Då njuter jag och är nöjd länge Pussar

Det känns inte särskilt jobbigt att äta såhär, förutom i måndags. Då fyllde min yngste son 18 år och jag gjorde två smörgåstårtor, det ville han ha men ingen söt tårta bevars. Nåja, det var inte svårt att motstå vid själva kalaset för då hade jag gjort små snittar med gurkskiva i botten, och antingen majonnäs/purjo/kasslerröra med körsbärstomatklyfta på toppen eller äggklyftor/räkor/majonnäs/dillvippa och citron. Jag åt tre av varje och blev proppmätt. 

Men sen - sent på kvällen när jag blev hungrig igen, då riktigt ropade den kvarvarande biten av räktårtan på mig... suget blev väldigt stort men jag höll ut och tog min vanliga äggmjölk istället och kände mig nöjd med mig själv. Sen kom den nyblivne artonåringen och befriade mig från fler lockrop från smörgåstårtebiten Skrattar

Idag hade jag några kompisar på besök, de tittade rätt undrande på mig när jag drack kaffe med äggmjölk fast jag bakat kladdkaka åt dem. Sen pratade jag dessutom om balsammetoden (att bara tvätta håret med balsam och undvika silikoner bland annat) och candidautrensningar. Tror att ett av ämnena hade räckt för dem *lol* 

Anmäl
2013-04-20 08:47 #17 av: Mozzarellan

Intressant läsning, följer dig😄

Anmäl
2013-04-20 12:04 #18 av: Amandla

Pussar

Anmäl
2013-05-17 15:03 #19 av: [Petronella Pip]

Förresten! Denna tråd ligger väl i fel grupp!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.