Annons:
Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 73417 ggr
JoGull
2/25/13, 3:33 PM

Hur tillagar man räkor egentligen?

Jag köper ibland frysta, skalade räkor för att ha i olika rätter. Men hur ligger det till med räkor egentligen? Kan man äta dem när de precis bara har tinat? Jag kokar dem alltid, men oftast blir de sega, kokar jag för länge då? Om man vill göra räkröra med majjo och cf, kan man då plutta i räkorna helt utan att tillaga dem?

Och är det nån med tips på frityrsmet ala lchf, så man kan friterna de små räksen?

Annons:
Ary
2/25/13, 3:40 PM
#1

Yup de kan ätas efter de blir tinade. Räkor ska inte tillagas mer än absolut nödvändigt, som du säger så blir de sega då.

Om man lagar varm mat med dem, tex heta räkor med sås baserat på tomat och cf så lägger man i dem som det sista man gör och bara låter dem värmas innan servering.

Det är bara de där stora grå i frysdisken som inte redan är kokta.

MimLan
2/25/13, 3:48 PM
#2

Om du menar gråa frysta, så är de råa. Rosa är kokta och klara, och då skall de absolut inte tillagas mer, bara läggas i på sutet om du skall ha dem i någon varm mat.

JoGull
2/25/13, 4:06 PM
#3

Jahaaa! Jag menar de rosa, ja :). Då förstår jag varför de blir så sega alltid, jag har ju ofta i dem länge. Små blir de med ;). Tack!

Zepp
2/25/13, 5:03 PM
#4

De rosa skall tillagas så lite som möjligt, de blir bara sega.

Lägg bara i dem i maten.. prexis före servering, de är redan kokta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rasken90
2/25/13, 6:37 PM
#5

Räkor funkar bra till asiatiska rätter, funkar kanon med kyckling och räkor i samma rätt :-) Se till att krydda sås med Curry bara :-)

Såsen går ju att göra med Kokosmjölk, efter du stekt klart kycklingen så låter du kycklingen puttra i kokosmjölk, sedan kryddar du med Curry(Röd och gul), strimlar en liten bit citrongräs och lägg i räkorna :-) Fungerar ju självklart att även lägga i bambuskott eller vattenkastanjer, samt för de som vill kan ju använda fisksås med..

Men som sagt räkorna är alltid sist i, brukar köpa räkor i lag. Orkar inte med att skala ;-)

Maten blir god ändå :-)

VildaVittra
2/25/13, 7:28 PM
#6

Vad du kan använda istället för vanlig frityrsmet är Akarasmeten. Akara görs på mixade blötlagda okokta svartögda bönor och är otroligt god. Vill du kan du mixa med en gul lök också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magica1970
2/25/13, 7:33 PM
#7

Jag fyller en lagom stor burk med frysta räkor och låter den stå i kylen över natten. Tar med den till jobbet dagen efter och låter den stå i kylen där. Lagom till frunch så har de tinat. Häller av vattnet och blandar ihop en räkröra. Har den ovanpå omelett som jag gjort i micron. Öser på massor med frusen dill, lite salt och peppar.

Jag har inte blivit sjuk hittills :)

JoGull
2/26/13, 10:16 AM
#8

Bor på landsbygden på Kreta som har fantastiska råvaror såklart, men specialprodukter är det svårare med. Svärmors ägg, getost, lamm- höns-, kain- och getkött, egenodlade grönsaker osv - helt underbart! Men försök hitta fiberhusk, pofiber eller Cocosa ;)! Eller Akarasmet!

Tänkte testa att mixa typ lite ägg med fiberhusk (beställt från eBay), Philadelphia/grädde och testa mig fram till en bra smet…

VildaVittra
2/26/13, 10:23 AM
#9

#8 Bönor måste väl ändå finnas på Kreta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoGull
2/26/13, 11:25 AM
#10

Ja, klart! Burken såg bara så "färdig" ut… Du menar att jag bara blötlägger och mixar svartögda bönor som fått mjukas upp i vatten och får såndär smet? Bönor har väl förresten ganska mycket kolisar, eller?

VildaVittra
2/26/13, 11:35 AM
#11

Ja, du mixar själv. Titta på filmen.🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoGull
2/26/13, 1:55 PM
#12

Haha, sorry, det ska jag göra. Bums!

JoGull
2/26/13, 2:04 PM
#13

Har kollat nu och det vattnas i munnen. Ser hur gott ut som helst! Problemet är ju förstås att det inte är LCHF… bönorna har ju mer än 50% kolhydrater!

Annons:
Mooniq
2/26/13, 2:38 PM
#14

Frysta (färdigkokta rosa) räkor blir jättegoda om den får tina på grovmalet salt. Jag brer ut räkorna på diskbänken eller i en stor gratängform och strör över grovt salt. Låter dem tina långsamt nån timme eller två. De blir jättegoda med lite extra sälta. Sen gör jag alltid min vitlöksdip till.

Jag köper sällan/aldrig färska räkor pga priset. Men bjuder ofta på frysta - salt-tinade - och det är tummen upp från alla som äter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JoGull
2/26/13, 3:00 PM
#15

Tack Moniq, det ska jag testa nästa gång, låter mums! Idag blir det enkel middag - stekt kycklingfilé med mayo sprinklad med kajennpeppar. Ibland är det enklaste det godaste.

yvonnel
2/26/13, 11:34 PM
#16

#14

Om man lägger en Metro eller annan tidning under så blir räkorna inte så blöta.👍

Agnez94
2/27/13, 8:09 PM
#17

Jag har ett jättebra räkrecept, funkar nog mest som förrätt men den är så god!😍

Räkor (så mycket som man vill ha)
1 del olivolja
1 del vatten
Vitlök (jag har 1st/port, men jag gillar vitlök)
Chiliflakes torkade
Salt

Tina räkorna, lägg dem i en ugnsfast portionsform. Skär vitlöken i skivor (jag brukar dela den i fjärdedelar). Lägg vitlöken tillsammans med räkorna. Häll i vatten och olja (vattnet och oljan ska täcka räkorna). Lägg i chiliflaksen (efter smak) och salt (tror jag har 1 - 2 nypor/port). In i ugnen på 175 C i cirkus 20 minuter (det ska bubbla lite grand). Njut🥳

[Petronella Pip]
3/3/13, 11:00 PM
#18

Och de blir inte sega efter så pass lång tid i ugnen?

starhawk
3/4/13, 9:24 AM
#19

Här käkar vi räkor varje Lördag, köper dom på torsdag sen får dom stå i kylskåpet tills lördag, då har dom lagom tinat, vi köper alltid oskalade räkor maskinskalade räkor smakar ju ingenting, och handskalade är inte mycket bättre. Brukar ha dom i en cocktail med följande recept

2 pers

1 kg oskalade räkor
1 Äpple
1 förp körsbärstomater
2 endiver eller motsvarande mängd isbergsallad
1 burk sparris

Tärna allt och blanda, jättegott

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Petronella Pip]
3/4/13, 9:32 AM
#20

Inget fett  what so ever?

Annons:
starhawk
3/4/13, 1:36 PM
#21

Dressing är givetvis upp till var och en, själv föredrar jag äta det utan dressing

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
3/5/13, 12:03 AM
#22

Vitlöksaioli är jättegott till vanliga kokta räkor, färska eller frysta/tinade.

Agnez94
3/5/13, 6:25 AM
#23

#18, nej jag tycker inte de blir sega, men jag har bara ätit räkor av detta slaget.

Upp till toppen
Annons: