Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Går inte ner!

2013-02-15 14:31 #0 av: girlaloud

Antar att jag är ännu en i mängden som inte går ner och vill ha tips! Har för ca 5 år sedan ätit LCHF under ett års tid med goda resultat, föll tillbaka i gamla vanor och nu är jag här igen.

Har ätit LCHF sen efter jul ungefär men det rör sig inte nedåt vilket känns ovant eftersom det gick så bra förra gången och resten i min familj fått goda resultat. Jag är 158 cm och väger 74kg så där är åtminstone 15 kg om inte 20kg som ska bort.

brukar lägga in vad jag äter på matdagboken för att ha lite koll på kolhydraterna och ser till att inte hamna på över 20gram om dagen.

Hur mycket äter ni? kanske måste jag gå ner till ännu mindre kolhydrater om dagen?

fördelningen per dag brukar vara ca 5% kolhydrater, 30% protein och 65% fett (enligt matdagboken).

har ni upplevt att nån särskilt mat hämmar viktnedgången? jag själv äter mycket keso och har hört att mejeriprodukter inte är toppen, kan det vara boven?

Anmäl
2013-02-15 14:47 #1 av: Zepp

Om du äter 20 gram om dagen så ingår ju keson i det!

Kolla hur många kalorier det blir i stället.

Du kan hur som helst minska på keson och öka på fettet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-02-15 16:45 #2 av: girlaloud

jag har tidigare ätit keso varje gång jag inte orkat laga mat, vilket blir ungefär 2 av 3 mål om dagen. Ligger runt 1000-1500 kalorier om dagen (bruklar själv inte fästa vikt vid det, men matdagboken räknar ju det också) den låga siffran är resultatet av kesoätandet.. 

Ska ta ditt tips Zepp och öka fettet, är väldigt förtjust i ost, men det är ju en mejeriprodukt. vet du nått annat bra sätt att få in mer fett i kosten?  och är det skillnad på oster och oster, tex halloumi, hårdost, ädelost från LCHF perspektiv och viktnedgång? 

Anmäl
2013-02-15 17:24 #3 av: Zepp

Jajamensan.. ät riktig mat, typ fettfläsk, stek i smör!

Använd keson som ett tillbehör.. inte som en måltid.

Anmäl
2013-02-15 18:00 #4 av: girlaloud

jag var så bra på det här förra gången jag körde LCHF, nu har jag blivit ringrostig.  Dessutom tror jag att jag har gått och blivit lite fettskrämd, som resten av befolkningen trots att jag inte gärna vill kännas vid det.

Men i veckan ska det läggas på mer fett och jag ska tvinga mig själv till att laga mat, så återkommer jag om en vecka när jag har min "invägning" med vad det resulterat i.

Anmäl
2013-02-15 18:03 #5 av: Mozzarellan

Himla tur att du finns här , Zepp.

Måste få in i skallen mera hela måltider 😃😃😃😃😃

Har köpt salsiccia till imorgon, måste bara klura vad för rätt...
Men då det finns aubergine gör jag nog en lasagne variante med lite köttfärs o ost emellan,typ moussaka.

Anmäl
2013-02-15 18:17 #6 av: Wildrat

Kött, fisk och ägg tillsammans med smör eller kokosfett är mat.

Mjölkprodukter, grönsaker och majonäs är tillbehör till maten.

Nötter, frön och bär är godis. Tänk så så är det lättare att välja rätt.

När jag ser din fördelning så äter du lagom med kolhydrater men för mycket protein och för lite fett. Sikta på runt 20E% protein och 70-75E% fett. Tror det är keson som är boven här, den innehåller mycket protein och lite fett så äter du mat istället för keso så rättar det nog till sig automatiskt.

Anmäl
2013-02-15 18:30 #7 av: girlaloud

yes, kommande vecka ska jag endast äta keso till lunch de dagar jag är på biblioteket, vilket är ca 3 .. byta ut keson jag tidigare åt till frukost mot scrambled eggs med mycket smör. och alltid äta riktig måltid till middag och där försöka få till det med mer fett, efter liten titt i forumet verkar örtsmör till köttet som en bra ide. tänkte också skippa mandlarna som jag småsnaskar på när jag är på biblioteket och istället ha med mig några babybell / tärnade ostar.. 

ibland behöver man helt enkelt någon annan som säger till en vad man egentligen vet att man gör lite snett för att man verkligen ska  ta tag i det och ändra vanemönster.

Anmäl
2013-02-15 22:07 #8 av: [Lucia94]

Jag brukar äta keso och det har inte hämmat min viktnedgång alls. Dock så måste man ju ha en gräns när det gäller allt man äter, även fett och liknande. Jag brukar äta två/tre måltider dagligen med mycket fett, därefter brukar jag köra periodisk fasta. Det har fungerat jättebra för mig. Rasat ner i vikt utan hunger alls. Du kanske borde prova periodisk fasta och att äta lite mer fett?

Anmäl
2013-02-15 22:36 #9 av: Caywin

#7 Många bäckar små brukar det heta... Står man still är det dags att börja studera vad som kan vara boven, och enligt tidigare inlägg verkar din bov vara keson som nästan uteslutande innehåller protein. Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att inte tänka i gram utan i energiprocent. 

Äter du keso till lunch måste du äta fett så fördelningen blir 70/30, vilket t.ex. kan bestå av kaffe med smör och kokosfett. 

Skaldemans bantarbiffar är ett lätt sätt att få i sig rätt mängd, jag brukar köra:

• 2 delar fläskfärs, 1 del nötfärs
  • 4 äggulor
  • bacontärningar

Blanda ihop och stek som biffar. :)

Anmäl
2013-02-16 21:17 #10 av: girlaloud

tackar för tipset, ska testa göra biffarna!

Anmäl
2013-02-16 21:18 #11 av: girlaloud

vad är periodisk fasta?

Anmäl
2013-02-16 21:32 #12 av: Zepp

Fasta är undvikande av energirik föda under längre perioder.

Periodisk fasta att man äter mer sällan i stället, man äter sitt energibehov men en gång om dagen, och inget däremellan.

Sen så, för olika individer innebär det lite olika saker, tex att man hoppar över frukost eller lunch och äter max två gånger.

Finessen egentligen ligger i att man uppreglerar förmågan att leva av lagren.

Anmäl
2013-02-17 16:59 #13 av: girlaloud

har de senaste två dagarna fått upp fettet till 75%, ner proteinet till dryga 20% o kolhydrater ligger runt 5% eller något mindre.. också fått in två träningspass. invägning på torsdag så får se om det ger resultat.

Anmäl
2013-02-21 13:30 #14 av: girlaloud

jomen visst gav det resultat, ner 1kg sen förra veckan... 

Anmäl
2013-02-21 18:01 #15 av: Wildrat

#14 Du ser, fettet behövs för att bränna fett...

Anmäl
2013-02-21 18:53 #16 av: Zepp

Sen så är det mer intresant om du mår bra och känner dig smalare!

Gör du det så är du antagligen på rätt väg.. oavsett vad vågen visar.

Anmäl
2013-02-21 19:29 #17 av: girlaloud

Mår bra gör jag verkligen, har haft problem med krånliga tarmar från o till sen gymnasietiden, men utesluter jag kolhydrater är magen lugn. Smalare vet jag inte men jag känner mig i alla fall inte pluffsig eller uppblåst och just nu räcker det bra.

Anmäl
2013-02-23 14:22 #18 av: Suzanne56

En annan sak att tänka på är att vi som är korta kvinnor inte behöver lika mycket protein som andra. Själv äter jag oftast inte något protein till frukost utan bara en "bulletkaffe" följt av lunch några timmar senare och sen middag. Äter oftast ingenting mellan måltiderna. Känner jag mig lite sugen så blir det varmt citronvatten m en tesked kokosfett i. Jag har börjat att dra ned på mejerivaror så gott det går och är nu oftast nere till bara en skvätt extra grädde i kaffet på morgonen. Fettet är det viktigaste!

Anmäl
2013-02-23 14:28 #19 av: MimLan

#18 Jag har sett det skrivas att korta kvinnor inte behöver lika mycket protein som andra.

Men vad menas med det?

Att korta kvinnor inte behöver än mindre protein än andra? Och inte skall äta för sin kropp?

Varifrån kommer det att just korta kvinnor är skapta annorlunda i metabolismen än andra?

Anmäl
2013-02-26 07:31 #20 av: girlaloud

åååhh jag blir galen, har inte kunnat hålla mig från att väga mig varje eller varannan dag, gick ner 1kg förra veckan, ner ½ kg till två dagar senare. och idag när jag väger mig har jag gått upp 2 kg.. 

jag äter ofta frukost trots att jag inte direkt är hungrig, ska testa att ta en kaffe med mycket fett i istället och kanske äta en lite tidigare lunch, samt att dra ner på proteinet. vissa dagar får jag i mig lite väl mycket protein..

bra att ha forumet att prata ut på och resonera med sig själv över vad som går snett..

Anmäl
2013-02-26 10:42 #21 av: Suzanne56

#19 På Margaretas blogg kan man läsa om detta. Det är naturligtvis ingen absolut sanning, men det har funkat för mig som inte är så många cm över havet...

Anmäl
2013-02-26 11:06 #22 av: Adeon

Sluta väg dig konstant, vikten går upp och ner hela tiden. Försök att inte väga dig oftare än en gång i veckan. Ät dig mätt och belåten med mycket fett. Tycker du borde testa att fortsätta äta en god frukost som du står dig på men dra ner på proteinmängden.

Anmäl
2013-02-26 16:03 #23 av: girlaloud

vad äter man egentligen för att få ner proteinmängden? allt jag äter innehåller relativt mycket protein: kött, ägg, keso, ost...

Anmäl
2013-02-26 16:17 #24 av: Zepp

Fett! 

Anmäl
2013-02-26 17:34 #25 av: Adeon

Feta såser, kryddsmör, fet ost, tillaga maten i rejält med matfett

Anmäl
2013-02-26 17:34 #26 av: Adeon

avokado är bra också!

Anmäl
2013-03-08 09:34 #27 av: girlaloud

ramlade av vagnen så att säga i helgen, blev så jädrans trött på att jag ätit superstrikt och ändå endast pendlat mellan att gå upp i vikt eller stanna på samma. så på en klassfest blev det både pommes, godis o söta drinkar.. väger mig på måndagen - upp 2 kg.. 

Av det försöker jag dra slutsatsen att jag går upp mer än annars om jag äter kolhydrater, dessutom mådde jag lagom illa efteråt så sådär värt det var det nog inte heller. Men det är svårt, allt känns rent ut sagt hopplöst och jag är så omotiverad. 

vågen står på 76,5 istället för 73 som den gjorde för ett tag sedan. Har även tränat kondition i 1½ timme varje dag sedan två veckor tillbaka, inte ens det hjälper.. jag tycks vara ett hopplöst fall..

Anmäl
2013-03-08 09:49 #28 av: Mooniq

jag har bara skum-läst tråden.

Det verkar som om du inte vill laga mat -utan lever på mellanmål (keso)

Trist att ramla av vagnen - så något har ju gått galet.. Har du verkligen ätit dig riktigt mätt och inte snålat på kalorierna?. Är man småhungrig så är det lätt att trilla dit. Jag till hör dom som inte kan äta mejerier -jag går upp i vikt direkt - prova 3 veckor utan mejerier - förutom smör som du kan steka i och göra kryddsmör, kanske lossnar det då..

Dricker du mycket kaffe / te? Koffein/tein frisätter insulin i kroppen som kan göra att du står still. Äter du nötter, mandlar frön i större mängd?

Att du gick upp 2 kg är kolhydraterna som har bundit vatten i kroppen, när du drar ner på kolisarna så tappar du ut den vikten i vatten ganska fort igen.

Om du tränar så kom ihåg att muskler väger mer än fett och att muskler inte syns i början, utan det knaprar på fettet från insidan kroppen.

Ge inte upp - men sätt dig ner och skapa en vardagsplan om vad och hur du ska laga mat, tex storkok där du fryser in måltider. och när du ev ska göra avsteg. Väg dig inte så ofta -utan ta fram ett måttband och skapa en lista där du mäter olika punkter på kroppen tex 1 gång/månad.

Lycka till såklart Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-08 11:00 #29 av: girlaloud

tack för tipsen Mooniq,

du har helt rätt i att jag inte vill laga mat, jag bor själv och ser sällan poängen med att lägga ner massa tid på mat som sedan äts upp på 10 min framför TV:n. Lite av det beror också på att jag i min nuvarande lägenhet endast har kokplatta, det tar sån förbaskad lång tid att få upp värmen på den. Sen jag började med LCHF har jag dock tagit tag i det hela och gått från att äta endast mackor o godis till att steka kött o ägg så att jag får i vart fall två mål om dagen (istället för i veckan), och behåller keson till ett mål. 

Tyvärr så äger jag ingen frys, annars hade jag gärna gjort storkok.

Men försöker att göra mat så det räcker för sisådär 3 måltider när jag lagar, så att man kan ha det i kylen. 

Kaffe driker jag en del, ca 3 stora koppar om dagen, i samband med att jag startade denna tråden och fick tips bytte jag ut mjölk i kaffet mot smör eller inget alls. Nötter la jag av med för att jag blir så uppsvälld av det. Samma sak med "bröd" på mandelmjöl. Men jag ska ta ditt tips och skära ner på mejerier (tror dock inte jag har motivation nog att ta bort allt) 

Det tråkiga jag känner är att detta för mig har blivit en begränsningsdiet. Jag ser bara allt jag inte får äta och jag drömmer ofta om mat, vilket jag tror är anledningen till att jag föll dit i helgen. Att jag begränsar mig och räknar så mycket, istället för att kunna njuta av att äta god mat. 

Innerst inen vet jag att LCHF är bra för mig, jag blir framförallt av med magproblem, men efter helgens bravader har jag också insett att jag håller mig mycket piggare om dagarna, sover bättre och får mer gjort. Men... förra omgången LCHF gick jag ner massa i vikt, utan att ens vara särskilt strikt, jag tog bara bort allt som hade över 5 gram kolhydrater i sig. Då var det en livsstil, nu har det blivit en bantningsdiet. 

Det går inte denna gången, de veckorna jag har gått ner har jag hållt mig på max 7 gram kolisar om dagen och max 1200 kalorier. Men jag känner att jag klarar inte av att hålla det så strikt för då sitter jag och fantiserar om godis, mackor, pasta o glass hela dagarna tills jag - som i helgen - äter det i mängder för att jag inte står ut.

Sorry för långt inlägg, jag behöver bara hitta tillbaka till inspirationen och motivationen som ajg vet att man får av alla härliga människor på forumet! :D

Anmäl
2013-03-08 11:09 #30 av: Mooniq

helt ok med långt inlägg Glad

Jag gissar att du bor i liten lägenhet men om jag var som du så skulle jag spana in bänkspisar, de är små och smidiga och har även en liten ugn. Kolla även efter en liten frys, det finns alltid något hörn du kan ställa den, finns bra begagnade till nästan inga pengar alls. Sätt upp lapp på affären där du handlar. har man frys så blir även matlagningen mycket lättare kan jag lova för då behöver man inte tänka 3-dagar utan man kan göra o frysa in. 

Håller med dig om att det är vansinnigt tråkigt att laga mat när man är själv - men jag har ändå skärpt mig.. det tog tid ska du veta.. men idag står det tex en köttfärslimpa med fetaost i ugnen och den lär jag leva på i 4-5 dagar om jag inte fryser in portioner 

Lchf har kanske en tendens att tröga andra gången man provar - kanske för att man vet vad som händer och att man upplevde första lchf-gången som supersnabb - pga att man tappade mycket vatten, kanske har man byggt upp stora förhoppningar på insidan och så visar verkligeheten en annan sida o så deppar vi ihop och kastar oss i godisträsket istället..

Läs om magic bullet coffee kanske kan det vara nåt för dig.. då får du upp fettmängden rejält. kokta kalla ägg är världens bästa mellanmål, förövrigt..

Lycka till 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-08 19:53 #31 av: sockersorg

girlaloud: shit va jag känner igen mig. Är också kort, faktiskt ännu kortare än du och har minst 10kg för mycket, och jag SÖRJER allt jag inte "får" äta. Käcka tillrop brukar vara "tänk på allt du FÅR äta", men det hjälper inte mig, jag skiter gärna i bea-såsen om jag får käka potatisgratäng, eller en stor skål med godis till efterrätt. 

Äsch, detta peppar ju INGENTING, men... jag tycker det känns skönt att inte vara ensam om att sörja. Kanske tycker du det också... hoppas. Du är INTE ensam. 

// Ge mig en påse Salt och Blandat innan jag dödar någon.

Anmäl
2013-03-09 17:24 #32 av: Suzanne56

Klart är att för de flesta av oss så tar det avsevärd tid att lära sig att tänka om så att man inte tycker synd om sig själv för att man faktiskt inte kan "unna" sig saker och ting. För mig tog det närmare 4 år :-(

Detta sagt så trillade jag dit ordentligt idag när dottern firade 25 år med saftkalas. Nu mår jag illa...

Men imorgon är jag tillbaka, fast vågen tänker jag inte ställa mig på de närmaste 14 dagarna :-(

Anmäl
2013-03-09 21:20 #33 av: Ary

#31 För mig finns inget totalförbud för någon slags mat. Det handlar snarare om hur ofta/mycket. Delar upp i "fest" och vardagsmat och "fest" får inte bli varje dag eller ens varje vecka, efter avsteget tillbaka till lchf nästa morgon. Att gå omkring och känna sig berövad kommer ju bara göra att det spricker i slutändan. Lite som när man slutar röka och bedrövat tänker "jag får aldrig mer röka en cigarett". Om man istället tänker "Nu får det vara nog nu vill jag inte röka längre" utan evighetstänkande går det lättare iaf för mig.

Anmäl
2013-03-31 11:13 #34 av: girlaloud

tack för alla kommentarer.

Jag har haft två veckor av influensa och studieresor där jag bestämde mig för att göra avsteg från LCHF. Nu känner jag mig mer peppad än någonsin på att göra ett nytt försök, utan att trilla dit. För visst har maten varit fantastisk god dessa två veckorna och det har varit väldigt praktiskt och enkelt att inte behöva be om specialmat när man blivit bortbjuden på middag under resorna, och att kunna ta en macka till lunch i all hast. Men jag har också haft ont i magen och varit trött och svag av blodsockerfall som aldrig förr -> jag förstår alltså varför jag väljer att äta LCHF. Det kändes ett tag som något jag tvingade mig själv till, men nu har jag liksom blivit påmind om att jag faktiskt gör det för att jag mår bra av det. 

Anmäl
2013-03-31 13:35 #35 av: Ary

Välkommen tillbaka då. Glad Om det kan var någon tröst så verkar omställning gå mycket lättare andra gången, iaf om avsteget inte varat för länge, tror kanske att kroppen kommer ihåg hur den använder fett som bränsle kanske.

Anmäl
2013-03-31 17:40 #36 av: chlj5@icloud.com

Sockersorg! Gör en potatisgratäng på rättika, vitlök och vispgrädde och NJUT! Skaldemans kokbok gav mig tipset!

Anmäl
2013-03-31 19:20 #37 av: sockersorg

#36 !! ok, tack! Vilken kokbok? Har hans nyaste, men inget minne av att ha sett det där, men det kan ju inte vara så klurigt, bara ersätta potatisen med rättika förmodar jag :) kan vara värt ett försök! 

Anmäl
2013-03-31 22:51 #38 av: chlj5@icloud.com

Sockersorg! Fenomenal till Janssons oxo samt vegjanson med svamp o purjo!

Anmäl
2013-04-01 06:45 #39 av: MimLan

Innan förväntningarna blir så höga att de bara kan kraschlanda..

Jag är inte ensam om att tycka att rättika inte alls funkar att ersätta potatis med, definitivt inte i potatisgratäng och Jansson. Det vill säga, långt ifrån fenomenalt. 

Det är något annat. Funkar för en del, dock inte alla.

Anmäl
2013-04-01 09:31 #40 av: [Petronella Pip]

Satt i går och funderade om jag skulle skriva just det, men eftersom jag just dissat shiratakinudlarna som jag verkligen inte gillar heller, tänkte jag att det skulle verka som jag dissar för dissandes skull, men ja rättiksgratäng är helt enkelt i min mun ingen hit över huvud taget. Ingen krämighet, om man inte kan få till det med någon form av redning, eftersom det ju är stärkelsen i potatisen som fixar det, rättikan mjuknar ALDRIG, inte för mig, det blir som undergräddad jansson men utan potatisens (återigen i mitt tycke) goda smak.  Vattnigt både i smak och konsistens.

Anmäl
2013-04-01 09:52 #41 av: MimLan

Rättika är trevligt som råkost tycker jag.

Anmäl
2013-04-01 11:28 #42 av: sockersorg

MimLan och P.Pip: Yep, jag hajjar. Det mesta med LCHF när man liksom ska försöka efterlikna någon kolhydratgrej är ju lite off. Antingen vänjer man sig, eller inte. Är lite avvaktande inför både rättika och de där nudlarna, jag vill testa, men är lite rädd... :) När som helst kommer jag över det. Ett försök är de ju ändå värda tänker jag. 

Anmäl
2013-04-01 23:59 #43 av: Zepp

Testa.. testa.. och krasha, för det blir inte likadant.. gå sen vidare och hitta nya favoriter.

Shiratakinudlar smakar ingeting, och jag har som regel en påse hemma för sakens skull, men inte är det så att jag längtar efter dem.

Det gör för övrigt inte pasta heller utan det är såsen som är finessen.

Anmäl
2013-04-02 06:41 #44 av: MimLan

Spagetti kan konsistensmässigt ersättas med strimlad squash tycker jag. Smaken är ju lite annorlunda, men bättre än spannmålspasta till tomat/grönsaksbaserade såser tycker jag. 

När det gäller spannmålspasta undrar jag om folk verkligen längtar efter just smaken, är det inte kicken av att hjärnan triggar på spannmålet man är ute efter?

Anmäl
2013-04-02 10:52 #45 av: [Petronella Pip]

Jag tycker det är GOTT med pasta, färskpasta speciellt, vi har ett ställe i närheten som serverar egengjord pasta, jag äter den ju inte nu för tiden men den var verkligen god på riktigt!

Anmäl
2013-04-02 11:02 #46 av: Mozzarellan

Jo riktig hemgjord pasta med ägg i smakar verkligen något mums.

Men typ snabbmakaroner är ju helt smaklösa, alltså enligt min smak.
Funkar som tapetklister😜

Nu äter jag ju inte det längre.till sån pasta behövs inte mycket till sås, blir kanon med smält smör och några salviablad.

Anmäl
2013-04-02 11:10 #47 av: [Petronella Pip]

håller med om snabbmakaronerna... brrrr skulle aldrig få för mig att äta sådana i dag!! Men lite väldoftade god pasta kan jag sakna en hel del, med bara smör och parmesan t.ex.!

Anmäl
2013-04-02 15:00 #48 av: Lilltilda

Ni som inte gillar gratäng gjord på rättika, har ni verkligen förkokat rättikan då? Jag skivar alltid rättikan och kokar den nästan mjuk (får även bort beskan) innan jag noga låter den rinna av och sedan gör gratäng på den. Brukar göra min på lök (lite liberalt jag vet), rättika, grädde och riven Västerbottensost. Tycker definitivt att gratängen får den rätta krämigheten och konsistensen

Anmäl
2013-04-02 15:05 #49 av: Lilltilda

Gällande pasta, har ni testat att göra lasagne på denna? Jag gillar INTE smaken på den som vanlig pasta men i lasagne var den helt underbar!

http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/lchf-pasta-/

"LCHF Pasta receptet ger 4 portioner

Ingredienser:
6 ägg
200 gram färskost
0,75 dl fiberhusk
1 krm salt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa äggen poröst
3. Tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
4. Låt svälla i ca 10 minuter
5. Bred ut smeten tunt på 2 st bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg ett oljat bakplåtspapper över och kavla ut degen lite extra, den ska täcka hela plåten annars blir pastan för tjock.Tag av det översta bakplåtspappret. Det ska inte vara några luftbubblor kvar i pastan. Doppa fingarna i vatten och släta till smeten om det behövs.
6. Grädda i ca 10 minuter
7. Låt svalna och skär sedan tunna strimlor av degen (som tagliatelle)

Blanda din lchf pasta med det du ska ha till och värm på svag värme.

Tips! Vill du ha pastan till exempelvis lchf lasange så skär du pastan i lagom stora plattor!

Vi provade även att köra dem färdiggräddade plåtarna genom vår pastamaskin och det fungerade utmärkt! Resultatet blev perfekt skurna tagliatelle/spaghetti!"

Anmäl
2013-04-02 15:59 #50 av: MimLan

#48 Jajamen. Och varje gång någon ifrågasätter att man inte gillar rättiksgratäng, så undrar jag mest i mitt stilla sinne vilka smaklökar de har. :)

Det _är_ helt annorlunda, både i smak och konsistens. Jag har dock inget emot rättika i sig, det är bara inget som man kan ersätta potatis med. Och rättiksgratäng är mest ointressant för mig, ingen upplevelse på något vis, då kan jag lika gärna ha det som ett krispigt råkosttillbehör.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.