Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 21496 ggr
Knaster
2013-02-07 22:16

Knaster - kort och gott

Dags för ny tråd igen så jag fortsätter på den förra Knaster krymper.

Kort bakgrund:

Kvinna, 180 cm, 37 år.
Vägde 109kg när jag började med LCHF påsken 2011 och gick snabbt ner 7-8kg (antagligen nästan bara vatten). Sedan vinglade jag omkring nåt kilo hit och dit runt 100-strecket i drygt ett år. De senaste månaderna har det dock lossnat och nu går jag ganska stadigt ner nåt kilo i månaden. Än så länge ska jag väl tillägga.

Valde att lägga tråden under Medlemmar i stället för under Vi som är beroende den här gången. Inte för att jag är fri från mitt matmissbruk (vilket jag antagligen aldrig blir helt och hållet) utan för att det liksom inte känns som att det är ett problem som dominerar mitt ätande längre.

Annons:
KarinJ46
2013-02-08 10:29
#1

Jag hoppar på direkt! Trevlig helg önskar Karin

glitterfisk
2013-02-08 20:47
#2

Ja, får väl hänga på med så att jag får vara med att glädjas åt dina framsteg.

Knaster
2013-02-08 21:32
#3

#1 KarinJ46
#2 glitterfisk

Tack ska ni ha och varmt välkomna!

89,6.

Idag åt jag hjortkött med majonnäs och coktailtomat till frukost.

Till lunch blev det kokt strimlad vitkål med tonfisksås efter recept ur "LCHF för hela familjen" av Monique Forslund.

På kvällen gjorde jag omelett med musslor, tomat och ost.

Kajak11
2013-02-08 22:25
#4

det går stadigt framåt. Grattis med steget. Flott att du klarar av att bara ha dotter om lördagen. Det klarar jag inte i denna tid. Men tyr till vispa grädde med kakao pulver och vaniljpulver i. hmm. Ja det får nog bli bättre än så. Strategi att äta fett tills man blir m.tt

mirjap
2013-02-09 11:30
#5

Heja Heja! Fortsätter att följa!

Mozzarellan
2013-02-09 11:40
#6

Vill oxå hänga,på nya tråden 💐💐💐💐

Annons:
Knaster
2013-02-09 21:53
#7

#4 Kajak11

Ja, att äta sig mätt på fett är nog en väldigt bra strategi. Lycka till!

#5 mirjap
#6 Mozzarellan

Välkomna ska ni vara!

89,2.

Det här är första lördagen som jag inte har ätit något "lördagsgodis" alls!
Har inte varit sugen alls. Nästan lite snopet faktiskt. Men helt otroligt jätteskönt och helt underbart.

Sov förbi frukostdags så på förmiddagen blev det bara ett kokt ägg med örtsalt.
På eftermiddagen åt jag älgfärsbiffar med beasås och några cocktailtomater och på kvällen blev det fläsklägg med majonnäs och skurna sockerärtor. Kombinationen fläsklägg och sockerärtor var lite mer konstig än god men det var klart ätbart ändå.

Kajak11
2013-02-10 10:42
#8

det blev helt fel mitt skrivande från telefon. Ursäkta. det skulle ju stå fint att du klarar av bara att ha "godis" om lördagen….men det klararinte jag. Nä nu blev det mycket ost och annars joghurt till frukost. Till gengäld två måltider om dagen i helgen. Har motionerat i går och planerar springa runda i dag. Äter för mycket just nu efter två veckor på inte LCHF kost grundet tur till Indien. Ja ja…trevlig helg i förtsättning.

Mozzarellan
2013-02-10 11:30
#9

#7… Liten undran, Vad innebär " lördagsgodis " för dig ? Vet inte hur jag skall tolka det! # 8, Och " godis" för dig kajak, va där det?? Är vi inom lchf ramar eller är vi ute på vanligt godis?

Knaster
2013-02-10 12:00
#10

#8 Kajak11

Ja, jag tänkte att det nog var så du menade..

#9 Mozzarellan

Jag har (haft) stora problem med hetsätande, framförallt av efterrätter och bakverk men också chips och godis och allmänt god mat.
Sedan jag började med LCHF så har jag bara ätit sånt som är "tillåtet", med undantag för någon bit frukt någon enstaka gång. I början åt jag massor av LCHF-godis och efterrätter, det var faktiskt tack vare dem som jag upptäckte LCHF överhuvudtaget. 
För snart ett år sen så bestämde jag mig för (ja, det låter ju lite lättare såhär i skrift än vad det var i verkligheten) att införa "lördagsgodis". Alltså att bara äta bakverk, efterrätter och sånt på lördagar. Jag började ofta planera redan på söndagen vad jag skulle äta kommande lördag, men gradvis så har det där bleknat och på senare tid så har det många gånger varit "av gammal vana" som jag fixat något "lördagsgodis" alls.

Mozzarellan
2013-02-10 15:24
#11

Aha, då jag är ny i gamet 2 veckor snart ( körde fem månader 2009) Samt bor i Italien så finns här ingen tillgång till riktigt lchf godis el bakverk. För tillfället känner jag mig så mätt hela tiden att det inte finns lockelse till gott. Liksom inget sug och jag är en riktig gottegris. Kan tänka mig kokospannkakorna som godis i fortsättningen då de var otroligt goda och mättande med mascarponeost, Totalyogurt o skogsbär till. 😃

Kajak11
2013-02-10 18:21
#12

nej jagäter inte vanligt godis. Men jag åt lite av vart i Indien också enstaka kakor. Annars faktisk inte nåt sådant sedan jag började på LCHF. Enstaka socker saker är en bit mörk choklad i enkelt fall. Men kommer ibland att vispa grädde med vaniljpulver och kakaopulver eller jag gör cocosbollar på hasselnöt..smör…lite kaffe och kakaopulver. Aldrig sukrin eller stevia grejor. Tycker socker trickar sötsug.I stället blir det för mycket ost och lite grädde men nu tror jag att jag tar en paus från ost annat än i lite ostsås till kvällsmat av och till.

Knaster
2013-02-10 22:05
#13

89,6.

Sov länge idag också så till brunch blev det omelett med musslor, tomat och mozzarella.

Till kvällsmat blev det stekt fläskkarré med beasås och ugnsrostade rödbetsklyftor med parmesan och citron.

Annons:
Medlem
2013-02-10 23:06
#14

Knaster - Jag har följt din resa och tycker du har gjort ett otroligt jobb. Det är inspirerande för alla som försöker gå ner i vikt. 

Rasken90
2013-02-11 00:24
#15

Jag är väl tillbaka på denna nya tråden också :-)

Vissa maträtter du säger låter ju väldigt gott!

Jag har ju fortfarande kvar lite av maten jag gjorde förra veckan, men ska även göra lite mer mat denna veckan :-) Ska nog pröva mig på att göra laxburgare eftersom jag fick låna lite fiberhusk av min fästmö då ja inte fick med det i min beställning från bodystore som jag fått hem :-)

Fick iallafall bakat mig 2 limpor bröd som jag skivat upp till ca 1g kh  per skiva(40gram) riktigt gott och mättande bröd! Ska nu iallafall försöka sova :-) Blir att starta morgon dagen med ägg, lchf bröd,kaffe eller te med kokosfett samt kanske även en burk med makrill. Lär behöva lite extra energi av frukosten då jag vill komma iväg till gymmet imorgon också :-)

Men nu ska jag dejta kudden! ^^ lycka till denna veckan :-)

Lilltilda
2013-02-11 00:41
#16

Kul att det fortsätter! det går ju stadigt framåt nu! Följer tråden sporadiskt jag med!

~God loves you, and I´m trying! ~

Knaster
2013-02-11 21:50
#17

#14 Medlem
#15 Rasken90
#16 Lilltilda

Tack, och välkomna ni också!

90,0.

Idag blev det karré med beasås till frukost.

Till kvällsmat blev det också karré med beasås och dessutom de sista rödbetsklyftorna med parmesan och några skurna sockerärtor.

Knaster
2013-02-12 21:47
#18

89,5.

Till frukost blev det en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Efter lite velande fram och tillbaka så bakade jag Marianns semlor till eftermiddagskaffet. Blev proppmätt på bara en, trots att jag inte ätit så mycket till frukost.

Till kvällsmat åt jag en halv stekt bratwurst och lite smörfrästa sockerärtor. Nu på kvällen tog jag ännu en semla och blev lika proppmätt igen. Skumt.  Men såklart jättebra att jag inte kan/orkar trycka i mig onödiga och extrema mängder på samma sätt som jag kunde göra förut.

Knaster
2013-02-13 21:45
#19

89,9.

Åt bullen och grädden på den sista semlan till frukost.

På eftermiddagen åt jag tre babybel-ostar och till kvällsmat blev det stekt fläsk och äggröra.

Har haft ont i huvudet nästan hela dagen. Inte extremt men tillräckligt för att det skulle vara störande.

totten
2013-02-14 07:18
#20

Hallåj! 

Gott att se att du är här!

Heja på!

Annons:
Mozzarellan
2013-02-14 07:36
#21

Åh,,,,,en semla…….hade suttit fint till mitt fettkaffe just nu. Men det blir lite Totalyogurt och fem färska blåbär. Lät smaskens ju.

Knaster
2013-02-14 21:44
#22

89,9.

Idag blev det turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli till frukost, samt några bitar fläsk som var kvar från igår.

På eftermiddagen åt jag en och en halv chokladdoppad jordgubbe.

Till kvällsmat åt jag stekt kyckling med guacamole.

glitterfisk
2013-02-15 20:10
#23

Du som vet - hur gör man de bästa plättarna/pannkakorna på lchf vis? Jag fyller år i veckan och funderar starkt på att göra pannkakstårta. Hur skulle du ha gjort, Knaster?

Knaster
2013-02-15 22:20
#24

#23 glitterfisk

Oj, jag vet ju bara hur jag brukar göra mina plättar.. och knappt det egentligen eftersom jag ofta improviserar och ändrar lite vartefter…
De senaste gångerna så har jag till dubbel sats använt:

ca 8-10 ägg
500g keso
ev en mozzarellaost
2-3 msk fiberhusk
ev olika frön

Man mixar ihop allt, låter svälla några minuter och steker bara.

Vanliga pannkakor var jättelänge sen jag gjorde men de blev väldigt goda och det här var receptet jag använde:

1 ägg
1 msk fiberhusk
1 dl mjölk
1 dl grädde
salt och smör att steka i

Kom på att jag gjort amerikanska pannkakor några gånger också, i plättstorlek.
Annika Rogneby´s American pancakes:

200g philadephiaost
0,5dl sukrin
0,25tsk vanilj
3ägg
1,5tsk bakpulver
0,5dl fiberhusk

Rör philadelphiaosten slät (gärna med elvisp).
Blanda i sukrin, vanilj & ägg. Rör samman till en slät smet.
Rör i fiberhusk mixat med bakpulver & låt stå att svälla en stund.
Grädda pannkakorna i smör.

De amerikanska pannkakorna är ganska söta så till en tårta kanske de passar bäst..? Jag hade nog använt dessa, men det är ju en smaksak såklart.
Hoppas att du får till en riktigt god tårta och grattis i förskott!

89,3.

Till frukost åt jag resterna av kycklingen och guacamolen från igår.

Till kvällsmat blev det kokt ägg med majonnäs, gravad lax, lite brieost och några skivor vanlig ost.

Knaster
2013-02-16 22:40
#25

88,7.

Ny lägstavikt! 👍

Till frukost åt jag ett kokt ägg med örtsalt och en mandelfralla med smör och ost.

På eftermiddagen åt jag några mandlar och lite choklad och till kvällsmat blev det stekt hjortfransyska med beasås och gul paprika.

På kvällen åt jag jordgubbar med hackad choklad och grädde.

glitterfisk
2013-02-17 09:28
#26

Tack, jag tror att jag gör dina, de första. Gjorde det en gång för längesedan, de var goda. Ja, pannkakstårta får det bli! Du gör så snygga resultat! (Jag vill också!!!)

KarinJ46
2013-02-17 20:40
#27

#25 Grattis 🌺

Annons:
Kajak11
2013-02-17 20:59
#28

grattis med dom bra resultat. Det verkar som att kroppen är med dig.

Knaster
2013-02-17 21:35
#29

#26 glitterfisk
#27 KarinJ46
#28 Kajak11

Tack, vad snälla ni är!🙂🎈

88,9.

Till frukost blev det två kokta ägg med örtsalt och ganska många skivor ost.

Till kvällsmat åt jag dels lite tacopaj med blandad sallad och dels lite hjortkött med beasås.

Kajak11
2013-02-17 22:01
#30

jag är i en period då jag inte kan gå ner i vikt tycker jag Kanske avsteg med kolhydrater i 14 dagar grundet resa. Och nu har jag försökt att äta mindre i en vecka i all fald. Det blir två.måltider om dagen i helgen. Kanske man börjar få låg ämnesomsätning av två.måltider? Eller åldern? Snart 47… Det är flott att du.klarar av din strikta plan:-) Godnatt i tråden.

Rasken90
2013-02-18 16:06
#31

Grattis!

Knaster
2013-02-18 21:00
#32

#30 Kajak11

Nja, ifall ämnesomsättningen sänks så beror det nog mer på den totala mängden mat du äter än på antalet måltider..

#31 Rasken90

Tack!

89,3.

Till frukost blev det det sista av hjortköttet med beasås.

På kvällen åt jag makrill i tomatsås, lite avokado med majonnäs och ett par skivor ost.

Kajak11
2013-02-18 21:26
#33

tack för kommentaren. Ja länge siden jag plottade in i dubbel. Men jag försöka att Holla koll på proteinmängd ochså. Men ja jag äter säkert mera än jag tror då jag äter småbitar för att detta gång i fettbrasan:-)

Knaster
2013-02-19 21:36
#34

89,2.

Idag blev det mozzarellaomelett och cocktailtomater till frukost.

Till kvällsmat åt jag rödspätta fylld med soltorkade tomater, pesto och färskost. Till det kokt broccoli.

Annons:
Rasken90
2013-02-19 22:19
#35

Åh jag saknar att äta rödspetta, men vi hade ju alltid den dränkt med ägg och ströbröd. Antar att det går att få till på ett liknande sätt :-) Hoppas jag, men rödspetta är ju rätt dyrt också :-/

Knaster
2013-02-20 21:37
#36

#35 Rasken90

Ja, man kan ju panera i t.ex. mandelmjöl i stället för ströbröd.

89,7.

Idag fick det bli turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli till frukost.

Till lunch åt jag pulled pork med en smörklick och till kvällsmat gjorde jag fläskomelett med isbergssallad och gurka.

Kajak11
2013-02-20 21:55
#37

Jag har panerat i kokosmjöl och stekt i cocosfett. Det blir verkligen bra med fisk, men det kan vara lite bökigt på pannan. Men för att lätt stekning kan ëgg ju fortfarende användes. Cocos ger lite nötsmak.

Knaster
2013-02-21 22:30
#38

89,7.

Till frukost åt jag fläskomelett och några skivor ost.

På eftermiddagen blev det lite blandade nötter och till kvällsmat åt jag köttgryta.

På kvällen blev det också lite nötter.

Knaster
2013-02-22 21:44
#39

89,6.

Hade ingen frukostinspiration så jag åt bara ett gäng ostskivor i morse.

Sedan åt jag några plättar med smör till lunch och på kvällen åt jag örtstek med beasås.

Emea67
2013-02-23 07:52
#40

Hänger med i den här tråden med 😃

Nöt musslin har du något bra recept på den?

Önskar att jag hade din fantasi när det gällde mat tycker jag har fasnat men ska börja planera så jag har bra saker hemma 🙂

Knaster
2013-02-23 22:03
#41

#40 Emea67

Tack!🙂
Jag brukar bara hacka lite olika sorters nötter och blanda med olika frön och kärnor som jag råkar ha hemma. T.ex. mandel, hasselnötter, cashew, valnötter, pistasch, solroskärnor, sesamfrön, linfrö, pumpafrön..

88,9.

Idag blev det två kokta ägg med örtsalt till frukost och på eftermiddagen åt jag fläsklägg med vitkål och majonnäs.

På kvällen åt jag en skål salta mandlar och ytterligare ett kokt ägg.

Annons:
Knaster
2013-02-24 21:56
#42

89,6.

Till frukost blev det hjortskav med isbergssallad och majonnäs och på kvällen åt jag tonfisk med isbergssallad, majonnäs och solroskärnor.

Knaster
2013-02-25 20:37
#43

89,6.

Idag åt jag en avokado och ett kokt ägg med majonnäs till frukost.

På eftermiddagen blev det några osttärningar och några salta mandlar till mellis och på kvällen åt jag revbensspjäll och isbergssallad.

Knaster
2013-02-26 12:52
#44

89,3.

Skriver inlägget redan nu eftersom jag inte har tillgång till dator ikväll.

Till frukost åt jag en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Eventuellt äter jag nån babybelost ifall jag bli hungrig i eftermiddag.

Ikväll blir det gorgonzolafylld lax med kokt broccoli och smörfrästa sockerärtor.. om inget oväntat sker.
Kanske något glas vin också.

Knaster
2013-02-27 20:57
#45

Hade inte tillgång till våg i morse.

Igår åt jag några babybelostar på eftermiddagen och kvällsmaten blev som jag trodde men det blev inget vin.

Idag åt jag äggröra, bacon och några skivor gurka till frukost.

Under dagen blev det en bit brieost och sedan några macadamianötter.

På kvällen åt jag grillad kyckling med limeaioli.

Knaster
2013-02-28 21:52
#46

89,5.

Idag blev det omelett med ost och rökt rådjursfjol i till frukost.

Till kvällsmat åt jag revbensspjäll och kokt broccoli.

Medlem
2013-02-28 22:16
#47

Berömmer ditt kämpande, Knaster. Lycka till!

Knaster
2013-03-01 22:01
#48

#47 Medlem

Tack!🙂
Inte för att jag upplever det som nån direkt kamp just nu, jag äter ju extremt gott, mår fysiskt bättre än jag gjort tidigare och går till och med ner i vikt.😍 

89,8.

Idag blev det turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli samt en bit brieost till frukost.

Till lunch åt jag omelett med ost och rådjursfjol med en klick crème fraiche och samma sak blev det också till kvällsmat.

Annons:
Knaster
2013-03-02 21:56
#49

89,4.

Till brunch åt jag tonfisk med vitkål, majonnäs och crème fraiche.

På eftermiddagen åt jag en skål salta mandlar och till kvällsmat blev det sambalkarré med spenat och rivna morötter.

Knaster
2013-03-03 21:36
#50

89,8.

Idag blev det american pancakes med blåbär och grädde till frukost.

Till kvällsmat åt jag rester av karrén från igår med rivna morötter och spenat till.

[WickedAlly]
2013-03-03 21:38
#51

#50 American pancakes lät intressant! Tar gärna receptet :)

Mozzarellan
2013-03-04 07:43
#52

Ja,hur gör du dom panncakes'ena??? Ha en bra vecka😃

Knaster
2013-03-04 22:02
#53

#51 WickedAlly
#52 Mozzarellan

Receptet jag använder är från Annika Rogneby - Bakglädje med LCHF.

Ingredienser:

200g philadephiaost

0,5dl sukrin

0,25tsk vanilj

3ägg

1,5tsk bakpulver

0,5dl fiberhusk

1. Rör philadelphiaosten slät (gärna med elvisp).

2. Blanda i sukrin, vanilj & ägg. Rör samman till en slät smet.

3. Rör i fiberhusk mixat med bakpulver & låt stå att svälla en stund.

4. Grädda pannkakorna i smör.

Servera med bär & vispad grädde

89,8.

Till frukost blev det två kokta ägg med örtsalt. Konstigt nog blev jag inte hungrig förrän på kvällen och då åt jag två ordentliga skivor karré med beasås och en näve av vardera spenat och rivna morötter.
I och för sig så har druckit fyra (i stället för de vanliga tre) koppar kaffe med knappt en halv dl grädde och en tsk kokosfett i varje kopp också…

Knaster
2013-03-05 21:32
#54

89,5.

Till frukost blev det den sista biten karré med beasås.

Till lunch åt jag de sista amerikanska pannkakorna med en klick grädde och på kvällen blev det stekt kycklingfilé med beasås och spenatblad med olja och salt.

Mozzarellan
2013-03-05 21:38
#55

Tack för receptet

Annons:
Knaster
2013-03-06 22:14
#56

89,5.

Kycklingfilé med beasås till frukost.

Till kvällsmaten blev det också kycklingfilé men nu baconlindad sådan, med beasås och bladspenat till. Dessutom åt jag några skivor fläsk.

Knaster
2013-03-07 21:51
#57

89,7.

Åt bara en bit brie till frukost och mitt på dagen ett kokt ägg med örtsalt.

Till kvällsmat blev det rökt lax, avokado, majonnäs, några skivor stekt halloumi och en liten näve cashewnötter.

Knaster
2013-03-08 20:35
#58

89,2.

Idag blev det en avokado och en bit brieost till frukost.

Till lunch blev det omelett med tärnad rökt rådjursfjol, mozzarella och en klick crème fraiche och samma sak till kvällsmat.

Knaster
2013-03-09 22:37
#59

88,5.

Till frukost åt jag en mandelfralla med smör och ost.

Till lunch blev det kräftpaté och mozzarellaost och på kvällen åt jag hjortskav med vitkål och majonnäs.

Under dagen har jag också ätit mandlar och paranötter.

Kajak11
2013-03-09 22:55
#60

ny lägsta vikt?? ja jag har ätit fil och yogurt på min semester och grädde och öst. Nja det går man inte ner i vikt på. inte heller på nötter och kaffe latte.Slut på skidsemestern och då striktare hoppas att jag kan undvika osten.

Knaster
2013-03-10 21:31
#61

#60 Kajak11

Jo, ny lägstavikt igår. 🙂

88,7.

Idag åt jag två portioner turkisk yoghurt med grädde, nötmüsli och blåbär till sen frukost. Hade egentligen tänkt ha blåbären till något gott på lördagen men jag kom inte på nåt jag var tillräckligt sugen på då, så det fick bli lite lyxigare frukost idag i stället.

Till kvällsmat åt jag gorgonzolafylld lax i ugnen med en sallad på riven morot, riven rättika och skurna sockerärtor.

Kajak11
2013-03-10 21:55
#62

oj det var en fin recept…det låter inspirerande…vi hade lasagn med bacon och lite parmesan på och fräsch spenat på toppen. Det blev rysk yoghurt och två löskokte ägg till frukost. Enstaka biter ost och paprika. För kvällsmat en liten avokado. Har städat och tvättåt kläder och sprungit en runda. Nu vill jag snart se lite resultat på vågen…men det är dom envisa kilon. Undrar på om det finns något i blodtypkost eller det är på för lite idé. Det känns som jag inte kan ha för mycket fett nu men må ha fler grönsaker. Har du haft en period som käns så?

Annons:
Knaster
2013-03-11 22:04
#63

#62 Kajak11

Ja, jag är nog överlag lite "periodare" när det gäller allt möjligt. Skulle önska att jag kunde se eventuella sammanhang och orsaker lite tydligare bara.

88,6.

Idag blev det mandelfralla med smör och ost til frukost igen.

Till kvällsmat åt jag varmrökt lax med kall sås (färskost med örter och vitlök som jag bara spädde med lite vatten) och kokt blomkål med smör och salt.
Vansinnigt gott!👍

Kajak11
2013-03-11 22:29
#64

okej. Ja jag äter inte så att jagmäter kalorier men hoppas att hitta rätt mängd i natuliga mängd. Men saknär lite fler grönsaker ibland. Nu testar jag lite. I dag lite glass på grädde lakritspulver och vaniljpulver. Det blev bra. Födelsedag efterrätt. lycka till.

Knaster
2013-03-12 21:16
#65

89,2.

Lite leverpastej (eller kycklinglevermousse om vi ska vara petiga) till frukost.

På kvällen åt jag rester av laxen och såsen med hackad avokado till.

Knaster
2013-03-13 22:20
#66

89,1.

Turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli till frukost.

Älgfärssås med chaminjoner och några skivor ost till kvällsmat.

Knaster
2013-03-14 21:28
#67

89,1.

Idag åt jag bara ett kokt ägg med örtsalt på morgonen.

Till kvällsmat åt jag fläsklägg med vitkål och majonnäs och nu sitter jag och knaprar på lite salta och rostade melonkärnor.

Kajak11
2013-03-14 22:04
#68

försökär du med lite periodvis faste ?

Knaster
2013-03-15 21:06
#69

#68 Kajak11

Nja, nä.. inte medvetet. Försöker mest låta bli att äta ifall jag inte verkligen är hungrig.

88,4.

Till frukost blev det ett kokt ägg med örtsalt och en bit brieost.

Lunchen bestod av äggröra med sockerärtor och bacon.

Stekte rostbiff till kvällsmat som jag åt med beasås och smörfrästa sockerärtor.

Annons:
[WickedAlly]
2013-03-15 21:18
#70

Ny lägstavikt igen? :) 

Rostbiff lät verkligen gott, det var det längesedan jag åt.

Knaster
2013-03-16 22:23
#71

#70 WickedAlly

Jepp! Ny lägsta igen.🙂

88,4.

Till frukost åt jag en mandelfralla med smör och mozzarella.

Kvällsmaten blev rostbiff med beasås.

Under dagen och kvällen har jag ätit både mascarponeröra med flagad mandel, macadamianötter, rostade melonkärnor och lite choklad. För mycket av allt.😕

vonki_13
2013-03-17 21:08
#72

Hej!

Jag är ny på sajten och hittade din tråd. Har inte hunnit läsa hela men riktigt inspirerande! =)

Knaster
2013-03-17 22:13
#73

#72 vonki_13

Tack! Roligt att du hittat hit!🙂

89,0.

Till frukost åt jag ett kokt ägg med örtsalt och framåt lunch åt jag ytterligare ett.

Till kvällsmat blev det några plättar med smör och nötmüsli.

Knaster
2013-03-18 21:24
#74

88,9.

Idag blev det ett kokt ägg med örtsalt och några bitar kokos till frukost.

Till lunch åt jag tonfisk med blomkål och majonnäs och till kvällsmat åt jag stekt fransyska med beasås och kokt broccoli.

Knaster
2013-03-19 22:08
#75

88,9.

Kokt ägg med örtsalt och några skivor ost till frukost.

Till lunch åt jag rester av fransyskan med beasås och samma sak plus broccoli till kvällsmat.

Knaster
2013-03-20 21:42
#76

89,3.

Till frukost blev det turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Mitt på dagen åt jag det sista av fransyskan med beasås och till kvällsmat stekte jag hamburgare av nötfärs och åt med isbergssallad, tomat, lök, ketchup och hamburgerdressing.

Annons:
Knaster
2013-03-21 22:12
#77

89,7.

Åt några skivor ost och smör på morgonen och till lunch blev det rester av hamburgarna.

Till kvällsmat åt jag plättar med smör.

Knaster
2013-03-23 00:07
#78

89,5.

Till frukost blev det den sista hamburgaren med en klick smör och lite bacon.

En pastasallad (utan pasta) med räkor till lunch.

Entrecôte och biff med beasås, gul paprika och cocktailtomater till kvällsmat. Dessutom två glas rödvin.

Provade äldsta dotterns chokladfontän på kvällen och doppade jordgubbar. Sedan åt jag en massa nötter också. Gott men inte så bra.

Knaster
2013-03-23 22:17
#79

89,8.

Idag åt jag resterna av entrecôten med beasås till frukost.

Under dagen har jag ätit lite ischoklad och på kvällen åt jag två kokta ägg med örtsalt.

Får gäster i morgon så idag har jag bakat kanelbullar och en chokladkaka som ska bli tårta. Provsmakade två av bullarna dessutom.

Knaster
2013-03-24 22:19
#80

89,8.

Hade tänkt äta kokta ägg till frukost men var inte hungrig så dagens första måltid blev en kanelbulle, småkakor, några ischoklad och en bit chokladtårta.
Efter det var jag proppmätt och var egentligen inte hungrig till kvällsmaten men åt ändå gorgonzolafyllda lövbiffsrullader i gräddsås med stekta champinjoner, kokt broccoli och sallad på gurka paprika och isbergssallad.

Nu på kvällen så har jag dessutom ätit ännu en bit tårta och några småkakor.😞

Knaster
2013-03-25 21:25
#81

89,6.

Började med ett kokt ägg med örtsalt i morse, efter det har det bara gått utför.😟🤢
Två tårtbitar, en bulle, några ischoklad och en eller två kakor på förmiddagen, sedan en tårtbit, en bulle och fler kakor på eftermiddagen. Till kvällsmat åt jag rester av lövbiffsrulladerna med lite av salladen. Efter det har jag tryckt i mig fem(!) bullar.

vonki_13
2013-03-25 21:34
#82

Starkt att du vågar skriva det här i alla fall tycker jag… Nya tag imorgon! :)

KarinJ46
2013-03-26 08:31
#83

Kokt ägg med örtsalt låter som alldeles för lite fett för mig!

Kan det vara fettbristen som skapade gottesuget?

Du klarar det Knaster, beväpna dig med en fett-frukost idag så blir det nog lättare att mota bort sockermonstret!

Peppkramar från Karin

Annons:
Knaster
2013-03-26 21:41
#84

#82 vonki_13

Tack! Ja, idag lyckades jag ta nya tag igen och faktiskt låta bli ischokladen som fortfarande finns kvar i kylen.🙂

#83 KarinJ46

Nej, jag tror inte att det var fettbristen som utlöste det hela utan snarare en födelsedag med lite större mängder överbliven tårta, bullar och kakor än jag hade räknat med.

90,2.

Det blev ett kokt ägg till frukost idag också och sen en tidig lunch på rester av lövbiffrulladerna.

Till kvällsmat åt jag en "omelettröra" gjord på ägg, bacon, spenat och mozzarella. Till det en bit gurka.

sockersorg
2013-03-27 22:01
#85

Knaster, i min kyl står en tårta, prinsesstårta, min favorit, som är kvar sedan dotterns födelsedag häromdagen. Imorgon måste jag vara hemma med dottern som har fått feber. Ensam hemma med sjukt barn. Uttråkad. Den där jävla tårtan skrämmer livet ur mig!!! Undrar om jag kan be karln ta med sig den till sitt jobb… Jag förstår varför du trillade och hoppas att jag kan lära av ditt misstag. Kämpa på!!!

Knaster
2013-03-27 22:23
#86

#85 sockersorg

Ja, jag förstår hur du känner för tårtan och jag tror nog att det kan vara en bra idé att försöka "bli av" med den. Jag lyckades som tur var pracka på en vän en ganska stor bit av min tårta, annars hade jag nog fortsatt att äta både den och antagligen en massa annat också.

90,2.

Det sista av lövbiffsrulladerna till frukost.

Köttgryta med rättika och lite gurka till kvällsmat.

Knaster
2013-03-28 21:35
#87

90,4.

Idag åt jag varmrökt lax med avokado och majonnäs till frukost.

På kvällen blev det revbensspjäll.

glitterfisk
2013-03-28 22:17
#88

Gott att se att du är tillbaka i de rätta hjulspåren!

Knaster
2013-03-29 21:28
#89

#88 glitterfisk

Ja, det är ganska skönt att det inte blev värre i alla fall.

90,2.

Till sen frukost, eller kanske tidig lunch, fick det bli fläsklägg med rättika och majonnäs och på kvällen åt jag ugnsstekt lax med limeaioli, lite hollandaise och sallad på gurka, tomat och isberg.

Knaster
2013-03-30 22:23
#90

89,9.

Till frukost åt jag en mandelfralla med leverpastej, gul paprika och lite avokado.

Senare blev det påskmiddag med bl.a. sill, gravad lax, rökt älg, ägghalvor med majonnäs och räkor, prinskorv, köttbullar, lax med romsås, ost- och lökpaj (som jag inte åt skalet på) och säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg.

På kvällen blev det några ischoklad och äggtoddy. Åt bara lite av äggtoddyn för den blev inte god alls.

Annons:
Knaster
2013-03-31 23:30
#91

90,4.

Sov länge så det blev ingen frukost, i stället åt jag två kokta ägg med örtsalt mitt på dagen.

På eftermiddagen åt jag salta mandlar och sen ställde jag mig och bakade småkakor.💣Åt upp alla utom en.😮

Rester av den ugnsstekta laxen med hollandaisesås och blandad sallad till kvällsmat.

Kajak11
2013-03-31 23:38
#92

glad påsk i fortsättningen. Bra påskmat du hade i går. Ja svårt med högtiden och maten. Jag äter för mycket i alla fald.

Knaster
2013-04-01 22:11
#93

#92 Kajak11

Tack och glad fortsättning på påsken till dig också!

90,4.

Det blev två kokta ägg med örtsalt till sen frukost och sen blev det fler salta mandlar på eftermiddagen.

Till kvällsmat åt jag ett lass revbensspjäll och nu är jag fortfarande proppmätt.

Är ganska nöjd med att det "bara" blev salta mandlar idag. Var ganska nära flera gånger att baka eller fixa till något dumt och onödigt att äta.

glitterfisk
2013-04-02 09:52
#94

Ja, och snart är påsken över och då kanske du är tillbaka på lördagsgott?

Knaster
2013-04-02 22:06
#95

#94 glitterfisk

Ja, tack och lov så är påsken över för den här gången och nu ska jag förhoppningsvis komma tillbaka i normala vanor igen.

91,3.

Till frukost åt jag fläsklägg med blomkål och majonnäs.

På kvällen gjorde jag räkpaj. Supergott!
Till den åt jag sallad på gurka, tomat, paprika, avokado och mozzarella-ost.

Knaster
2013-04-03 21:12
#96

90,7.

Var inte hungrig när jag vaknade och sen sov jag bort hela förmiddagen så det första jag åt var resterna av räkpajen vid halv två.

Till kvällsmat blev det plättar med smör, crème fraiche och nötmüsli.

Kajak11
2013-04-03 22:20
#97

Tack för tippset om räkpaj.

Har det lite roligt, för fler av mine bekannte från Danmark har just upptäckt LCHF:-) Dom har hittat den danska sidan: madbandiiten.dk

Om du läsar danska har hon fina receptor och kanske du kan få tipps dåar ochså.

Annons:
Knaster
2013-04-04 21:55
#98

#97 Kajak11

Jag är tyvärr inte särskilt bra på danska men tack i alla fall! 🙂

89,6.

Till frukost åt jag några skivor bacon och lite senare på dagen blev det tre kokta ägg med örtsalt.

Till kvällsmat åt jag lammchorizo med coleslaw och några cocktailtomater.

Knaster
2013-04-05 22:49
#99

90,0.

Till frukost åt jag fläsklägg med coleslaw och mitt på dagen blev det en skål med yoghurt, grädde och nötmüsli.

På kvällen åt jag varmrökt lax, coleslaw och avokado.

Knaster
2013-04-06 21:35
#100

89,7.

Idag åt jag mandelfralla med leverpastej och paprika till frukost.

Sedan gjorde jag vaniljkräm som jag åt som den var och sen blev det salta mandlar.

På kvällen åt jag en avokado med olivolja och salt. Efter det åt jag två ganska stora portioner yoghurt med grädde och nötmüsli också.

😕🤢

vonki_13
2013-04-06 21:39
#101

Vad äter du för leverpastej? Alltid gillat leverpastej men när jag kollat runt ligger alla ganska högt, även dom som är mer som "pate" som jag hittat på :(

Knaster
2013-04-07 21:20
#102

#101 vonki_13

Det är sådan som jag gjort själv, efter Margaretas recept på kycklinglevermousse.

89,3.

Idag har jag knappt varit hungrig alls. Har druckit kaffe med grädde och kokosfett under dagen och först på kvällen åt jag makrill i tomatsås och avokado.

Knaster
2013-04-08 21:34
#103

89,2.

På morgonen åt jag ett kokt ägg med örtsalt och till lunch gjorde jag omelett med spenat, ost och cocktailtomater.
Omeletten åt jag av till kvällsmat också.

Knaster
2013-04-09 22:09
#104

89,5.

Tittade en stund på ett kokt ägg till frukost men var inte hungrig så det blev uppätet av lilltösen i stället.

Gjorde ost- och tomatomelett till lunch och på kvällen åt jag entrecôte med beasås.

Annons:
Knaster
2013-04-10 22:10
#105

89,5.

Till frukost åt jag upp andra halvan av lunchomeletten från igår.

Till kvällsmat åt jag köttbullar med beasås, kokt broccoli, gurka och cocktailtomat.

Knaster
2013-04-11 21:48
#106

89,5.

Idag har jag bara ätit två stora skivor entrecôte med beasås mitt på dagen.

Trodde jag skulle bli hungrig nu på kvällen men det har inte inträffat ännu.

KarinJ46
2013-04-12 06:12
#107

hej Knaster! du skriver så kortfattat nu för tiden.

Är allt som det ska?

Kram!

BlackSwan
2013-04-12 08:30
#108

Hej Knaster. Jag tycker att det verkar som att du oftast äter väldigt lite sammanlagt. Äter du för lite? Tror du att din kropp går på sparläge? Med din mathållning borde det stadigt gå neråt.


Knaster
2013-04-12 22:30
#109

#107 KarinJ46

Ja, jag känner mig både kortfattad och tråkig för det mesta. Mår mycket sämre än vanligt sedan ett tag, troligtvis eftersom jag har bytt min antidepressiva medicin. Ska nog byta tillbaka om senast några veckor hoppas jag.

#108 BlackSwan

Nja, jag tror inte att jag äter för lite.. De gånger jag reggar maten så brukar det ligga mellan minst 1600 och lite drygt 2000 kcal, oftast åt det lite högre hållet.
Nu de senaste veckorna (kanske t.o.m månaderna) så har jag snarast slarvat lite med att vänta på att bli hungrig och jag har ätit mer efter sällskap och klocka än efter hunger, plus att jag många gånger har fortsatt att äta trots att jag egentligen kännt mig mätt. En annan faktor är nog att jag inte klarat/orkat att gå mina vanliga små promenader (15-20 min ca 4-5 ggr/vecka) på ganska länge.

88,9.

Idag åt jag ett kokt ägg, en avokado och en burk makrill i tomatsås till frukost.

Till mellenmål blev det ett kokt ägg med örtsalt och på kvällen åt jag stekt högrev med beasås, gurka och röd paprika.

glitterfisk
2013-04-13 16:30
#110

Hoppas att du snart får må bättre! Själv längtar jag efter sol och vår och inga minusgrader!

Knaster
2013-04-13 21:32
#111

#110 glitterfisk

Tack! Jag hoppas också på att börja må bättre snart.🌈

88,4.

Gjorde en mandelfralla med leverpastej och avokado till frukost.

Under dagen har jag ätit några rutor choklad och lite salta mandlar.

Till kvällsmat åt jag stekt högrev med beasås, paprika och lite gurka.

Annons:
Kajak11
2013-04-13 23:56
#112

tillbaka på lågstå vikt….gir det bättre humör:-)? Ja kanske lätt att säga men…

KarinJ46
2013-04-14 20:01
#113

Hoppas att det vänder snart, tänker på dig!

Peppkramar

Knaster
2013-04-14 21:40
#114

#112 Kajak11

Ja, visst är det skönt att vara tillbaka på den vikten igen men det räcker tyvärr inte särskilt långt mot depression/ångestsyndrom.

#113 KarinJ46

Tack! Det värmer. 🌺

88,5.

Till frukost blev det ett kokt ägg och en skål yoghurt med grädde och nötmüsli.

Till lunch åt jag stekt högrev och beasås och till kvällsmat blev det det sista av högreven med beasås och chèvregratinerade rödbetor.

Knaster
2013-04-15 21:30
#115

89,1.

Till frukost åt jag rester av rödbetorna med getost tillsammans med fläsklägg. Ingen höjdarkombination, men hungern är bästa kryddan som det sägs så det gick ner utan problem ändå.

Till kvällsmat blev det stekt lax med romsås och lite tomat.

Knaster
2013-04-16 21:28
#116

89,5.

Idag åt jag rester av laxen och romsåsen till frukost.

På kvällen blev det älgfärssås med sjögräsnudlar. Nudlarna smakade inte illa men de tillförde inte något speciellt heller.

glitterfisk
2013-04-16 23:00
#117

Nu låter det sådär gott igen!

Lax med romsås och rödbetor med chevre….

Knaster
2013-04-17 21:37
#118

#117 glitterfisk

Jo, väldigt gott. Problemet är ju bara att jag knappt vet hur man ska hinna med att äta allt gott som går att laga.

89,5.

Idag fick det bli burkfrukost. En burk tonfisk, en burk vit sparris och en rejäl klick citronmajonnäs.

Till kvällsmat åt jag kyckling med pesto, crème fraiche, soltorkade tomater, parmesan och valnötter. Till det rädisor och röd mangold.

Annons:
Knaster
2013-04-18 21:28
#119

90,1.

Först åt jag ett kokt ägg med örtsalt på morgonen och lite längre fram på förmiddagen gjorde jag en omelett med musslor, ost och tomat. Den åt jag sen av även till kvällsmat.

Knaster
2013-04-19 21:51
#120

90,6.

Till frukost blev det två kokta ägg med örtsalt.

Till lunch åt jag en massa revbensspjäll och på kvällen gjorde jag slut på de som var kvar.
På eftermiddagen åt jag några mandlar och paranötter också.

Knaster
2013-04-20 22:24
#121

90,1.

Idag åt jag omelett med skinka, champinjoner och ost till frukost.

Kvällsmaten blev biff med beasås, tomat, paprika och rädisor.

Under dagen åt jag kladdkaka med grädde och hallon och på kvällen blev det mandel och några bitar choklad.

Knaster
2013-04-21 21:36
#122

89,5.

Till frukost och lunch åt jag omelett med ost och skinka.

På kvällen blev det älgfärsburgare med ost, hamburgerdressing, strimlad vitkål, tomat, rödlök och ketchup.

Knaster
2013-04-22 21:34
#123

89,6.

Gjorde slut på den sista älgfärsburgaren med tillbehör till frukost och åt även en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

På kvällen blev det kolja med tomatpesto och crème fraiche i ugnen och till det röd paprika och strimlad rättika.

Knaster
2013-04-23 21:20
#124

89,8.

Till frukost åt jag fläsklägg med rättika och majonnäs.

Mitt på dagen blev det några plättar med smör och nötmüsli och till kvällsmat resterna av tomatpestofisken.

Har varit lite hungrigare än vanligt och också ätit lite mer än vanligt idag.

[WickedAlly]
2013-04-23 21:33
#125

Du verkar äta så himla god mat, vattnas i munnen när jag läser vad du ätit :)

Tycker väl egentligen att jag äter god mat jag också, dumt att äta den annars, haha. Men det är samma om och om igen, jag är för lat för något annat.

Annons:
Knaster
2013-04-24 21:32
#126

#125 WickedAlly

Jo, jag äter oftast väldigt god mat.🙂

90,1.

Till sen frukost blev det en mandelfralla med mycket smör och mycket ost.

På kvällen åt jag stekt hjortkött med gräddstuvad svartkål med fetaost och valnötter. Lite gurka till det.

Knaster
2013-04-25 21:35
#127

90,1.

Två kokta ägg med örtsalt till frukost och till lunch blev det resterna av hjortköttet och svartkålsstuvningen.

På kvällen åt jag stekt högrev med beasås.

Knaster
2013-04-26 22:16
#128

89,7.

Till frukost åt jag högrev med beasås.

Mitt på dagen blev det ett kokt ägg med örtsalt och till kvällsmat åt jag rökt makrill och laxpaté med majonnäs och två cocktailtomater.

Knaster
2013-04-27 22:23
#129

89,6.

Till frukost blev det högrev med beasås.

Mitt på dagen åt jag laxpaté med majonnäs. Sedan blev det jordgubbar med grädde och hackad choklad plus två LCHF-kanelbullar och sedan salta mandlar dessutom.

Knaster
2013-04-28 21:19
#130

89,9.

Var inte hungrig på morgonen så det blev ingen frukost.

Till lunch åt jag rödbetssallad med chèvre och honungsrostade valnötter.

På kvällen blev det ost- och sparrisomelett med lammchorizo och lite röd mangold.

Knaster
2013-04-29 21:52
#131

90,0.

Resterna av ost- och sparrisomeletten till frukost.

Testade att baka med Bakerix som jag beställde förut nån gång och åt två såna frallor med smör och ost till mellanmål.

Till kvällsmat åt jag LCHF-pannkaka med tinade hallon och lite vispad grädde.

Knaster
2013-05-01 21:35
#132

Hade inte tillgång till dator igår.
Vikten var 90,0.
Åt två Bakerixfrallor, den ena med leverpastej och gul paprika och den andra med smör och ost.

Blandade nötter under dagen och grillat kött med beasås, stekt zucchini och aubergine och blandad sallad till kvällsmat.

Idag:

Hade ingen våg.

Äggröra och bacon till frukost och sedan lite blandade nötter.

Grillat kött med beasås, kokt broccoli och blandad sallad till kvällsmat.

Annons:
Mozzarellan
2013-05-02 07:02
#133

Låter alltid så gott med det du äter.😃

Knaster
2013-05-02 22:19
#134

90,8.

Två kokta ägg med örtsalt under dagen, sedan varmrökt lax, avokado och majonnäs till kvällsmat. På kvällen gjorde jag ostchips och åt dessutom en massa salta mandlar. Mindre bra.

Knaster
2013-05-03 21:03
#135

90,4.

Lite bacon på morgonen och sedan stekt högrev med beasås till lunch.

Till kvällsmat gjorde jag omelett med ost och tomat.

Knaster
2013-05-04 21:53
#136

89,4.

Idag blev det en röra av makrill i tomatsås, avokado, ett kokt ägg och lite färskost till sen frukost.

På kvällen åt jag stekt högrev med beasås och tomat.

Har också gjort kokoschokladbollar som "lördagsgodis".

Knaster
2013-05-05 21:37
#137

89,4.

Fläsklägg med vitkål och majonnäs till frukost.

Till kvällsmat skar jag ett hjorthjärta i små tärningar, brynte dem och hällde på en skvätt grädde, lite rödvin och några frysta kuber hjortbuljong. Kryddade med lite salvia och vitpeppar och lät det puttra ihop. Sist lade jag i några frysta lingon. Till det åt jag en klick färskost, en halv tomat och lite gurka.

Knaster
2013-05-06 21:53
#138

89,4.

På morgonen åt jag några skivor ost och lite avokado och mitt på dagen en bakerix-fralla med smör och ost.

Till kvällsmat åt jag ugnsgrillad kyckling med guacamole.

Knaster
2013-05-07 22:34
#139

89,7.

Till frukost åt jag turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Stekt högrev med beasås till lunch och till kvällsmat gjorde jag räkpaj med ostchips och sallad på ruccola, paprika och solroskärnor.

Annons:
Knaster
2013-05-08 22:42
#140

89,8.

Idag åt jag rester av räkpajen och ruccola till frukost.

Till kvällsmat blev det ett blandplock med kyckling, majonnäs, avokado, mozzarella och tomat.

Blev hungrig igen nu på kvällen så det fick bli en mandelfralla med smör och ost.

Knaster
2013-05-10 21:17
#141

Hade inte tillgång till dator igår.
Vägde 89,8 kg.

Till frukost åt jag ostomelett.

På kvällen blev det grillad fläskytterfilé med beasås och blandad sallad. Två glas rödvin. 
Jordgubbar med hackad choklad och grädde till efterrätt.

Idag hade jag ingen våg.

Ostomelett med bacon till frukost.

På kvällen åt jag varmrökt lax med majonnäs och rättika.

Som kvällssnacks har jag ätit några bitar färsk kokos.

Knaster
2013-05-11 22:10
#142

90,0.

Till frukost åt jag två kokta ägg och sardiner i tomatsås.

Två LCHF-bullar till eftermiddagsfikat.

Till kvällsmat åt jag broccoli- och fläskgratäng med tomat och på kvällen gjorde jag chokladbollar.

Knaster
2013-05-12 23:04
#143

90,0.

Var inte hungrig på morgonen men framåt lunch åt jag ett kokt ägg med örtsalt. Sedan blev det inget mer (förutom kaffe med kokosfett och grädde) förrän på kvällen då jag åt varmrökt lax med hollandaisesås, tomat och strimlad rättika.

Knaster
2013-05-13 21:47
#144

89,7.

Rester av broccoli- och fläskgratängen från i förrgår till frukost.

Till kvällsmat åt jag stekt högrev med beasås och på kvällen blev det några ostchips.

Knaster
2013-05-14 22:32
#145

90,0.

Gjorde omelett med ost, tomat och musslor som jag åt både till frukost och kvällsmat.

På kvällen åt jag några salta mandlar och en liten bit brie.

Anelis
2013-05-14 23:04
#146
Annons:
Knaster
2013-05-15 21:56
#147

90,1.

Fläsklägg med majonnäs och vitkål på morgonen och på förmiddagen åt jag en skål salta mandlar.

Till kvällsmat åt jag stekt högrev med beasås, röd paprika och vitkål.

Mozzarellan
2013-05-16 11:56
#148

Hej där, Undrar bara om du gör dina salta mandlar själv eller köper dom?! Om du gör själv, hur gör du då?? Låter så himla gott och skulle vilja ha salta mandlar när jag är i solen , hittills har jag knaprat på en bit pecorino ost som är rätt salt i smaken. Känner mig ibland rätt grinig utan rätt mängd salt i kroppen.

Knaster
2013-05-16 22:54
#149

#148 Mozzarellan

Jag köper Nutisals Almond Mix. Jättegoda.

90,3.

Gjorde äggröra som jag åt med makrill i tomatsås till frukost.

På kvällen åt jag stekt fransyska med beasås, gurka och gul paprika.

KarinJ46
2013-05-17 11:47
#150

Hej Knaster, vill bara säga att jag läser din tråd varje dag, men det är inte så lätt att kommentera dina korta inlägg.

Hoppas du mår bättre snart, jag saknar dina dagboksberättelser som du brukade skriva! 💋❤️

Mozzarellan
2013-05-17 13:07
#151

Asch. Dom nötterna kan ja ju inte hitta här i Italien… Får be någon ta med ner några påsar i sommar. Lät väldigt gott iallafall. Provsmakade på Kajsa Varg några salta mandlar under min visit i Stockholm, givetvis glömde jag av vem som gjort dom!!! Läser oxå din tråd varje dag och det låter alltid så gott.

Knaster
2013-05-17 22:46
#152

#150 KarinJ46

Tack! Det värmer det du skriver. Jag hoppas också att jag ska börja må bättre snart. Förstår att det är svårt att kommentera och det är verkligen inget som jag förväntar mig att du eller någon annan ska göra.

#151 Mozzarellan

Det finns ju andra märken också men jag har provat några olika sorter och de här är de absolut godaste salta mandlar jag hittat än så länge.

90,3.

Gjorde en mandelfralla som jag åt med leverpastej och några tunna skivor äpple(!) på till frukost.

Till lunch åt jag stekt högrev med beasås.

På kvällen fick det bli babybel-ostar i bilen på väg hem.

Knaster
2013-05-18 23:15
#153

89,4.

Gjorde LCHF-gröt med kanel som jag åt med en klick crème fraiche till frukost.

Till lunch åt jag stekt fransyska med beasås och på kvällen åt jag minimozzarella.

Sen blev det en stor portion jordgubbar med grädde och hackad choklad och efter det en massa salta mandlar.

Annons:
majsan76
2013-05-19 12:08
#154

Heja på!!! Vad du kämpar, och vad roligt att få läsa dina dagliga menyer! Vad är lchf gröt? Recept? Kämpa vidare:)

Knaster
2013-05-19 23:10
#155

#154 majsan76

Tack!
Gröten gör jag såhär:

Smält 30g smör och rör ner 1dl grädde, 1msk kokosnötsmjöl, 2 ägg och lite kanel eller vaniljpulver.
Rör på svag värme tills det tjocknar.

90,0.

Klev inte upp förrän efter lunch så vid halv två åt jag fläsklägg med vitkål och majonnäs.

Till kvällsmat blev det vit fisk i ugn under ett täcke av tomatpesto och crème fraiche. Till det åt jag spenat med olivolja och salt.

Knaster
2013-05-20 21:45
#156

90,3.

Äggröra med lite bacon till frukost.

Mitt på dagen åt jag resterna av fisken från igår och till kvällsmat blev det fläskkarré med beasås och spenatblad.

Knaster
2013-05-21 22:50
#157

90,3.

Ett ägg med örtsalt och två med majonnäs på förmiddagen.

Två småkakor garnerade med varsitt hallon till eftermiddagsfikat.

Till kvällsmat åt jag karré med beasås och på kvällen åt jag ytterligare tre småkakor.

Kajak11
2013-05-21 23:00
#158

Oj det ser bra ut med dom kakor. Men jag våger inte kakor, sätter i gang sötsuget.  Det enda jag vågar är lite lakritspulvar I en låtsas glass. Det är en glass av vispad grädde, vaniljpulvar och lite lakritspulvar - in i frysen och ut och ät. Lat glass:-) du har bra mat Knaster. Godnatt.

Knaster
2013-05-22 22:03
#159

#158 Kajak11

Glassen låter god. Har faktiskt aldrig provat lakritspulver, kanske borde göra det nån gång.

90,1.

På förmiddagen gjorde jag äggröra med spenat och mozzarella.

Till kvällsmat åt jag varmrökt lax med vitkål och majonnäs.

Knaster
2013-05-23 21:55
#160

89,9.

Till frukost åt jag varmrökt lax med vitkål och majonnäs.

Till kvällsmat strimlade jag hjorthjärta som jag stekte med champinjoner, lök och lite bacon. Hällde på grädde och buljong och puttrade ihop det en stund. Till det åt jag tomat och fetaost.

Annons:
Knaster
2013-05-24 21:51
#161

90,0.

Började dagen med äggröra med lite tomat och fetaost samt lite bacon.

Mitt på dagen åt jag en mandelfralla med smör och ost.

Efter lite äventyrligheter (läs bilen gick sönder) så blev jag bjuden på grillad karré med smör och blandade grönsaker. Dessutom tre glas vin.🤪
Nu är jag äntligen hemma.🥵

Knaster
2013-05-25 23:41
#162

89,4.

Till frukost blev det stekt fransyska med beasås och till kvällsmat åt jag varmrökt lax med blomkål och majonnäs.

Under dagen har jag ätit en massa mandlar och jordgubbar med mascarpone, grädde, hackad choklad och lime.

Kajak11
2013-05-26 00:03
#163

Varmrökt lax bra:-) För mycket hemlagad glass på blåbär för mycket så nu har jag nog förstört detta med vikten igen…..hmm. Åt för mycket då jagg hade gästar.

Godnatt Knaster.

Knaster
2013-05-26 22:01
#164

90,1.

Till frukost åt jag makrill i tomatsås, en klick mascarpone och två kokta ägg med majonnäs.

Till kvällsmat blev det stekt kyckling med limeaioli och kokt broccoli.

På eftermiddagen gjorde jag rabarberpaj med grädde som jag (såklart🤢) åt alldeles för mycket av.

Knaster
2013-05-27 22:24
#165

90,3.

Kyckling med limeaioli till frukost.

Gjorde slut på resterna av rabarberpajen med grädde på förmiddagen.

Till kvällsmat åt jag det sista av kycklingen med aioli och broccoli.

Knaster
2013-05-28 21:50
#166

90,2.

Några bitar Brieost på morgonen och lite senare två kokta ägg med majonnäs.

Kvällsmaten blev grön sparris med smör och salt och sedan tacofärs med lite hyvlad ost och mâchesallad.

Provsmakade till sist lite nygjord leverpastej (kycklinglevermousse) också.

Knaster
2013-05-29 23:27
#167

89,9.

Leverpastej och paprika på morgonen.

Mitt på dagen gjorde jag omelett med ost och tomat.

Hade tänkt äta något på kvällen men blev inte hungrig och sen glömde jag bort det. Äter nog mer i morgon i stället.

Annons:
Knaster
2013-05-30 22:09
#168

89,9.

Några bitar Brie till frukost.

Till lunch åt jag en stor portion med fläsklägg, vitkål och majonnäs.

Var inte hungrig på kvällen men sällskapsåt lite kokt broccoli och blandad sallad med olivolja och salt. Kändes ganska lagom och jag är fortfarande inte hungrig.

Mozzarellan
2013-05-31 12:58
#169

Oh vad rabarberpaj lät gott…. Vad har du för recept på den?? Skall prova leverpastejen med… Har lite torka när det gäller o variera maten. Ha en bra dag.

Mozzarellan
2013-05-31 13:00
#170

Ps, har gjort den pastejen en gång, blev kanon men jag hade för mycket smör i…. Glömt av receptet, men nu skall jag testa igen.

Knaster
2013-05-31 22:12
#171

#169, #170 Mozzarellan

Ja, rabarberpajen var verkligen god.
Jag skar rabarbern i små bitar och hällde på lite ICA's sötströ.
Sedan gjorde jag degen till småkakor och smulade över.

Kan man ha för mycket smör?🤔😉

90,5.

Till frukost blev det turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Salta mandlar till mellanmål och till kvällsmat åt jag varmrökt lax med spenat och majonnäs.

Ytterligare några mandlar på kvällen.

Kajak11
2013-05-31 22:27
#172

Tack för tipps:-)
Nix, aldrig för mycket smör. Har smör i kaffet….och det är bra….

Får titta lite på den deg, kanske utan socker, eller blir det för surt med rabarber utan socker?

Mozzarellan
2013-06-01 10:04
#173

Mums, hoppas hitta rabarber idag. De jag planterat hos en tant här vill inte ta sig efter fem fantastiska år med rikliga skördar. Dom blir bara gula o veka stjälkar. Hihi, tog en massa extra smör i den pastejmoussen….frös även in lite. Men det blir även lokalodlade färska jordgubbar idag. Då vädret vart så svalt så är jordgubbarna försenade iår.

Knaster
2013-06-01 23:06
#174

#172 Kajak11

Ja, för mig skulle det nog bli för surt helt utan sötning.

89,6.

Till frukost åt jag stekt fransyska med beasås.

På eftermiddagen åt jag en massa glass gjord på hallon, blåbär, grädde och hackad choklad.

Till kvällsmat blev det fläsklägg med vitkål och majonnäs och senare på kvällen åt jag salta mandlar.

Annons:
Knaster
2013-06-02 23:23
#175

90,2.

Sov förbi frukosthungern så först på eftermiddagen blev det några skivor ost. Sedan åt jag omelett med Brieost på kvällen, det som jag hade tänkt till frukost egentligen.

Fick en massa rabarber och då var jag ju tvungen (eh, ja alltså..😞) att göra rabarberpaj. Åt tre portioner med grädde.

Knaster
2013-06-03 21:13
#176

90,2.

Stekt fransyska med beasås till frukost.

Ost- och skinksallad till lunch och grillad karré med beasås och blandad sallad till kvällsmat. Efter det en liten bit Brieost.

Knaster
2013-06-04 21:58
#177

89,4.

Lite leverpastej och några bitar bacon på morgonen och till lunch åt jag grillad karré med beasås.

På kvällen åt jag upp den sista karrébiten och dessutom gjorde jag äggröra med lite spenat och mascarpone i.

Gjorde slut på resten av rabarberpajen under dagen. Totalt tre portioner.

Knaster
2013-06-05 22:22
#178

89,9.

Lite Brieost på morgonen.

Till kvällsmat åt jag ugnsstekt lax med hollandaisesås och kokt broccoli.

Knaster
2013-06-06 21:35
#179

89,9.

Till frukost åt jag en mandelfralla med leverpastej och gul paprika.

Lunchen bestod av lax från igår med hollandaisesås.

Öste iväg på en strandutflykt med barnen framåt kvällen och tog med stekta köttbullar och korvbitar, paprika, gurka, cocktailtomater och brieost. Perfekt plockmat.

Knaster
2013-06-07 21:48
#180

90,4.

Till frukost åt jag det sista av laxen med hollandaisesås.

Mitt på dagen blev det lite blandade rester av picnicmaten.

Till mellanmål åt jag några mandlar och paranötter och till kvällsmat gjorde jag en röra på tonfisk, vitkål, rödlök och majonnäs.

Knaster
2013-06-08 22:34
#181

90,4.

Två kokta ägg med majonnäs som första mål och några timmar senare en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.

Till kvällsmat åt jag karré med beasås.

På kvällen blev det lite mörk choklad.

Annons:
Knaster
2013-06-09 22:31
#182

90,4.

Till frukost gjorde jag äggröra med mozzarella.

Till kvällsmat blev det stekt högrev med beasås och kokt sparris.

Sen gjorde jag rabarberpaj också. Som jag åt av med grädde.

Knaster
2013-06-10 21:23
#183

91,0.

Högrev med beasås till frukost.

Till fikat åt jag rabarberpaj med grädde och till kvällsmat blev det mer högrev med beasås, gurka och tomat.

Knaster
2013-06-11 22:23
#184

91,0.

Till frukost åt jag några bitar Brie och lite bacon.

Till lunch blev det varmrökt lax med vitkål och majonnäs.

På kvällen åt jag pyttipanna med korv, fläsk, rotselleri och bortpetad potatis.

Knaster
2013-06-12 22:17
#185

91,5.

På morgonen åt jag jordgubbar med grädde.

På kvällen blev det kycklingsallad med Ceasardressing och efter det en apelsinklyfta och en näve mandlar.

Knaster
2013-06-13 22:57
#186

91,5.

Omelett med mozzarella till frukost.

Lammstek med persiljesmör och lite myntagelé till lunch.

Lax i ugn med hollandaisesås till kvällsmat.
 
För att fira skolavslutningen så gjorde jag efterrätt med jordgubbar, grädde och Chokladmousse.
Så långt var allt gott och väl. Mindre bra blev det när jag åt fyra stora portioner av det. Mår illa. Och det är definitivt inte lördag idag heller. 😞🤢😕

Knaster
2013-06-14 22:29
#187

91,5.

En bit mozzarellaomelett som var kvar från igår till frukost.

Till lunch åt jag fläsklägg med vitkål och majonnäs och till kvällsmat blev det grillad kyckling med limeaioli.

På kvällen blev det lite onödigt många macadamianötter.

Knaster
2013-06-15 22:25
#188

91,5.

Idag gjorde jag american pancakes till frukost. Åt dem med grädde, jordgubbar och lite granatäppelkärnor.

Till lunch åt jag kyckling och limeaioli och på kvällen gjorde jag fiskburgare på lax, torsk, ägg, grädde, lök och olika kryddor. Hollandaisesås och solrosskott till.

På kvällen åt jag macadamianötter.

Annons:
Knaster
2013-06-16 21:44
#189

91,5.

Åt rester av pancakesen med grädde och jordgubbar till frukost.

På kvällen gjorde jag hjortleverbiffar som blev jättegoda. På stekskyn gjorde jag sås som också blev jättegod. Ibland så lyckas man.😍
Till det åt jag gul paprika och lite salladskål.

På kvällen slevade jag i mig en stor skål med jordgubbar, grädde, granatäppelkärnor och hackad choklad. Och därefter åt jag en massa macadamianötter också. Inte bra.😕

Knaster
2013-06-17 22:24
#190

91,5.

Var inte hungrig på morgonen så till lunch åt jag stekt makrill med avokado och majonnäs.

Till kvällsmat åt jag stekt högrev med beasås och smörfräst spenat.

Knaster
2013-06-18 22:28
#191

90,9.

Till frukost blev det varmrökt lax med majonnäs och ett par skivor ost.

Jordgubbar med grädde till eftermiddagsfikat och till kvällsmat blev det stekt högrev med beasås, alfalfagroddar och rädisor.

Knaster
2013-06-19 22:20
#192

91,2.

Idag åt jag ett kokt ägg med majonnäs och några skivor ost till frukost.

Till lunch blev det smörstekta endiver med hackade paranötter.

På eftermiddagen blev det några jordgubbar med grädde och till kvällsmat gjorde jag ostomelett med bacon, alfalfagroddar, rädisor och lite salladskål.

Salta mandlar på kvällen.

Knaster
2013-06-21 23:05
#193

Igår 2013-06-20

91,9.

Kommer inte ihåg vad jag åt och är lite för trött för att orka tänka efter just nu.😴

Idag hade jag inte tillgång till våg.

Åt jordgubbar med naturell yoghurt och hackad choklad till frukost.

Mitt på dagen blev det en grillad hjortburgare med dressing, sallad, lök, tomat och ost.

En massa jordgubbar under dagen men ingen jordgubbstårta eftersom den var bakad med socker och mjöl.

På kvällen åt jag hjortfärssås med några skivor ost.

Mozzarellan
2013-06-22 06:57
#194

Strongt gjort att inte lockas av tårtan. :) Har beställt salta mandlar som snart kommer ner med en god vän. Tack för tipset och de var tillkomed på xtrapris 2st för 50 kr.

Knaster
2013-06-22 22:22
#195

#194 Mozzarellan

Tack! Lyckligtvis så var jag inte ens sugen på att äta något av tårtan så det var inte så svårt att låta bli.

91,8.

Låg kvar i sängen tills efter lunch och när jag pallrat mig upp så åt jag två kokta ägg med örtsalt.

På kvällen åt jag räkor med avokado, crème fraiche och svart caviar.

Under dagen har det blivit jordgubbar med grädde och på kvällen salta mandlar.

Annons:
Knaster
2013-06-23 21:56
#196

91,5.

Två kokta ägg med örtsalt till frukost.

Till kvällsmat gjorde jag sallad på rökt rådjursfjol, isbergssallad, gurka, rädisor och rättika. Till det blev det dressing gjord på crème fraiche, grädde och italiensk salladskrydda.

Nu på kvällen åt jag några ostchips.

Knaster
2013-06-24 22:23
#197

91,7.

Idag blev det rester av salladen med dressing från igår till frukost.

Mitt på dagen åt jag en bit Brieost och till kvällsmat åt jag tjälknöl gjord på älg med beasås.

På kvällen åt jag en skål turkisk yoghurt med grädde, jordgubbar och nötmüsli.

Knaster
2013-06-25 22:08
#198

92,0.

Tjälknöl med beasås till frukost/lunch.

På kvällen åt jag rådjursfjol, matjessill, kokta ägg med majonnäs och råa blomkålsbuketter.

Knaster
2013-06-26 23:21
#199

92,0.

Rådjursfjol och ett kokt ägg med örtsalt på förmiddagen.

Varmrökt lax med avokado, vitkål och majonnäs till kvällsmat.

Gjorde kladdkaka med grädde och jordgubbar.😟

Knaster
2013-06-27 22:21
#200

91,9.

Till frukost åt jag tjälknöl med beasås.

På kvällen blev det stekt fransyska med beasås.

Har ätit en massa kladdkaka med grädde och jordgubbar under dagen.

Knaster
2013-06-28 22:03
#201

91,1.

Idag blev det mandelfralla med smör och ost till frukost och till kvällsmat åt jag hjortfärssås/röra med en klick smör.

Till mellanmål åt jag några paranötter.

Knaster
2013-06-29 22:16
#202

90,7.

Till frukost åt jag tjälknöl med beasås och till kvällsmat blev det äggröra.

Gjorde vaniljglass som jag åt med jordgubbar och lite vispad grädde.

På eftermiddagen åt jag några paranötter också.

Annons:
Knaster
2013-06-30 21:54
#203

90,8.

Idag blev det äggröra till frukost och avokado och makrill i tomatsås till kvällsmat.

Har ätit massor av glass, jordgubbar och grädde. Mår illa.😕

Knaster
2013-07-01 22:33
#204

91,2.

Började dagen med jordgubbar och grädde.

Till lunch åt jag hjortfärssås med smör.

På kvällen blev det fiskburgare med hollandaisesås och gul paprika.

Har ätit en massa salta mandlar under dagen.

Knaster
2013-07-02 22:41
#205

91,9.

Idag åt jag en mandelfralla med smör, leverpastej, paprika och ost till frukost.

På kvällen blev det tonfisklåda med smör och lite isbergssallad och tomat.

Knaster
2013-07-06 23:05
#206

92,4.

Rökt makrill, crème fraiche och svart caviar till frukost.

Färsbiffar med smör, tomat, paprika och alfalfagroddar till kvällsmat.

En massa jordgubbar och salta mandlar under dagen.

Knaster
2013-07-07 22:52
#207

92,1.

Klev inte upp förrän på eftermiddagen och var inte hungrig så det första målet blev på kvällen då jag åt hjortfärsröra med smör.

Senare tog jag en skål med turkisk yoghurt, grädde, nötmüsli och jordgubbar.

Knaster
2013-07-08 23:40
#208

92,2.

En avokado med olivolja och salt på morgonen.

Till kvällsmat åt jag grillad kyckling med majonnäs och alfalfagroddar.

Macadamianötter på kvällen.

Knaster
2013-07-09 22:55
#209

92,2.

Till frukost blev det kyckling med avokado, alfalfagroddar och majonnäs.

Gjorde blåbärspaj som jag åt med grädde på eftermiddagen.

Till kvällsmat åt jag fläsklägg med vitkål, blomkål, majonnäs och lite crème fraiche.

Annons:
Knaster
2013-07-10 23:55
#210

92,9.

På morgonen åt jag mozzarella och några körsbär.

Till kvällsmat blev det stekt lammkorv med coleslaw och på kvällen åt jag en skål med melonkärnor.

Knaster
2013-07-11 23:33
#211

92,4.

Till frukost blev det resterna av korven med coleslaw från igår.

På kvällen gjorde jag omelett med musslor, tomat och ost som jag åt med lite crème fraiche och isbergssallad.

Gjorde kladdkaka också. Åt den med jordgubbar och grädde.

Knaster
2013-07-12 22:15
#212

92,8.

Åt resterna av musselomeletten till frukost.

På eftermiddagen gjorde jag slut på det sista av kladdkakan med jordgubbar och lite crème fraiche.

Till kvällsmat blev det citronlax med hollandaisesås och lite isbergssallad.

På kvällen åt jag jordgubbar med grädde också.

Knaster
2013-07-13 23:25
#213

92,2.

Citronlax med smör till frukost.

Hjortfärssås med smör och lite isbergssallad till kvällsmat.

På kvällen åt jag jordgubbar med grädde.

Knaster
2013-07-14 23:40
#214

92,2.

Ett kokt ägg med majonnäs och några skivor ost på morgonen.

Några köttbullar och lite gurka och paprika mitt på dagen och till kvällsmat åt jag gravad lax, kokt ägg med majonnäs och avokado.

På kvällen blev det macadamianötter och hallonglass.

Knaster
2013-07-15 22:02
#215

92,0.

Hallonglass.
Macadamianötter.
Mörk choklad.
Jordgubbar med grädde.

Ingen klok mat alls idag.🤢

Hoppas att the bottom is nådd nu och att jag kan äta bättre i morgon.

KarinJ46
2013-07-16 07:22
#216

Stå på dig! Det gick ju så bra med lördagsgodiset förut?

Peppkramar och styrketankar från mig ❤️

Annons:
Knaster
2013-07-16 22:23
#217

#216 KarinJ46

Vet egentligen inte riktigt vad som hände.. Tappade liksom sugen lite. Har mått sämre ganska länge och inte haft nån lust med något alls. Sen var det ett enda undantag som krävdes och sen rasade det mer och mer. Har till exempel slarvat med äggmjölken och bara haft en massa grädde, plus kokosfett, i kaffet de senaste månaderna. Först idag gjorde jag ny äggmjölk. Får se hur det går framöver.

Tack snälla för de uppmuntrande orden!🌺

91,8.

Två kokta ägg med örtsalt till frukost.

Till lunch åt jag makrill i tomatsås och avokado och till kvällsmat hjortfärssås med smör.

Har inte haft någon grädde i kaffet idag, utan bara äggmjölk och kokosfett. 🏆

KarinJ46
2013-07-17 10:09
#218

Bravo! Babysteps, Babysteps. Glöm inte bort att få i dig tillräckligt med fett på morgonen så du står dig under dagen.

Passar på att dela med mig av ett super-duper dressingrecept:

  • 1 ägg

  • 2 vitlöksklyftor

  • Knappt 0,5dl vitvinsvinäger

  • 1 msk dijonsenap

  • 1 msk vatten

  • 2-3dl kallpressad rapsolja

  • salt, peppar och salladskrydda på burk (italiensk/grekisk

Blanda allt nån minut med mixerstav.

Blir det för tunt, ha i mer olja, blir det för tjockt, ha i mer vatten.

Supergott!!

Knaster
2013-07-17 23:22
#219

#218 KarinJ46

Tack för receptet! Är lite dålig på att använda dressing, oftast blir det bara olivolja och salt på grönsaker men jag ska försöka komma mig för med att testa ditt receptet. 🙂

91,8.

Idag åt jag fiskburgare med smör till frukost.

Mitt på dagen blev det en kopp kaffe med grädde på café och till kvällsmat åt jag stekt högrev med smör.

KarinJ46
2013-07-18 07:38
#220

Ser bra ut Knaster! Mera riktig mat och inget efterrättskrafs!

LaRose
2013-07-18 15:47
#221

Hej Knaster och Karin!

Måste bara få ställa en möjligen dum fråga angående dressingreceptet; är det ett rått ägg menar du, eller hårdkokt och hackat? Vill prova ditt recept så fort du svarat.

KarinJ46
2013-07-18 16:22
#222

Rått :-) Det blir typ majonäsdressing.

Knaster
2013-07-18 22:17
#223

91,8.

Två bitar högrev med mycket smör till frukost och på kvällen blev det tre kokta ägg med örtsalt.

Några koppar kaffe med äggmjölk och kokosfett under dagen.

Annons:
Knaster
2013-07-21 22:52
#224

91,7.

Äggröra och avokado till frukost.

Fläskkarré med beasås till kvällsmat.

Knaster
2013-07-22 23:15
#225

90,7.

Avokado med olivolja och salt på morgonen, sedan ostchips under dagen.

Till kvällsmat åt jag revbenspjäll och rå blomkål.

Knaster
2013-07-23 21:53
#226

90,7.

Revbenspjäll till frukost.

Fläsklägg med vitkål och majonnäs till kvällsmat.

Mozzarellan
2013-07-24 07:16
#227

Tack vare ditt tips om saltamandlar har jag nu äntligen fått några påsar. Och dom är ju jättegoda, men har intalat mig att det skal tillföras som mat i kosten då och så. Det salta piffar upp i värmen 😃 Följer din tråd även om jag inte skriver ofta, men klickar på bra inlägg.

Knaster
2013-07-24 22:00
#228

#227 Mozzarellan

Ja, visst är de mandlarna jättegoda! Är verkligen inte avundsjuk på värmen. Här är det ovanligt lagomvarmt, runt 20 grader.

90,6.

Leverbiffar med smör på morgonen.

Rökt makrill med majonnäs, lite gurka och kokt ägg med örtsalt till kvällsmat.

Kajak11
2013-07-24 22:26
#229

Nu äter du strikt igen. Bra:-) Här 28 grader i Skåne och Köpenhamn.

Knaster
2013-07-25 23:38
#230

#229 Kajak11

Ja, det känns skönt att äta ordentlig mat igen och inte en massa annat onödigt hela tiden.

90,7.

Äggröra med bacon till sen frukost.

På kvällen blev det två kokta ägg med örtsalt. 

Några blåbär, kanske tio stycken ungefär, blev det på eftermiddagen också.

Annons:
Knaster
2013-07-26 23:24
#231

90,1.

Två kokta ägg med örtsalt på morgonen och på kvällen åt jag plättar med smör och nötmüsli.

Kajak11
2013-07-27 22:34
#232

Det var inte mycket mat…..kör du något fett faste eller?

Knaster
2013-07-27 22:49
#233

#232 Kajak11

Nej, ingen fettfasta eller liknande. Däremot så dricker jag ju några koppar kaffe med äggmjölk och kokosfett förutom maten så det blir lite mer energi än det låter som.

90,1.

Idag åt jag leverpastej och vitkål till frukost. Bredde vitkålsbladen med leverpastejen som en smörgås.

På eftermiddagen blev det picnic-mat som bestod av revbenspjäll och gurka, paprika och blomkål med färskostdip.

Till kvällsmat åt jag fler revbenspjäll och efter det blev det lite blåbär med grädde.

På kvällen tuggade jag även i mig några salta mandlar.

Kajak11
2013-07-27 23:40
#234

Maten verkar bra.Ja fett kaffet nog bra. Har det i vardagen till frukost men äter för mycket i helgen. Här blwv det nyplockade svarte vinbär och grädde med vanilj pulver och en liten tekaka på LCHF vis efter kyckling och stor portion sallad. Det var ochså nötter mitt på dagen men ett löskokt ägg och ost i morse. Saltet i ost och nötter känns viktig i varmen. ..men för mycket kolhydrater totalt ser jag.

Knaster
2013-07-28 22:08
#235

90,0.

Äggröra med mozzarella och bacon till frukost.

På kvällen blev det karré med beasås.

Knaster
2013-07-29 21:45
#236

90,0.

Till väldigt sen frukost åt jag ugnsstekt lax med hollandaisesås.

På kvällen blev det tre kokta ägg med smör.

Knaster
2013-07-30 21:50
#237

90,1.

Idag åt jag mozzarellaomelett med bacon och vitkål till frukost.

På kvällen blev det några revbenspjäll.

Annons:
Knaster
2013-07-31 22:56
#238

90,1.

Resterna av mozzarellaomeletten med smör till frukost.

På dagen åt jag lite salta mandlar och till kvällsmat blev det lax i ugn med tomat, avokado och romsås.

Knaster
2013-08-01 23:35
#239

90,2.

Rester av laxen med tomat och romsås till frukost.

Ett kokt ägg med örtsalt till mellanmål och köttfärssås med smör och spenat som sallad till kvällsmat.

Knaster
2013-08-05 22:19
#240

91,5.

Köttbullar och mozzarella till frukost och stekt högrev med beasås, tomat och rättika till kvällsmat.

En massa salta mandlar under dagen.

Mozzarellan
2013-08-06 09:25
#241

Mina salta mandlar lär snart vara ett minne blott, alldeles för goda. Och i 35 grader varmt gör salta mandlar underverk.

Knaster
2013-08-06 23:28
#242

91,4.

Till frukost blev det högrev med beasås och tomat.

På kvällen åt jag stekt kycklingfilé med pepparsås, tomat, rättika och lite fetaost.

Ett gäng mandlar till mellanmål också.

Knaster
2013-08-07 23:31
#243

91,1.

Högrev med beasås till frukost.

En massa mandlar mitt på dagen.

På kvällen åt jag två kokta ägg med örtsalt.

Sen gjorde jag en kanel- och kardemummakaka som jag åt upp nästan hela. Blä.🤢

Knaster
2013-08-08 23:44
#244

91,2.

Kokta ägg med smör till frukost.

Till kvällsmat åt jag tacos (utan skal).

En massa macadamianötter och resten av kanel- och kardemummakakan.

Annons:
Knaster
2013-08-09 23:53
#245

91,4.

På morgonen åt jag några ostskivor och till lunch blev det tacofärs med smör.

På kvällen åt jag två kokta ägg med örtsalt.

Gjorde Chokladmousse som jag åt med grädde och hallon.

Knaster
2013-08-10 21:58
#246

90,1.

Turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli på morgonen.

Ett kokt ägg och därefter resterna av chokladmoussen med grädde.

Till kvällsmat åt jag tjocka revbenspjäll och på kvällen gjorde jag kokos-chokladbollar.

Knaster
2013-08-11 22:37
#247

90,1.

Till frukost/lunch åt jag pulled beef med smör.

Till kvällsmat åt jag också pulled beef med smör.

Knaster
2013-08-12 21:35
#248

90,1.

En avokado och en burk makrill i tomatsås med en skvätt olivolja och lite salladstopping (en blandning av solroskärnor, pumpafrön och pinjenötter) till frukost.

En bit brieost till mellanmål och till kvällsmat åt jag pulled beef med smör och tomat.

Knaster
2013-08-16 21:22
#249

90,7.

Pulled beef med smör till frukost.

Ugnsstekt lax med smör på kvällen.

Bakade en mandelkaka som jag ätit en massa av.😟

Mår ovanligt dåligt (psykiskt) så egentligen är det ett mindre under att jag inte äter ännu sämre än jag gör.

totten
2013-08-17 08:19
#250

Duktig ändå!

Knaster
2013-08-17 22:49
#251

#250 totten

Tack!

89,8.

Pulled beef med smör till frukost.

Stekta mini-kabanosser med sallad på spenat, fetaost, salladstopping och olivolja till kvällsmat.

En massa mandelkaka under dagen.

Annons:
Knaster
2013-08-18 21:51
#252

90,6.

Pulled beef med smör till frukost.

Till kvällsmat gjorde jag fiskburgare som jag åt med smör och en tomat.

Knaster
2013-08-19 21:41
#253

90,2.

Rester av minikabanosserna med spenatsallad från i förrgår till frukost.

Pulled beef med smör till lunch och plättar med några björnbär och grädde till kvällsmat.

Knaster
2013-08-20 22:08
#254

90,4.

Fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping till sen frukost.

Till kvällsmat åt jag tjocka revbenspjäll med beasås och tomat.

Knaster
2013-08-21 22:02
#255

90,4.

Idag blev det pulled beef med smör till frukost.

På kvällen gjorde jag omelett med tomat och fetaost.

Knaster
2013-08-22 21:36
#256

89,9.

Till frukost åt jag kokta ägg med smör.

Sedan blev det ett kokt ägg med örtsalt till mellanmål och till kvällsmat åt jag köttfärssås med smör och kokt broccoli med olivolja och salt.

Kajak11
2013-08-23 00:38
#257

Hoppas humöret bättre. ..maten och vikten ser ju bra ut.

Knaster
2013-08-23 22:53
#258

#257 Kajak11

Ja, maten funkar lite bättre igen. Det är skönt. 🙂

89,9.

Idag åt jag köttfärssås med smör till frukost.

Hade tänkt äta nåt kokt ägg mitt på dagen men var fortfarande mätt så det fick bli två kokta med örtsalt på kvällen i stället. En skål kokt broccoli med olivolja och örtsalt på det.

Annons:
totten
2013-08-24 09:06
#259

Godmorgon! 

Härligt under 90!

Knaster
2013-08-24 22:48
#260

#259 totten

God kväll! 👋

89,3.

Fiskburgare med smör till frukost.

Under dagen åt jag några ostchips och till kvällsmat blev det tjälknöl med beasås och kokt broccoli.

Knaster
2013-08-25 20:45
#261

89,3.

Fläsklägg med blomkål och majonnäs till frukost.

På kvällen åt jag omelett med ost, tomat och spenat.

Kajak11
2013-08-26 00:09
#262

Det funkar nuKnaster:-) frukost och kvällsmat ..alltså inget mellemmåltid eller hur? Godnatt.

Knaster
2013-08-26 21:27
#263

#262 Kajak11

Nja, jag brukar ju dricka kaffe med äggmjölk och kokosfett under dagen också så det beror på om man räknar det.

89,6.

Till frukost åt jag resterna av omeletten från igår.

Mitt på dagen åt jag tre kokta ägg med smör.

Till kvällsmat gjorde jag LCHF-pannkakor.

Kajak11
2013-08-26 21:53
#264

Der ser ut att funka. Jagg har haft kaffe och smör till frukost i vardagen, sedan lite lunch och kvällsmat.

Men nu är jag inte så hungrig på morgonen, så i dag var det bara kaffe fram till lunchen som var liten.

Sedan kvälllsmat…men ja, tror att jag har börjat att komma ind i dom där typ "superspararne". Får se, semestern var avsteg.

God natt.

Knaster
2013-08-27 21:55
#265

89,5.

En burk makrill i tomatsås, en avokado, majonnäs och salladstopping till frukost.

På kvällen åt jag köttfärssås med smör och några cocktailtomater.

Annons:
Mozzarellan
2013-08-28 08:14
#266

Hej igen, så är man borta tio dagar och här händer det saker. Härligt och se att det rör på sig neråt 😃😃

Knaster
2013-08-28 21:23
#267

#266 Mozzarellan

Ja, det är verkligen skönt att vikten börjar med en 8:a igen.

89,5.

Till frukost blev det tjocka revben med beasås.

Till kvällsmat gjorde jag fisk i ugn med pesto, soltorkade tomater och crème fraiche på. Till det åt jag avokado och spenat med olivolja.

Kajak11
2013-08-28 22:04
#268

Aj, det går framåt. Viktrekord? Eller Ganske nära…

Hoppas du har fått mer energi till att köra på nu. Det finns ochså batter temperaturer för promenader I dom fina höstnuancer nu. Ljuset är mjukt…och det hjälper. Vi har bra väder I Skåne på länge, inte som före årets sommer…men okej augusti brukar att vara fin på slutten.

Knaster
2013-08-29 21:17
#269

#268 Kajak11

Nej, inget viktrekord. Tror att jag var nere i 88,3 eller 88,4 tidigare.

89,8.

Till frukost åt jag resterna av fisken från igår.

På kvällen blev det kokta ägg med smör.

Mozzarellan
2013-08-29 21:47
#270

En liten undran, hur tillagar du revbenen? Eller är de färdigköpta? Tyvärr finns dom inte färdig här, bara grillad kyckling. Saknar o gnaga på revbensspjäll.

Knaster
2013-08-30 21:06
#271

#270 Mozzarellan

De senaste gångerna jag gjort revben så har jag bara penslat dem med grillolja och satt in dem i ugnen på lite knappt 175 grader, ungefär en och en halv till två timmar. Nån gång i halvtimmen har jag tagit ut dem och penslat på mer grillolja. Nästa gång jag gör såna ska jag försöka komma ihåg att låta dem marinera några timmar först, då blir de ännu godare.

90,0.

Idag åt jag leverpastej och påläggsskinka till frukost.

Mitt på dagen blev det tjocka revben med beasås.

Till kvällsmat åt jag fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping.

Mozzarellan
2013-08-31 07:45
#272

Det skall jag testa, bara värmen ute går ner till 20 annars blir det bastu i köket. :)

Annons:
Knaster
2013-08-31 22:37
#273

90,0.

Till frukost åt jag köttfärssås och smör.

Till mellanmål blev det en avokado med olivolja och till kvällsmat gjorde jag hjortinnanlår med gräddsås på skyn och gurka och paprika till det. Ett glas rödvin också.

På kvällen åt jag några bitar mandelkaka.

Knaster
2013-09-01 21:51
#274

90,0.

Till frukost blev det kokta ägg med smör.

På kvällen åt jag fisk i ugn med pesto, soltorkade tomater, crème fraiche och lite grädde. Till det lite tomat, paprika och vitkål.

Har ätit några bitar mandelkaka under dagen och kvällen också.

Knaster
2013-09-02 21:39
#275

89,9.

Rester av fisken både till frukost och kvällsmat. Lite vitkål och paprika till.

På kvällen åt jag sista biten av mandelkakan och några salta mandlar.

Knaster
2013-09-03 22:00
#276

89,7.

Till frukost åt jag en bit hjortinnanlår med beasås.

Till lunch åt jag fläsklägg med vitkål, avokado, majonnäs och salladstopping.

På kvällen blev det kokta ägg med smör.

Knaster
2013-09-04 21:31
#277

89,9.

Köttfärssås med smör till frukost.

Till kvällsmat blev det hamburgare (utan bröd) med hamburgerdressing, ruccola, purjolök och tomat.

Knaster
2013-09-05 21:36
#278

90,1.

Idag åt jag äggröra till frukost.

Mitt på dagen åt jag en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmusli och till kvällsmat åt jag stekt fläsk med pepparsås och ruccola.

Bakade LCHF-pepparkakor av en mix som jag köpte till i julas men inte hann använda då. Bäst före-datumet hade gått ut nu så hellre än att kasta den så testade jag att använda den. Ingen jättehöjdare men med färskost på så blev det ganska ok. Åt alldeles för mycket.

Knaster
2013-09-06 22:17
#279

90,8.

Pepparkakor med färskost till frukost.

På kvällen åt jag fläsklägg med vitkål, majonnäs och avokado.

Sen gjorde jag kokos-chokladbollar också.

Annons:
Knaster
2013-09-07 21:37
#280

90,1.

Till frukost åt jag kokta ägg med smör.

Till sen lunch blev det revbensspjäll och på kvällen åt jag blåbärskaka med grädde.

Knaster
2013-09-08 21:36
#281

89,8.

Idag blev det en bit paprika med leverpastej, en avokado med olivolja och salt och ett kokt ägg till frukost.

Under dagen åt jag upp resterna av blåbärskakan med grädde.

Till kvällsmat åt jag hjortgryta.

Knaster
2013-09-09 21:26
#282

90,1.

Kokta ägg med smör till frukost.

Hjortgryta till lunch och kvällsmat.

En liten bit Brie på eftermiddagen.

Knaster
2013-09-10 22:12
#283

90,1.

Rökt älgfransyska och Brieost till frukost.

På kvällen blev det kokt ägg med örtsalt.

Åt en massa blåbärskaka med grädde också.😕

Knaster
2013-09-11 22:03
#284

90,3.

Kokta ägg med smör till frukost.

Rökt älgfransyska och några skivor ost mitt på dagen.

Till kvällsmat stekte jag finskuren rökt älgfransyska och bitar av stjälkselleri, hällde på en skvätt grädde och lite riven ost. Till det åt jag en näve machê-sallad med olivolja och salladstopping.

Knaster
2013-09-12 22:17
#285

89,9.

Kokta ägg med smör till frukost.

Till kvällsmat åt jag köttfärssås med smör.

Knaster
2013-09-13 21:54
#286

89,9.

Kokta ägg med örtsalt till frukost.

Till lunch blev det fiskburgare med smör och på kvällen åt jag kokta ägg med smör.

Annons:
Knaster
2013-09-14 23:20
#287

89,4.

Till frukost blev det pulled beef med smör och till kvällsmat åt jag kokta ägg med smör.

På kvällen åt jag en skål salta mandlar.

Knaster
2013-09-15 21:35
#288

88,7.

Kokta ägg med smör till frukost.

Salta mandlar på dagen och till kvällsmat åt jag stekt fläsk, paprika och några skivor ost.

KarinJ46
2013-09-16 12:24
#289

88,7 ser bra ut! 👍

Knaster
2013-09-16 21:34
#290

#289 KarinJ46

Jo, nu har det gått åt rätt håll ett tag.🙂

89,1.

Till frukost åt jag kokta ägg med smör.

Till lunch blev det pulled beef med smör.

På kvällen grillade jag kyckling i ugnen och gjorde en röra på avokado, crème fraiche och finhackade soltorkade tomater till. Hällde på lite olivolja på kycklingen dessutom.

Knaster
2013-09-17 21:29
#291

89,0.

Kokta ägg med smör till frukost.

Fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping till lunch.

Köttfärssås med smör till kvällsmat.

Knaster
2013-09-18 21:54
#292

89,2.

Ugnsstekt lax med smör och en avokado till frukost.

Chili con carne med smör och spenat till kvällsmat.

KarinJ46
2013-09-19 09:39
#293

Smaskens!

Annons:
Knaster
2013-09-19 21:43
#294

#293 KarinJ46

Jo, det var det verkligen! 🙂

89,0.

Kokta ägg med smör till frukost.

På kvällen åt jag kyckling med smör, spenat och avokado.

Knaster
2013-09-20 22:06
#295

88,8.

Pulled pork med smör till frukost och till kvällsmat.

Mandlar och hasselnötter under dagen och kvällen.

Knaster
2013-09-21 23:01
#296

88,8.

Pulled pork med smör till frukost.

På kvällen åt jag tonfisk med avokado, majonnäs och spenat.

Dessutom blåbärskaka med grädde. Ganska mycket.

Knaster
2013-09-22 22:16
#297

Avslutar tråden och fortsätter här.

Upp till toppen
Annons: