Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6083 ggr
maammamalin
2/15/13, 8:16 AM

stevia strö och stevia sugar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vad är det för skillnad mellan dessa två? Mvh Malin

Annons:
Sindri
2/15/13, 8:33 AM
#1

Dansukker (som vi diskuterar i tråden Varning!) innehåller strösocker och stevia, samt något som gör det hälften så lätt som socker, vi har inte kommit på vad.
ICAs är en blandning av stevia och sukrin (erytriol), vilket inte skall påverka blodsockret. Du kan läsa mer om både stevia och sukrin om du söker här på sajten.

hemul
2/15/13, 10:28 AM
#2

Det har jag, för jag skrev och frågade vad de använde som fyllningsmedel och fick lång näsa.

"Utfyllnaden är socker. Produkten är uppbygd på instant socker (finpulvriserat socker) samt stevia. Eftersom vi valt att ha instant socker som bas blir det därför enkelt att använda den här produkten eftersom man volymmässigt byter ut 1 dl vanligt socker mot 1 dl av SteviaSockret. En deciliter SteviaSocker  innehåller däremot bara halva mängden kalorier på grund av att instant socker är så lätt. "

Jag tycker det är en utmärkt idé. Inte för oss, men för normalkostare som ändå vill hålla ner sockret lite. Jag tillämpar samma metod, men jag blandar själv och använder bara en pyttemängd socker och givetvis är inte min stevia framställd med kemisk extraktion som deras antagligen är. Det är super vid sådana tillfällen där bara stevia inte blir så gott eftersom stevia funkar som smakförstärkare till det riktiga sockret. Man känner alltså mer smaken av det riktiga sockret, inte steviasmak. Min kålpudding är toppengod.  Kanske 2 tsk sirap + stevia utrört i vatten sprinklas över en stor långpanna, 8 stora portioner. Ingen sockerchock men det smakar som det ska.

per.andersson
2/15/13, 10:40 AM
#3

#2 Men Hemul hur får dom ihop det?
1dl av deras produkt skall söta som en dl socker.
Men innehåller 50% mindre kcal.

Den innehåller alltså 50% mindre socker.
Så den borde då innehålla 0,5 dl socker + 0,5 dl stevia men då blir det inte lika sött som socker utan mycket sötare.

Detta har dom löst genom att finpulvrisera socker detta borde göra socker kristallerna mindre och då bör det få plats med mera socker i g i dl måttet med pulvriserat socker.

Jag kan inte få ihop detta,
Om det nu inte är så att pulvriserat socker blir så pass lätt att det av den anledningen även får plats en massa massa luft emellan.

Jag tror de försöker blåsa konsumenten.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

hemul
2/15/13, 10:53 AM
#4

"på grund av att instant socker är så lätt"

Det är väl så finpulvrigt att det får en stor volym i förhållande till vikten. Jag googlade "instant sugar" och det verkar ha andra namn också, som super fine. Det är alltså ännu finare än florsocker. Blir väl som pofiber kanske, som damm.

Upp till toppen
Annons: