Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8527 ggr
Anders-S
2013-02-10 18:20

Häst

Äter du häst?

Det är närmast hysteri i media efter att man avslöjat att Findus har hästkött i sin lasagne.

Självklart ska industrin inte ljuga. Samtidigt säljs det  hästbiff och hamburgerkött i många butiker.

Svenskarna äter 2 hg hästkött per person per år. Vi importerar hästkött för de flesta svenska hästarna destrueras. Det går åt mycket energi till det. Vore det bättre att vi åt upp dem?

När hästens liv tar slut:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/nar-hastens-liv-tar-slut-svara.htm

Själv äter jag helst kött från idisslare som levt på gräs och grovfoder, men hamburgerkött med pepparrotsgrädde känns inte fel som förrätt.

Annons:
Mozzarellan
2013-02-10 18:33
#1

Här i Italien äter vi hästkött och personligen tycker jag om det. Dessutom kan tillkomed farbror doktorn rekommendera kvinnor med järnbrist att äta just hästkött.

konichiwa
2013-02-10 19:14
#2

Hästkött är gott det har jag alltid tyckt. Mer hästkött i affärerna! Men kalla det för vad det är så kan hästromantikerna köpa något annat.

[Petronella Pip]
2013-02-10 19:14
#3

Min man gick i taket! Han äter inte hästkött, har haft häst själv och kan inte tänka sig att äta det. Hur som helst är det bedrägeri att deklarera nötkött när det inte är det.

Siggebus
2013-02-10 19:29
#4

Jag har häst men kan absolut ändå äta häst. (Dock inte min egen )
Jag tror att om vi åt mer häst i detta land så skulle dessa fruktansvärda plågsamma djurtransporter ner till kontinentens slakterier inte förekomma.

Däremot håller jag med om att man ska ärligt deklarera vad maten innehåller -det som hänt nu är bedrägeri!

Zepp
2013-02-10 19:56
#5

Klart att vi skall äta hästkött, det har ju många som pålägg och i Gustafskorven.

Vad som förvånar mig mer är att folk fortfarande vågar köpa matkulisser från ett företag som inte ens har koll på vad deras mat innehåller.. eller om det innehåller cancerogena medeciner!?

Jamenar.. Lasagne.. hur svårt är det att göra.. själv?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Niiinah92
2013-02-10 19:59
#6

Älskar hästar men har inget problem med att äta hästkött, så länge jag vet om att det är just hästkött och det inte utges för att vara något annat. Läste en artikel för ett antal år sedan där det skrevs att svenskarna borde äta mer hästkött just för att som #4 säger de hemska transporterna till andra länder ska minska.

Annons:
crikarlshamn
2013-02-10 20:07
#7

Fick en häst biff serverad en gàng i tiden (Schweiz säljer häst kött i de flesta affärer) och tyckte inte om smaken utan att veta vad för ett typ av kött det var.  För övrigt tycker jag om allt kött, vilt som farmat som mer eyotiskt som känguru, emu, krokodil etc utom… kanin.  Eller sà ska kaninen ha puttrat i evigheter i en senapssàs…

Problemet med skadalen i dag är att köttet innehàller/kan innehàlla ett skadligt ämne att äta, phenylbutazone.

http://edition.cnn.com/2013/02/10/world/europe/uk-horsemeat-probe/index.html

Concerns about a veterinary drug

While horsemeat is not itself a food safety hazard, its unauthorized presence -- in quantities up to 100% -- in foods purported to be made with beef has raised serious concerns.

Comigel has not yet responded to CNN requests for comment.

Chief among food inspectors' concerns is that the illicit horsemeat could contain the veterinary drug phenylbutazone, or "bute," commonly used to treat horses.

Meat from animals treated with phenylbutazone is not allowed to enter the food chain as it may pose a risk to human health.

Findus has been ordered to test the lasagna withdrawn from shelves in the United Kingdom for the drug's presence

[Annamaja27]
2013-02-10 20:51
#8

Man kan ju undra varför de testar för bara just den substansen. Om man misstänker att slakterierna har godkänt att låta behandlade hästar ingå i matkedjan kan det ju finnas lite vad som helst i köttet…

För övrigt håller jag med #6. Synd att vi inte äter mer hästkött i sverige så slapp hästarna transporteras genom hela europa.

Jag äter häst med jämna mellanrum.

Zepp
2013-02-11 00:37
#9

Själv nobbar jordbruksminister Erlandsson all färdigtillverkad mat.
– Jag försöker laga från grunden, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16215299.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VeraP
2013-02-11 07:53
#10

Efter vad jag hörde på radion så visste man inte om det var friska hästar som slaktats och sen blivit mat. Det har förekommit en del fusk där man slaktat medicinerade hästar och sedan sålt som föda vilket inte är tillåtet.
Personligen äter jag inte häst, men tycker precis som #4 att det vore bra om fler gjorde det i större utsträckning för att förhindra de långa transporterna.

Anders-S
2013-02-11 08:36
#11

Jag blir upprörd över byråkratins, industrins och handelns sätt att hantera frågan. Om SLV har rätt och det bara är innehållsförteckningen som är fel borde det finnas möjlighet att klistra på en lapp: "Innehåller hästkött".

Tycker det är omoraliskt med all mat som slängs i onödan.

Ytterligare exempel på detta vansinne.

– Det har gått ut 400 förpackningar kotletter som man har stämplat fel på förpackningen. Det står 2011 i stället för 2013.

– Annars är produkten helt okej

Likaså drog Ica tillbaka Hushållsost från 1300 butiker i Sverige.

– Den håller inte den kvalitet som vi förväntar oss. Den är för grynig och porös och det går inte att hyvla den ordentligt

Varför inte tillåta en ny etikett när det är uppenbart feltryck och att man rear osten istället för att slänga den.

Anders-S
2013-02-12 09:00
#12

"Den stora skandalen är inte att lasagnen innehåller hästskött.  Än mer upprörande är att vi eldar upp fler hästar än vi äter."

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article16222936.ab;jsessionid=5BCA5A6BA82D4A67FF328114C01CF7E9

En anledning är förstås att hästar får leva mycket längre än nötboskap och hinner få en massa mediciner som gör dem olämpliga som föda.  Men om veganerna får som de vill blir väl korna och fåren också sällskapsdjur om de får chans till ett liv överhuvudtaget.

Ny serie i OBS om Mat och moral:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5436262

PS. Jag lyckas inte längre lägga in länkar på gamla sättet därför i klartext.

crikarlshamn
2013-02-12 09:08
#13

Lägger in toppkommentaren till #12 artikel.  De medicinska riskerna är anledningen.

Bodil Andersson · FöljFöljer · Toppkommentator

Vilken okunnigt skriven artikel.

I Sverige idag föds inga hästar upp endast för att slaktas som det görs tex i Frankrike (där det föds upp percheron för slakt vilket är en annan och bitvis sorglig historia då de hålls fjärran från hagar och oftast tillbringar hela livet inomhus stående i skit med mugg upp över knäna) utan de närmare 400 000 hästar som hålls i Sverige är till största delen sporthästar, travare, hopphästar och de lever oftast ett betydligt längre liv än de 12-18 månader innan tex en ungtjur/stut slaktas.

De behandlas kanske både en eller flera gånger med läkemedel som det är LIVSLÅNG karens på, dvs en enda behandling på en häst så döms den ut som människoföda.

Benhandlingsfrekvensen på majoriteten av ridhästar är tämligen hög, på travare är det närmast 100%.

Vanligast orsak till destruktion är helt enkelt att hästen inte blir godkänd för slakt för konsumtion.

Om nu någon vill äta buttabehandlad häst så finns det ju slakteri i närheten av Göteborg som gladeligen slaktar hästar på falska papper ( och de är väl inte de enda) och säljer köttet som sedan slutar på Ulfs macka.

Annons:
[bittek]
2013-02-12 09:13
#14

Äter gärna häst! Svårt att få tag på, bara. Något av det godaste jag ätit är hästfilé! Mörare än oxfilé och mycket billigare.

Fast självklart måste vi ges möjlighet att välja!

Och Gustafskorv är förresten en delikatess. Men så är jag ju kulla också 

Anders-S
2013-02-12 09:23
#15

Re: #13

Då får jag väl också kopiera en kommentar från SR:s OBS om att man eldar upp organisk materia:

Låta bli att köpa ekologiska produkter gynnar miljöbovar

Forskade på återvinning av växtnäring vid SLU och därför vågar jag försvara rubrik till mitt inlägg. Både stor- och småskalig kan bli eko-produktion. Hela samhället bör vara organiserat för att återföra växtnäring tillbaka till odlingar. Alla växter i skog, på fält, i växthus, på odlingslotter och trädgårdar innehåller 16 essentiella grundämnen (enligt Sune Petersson, fd prof. vid SLU). Tre av dessa grundämnen är H, C och O som växterna får från CO2 och H2O. Övriga 13 (N, P,K, Ca, Mg, S, Mn, Cl, Fe, Zn, Cu, B och Mo) borde vi kunna hantera med minsta möjliga förluster. Så länge vi och våra politiker tillåter att miljöbovar eldar upp, termiskt förgasar eller tvingar oss att skicka förnybart organiskt material till energi- och kemikalikrävande avloppsreningsverk kommer det att saknas växtnäring i odlingar och måste ersättas med konstgödsel och kombineras med andra agrokemikalier (miljöbovar). Samhällsekonomiskt dyrt samt miljö- och hälsostörande. Medborgare har inga hållbara alternativ. Det enda för mig nu kända hållbara lösning är att använda allt förnybart organiskt material i restprodukter, avfall och toa LOOWATT för mikrobiell omvandling till biogas och biogödsel i lokala stora eller små biogasanläggningar. Bioenergi blir bonus.

Ruzena Svedelius aronomie dr.,

2013-02-12 00:56

crikarlshamn
2013-02-12 09:42
#16

#15 dàligt svarat, du gick ifràn ämnet…  Alla vet att det är hälsofarligt att elda upp organiskt material, och det var heller inte en lösningen som gavs.

Vad ska vi göra med häst köttet? är fràgan, att äta upp det kan i skrivandets stund vara hälsofarligt.

önskade att det kunde skänkas bort till de som has det illa ställt i dag i Europa.

Det finns massor av familjer i Frankrike som lever pà det de hittar i sopkontainerna utanför varuhusen, de stàr i stora grupper och väntar pà att fà söka igenom dessa kontainers varje dag…

Loria
2013-02-12 10:35
#17

Jag har katt, skulle kunna äta katt bara jag visste att det var ett friskt kött o om de smakar gott så klart. Det känns som att media gärna vill lämna "öppet" så att folk får känna ilska lver att de ätit husdjur, men det som faktiskt är viktigt är att man inte vet om det är friska/omedicinerade hästar de satt i maten. O vill man äta sjuk häst för att man tror att det är bättre för miljön så ska man åtminstone få veta att det är det man gör. Sen kan man ju fråga sig hur miljövänlig en cancerbehandlig är… Så då e d nog bättre att bränna dem….

Anders-S
2013-02-14 14:25
#18

9000 hästar försvinner spårlöst varje år i Sverige

I Storbritannien och Irland försvinner varje år 75000 hästar spårlöst

http://mobil.svd.se/c.jsp?cid=25968641&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d7909880%26amp%3bnew%3dtrue

[Annamaja27]
2013-02-14 14:30
#19

#18

Tur dom fått upp ögonen för det till slut!!

crikarlshamn
2013-02-14 14:55
#20

"– Det här är inte bara något som förekommer i forna öststater. Det är ingen hemlighet att det sker över hela Europa, ja, i hela världen. Tror du verkligen att du kan få oxfilé på en pizza för 69 kronor eller en äkta boeuf bourguignon till lunchpris? Man får det man betalar för."

- är det nàgon här som känner skillnad i kött smaken?

För övrigt skulle jag vara glad om jag kunde köpa en pizza för det priset, i Genève kostar en Margarita CHF20 pà pizzeria, sà multiplicera det med 7!

Annons:
evion
2013-02-14 18:16
#21

Gustavskorv äts rätt är det flitigt här hemma som frukost. Riktigt gott!

Zepp
2013-02-14 19:11
#22

Ja just det vi får äta mer Gustafskorv så hästarna går åt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minorca
2013-02-14 19:21
#23

Det är intressant med den här debatten.  Mitt stora fritidsintresse är hästar, men jag har inga problem att äta hästkött. Jag tycker att man ska ta vara på köttet.

Man kan ju undra var det billiga hästköttet säljs. Från slakteriet betalas hästkött mellan 3-9kr/kg normalt är 5kr/kg medan nöttkött från mjölkor ca 20kr/kg. 

Jag vill absolut inte ha läkemedelsrester i köttet, men vissa läkemedel som är livstidsslaktkarens på häst är 14 dagar på nötkreatur, Så man testar inte hur långe läkemedel finns kvar i hästar, så för att vara säker är det livstidskarens, då fuskas det nog endel.

crikarlshamn
2013-02-15 10:32
#24

Lite humor….to find us…

Photo

hemul
2013-02-15 10:58
#25

Använder du också en äldre gecko-browser,  crikarlshamn? Retsamt, det där.

Det gäller ju inte bara Sverige detta och inställning till hästkött är givetvis kulturell. För de flesta av oss är det ju mest fråga om att vi inte vill bli lurade. Men i länder där de har större moststånd mot hästkött är det ju värre. Tänk om det hade visat sig vara hund- eller kattkött. Det är inget som hindrar att man äter det heller, men få svenskar vill nog göra det. Känner man likadant för hästar är det kanske inte så kul.

Anders-S
2013-02-16 09:29
#26

Hamburgare och kebab värre än hamburgerkött

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16251764.ab

Sugiyama
2013-02-16 18:14
#27

Det värsta i den här historien är hur hästarna behandlas innan de hamnar i lasagnen. Långa transporter utan mat och vatten, tätt i hoppackade. Men det gäller ju inte bara hästar. Tycker det är bra att det här kommit upp till ytan så kanske folk får upp ögonen för svenskt kött och svensk djurhållning. Den är inte perfekt heller men långt bättre än den på kontinenten.

Annons:
maxiq
2013-02-16 20:02
#28

Det är inte som förr i tiden:

"Det hängde hästkött på vägga,
det var så färskt så det gnägga"

😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anders-S
2013-02-28 15:30
#30

I går hade Anette Edlund hästbiff och hästentrecote på matsedeln i sin restaurang.

– Det var rena invasionen här, säger Anette.

– Det var kö ut på gården.

http://m.expressen.se/gt/anette-har-hastkott-pa-krogens-matsedel/

Lisabet
2013-02-28 19:24
#32

HD hade en artikel om en dansk slaktare som sålde massor

här

"Hakket hest 45,- kg"

maxiq
2013-03-01 13:55
#33

Nya trenden: Köttfritt kött!

De är inte riktigt kloka de där islänningarna… 😮


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anders-S
2013-03-02 16:17
#34

Sydafrika.  90 procent av torkat antilopkött kom från häst, gris, ko, giraff och känguru.

http://mobil.dn.se/c.jsp?cid=25480501&item=http%3a%2f%2fwww.dn.se%2fm%2fmobile%2farticle%3fid%3d893635__Article

Annons:
maxiq
2013-03-03 13:02
#35

Skomakarlåda - bliv vid din häst! 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Ary
2013-03-09 14:37
#36

Ingen orsak till oro, Findus, tror jag iaf att det var, gen testar ju sitt kött nu enligt reklam. 

Det tror att vi köper att de gör det…….???? 🤔

Zepp
2013-03-09 17:17
#37

Vore det inte bättre att IQ-testa de som köper något som det står Findus på?🤔

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
2013-03-09 19:54
#38

Att inte äta häst ligger djupt rotat.

Ur Wikipedia:

Rackaren var bödelns dräng. Han ställde avrättningsplatsen i ordning inför förrättningen, plockade ned de döda som hängts och steglats och grävde ned dem i galgbacken, begravde självmördare i skogen, och om brottet ansågs skamligare kunde han även utdela vissa kroppsstraff (vilket annars en profoss gjorde).[1]

Rackaren användes även för att slakta och flå hästar samt avliva katter och hundar (därav uttrycket flåbuse)[2]. Att rackaren fick slå ihjäl (slakta) hästar hänger samman med att hästen i förkristen tid var helig, något som levt kvar så till vida att ingen slaktare ville åta sig detta arbete. En slaktad häst begravdes eller fick bli liggande eftersom ingen vågade äta köttet.

Seglarina
2013-03-11 23:01
#39

Tänkte det kunde vara bra att avrunda denna tråd med något som jag hittade på en hästsite här på iFokus:

Från Aftonbladet idag.
Apropå Lasagnen och dess innehåll:

Så vad ska vi nu vara oroliga för?

Ary
2013-03-12 00:07
#40

#39 Men blir det inte svårt för Findus att anställa nya medarebetare då? 😂😛

Seglarina
2013-03-12 10:14
#41

Jo det har du rätt i.😃

Annons:
Seglarina
2013-03-26 18:04
#43

#42 skrivet av Anders-S 

Ah, nu kanske det finns plats för rondellgrisar också.
😃

[Petronella Pip]
2013-03-26 19:19
#44

Jag tycker faktiskt inte det med griskött i kebaben är det minsta lustigt. Det är stor skandal.  I det här fallet gäller det mer än bara bedrägeri.

Zepp
2013-03-26 19:34
#45

Det är kanske dags för folk att börja tänka själva?

Köper man färdigmat så kan man få nästan vad som helst!

På Island kollade man om det fanns hästkött i några nötfärspajer.. det glada budskapet var att det inte fanns tillstymelse till hästkött!

Det dåliga budskapet vara att det inte fanns tillstymelse till kött  överhuvudataget! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
2013-03-26 19:55
#46

#44 skrivet av Petronella Pip 

Förlåt, det är naturligtvis allvarligt oavsett vilket djur som inte ska finnas i en maträtt.

Jag håller med Zepp, detta kanske gör att folk börjar funder på vad de köper och stoppar i sig. Ska vi verkilgen leva ett så häktiskt liv att vi tillåter oss att slänga i oss vad som helst?

maxiq
2013-03-27 11:07
#47

BBC har gjort deprimerande köttester.

"Men just när vi trodde att det inte kunde bli värre så dök den där lammcurryn upp, berättar en av programmets talesmän.

Curryn innehöll visserligen kött - men inte ens laboratoriet lyckades klara ut från vilket djur - och då hade man ändå testat för lamm, gris, kyckling, nötkött, häst och get"

Kan det ligga en hund obegraven här?

😮


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
2013-03-27 15:44
#48

Mystiskt köttfynd i brittisk snabbmat

Testad curryrätt innehöll kött – men det handlade varken om nöt, fläsk eller häst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16496742.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Anders-S
2013-04-01 16:23
Seglarina
2013-04-01 17:17
#50

#49 skrivet av Anders-S 

Snacka om kretsloppstänkande!
😂

Zepp
2013-04-02 13:18
#51

Knappt har svallvågorna efter hästköttskandalen lagt sig förrän det är dags för nästa avslöjande om matfusk i livsmedelsbranschen - fiskprodukter, skriver BBC News.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-matlarm-fusk-i-fiskprodukter

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders-S
2013-04-06 09:40
#52

IKEA mörkade:

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=299A22184B1C285C1B6B7317D7A1FDCB.sonny4?cid=25968641&rssId=25966241&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8058134%26amp%3bnew%3dtrue

Belgiska myndigheter har upptäckt griskött i ett parti älgfärslasagne.

_Provsvaren från det belgiska labbet visade att färsen, som tillverkas av Familjen Dafgård och säljs på Ikeas varuhus, innehöll lite över 1 procent fläsk, vilket är gränsen för kontaminering av köttprodukter.
_

Den farligaste ingrediensen i lasagne är förstås VETE men det tala man inte om.

maxiq
2013-04-08 19:47
#53

Mer häst i påsarna:

"En konsument köpte en oxfilé på Ica Maxi i Sundsvall som var ovanligt stor, hela två kilo tung.

Kunden fattade misstankar och kontaktade Livsmedelsverket som gjorde uppföljande kontroller"

Aftonbladet


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
2013-04-08 20:11
#54

Ja inte tu tal om annat.. hästkött är gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: