Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6509 ggr
gun92884
2013-02-07 15:22

Titta in, vetja!

Mariann och jag gör en engelsk version av hennes blogg: mariannslchf.com

Eftersom jag är medlem på flera lowcarblistor här i Staterna så har jag delat med mig nyheten, och vi har enbart fått positiva svar från de som provbakat.

Nu gäller det att hitta något som vi kan använda istället för Pofiber för det finns inte här.

Annons:
Zepp
2013-02-07 17:44
#1

Tapetklister?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-02-07 18:02
#2

Du e' la' för go' 😊

[Petronella Pip]
2013-02-07 18:56
#3
[Petronella Pip]
2013-02-07 18:58
#4

Hmmm texten försvann… försöker bemästra den nya  verktygslådan..

tänkte lägga en klickbar länk till marianns sida…javascript:nicTemp();

Tja det gick men…. nåja…

[Petronella Pip]
2013-02-07 19:07
#5

Good job btw!!

modesty007
2013-02-07 23:57
#6

Tycker det ser bra ut. Berätta gärna vad ni hittar för alternativ till Pofiber - tror både bok och blogg kan slå i andra engelspråkiga länder, kanske även här i detta smörgåsfrälsta land.

Annons:
yvonnel
2013-02-08 00:22
#7

Skulle man inte kunna kontakta Bos Mill och fråga efter deras intresse, dom har ju så himla många mjölsorter, flera som jag aldrig tidigare hade ens en aning om att de fanns i handeln. Ibland med rek. till bokstavsbarn, huruvida det stämmer vill jag inte uttala mig om, men jag tycker att det verkar finnas en möjlighet, kanske i samarbete med tex. iHerb.

gun92884
2013-02-08 11:49
#8

#6 Vilket land bor du i? Smörgåsfrälst land … Storbrittanien?

#7 

Jag har en lång lista med producenter som vi kontaktar. Om de vill sälja böcker är tveksamt, däremot kan man länka och bli affiliated och ha annonsering.

Om du menar Bob's Red Mill så är de egentligen bara intressanta för denna blog om det cocosmjöl eftersom det gäller lowcarb. Och det är inte för att de är särskilt lowcarb men de är lättast att hitta i matvaruaffärer. Likaså deras flax frön och chia frön. De flesta unika mjölsorterna de säljer har alldeles för hög kolhydratprocent för att kunna ingå i lowcarbrecept … dessutom kan många sorter inte användas självständigt utan måste blandas med ett annat, ofta högkolhydratmjöl.

gun92884
2013-02-08 12:00
#9

#5skrivet  Tack Petronella!

Nu lade jag in en direktadress … fungerar den?

http://www.mariannslchf.com/

modesty007
2013-02-08 12:06
#10

Rätt gissat Gun, det finns enstaka pionjärer men generellt långt efter, skulle även kunna skrivit chips (eller crisps som de kallas här) älskande land och som de med fördel äter till lunch mackan. 

gun92884
2013-02-08 13:46
#11

#10 

Var bor du? Jag bodde i London (Hampstead) sent 60-tal och en del av 70-talet i Edinburgh och Coldstream. Jodå, en påse crips till två-skivors mackan av vitt bröd och cheddar eller något mystery meat emellan. Eller varför inte stoppa in några chips emellan och få en chip buttie

gun92884
2013-02-08 13:48
#12

Ser att det är nya Smileys … hur ser man vad de betyder? Det syns inte som de gamla gjorde.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-02-08 14:20
#13

Ha ha, GUN   riktigt roligt att jobba med dig!

Ja det vore jätte roligt om bok och blogg kunde nå ut till andra engelsktalande länder och också andra länder där man ändå förstår engelska. 

fattar heller inget om dessa nya gubbar

#1 

Annons:
modesty007
2013-02-08 14:45
#14

Gun, bor i Hants (eller Hampshire för er som inte är vana vid våra märkliga förkortningar). Inte mycket verka ha förändrats på matvane sidan. Tror faktiskt det finns chip butties dvs 2 skivor vitt eller brunt bröd med chips (pommes frittes) emallan + den obligatoriska påsen crisps. Min fundering var att med bättre alternativ till bröd kanske även britterna hänga med på tåget, typ en lchf bacon buttie eller en roast bap. 

Det här ny smilies är faktiskt kul.

yvonnel
2013-02-08 14:54
#15

#8 Gun

Nej, jag menar att något av dessa företag kunde skaffa fram Pofiber, att det blev tillgängligt på den amerkanska osv. marknaden. Det finns ju redan i produktion här i Sverige, så omöjligt ska det ju inte vara. iHerb tex säljer ju den svenska KanJang förkylningsmedicin och gör stoor business av det. Dom behöver nog bara lite hjälp att få reda på att det finns och är bra.

modesty007
2013-02-08 15:04
#16

# Marianne, påminn Andreas E om din engelska blogg så den hamnar i listan med engelska blogga. Jag ska tipsa om din blogg på några brittiska forum jag besöker då och då.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-02-08 17:13
#17

#16 Åååå så gulligt av dig och snällt! 

jag måste ju erkänna att det skulle vara trevligare (och lättare) om någon annan sade detta till Andreas…

modesty007
2013-02-08 18:50
#18

Consider it done dear 

Marianns LCHF Mat & bak
2013-02-08 19:08
#19

Stort bock och tack modesty 

modesty007
2013-02-08 19:23
#20

La även in en länk på en engelsk diabetesforum sida.  Ska puffa lite så fort det skrivs om brödbak.

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-02-09 09:26
#21

Jätte gulligt modesty.

Grunar över om någon som är bättre än ajg på engelska kunde kontakta iHerb och se om det faktiskt gick att få fram pofiber i USA, det hade ju varit guld värt.

Jag tycker det är lite kosntigt att det inte finns då man väl odlar massa potatis i USA… och tillverkar potatis mjöl väl? Borde bli nått över då att sälja liksom…

modesty007
2013-02-09 13:32
#22

Jag hade lite svårt att hitta kokosmjöl här i England men hittade en leverantör i Luxemburg som har just Amanprana. Kan vara bra att veta vid förfrågningar.  De kanske även kan tänka sig att sälja Pofiber och Fibrexi övriga Europa om inte tillverkarna själva vill exportera direkt.

https://www.santi-shop.eu/en/info/who-is-santi-shop.html

Mozzarellan
2013-02-09 13:44
#23

Vilken fin sida ni har gjord. Fantastiskt fina foton. Bra upplägg. Undrar bara varför blir jag inte sugen?? 😁

yvonnel
2013-02-09 20:46
#25

#21

Margareta, det föreslog jag till Gun i #15 - tänker att även om jag kan engelska så kan Gun säkert bättre och hon är säkert också bättre på att hitta rätt instans att prata med. Men som förstärkning kan jag ju också ställa frågan som vanlig kund, fast jag bor ju här i Sverige så det får ju bli lite omskrivningar om vem som behöver vad och var någonstans.

gun92884
2013-02-09 22:14
#26

#25 

Fibrex har vi här under ett annat namn, så den delen är klar. 

Pofiber är vad som inte finns. Det finns för industriellt bruk, men inte privatbruk. Det måste ordnas efterfrågan innan någon firma tar hem … eller recept som gör att folk försöker få tag på produkten.

Jag skulle till och med ge mig på att importera Pofiber själv och sälja men nu vet jag inte om någon efterfrågan för närvarande … det var bara jag i början som ville prova och då skickade min son över ett par paket. Det måste ha varit när jag började skriva här på KiF … hade varit medlem långt innan … så det är nog ett par år sedan vid det här laget … och jag kommer inte ihåg sista gången jag gjorde något jag behövde Pofiber till.

#22 

Du hittar inte kokosmjöl där indier eller pakistaner handlar? Men man får se upp för de vill gärna kalla malda flingor för mjöl. Hände mig ett par gånger här i Grand Rapids … som tur var visste jag att detta inte var vad jag ville ha. Om du har ett område med folk från Sri Lanka så ska du inte ha någon större svårighet att hitta kokosmjöl. Aj, nu kom jag ihåg, du bor inte i London … då blir det litet svårare förstås, om du inte bor nära ett stort industriellt centra …

modesty007
2013-02-10 01:52
#27

Gun, vad heter produkten i USA (fibrex), kan kanske få tag i den här.  När du säger det så lär det finnas någon lite asiatisk butik i centrum, men troligen lättare att hitta utbudet i en mer mixad miljö (nu var jag pk, ursäkta) eller större stad.

Annons:
gun92884
2013-02-10 18:18
#28

#27

Nutrafiber Flakes … här är deras website:
http://nutrafiber.com/

gun92884
2013-02-10 18:30
#29

#27 

Bor du långt från kusten? Annars har du ju storstad där.

Vi hade vår båt liggande i Gosport en gång i tiden och seglade ofta i The Solent och över till Isle of Wight för regattorna. Det blir trångt i hamnen vid regattorna och när man övernattar  får man 'docka' sida vid sida, flera båtar i bredd,  Det betyder att man kliver (tackar artigt förstås) över andras båtar för att komma på och iland. Ett år hade vi ett kadettskepp från franska marinen bredvid oss … som tur var börjar tävlingarna tidigt på morgonen så de höll  rätt så lugna :0)

gun92884
2018-04-18 00:19
#30

Om någon fortfarande tittar in på denna tråd så har jag hittat något som fungerar lika bra som Pofiber när det gäller att ge konsistens … det heter Oat Fiber (INTE flour) och är lätt som dun - precis som Pofiber - och dessutom glutenfritt … och billigt! Det säljs på Netrition och på Amazon.

fiskenihavet
2018-04-22 14:10
#31

Har inte haft tid att läsa alla kommentarerna, men vad är 'profiber', vad används det till? Bakning? Är det typiskt svenskt? Bor inte i Sverige, och har aldrig hört talas om det.

hemul
2018-04-22 16:24
#32

Po - som i potatis. Det är potatisfiber, blir väl över när de gör potatismjöl antar jag. Ja, men kan använda det till bakning eller i t.ex. köttbullar. Lätt som damm, innehåller just ingenting i näringsväg och suger upp vätska.

Upp till toppen
Annons: