Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Deprimerad av mjöl?

2013-02-17 11:47 #0 av: Seglarina

(Margareta, jag kan inte hitta någon bra grupp att stoppa detta inlägg i, vill du hjälpa mig?)

Hej

Jag har upptäckt att jag blir deprimerad av mjöl, kanske glutenet. Någon som känner igen sig?

När jag nu väldigt sällan får i mig vetemjäl har jag, vid de få tillfällen när jag trots att gör det upptäckt att jag dagen efter är nedstämd. Jag kan inte påstå att jag är glutenallergisk, fast nu har jag börjat hävda det för enkelhetens skull. 

Jag tänker tillbaka på mitt liv och inser att det nog har varit så här länge. På 80-talet bodde jag i Köpenhamn. Danskar äter ju väldigt mycket bröd, det är vitt bröd till frukost, grovt bröd till lunch, wienerbröd till fikat. Middagen är väl det ända mål som inte är baserat på bröd, men då finns det som tilltugg ofta.

Efter en dag på skolan så var jag så slut på alla sätt att jag väldigt ofta köpte en chokladkaka för att kunna komma på bussen. Min tanke så här efteråt är att jag både var offer för kraftigt blodsockerfall och hade en låg nivå på mitt psykiska mående på grund av allt bröd som jag åt.

Jag har trott att det berodde på andra saker, men nu tror jag att väldigt mycket av mitt depressiva tillstånd under mina år i Danmark berodde på just detta.

Anmäl
2013-02-17 12:07 #1 av: Marianns LCHF Mat & bak

Med största säkerhet är det glutenet.
Här finner du mkt att läsa om detta gift.

Anmäl
2013-02-17 12:21 #2 av: Seglarina

Tack Mariann

Jag har lagt upp den på min önskelista. Kommer att beställa inom kort, superintressant.

Kan bara berätta att Kunskapsbutiken ger fraktfritt endast vid beställningar av 4 böcker eller mer.

Anmäl
2013-02-18 10:19 #3 av: Wildrat

Jag tror inte det är gluten som är boven. Jag mår inte dåligt när jag äter Carbzones bröd som ju är mest gluten. Äter jag däremot nåt gjort på vanligt vetemjöl mår jag dåligt, både fysiskt och psykiskt.

Anmäl
2013-02-18 12:51 #4 av: crikarlshamn

Vetemjöl är rena mardrömmen för mig. 

Ger min kropp en uppsvälldhet/inflammation som ger trötthet och nedstämdhet.

Riktig depression har jag inte haft men väl snuddat vid. Man blir ledsen om man saknar energi.

PALEO/LCHF (utan komjölk och kokosfett), massor av sallader och protein i olika animaliska former samt basilika, persilja ingefära, kardemumma, kanel etc och jag kommer tillbaka med ett leende.  Har pà senaste insett att äppelcider vinäger och inlagd gurka/ingefära har hjälpande egenskaper likasà.

Gluten eller ej?  Vet inte, jag kan äta en liten tallrik med havregröt gjord pà havre eller mandelmjölk med massor av pepparkakskrydda och inte fà nàgra besvär.

Min "magmedicin" -Pepparkakskrydda - 2 msk malen ingefära,2 msk malen kanel, 1 msk kardemumma frön, 1 msk mald kryddnejlika

Anmäl
2013-02-18 15:44 #5 av: Seglarina

#3 skrivet av Wildrat

Jag har inte smakat Carbzones bröd, hur smakar det. Annars om jag vill ha bröd så bakar jag själv.

#4 skrivet av crikarlshamn

Kanske lite slarvigt av mig att kalla det för depression, nedstämd (som du skrev) är kanske rätt begrepp, eller tungsint.

Intressanta saker du skriver om annars. Ska kolla upp det du skriver. Äppelcidervinäger har jag använt då och då själv.

Anmäl
2013-02-18 16:04 #6 av: Hallongrottan

Ont i kroppen och humöret i botten= två nybakade korintkakor till söndagskaffet (kunde inte låta bli) så... dina funderingar kan nog stämma.

Anmäl
2013-02-18 16:26 #7 av: Wildrat

#5 Det smakar rostat bröd... Jag rostar alltid för det är väldigt svampigt orostat. Jag har inte vågat mig på nåt eget bröd än så det köpta är en ok nödlösning.

Anmäl
2013-02-19 11:20 #8 av: crikarlshamn

En vän satte just in detta pà FB :o) Hoppas det kan läsas..

Anmäl
2013-02-19 20:52 #9 av: Seglarina

#8 skrivet av crikarlshamn 

Jag vill väldigt gärna se vad det står i texten, snälla, kan du PM'a den till mig...eller jag pm'ar dig.

Anmäl
2013-02-19 21:18 #10 av: [Petronella Pip]

Kan du inte prova att skrolla upp? Det funkar fint för mig. (ctrl och skroll el. ctrl och +)

Anmäl
2013-02-19 21:57 #11 av: Seglarina

#10 skrivet av Petronella Pip 

Tack tack Kärtack!!! Du anar inte hur mycket du har hjälpt mig.

Anmäl
2013-02-19 22:10 #12 av: [Petronella Pip]

Väl bekomme!! Glad

Anmäl
2013-03-07 17:58 #13 av: Seglarina

#4 skrivet av crikarlshamn 

Har du recept på inlagd ingefära? Det jag hittade innehåller socker, vill ju gärna undvika det. Skulle gärna vilja prova att göra det.

Anmäl
2013-03-08 09:08 #14 av: crikarlshamn

Tyvärr har jag inget recept på inlagd ingefära utan socker. Kanske ren ättikssprit? Jag river, skivar och hackar den ingefära jag använder I maten. Tar även tillskott som är 100% torkad ingefära.

Anmäl
2013-03-08 09:58 #15 av: Seglarina

#14 skrivet av crikarlshamn

Ok Tyckte du talade om det i ett tidigare inlägg.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.