Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hypotyreos - hjälp mig snälla, snart brister det..

2013-02-21 15:03 #0 av: SZ90

Hej allihop,

Jag har sedan flera år tillbaka upplevt att jag måste ha någon form av underfunktion av sköldkörteln. Jag mår hemskt dåligt pga av det och har flertalet symtom som stämmer in på det. Jag känner mig väldigt, verkligen extreeemt trött hela tiden. Oavsett om jag sovit en timme eller tio timmar. Jag är lika trött för det. Det ömmar i olika muskler och leder när jag vaknar på morgonen och under dagen, detta trots att jag inte slagit mig någonstans eller överansträngt mig dagen innan. Jag har under de senaste två åren gått från 62-63 kg till 74 kg (!!!) till mina 165 cm. När jag tittar på gamla bilder fram tills högstadiet är jag pinnsmal med jättefin figur, verkligen. Då vägde jag kring 56-57 kg, senare i högstadiet blev det till ca 60-63 kg och så har det varit fram tills ca 1,5-2 år sedan. Jag dricker inte alkohol alls men jag känner (hur ologiskt det än kan låta) att jag fördummas för varje dag som går, det känns som att jag "tappar" hjärnceller". Min vän kallar mig för guldfisk för jag har knappt någon ordenlig minne att förlita  mig på. Jag glömmer saker och ting, varje morgon skriver jag en dagsplanering till mig själv för att inte glömma. Exempel på hur detaljerat det kan se ut är:

1. Vakna, frukost, sminka, klä på, packa väskan. Kolla sl, ta buss 515 kl 14:30 sedan den och den bussen den tiden (t.o.m det måste jag skriva upp annars blir det kaos i min hjärna). Jag måste skriva upp vad mina ärenden är och i vilken ordning de kommer. Det är verkligen hur pinsamt som helst att som 22-årig tjej behöva förlita sig på en dagskalender som påminner om dina ärenden under en dag. 

Jag fryser om händerna och fötterna (mamma och syrran går runt med tunna leggings och linne här hemma medan jag måste ha tjocka mysbyxor, fleecetröja eller tjock huvtröja och absolut strumpor på mig. Händerna värmer jag i fickan. Brukar i vardagsrummet luta ryggen mot elementet och sitta där när hela familjen sitter på soffan.

Jag och min syster har det genetiskt att ha tjockt hår. Under senare år har jag haft så pass extrem håravfall att jag känner mig manlig i mitt tunna hår. Mitt hår är inte "sjukdomligt" tunt, men det är nog vad man skulle kalla nordiskt hår kvantitetsmässigt. Detta är ett problem för mig eftersom att jag jämför med hur det brukade vara och med min syster som har så pass tjockt hår (som jag brukade ha) att tofsar går sönder! Därför har hon det öppet. Jag får snurra tofsen hundra varv känns det som för att det ens ska kunna hålla fast det lilla hår jag har.

Jag är "tjock" i nuläget men min hy eller fett "hänger inte som jag ser att det gör på andra. Känner mig som en blåsfisk eller något för det känns som att min hy är utfylld av fett. Man kan knappt nypa mig på armen eller i ansiktet, i ansiktet får man en tjock bit med sig vid nypning, inte tunn hy som man kan med andra (exempelvis hos min syrra eller mamma), hur mycket man än försöker. 

Jag hade en mormor med så pass extrem migrän och B12 brist att hon fick B12 injektioner regelbundet från en läkare som hembesökte henne. Mamma har också B12 brist. På pappas sida har vi släkt med vitiligo, allergier och sköldkörtelproblem, både hypo och hyper. Jag har även en faster som har en förstorad struma. I familjen har vi också järnbrist och blodbrist så jag har anemi och har käkat tabletter för det hur länge som helst men det verkar aldrig bli "normalt". Blev irriterad och frågade läkaren hur länge jag egentligen måste fortsätta med de ruttna tabletterna (ursäkta) och då sa hon att med vissa är det bara så (jag har anemi) att de får käka tabletter för blodvärdet verkar aldrig bli normalt, de har alltid en brist. Jag käkar Behepan också (B12) men känner mig inte bättre för.

Sist sa en läkare till mig att viktökningen har blivit så pass mycket att man kan säga att jag är lätt överviktig (BMI 27)  och att jag måste gå ner. Problemet är ju att jag både äter nyttigt och gymmar (2-3 ggr i veckan där jag springer på löpband eller crosstrainer) och vågen rör inte sig alls!! Hon sa att nu börjar det finnas risk för hjärtsjukdomar och diabetes etc, jag får ju bara mer ångest för det eftersom att det inte funkar när jag tränar eller dietar!! 

Jag blir hemskt andfådd för min minsta ansträngning och muskelkramper när jag anstränger kroppen för mycket. Psykologen säger att jag är utmattad men jag har inte kört in i väggen än, jag menar jag är ju ändå överambitiös och klarar mycket det vet jag men det är den här jäkla tröttheten, energilösheten och ljuskänsligheten som jag att jag knappt orkar ta mig till föreläsningar (på grund av ljuset som dödar mina ögon, jag blundar verkligen på föreläsningar pga detta och har ibland solglasögon på mig framför datorn hur fånigt det än verkar).. Vet ni vad som hände samma vecka som psykologen tyckte detta (det var alldeles nyligen i december som hon tyckte jag verkade utmattad), jo då satt jag hemma och tänkte att nuuu vet jag vad jag vill göra efter min masterexamen i psykologi HT2013, jag vill komma in på läkarlinjen! Jag anmälde mig till högskoleprovet men även TOEFL-test för förutom läkarlinjen vill jag även testa mina chanser att få en doktorandtjänst antingen i Sverige eller utomlands, doktorandtjänst inom psykologi dårå. Sedan vill jag sjunga, jag vill dansa, jag vill hoppa bungyjump, jag vill föreläsa, forska, författa!! ALLT MÖJLIGT. Jag vill så hiiiimla mycket men min kropp är helt emot mig! Min psykolog måste tycka jag är knäpp och det är lite detta som stör "utbränd"-"diagnosen". JAG VILL, jag har så mycket eld, passion och vilja inom mig att jag spricker men det fysiska gör att jag ger upp och kommer hem och sover när jag egentligen vill göra allt!

Jag har sedan förra året även börjar tappa hår på slutet av mina ögonbryn och jag ser ut som ett freak när jag vaknar varje morgon med halva ögonbryn, jag måste måla det yttre av ögonbrynen varje morgon. För en 22-årig tjej är detta en mardröm när jag sover över hos någon etc. Då kan jag måla ögonbrynen på kvällen och se till att inte sova på mage eller vända och vrida på mig alltför mycket för att vakna med normala ögonbryn. Jag som alltid haft fet hy och fett hår har nu helt plötsligt torr hy! Jag måste köpa fuktkrämer och använder det hela tiden, min hy suger upp det. Mitt hår är torrt och det kliar på hårbotten hela tiden. 

Läkare har endast tagit blodprover på mig som sagt (och inte ens kompletta prov som sagt) och inte velat remittera mig vidare. Nu har det nått en punkt då jag känner att det kan brista när som helst. Jag hatar min "värdelöshets-känsla" som jag känner nu men jag vet att det är kroppsligt, för "själsligt" är jag något helt annat, det vet jag om. Jag hatar min kropp för det här, att jag inte ens kan uttrycka 10 % av min potential och energi som jag vet att sköldkörteln hindrar. 

Skickade egenremiss till Karolinska för ett år sedan, det ledde ingenvart. Hon bekräftade att det absolut låter som någon form av autoimmunsjukdom men att måste tas via vårdcentralen. 

Snälla, hjälp mig någon.. jag klarar inte av en sådan vardag längre, det här hindrar så himla mycket i mitt liv och jag är TRÖTT på att höra omgivningen säga: Gud vad du är lat, rör på dig lite. Ut med dig.

Senast orkade jag inte åka iväg till en föreläsning och då kommer jag ihåg att pappa brast ut:" Men herregud, du har föreläsning EN dag i veckan och den orkar du heller inte gå på"??

(Detta är en rejäl nedrgradering från mitt håll, jag som läste 45 hp per termin för att få min kandidatexamen men som nu har tiotals kompletteringar och senast inte klarade mer än 1,5 hp från en termins 30 hp studier).. Jag vet inte vad jag ska göra mer.. det här får bara inte fortsätta. 

Wow, vilken lång text, hoppas någon snäll själ där ute orkar läsa och hjälpa mig. 

Anmäl
2013-02-21 15:18 #1 av: MimLan

Du har onekligen problem.

Vad för läkare har du gått till? Även om egenremiss var helt rätt att göra, så har tyvärr endokrin genomuselt rykte på KS. De verkar mest vara intresserade av patienter som följer mallen och provsvaren.

Du har två vägar att gå. Dels jaga fatt en läkare som duger till något. Dels självmedicinera. Jag säger det senare för det är tyvärr så att vi är alltför många som gjort det just för att svensk sjukvård är rätt taskiga på diagnostik, du kommer att märka det om du tittar runt i olika fora kring just sköldkörtelproblem. Jag tillhör de som självmedicinerat tills jag lyckades få rätt medicin via läkare och högkostnadsskydd. Men. Du har okså brister som påverkar möjligheten till lyckad medicinering, som behöver tas om hand först. Så självmedicinering skulle jag inte rekommendera i nuläget.

Har du testat Sophiahemmet? De har ofta en vilja att utreda åtminstone. 

Rent krasst är det två saker jag stör mig på i din berättelse, och det är att du inte får b12-sprutor istället. Mtp att tabletter inte hjälper som de skall, borde du åtminstone få testa sprutor.

Dels är det din familjehistoria. Den är genomusel när det gäller sköldkörteln och andra relaterade brister. (B12-brist får man gärna som sköldkörtelpatient.) Bara utifrån familjehistorien borde du få provmedicinera.

Vad har du för provsvar (och refernsvärden)? Både sköldkörtelrelaterade prover och t.ex. ferritin. Har du inte dessa skriftlig, ring vc/klinik och beär att de skickar kopior på provsvaren hem till dig. Begär sedan alltid kopia vid kommande provtagningar.

Anmäl
2013-02-21 16:10 #2 av: SZ90

Jag har faktiskt funderat på Sophiahemmet, efter att ha läst om rekommendationer på nätet... men är det bara att boka tid hos Erik Svedberg (finns tydligen bara han på Sophiahemmet som endokrinolog) eller måste man ha remiss dit? Jag har ringt och lämnat meddelanden till Erik 2-3 ggr under denna månad och då har jag inte blivit uppringd. Då får jag skriva egenremiss isåfall.. 

Tack! (Det känns skönt även om det "bara" är via nätet, men denna uppmuntran och bekräftelsen känns verkligen värmande..). Precis, angående familjehistorian tycker jag också att jag åtminstone kunde erbjudas en provperiod med Levaxin.. Ja, det har du ju faktiskt rätt i! (B12 brist kan också vara sköldkörtelrelaterat).

Jo, varje gång har jag begärt kopior så jag har allt hemma (är på jobbet nu), detta är ju ett pappersland trots allt. Utan papper och "bevis" körs man över.. Så, ja, jag har papper på allt hemma. Jag uppdaterar i forumet så fort jag kommer hem med vilka värden jag har men vissa värden av sköldkörteln är ju som sagt okompletta (st:eriks vårdcentral läkaren tog ju endast T4 och TSH) och andra konstiga saker och så har jag ju käkat 2000 mg karnitintabletter (fettförbrännande) under sommaren (som ska få en att gå ner i vikt men ingeeeet hände min vikt) då jag tog prover och efter att ha läst på nätet ser jag att karnitin har en påverkan på sköldkörteln (tydligen?) och då tänker jag att effekten kanske har dolt mina värden under tiden jag tog proverna?... Jag vet inte.

Men, jag återkommer med mina värden här så fort jag kommer hem.

Anmäl
2013-02-21 16:29 #3 av: MimLan

Det varierar hur man kommer till Sophiahemmets mottagningar. På hemsidan står det iaf att de går på landstingstaxa också för endokrin. Ring och fråga någon av sekreterarna/sjuksköterskorna som är vid mottagningen istället.

De har ju numera också en vanlig vårdcentral, som du kan lista dig hos, så kan du komma in den vägen också.

Anmäl
2013-02-21 20:25 #4 av: SZ90

Då tar jag och gör det det första jag gör på morgonen. Får se till att lista mig där med då:-)

Tack så mycket för att du svarade på mitt inlägg

Anmäl
2013-02-21 20:51 #5 av: kaisakavat

Jag har inget att tillägga just nu, till det MimLan skrivit, du har fått goda råd.

Men skriver ändå en rad. Sympatier till dig i en jobbig situation. Hoppas du får tag på en riktigt bra läkarkontakt! Tittar in i denna tråden sen för at se hur det går.

Stort lycka till!

Anmäl
2013-02-21 21:20 #6 av: KarinJ46

Usch! Jag vet precis hur du känner dig! När jag gick till min vårdcentral i Tullinge för att försöka få hjälp (jag mådde i mångt och mycket som du) så tyckte min husläkare att det inte var något fel på mig men att jag kanske skulle behöva prata med en präst (!)

I ett ögonblick när dimman släppte kom jag på att jag hade en försäkring hos Skandia via Jobbet som berättigade mig till sjukvård på Sophiahemmet. Ringde dit, fick tid att träffa en endokrinolog efter en vecka. Går sen dess på "provmedicinering" med Levaxin.

Kontakta dom! Det finns hjälp att få om man bara orkar leta efter den. Och se till att du har alla symptom etc nerskrivet på ett papper att ge till doktorn. Det du har skrivit i ditt första inlägg ser fint och strukturerat ut :)

Ett litet tips, för lite statistik över din dygnstemp i några veckor. Jag har alltid haft låg temp typ 36,3 men när jag mådde som sämst för 2,5 år sedan så var min morgontemp nere på 35,5.

Lycka till! Kommer definitivt att föjla tråden och  hur det går för dig.

Anmäl
2013-02-21 23:41 #7 av: Wildrat

Det låter onekligen som att du har hypotyreos, du har alla klassiska symptom. Tyvärr är det, som du märkt, extremt svårt att få hjälp. Man måste strida som attan vilket är svårt när sjukdomen gör en trött, deprimerad och initiativlös... Men mitt bästa råd är att träffa läkare efter läkare tills du hittar en som ger dig hjälp.

Anmäl
2013-02-22 08:51 #8 av: SZ90

Tack så mycket alla ni som svarat. Blir verkligen varm i hjärtat att ni bryr er och bekräftar vad jag känner.

Jag ska absolut ta ditt råd och ta tempen på morgonen under några veckor (eller vecka) beror på hur snabbt jag får tid i Sophiahemmet.

Ringde dit nyss och växeln sa att Erik troligtvis kommer in vid 10, att jag ringer in då och får förhoppningsvis tag på honom då.

Ok, det låter nog som en bra idé att använda inlägget för att förklara min historia (fixa till det lite till bara) och ta med mig dit.

Åh tack allihop, nu vill jag bara att klockan blir tio..

Anmäl
2013-02-22 10:01 #9 av: Nikeniss

Jag har ME/CFC (kroniskt trötthetssyndrom) och dina symtom liknar även denna sjukdom. Om dina provresultat inte visar hypotyrios sök få en utredning av ME. Lycka till!

Anmäl
2013-02-22 10:10 #10 av: jtk

Jag är helt ny på detta forum, men jag tror att det är för folk intresserade av LCHF (eller så är det en annan iFokus grupp och jag har hamnat fel Ler) så jag gissar att du har funerat kring att pröva det? Mitt råd till dig är som de andra sagt att få hjälp att få en ordentlig genomgång av vilka prover som tagits och vad de visat och sen få fler prover tagna som utesluter att du har någon allvarlig sjukdom. 

Om du får en hyfsat trevlig doktor som verkar vara kompetent, lita på om doktorerna säger att det inte är någon "känd" sjukdom som hypothyreos eller autoimmun gastrit. Så, om det visar sig att sköldkörtelproverna är hyfsat normala så har jag i alla fall läst om många med dina symtom som blivit fantastiskt mycket bättre av att äta LCHF. Det finns teorier om att man kan ha lättare underfunktion i sköldkörteln funktionellt på grund av kolhydrater/gluten, men det är i så fall inte den vanliga autoimmuna varianten som tydligt ses på ett blodprov. Det är en mer komplicerad teori om att ens metabolism är för låg till följd av för långvarigt onormalt kolhydratätande, vilket vissa kanske är mer känsliga för. Men detta är ju inte något som accepteras överallt inom den vanliga sjukvården så i så fall får du läsa själv och fundera om du vill pröva på egen risk så att säga. Om ditt TSH är normalt så kan det kanske inte skada att pröva, men om du börjar medicinera, ja då är det en annan sak - då kanske det är lite mer riskabelt under mecicinering, jag vet inte?

Jag och min mamma har haft lite liknande symtom som du och jag har nu efter att ha trappat ut kolhydraterna gått ned 8 kg på ca 10 veckor, promenerat ca 30-60 min 3-6 ggr per vecka men ingen annan träning. Jag ville spontant röra på mig ett par veckor på denna kost, jag hade stort motstånd pga trötthet och värk innan (ej LATHET). Jag är 1,65 och började på 74 precis som du! Och både jag och mamma mår än så länge mycket bättre, och mamma har till och med haft gränshögt TSH av och till och provmedicinerat med Levaxin, men det hjälpte henne inte på något avgörande sätt. Men kosten ser ut att förändra alla symtom, vi får se om det fortsätter. Hon går dock inte ned i vikt, men det är inte det viktiga utan ork och mående.

Sen har jag själv haft mycket bra hjälp av lång terapi (psykodynamiskt inriktad) också. Inget är antingen eller här i världen och man måste nog ta all hjälp man kan få med olika bitar för att återfå sin hälsa och nå sina mål. De stackars (ibland) vårdcentralsläkarna är inte alls utbildade för att ta hand om sådant som inte faller inom ramen för det de kan och i denna fantastiska värld med kommunikation kan vi alla hjälpas åt att finna sanningen för just oss. Tips om föredrag att se om du är intresserad av LCHF (obs det går inte att lyssna på kvällstidingar, du får söka sanningen själv):

http://www.youtube.com/watch?v=lDneyrETR2o

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Lycka till!

(Tips för torr hud: Canoderm, smörjer mig alltid minst en gång om dagen vintertid på armar och ben och ansikte efter dusch, flera gånger per dag på händerna. Vid svårare besvär Locobase Repair kortare period - jag har provat många krämer, tro mig och detta verkar även passa många andra med torr hud. Vid hypothyreos brukar man ha fet hud)

Anmäl
2013-02-22 10:25 #11 av: Nikeniss

ME/CFS ska det stå..

Anmäl
2013-02-22 10:34 #12 av: MimLan

#10 Nja.. Torr hud är ett vanligt hypo-symtom. 

http://www.hypo2.info/diagnostisering/symtom

Skulle dessutom vilja säga att det inte alls är vettigt att lita på läkarna, det räcker med att läsa TS första inlägg för att inse att läkarna tycker det är ok att någon mår dåligt och att livet går åt pipan. Det är ju det som är konsekvensen.

Som redan nämnts i tråden ovan finns det fler varianter av sköldkörtelproblem än vad som syns i vanliga blodprov, och läkare har normalt inte kompetens att ens bedöma "vanlig" hypothyreos. 

Om du tittar i vilken grupp tråden är lagd, så ser du att frågan är ställd i rätt grupp.

Anmäl
2013-02-22 19:10 #13 av: SZ90

Jag ringde växeln och blev kopplad till Erik. Jag förklarade mitt dilemma och han sa att han har det väldigt fullt framöver och att jag får söka mig vidare till vårdcentraler och byta läkare, TROTS att jag förklarade att jag är trött på att göra det för man vill ju inte verka ostabil och som att felet är MITT när det är de okompetenta läkarna.. Det sista sa jag då inte till Erik. Jag frågade om han hade någon att rekommendera mig, någon läkare eller mottagning och då sa han att tyvärr, jag har ingen jag kan rekommendera eller tipsa om.

ÅH vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag tror verkligen inte att han kunde ha undgått att höra min desperation över telefon men ändå så..

Vad ska jag göra nu? Jag funderar på att byta vårdcentral en gång till denna gång till Rissne Vårdcentral.. jag vet inte. Jag har kört fast helt. Jag hatar det här..

Anmäl
2013-02-22 19:27 #14 av: MimLan

#13 Testa Sophiahemmests vårdcentral. De har trots alllt nära till en hel hög specialister som är vana vid att ge folk vad de behöver. du kan ha som delprojekt att få byta till b12-sprutor medan det andra utreds.

Anmäl
2013-02-23 01:20 #15 av: yvonnel

Bara låt dem inte för allt i världen skriva ut något SSRI-preparat, sådant är ju vanligt att man får om man är "besvärlig".

Anmäl
2013-02-23 04:02 #16 av: hemul

Det var ju på Sophiahemmet hon blev avvisad, om jag inte läser alldeles galet.

Har inget att komma med mer än att de värsta av mina symptom som jag trodde till större delen berodde på min underfunktion (konstaterad men relativ lindrig, 75 mg Levaxin) försvann när jag la om till lågkolhydratkost. D.v.s. trötthet, fysisk orkeslöshet, muskelsvaghet, värk efter ansträngning och brainfog. Det som är kvar är torr hy och torra ögon. Nu trodde jag iofs att de besvär jag blev av med berodde på insulinresistens till en del också, men jag trodde hypon spelade en stor roll.

Så om du inte redan äter lågkolhydrat (har inte lyckats lista ut det), så prova!

Jag önskar jag kunde hjälpa dig mera. Det var hemskt att må så. Stå på dig och lycka till! 

Anmäl
2013-02-23 07:47 #17 av: MimLan

#16 Hos en läkare/klinik, inte vårdcentralen.

Anmäl
2013-02-23 12:08 #18 av: SZ90

Hej igen allihop,

MimLan, tack så mycket för alla dina tips här (och alla ni andra). Jag ska testa med deras vårdcentral då som du säger. Jag fick ett meddelande här på ifokus från en underbar användare som tipsade mig att skriva ett handskrivet brev till en pensionerad läkare här i Stockholm som tror på hypotyreos (även av typ 2) men som fortfarande jobbar en gång i veckan. Snart klar med brevet, ska posta det då och hoppas på att jag får svar därifrån! Ska sedan se till att lista mig hos sophiahemmets vårdcentral då också.

Nej, jag ska absolut inte låta de ge mig några SSRI preparat, tack Yvonnel.

Nu är ni flera (två tror jag) som nämnt LCHF, jag borde kanske starta milt med det? Vi äter mängder med vitt bröd, potatis och vitt ris här hemma hela tiden. Och jag bakar ju lite som en galning här hemma.

När jag berättade om mina magproblem (som jag fortfarande tror är hypo-relaterade) till min husläkare sa han först att jag kan vara gluten och laktos-känslig/intolerant. Sedan efter en tid ändrade han det till IBS mage. Så nu har jag tydligen IBS mage också.  Jag tror verkligen innerligt att mycket skulle lösas om min sköldkörtel utreds ordentligt och behandlas och sen att jag testar att ta det lite lugnt med vitt ris och vitt bröd lite också. :-)

Nu ska jag skriva klart det handskrivna brevet och se till att få det iväg, så ser vi vad som händer. Ytterligare en morgon jag vaknar med otrolig ömhet/stelhetskänsla i nacken och axlarna och har ISKALLA fötter (händerna är lite varmare för jag skriver snabbt på datorn så de är lite uppvärmda haha). Har ätit frukost och mina tabletter (durefuron och behepan) men har fortfarande ett otroligt "tungt" huvud sm gör ont och läppar som är spända av torrhet.

Det är min morgon det..

Anmäl
2013-02-23 12:20 #19 av: Tyroidea

Kära TS!

Jag tycker absolut att du ska kolla upp detta med gluten! Jag har både glutenintolerans och hypotyreos. Det finns samband mellan dessa sjukdomar och med diabetes typ2. Du bör absolut testa glutenfri lchf-kost några månader för att se om du blir bättre. Kolla också om du har brister på zink, krom, magnesium och kalcium vilket är vanligt vid dessa tillstånd.

Har du blodsockerfall ofta tex? Tänk på att man idag pratar om glutenkänslighet som är ett tillstånd som inte syns på alla prover men som ändå innebär att du får de flesta symptomen på just intolerans.

Det finns en bra lchf-positiv internmedicinare som jag kan rekommendera också. Brukar vara lätt att få tid där: Jan Arlestig

http://www.sibyllekliniken.se/index.php/specialistlaekare

Anmäl
2013-02-23 12:28 #20 av: MimLan

#18 Testa att helt utesluta spannmål och frön (bröd, pasta, gröt, bönor, ris, etc), istället för "lite". Ett problem med trasig mage och problem med sköldkörteln är att undernäring är nära till hands, då har du inte utrymme ur antinutrient synvinkel att äta sånt.

Tarmen kan vara så pass skadad av att du inte tål spannmål att det inte hjälper med att bara äta "lite". Den behöver repareras innan den kan tåla lite. 

Bo Wikland har hjälpt en del, främst de som inte får diagnos alls.

Anmäl
2013-02-23 12:58 #21 av: SZ90

Okey! Så då ska jag sätta igång med att utesluta spannmål (och allt med gluten) med omedelbar verkan! Uppdaterar med hur det går med det. En fråga bara (då är knäckebröd också uteslutet och mörkt bröd?).

Tipset jag fick om den pensionerade läkaren att skriva brev till var faktiskt just Bo Wikland. :-)

Jag har, på eget initiativ, både käkat Zink-tabletter och Magnesium tabletter (tuggtabletter). Magnesium köpte jag för jag har börjat få någon nerv-grej på kinden som gör att varje gång jag blinkar skakar det på vänstra kinden.. Därför började jag ta magnesium men jag känner inte att det hjälper.

Bara idag hade jag vaknat och tänkt att jag ska packa gymkläderna, ut till biblioteket och plocka upp en bok jag reserverat. Åka till gymmet, gymma och sen sola och köpa lite godsaker för ikväll för en myskväll med familjen. Men vad sker egentligen? Jo, energin "fadade iväg" och nu sitter jag med tunga ögonlock och huvudvärk, energilös, framför datorn och laddar ner serier att kolla på, om inte jag somnar innan, för att sedan äta lunch..Det är sådana här dagar jag "hatar". Vad hände mellan att jag vaknade med en planering och någorlunda energi tills nu?

Anmäl
2013-02-23 13:06 #22 av: MimLan

Ja, mörkt bröd och knäckebröd är fortfarande spannmål. Du behöver reell näring. Kött/fisk/fågel/ägg. Lever är optimalt om du kan äta det. (Annars pastej eller kycklinglevermousse som du kan göra själv, recept finnsi forat.) Du behöver bra fetter. Smör, kokosolja, raps, oliv. Och så utgår du från feta råvaror. Lax, sill, makrill, entrecote, fläsk, fläskkarré, färs, och så vidare. Stora pluspoäng får du om du gör riktig buljong och intar det. Proppat med näring. Ju mer du får i dig via maten, desto bättre. Kosttillskott är helt enkelt inte så optimalt.

Hur ser det ut med d-vitamin och fiskleverolja för dig?

Ärligt, jag tycker du skall lägga all träning åt sidan. Det du behöver är frisk luft, ljus och promenad. Håll dig till det tills du får just energi tillbaka, då kommer rörelselusten och behovet av sig själv.

Anmäl
2013-02-23 13:33 #23 av: MimLan

När din läkare trodde att du hade IBS, gjiorde du några kostförändringar då? Med tanke på att du frågar om knäckebröd som har olösliga fibrer som inte är bra för tarmarna.

Anmäl
2013-02-23 13:46 #24 av: Tyroidea

Och boka en tid hos Jan Arlestig! Han kommer att ta alla värden och är allmänt förstående om än lite "torr". Han kommer inte ge sig förrän du mår bättre igen!

Ät rökt lax med spenat och philadelphia ost tex eller rostbiff, avocado och grönsallad med mycket olivolja på. Du kan baka med mandelmjöl och physillumfrön tex. Det finns mycket att upptäcka!

Anmäl
2013-02-23 13:55 #25 av: Mozzarellan

Finns det motsvarade läkare i Göteborg? Någon som har nåt namn att rekommendera? Tack.

Anmäl
2013-02-23 14:01 #26 av: MimLan

#25 Någon på Hagakliniken brukar rekommenderas, enligt vad jag sett på sköldkörtelforat turtles.egetnsajt.se.

Anmäl
2013-02-23 16:18 #27 av: Sindri

#21 skrivet av SZ90 

Då äter du antagligen magnesium från apoteket med aspartam i? Kolla burken - nej man tror inte det är sant.

Har du varit på Kostdoktorns sida? Han rekommenderar olika sorts kosttillskott. Sök på magnesium, omega 3 o.s.v.

Nej, du skall inte äta någonting som innehåller någon sorts mjöl från sädesslagen. Helst inte heller soja eller majs. Har man problem med mage och tarmar skall man dessutom undvika fibrer.

Vill du äta någon form av bröd finns många recept här på både mjukt och hårt bröd. Du hittar också mycket hos Marianns LCHF mat och bak.

Det blir till att ta med förstoringsglas till affären och lusläsa innehållsförteckningar. De flesta charkvaror innehåller socker i någon form. Dextros, maltodextrin, glukossirap etc. 

Anmäl
2013-02-23 18:39 #28 av: SZ90

Wow, mycket bra info här. Tack allihop. Jo #27, de är de tabletterna... med aspartam i... Nu är det slut med det iaf.

Så, imorgon ska jag införskaffa mig äppelcidervinäger (att göra matsallader med bla). Har två favoriter och jag tror det är ok ur LCHF synvinkel, eller?

1. Isbergssallad, tomat, gurka, röd lök, fetaost, olivolja, majs, lime, lite äppelcidervinäger (avokado).

2. Samma som ovan fast med tonfisk också.

3. Har en favorit som jag lärde mig från en arabisk vän. Fullt med hackad persilja, tomat, gurka, röd lök, och bulgur. Bulgur är då förbjudet inom LCHF. Vad kan jag använda som liknar bulgur i smaken men som är tillåtet?

Avokado, jag tycker det är gott fast jag vet inte varför jag inte äter det så ofta. Ska försöka ersätta det med frukt. Sen har vi sojamjölk hemma, det är väl ok enligt LCHF har jag för mig? Det här blir en rejäl omställning LCHF, för allt vi äter hemma är liksom anti-LCHF... Blir det gott med kokosfett i kaffet eller téet?

Justja, som svar på en tidigare fråga, nej jag gjorde ingen ändring efter IBS-"diagnosen" men jag köpte någon speciell medicin för IBS-mage som smakade skitäckligt så jag slutade med det.

Hörrni, jag känner mig lite peppad och hypad inför det här. Får se hur det går. Ska se till att uppdatera här, för att se hur det går.

Jag brukar alltid äta bröd-frukostar eller pannkakor och fattiga riddare och någon gång ägg. Ska jag ersätta allt (förutom äggen) med musli? Är det en bra idé LCHF-mässigt?

Tablettmässigt, från och med idag slutar jag då med magnesiumen och (zinken har jag ju slutat med). Jag ska köpa D-vitamin och Omega 3 tabletter. (Vilket märke är bäst? Hört att Holistic märket är bäst och högkoncentrerat, vad tror ni?

Förutom det har jag Karnitintabletter hemma också i höga doser (vet att det ökar fettförbränningen), borde jag ta det med?

Har proteinpulver hemma också som jag aldrig käkat förut. Ska jag börja använda det också i samband med gym? Vet att det förhindrar muskelnedbrytning och muskler och protein kan öka förbränningen. Vad tycker ni?

Jag tänker spontant, att allt det här är värt att testa i två-tre veckor om jag kan återfå mitt liv och livsenergi på naturligt sätt.. Istället för att pressa mig till Levaxin bla.. JA, jag gör så ger det ett försök i några veckor medan jag uppdaterar här.

Min startvikt idag den 23 februari är: 76,8 kg. (Nu fick jag mig en rejäl chock.. jag vägde 74,6 förra veckan :-O). Får hoppas att det var något fel på vågen eller så. Det här var inte bra..

Anmäl
2013-02-23 19:27 #29 av: MimLan

Ta det gärna försiktigt med nedtrappningen av nivån kolhydrater. Du ligger på minus i energi som det är och en omställning till fettdrift kostar på kroppen. Att testa i två-tre veckor medan du fortfarande är fullt upp i omställningsfas blir då lite tokigt. Ta bort det allra sämsta, dvs spannmål. Och se till att du har fett i alla måltider. Det kommer du långt med.

Varför skulle du byta avocado mot frukt? Avocado är bra. Och müsli? vad för müsli menar du? Den innehåller vanligtvis havre. Syftar du på LCHF-müsli med nötter så, jo, det kan man ju göra, men man kan också äta mat istället. Soja är inte snällt mot kroppen ur hälsosynvinkel, så nej.

Vill du inte äta ägg till frukost kan du äta pålägget på mackorna. Ta ost, skinka och sallad och rulla ihop. Pynta med majonnäs och senap. Eller ät rester från middagen.

Proteinpulver kan du ha i skåpet. Du skall äta MAT. Näringstätt! Och likaså med karnitinet, låt det damma i en hylla. Mickla inte med kroppen som faktiskt är sjuk. Du kan bara ge den näring och ta hand om den så bra du kan så att den inte motarbetas. Komplettera med kosttillskott som har reellt värde. Holistics har högdos d-vitamin. När det gäller omega-3 har jag landat i att det är bäst att köpa fiskleverolja som fermenterats. Alternativet för mig skulle snarare vara att äta fet fisk flera gånger i veckan än att köpa omega 3-kapslar.

Och även om du inte gillar din vikt, så är den enbart ett symtom, inte en orsak. Fokusera på hälsan och att leta fram läkare. Vikten ger sig förmodligen helt av sig själv när det andra är på plats.

Anmäl
2013-02-23 20:28 #30 av: MimLan

Läsbart om skölkörtelproblem och hur kosten påverkar:

http://chriskresser.com/thyroid

Anmäl
2013-02-23 22:21 #31 av: hemul

#18 Ja, du är ju på ett LCHF-forum. BlinkarJag äter viserligen inte LCHF, men jag äter en annan form av lågkolhydratkost, så nära nog för detta syfte.

Om det beror på att man minskar kolhydraterna eller på något annat, t.ex. att man tar bort spannmål, ska jag låta vara osagt. Men folk blir av med massor med hälsoproblem, så du ska absolut prova tycker jag. Inget att förlora liksom. Men efterom du mår så dåligt tycker jag du ska ta det lugnt och trappa ner kolhydraterna under en månad eller så, så slipper du dras med så svåra omställningsbesvär också.

Anmäl
2013-02-23 23:24 #32 av: SZ90

God kväll på er,

#29 Ok, tack så mycket för tipset. Det låter ju logiskt det du säger.. då kör jag bara med att undvika det värsta än så länge, alltså bröd, ris och mjöl (vilket 80-90% av det jag äter under en dag består av..). Och så fett i måltiderna. Yes, det ska nog gå. :-)

Smart tips det där med påläggen och matrester! Okey, ska skippa de "fejka" tabletterna, karnitinet och proteinpulvret..

Ska däremot köpa D-vitamin holistics som du säger och fiskleverolja (fermenterad).

Åh, länken du angav blev ännu en bekräftelse för mig att jag måste undvika gluten under en period till att börja med.

#31 Tack! Jag ska absolut ge det ett försök.

Jag har varit medlem i olika forum men denna sajt och dess medlemmar är verkligen något helt annat! Jag ser verkligen fram emot att logga in här och läsa era tips och se att det finns de som bryr sig och lägger ner tid på att tipsa saker om ens välmående till en. Tack för det hörrni.. verkligen!

Ha det bra! Så kommer jag att uppdatera här om hur jag mår (eventuell viktförändring eller andra förändringar).

Anmäl
2013-02-24 01:43 #33 av: hemul

Ska du börja nu på en gång? Det ska bli jättespännande att se hur det går. Det finns ju inga garantier, men vi håller tummarna för dig.

Anmäl
2013-02-24 12:21 #34 av: Tyroidea

Försök undvika majs och bulgur också! För mycket kolhydrater och bulgur är ju gluten!

Köp någon bra kokbok och lära dig de recepten. Anna Halléns böcker tex.

Drick grönt te det första du gör på morgonen med en tesked kokosfett i (smakar inget) Köp Cocosas ekologiska, finns på Life etc.

Anmäl
2013-02-24 14:36 #35 av: KarinJ46

Om jag vore dig skulle jag skippa majsen också (som du nämde att du använde i nån sallad) Majs innehåller jättemycket socker.

Tänk också på att du har blivit sämre under en lång tid. Du får nog räkna med att det kan ta mer än 1-2 veckor innan du märker nån skillnad.

Anmäl
2013-02-24 17:44 #36 av: SZ90

Hej på er. Jag börjar med att erkänna att det inte alls är lätt att komma ur denna vana av att äta onyttigt :-S.. Åt korv/ägg/champinjonblandning med ketchup (jag vet..) på morgonen och så åt jag en rislunch med gryta.. 8ch innan lunchen vart jag frestad på korv med bröd när jag var ute men i tid fick jag samtal från mamma som undrade om jag hinner hem till lunch eller inte, så där undvek jag en dubbellunch..) Så, mm, det vart inte så lätt att motstå. Men jag ska inte ge upp, små myrsteg..

Motivationen byggs upp inom mig iaf och jag tror att planering är en viktig del för att undvika spontana impulser och äta det som finns närmast tillhands. Så jag ska skriva upp och bestämma vad som ska ätas imorgon. Tex kokt ägg på morgonen, kyckling och broccoli med någon sås till lunch osv. Jag tror att det kommer att hjälpa, och ni har rätt. Min kropp har nog tagit skada av detta för länge, så jag får köra på och tänka långsiktigt. Oj, då skippar jag majsen med. Kokosfett och grönt te ska jag köra med.  De där burkarna Cocosa har jag sett i Life-butikerna, ok då köper jag dem.

Det krävs verkligen planering det här ser jag. Men jag SKA klara det här, det ska jag.

Anmäl
2013-02-24 18:04 #37 av: MimLan

#36 Cocosa-burkarna är dyra i onödan. Titta efter BioFoods kokosfett i vanliga affärer. Eller be din affär ta hem det.

Anmäl
2013-02-24 19:08 #38 av: Tyroidea

Ett sätt att se vad du får i dig är att använda någon tjänst som tex www.matdagboken.se då lär du dig hur mycket energi du får i dig under en dag och vilken näringsämnen olika maträtter ger dig. Man blir ofta förvånad när man märker att man kanske faktiskt äter mer än man tror! Å andra sidan är det väldigt peppande att se hur lätt man kan förändra det man trodde var nyttigt ätande. Börja med att försöka äta max 50 gram kolhydrater per dag (och INGET gluten dvs vete, havre eller råg) och försök sedan gradvis att dra ned till 20-30 gram.

Anmäl
2013-02-25 04:07 #39 av: yvonnel

Shiafrön och flera andra frön går ju att ersätta mjöl eller bulgur.i många fall, kokosmjöl och PO-fiber är fler ex., det mesta sådant står i olika receptsamlingar här på Kif eller i bloggar med olika matlagare.

Anmäl
2013-02-25 23:11 #40 av: SZ90

Hej på er!

#37 MimLan, jag gick in på en orientalisk livsmedelsbutik i Stockholm där de hade kokosfett. Köpte därifrån :-).

#38 Åh tack, nu gick jag in där och skapade en profil omedelbart. Blir nog en chock för mig att få det svart på vitt vad jag äter dagligen.

#39 Bulgur blir nog inte supersvårt att lägga undan nu när jag tänker efter men mjöl däremot, kokosmjöl ska jag kolla upp! Tack för det.

Postade ett brev till Bo Wikland, får se vad som händer :-).

Justja, idag lyckades jag äta ett kokt ägg med svartpeppar på (jag älskar svartpeppar och har det i allt) utan någon form av bröd till frukost. Sedan åt jag inget, jag drack iskallt vatten till det. Vid klockan ett åt jag min vanliga portion ris (med saffran i, det är svårt att bli av med risberoendet..) med grönsaksgryta (med selleri och sådant i ) tillsammans med yoghurt och två glas äppeljuice. Sedan åt jag inget mer (ingen glass, chips, choklad, cappucino, knäckebröd eller läsk) fram tills kl sju då jag åt åtta st vegetariska vårrullar tillsammans med isbergssallad och fetaost med äppeljuice. (Vet att juice också är dåligt men jag ersätter läsken med det än så länge för att trappa ner ännu mer sen). Jag tror helt enkelt att jag måste äta mindre. Idag var ett superexempel, jag brukar aldrig äta som en "normal människa" (haha), alltså bara tre portioner. Jag brukar alltid äta allt möjligt mellan portionerna, men jag tror att det faktum att det var första dagen och att jag tänkte på att jag har er som hejjar på mig hjälpte till mycket.

Nu hoppas jag att det här fungerar både viktmässigt och att jag kanske mår bättre, får mer energi. Vi får se, jag ska iaf absolut använda mig av matdagboken! (Sen så håller jag tummarna stenhårt för att Bo Wikland svarar på mitt brev också).  

Anmäl
2013-02-26 06:58 #41 av: MimLan

#40 Finns inte mättnad, utan mestadels icke-mat som triggar en massa, kommer behovet att äta ständigt. Det är ingen slump.

Testa att lägga till smör till morgonägget, och gör det gärna till mer än ett ägg. Ju mer fett och ju mer riktig näring, desto mindre behov av icke-mat.

Fundera inte så mycket på att du "måste äta mindre", justera till att äta riktig mat och näring, mättnad och portionsstorlekar kommer, hör och häpna, kroppen att tala om för dig. Den klarar det när den får vad den behöver. 

Men är du alltså någon form av vegetarian?

Anmäl
2013-02-26 09:35 #42 av: Tyroidea

Bra, Matdagboken är en ögonöppnare! Ris och juice innehåller i stort sett bara kolhydrater, försök ta bort det fort. Byt ut juicen mot 1 äpple per dag. Efter någon månad ät ingen frukt alls.

Boka tid hos Jan Arleskog! Dit får du tid snabbt!

Anmäl
2013-02-26 20:22 #43 av: SZ90

Ok, jag ska se till att "fetta" till det mer med smör :-D. Nejdå jag är inte vegetarian, vart en slump att gårdagens måltid inte innehöll någon form av kött eller fågel.

#42 Ja verkligen! Det tycker jag med. Det är svårt att ersätta riset, har kört på mindre portioner sedan igår men det finns inget godare att ersätta riset med.. Juicen bytte jag ut mot vatten och en persisk dryck idag. Den persiska drycken består av yoghurt, iskallt vatten, och hackad myntablad och salt, blir supergott. Det får jag väl bli beroende av?:-)

Absoluut, fast jag hittar ingen Jan Arleskog på google, däremot hittar jag Jan Arlestig, är det honom du menar?:-)

Anmäl
2013-02-26 20:55 #44 av: MimLan

#43 Ersätta ris går väl inte riktigt, men du kan slira åt att "strimla" blomkål tunt, och smörsteka det. Och krydda som du vill. Stek lätt, så finns lite tugmotstånd. En del kallar det för blomkålsris.

Pasta kan i vissa fall bytas ut mot strimlad squash.

Anmäl
2013-02-26 23:41 #45 av: yvonnel

Blomkålen kan rivas på rivjärn, då blir det småsmuligt och liknar ris. Koka upp en kastrull vatten, lägg i en rivna kålen och låt precis koka upp igen och sila sedan ifrån vattnet. Detta liknar väldigt mycket ris även om det inte smakar så, vill man braska på lite till så kan man köra det i mixern med grädde smör och lite salt, då blir det som mos. Samma kan man göra med broccoli, det är jättegott. Fryst broccoli ska tina och vara varmt - kanske i micron innan man finfördelar den i mixern.

Anmäl
2013-02-27 21:05 #46 av: Tyroidea

Arlestig ja, glömmer alltid bort hans namn! Sibyllekliniken!Skrattar

Anmäl
2013-02-27 23:25 #47 av: SZ90

Vilka supertips! Tack så mycket! :-D

Ska ringa Sibyllekliniken på morgonen :-D

Anmäl
2013-02-28 18:57 #48 av: SZ90

Ringde Sibyllekliniken och fick tid hos Jan Arlestig den 6 mars (redan) på förmiddagen. :-). Hoppas att det ger resultat.

Anmäl
2013-02-28 19:17 #49 av: Lisabet

Lycka till! Hoppas att det ger resultat! Hypo är en usel sjukdom...

Anmäl
2013-02-28 20:25 #50 av: Tyroidea

Lycka till! Han är ingen muntergök direkt (lite torr och distanserad) men saklig och noggrann.  Det vara han som sa att jag skulle äta LCHF redan för 3-4 år sedan. Som han sa: vi vet inte varför det funkar bara att det gör det. Det var nog inte många läkare som var så öppna redan då. 

Anmäl
2013-02-28 23:30 #51 av: Wildrat

#48 Berätta gärna hur det går och om du kan rekommendera den läkaren. Det kan vara bra att ha nån att kunna hänvisa till när andra har liknande problem.

Anmäl
2013-03-06 13:55 #52 av: SZ90

Hej allihop!

Tänkte bara säga att jag avbokade tiden hos Arlestig för att jag ringde till Bo Wikland (ett nummer jag hittade på nätet) och hans fru svarade och sa att han inte tar emot fler patienter längre pga hans egna ohälsa men däremot rekommenderade hon dr. Göran Thingwall, så honom har jag bokat tid hos på måndag. Uppdaterar om vad som händer! (Han tar frikort vilket Arlestig inte gjorde eftersom att han är specialistläkare så hos honom gällde taxan 350 kr, om inte jag har fel) Tänkte därför att jag testar Thingwall först (med hopp om att få resultat) och så ser vi vad som händer. Om inte, så blir det Arlestig efter. Thingwall lät verkligen positiv och empatisk över tel så vi får se hur det går.

Jag vet inte vad detta beror på (om det är den någorlunda "uteslut-spannmål"-dieten jag har försökt mig på, åt dock ris några av dagarna men inget knäckebröd eller pasta eller vitt bröd) men jag märker på mina bh:ar att banden åker ner (vilket de absolut inte gjorde förut, satt tajt), dessa är nytvättade också men allihop åker ner nu så jag har fått spänna åt dem ordentligt och vågen visar 75,9 nu istället för 76,8.. Fast det kan ju även bero på att jag slutat med p-piller nu i snart två månader och de hade ju verkligen effekt på mina bröst som svullnade upp till en D-kupa från en B-kupa. Samma sak är det med min syster som äter p-piller. 

Men, jag ska uppdatera er efter läkartiden på måndag om detta är hypoläkaren att gå till:-)! Vi hörs!

Anmäl
2013-03-06 16:14 #53 av: Tyroidea

Hoppas läkaren är bra. Men frikort gäller även hos specialister!

Anmäl
2013-03-16 14:00 #54 av: Tyroidea

Hej Ts, hur gick det hos doktorn och med konstomläggningen?

Anmäl
2013-03-18 19:23 #55 av: SZ90

Heej! Jag var hos läkaren, han verkar jätteschysst och empatisk. Han lyssnade på allt jag hade att säga och han tog precis alla de prover jag ville/bad om. Sedan sa han att en finnålsbiopsi även kan bli aktuell. Han sa iaf att jag hade alla klassisk symtom, det låter som att det går i rätt riktning men jag vågar inte ta ut någon glädje i förskott. Jag väntar tills på fredag den 22:a då jag har tid hos honom igen för att diskutera provresultaten så får vi se vad som händer. :-)

Kostomläggningen går bra. Jag har funnit en kompromiss som fungerar för mig. Jag äter en tredjedel av den portion ris som jag brukade innan och på morgonen så äter jag varken vitt eller brunt bröd. Inget mjukt bröd helt enkelt. Och mycket vatten. Det känns bra men jag misstänker att jag måste skippa lök också. Det känns som att min mage mår dåligt efter att jag ätit lök, den känns lite problematisk.. Annars fungerar väl denna nedtrappning och jag kommer fortsätta för att denna kompromissen inte vart så "extrem". :-) Däremot gymmar jag på och det känns bra för jag drar med mig syrran till gymmet, då tvingas jag och har inga ursäkter.

Anmäl
2013-03-18 20:55 #56 av: Tyroidea

Kul att det rör på sig!

Tyvärr går man ju inte ner i vikt av Levaxin. Däremot fortsätter det inte uppåt. Jag har kollat och kan fortfarande inte äta mer än ca 1600 kcl per dygn + mycket motion. Förbränningen är fortfarande låg. Levaxinet hjälper mot många av symptomen men ändrar inte på vikten för de flesta. Finns forskning på detta sa min doktor.

Så om du vill få mer resultat av konstomläggningen så undrar jag  varför du fortsätter med gluten i form av knäckebröd (eller förstår jag fel, du skriver inget mjukt bröd?) och ris? Räknar nu kolhydrater etc? Under 50 gram behöver du nog komma på lite sikt. 

Ris ökar risken för diabetes som fö är ökad av hypotyreos också.

Anmäl
2013-03-18 21:30 #57 av: Tyroidea

Läs här också hur lågkolhydratkost kan hjälpa mot dina problem!

http://www.vikt-igt.com/

Anmäl
2013-03-19 08:25 #58 av: SZ90

Godmorgon, jo det är ju sant om Levaxin. Det är ju så att vikten stör mig men allra mest störs jag av tröttheten och känslan av att vara uttömd energimässigt (och så symtomen med värk, ödem där jag känner mig uppblåst i ansiktet bla, bortfall av yttre ögonbryn, mina iskalla händer och fötter, håravfallet(!!!), min extremt torra hy (idag kunde jag knappt sträcka munnen i ett leende för de var så torra, dränkte de i carmex) och ögonen var ju äckligt torra. 

Får jag Levaxin --> och energin ökar till följd av det --> kommer jag att kunna ta mig oftare till gymmet och ha energin och viljan förhoppningsvis till kostomläggning och övergå helt till LCHF. Just nu har jag ju gjort ändringar, men stundtals känns det bara "blaha".. 

Förövrigt har jag läst om att ett tillägg av Liothyronin har hjälpt många att minska vikten och ökat behåringen på huvudet. Men, jag vill se vad han säger på fredag. Tänk om jag jobbar upp mig och så går det inte vägen. (vill ju inte ens tänka så, skulle vara förödande för mig). Nu mår jag så pass dåligt att jag känner att det måste hittas något på papper som säger att jag mår dåligt (att jag är berättigad till att känna så och att det beror på en "sjukdom" och inte "mig". 

För jag vet att detta inte är jag. Jag tror inte många anar hur pass mycket jag hatar mig själv stunder då jag skuttar upp från soffan och tror att jag är viktlös och vill hoppa dit och göra det men att jag dras med den här övervikten som jag måste släpa med mig, den här övervikten som suger energin ur mig, som gör mig andfådd och som hindrar mig i mina rörelser. Jag vill känna mig som en 22-åring igen, jag känner mig 35-40 år gammal i denna kropp. 

Håller tummarna för att det går vägen på fredag..

Anmäl
2013-03-19 14:04 #59 av: yvonnel

Jag rekommenderar dig att be om salivprov för att få veta om kortisolbrist, INNAN du börjar med ev. levaxin. Det måste isåfall korrigeras först, många läkare uppmärksammar inte detta men det är viktigt särskilt i samband med viktuppgång som man visst kan få av levaxin, jag ökade ca 20+ kilo när jag började med levaxin för ca 10 år sedan, tyvärr följdes det inte upp ordentligt och mina doseringar har verkligen hoppat upp och ner. Torr hud och torra ögon intill förtvivlan. Frysa in i benmärgen så det svider och ibland svettas.

Nu har jag fått Armour via läkemedelsverket men det är bara 6 dagar sedan jag började så det är svårt att säga något om effekten men jag gjorde blodprovstagning i torsdags och ska följa upp detta mycket noga.

Jag har varit såå ledsen under senare år för att jag inte tappat övervikten, vet inte hur jag ska hantera detta, trodde ett tag att LCHF var boven men det kunde ju inte stämma, jag gick ju in i ständig ketos och luktade illa från munnen så att arbetskamraterna reagerade.

I november fick jag en stent i hjärtats kranskärl  och nu är en tanke att blodförsörjningen fungerar bättre - omsättningen alltså, av någon anledning så har jag plötsligt minskat 5 kg, om det fortsätter så bra så tänker jag faktiskt inte bry mig särskilt mycket om orsaken, då ska jag bara vara glad och fortsätta med Armour.

Är det någon som vill ha levaxin, så har jag oöppnade som jag gärna skänker bort.

Anmäl
2013-03-19 14:37 #60 av: MimLan

Det kan vara bra att förtydliga att "man" inte går ner i vikt på Levaxin.

Så är det inte. En del går ner, andra inte, andra går upp. Är du välbehandlad så går du ner i vikt. 

#58 Dra inte så hårda växlar på att du behöver energi för att gå coh träna och först då går du ner i vikt.

Om du är välbehandlad och äter en kost som fungerar på riktigt för dig (eller mer korrekt, din kropp), så går vikten ner av sig själv. Du får tänka på att du är ung och har inte gått med trasig kropp i 40-50 år, där man kanske inte kan förvänta sig att bli helt frisk eller smal.

Med emfas: din vikt kommer av sig själv när din kropp mår bra och får bra näring. (Att röra på sig är dock bra för hälsan.)

Anmäl
2013-03-19 15:34 #61 av: Tyroidea

Ts. Lycka till! Jag vet precis hur det känns!

MimLan. Min läkare (nu pensionerad specialist på just sköldkörtelproblematik) sa till mig att det finns forskning från viktkliniker där de mätt och vägt allt försökspersonerna stoppade i munnen och att det då var belagt att levaxinet inte gjorde det lättare att gå ned i vikt. jag har inte hittat referenserna dock.

Själv har jag aldrig hunnit bli överviktigt men har också ätit lchf i 3-4 år. Han inga andra besvär kvar och mina värden inkl antikroppar är mycket bra nu (tsh gick ner från 30 till 0,3) men vikten är helt stabil oavsett hur lite jag äter eller hur mycket jag rör mig. Väldigt intressant kan jag tycka. Ligger på under 20 gram kolhydrater per dygn och tränar intensivt och länge, men äter jag alltså mer än 1600 kcl så går jag upp! 

Anmäl
2013-03-19 15:42 #62 av: MimLan

#61 Sade han något om att de skulle vara välbehandlade och symtomlösa i övrigt?

Det är rätt klart att Levaxin hjälper en del, andra lite, och en grupp inte alls, eller rentav försämrar. Det enda som är intressant är hur det fungerar för den enskilda individen.

Anmäl
2013-03-19 15:56 #63 av: Tyroidea

Absolut. Men jag tyckte att det var bra att doktorn berättade detta för mig när han satte in Levaxinet eftersom jag då förstår varför jag inte rasar i vikt trots all min träning etc.  En mindre kunnig läkare hade troligen hävdat (som den första jag träffade när jag blev sjuk) att vikten beror helt på dålig självdisciplin: Den första jag sökte påstod att jag nog åt en massa i smyg och därför hade gått upp några kilon.... Det var först när blodtrycket var under 90 han kunde erkänna att kanske något annat vara fel. TSH 30 gör en ganska matt men okunniga läkare är inte roligt heller.

Undrar hur många kvinnor som fått höra att de smygäter eller frossar och borde träna mer istället för att erbjudas korrekt provtagning!

Anmäl
2013-03-19 21:51 #64 av: yvonnel

Undrar hur många kvinnor som fått höra att de smygäter eller frossar och borde träna mer istället för att erbjudas korrekt provtagning!

Dom är nog några hundratusen eller så....................

Anmäl
2013-03-19 22:06 #65 av: Tyroidea

#63 Hur högt var ditt TSH när du började med Levaxin? Mitt var alltså 30 vilket verkar vara rätt så högt? Jag hade i alla fall inga problem med att få medicin! 

Har ni andra också haft problem med lågt blodtryck och puls av hypotyreosen?

Jag hade 88/44 som lägst och en puls på ca 50. Visserligen var jag väldigt vältränad men det kändes verkligen som jag skulle svimma eller somna hela tiden. Håller fortfarande på att trappa upp Levaxinet och det jag märker det på förutom tröttheten är att blodtrycket sjunker under 100/65. Börjar det vara 94/58 etc så har jag höjt och då mår jag sedan bättre. Värdena har också blivit bra av detta.

Anmäl
2013-03-22 11:01 #66 av: SZ90

Hej allihop! Var precis hos läkaren och vi gick igenom mina provsvar. Mina blodvärden var låga (som alltid) men B12 var bra, ingen diabetes påvisades, ingen gluten känslighet/intolerans, allt var bra förutom en sak. Och det var thyroidea proverna. Läkaren tyckte absolut att jag hade problem/inflammation (TSH, T4 och Tpoak vart avvikande om jag inte misstar mig, jag blev så pass glad att jag glömde be om en kopia av proverna) och att jag hade "Kronisk Lymfocitär Thyroidit" vilket visar sig vara Hashimotos sjukdom när jag googlar. SKÖNT (så det var inget "nonsens" eller "inbillning" som tidigare inkompetenta "läkare" sagt). Pheuw. Han sa att vi inte ens behöver göra finnålsbiopsi eftersom att det är så tydligt att jag har denna autoimmuna sjukdomen. Nu har jag fått Levaxin (vi startar med 25 mkg för att eventuellt trappa uppåt) sen sa han även att ett tillägg av Liothyronin kan bli aktuellt i framtiden. (:-D). Jag tackade honom oerhört mycket! Gud vilken empatisk och KUNNIG läkare. Så från och med idag käkar jag Levaxin, och om fyra veckor tar vi nya prover för att se hur det går:-D Känner mig euforisk! (Jag visste det, jag visste att något var fel och nu har jag det på papper)!! Denna läkare ska jag absolut behålla!

Nu ligger jag på 77 kg förresten. Förhoppningsvis börjar saker och ting lösa sig nu. (Eller inte förhoppningsvis, det SKA lösa sig). Tack allihop för ert stöd. Jag ska fortsätta kika in här och skriva om det som händer /nytt. Jag är bara så glad att jag äntligen fått en diagnos och medicin för det!!

Anmäl
2013-03-22 11:34 #67 av: kaisakavat

Så skönt när man får konkreta svar. Glad för din skull. Nu håller vi alla tummarna för att du snabbt ska må bättre!

Och ja - håll hårt i den doktorn. En raritet! Glad

Anmäl
2013-03-22 13:34 #68 av: Seglarina

Har läst delar av denna tråd. Tänk så många som mår så däligt. Själv känner jag också igen mig i delar av TS berättelse. Jag känner bland annat igen det där med att ha många idéer och vilja så mycket, men så orkar jag inte genomföra det, för att jag förlamas av trötthet. Hur ska vi få vården att ta detta på allvar?

Jag är äldre än TS, men undrar också hur jag ska kunna få verklig hjälp. Det är så förädiskt när symtomen kan på en sjukdom är depression. Min läkare försöker få psykiatrin att ta emot mig i samtal (vilket tar en evighet att få till verkar det), men dänk om det dåliga måendet "gömmer" en fysisk sjukdom? Hur vet läkaren det om inga prover tas? Eller om det faktiskt är så att nivåerna som anses vara normala, kanske inte egentligen är en frisk persons, eller om det kanske är olika för olika människor? Eller om det prov som egentligen skulle behöva tas är så dyrt att man av den anledningen inte tar det?

Jag vet bara att jag är så trött på att må dåligt, precis som TS. Hade jag bott kvar i Stockholm, så hade jag bett om anamnet på TS läkare. Fast jag är ju äldre så jag kanske inte är lika intressant?

Anmäl
2013-03-22 13:37 #69 av: Seglarina

En sak till: Jag har vid två tillfällen fått prover tagna, som jag har kvar provsvar på. Men dels är det ju omöjligt om man inte har kunskap att förstå vad det ena och det andra är, men också på grund av att det inte går att känna igen proverna i de olika testerna. Mycket förvirrande.

Anmäl
2013-03-22 13:50 #70 av: kaisakavat

#69 Hur menar du "inte går att känna igen proverna i de olika testerna"?

Du kan kanske få hjälp här med att tolka provsvaren, eller kanske i en annan tråd så vi inte kapar denna. Många kunniga här som  gärna hjälper till. Alltid någo kan det kanske ge.

Anmäl
2013-03-22 16:25 #71 av: Tyroidea

#66 "Grattis" ts, känns lite udda att säga grattis om ett sjukdomsbesked men nu kan du säkert bli bra med hjälp av Levaxinet och en kostomläggning!

Anmäl
2013-03-22 23:17 #72 av: hemul

Men vad skönt att du fick hjälp till sist! Skrattar

Anmäl
2013-03-23 06:39 #73 av: Wildrat

#66 Va bra att du äntligen fick reda på vad som är fel. Även om det inte är roligt att vara sjuk så är det extremt skönt att äntligen få en diagnos. Särskilt när man har hypotyreos som har så diffusa symptom.

Jag hoppas du mår bra av Levaxinet.

#68 Så bara för att man har levt lite längre så har man inte rätten att må bra? Vad är det för inställning? Det är väl klart att ALLA har rätt att må så bra som möjligt...

Anmäl
2013-03-23 23:30 #74 av: Seglarina

#73 skrivet av Wildrat

Jo det är klart att alla ska ha rätten att må så bra som möjligt, det är jag ju naturligtvis helt enig i, fast ibland undrar jag hur man resonerar inom vården. Sen har jag ännu några år kvar innan pension, så samhället borde ju vilja suga ut lite mer ur mej kan man tycka.Kämpar

Anmäl
2013-03-25 00:18 #75 av: SZ90

Tack så hemskt mycket allihop för ert stöd och goda råd! Är på tredje dagen, vet att det är alldeles för tidigt för att säga något (halveringstiden är ca en vecka) men jag är så himla glad för det här och jag intalar (placebo) nog mig att jag mår bättre efter bara tre dagar:-D!

Anmäl
2013-03-25 18:08 #76 av: kaisakavat

#75 Vi håller som sagt tummarna!

Jag fick höra från flera håll att jag 'inte kunde känna av Levaxinet så fort', men i mitt fall började det faktiskt hända saker i princip direkt.  Och då får andra säga vad de vill. Om obalansen varit allvarlig länge och kroppen är tungt tungt belastad - då är varje litet milligram av lättnad, en lättnad. Så jag tror dig. Glad

Stort lycka till i fortsättningen!

Anmäl
2013-03-25 19:07 #77 av: Lisabet

Jag känner också fort av Levaxinet, för jag får ont i händerna av för lite, och det kommer fort om jag minskar dosen, och går också över lika fort.

Anmäl
2013-03-25 19:31 #78 av: MimLan

Jag kände av Levaxinet på stört. All min värk bara *poff* försvann och det kändes som om en fullastad container lyfts från mina axlar. Blev rökfri på kuppen också.

Anmäl
2013-03-25 20:56 #79 av: SZ90

Gud vad härligt, men då måste det nog ligga något i det i mitt fall med. Jag känner att min hals, den klumpen jag hade i halsen, "krympt". Jag andas lättare känns det som. :-D

Anmäl
2013-03-26 06:55 #80 av: Wildrat

Jag kände av dosändringar på ungefär 4 dagar när jag åt Levaxin men det syns inget på blodprover förrän efter 4 veckor, det är därför man inte testar oftare än så.

Anmäl
2013-03-26 23:28 #81 av: yvonnel

#80 Wildrat

Kanske inte ska ta det på denna tråden men här är det ju ändå aktuellt.

Dos-ändringar-reaktioner, vi som har hypotyreos brukar ju ganska bra kunna beskriva symtom för att ha hypotyreos, tror du att vi kan hjälpas åt att beskriva hur medicinerna  hjälper? Alla symtom - försvinner ju väl inte, - kanske inte, - glöms dom bort bara för att allt inte är riktigt lika jobbigt. Eller lite om hur det kan upplevas i lite mer detalj. 

Blev jag alltför rörig nu? Dimman har inte riktigt lättat ännu.

Anmäl
2013-03-27 13:06 #82 av: Wildrat

#81 När jag hade Levaxin försvann inga symptom alls, det var därför jag kämpade för att få en annan medicin. Mina värsta var trötthet, depression, initiativlöshet, ont i fotsulorna, frusenhet, värmeintolerans, att orken försvann när jag gick i backe, myxödem och infertilitet. Binjurarna tog stryk så jag fick hormonbrist (progesteron) vilket gjorde infertiliteten värre och jag fick ögonbesvär (pupillen släppte in för mycket ljus så jag fick huvudvärk hela sommaren).

Nu med Armour Thyroid (grissköldkörtel, licensmedicin) och Adrekomp (kobinjure, kosttillskott) mår jag nästan helt bra. Jag har fortfarande myxödem, framförallt i benen som är tjocka/svullna och har börjat göra ont. Tröttheten är inte helt borta heller, jag känner mig 95% frisk kan man säga. Men det är en milsvid skillnad från Levaxinet som bara funkade till 10%...

Anmäl
2013-04-02 14:08 #83 av: SZ90

Oturligt (eller turligt nog) har vågen hemma gått sönder så jag har inte kunnat väga mig senast jag vägde 77. Vill se hur Levaxinet påverkat, om det ens gjort det hittills. 

Jag har läst runt lite på nätet och läst igenom allas inlägg här igen och nu har jag motiverat mig till att verkligen köra på en glutenfri (lchf) kost. Jag har tänkt att skippa bröd helt i alla former och ris (ååh ris, mitt beroende) har jag tänkt ersätta med blomkålsris som någon skrev innan här. Så det ska jag iväg och köpa efter jobbet. :-D Jag SKA komma i den form jag var. Jag ska lyckas med det här! Var iväg (innan jobbet) och köpte mig lite nya färgglada gymkläder och jag ska packa gymväskan ikväll för imorgon. (Har inga ursäkter).

Sedan så har jag kapat av mitt konstiga "sjukdomshår" till axlarna och ska se till att få långt tjockt ordentligt hår nu förhoppningsvis med hjälp av Levaxinet. Jag känner mig jättepeppad. Har tid hos läkaren den 22 april (ska lämna prover den 19 april) för att se hur det gått.  Det är otroligt vilken lycka jag känner av att ha denna diagnos (låter jättekonstigt men jag började tro att jag inbillade mig, hoppas att jag kanske får tillägg av Lio också).

Jag har också hört/läst om att Armour Thyroid är bättre men jag ska inte "pusha det" när det ändå verkar som att, i mitt fall, det ger effekt:-). Känner mig redan piggare (eller så är det placebon).

Nu har jag fått en diagnos och medicin externt, internt (från mig själv) tänker jag bidra med att sätta igång med denna diet och gymma regelbundet. Äta ordentlig frukost varje morgon och äta var tredje timme, skippa gluten, bröd, pasta och ris. Kommer fortsätta uppdatera här. (Tror ni det stör Levaxinet om man äter proteinpulver)? 

Såg att någon inte ville "störa" eller "låna tråden" men ni gör som ni vill! Denna tråd kan alla använda sig av, vrida och vända på så mycket de vill. Jag vill höra fler personers åsikter, så härligt med stöd och råd från personer som sitter på kunskap och empati och viktigast av allt, erfarenhet. 

Tack hörrni!

Anmäl
2013-04-02 21:29 #84 av: yvonnel

Det har väl inte fösvunnit några symtom för mig heller under levaxintiden men jag har kanske något bättre kunnat förstå och identifiera att det är symtom och att jag faktist upplever dem och inte bara är "den inbillade sjuka" kanske med tillägg kärringen, När jag läser dina rader här så blir jag ju helt tagen, jag känner igen precis allt möjligen med undantag av infertilitet men det är inte säkert det heller, även om jag har ett barn så har jag haft en massa konstigheter med underlivet också under livets gång. Ögonbesvär är ju också något jag har med ökande/minskande  närsynthet och astigmatism som jag inte förstår, köper ganska ofta nya glasögon , och rätt som det är så blir sikten blurrig igen, ibland "ser" jag något som liksom flyger förbi i synfältet, vita små flagor liknande fruktblomsblad på våren, var det först, numera liknar det små guldflarn och den där hemska tinnitusen som jag störs av ibland, den tror jag har något att göra med utmattning/trötthet för jag hör det ibland inte alls och då kan jag direkt följa upp det med att jag lyckats stanna kvar i sängen mer än 3 timmar, att jag vilat kroppen lite mer. Vissa symtom verkar komma och gå och tillbaka igen, fotsulorna kommer jag ihåg några ggr, känns som om dom brinner, inte nu på några år men annan konstig värk i fötterna har jag nu. Onda andra ställen har jag också, tex. ett ställe på högra skenbenet, en svullnad som en klump som har undersökts med ultraljud: "det är som en liten ärta i mitten där, men den går säkert bort av sig själv snart" det är mer än 10 år sedan den diagnosen, smärtan är kvar, området är större. Konstiga bölder som ibland måste öppnas av kirurg, kommer i skov ett par, tre ggr/år i ca 35-40 år nu. Torrt skinn, är hemskt att se hur skinnet liksom skrumpnat i ett tunt lager speciellt på armarna, fast jag är överviktig. Inte på samma sätt som man blir pga ålder, för där ser man ju att underhuden är annorlunda, även om jag nu är lite gammal.

Jag vill fråga om Adrekomp, om du får den på recept/apotek här? Hur märker man skillnad av den medicinen?

Jag har ju fått Armour nu sedan ca 3 veckor och fryser inte så där hemskt längre men har lite mer värme/svett i pannan, kanske kroppen som håller på med omställning. Några ggr. klarat av att stanna i sängen ända upp till 6 timmar och det är nog bra men jag har en hemsk kroppsvärk som jag knappt orkar med.  

Anmäl
2013-04-02 23:53 #85 av: Wildrat

#84 Adrekomp är ett kosttillskott som jag köper här: http://naturprodukter.se/hjarta-karl/alpha-plus-adrekomp-180-tabl-90-tabl/

Jag tar 4 och 1/4dels tablett om dagen.

Jag började med dem för att jag har symptom på att binjurarna inte fungerar som de ska och jag har naturligtvis inte fått nån hjälp med det. Första sommaren med Armour var första gången i mitt liv som jag kunnat sola och första gången på länge som jag inte fått ont i huvudet av solljuset. Sommaren efter kände jag i april när ljuset kom tillbaka att huvudvärken också var tillbaka. Hade då läst på om binjurar och brist och fått reda på att ett av symptomen är att pupillen inte orkar vara hopdragen i skarpt ljus. Hade även läst om Adrekomp och beslutade att testa. Huvudvärken försvann. Året efter var likadant och då höjde jag dosen lite. Nu har jag känt mig bättre och försöker dra ner igen...

Anmäl
2013-04-03 19:17 #86 av: MimLan

#83 Ta det lungt, att träna är bra när kroppen är med på det, ananrs bidrar du till energibristen.

Proteinpulver, varför då? Det är en poäng att äta riktig mat, det är vad kroppen behöver.

Att äta var tredje timme är en kvarleva från när man äter övervägande kolhydrater, då behöve rman äta ofta för att balansera blodsockret som åker jojo. Med andra ord behöver du inte äta var tredje timme, men gärna regelbundet och framförallt näringstätt.

Anmäl
2013-04-03 19:52 #87 av: yvonnel

Jag kollade på länken om kortisol , du har alltså tagit detta preparat utan att göra provtagning innan? Inte klokt egentligen vad man lockas/luras att utsätta sig för pga läkarkårens dåliga bemötande. Jag ska kräva att få provtagning kortisol så snart som möjligt, vill gärna ha ett utgångsvärde innan jag ev. börjar med det tillskottet. Jag tar ju b12, b5, magnesium, Armour och nu sen någon vecka blåbärstabletter förutom blodförtunnande och en del värkmediciner.

Intressant detta om solkänslighet, det har jag inte haft från början i mitt liv, men trots att jag har kunnat sola otroligt mycket förr, så har jag alltid fått "träna upp" huden under väldigt lång tid, men det kanske är naturligt för de flesta av oss nordbor. Men till saken, jag har knappt tålt att veta att solen skiner de senare kanske 10-15 åren, kanske det kan vara något med gener, min syster som åker till Kroatien varje år med sin familj betonar mycket tydligt att hon inte tål solen, så hon sitter alltid i skuggan eller inomhus, men det har inte varit så för henne heller tidigare i livet - hon har som jag en ganska stor övervikt numera. Har verkligen aldrig varit trådsmal men en normal 42 under en stor del av livet, kanske började jag öka i samband med graviditet och även att jag 1år efter det fick en ryggskada som stoppade mig från mitt tidigare normala rörelsemönster, men jag höll det i schack med diverse bantningsmetoder tills för nu ca 15 år sedan bara inte klarade av det och fick mycket ödem och artros och fibromyalgi. Jag har känt mig nöjd med dessa diagnoser för att det var så jobbigt att bara må skitdåligt och aldrig förstå sammanhanget, liksom skönt att få en diagnos som man kunde skylla på när man inte orkar hänga med på nästan något och inte heller orkar ta några initiativ och då får man tänka på att jag faktiskt på helt egen hand har klarat att ta mig jorden runt flera varv och bott i USA 5 år, läst in en höskoleexamen, fast jag bara hade en 7-årig folkskola att börja med. Alltid hittat något sätt att fixa problemen som dykt upp, men nu är det sen ganska länge tillbaka precis som gråsvarta skalan på allt. 

Anmäl
2013-04-03 21:57 #88 av: Seglarina

#87 skrivet av yvonnel 

HjärtaHjärtaHjärta

Anmäl
2013-04-03 22:27 #89 av: chilisalsa

Putt få va med:)

Anmäl
2013-04-03 23:09 #90 av: Wildrat

#87 Jo, jag har tagit prover via Scandlab och via vården med varierande resultat. Enligt min läkare är jag frisk, enligt Scandlabproverna sjuk. Men jag gick mest på symptom och framförallt på att de försvann med först medicin och sen kosttillskott.

Problemet med proverna de tar inom sjukvården är att de tar blodprov på morgonen/förmiddagen. Blodprov är det sämsta provet (mest otillförlitligt) och enligt Scandlab hade jag normala värden den tiden på dygnet (men brist resten av dagen). Alternativt samlar man urin 24 timmar vilket är mer tillförlitligt men det ger ju ett medelvärde eftersom man samlar allt i en bunke... Via Scandlab gjorde jag salivprov vilket är mest tillförlitligt men som vården "inte tror på" (konstigt nog använder de denna metod när de forskar på kortisol och binjurar).

Anmäl
2013-04-04 00:17 #91 av: Seglarina

#90 skrivet av Wildrat

"Via Scandlab gjorde jag salivprov vilket är mest tillförlitligt men som vården "inte tror på" (konstigt nog använder de denna metod när de forskar på kortisol och binjurar)." Man slutar aldrig förvånas!

Anmäl
2013-04-04 10:13 #92 av: vonki_13

Jag funderade på att använda mig av Scandlab om jag inte får göra några tester via vårdcentralen... men så hittade jag artiklar om att Scandlab ska vara lurendrejeri så blev mkt skeptiskt till det också och vet inte alls vad jag ska tro =/

Här är iaf artikeln:

http://www.dn.se/debatt/hjalpsokande-luras-betala-for-otillforlitligt-hormontest

Anmäl
2013-04-04 11:49 #93 av: missspiu

Hej hur fick du tag i göran thingwall? Har ringt o lämnat neddelande 2ggr. Min sambo har exakt samma symptomer. Sen 7år tillbaka. Blodvärdena va inom gräns. Ultraljud på sköldkörtel såg bra ut.:/ men vårdcentralens läkare var så emot att remissa vidare oce till sofiahemmet eva björnberg är en läkare som är bra sägs det. Fick så otrevligt bemötande av vc läkaren. Eftersom han inte tror på finnålsepsi så känns de här slutet snart. Sambon har börjat prata om voxra för att bli pigg antidepp. :((

Anmäl
2013-04-04 16:17 #94 av: Seglarina

#92 skrivet av vonki_13

Ur artikeln du länkade till

"Listan kan göras lång på symtom som bör utredas med Scandlabs analyser – i alla fall om man ska tro företagets egen intensiva marknadsföring. Utan tillstymmelse till belägg hävdas i reklamen att ”normala” värden från blodtester – tagna på vårdcentraler eller på sjukhus och analyserade av svenska ackrediterade laboratorier – kan vara vilseledande. Enligt Scandlab upptäcker företagets egna mätningar sjukdomar hos många vårdsökande som den konventionella vården felaktigt klassat som ”friska”. Om man läser företagets hemsida (www.scandlab.com) är detta en okänd verklighet för många, även för oss ”konventionella” läkare."

Jag kom ihåg att det var någon skandal omkring detta då´, men satte mig inte in i saken. Men du, är det inte precis detta vi talar om, att läkarna använder sig av fel gränsvärden, vilket gör att vi går runt och mår dåligt fast läkarna påstår att vi är friska. Som jag ser det så är väl inte skandalen att Scanlab tar dessa prover, utan att läkarna inte reviderar sina gränsvärden och inte kan ställa diagnos på hur en människa mår. Sen kan man ju förståss undra om det verkligen kostar Scanlag över 8000 att ta fram dessa prover. Luktar business, gör det, fast tillvägagånssättet kanske är rätt i alla fall.

Anmäl
2013-04-04 16:30 #95 av: Seglarina

Den där artikeln är mycket intressant:

"Detta är något som beskrivs på företagets hemsida, där man också rekommenderar att – på föråldrat vis – urinnivåer av sköldkörtelhormoner analyseras.....

Ingen av de patienter som vi kommit i kontakt med och som sökt sig till den konventionella vården efter Scandlabs salivkortisolanalys, lider alltså brist på detta livsnödvändiga hormon. Inte heller har det i dessa fall förelegat någon medicinsk sjukdom som motiverar behandling med kortisol. Uppskattningvis har dessa hjälpsökande individer betalat 5 000–6 000 kr för prover och läkarbedömning/terapeutbedömning som är ren humbug!"  Här ser vi skolmedicinens syn på saken. Föråldrade tillvägagångssätt och behandling av friska, med hormonprepparat.

Vad jag skulle önska mig var att läkarkåren tog detta på allvar, som ett rop på hjälp från en allmänhet som faktiskt inte mår bra. En frisk persom tar inte  9000kr av sina surt förvärvade slantar och lägger det på att analysera sitt urin, liksom på kul så där. Gör man det så mår man verkligen dåligt och är desperat. Det borde vårdapparaten uppmärksamma tycker jag! Detta var 2010, vad har hänt sen dess?

Anmäl
2013-04-04 19:00 #96 av: vonki_13

#94 mmh, jag tänkte också lite så... men just det där med att dom rekommenderar en läkare som har fått sin licens indragen och sånt gör att jag blir skeptisk i alla fall, även om det kanske är som du skriver för övrigt.

Anmäl
2013-04-04 20:24 #97 av: Wildrat

Testerna via Scandlab var inte lurendrejeri, de testade inte själva utan skickade iväg till ett lab i USA. Det som sänkte företaget var deras marknadsföring av testerna som inte var etisk. Men testerna i sig var det inget fel på.

Vill man läsa mer om debatten finns det här (bla från några av de läkare som Scandlab rekommenderade): http://www.hypo2.info/component/content/article/1-ej-kategoriserat/191-qsalivkortisoltest-kan-pavisa-binjureutmattningq-fem-laekare-i-laekartidningen 

Sanningen är den att blodtesterna för hypotyreos som de gör inte är särskilt tillförlitliga heller. De forskar på att hitta bättre prover som  tex ryggmärgsprov för att blodproverna missar så mycket! Men läkarna "tror inte" på nåt annat än blodproverna... Precis som med kortisoltesterna. Hur kommer det sig att de använder saliv när de forskar om kortisol men när man vill bli diagnosticerad så går det inte? Borde inte forskarna använda sig av bästa möjliga metoden för att få så lite mätfel som möjligt?

Vad gäller priserna, vad tror ni eg att det kostar för landstingen att testa, det är ju inte gratis för dem även om det är det för oss? De betalar ungefär sådär mycket, det är därför de snålar om de kan. Hade vi bott nånannanstans än här i Sverige (och ett par ställen till) hade man alltid fått betala de där summorna själv. Varför tror ni att man blir bankrutt om man blir sjuk utan försäkring i USA?

Anmäl
2013-04-04 20:43 #98 av: MimLan

Kan nämna att jag hade en prislista från Stressforskningsinstitutets salivanalyser. Minns att priset inte skiljde sig så mycket jämfört med Scandlabs (kortisol, deha) analyser jag gjorde. 

Och då skall man ha klart för sig att andra insitutioner som har den här typen av tjänster skall ha dem i någon slags självkostnadsprisnivå. Vet dock inte om just dessa hade det. 

(De gör inte sådana analyser längre.)

Anmäl
2013-04-04 21:02 #99 av: Seglarina

#96 skrivet av vonki_13 

Vill bara berätta att jag fick hjälp av en läkare som socilastyrelsen var på krigsstigen efter i samband med att jag sanerade för amalgam. Jag fick mycket hjälp av henne men myndighetssverige var inte glada. Hon riskerade också att få sin licens indragen. Det det behöver inte betyda att det är en dålig läkare, fast det behöver inte betyda det motsatta heller.

Angående priserna för proverna, så är det ju så som ni säger förstås. Ingenting är gratis.

Anmäl
2013-04-04 22:50 #100 av: SZ90

93#

Hej, jag fick tag på Thingwall genom Wiklands fru. Var i telefonssamtal med henne och då sa hon att Wiklands hälsa inte är bra (för jag sökte honom först) men att hon rekommenderar deras vän dr.Thingwall och då googlade jag, fick fram Doktorn Direkt där han och hans fru arbetar och då ringde jag honom på numret jag googlade fram. De har sin mottagning i Bergshamra. Verkligen en empatisk och kunnig läkare, som lyssnar på en (på riktigt!). Så honom rekommenderar jag, och behåller :-D

86#

Jag vet inte, tänkte att det kanske är bättre med pulver för mig, eftersom att jag aldrig hinner eller orkar äta ordentligt.. men det kanske inte är bra för då kanske provresultaten visar mig bättre än vad jag mår och min levaxindos inte höjs eller något (?). Jag orkar inte ens äta var tredje timme.. inte ordentligt heller. Jag äter ägg eller yoghurt på morgonen, sen någon enstaka frukt och sen går det kanske 5-6 timmar till lunch/middag som idag vart tacos och sen kyckling några timmar efter och sen cappucino och fruktsallad. Alltså har jag svårt för att käka ordentligt på morgonen (då man nog ska käka som mest) sen när det går mot kvällen så börjar jag komma igång och äta mer vilket ju är fel egentligen..

Anmäl
2013-04-05 06:53 #101 av: MimLan

#100 Nej, nej. Det viktiga är att äta bra mat i tillräckliga mängder.

Att det är ett måste att äta frukost och att man skall käka mest då, är om du håller på med kolhydratätandet. Samma sak med var tredje timme, det är för att parera att blodsockret tvingas åka jojo.

Du behöver INTE hålla på med sådana saker på LCHF, här handlar det enbart om vad som fungerar bäst för dig. Men det kräver att du tar reda på vad som fungerar för dig också.

Ett ägg till frukost är jättebra, men du kan också vänta med att äta ditt första mål om du trivs med det. Eller drick en kopp kaffe med fett. Träna i att ha lättillgänglig mat istället för proteinpulver. Makrill i tomatsås/tonfisk på burk/ost/färdiglagade ägg/färdigstekta färsbiffar el. köttfärslimpa/skinka/etc.

Anmäl
2013-04-05 09:04 #102 av: Wildrat

#100 Med lchf kan du äta när som helst och hur många/få gånger som helst. Det enda som är viktigt är ATT du äter och att du äter lagom mycket. Vill du äta alla1500-3000kcal till middag så går det hur bra som helst. Jag sprider ut det på två till tre gånger om dagen men det är för att det funkar bäst för mig...

Anmäl
2013-04-15 18:36 #103 av: Tyroidea

Hej Ts!

Hur går det? Känner du dig piggare nu?

Anmäl
2013-04-20 00:06 #104 av: SZ90

Hej!

Jag känner mig faktiskt mycket mycket piggare!! Helt klart! I och med det faktum att jag orkar mer och gör mer i vardagen så har jag börjat känna av ännu mer när jag blir andfådd och får ont i kroppen etc, de viktrelaterade symtomen alltså..

Jag har mer energi jämfört med innan! Sedan så vägde jag mig igår och då vart det 76 kg. (Jag har alltså inte gått upp! :-D). Sen att jag har gått ner 1 kg visar väl att det börjar gå i rätt riktning får man hoppas.

Efter plugget och jobbet både igår och idag har jag varit iväg och gymmat ordentligt (15 min löpband, 10 min crosstrainer och 15 min spinning) :-) Bättre än ingenting, sen ska jag se om jag kan fortsätta med detta.

Jag vaknar dock fortfarande med ont/ömhet i kroppen. Plufsigheten i ansiktet har däremot dämpat rejält! Och igår fick jag en kommentar från både min pappa och syster som tyckte att min kropp (vid rumpan och höfterna) såg lite mer "samlad" och kompakt ut (yeey) :-).

På måndag ska jag lämna prov och sedan så har jag tid under veckan hos min läkare för att se om doshöjning blir aktuellt. Kommer med uppdatering då också:)

Anmäl
2013-04-20 08:34 #105 av: Tyroidea

Kul att höra! Det kan ju ta lång tid innan man blir "som vanligt!. 8-12 månader har jag hört. 

Själv var jag hos Dr Arlestig häromdagen och han sa att jag var en av dem som behövde ha ett verkligt nedpressat TSH för att de andra värdena och min subjektiva upplevelse skulle vara rätt. Så nu var mitt TSH nära noll, antikropperna vara nerpressade och T3 och T4 perfekta, och nu känner jag mig för första gången helt som vanligt. 

Inga symptom på övermedicinering. 

Anmäl
2013-04-20 10:01 #106 av: Wildrat

#105 jag har också ett tsh som knappt är mätbart, har haft det i många år och mår hur bra som helst (eller, jag mår inte dåligt av DET iaf).

Anmäl
2013-04-23 11:29 #107 av: SZ90

#105 Jag har också hört att det kan ta upp till ett helt år då man är återställd så att säga. Men jag känner av de "små" effekterna och bloatar (förstorar) de för mig själv haha :-) Härligt med energin! 

#105 #106 Åh vad härligt att höra att ni känner er som vanligt nu (utan att ha övermedicinerat också, eller upplevt symtomen för det). Yeey, hur lång tid har det gått från första medicineringen, #105?

Igår var jag hos min nageltjej som jag fixar naglarna hos och sist jag hade varit där var för cirka 9-10 månader sen. Vet ni vad hon sa när hon såg mig? Efter cirka en kvart då jag satt där?  Hon sa, hon är rak på sak, att mitt ansikte såg mycket mindre ut än sist. (Kan ni tänka er hur glad jag blev?). Jag antar att utomstående märker av förändringar mer än man själv gör, det var iaf hur nice som helst att få höra det här. Mitt ansikte var verkligen "puffigt" och stort. Sedan sist jag gjorde inlägg har jag fortsatt gymma och även idag ska jag iväg och gymma. :-). Ska väga mig igen på fredag.

Igår lämnade jag sköldkörtelprover och imorgon har jag tid hos Thingwall. Då får vi se vad proven säger och om jag får en ökad dos eller inte :-). 

(Torrheten i ögon, hy och hår är kvar) och vid en förkylning häromdagen kände jag verkligen av den förstorade sköldkörteln men inte lika kvävande stor som förr. 

Anmäl
2013-04-23 22:20 #108 av: SZ90

Känner verkligen att min hals är utfylld nu. Det känns så ömt/gör ont i halsen just nu. Vet inte varför. När det blir såhär ibland behöver jag hålla huvudet högt och titta upp för att det inte ska känna alltför kvävande. Fattar inte varför det blir såhär.  Jag tror jag ska be läkaren att känna efter på min hals imorgon, själv känner jag ojämnheter men vill att han tittar på det. Sen så får jag inte glömma att nämna att jag senaste månaden nu verkligen utvecklat denna vana att jag somnar cirka 2, 3 timmar på eftermiddagen (vanligtvis från fem till åtta på kvällen) och så sover jag som vanligt, utav trötthet vid halv elva, elva på kvällen tills på morgonen. Jag vill betona min halskänsla som börjat störa mig väldigt mycket mer än innan och att min röst är fortsatt hes (utan koppling till förkylning). Det är så störande.

Pratade med vårdguiden precis och brast i gråt helt plötsligt. Det känns väldigt surt det här med just halsen. (Jag vill samtidigt heller inte nämna "nya" problem till läkaren för då känns dt som att han tror att jag letar efter problem.) Jag skulle nog själv tro så om en patient som gnällde trots medicinering.. Men det känns inte alls bra. Min energi har förbättrats av medicineringen (fast samtidigt sover jag 2-3 timmar mer). Min svullnad i ansiktet har börjat dämpa sig, på kroppen med. Men halsproblemen känns lite väl framträdande nu..

Får skriva upp detta och ta med till läkaren imorn och se vad han säger.

Anmäl
2013-04-23 22:38 #109 av: Tyroidea

Det klart att du ska berätta om samtliga symptom för doktorn! Hypotyreos är lurigt och symptomen kan variera. Du har precis börjat med medicinen och är inte färdiginställd ännu! Var inte rädd för att verka "gnällig". Att falla i gråt är också ett symptom, inget att skämmas för! Kram!

Anmäl
2013-04-24 00:26 #110 av: Wildrat

Halsproblemen kommer av att sköldkörteln svullnar. För mig kändes det värst när jag låg ner. KAn fortfarande inte ha nåt som sitter tight om halsen. 

Hesheten är också hypotyreosen, ett väldigt vanligt symptom. Tröttheten är också sjukdomen, när jag var som sämst behövde jag också ta en 2-3 timmars tupplur på eftermiddagen.

Tala om alla symptom du har för läkaren. Jag vet att du känner dig som en hypokondriker med alla diffusa problem i hela kroppen men så här är sjukdomen. Tänk på att sköldkörtelhormonerna ska finnas i nästan alla celler i hela kroppen (har direkt påverkan på energifabriken i cellerna) så är det brist så får man symptom från hela kroppen...

Anmäl
2013-04-24 17:53 #111 av: SZ90

#109#110

Idag  var jag hos läkaren och efter att ha kikat på proverna tyckte han att vi höjer dosen till 50 mcg. Så, det fick jag fixat direkt. Sen så frågade jag om min hals och hesheten och han sa som ni säger att det "ingår" i sjukdomen och att vi får avvakta och se om även sköldkörtel börjar "banta" så att säga.

#110 Ja men det är just det, jag vill ju inte verka som en hypokondriker eller vara alltför gnällig.. Men du har rätt, jag berättade idag hur jag kände (fick ventilera lite med honom vilket var nice) och jag ska försöka att berätta mer gångerna vi ses. Det påverkar ju verkligen ens hela kropp, ens liv..

MEN, nu kör jag iaf 50 mcg per dag. Hoppas det fortsätter framåt (lite snabbare bara). :-)

Anmäl
2013-04-24 20:07 #112 av: Tyroidea

Vad bra att läkaren lyssnar på dig! Tänk på att det kommer ta lite tid att komma tillbaka nu när du har haft dessa symptom så länge.

Kram!

Anmäl
2013-04-25 02:59 #113 av: yvonnel

Jag kan inte heller ha nåt som sitter tight om halsen, har aldrig känt mig bekväm med det ända sedan jag var liten flicka. Ha inte onödigt bråttom att höja dosen levaxin, lär ska vara dåligt för hjärtat och då kanske det är en stor anledning till tröttheten. 

Anmäl
2013-04-29 09:00 #114 av: SZ90

#112 Jaa, det tycker jag med. Är så glad över att ha just honom som läkare. Ja, det är sant som du säger.. :-)

#113 Helt rätt, det är sant. Jag ska försöka hålla mig från att tjata mig uppåt :-). 

Anmäl
2013-05-09 23:27 #115 av: SZ90

Jag vägde mig idag och väger 78,4 kg. Ångest och självhat på hög nivå. Jag förstår inte, jag äter mindre portioner. Jag ser smalare ut i ansiktet, det gör jag verkligen men på kroppen är det annorlunda. Om det fortsätter och krossar 80 gränsen betyder detta att jag väger 20-25 kilo mer än min egentliga vikt (Brukade väga 56 som minst och 62 som högst).

Jag gillar inte mig själv alls nu. Behöver ventilera, jag förstår inte ens varför det går upp så onormalt mycket när jag (inte ens har vanliga matvanor) utan jag har förbättrat genom att minska matintaget märkbart!

Jag är ung, jag är inte ens gravid. Varför ska vikten fortsätta uppåt?? En simpel linne får mig att känna äckel mot min spegelbild. På ryggen (på sidorna) är det ca 4,5 "vikningar" av fett. På magen har jag 3 stora "rader av fett under brösten. Jag har så mycket fett överallt och det är sjukt pinsamt.

Anmäl
2013-05-10 07:55 #116 av: Wildrat

#115 Det är inte ditt fel att vikten går upp, det är din sjukdom. Viktuppgång är en av de vanligaste symptomen och tyvärr hjälper inte alltid Levaxin mot det. Faktiskt upplever många att viktuppgången blir värre när de börjar med Levaxin. Äta mindre hjälper inte heller, det gör bara din sjukdom värre.

Äter du LCHF? Strikt LCHF brukar iaf få viktuppgången att avstanna...

Anmäl
2013-05-10 08:13 #117 av: MimLan

#115 Ställ undan vågen, du klarar inte av den.

Och varför drar du likhetstecken mellan förbättra och minska matintaget? Hur kom du fram till det?

Anmäl
2013-05-10 08:54 #118 av: Tyroidea

Oj gumman jag förstår dig, det är jättejobbigt att känna att man inte har kontroll över vikten och att inte få känna sig fin nu när det är varmt!

Fråga din läkare om det finns möjlighet att få hjälp med kosten. Dessutom, tänk på att du fortfarande inte är helt rätt behandlad. Det är inte ditt fel att du gått upp i vikt. Det är sjukdomen som orsakar detta.

Varning också för länga konditionsträningspass som höjer nivån av stresshormoner (kortisol) i kroppen vilket kan göra det svårare att hålla vikten. Om du ska träna använd dig av styrketräning och intervallträning. 

Den här sidan ger mycket bra info tycker jag i a f http://www.marksdailyapple.com/the-primal-carbohydrate-continuum/#axzz2Ss0tugH6

Anmäl
2013-05-20 12:36 #119 av: alleballe

Ni som fått tag i läkaren Göran thingwall, hur har ni gjort? Har han ringt upp er när ni talat in på telefonsvararen eller har ni ringt ett annat nummer än det nummer som kommer upp när man googlar? Jag har ringt honom varje dag i förra veckor, lämnat 2 meddelanden men inget händer...

Anmäl
2013-05-27 09:34 #120 av: SZ90

Hej allihop. Jag har något litet att berätta.. Jag har gått runt med den överflödiga ångesten i onödan. Min våg hemma har problem. Det visar sig att den visar alla familjemedlemmars vikt för mycket. Nu har jag vägt mig ordentligt på en våg som funkar och då är det 75 nånting jag väger och inte nästan 79. Pheuww, minst sagt. Så vikten går inte uppåt längre. Det är positivt. (Tack för peppet). Angående Mimlans kommentar. Jag måste ärligt medge att det var automatiskt (den meningen o idén, man har ju liksom växt upp med den felaktiga tron). Självklart är det inte så. :-)

Hej alleballe. Han brukar alltid ringa upp en när man lämnar meddelande. Jag lämnade själv meddelande i fredags men han har inte ringt upp mig än så jag antar att han är upptagen eller något. Lämnade ett nytt meddelande nyss (behöver ändra min tid imorn) och om inte han ringer får jag gå förbi honom i Bergshamra vid 12-13 tiden idag (då kan jag samtidigt nämna att jag vet några som är ivriga att få tid hos dig o har ringt o lämnat meddelanden som inte verkat kommit fram) och ändra min tid. 

Anmäl
2013-05-27 09:49 #121 av: SZ90

Förresten, energin fortsätter öka och kropps- och huvudbehåringen likaså... Även ögonfransarna börjar växa längre känns det som. Nu fungerar det åtminstone när jag behandlar med Xlash och vaselin.

Svullnaderna fortsätter dämpa. Jag tar inte längre powernaps om dagarna när jag känner mig trött (för nu är jag inte otroliiigt trött utan nu är det mer vanlig trötthet som återställs med iskallt vatten och att ta lite frisk luft). 

Känner fortfarande lite ömhet i kroppen. Har ingen torrhetsproblematik kvar gällande mina läppar och ögonen är mycket bättre på morgnarna. Inga puffiga ögonlock längre. Jag ser verkligen fram mot en högre dos och att må ännu bättre! Jag blir chockad över min energi nuförtiden (den smyger sig på men jag märker det helt plötsligt i en situation då jag gör nåt jag aldrig skulle orka för några månader sen). Igår var det mors dag. Jag vaknade 8, gick ut (går nästan aldrig ut frivilligt såhär tidigt på morgnarna) köpte pannkaks- och fattiga riddare tillbehör, kom hem bakade, dukade fram allt. Vilade en timma efter frukosten. Tog fram musiken och dansade lite hemma (light-träning), duschade, föreslog att vi går ut, var ute. Kom hem, pluggade, hade allmännt mycket energi. Sprang runt med lillsyskonet och lekte och det var bara chockerande för mig när det plötsligt slog mig att vänta: vart kom all denna energi ifrån? Och så har det varit dagarna innan också (minus frukosten).. Så det känns bra, minst sagt:-) börjar få min ungdom tillbaka.

Nu känner pappa igen sig i mina symtom (vi har ju en familjehistoria av det också) och mamma lutar starkt åt Cushings syndrom så jag tänkte boka tid till dem med för att se vad som visas. De har aldrig tagit thyroideaprover (eller kortisol) så det ska bli intressant att se. 

Anmäl
2013-05-28 11:18 #122 av: SZ90

Hej igen, innan jag hann åka till honom ringde han upp mig för att bekräfta att jag ville byta tid. #119 har han fortfarande inte ringt upp dig? Jag har tid hos honom på fredag, kan isåfall nämna det.

Anmäl
2013-05-28 13:45 #123 av: alleballe

Nej, jag har lämnat 3 meddelanden under 3 veckor. En gång ringde jag hans mobil (....!) och då svarade han men han sa att han satt dåligt till och att han skulle ringa upp om jag lämnade ett meddelande. Detta var en vecka sen

Anmäl
2013-05-28 18:31 #124 av: SZ90

Vad konstigt, pma mig ditt förnamn och nummer bara så kan jag nämna dig på fredag

Anmäl
2013-05-28 20:10 #125 av: SZ90

Jag har förresten ändrat min tid till på fredag. Har tänkt fråga om inte (förutsatt att jag får höjd dos till 75 mcg) liothyronin kan sättas in redan nu...

Anmäl
2013-05-31 21:36 #126 av: SZ90

Hej! Uppdateringar: TSH är 0,08 och T4 fritt är 27. Dessa två värden är fortfarande inte normala. T3 är 4,9. Han tyckte att jag skulle fortsätta på 50 mcg tills 20 juli eftersom han var orolig för att det kunde växla till hyper. Jag hade börjat uppleva hjärtklappning och så... Sen så frågade jag om dig alleballe o han sa att han vet att han har några som lämnat meddelanden till som han skulle återkomma till. Och vet ni vad? Jag har gått ner 3 kg!!!!!!!!! Vägde mig på en korrekt våg idag. (Min före-vikt hade jag tagit på en annan våg utanför hemmet med) :-D:-D

Anmäl
2013-06-01 11:01 #127 av: kaisakavat

#126 Om du känner av hjärtklappning och ligger på T4 27, så k a n det vara eller vara på väg att bli 'hyper'. Det är vansínnigt jobbigt - iaf min erfarenhet - att ha hyper av för hög medicindos, så det är nog en god idé att åtminstone inte höja dosen i nulägen. Jag skulle göra som den doktorn säger, verkar vettigt.

Anmäl
2013-06-03 12:56 #128 av: Wildrat

#126 När man medicinerar är TSH inte riktigt lika intressant längre. Det får inte vara för högt men lågt gör inget i sig. Det betyder bara att man får allt man behöver från medicinen och inget från sköldkörteln. Optimalt är ungefär 1 men det beror ju på de andra värdena. Jag har knappt mätbart TSH för att ha ok på de andra och har haft så i 5 år utan problem...

Men att T¤ är 27 var ju inte bra. Har dålig koll på referensintervallet på T3 så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt men om T4 blir för högt och T3 är lågt på Levaxin så behöver du tillskott eller byta till Liothyronin som är syntetiskt T3. Men det hoppas jag din doktor har koll på (vilket han ska ha om han är bra)...

Anmäl
2013-06-03 15:07 #129 av: kaisakavat

Övre gränsen för FT3 tror jag ligger på drygt 5, enligt de ref som min VCs lab använder. Om jag inte minns helt galet. Men för några år sen var jag till en privat endokrinolog och i lablistan från den provtagningen står det att ref för FT3 ligger mln 3,1 och 6,8.

"Vem ska jag tro på, tro på, tro på när.." Yrar

Hursom..

TS - du verkar ju ha ok med T3 i blodet i alla fall. Det eventuella kruxet kan vara , att även om det finns T3 i blodet så är det inte säkert att det fungerar som det ska ändå. Upptaget kan vara stört, till cellerna, och då kan man få hypo iallafall. Det här är ju inte något doktorer i allmänhet bryr sig om, men kanske din doktor vet saker.

Anmäl
2013-06-03 15:47 #130 av: phantomile

När jag var 16 år fick jag sköldkörtelfeber. Efter jag haft det börja jag känna att något var fel på min kropp. Hade samma sympton och jag var alltid konstant trött och började gå upp i vikt, gick upp runt 15-20 kg på ett par år även fast jag tränade och försökte ha en så bra kost som möjligt. Klarade även inte gå i skolan pga att jag aldrig orkade fokusera mig då jag bara var utsliten konstant.

Har tagit blodprov var 3e månad i 6 år och har varje gång sagt att jag vet att jag har hypotyreos, men ingen läkare tog mig på allvar.

Tills i ungefär januari detta år, då min nya läkare hade kollat över alla blodprov och kollat T3 / T4 nivåerna och äntligen såg att något inte stämde. Han skrev ut levaxin 25 mg till mig, en vecka efter jag börjat med det var jag aldrig lika trött längre, jag orkar göra mer och det är stooor skillnad nu! Visst den gör inte så alla extra kilon försvinner, men man får den energin som behövs för att ta tag i allt igen! 

Men tanken att det tog mig 6 år att få medecin för det är helt sjukt!

Anmäl
2013-06-04 14:58 #131 av: SZ90

#129 "TS - du verkar ju ha ok med T3 i blodet i alla fall. Det eventuella kruxet kan vara , att även om det finns T3 i blodet så är det inte säkert att det fungerar som det ska ändå. Upptaget kan vara stört, till cellerna, och då kan man få hypo iallafall. Det här är ju inte något doktorer i allmänhet bryr sig om, men kanske din doktor vet saker."

Intressant, det visste/tänkte jag inte på!

#130 gud vad glädjande att du får behandling för det nu, och visst kände jag också att 25 mcg gjorde skillnad.:-) Fortsätt gärna uppdatera om hur det går för dig.

Jag tog en första tupplur igår efter så många veckor utan tupplur. Tuppluren var på cirka 2,5 h och jag vaknade vid sjutiden. Tänkte att jag inte kommer kunna sova nu på kvällen men klockan 23:00 var jag i sängen och så vaknade jag 08:30 nu på morgonen. Jag vet inte om jag intalar mig själv det eller för att jag hade såna förhoppningar inom mig att få höjd dos och blev besviken i fredags, men det känns som att kroppen kanske börjat vänja sig vid denna dos och jag behöver trappa upp.. Jag känner mig ändå låg, fine jag upplevde hypersymtomen men jag har ju hypo kvar, rejält också! Om inte man kan ha hypo och hyper samtidigt vilket jag starkt tvekar på vet jag inte vad jag ska göra. Jag låter så otacksam jämfört med i februari månad då mina enda förhoppningar var att få hjälp/få levaxin men nu känner jag att det ändå kanske inte är tillräckligt. Jag har denna dumma rastlösheten kvar i kroppen men inget händer. 

Tänk dig att du skuttar fram på en äng som en galning (upp och ner upp och ner) men så har du samtidigt ett tungt bagage på ryggen som tröttar ut dig som skuttar. Bagaget växer och blir tyngre och det känns som att dina skutt börjar gå ner i marken och dra ner dig i en sorts träsk.. Jag vill inte verka gnällig, vilket jag nu iof är men nånting behöver jag mer av. Vare sig det är t3, högre levaxindos eller bara nånting! Sedan så är den här kvävande känslan i halsen inte på bättringsvägen kan jag säga. Den känns stor, kvävande inifrån.

Jaja fokus på det positiva ska det vara,

Anmäl
2013-06-04 14:59 #132 av: SZ90

Jag lovar att jag inte är gnällig i övrigt, det är bara gällande denna dumma sköldkörtel som jag är så negativ av mig.

Anmäl
2013-06-04 15:41 #133 av: SZ90

Håller på att läsa runt lite på nätet och hittade detta intressanta här på ifokus.se:

"As the attack increases, you will tend to swing between hypo and hyper, making dosing by labs, and especially the TSH, impossible. Your labs will be high one time, and low the next...back and forth" 

Källa: http://www.stopthethyroidmadness.com/hashimotos/

Sen hade jag en till sak att tillägga (behöver skriva det här så jag har allt samlat för mig också): Jag har sedan en vecka tillbaka märkt av ansiktsryckningar och det är störande för att det känns spänt och sen så märker jag i slutet av dagen att amen det gör ju ont på dessa ställen. Det rycks åt/känns spänt på vänster ögonbryn och så vänster kind. Lite som ryckningar/inte tics men ryckningar som syns om man tittar lite längre på mig. Jag vet inte om det här kan bero på sköldkörteln eller ej, glömde nämna det till min läkare.

Mamma har ju sedan 15 år tillbaka högersidig förlamning (kropp och ansikte) till följd av hjärnhinneinflammation. Fast det kan ju inte ha med det att göra? 

(Jag har ännu inte bokat tid för mamma, pappas och syrran för att testa  sköldkörteln, de har aldrig gjort tester för det) Jag tror verkligen att det kan "klara" upp mycket för mig med. Vi får se.

Anmäl
2013-06-05 09:31 #134 av: Wildrat

#131 Med medicin kan man vara hyper och hypo samtidigt. Jag har varit det. Jag höjde och höjde Levaxinet men mådde inte bra iaf, till slut var jag så. Hos doktorn såg jag provsvaren, för högt T4 och för lågt T3 så jag VAR hypo och hyper samtidigt...

När JAG SJÄLV påpekade det orimliga i att ha såna värden och att jag mådde dåligt fick jag recept på Liothyronin... Nu funkade inte det heller nåt vidare så efter ett tag fick jag licensmedicin istället (NDT) och nu mår jag iaf nästan bra.

Anmäl
2013-06-05 09:56 #135 av: SZ90

#134, Ok, det visste jag inte. Nu hade jag inte avvikande T3 (kanske än?) men högt T4 hade jag. Jag vet inte, jag tror att han gav mig tiden i juli för att avvakta och se hur mina värden ändras tills dess. Vem vet, kanske Lio blir aktuellt för mig med då. Jag tror iaf att jag ska betona lite mer det här, att hur kan jag vara hypo men redan efter knappt en månad med bara 50 mcg vara på gränsen till hyper också? Konstigt det där.

Jag har funderat på att gå på en såndär våg som mäter vattenansamlingen i kroppen och så fettprocent. Bara för att se hur mycket av övervikten som är vad.

Anmäl
2013-06-05 11:12 #136 av: MimLan

Apropå licensansökan. Har ni sett den nya blanketten på Läkemedelsverkets hemsida?

Nu skall man skriva in saker en läkare absolut inte tänker ha koll på som "tillståndsinnehavare" (kan vara tillverkaren, men behöver inte vara det) och om det är godkänt eller ej i något land, och isf vilket.

Gah!

Anmäl
2013-06-05 15:49 #137 av: Wildrat

#135 Du kanske behöver ha hjälp med binjurarna också. Till och med på Fass står att man bör ha bra binjurar innan man börjar med Levaxin, om inte bör de hjälpas först annars blir det problem. Tyvärr är det ännu svårare att få hjälp med binjurarna än med sköldkörteln.

Anmäl
2013-06-07 16:22 #138 av: yvonnel

Jag hoppas att du klarar av att ta din examen så småningom, verkligen. Vi behöver läkare som klarar av att hitta äkta engagemang och inte bara rakt av gör som tillsagd.

En sak till, jag tycker att all ni som har tröttheter och mycket underliga smärtsamheter ska överväga om det möjlitvis kan ha att göra med något annat än hypotyreos, någon av alla former som är möjliga av den där lilla fula insekten som kallas borrelia eng. Lyme.

Jag blir mera övertygad allteftersom jag läser om det. Hypokondrisk är jag inte men en djävla massa värk, det har jag. Skulle vara skönt om man kunde bli av med den.

Anmäl
2013-06-10 12:25 #139 av: SZ90

#137 Jag googlade runt på nätet och jag vet inte, jag tror faktiskt inte att det stämmer in på mig.. men man vet ju aldrig. Jag hoppas inte det är nåt med binjurarna men helt ärligt tror jag nog inte det är så heller. Tack så mycket för påpekandet iaf:-)

#138 Hej, om det där med examen var riktat till mig eller inte vet jag inte, men jag tar det så. Ja precis, jag håller med dig till fullo. Borrelia tror jag inte min har att göra med men bra tips! Så andra som misstänker det kan kolla upp det. Vet att min mamma drabbades av hjärnhinneinflammation och fick sedan högersidig förlamning i ansikte o kropp. (Fast i någon journal har jag fått se/höra namnet borrelia) om henne så jag vet inte, hennes symtom på trötthet och sådant stämmer ju in men jag vill ändå dra med henne till läkaren för att testa sina sköldkörtelvärden. Henne, pappa och syrran. Fast jag borde nog "bli klar" själv och utredd och medicineras rätt:-)

Min muskelömhet i kroppen har förvärrats, likaså med ansiktsryckningarna och ögonen (känns som att all världens grus har samlats i dem). Sen så känner jag fortfarande av kyla "djupt", stundtals kan det kännas ändå in i organen, att hyn "tinar" men att det känns som is inifrån. Är det också hypo-symtom?

Anmäl
2013-06-10 12:29 #140 av: SZ90

Nu har jag baserat på artiklar av Dr.Kharrazian om sambandet mellan glutenfri kost och Hashimotos, och Soares (2013) artikel om samma sak (fördelarna med glutenfri kost) :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253599 bestämt mig för att starta med en glutenfri kost idag! Och det KOMMER fungera har jag bestämt mig för att det känns betydligt lättare än LCHF för att jag får äta ris och det var nog största problemet med LCHF för mig... Sen så äter jag mycket bröd och bakelser (flera ggr dagligen) så jag kan tänka mig att frånvaron av dessa glutenfria produkter verkligen kommer att visa sig. Jag har börjat föra matdagbok om detta och hur det känns på matdagboken.se. :-)

http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15905321

Anmäl
2013-06-12 16:18 #141 av: SZ90

Hej allihop,

känns som att sköldkörteln inte orkar mer och halsen känns fortfarande, irriterande svullet och jag får kolla upp när jag inte orkar och det gör ont. Ansiktsryckningarna stör och jag är öm i kroppen för att inte tala om TRÖTT. Jag orkar absolut inte vänta till 8 juli som jag mår nu. 

Jag funderar på att utan tidsbokning bara dra till läkaren imorgon och sitta och vänta i väntrummet tills en lucka dyker upp. Jag vill skriva ut och ta med artiklar som stödjer det här med en möjlig samtida hypo o hyper och om att om han inte tycker jag borde få högre levaxin pga risken för hyper kan jag väl få testa med Liothyronin? Jag vet att han ville vänta tills dosen 100 mcg Levaxin men den dosen tror jag inte vi kmr nå som det ser ut nu. Jag är rädd att han baserat på mina prover börjar sluta med doshöjningar och lyssna på mina prover istället för på mig och min fortsatta och likadana story om mitt välmående. Jag börjar på min sista termin av masteruppsats i psykologi under hösten och det jag behöver tills dess är min energi tillbaka! Någorlunda snabbt också. Såhär kommer det inte funka, i denna takt.

Kan ni hjälpa mig med artiklar och lite vetenskaplig stöd för samtida hyper/hypo och Liothyronins effekter vid det tillståndet då Levaxin inte verkar vara helt rätt? Snälla, hjälp.

Anmäl
2013-06-12 16:23 #142 av: MimLan

Titta på http://www.hypotyreos.info/

Anmäl
2013-06-12 16:26 #143 av: SZ90

Sedan måste jag tillägga att mitt hår den senaste veckan har börjat falla av, mycket. Jag kammar och så tittar jag på min vita arbetströja och inser att: det är otroligt mycket hår som hamnat på tröjan!! Sen så vill jag verkligen att han känner på min hals vilket han ännu inte gjort. Jag måste nog säga till honom.

Anmäl
2013-06-12 16:34 #144 av: SZ90

Fick veta av en faster att den fastern jag berättade till er om som hade hyperthyreos, hon har en dotter som hade en massa "lumps" på sin sköldkörtel. 

Anmäl
2013-06-12 18:57 #145 av: Tyroidea

Hej igen! Tråkigt att du inte mår bra! Tänk dock på att du verkar ha haft detta länge och då tar det tid för kroppen att återhämta sig. Under tiden kan det både gå upp och ned. Jag fick ju min diagnos för 1 år sedan (hade tsh på 30, fritt t4 på 4!) först nu börjar jag känna mig ok igen. Det har tagit tid. 

Vad gäller kosten så tror jag fortfarande att du skulle må betydligt bättre om du åt lchf och glutenfritt. 

Det finns ju många som har både glutenintolerans och hypotyreos och insulinresistens/diabetes/övervikt. Sedan kan man också ha saltbrist utan att ha fel på binjurarna. Det har jag. Om jag inte saltar ordentligt mår jag jättedåligt. Doktorn förklarade detta och nu vet jag vad jag ska göra när jag känner mig svag och blodtrycker sjunker. Salta! Natriumbrist påverkar också muskeltonusen så att man känner sig svagare

Försök seriöst att avgifta dig från kakor och ris etc och ät mer ren mat. Mer lax, kött och ägg och mindre hopkokad mat. Att ha ett svängande blodsocker som man får av ris tex är inte bra för någon med störd ämnesomsättning.

Om du inte är nöjd med din doktor så föreslår jag fortfarande ett besök hos dr Arlestig på Sibyllekliniken. Mycket bra läkare som lyssnar på symptomen och inte bara går på provresultat!

Anmäl
2013-06-12 19:05 #146 av: Tyroidea

Ris ökar risken för diabetes. Såg hur du åt på Matdagboken. Nej, inge bra. Följ istället deras lågkolhydratmenyer (inte lchf) en månad och se hur det funkar. Försök minska på mjölkprodukter också som inte heller är bra för ämnesomsättningen för många och som kan öka på inflammationen i sköldkörteln (Hashimoto är ju en inflammation och den verkar ju vara aktiv hos dig, därför du känner av det så mycket i halsen). Använd mycket gurkmeja och curry på maten som är inflammationsdämpande. Googla inflammationsdämpande mat.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/242962.php

http://www.alltommat.se/Smala-recept/Har-ar-IFD-matens-grundregler-1.13349

Anmäl
2013-06-13 22:55 #147 av: SZ90

Tack Mimlan för länken!

#145 Tyroidea, jag inser efter de här dagarna på matdagboken att jag verkligen inte äter bra och detta är när jag ändå "försöker" så tja jag vet inte vad jag ska säga förutom att det är otroliiiigt svårt för mig att ändra kosten. Väldigt väldigt svårt, jag faller tillbaka mycket lättare än vad jag tror. Min läkare svarar inte på meddelanden och jag orkade aldrig åka ända till honom idag. Ska ringa o lämna meddelanden imorgon igen.

Men jag ska nog ta och ringa Dr arlestig (som ett komplement till thingwall, nu när han inte finns tillgänglig då jag behöver honom) och boka en tid och prata om det här. Who knows? Han kanske har en annan syn på det hela? (Tack för tipset och påminnelsen, snälla du!)

Jag vill nästan se en dietist och prata om vad jag kan göra angående kosten. Det är extremt svårt för mig själv att genomföra en koständring men jag är fullt medveten om att det skulle göra SUPERskillnad hos mig, tror att  jag behöver professionell hjälp på traven bara.

Dåså, då har jag en planering för imorgon.

-Ringa och boka tid hos arlestig. prata med honom och nämna två viktiga saker: 1.att han känner på min sköldkörtel 2. skickar mig vidare till dietist. 

(Förbereda min egen-remiss dokument med symtomlista till honom samt de provsvarskopior som jag har tillgängligt och så medicinburken). Hoppas att han först och främst känner och tar på sköldkörteln så jag får höra vad han tycker! Jag själv tycker att den känns stor och knottrigare än normalt men jag vet inte, vill att en läkare bedömer. Tack för påminnelsen "Tyroidea", jag hade faktiskt glömt bort rekommendationen av en dr Arlestig. :-)

God natt! 

Anmäl
2013-06-14 08:36 #148 av: Wildrat

#147 Tyvärr kommer nog en dietist ställa till det mer än hjälpa, iaf om den är inriktad på tallriksmodellen. Om du vill äta lchf rekommenderar jag att du istället vänder dig till en hälsocoach eller likande. Det finns flera runt om i landet, här är en i Stockholm: http://www.louiseedlund.se/ Men du bor väl inte där, vill du att jag letar reda på en närmare din hemort?

Anmäl
2013-06-14 08:47 #149 av: Tyroidea

Men varför inte använda de färdiga menyerna på matdagboken helt enkelt? Om du fortfarande bor hemma så borde ju även dessa kunna testa några veckor och se om inte även de mår bättre av lågkolhydratkost. Det finns alltså flera varianter på matdagboken, tex lchf och lågkolhydrat.

Som skrivet. Du har en inflammatorisk sjukdom och då bör du äta mat som dämpar inflammation, inte hälla tändvätska på lågorna i form av kakor, ris och godis. 

Är det så att du använder socker för att "pigga upp dig" när du känner dig energilös? Tänk på att det bara är en väldigt kortsiktigt lösning på ett stort problem. Försök istället att trappa ner på kolhydraterna så kommer du att bli piggare på sikt istället.

Med tanke på din studiekapacitet så tror jag att du är jätteduktig på att sätta upp långsiktiga mål! Det gäller bara att göra det för kosten också så ska du se att du inom några månader kommer att må mycket bättre!

Dr Arlestig har lång semester men kommer tillbaka 19 augusti vet jag.

Anmäl
2013-06-27 00:25 #150 av: SZ90

Hej! Jag reser bort i några veckor denna lördag och jag har lite funderingar. Lite saker har hänt sen förra veckan. Jag gick ner till 73,6 kg till att börja med (!!). Jag har börjar svettats mer, svettpölar i armhålan, på ryggen och i håret, superäckligt o så är jag mycket varmare i kroppen än vad jag brukar vara. (Och jag brukar ändå vara den som alltid fryser 'men nu är det svettigt värre, och jag känner mig verkligen varm i blodet. Sköldlörteln ömmar fortfarande, gör rentav ont, hyn har blivit sämre (fast svullnaden har minskat!). Hjärtat slår fler ggr och "dunkigare". Jag vet inte, känns som det redan växlat över till hyper. Vill nästan "råka glömma" levaxinet nån eller några dagar... O så reser jag ju på lördag. Och inte har jag fått prova t3. Känner mig inte bra o jag vet att detta mående är tyroidrelarerat. Vad gör jag? Vad skulle ni göra?

Anmäl
2013-06-27 00:29 #151 av: SZ90

Läkaren säger att vår tid e 23 juli o det är superlåååångt tills dess. Han verkade upptagen och trött på sin röst och Som om jag verkade tjatig. Funderar på att uppsöka en endokrinolog i Landet jag reser till o ta prover o be de skriva nåt till mig eller något.

Anmäl
2013-06-27 14:55 #152 av: yvonnel

Att söka vård utomlands kan ju vara dyrbart, har du hämtat ut intyg från FK om att du är svensk medborgare eller vad det nu är man ska vara.

Men visst ska du ha vård om du behöver, viktigt att göra blodprover om din sköldkörtel inte fungerar, ska du vara borta ett tag så kan det ju verkligen vara viktigt att du hittar en bra läkarkontakt. 

Anmäl
2013-06-27 15:42 #153 av: hey

Hej, hör av dig till mig a.s.a.p! Jag kan ha svar som kan hjälpa dig!! Mvh M

Anmäl
2013-06-28 14:40 #154 av: SZ90

Hej! Jag åker inte till ett europeiskt land (åker till mellanöstern) och där löses det mesta med kontakter och kontanter. Jag vet att det finns duktiga endokrinologer där som kan behandla mig bra (just för att tyroidaproblem finns det mycket av därborta med), frågan är bara om jag vågar ta deras råd och påbörja medicinering där när jag inte bor där och kommer tillbaka hit? Min rädsla är att läkare här istället blir sura och vägrar ta ansvar för mig och säger att "du har envisats och gått och medicinerat dig någon annanstans, dra tillbaka dit och till den läkaren vid komplikationer och problem...

Jag vet inte, jag kan ju påpeka att de problem jag skrev om i onsdags är kvar. Min sköldkörtel speciellt gör väldigt ont nu, inte milt utan verkligen ONT. Och jag reser imorn, den har verkligen svullnat jämfört med 1-2 veckor innan. Vad gör jag? "Glömde" ta levaxin idag. Det här måendet börjar nå sämre höjder och tajmingen är ju bara för hemsk!! Vad ska jag göra? Finns det ingen akutmottagning eller liknande man kan söka till för detta mående i halsen? De kmr ju först vilja ta prover och jag reser ju bort i 3 veckor imorn. Jag tror nog att jag måste söka upp en endokrinolog det första jag gör när jag åker bort...

Anmäl
2013-06-28 14:41 #155 av: SZ90

#153, tack :-) har svarat dig nu.

Anmäl
2013-06-28 14:45 #156 av: SZ90

Det gör verkligen ont och, förutom att det gör ont i sköldkörteln, så gör det ont i delen precis under hakan och där är det även en rejäl svullnad. Det känns ännu mer kvävande, den "bultar" och ömmar och jag tittar uppåt allt oftare (var 7-10 min) för att hämta andan (ordentligt). Vad ska jag göra, finns det nåt som tar bort det här?

Anmäl
2013-07-22 16:33 #157 av: SZ90

Så, nu är jag tillbaka från resan. Under resan åt jag tabletterna var tredje, varannan dag för att jag inte kunde äta de mer än så. Klarade inte av hjärtklappningarna, när det började ömma i sköldkörteln och den kvävande känslan och smärtan kom tillbaka åt jag en tablett för att få bort det onda. Den 17 juli vägde jag 72,6. Har inte vägt mig idag, ska nog göra det om några dagar. Lämnade meddelande till läkaren att jag behöver byta min tid imorgon (för jag har inte hunnit med provtagning och så)...

I landet jag reste till, där min släkt finns, fick jag reda på att en massa fler har just thyroida problem som jag inte visste om. När mina två äldre tjejkusiner såg mina levaxintabletter sa de att de också äter de tabletterna för just underfunktion. En hade även opererat bort sina halsmandlar fast det kanske är orelevant till thyroidea. Sedan såg jag även min faster med struma och överfunktion och hon har inte opererat bort sina knölar, (ojämna knölar), varför vet jag inte. Hennes dotter hade tydligen elakartade knölar men mer information har jag inte. Hursomhelst, efter att ha snackat med mina föräldrar tycker vi alla att det är en bra idé om jag går till en specialist istället som kan ta finnålsbiopsi på min sköldkörtel och känna på den. Den här pulserande, kvävande och ömmande (smärtfulla) känslan i sköldkörteln är absolut inte okej!! Visst, jag går ner i vikt sakta, och saker och ting känns lite lite bättre (som ögonen), MEN jag har tröttheten kvar och jag känner mig deppig så jag vet inte. 

Vem kan jag be om att få bli remitterad till eller vilken specialist kan jag uppsöka själv för vidare utredning av sköldkörteln?

Anmäl
2013-07-24 14:12 #158 av: Wildrat

#157 De som har hand om sköldkörteln på sjukhus är Medicinmottagningen. Men det behövs oftast en remiss så du får nog gå till vårdcentralen först.

Anmäl
2013-07-24 16:50 #159 av: SZ90

... och vilken vårdcentral i Stockholm kan jag gå till? Jag funderar nu på att ändå boka hos min lokala vc, fast hos en annan läkare för nu har jag ändå "bevis" i form av mina provsvar och en läkare som ordinerat mig levaxin som jag brukat ända sedan mars (4 mån). Ja, jag tar nog och gör så.

En fråga bara, provtagningen som jag gjort igår, går resultaten endast till Thingwall eller kan vilken annan läkare som helst (typ på vårdcentral) se det i systemet?

Anmäl
2013-07-25 00:08 #160 av: skogstossan

#159: Det var en väldigt lång tråd det här. Men jag har skummat igenom tråden lite. När jag läste ditt första inlägg så kände jag väldigt mycket igen mig i dina symtom. Kanske inte i allt men i mycket. 

Det senaste året har jag sprungit som en jojo fram och tillbaka till vårdcentralen med min extremt jobbiga symtom. Inget fel på mig sa läkaren efter ha tagit diverse prover och däribland sköldkörtelprover. 

För ca ett halvår sedan fick jag myrkrypningar i benen och efter ett tag också i hela kroppen. Jag höll på att bli en idiot och ringde min läkare som var måttligt irriterad på må mig eftersom hon inte trodde jag var sjuk. "Det är psykiskt" sa hon, vilket jag inte godtog och sedan skrek hon åt mig: "vad vill du att jag ska göra då? Säg mig vilka prover vi ska ta så tar vi dom". Jag föreslog magnesiumprover plus D-vitamin plus några andra. En vecka efter provtagning ringer hon och säger att jag har ganska kraftig D-vitaminbrist. Jag låg på 20 och det är precis på gränsen till sk svår brist. 

Nu ett par veckor senare med D-vitamin så mår jag mycket bättre. Jag är inte yr, sjukligt trött och mina myrkrypningar (och muskelryckningar) börjar också avta mm. Jag har även gått ner ett par kilo i vikt så det är mycket som händer här. 

Så min fråga till dig TS är om du tagit prover på ditt D-vitaminvärde? 

Anmäl
2013-07-25 13:13 #161 av: SZ90

Jag ringde vårdcentralen på morgonen och de ska ringa mig kring två-tiden. Då ska jag boka en tid för sköldkörteln men jag ska absolut även se till att få med D-vitaminvärdet på provtagningslappen. :-) Tack för tipset!

Anmäl
2013-07-25 13:20 #162 av: [Petronella Pip]

#130 skönt att du fick klarhet i vad myrkrypningarna berodde på, hoppas du slapp betala eftersom du fick ställa diagnosen själv! Skrattar

Men jag undrar varför du väntade ett halvår med att börja med D-vitaminerna? Eller missförstår jag? Du skrev att det var ett halvår sedan myrkrypningarna började och  du gick till doktorn och att det efter vecka konstaterats kraftig D-vitaminbrist men att du nu ätit D-vitamin ett par veckor?

Anmäl
2013-07-25 13:44 #163 av: skogstossan

#161 Ja, gör det! Hoppas dom inte bråka med dig om det utan att dom bara gör som du säger.:)

#130: Jag har fått betala massor eftersom jag fått springa fram och tillbaka till vårdcentralen och dessutom kostade D-vitaminerna nästan 600 kr så det är så klart surt. Men det kanske det får vara värt med tanke på att jag mår mycket bättre nu. 

Jag menade att myrkrypningarna kom för ca ett halvår sedan och inte förrän för ett par veckor sedan fick jag läkaren att ta dom prover jag ville eftersom hon trodde att mina problem var psykiskt relaterade. När jag sedan fick d-vitamin bekräftat sprang jag till apoteket snabbt som attan och hällde i mig några droppar. 

Anmäl
2013-07-25 14:50 #164 av: kaisakavat

#163 Intressant det du skriver.. 

Jag tar d-vitamin i form av d-vitaminolja för bäbisar. Relativt ren/tillsatsfri variant. 25 droppar per dag á 80 IE. En liten flaska som kostar 47-49 kr beroende på inköpsställe räcker tre veckor typ. Tycker inte att det är dyrt alls - och funkar. Vet inte vad du tar, men kanske det kan vara ett alternativ till 600 kr..?

Till TS - Om D-vitamin.. 

Jag har haft massor med symtom på skk-dysfunktion - och blev först enormt hjälpt av Levaxin och Liothyronin. Men inte frisk. Och tenderade att bli sämre igen. Letade andra förklaringar till mina symtom - och när jag sökte på internet dök d-vitaminbrist som möjlig förklaring upp 'lite för ofta' för att ignoreras. Dessutom hade jag avvikande HÖGT kalkvärde i blodet sedan ÅRATAL - vilket ingen läkare nånsin brytt sig om att fundera över. Högt kalkvärde kan alltså bero på att utan d-vit kan inte kalket tas upp ur blodet.

Jag satte in d-vit-tillskott - och fick efter ngn månad akuta överdoseringssymtom från skk-medicinerna. Fick lov att omedelbart ta bort Lio:t och sedan även trappa ner Levaxinet till numera noll. Mår inte sämre sen jag slutat med dem heller, vilket är lite av en sensation, utan bättre. 

Så.. Tydligen hade mina problem åtminstone delvis med d-vitaminbrist att göra. Kan vara värt spinna vidare på det.. 

Anmäl
2013-07-25 15:19 #165 av: SZ90

Vårdcentralens första lediga tid var den 27 augusti, lite väl långt fram...

Ringer Thingwall men får fortfarande meddelande att mottagningen är stängd men att man kan lämna meddelande till honom. Förstår inte varför jag ens fick tid den 23 juli om det var stängt? Konstigt... Lämnade ett till meddelande iaf. 

#164, intressant.. jag ska som sagt absolut be om att få ta prover på d vitamin värdet för att se hur det ligger till.

Anmäl
2013-07-25 15:26 #166 av: SZ90

Min vikt ända sedan den 28 maj:

28 maj: 77 kg

11 juni: 76,5 kg

17 juni: 76,1 kg

20 juni: 75,1 kg

22 juni: 74,7 kg

17 juli: 72,6 kg

En väldigt konstig viktförändring (hade vägt mig och skrivit upp det på appen viktkoll på mobilen). 

Har inte vägt mig sedan den 17 juli. Ska se om jag kan göra det idag om jag kommer ihåg. 

Jag har funderat på en sak och tror mig ha kommit fram till något:

Denna plötsliga viktnedgång behöver inte betyda att jag verkligen har gjort något bra och gått ner pga kost och träning (som det inte varit SÅ mycket av för att gå ner 4 kg). TÄNK OM, viktnedgången i samband med hjärtklappningarna, fortfarande trötthet fast med lite deppighet nu och plötsliga värmekänslor och det faktum att jag svettas mer i min hy kan innebära att det redan växlat till hyper? OM så är fallet, vad händer då?

Jag menar, vad måste en läkare göra då? Jag googlade och såg att speciellt hos Hashimotos patienter är det vanligt att hypon slår över till hyper. Då förstår jag, blir varken levaxin eller liothyronin aktuellt. Då kanske operation blir aktuellt och det kanske ändå vore bäst för att slippa denna enorma och ömma knölkänslan i halsen och vara säker på att nu är det "rent" hypo för resten av livet och jag slipper oroa mig för att sköldkörteln pendlar i hyper och hypo.. Vad tror ni?

Då kanske jag främst, förutom provtagning, behöver trycka på hos en läkare att fixa finnålsbiopsi och/eller ultraljud åt mig så jag får SE hur sköldkörteln ser ut för det vet jag ju ännu inte. Jag känner bara av den.

Anmäl
2013-07-25 15:30 #167 av: kaisakavat

Är inte det troliga att du överdoserar skk-medicinerna - alltså 'hyper' på grund av överdos? Höjde du inte dosen ganska fort, eller minns jag fel? Vad äter du för dos nu?

Vet ju inte, men dina symtom är ju hyper-aktiga.

Anmäl
2013-07-25 16:06 #168 av: SZ90

#167, jahaa du menar att jag överdoserar snarare än att det verkligen slagit över till hyper? Smart där, jo mycket möjligt men då blir jag nästan sur på läkaren som efter provtagning med en månads 50 mcg användning sa att jag var på gränsen till hyper men sa ändå att jag ska fortsätta med de tills nästa gång vi ses så får vi "se vad som händer".

Jag har ätit tabletterna var tredje dag under tre veckor och nu är det 3-4  dagar som jag äter varje morgon (undantag förrigår då jag hade provtagning). 

Nejdå, höjningen var normal alltså 3-4 veckor. Först vart de 25 mcg, och nu 50 mcg.

Jag vet inte, ska jag skita i kroppens signaler och tvinga på mig tabletterna varje dag som han ordinerat eller? Vänta tills han svarar i telefon vilket kan ta en månad till, vad vet jag och jag hinner "dö" tills dess. (Fan, denna nonchalans, denna inkompetens kring sköldkörtel asså... fy att man ska behöva gå runt och må såhär!)

Anmäl
2013-07-25 16:21 #169 av: SZ90

Nu är det 3 månader + en dag som jag käkar 50 mcg Levaxin. Ska man stanna såhär länge på en viss dos?

Anmäl
2013-07-25 16:27 #170 av: SZ90

Bokade en tid precis hos dr Jan Arlestig i Sibyllekliniken den 27 augusti. Får hoppas på hjälp från honom. Om thingwall hjälper mig innan dess så är det bra, om inte så har jag arlestig som reservläkare. 

Anmäl
2013-07-31 08:34 #171 av: SZ90

Det här bådar inte gott, det har börjat ömma och liksom "dunka som hjärtslag på ett nytt litet ställe. Vänster sida av ansiktet ca 2-3 cm från ögat i riktning mot örat. Otroligt irriterande. 

Något mer som är otroligt irriterande är att min läkare inte svarar, får fortfarande meddelandet att mottagningen är stängd TROTS att han hade gett mig en tid förra veckan. VAR ÄR HAN?

Varför är det så långa väntetider för med andra läkare? 27 augusti är en hel månad framåt, jag orkar inte. Vad ska jag göra? Experimentera? Självmedicinera med annat? Jag hatar att må såhär och det går ju inte över!

Ska man övermedicinera levaxin och åka till akuten? Är det vad som krävs för att få uppmärksamhet av en endokrinolog av en specialist? av en KUNNIG? åååh! (är självklart inte seriös med att överdosera levaxin)

Anmäl
2013-07-31 08:50 #172 av: MimLan

Få inte för dig att en endokrinolog på sjukhuset skulle vara kunnig eller kan hjälpa dig. Det handlar om att hitta rätt läkare, oavsett. KS läkare är ökända för att enbart gå på provsvar.

Bara för att du hade en tid förra veckan betyder inte det att han inte hade semester. Jag är hur van som helst vid läkare som jobbar en dag här och var. Försök inte ösa energi på något du inte kan ändra. Du får prova att dyka upp på mottagningen när han är tillbaka. Eller så går du till akuten.

Anmäl
2013-07-31 09:15 #173 av: SZ90

Kan jag gå till akuten med en sån här problematik? Kommer de inte att avfärda mig och hänvisa mig till vårdcentral eller liknande?

Kan jag säga att jag varit på samma dos i tre månader och att jag mår fruktansvärt dåligt, min hals ömmar som fan, jag upplever hjärtklappningar och synen är suddig, kan jag säga allt de här och förvänta mig att de inte tar mig på skoj och skickar hem mig? Annars vill jag ju verkligen dra till akuten.

#172, du har rätt. Du har inte den första som säger det om KS läkare, men jag börjar bli förtvivlad, vad ska jag göra? Min sommar går bort, studierna börjar snart och jag har knappt energi till att göra klart två kompletteringar som jag behöver ha klart inom 20 dagar. Jag blir helt knäpp av min låga energi och passivitet. Jag släpar fötterna på marken när jag går, jag vill bara sjunka in i marken jag gå på av tyngden jag känner och spagetthikänslan i kroppen.

Anmäl
2013-07-31 09:20 #174 av: SZ90

Det gick bra i allra första början om ni kommer ihåg med 25 mcg dosen, sen efter ett tag bara vände det helt och det leder mig till vart jag är idag. Jag har läst lite om denna pendling i måendet gällande just hashimotos..

Anmäl
2013-07-31 09:39 #175 av: MimLan

De kanske hänvisar dig till vårdcentralen, men spelar det någon roll?

Anmäl
2013-07-31 10:51 #176 av: SZ90

Klart det gör, en stark känsla säger mig att det är precis vad de kommer att göra och då kommer jag att ha tröttat ut mig genom att åka till akuten förgäves (och bara blivit ännu argare på de inkompetenta jävlarna). VAD ska jag göra för att inte må så här? Tillbaka på ruta ett! Det MINSTA en patient förväntar sig av en läkare är KONTINUITET, dvs fortsätt träffa mig SPECIELLT efter att han för 3 månader sedan gav mig en 50 mcg dos som vi skulle ändra efter en månad, nu har min tid skjutits upp i tre månader och han säger ingenting och mitt mående har blivit värre! 

Läste någonstans att i just fallet hashimotos kan en för låg dos levotyroxin "fuela" försvaret att attackera vävnaderna ännu mer vilket är varför man som läkare måste fortsätta höja även om det hos patienten ser ut att bli värre

Anmäl
2013-07-31 12:38 #177 av: kaisakavat

Tycker verkligen inte du ska medvetet skada dig för att få vårdens uppmärksamhet. 

Möjligen kan du prova sänka Levaxindosen och se om det hjälper. Om du mår dåligt på ett nytt sätt efter att ha höjt till 50 mcg, så finns ju en smal chans att det nya dåliga försvinner om du sänker igen. 

Det hade förstås isåfall varit bra med en provtagning innan du ändrar dosen. När togs det senast skk-prover på dig - och vilka värden hade du då?

Anmäl
2013-07-31 23:34 #178 av: SZ90

Senast förra veckan var jag och lämnade prov i Aleris Medilab men eftersom jag ju inte har tid hos Thingwall finns inte möjlighet för mig att få ta del av resultatet.. fan att jag inte sparade hans kombikakod och kunde fråga via telefon från labbet. Kan man ringa som patient till labbet och fråga om t4, t3 och tsh? 

Resultatet från den sista provtagningen (31 maj 2013) var ju: TSH : 0,08 och T4 fritt var 27. De två värderna var alltså inte "normala". Fritt T3 var 4,9.

Jag vill ju samtidigt sänka dosen men då är jag rädd att det inte ger effekt längre, efter att ha varit på 50 dos under tre månader. Då vill jag nästan testa att höja kanske?.. typ till 75 men det vågar jag ju inte..

När jag kom hem idag efter att ha jobbat från 7:30-12:00 så somnade jag kring kvart i två och vaknade klockan 17:00 och även då kände jag mig supertrött. Jag hoppas verkligen inte att de här sovtimmarna på dagarna återkommer för då kmr jag bli väldigt trött på mig själv!  

Anmäl
2013-08-02 08:41 #179 av: SZ90

Ska gå förbi labbet och se om jag kan få provsvaren muntligt eller skriftligt.

Fick en till tid hos min lokala vårdcentral den 16 augusti, håller tummarna för att det går bra. Ska ta med alla mina provsvar och tabletterna jag käkar. Får se hur det går.

Förhoppningarna: Insistera på att hon RÖR min sköldkörtel, den har svullnat mer (tack och LOV så att det syns) och att jag går på ultraljud eller nåt.

Anmäl
2013-08-02 10:19 #180 av: SZ90

Så, hämtade ut provsvaren från labbet: 

Datum 23 juli (ha i åtanke att jag hade tagit levaxinet varannan, var tredje dag under tre veckor fram tills helgen innan provtagningen).

A S-TSH, tyrotropin    0,33 (referensintervall 0,22-4,00).

A S-fritt T4                14    (referensintervall 9-22).

A S-fritt T3                4.1   (referensintervall 2,5-5,6). 

(Inget av värderna är avvikande på papper så det är ju bra antar jag).

31 maj såg det ut såhär:

TSH : 0,08 

T4 fritt: 27

Fritt T3 var 4,9.

Alltså, ända sedan min sista provtagning och med en tre månaders 50 mcg dos har TSH höjts till 0,33 (från 0,08),  mitt T4 värde har sänkts från 27 till 14. Mitt T3 värde har sänkts från 4,9 till 4,1. 

Vad drar ni för slutsats av detta? :-)

Anmäl
2013-08-02 10:29 #181 av: Lisan71

Hej! Har under femton år kämpat med sköldkörteln och levaxin dos mellan 50 och 150 mcg samt i perioder även ätit t3 som tillägg. Har nu kommit fram till att om jag äter strikt lchf så svullnar jag inte på halsen och behöver inget levaxin över huvudtaget. Tidigare har det varit problem med att när jag har ätit lchf ett tag så har det förmodligen blivit för mycket levaxin och då har jag sovit dåligt vilket har medfört att jag har blivit sötsugen och kommit in i kolhydratsvängen igen. Då har jag helt plötsligt haft för lite levaxin och vi har ökat och lagt till. När jag har känt mig ok har jag påbörjat lchf och mått bra en tid men för att återigen ha för högt levaxin så vi har fått sänka.......

Nu struntade i alltihop. Äter lchf, kan inte göra undantag och slipper medicin. Dessutom sover jag numera i stort sett utan sömnmediciner, är inte deprimerad. Helt otroligt!!!!!!  Nya husläkaren förvånad!

Anmäl
2013-08-02 10:29 #182 av: SZ90

"A high TSH value can also occur when patients with a known thyroid disorder (or those who have had their thyroid gland removed) are receiving too little thyroid hormone medication. "

Sååå, borde jag få högre dos? 

"If you're being treated with thyroid hormone drugs (such as Synthroid, Levoxyl, Armour, Thyrolar, etc.), and your TSH comes back as too low, your doctor may suggest lowering your dose, or running other tests such as Free T4 and Free T3. 

When TSH tests come back as higher, that suggests HYPOthyroidism (underactive), and doctors may suggest an INCREASE in your medication dosage."

Förutom doshöjning och ultraljud/någon undersökning där man ser/rör sköldkörteln, vad tycker ni att jag kan föreslå till läkaren? Låt oss anta att läkaren inte vet mycket om sköldkörtelproblem (som de flesta inte gör)..

Anmäl
2013-08-02 11:28 #183 av: kaisakavat

Jag är ingen expert på detta, men med de värdena borde det ju iallfall inte handla om hyper eller överdosering. Inget av dem är extremt åt nåtot håll, så de säger typ ingenting. För mig iallafall.

Om jag var du skulle jag avvakta tills jag träffar läkare. Inte ändra själv. 

Anmäl
2013-08-03 22:10 #184 av: SZ90

Men jag är ju fortfarande trött, upplever symtom och är inte på topp +sköldkörteln är stor. Oh herre, proverna är ju "normala" vad gör jag om läkaren säger: jaha nu säger pappret att du mår bra. Så slut med levaxin, gå hem o "vila". Då är det ruta ett igen :-(

Anmäl
2013-08-03 23:01 #185 av: kaisakavat

Du ska förstås vidhålla att du mår pyton och tala om på vilket sätt. Skriv en lista om du inte har gjort det.

Tyvärr är det vanligt att få gå tillbaka till ruta ett. Då känns det förvärligt, man sörjer och förtvivlar, och sen får man ta nya tag. Men samtidigt  - en svullen och smärtande sköldkörtel är ett mycket tydligt symtom, kanske ändå.. kommer doktorn lyssna och agera. Mitt råd är att inte låta de allvarligaste/tydligaste symtomen drunkna i att nämna för många småkonstigheter. Tryck på det värsta, ordentligt. Nämn att det finns annat, men fastna inte i det.

Det är augusti nu. Tiden går. Försök hava förtröstan även om det är pestigt. Snart är det dags för läkarbesök och sen får du förhoppningsvis hjälp. Ett steg, en dag, i taget. 

Anmäl
2013-08-06 17:46 #186 av: Miss-S

Du ska framforallt meddela din slakthistoria med skoldkortelproblem! Det verkar vara det enda de fragar om har i England iaf, forutom att kanna pa den, och ta blodprov (suck).

Anmäl
2013-08-08 09:25 #187 av: SZ90

Så, jag gick till vårdcentralen (ringde och fick en tid i tisdags) och var hos en kvinnlig läkare som var lite gammalmodig av sig... just my luck. Hade med mig tabletterna, symtomlista, tidigare provsvar och "ny forskning" om T3 och dess effekter etc. Sedan pratade vi lite om just Hashimotos och jag tog upp hur lurig den är och att jag vill att man kollar och lyssnar på mig än mina provsvar. Hon fortsatte (dumma jä*veln) att repetera sig att: Fast du säger så här och så där, men titta på ditt papper. Allt är ju fint, så varför leta efter problem? Tänk positivt, stressa inte etc. Jag sa till henne att: du, jag är själv psykologstudent så gå inte ens in i det spåret med mig, jag förstår vad som är psykisk orsakat deppighet och organiskt orsakat deppighet, så försök inte. (Vad är det med dessa läkare som försöker skylla sådana trötthetssjukdomar på det psykiska som en primär sjukdom. Det psykiska är sekundärt, sköldkörteln är primärt!!! Inkompetenta människa!)

Jag sa till henne att jag sitter framför henne och säger annorlunda än pappret. JAG MÅR INTE BRA. Min sköldkörtel dunkar och vill hoppa ut, den gör ONT, den ömmar, känns som att ha tajt polotröja på sig 24/7. Vad ska jag göra? Vet ni vad hon gör? Hon tar fram ett papper och RITAR som om jag vore oförstående, hon ritar min sköldkörtel och så säger hon: Du har fiender i din kropp som attackerar den här sköldkörteln som finns i din hals.. o jag tänkte: no shit, sherlock!! Jag sa att: tack, men det vet jag eftersom att jag lever med och upplever symtomen hela tiden!!! 

Jag fortsatte gnälla och prata på trots att jag fick: mm tillbaka. Sedan sa jag till henne: Men ok, om vi struntar i papprerna. Titta på mig. Kan du röra på min sköldkörtel? Ingen läkare har gjort det innan. Så hon gick med på det tillslut. Efter att ha sett mig svälja med huvudet bakåtlutat och känt på sköldkörteln sa hon att hon kunde skriva remiss till ultraljud för mig (inte för att det var något enligt henne, men för att jag skulle bli säker). Woho. Så, det fick jag åtminstone.

Sen så sa hon att om hon var min läkare skulle hon ha trappat ner mig till 25 mcg igen. Då sa jag: Vilken tur att du inte var det heller, pappret verkar ha mer att säga om än mig. Med ett leende på läpparna. (Expert på min egen hälsa liksom....). Till slut gick hon iaf med på att skriva ut 50 mcg till mig eftersom mina håller på att ta slut och så skulle jag få tid i oktober igen och då tar hon prover på TSH, T3, T4 och B12. 

Då bad jag om D-vitaminprov också som någon nämnde här i forumet. Hon sa att jag kunde ta prov för det samma dag. Så skulle hon ringa mig med svaret om några dagar. Så gick jag till labbet, när jag ser att sköterskan tar tre rör blod från mig frågar jag vad det är för, då säger hon: För B-vitaminvärdet, för D-vitamin och TSH. (Haha så läkaren tog ändå TSH ser jag..). Thingwall (egentliga läkaren) verkar inte vara tillbaka än, ringer honom varje dag, kliniken är stängd hör jag på tel.

Läkaren säger till mig att hon är gammalmodig av sig och experimenterar inte med medicin, Levaxin har fungerat för alla hennes tyroidea patienter och drf skriver hon inte ut annat. Hon sa t.o.m att hon inte tycker man ska ta p-piller innan man är gift (?!?!?!?). Det var väl en speciell åsikt från en läkare..

Så, summa summarum, med de 200 kr jag betalade för halvtimman jag satt med henne hann jag med detta: Fick ultraljud skrivet för min sköldkörtel, fick 50 mcg utskrivet igen och fick två provtagningstillfällen. Så, inte helt bortkastat väl?..

Anmäl
2013-08-08 09:29 #188 av: SZ90

Jag sa till henne att jag har en teori som jag tror på: Det verkar som att jag mådde som allra bäst när mitt TSH var för lågt. Jag verkar må bättre med ett nedpressat TSH och då sa hon att jag måste ha inbillat mig det för när TSH är så lågt blir T4 för högt och då kan man inte må bra enligt pappret oavsett vad någon säger (jag hänvisade till Bo Wiklands föreläsningar). Men nej nej, han är ju en "kvacksalvare" enligt läkaren (hon verkar inte ens veta vem han är!!)

Då frågade jag om inte det finns någon medicin som pressar ner TSH men inte höjer T4? Vet ni något sånt? Finns det något alternativ som inte höjer T4? Typ liothyronin, trijodtyronin kanske??

Anmäl
2013-08-08 09:40 #189 av: MimLan

Om det var moraliska aspekter som var bakgrund till hennes åsikt om p-piller så var det förkastligt.

Men. Det jag har lärt mig/erfarit genom åren gör att jag inte längre kan se några skäl till att man tar p-piller (i preventivsyfte) när man har problem med sköldkörteln. Det är att motarbeta.

Anmäl
2013-08-08 10:29 #190 av: SZ90

Jag misstänker att det var av en religiös och/eller moralisk bakgrund (hon hade även sjal och jag tror jag kan ta det som en bekräftelse på att hennes religiositet spelade in i hennes åsikt) som hon tyckte detta... tyvärr.

Ja det är ju verkligen som du säger, man har ju ändå svårt att bli gravid med vissa typer av tyroidea problem så p-piller blir då överflödigt.. 

Jag åt Diane p-piller pga av min hy och hårväxt (inte i preventivsyfte), jag antar att hon kunde se det i datorn, att jag åt p-piller, vilket gjorde att hon gav sin åsikt..

Anmäl
2013-08-08 10:36 #191 av: MimLan

Orkar du kan du anmäla henne så att hon får den näsknäpp hon förtjänar.

Anmäl
2013-08-08 10:59 #192 av: [Petronella Pip]

Sanslöst! Tjänstefel! Jag tycker också du borde anmäla! 

Anmäl
2013-08-08 10:59 #193 av: SZ90

Åh som jag vill! Jag vill nog anmäla hela vårdcentralen (just denna). För att de är så otroligt inkompetenta! Egna moraliska/religiösa åsikter spelar in alldeles för mycket i deras LÄKARåsikter. För att de kastar på en kommentarer om att man inbillar sig, det är psykiskt, det är depression (som om de vore några jäkla psykologer). För att bristerna i det svenska språket är alldeles alldeles för stora!! För att de inte uppdaterar sig inom sitt studieområde som de har som PLIKT att göra!! Jag fattar inte varför de kan jobba som läkare...

Anmäl
2013-08-08 11:10 #194 av: kaisakavat

En remiss till ultraljud - mycket bra. Blir intressant att höra - om du vill rapportera sen - vad den undersökningen säger.

Anmäl
2013-08-08 11:14 #195 av: [Petronella Pip]

"Man kan både ringa och skicka in skriftliga klagomål till patientnämnden. Tjänstemännen ser till att få klagomålen utredda eller att rätt instans kopplas in" . 

http://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Anmäl
2013-08-08 11:31 #196 av: SZ90

#194  Verkligen! Jag ser fram mot det! Jag kommer se till att rapportera till er sen också :-).

#195 Tack!! Ska ta och klaga efter jobbet idag.

Anmäl
2013-08-12 19:35 #197 av: SZ90

Ringde vc och sköterskan sa att alla värden är normala, jag sa till henne o säga exakta tsh värdet, jag skrev ner det på papper samtidigt. Hon sa 4,8!! Trodde det var normalt men när jag googlar i jämför med mitt förra för bara två veckor sen som var 0,33 är det ju minst sagt helt stört!! Jag ska gå dit på morgonen och begära svaren på papper, hon måste ha sagt fel, omöjligt ju med en sån höjning på bara två nästan tre veckor ju.. Elr hur?

Återkommer imorn.

Jag har inte glömt bort att anmäla, det SKA ske.

Anmäl
2013-08-12 19:47 #198 av: kaisakavat

TSH kan variera, men den där förändringen låter konstigt stor. Kolla du.

Anmäl
2013-08-12 23:15 #199 av: Tyroidea

Hej!

Jobbigt med läkare som inte fattar. Men hade du inte tid hos Jan Arlestig snart? Han är helt annorlunda och kommer att lyssna noga på dina symptom. Till mig sa han att jag troligen mådde bästa av ett kraftigt nedpressat TSH så jag ett nära noll nu utan några symptom av övermedicinering. Håller tummarna att du får hjälp snart!

Anmäl
2013-08-12 23:17 #200 av: Tyroidea

Jag har gjort ultraljud med det tillför ingen info om man har alla symptom på Hashimotos sa läkaren som gjorde den. Om antikropparna är höga så behövs egentligen ingen mer diagnostik. Men det var han det. Har inte alls känt något på halsen trots att jag hade massor av andra symptom så är min sköldkörtel inte alls svullen. Hade då ett TSH på 30 och antikropparna låg 10 gånger över det normala.

Anmäl
2013-08-13 09:04 #201 av: SZ90

JAPP! Jag hörde rätt, TSH är 4,8!! Och vet ni vad deras normalvärde är? Hör o häpna: mellan 1,6-7,2 är "normalt"!! Vad gör jag nu? Hon ska ringa mig 15:00 imorgon (läkaren).

Dvitamin värdet var 34
Kalcium 2,39
Fosfat 1,2

Anmäl
2013-08-13 09:20 #202 av: MimLan

Vad för laboratorium analyserades proverna på? KS? Du kan kontakta labbet direkt och ta reda på referensvärdet själv så du vet inför samtalet ifall du inte fåt ur en kopia innan dess.

Referensvärdena låter lite konstiga..

D-vitaminet var ju inget att hurra för.

Anmäl
2013-08-13 09:39 #203 av: SZ90

Ringde dit min remiss för ultraljud skulle skickas till o nu har det gått en vecka sen jag var hos läkaren. Hon på tel sa att ingen remiss har inkommit, hon sa att läkare brukar skicka över remisser samma dag som de skrivs. Konstigt, jag ska nämna det till läkaren imorgon. Tänk om hon inte ens skrev det o bara sa det för jag skulle bli lugn? Alltså åh vad surt!!!

Vart ska jag be henne skriva remiss till? Nån jättebra endokrinolog som kräver remiss. Vad tipsar ni för nåt?

Hjälp uppskattas, tack

Anmäl
2013-08-13 10:50 #204 av: Tyroidea

Hej!

Som skrivet, ultraljud är inte nödvändigt om man har Hashimotos. Det tillför ingen information om man inte har struma eller cancer. 

När ska du till Jan Arlestig? Enligt honom är referensvärdet för dem som behandlas med levaxin 1 eller under! 

Anmäl
2013-08-13 12:50 #205 av: kaisakavat

Jag tycker du ska starta med rejält d-vitamintillskott nu, om du inte redan har gjort det.

Ditt värde är inte bra och d-vitaminbrist kan alltså ge alla möjliga problem sekundärt. Vet inte nu var jag läste om det, men det finns alltså samband dokumenterade, mellan sköldkörtelhormonproblem coh d-vitaminbrist. 

Anmäl
2013-08-13 12:50 #206 av: SZ90

Hej igen,

fick PRECIS hem provsvarskopiorna och jag kan inte fatta hur DUMMA de är!! Både sköterskan som tog prov på mig förra veckan sa, du tar prov för d-vitamin, b-vitamin och TSH. Igår när jag ringde till sköterksna/receptionisten sa hon när jag frågade att TSH är 4,8 och idag säger en annan sköterska att TSH (T S H, exakt de bokstäverna) att mitt värde är 4,8. Ja, ser på pappret att det stämmer!

..Förutom att det står T-PTH och INTE (absolut inte) TSH. Jag vill ju dra av mitt hår!!! Alltså va? Så tre olika anställda på vc har sagt fel?!? TSH istället för T-PTH har de sagt och det innebär att hon inte har tagit prov på TSH och ingen remiss till ultraljud heller. Jäkla inkompetenta människa!! Nu kokar jag ju inombords...

Jag ringde till KS lab och hänvisades till att skriva egenremiss till endokrinmottagningen och att kontakta en specialist invärtes läkare.

Jag har ju tid hos Arlestig den 27 klockan 10:20 så den tiden ser jag fram mot! #204 mitt tsh värde är ju nu under 1, så vad innebär detta? kmr han vilja hjälpa mig till ett ännu lägre, till det jag hade i maj månad (0,08) eller kmr han tycka att det jag hade sist alltså 0,33 är okey?

Vad kan jag föreslå till Arlestig?

Sen så ska jag sätta mig ner och skriva en saftig och rejäl egenremiss och skicka runt lite här o där. Se vem som behandlar Hashimotos bäst och ordentligt! Tips på vad jag kan ta upp?

Ska läsa igenom denna tråd på kvällen och samla det bästa

Anmäl
2013-08-13 15:37 #207 av: Tyroidea

Hej!
Skriv en symptomlista + datum med provsvar till Arlestig. Han är ganska "torr" men lyssnar noga och fattar ganska snabbt vad man är för typ av person, jag har stort förtroende för honom. Han kommer att gå till botten med dina problem. D-vitaminbrist kan ju ge många av dina symptom också. Sen undrar jag om du har kollat i fall du har glutenintolerans någon gång? Det förekommer ju ofta tillsammans med hypotyreos/hashimoto och behöver inte ge magproblem, men trötthet och näringsbrister. Jag har ju det också. Många jag känner med hypo har också gluten. Be om att få ta ett prov på det också.

Anmäl
2013-08-13 15:45 #208 av: MimLan

Du skall alltid be att få se provtagningsremissen framöver. Då får de helt enkelt ringa läkaren och fråga om något inte stämmer.

Anmäl
2013-08-13 16:06 #209 av: Tyroidea

Kolla just antikroppar!

Anmäl
2013-08-15 21:22 #210 av: SZ90

Haha... Se på bilden jag bifogat, med sin någorlunda ok svenska språk säger hon alltså att jag ska käka Divisun tabletter son hon säger är receptfritt på Apoteket. Så, jag gick till Apoteket idag och nej nej det är inte receptfritt, det är receptbelagt. Jag ger mitt id-kort men nej hon har inte skrivit ut det till mig. Ahhhhhh. Vad är detta?!?!?

Anmäl
2013-08-15 23:02 #211 av: kaisakavat

Jadu, vilken soppa. 

Jag tänker: Ibland måste man välja vilka krig man ska satsa på. Strunta i det där strulet och lös problemet på annat sätt. Köp D-pearls, som finns på hälsokost. Eller köp d-vitaminolja för bäbisar och ta 25 droppar per dag. En flaska kostar 49 kronor och räcker typ 3 veckor. 

Så spar du på krutet till sådant som är svårare att lösa själv, tänker jag.

Anmäl
2013-08-16 06:59 #212 av: MimLan

Håller med #211. Köp eget d-vitamin. Det är billigare och du hittar bättre högdos ungefär överallt dessutom.

Spara läkarens påhitt till en lång anmälan.

Anmäl
2013-08-16 18:17 #213 av: forse

Det finns dieter för hypothyreos från amerikanska läkare, böcker med recept ex The Autoimmune paleo cokbook som man kan köpa online och man får den direkt klar för nedladdning från Mickey Tresscott.

Det är viktigt att testa sig för glutenintolerance det hänger ihop med hyputhyreos.

Det finns en grupp på FB Vi som lider av hypothyreos där kan man få tipps

Anmäl
2013-08-16 18:29 #214 av: MimLan

#213 Varför är det viktigt att testa sig för glutenintolerans? Det är långt enklare och säkrare att bara inte äta det.

Anmäl
2013-08-22 15:35 #215 av: SZ90

Hej på er!

Jag hämtade ut mina Divisun tabletter och har redan börjat inta de. Tabletterna är på 20 mikrogram och jag skulle ta 2 tabletter per dag. Det blir 40 mikrogram per dag. RDI har jag läst är 10 mikrogram för en vuxen, så jag är nöjd med 40 mikrogram per dag. Hoppas att det gör skillnad. I övrigt fortsätter jag med min 50 mikrograms Levaxindos. Just ja, igår var jag på ultraljud för sköldkörteln. Han, kollade min hals med apparaten och sa redan där på plats att: mm, man märker en förstoring. Sedan så fortsatte han kolla och ta bilder med apparaten varpå jag fick ont när han höll på sidorna av mitten av halsen (där sköldkörteln finns) jag fick liksom ont i sidorna, höger och vänster. Aja, han applicerade sedan gelen på hela min käke och upp mot öronen och fortsatte en lång tid just där med (?). Jag tror svaret bör komma nästa vecka. Får komma ihåg att kontakta vc då ifall min läkare "glömmer" kontakta mig.. 

Min yngre syster var på Sophiahemmet i morse hos en magtarmspecialist (för magproblem). Vi pratade på morgonen och jag sa till henne att det skulle vara en bra idé om hon kunde ta tyroidea prover för överfunktion. Hon frågade vad symtomen är och vi pratade lite. Nu ringer hon mig efter ett besök hos denna läkare och säger att läkaren var supersnäll och positiv och att hon fick ta prover för glutenintolerans och några till och att hon fick remiss för koloskopi där hon är sövd (för hon är rädd för undersökningen). Sedan så nämnde min syrra i förbifarten att ja just det jag har en släkthistoria med tyroidaproblem, kan vi ta tester? Då sa läkaren att ja absolut, det ser inte ut att du skulle ha underfunktion men överfunktion kanske. Ja, vi tar TSH och fritt T4 på dig. 

Alltså va? VIlken skillnad på läkare! Tänk om jag hade fått tag på en sån läkare, som nu min syster hade turen att få, i början liksom!! 

Men men, vad kan man göra.. 

Jag tror verkligen syrran har överfunktion. Vi får se hur det går. 

Jag har tid hos Arlestig den 27:e.

Anmäl
2013-08-22 16:59 #216 av: MimLan

Nja. RDI och RDI.. Det kan vara en poäng för dig att läsa lite om d-vitamin. Gör en sökning på t.ex. kostdoktorn.se.

Anmäl
2013-08-24 16:00 #217 av: SZ90

Återigen känner jag av min sköldkörtel. Senaste halvtimme-45 minuterna har den svullnat upp rejält och gör nu skitont. När jag böjde huvudet bakåt framför toans spegel kändes det som att jag kunde se svullenheten. Vad gör jag? Finns det någon tablett som kan ta bort värken? Vet att vi har citodon i medicinskåpet. Kan det dämpa det onda tror ni? Det gör jätteont,

Anmäl
2013-08-27 13:10 #218 av: SZ90

Hej! 

Det onda i sköldkörteln kommer och går, när det väl går bort känns det lugnt och när det kommer så kommer det intensivt och med ett BOM.

Idag var jag hos Arlestig och ja.. "torrare" läkare får man leta efter haha. Men jag satt mig ner och berättade och han avbröt mig ofta för att komma till poängen märkte jag. Men aja, han kände på  min sköldkörtel och tyckte det kändes normalt. Sedan så pratade vi lite och han sa att vi tar prover på antikropparna. Jag sa att jag inte kommer vara kvar i Stockholm från nästa vecka så vi kom överens om att jag ringer och bokar telefontid så får han säga till mig om jag behöver dosändring eller så. Låter bra. :-). Jag frågade om hans erfarenheter med andra preparat och han svarade att Levaxin har fungerat utmärkt och att det är det han kör på. Han sa att han inte är den läkaren som tror på eller kör på licenspreparat som det "är så mycket tal om".

Juste, igår ringde läkaren mig från vårdcentralen och sa att hon pratat med sin handledare och att de tyckte att allt ser normalt och bra ut och att jag inte skulle oroa mig alls. Hon inledde konversationen med: Oj, vad du har bråttom att få svar. Sedan sa hon att jag bör vara kvar på 50 dosen (som om jag ens frågade henne..) och komma för en kontroll NÄSTA ÅR (nästa JÄKLA år). Alltså att jag är kvar på 50 dosen tills nästa år hahahahhahahha. Hur dum är inte hon? Med en HASHIMOTOS som pendlar också. Wow, är i chock. Jag ångrar att jag inte hann spela in henne.

Det om något är väl tjänstefel!! 

Åhh vilken smaskig anmälan hon ska få!ArgArg

Anmäl
2013-08-27 15:08 #219 av: Tyroidea

Men berättade du inte om ultraljudet för Jan Arlestig? Symptomen kan ju också ha med din d-vitaminbrist att göra. Om jag vore du skulle jag troligen börja med att ta en högre dos. Det är inte farligt. Läs mer här http://www.vitamindcouncil.org/

Har du ändrat kosten? Att äta antiinflammatoriskt är ju viktigt när man har en autoimmun inflammation. Äter du fortfarande en massa vitt ris och annat som inte är bra för dig? Testa det spåret först. Arlestig tycker att man ska ta bort gluten och socker och snabba kolhydrater ur kosten. Har du gjort det?

Har du testat gurkmeja som har en stark antiinflammatorisk effekt? Finns mycket forskning på det.

Att man inte mår bra är ju en sak men det är också så att det kanske inte finns någon perfekt behandling för den här sjukdomen precis som för många andra tillstånd man råkar ut för. 

Själv har jag just höjt dosen själv under sommaren eftersom jag "klappade igenom" igen men en puls på 50 och en blodtryck på 80/50. Inge kul alls. Svimmade nästan varje gång jag reste mig, vågade inte köra bil etc. Nu har jag tagit prover igen och ska till Arlestig i veckan. Nu är jag upp i en dos på 200! Hade 30 i tsh när det började för ett år sen och jättehöga antikroppar. Den här sjukdomen är svårbehandlad. Man kan ju trösta sig med att det i dag trots allt finns en medicin som kapar det värsta. Majoriteten av dem som lidit av detta genom människans hístoria har inte fått någon hjälp alls. Så tänker jag och det tröstar mig.

Anmäl
2013-08-27 15:20 #220 av: Tyroidea

Här kan du läsa mer om d-vitaminbrist och hashimotos http://www.vitamindcouncil.org/blog/vitamin-d-and-thyroid-disease/

Anmäl
2013-08-29 12:55 #221 av: SZ90

Hej #219

Jag nämnde att jag ultraljud visat en förstorad sköldkörtel (han som utförde sköldkörteln på mig sa det medan han kände att: jaa din sköldkörtel känns förstorad. Sen så så min vårdcentraläkare inte det i telefon utan hon sa bara att allt såg bra ut. 

Det jag sa till Arlestig var ordagrant att: Jag gjorde nyligen en ultraljud på sköldkörteln som påvisade förstoring. Han gick upp och fram till mig och bad mig titta rakt fram. Han kände på den och sa: nej, det känns fint. Känner ingen förstoring nu. Det var det han sa..

Nej, jag har i ärlighetens namn ännu inte ändrat kosten. Ingen disciplin här borta :-O /det trodde jag verkligen inte om mig själv, till denna grad iaf/. Så svårt med denna vana.. "suck"..

Gurkmeja brukar vi alltid ha med i riset (obligatoriskt steg när det gäller persiskt ris haha) så det får jag i mig dagligen. 

Ja, den är svårbehandlad och svår att förstå har jag märkt. Den är liksom inte stabil i sitt sätt att vara. Plötsliga ändringar, plötsliga skiftningar och pendlingar. Jag önskar att jag inte åt levaxin morgonen jag gick till Arlestig för när jag inte gör det så gör sköldkörteln ont och känns mer svullen. Men nu gjorde jag det och sköldkörteln var lugn hos honom (typiskt).

Ja, jag försöker ibland också tänka så att det finns ju de som inte får behandling. Eller att jag ändå borde vara glad för levaxinet för bara i februari detta år åt jag ju inte det...

Anmäl
2013-08-29 20:10 #222 av: Tyroidea

Jag var där idag. Visst är han torr men han är en duktig och empatisk läkare. Bättre än de allra flesta jag träffat på och det är många eftersom jag haft en del andra medicinska problem tidigare. Som jag skrev tidigare så går tillför inte ultraljud särskilt mycket när man redan har diagnosen hashimotos. Har du tagit antikroppar för att se graden av inflammation? Det har ju jag fått göra hela tiden. Då kan man se hur inflammationen varierar över tid. 

Jag tror att kosten skulle kunna påverka hur du mår ganska mycket. Testa! Ät starkare d-vitamin!  

Anmäl
2013-08-30 08:21 #223 av: Lilla71

Har nu tittat på tråden.

Kvinnor framförallt, som har komplicerade tyroidproblem som liksom inte ordnar sig... det finns andra saker som kan vara problem samtidigt.

Det finns något som kallas OAT-axeln. Där ingår äggstockarna (ovarian) binjurebarken (adrenal) och sköldskörteln (thyriod)

Dessa system kan, om någon av dem hamnar i obalans, se till att även de andra hamnar i obalans. I värsta fall så låser det fullständigt upp OAT-axeln, och det enda sättet är att kolla upp så att ALLA ingående system fungerar... annars blir man kvar i ett halvlimbo och tex levaxin gör inte helt det den ska.

Man får en massa olika symptom, och man mår verkligen piss av detta. Orkeslöshet och dimhjärna, samt oregerligt humör hela månaden är inte alls ovanligt. Att man samlar vatten, får depressioner och ångest inte heller ovanligt. Variationen beror dels på vilka system som drabbats värst, hur illa det står till med signasubstanserna, som då också påverkas, och hur länge man gått såhär.

För er som verkligen vill veta vad som händer och hur man kan få bukt på detta, inklusive att göra tester på dessa, gå in på dessa sidor och läs.

www.mialundin.se

www.hormoni.se

Att sen göra tester, som visar VAD som är fel av ovan nämnda system, det är nog så viktigt. Här tillhandahålls även möjligheten till det. Det har räddat livet på många av de jag pratat med, och mig, att få visshet

OCH

Sen bör man ju söka upp en läkare som KAN detta, för läkaren inom landstingen kan förmodligen ingenting om detta. Dessa läkare finns listade.

Anmäl
2013-08-30 18:41 #224 av: SZ90

Innan jag läser och svarar på ovanstående vill jag säga att jag idag gick förbi kliniken och hämtade mitt ultraljud provsvar. Kolla vad som står. Min läkare sa inget av detta, hon sa bara att hon pratat med sin handledare och att allt var normalt.

Anmäl
2013-08-30 19:24 #225 av: Tyroidea

Jag har läst på Hormoni etc tidigare. problemet för oss alla är att forskningen inte har några bra svar på det här. Visst finns det teorier om hypoteser om vad problemen skulle bero på men det är inte vetenskapligt belagt att hormonobalans på det sättet som de påstår med emfas. På mig ger progesteronkräm  inget resultat. Har varken pms. svullnader eller humörsvängningar. Mina problem är huvudvärk, sömninghet och lågt blodtryck. Inget av allt det andra och då är det svårt. Dr Arlestig har nu ändå föreslagit att jag ska gå till gyn och göra en större hormonanalys. Under tiden får jag själv höja min levaxindos för att se om det funkar.

Anmäl
2013-09-03 15:43 #226 av: sofiesofie200

Shit va jag känner igen mig i din historia! Ingen förstår vad de innebär att inte ha energin att göra nånting. De är så hemskt att vara så ung, själv är jag 21, och känna att man vill men man kan inte för kroppen stoppar än. Fy skjutton för Hypotyreos....

Hur har de gått för dig? Har vården lyssnat på ditt rop på hjälp än?

Själv så tar jag både Levaxin, enormt mycket kosttillskott som ska öka sköldkörtelproduktionen - såsom aminosyran L-tyrosin, kokosolja, selen, viktminsknings/förbränningspiller (dåligt, jag vet). Jag är så desperat så jag försöker allt för att få energi!

Anmäl
2013-09-04 17:31 #227 av: SZ90

Jag har inte haft min mens sedan i början/mitten av juni. Är det normalt?.. Jag kom att tänka på det nu och kollade i min "mens-kalender". Kan Levaxinet påverka?

Anmäl
2013-09-16 17:44 #228 av: Tyroidea

Samma hände mig nu i sommar. Hypon påverkar, inte levaxinet. Hur går det och hur mår du nu? 

Anmäl
2013-09-16 21:22 #229 av: SZ90

Hej! Tack för att du bryr dig :-).

Är det sant? Jag har fortfarande, ännu inte fått den heller... Vill så gärna gå på Diane P-piller igen men det går ju inte ihop med levaxinet tyvärr. Har fortfarande inte fått tag på Thingwall. Har han gått under jorden eller?!? Jag ska nog förbi honom imorn o se vad som händer...
Jag vill bli av med levaxinet, för helt plötsligt klarar jag inte av levaxinet mer än en gång i veckan. Får extrema hypersymtom direkt och såna värmevallningar och hjärtklappning..

Jag känner mig som på ruta ett igen. Sköldkörteln gör fortfarande ont, känns konstig och stor kvävande. Jag är fortfarande TRÖTT, sover otroligt mycket, har sedan månad tillbaka börjat med tupplurer på dagarna igen. Orkar inget. Väger 77,6 idag. Jag förstår inte. Allt är tillbaks och det är som i mars månad. Vad ska jag göra? D-vitaminet hjälper en del och det tar jag varje dag men levaxinet stör.

Kan inte man ge mig liothyronin on trial? Eller nåt? Eller "spräcka" nodulien eller minska de eller nåt? Jag är sur o bitter för nu är jag verkligen på ruta ett igen! 😩

Anmäl
2013-09-17 07:30 #230 av: Tyroidea

Tråkigt att du inte mår bra. Men det finns ju andra orsaker till trötthet också, en obalans i hormonerna rent allmänt. Gå till en gynekolog och be att få ta såna prover. De kan också kolla sköldkörtelvärdena.

Men varför tror du att lion är svaret på allt? Om ditt T3 värde är bra så kommer du ju bara få värre hypersymptom igen om du tar T3. 

Gå tillbaka till Arlestig istället. 

Anmäl
2013-09-17 15:13 #231 av: kaisakavat

Jag måste erkänna att jag inte förstår varför du går till flera olika läkare. Vem gav dig diagnosen Hashimotos? Kan du inte fortsätta gå hos den läkaren? Eller hålla dig till Arlestig tills vidare? Är du missnöjd med dessa - och varför isåfall?

(Sorry om jag missat nåt viktigt här..)

Extra D-vitamin. Hur stor dos?

Du måste förstås inte lyssna på mig (eller andra) som skrivit om D-vitaminbrist som tänkbar (del- eller hel-)förklaring till ditt dåliga mående om du inte vill, men påminner än en gång.. och upprepar. För det du skriver om att du nu inte pallar Levaxinet längre - är ju exakt det som hände mig när jag ätit D-vitamin en tid. Fick akut ta bort Lio - och inte lång tid därefter nästan lika drastiskt ta bort Levaxinet. 

Klart är att D-vitaminbrist  -  vilket du ju bevisligen HAR - i längden kan ge många svåra sekundära problem som stämmer in på ditt mående. Även sköldkörteljox, enligt vetenskaplig rapport jag läst (delar av), men nu inte hittar igen.

Och som Tyroidea skriver: Varför ska du ha Lio när du har överskottssymtom?? Om man vill twista till det så kan man kalla Lio  raketbränsle i jämförelse med Levaxin, men det påverkar ju kroppen i samma riktining som Levaxinet. Du har problem med överdoseringssymtom redan på Levaxin, så i det läget - utifrån vad du skriver och de uppgifter om prover mm du redovisat - skulle alltså Lio bara förvärra läget ytterligare, drastiskt. 

Anmäl
2013-09-19 21:37 #232 av: SZ90

Det är otålighet som gjort att jag gått till olika läkare. Thingwall var jag hos sist den 31 maj tror jag det var. Jag skulle tillbaka 4 veckor efter men jag kunde inte o avbokade och sen så blev en resa aktuell och när jag ringde honom och lämnade typ 20-25 meddelanden så har han konstigt nog inte hört av sig. Min sköldkörtel blev värre och värre och jag klarar inte av nånting mår nog sämre än jag nånsin gjort med sköldkörteln :'((. Så, jag bokade tid (var desperat) hos en DUM läkare i Tensta vårdcentral (de är inkompetenta som f*n här!!!)...
Tensta läkaren, den inkompetenta läkaren sa först att dina prover är ju normala! och insisterade att pappret säger att jag mår bra. När jag fortsatte insistera började hon antyda att hon tycker det är konsitgt att jag "letar" problem när pappret säger att jag som patient ska hålla käften och gå hem och vara glad...Jag insisterade åtminstone på att få göra ultraljud o det lät hon mig och då visade ultraljudet på kolloida noduli som mäter upp till 5mm eller vad det nu var men över telefon sa hon att det är normalt o bara bra och att jag får återkomma nästa år för kontroll. Sen sa hon: vad tar du nu? jag sa levaxin 50 mcg, då sa hon: ja men fortsätt med det och kom tillbaka NÄSTA år..

Så, jag gick till Arlestig istället och (det var en tidpunkt då jag började ta tabletten 1 gång i veckan för att undvika att må dåligt, för mycket irriterade mig mycket, hjärtklappningar o ont i sköldkörteln etc) och där visade även proverna normalt. Han sa att han inte ens kunde se någon inflammation i sköldkörteln och då blev jag fundersam :-/

Thingwall var den som diagnosisterade mig med kronisk lymfocitär thyroidea i mars månad. Jag ska gå till Thingwall imorgon bitti (har sagt det länge men nu måste jag) och FÅ en tid!

Arlestig kändes kall och torr och han verkar inte gilla att man säger mer än en kort mening sen avbryter han. Men jag vet inte, han verkar väl kunna sin sak.

D-vitamin tar jag två tabletter per dag. Det är Divisun tabletter.

Jaha så du menar att D-vitaminet kan hjälpa vissa symtom och då känner sig levaxinet överflödigt och kroppen visar det genom att inte vilja ha det mer? Typ?
Ni är jättesnälla och gulliga som skriver och hjälper mig och förlåt att ni tvingas upprepa, blir overload i hjärnan för mig att ta in infon i längre texter... (trött o seg hjärna).

Ja ni har ju rätt.. Mina t3 prover har ju alltid varit bra och normala egentligen... Alltså jag vet inte :-/
Har hittat mycket saker om Lio, har printscreenat saker om det ska ta och skriva om det imorgon är för trött i ögonen nu kan knappt hålla de öppna.

Anmäl
2013-09-19 21:52 #233 av: SZ90

Jag känner mig DUM (seg o trött o dimmig i huvudet). Jag har ögonproblem kan knappt sitta vid datorn eller kolla in i iphonen (har alltid på lägsta ljusstyrka). Tar sovstunder varje eftermiddag på cirka 1,5 h. Glömmer lätt, mår nedstämd, orkar inte med mycket saker. Jag har märkt att när jag gråter eller blir arg och höjer rösten så gör det omedelbart mycket mycket ondare i sköldkörteln och då måste jag titta upp och öppna munnen för att få in mycket luft direkt och "dränka" det onda med kall luft som jag inhalerar.

"det enda organ i kroppen som inte klarar av att konvertera t4 till t3 är hjärnan och att det är för hjärnans skull som sköldkörteln producerar en liten mängd t3. T3 är för hjärnans behov, det är därför många som äter t3 blir klarare i huvudet än de som inte får det. Dessutom kan det förklara varför vissa som enbart tar t4 blir ännu mer korkade. Ju mer tsh sätts ner av levaxin desto mindre produceras följaktligen. "

"Hjärnan är mer beroende av det aktiva sköldkörtelhormonet t3 än något annat organ. Studier på djur visar att 80% av det t3 som hjärnan förbrukar också bildas i hjärnan (dejodering av t4). Detta är t3 som inte når blodet och som därför inte kan mätasEftersom t3-brist på cellnivå ute i vävnaderna inte alltid fångas upp av tyroideaprover (TSH, t4 och t3) i blode kan ndetta innebära att en stor grupp människor idag felaktigt behandlas för depression när det är ssk hormon de är i behov av. Det förekommer att personer som medicinerar med levaxin också lider av depression och då kan tillskott av lio vara lösningen, vilket flera studier antyder. Det finns en klar korrelation mellan t3 och serotoninnivåer. Hjärnan behöver tillskott av t3 för att fungera. Utan tillräcklig med t3 kan man uppleva koncentrationssvårigheter, svårigheter med minnet, svårt att ta tag i saker, lägre humör och större oro. "

Anmäl
2013-09-23 11:23 #234 av: SZ90

Hej! Ringde Sibyllekliniken nyss för att få mina värden från senaste provtagningen (då jag tog 50 mcg var fjärde femte dag).

Stpoak (antikropparna) var 22 (refernsvärde under 34)

Strak 0,3 (referensvärde under 1,8)

S TSH 0,2* (referensvärde mellan 0,4-3,5)

Fritt T4    11   referensvärde mellan 8-14

Fritt T3     4,5 referensvärde mellan 3,5-5,4

Anmäl
2013-09-23 12:22 #235 av: SZ90

... Och nyss fick jag en tid hos Thingwall imorgon vid förmiddagen! :-D

Anmäl
2013-09-23 15:34 #236 av: Tyroidea

Men det var ju perfekta värden! Dags att börja undersöka andra anledningar till att du inte mår bra? Låga antikroppar visar ju att du inte har någon aggressiv inflammation just nu. Stress och d-vitaminbrist kan ju också ge många av de symptom du har. 

Anmäl
2013-09-23 18:31 #237 av: SZ90

Det tyckte arlestig också när vi snackade i telefon nån vecka sen. Kan det vara så att det är borta? Hur kan denna 50 dos som jag i tar typ var tredje dag, en gång i veckan räcka till på papper men mitt mående säger att jag är på ruta ett!.. Det var ju inte glädjande nyheter, min sköldkörtel gör ont, jag är seg i huvudet och samma med energin i kroppen, jag sover länge o tar tupplurer, jag vart så dimmig trött o seg o oklar i huvudet att jag avstod att plugga masteruppsats denna termin. Kan inte klara det med hur jag mår nu. Jag är ju inte återställd. Får se hur det går imorgon

Anmäl
2013-09-24 12:49 #238 av: SZ90

Så, då var jag hos honom. Han tyckte absolut vi skulle fortsätta o jag var ärlig o sa att jag fuskat senaste tiden för jag inte klarade av 50 mcg fick hypersymtom. Då kom vi överens om att jag sänker till 25 mcg o tar nu dessa oavsett så hår jag tillbaka 11/11. :-)

Anmäl
2013-09-24 21:29 #239 av: Tyroidea

Men det var väl det Arlestig tyckte också? Så vad är skillnaden? 

Vad sa han om det du känner i halsen? 

Anmäl
2013-10-05 23:25 #240 av: SZ90

Nu tar jag en levaxin tablett 25 mcg samtidigt som två D vitamintabletter varje kväll o det känns väl bra. Glömde nämna att jag inte fått mena på tre månader o sköldkörteln hur det känns o så. Känner att jag vill träffa en gynläkare och prata om att kanske starta med Diane igen, mådde så bra på det. Slutade egentligen för att jag gick upp i vikt vilket jag jan tänka mig var lite sköldkörtelns fel. Hade regelbunden mens med Diane o perfekt hy bl.a. Men levaxin o D vitaminet klagar jag inte på nu. Klagomål är mens, vikten o ont i sköldkörteln. (Nu har jag iof vart sjuk se senaste fyra dagarna i förkylning så jag får återkomma när jag är frisk om jag känner samma). Nu vill jag mest träffa gyn och se om Diane låter som en bra idé?

Anmäl
2013-10-07 20:47 #241 av: Tyroidea

P-piller är väl knappast särskilt nyttigt? Om man har endokrina problem? Inget jag tar om jag slipper. Zink och tiamin (b-vitaminer) kan fixa hyn. Det är inget man behöver ta konstgjorda hormoner för och det är inte "mens" du har utan en konstgjord blödning. 

Har du kollat om du har pco? Det ger ju många av dina symptom som problem med huden, oregelbunden mens och viktuppgång. Lågkolhydratkost hjälper mot det också! Kolla upp detta med gyn.

Anmäl
2013-10-07 20:50 #242 av: Tyroidea

Läs mer här http://www.kostdoktorn.se/ett-blodigt-inlagg-om-lchf

http://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/artiklar/pcos/

Anmäl
2013-10-08 13:00 #243 av: SZ90

Jag har fått tid hos gynläkare den 7 november. Får se vad hon tycker och ra upp det här med pco (s). Så får vi se vad hon säger.

Vägde mig idag och vägde 79,1 kg (det mesta jag nånsin vägt) 😭

Anmäl
2013-10-08 21:27 #244 av: Tyroidea

Bra! Varför inte testa lchf fram tills dess? Jag tror att du kommer att må bättre, få regelbunden mens och bättre hy! Så blir det för de flesta. Det gäller bara att du kan sluta med ditt vita ris mm.

Anmäl
2013-10-09 19:30 #245 av: SZ90

Det är så otroligt svårt för mig med kosten, jag vet inte varför. Jag har NOLL disciplin. Jag äter konstant. Hela hela tiden, jag känner inte ens sug efter mat. Utan jag går automatiskt upp och öppnar kylen och tuggar på något :-/. Åt köttbullar, potatismos och sallad för precis 3 timmar sedan, nu kokar jag nudlar. Jag mår heller inte psykiskt så bra, är deppad, sover jättedåligt och har drömt mardrömmar senaste kvällarna. Har en punkt/knut/noduli på vänster sida av halsen som ömmar och gör ont. Blir irriterad. Åh.

Det är så otroligt svårt att fixa kosten för mig har jag märkt. Min omgivning säger till mig: Ta tag i kosten, ta tag i träningen, ryck upp dig. Vad gör du med ditt liv? osv. Men allt är endast ord. Ingen ger mig den sparken i baken som jag behöver (som borde komma från mig själv...). Jag orkar inte med nånting. Vi pratade om min framtid igår och då kommer jag ihåg att pappa frågade mig hur många terminer jag nu läst. Jag vet att jag studerat sen VT 2010 men hur jag än räknade på fingrarna kunde jag inte komma fram till hur många terminer det blir tills idag. Blev helt dimmig i huvudet mitt i allt. Det är galet, jag vet. Jag är så "utbränd" i huvudet, trött i kroppen o huvudet.

Att vi sänkte min levaxindos till 25 mcg har gjort att jag mår bättre gällande hjärtklappningen och så men det är även för lågt ju för jag går ju upp i vikt! Jag är fortfarande trött och tar powernaps under dagen. 

Kan jag lägga till 12,5 (halva 25 mcg) ovanpå den 25 dosen jag intar nu?

Anmäl
2013-10-10 15:47 #246 av: Tyroidea

Testa! Doktor A låter mig testa. Han sa åt mig att göra testet med den utsträckta armen: Om man lägger ett papper på handen ser man om den darrar. Om inte så är man inte övermedicinerad om man inte har några andra tecken.

Jag tror att kosten går bättre om om du tar bort kolhydraterna. Då minskar hungern snabbt. Testa! Det gäller att trappa ned under en vecka eller så, sen är du på banan.

En bra dag kan se ut som följer:

frukost hallon, lite turkisk yoghurt med nötter på och 1-2 kokta ägg.

Lunch med en köttfärsbiff och kryddsmör + grönsaker (rejält med broccoli tex)

Mellanmål: ost eller kanske lite nötter.

Middag: Rökt lax med spenat stekt i smör. 

Anmäl
2013-11-09 04:08 #247 av: Zzz

Det är väl så att din sköldkörtel håller på att ge upp men fortfarande skickar ut T4 lite nu och då. Detta gör det väl svårt att hitta rätt dos av levaxin. Positivt är att du fått ned TSH värdet mot 0, det kommer göra att sköldkörteln helt stänger av och T4 stabiliseras. 

Skulle du inte bli bra då heller så kanske en kompletterande låg dos av T3 (liothyronin) löser dina problem.

Sidnot:

När du tidigare hade högt TSH och högt T4 skulle en annan diagnos kunna vara möjlig:

Uttröttade binjurar gör att levaxinbehandlingen inte fungerar optimalt. Ett symptom av detta är förhöjd TSH fastän T4 / T3 inte är lågt

Ta S-Kortisol prov och eventuellt göra ett belastningsprov på binjurarna för att utesluta insufficiens.

I så fall skulle en låg dos kortison hjälpa dig att må mycket bättre!

Anmäl
2013-11-09 13:13 #248 av: SZ90

Nu har jag tid hos Thingwall på måndag 11 november. Jag har tagit 25 mikrogram levaxin som jag skulle. Väger idag 76,5. Mår väl ok antar jag (ändå blaha). Saken är den att jag var hos gynekolog i torsdags för jag hade inte fått min mens sedan mitten av juni (trots levaxinet som skulle hjälpa mensen). Jag fick min mens några dagar innan gyn-tiden ( i lördags). Vilket innebär att jag fick den efter typ 5 månader. Sedan den tiden hade hårväxten på ansiktet ökat och magen putat utåt. Sen har vi ju vikten också. Så jag misstänkte att PCO/PCOS kommit tillbaka sen nåra år bakåt. (jag behandlades med Diane och Diatermi då för några år sedan men fick sluta när jag gick upp i vikt och varit p-piller fri sedan januari 2013).

Hos gynekologen fick jag göra ultraljud direkt (vaginalt) och hon tyckte att det såg ut som PCO äggstock. Så hon sa att jag får ta Yasmin p-piller i 6 månader till att börja med. Jag frågade henne om Yasmin och Levotyroxin kan störa varandra farmakologiskt. Nejdå sa hon. Sen väl i apoteket frågade jag apotekaren (de fattar ju sånt bättre) och hon sa att jo men visst. Yasmin p-piller kommer minska levotyroxinets effekt så du o din läkare kan behöva ta prover och justera dosen där. Det får vi se med thingwall på måndag. Då får jag nämna till honom att nu har jag PCO också.

Jättebra tips det där med papper på handen #tyroidea TACK!

Hahah, ändå sedan i måndags har jag ätit väldigt bra och det har hållt sig även tom idag. Med jättebra menar jag att jag har tillåtit mig att känna hunger. Dagarna har sett ut såhär:

Frukost vid ungefär 9:00-9:30 : 1 banan + mjölk + lite youghurt i mixer och så voila en smoothie.

Lunch vid 13:00 ungefär: De grytorna vi har hemma har jag hällt i en skål (kyckling eller rött kött med grönsaker) och hällt i yoghurt och ätit. Inget ris alls alltså!! Dryck: vatten, apelsinjucie under två-tre tillfällen.

Middag blir vid ungefär 17:00-18:00 och då kör jag en repris eller någon kycklingbit med sås bara eller soppa om vi har. Thats it, sen blir det vatten resten av kvällen.

Javisst, magen kurrar då o då men jag äter ingenting mellan måltidena (!!!) och det känns helt okej! Det känns faktiskt som nåt jag kan uppehålla. Borde nog lägga till ett mellanmålstillfälle mellan lunch o middag. Men fortfarande så allt ätande slutar senast 19:00. Fortsätter nu under helgen med. Om det fortsätter bra känns det bra att sätta in träningen.

Förut gjorde jag tvärtom, gymmade men min kost var jätteonyttig, nu kör jag tvärtom och det ska hålla. (Har fått motivation i form av någon speciell jag pratar med haha och jag får motivation. Det började externt så att säga men jag börjar känna en inre motivation snart oberoende av andra). Hoppas på det! :-D Endast jag själv kan ändra mitt liv o ta tag i det!

Aha, det visste jag inte, tack! Läkaren verkar ju just nu lite off från LIO, verkar inte vara ett alternativ längre. Jag vet inte.

Tror du mina binjurar (insufficens) kan vara boven alltså? Hmm vet du vad? jag nämner det till doktorn. :-)

TACK hörrni för hjälpen och tipsen!

KRAM på er

Anmäl
2013-12-07 16:05 #249 av: Tyroidea

Hej! Har missat ditt senaste inlägg. Kul att du mår bättre! 
Lchf fixar ju pco-s. så dags att testa det igen?

Men då måste du ta bort bananer och juice! Några mellanmål behöver man inte längre om man äter lchf. Man håller sig mätt!

http://forum.kostdoktorn.se/topic/155-pcos-och-lchf/

Sen tror jag att du behöver lära dig mer om grunderna i lchf:

https://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid

Lär dig lite mer recept! 

Anmäl
2014-01-10 12:32 #250 av: SZ90

Hej!

Idag vart jag hos en superbra gynekolog. Berättade att jag tycker yasmine är för "mesigt" för mig och Diane funkade ju superbra förutom viktökningen men eftersom jag nu äter Levaxin borde det väl funka? Hon gjorde en undersökning och tog massa hormonprover OCH skrev ut Diane samt en remiss för diatermibehandlingar för ansiktet! Är väldigt nöjd!

Funkar bra med sköldkörteln, förra veckan mådde jag dåligt så jag ökade till 75 mcg och tog tabletten på kvällen! Kändes som att jag skulle dö tills morgonen, jag hade sån fruktansvärd hjärtklappning att det inte är sant!! Har tappat aptiten sen den dagen, känns som jag ska spy när somhelst. Idag känns det bättre men aptiten har ändå minskat rejält... även vikten, 2 kg till har jag gått ner. Byxorna sitter lösa. Så det känns bra just nu. 

Anmäl
2014-02-12 22:29 #251 av: Heidi

Vilken klinik hittar jag Dr. Göran Thingwall? Någon som kan ge kontaktuppgifter?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Anmäl
2014-02-13 16:30 #252 av: Tyroidea

Hade inte han gått i pension?

Gå till Sibyllekliniken, dr Arlestig. Han är bra men lite torr! Går inte bara på prover utan lyssnar på hur man mår också!

Anmäl
2014-02-13 18:40 #253 av: Heidi

De var väl Bo Wikland som gått i pension som rekommenderade att gå till Göran Thingwall som TS sen gick till vad jag förstår.

Googlade runt och jag tror jag hittade rätt Göran Thingwall, hans klinik är igång fortf. Hoppas i alla fall de rätt. Göran skulle också vara bra och undersöka noggrant. På sin telefonsvarare lät han otroligt empatisk på rösten.

Eftersom flera sagt att Arlestig inte är den trevligaste undviker jag gärna honom. Är väldigt känslig för hur folk bemöter mig. 

Anmäl
2014-02-14 07:53 #254 av: Tyroidea

Arlestig är inte otrevlig. Däremot lite blyg och "torr" men han bryr sig verkligen och har koll. Han är kunnig och engagerad enligt mig och mina tre kompisar som går där. 

Anmäl
2014-02-16 14:15 #255 av: SZ90

Hej! Precis, det var Wikland som hade gått i pension men rekommenderat Thingwall som även jag rekommenderar. Arlestig var inte "my cup of tea". Säkerligen kunnig men även jag är känslig för hur en läkare bemöter en.

Update: Väger 72,5 nu :). Mår bra med denna levaxindos, fortfarande ömmar det i sköldkörteln men allt kan ju inte vara perfekt antar jag haha. Är ju på Diane också och det funkar. Har inte mycket att klaga på nu. Imorgon startar min första diatermi behandling.

Anmäl
2014-02-16 14:18 #256 av: kaisakavat

Roligt att du mår så mycket bättre! 

Anmäl
2014-02-16 16:11 #257 av: Heidi

Har lämnat två meddelanden på Thingwalls telesvarare men inte blivit uppringd. Vet du hur lång tid de brukar ta innan han ringer upp?

Funderar på att åka till kliniken imorgon och se om jag få tag i honom på det sättet. Känner verkligen att jag måste kolla upp sköldkörteln väldigt snart. 

Anmäl
2014-03-16 10:12 #258 av: SZ90

Hej! 

Thingwall har blivit dålig på att svara i telefon och ringa upp. De patienter han har bokar ju återbesök på plats och då går det bra men annars att boka tid via telefon är lite svårt för han ringer knappt upp.. förstår inte varför. Testa absolut med att gå förbi honom i Bergshamra centrum, ligger i samma byggnad som Röda Korset.

Mår bra och väger 72,9 kg. :) Har bokat en tid hos gynekologen för på torsdag och då vill jag prata om spironolakton. Mina kusiner har ringt mig (de har både sköldkörtelproblem och pcos som mig, fast lite extremare) och de tar spironolakton och de har bara gott att säga. Håret på kroppen har minskat rejält och håret på huvudet ökar och de har mer energi och det bästa av allt: Vätskeförlust i kroppen samt viktminskning. Jag vill föreslå det till min gynekolog och se vad hon säger. Spironolakton används för PCOS och Hirsutism. 

Spironolakon har en antiandrogen effekt (brukar inte stå i fass), dvs. för oss som har lite för mycket av de manliga hormonet, betyder det att vi kan få/får normalare värde = minskade hudproblem, minskad hårväxt och ibland påverkas även vikten, eftersom pcoare har en viss tendens att samla på sig vätska. 

Har någon här på forumet erfarenhet av spironolakton?

Anmäl
2014-03-16 17:54 #259 av: Tyroidea

Jag skulle vara försiktig med det och pröva striktare lågkolhydratkost istället som kan fungera mycket bra för pcos. http://www.kostdoktorn.se/solskenshistoria-om-pcos

Den här medicinen har förskräckande många biverkningar: 

Vanliga (fler än 1 av 10): dåsighet, trötthet, huvudvärk, diarré, illamående och kräkningar. Hudutslag, hudrodnad, klåda, nässelutslag, domningar och stickningar i huden, förhöjd kaliumhalt i blodet, minskad natriumhalt i blodet, ändring i njurvärden, förvirringstillstånd, benkramper.

Är det inte bättre att ändra kosten först och se om det funkar?

Men då måste du sluta med riset, brödet och juicen. Varför inte ge det 3 månader och utvärdera sen? Det verkar på dina svar som om du aldrig har gjort det fullt ut utan ändå fortsatt med den vanliga kosten.

Anmäl
2014-04-05 10:09 #260 av: SZ90

Hej! Nu har jag tagit Spiro i några veckor, min gyn tyckte att det lät som en jättebra idé så nu är jag på det. Jag känner av att ansiktet blivit smalare och jag vägde mig förra torsdagen. 70,6 visade det. Jag känner ännu inte av några biverkningar men det kanske kommer senare? 

Jag håller med den senaste kommentaren om att en koständring trotligtvis skulle göra mycket för mig men jag har ärligt talat för lite disciplin för det känns det som :/. Det är så svårt för mig att komma igång. Min mage har vant sig vid att konstant tugga på något, jag vet inte. Jag behöver gå ner 5 kg till så är jag nöjd men då behöver jag nog åtminstone träna eller gå på den kosten ovanstående kommentar talar om. Men det är SÅ SVÅRT för mig. 

Anmäl
2014-04-24 12:52 #261 av: Maito

Hej!

Bo Wikland har avlidit och är alltså inte pensionerad som ovan skrivet. 

Han arbetade senast på Hötorgets Läkarhus och var på sitt arbete endast en dag i veckan, på torsdagar (sensommar, tidig höst 2013)

I höstas då det var dags för sambon att kolla upp sin sköldkörtel, fick han reda på att Bo dött. 

Skriver detta till er eftersom han var en av de få endokrinologer i Stockholm villig att hjälpa folk som "missats" i vårdcentralens tester. 

Allt Gott!

Anmäl
2014-04-30 11:17 #262 av: nisse83

Hej SZ90

Jag hittade den här tråden när jag sökte på Google om hypotyreos och ögonbrynsförlust.

Jag undrar bara: Hur gick det med dina ögonbryn sedan du började få behandling? Växte de tillbaka?

(jag frågar eftersom jag själv lider av samma besvär...)

Anmäl
2014-05-09 22:26 #263 av: SZ90

Hej Nisse83,

Jag känner en skillnad me inte en jätteskillnad! Mer än att håren på ögonbrynslutet växt mer isolerat, känner jag snarare att ögonbrynshåret allmänt växer mer och fortare.

Anmäl
2014-05-24 14:50 #264 av: nisse83

Ok, tack för ditt svar.

Anmäl
2014-06-04 10:51 #265 av: graleh

Hitta denna tråd via google och inte läst exakt hela men en stor del. Jag har samma problem som TS och har testat LCHF, vilket gjorde mig avsevärt sämre. Jag blev ännu mer trött, okoncentrerad, illamående, frusen och gick upp massor i vikt. Fick gallstensanfall vilket ledde till jag fick operera ut gallblåsan och även idag är jag aktsam med grädde och för mycket uppenbart flottigt (mjölkprodukter över lag) eftersom jag blir illamående. Idag äter jag enligt GI och det fungerar bra.

Ser inte hypen med LCHF och att alla tvunget ska insistera på att folk ska testa till varje pris. Det verkar vara en viss typ av människor som blir bättre på det, men knappast alla blir bra av det.  

Anmäl
2014-12-15 13:00 #266 av: Anna1988

Hur har det gått för dig ts?

Det kändes som jag läste om mig själv i ditt första i lägg. Har idag ringt till sibyllekliniken. Sköterskan sa att hon måste diskutera huruvida de kan ta emot mig eller inte. Lite märkligt tycker jag, beror kanske på att jag inte är från Sthlm. Men då det är en privat klinik så borde det väl inte spela någon roll? Hon skulle ringa upp mig innan kl 1300 idag... Men det verkar inte hända :p

Anmäl
2014-12-17 21:56 #267 av: kaisakavat

#266 Hej Anna. 

Trist att du inte mår bra och trist att det är så svårt att få hjälp. 

Det där med att de ska diskutera ifall de tar emot dig kan ha att göra med att de har hög belastning, många patienter redan alltså. Men jag vet inte alls, bara en tanke.  Hoppas de hört av sig!

Och hoppas du får hjälp att må bättre.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.