Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Hur stor klick kokosfett?

2013-02-06 14:32 #0 av: Kiyona

Jag har nyligen börjat använda kokosfett och kokosmjölk i kaffet istället för grädde. Hur stor klick kokosfett är det vi pratar om egentligen för att det inte ska bli för mycket?

Äter 20-40 kolisar om dagen ibland mindre. Tänkte att det spelar in :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat!

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-06 14:47 #1 av: [Petronella Pip]

Det är ju omöjligt att svara på. Hur många koppar du dricker, hur mycket fett du äter totalt per dag och hur stor andel av detta fett kokosfettet utgör. Var och en bestämmer sig väl för en engergifördelning och det är utifrån den du får bestämma hur stora dina klickar ska vara.

Anmäl
2013-02-06 15:05 #2 av: Kiyona

Jojo. Men någon ungefärlig rekomendation måste det väl ändå finnas som stämmer in på dem flesta?

Dricker cirka 5koppar om dagen.

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat!

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-06 15:24 #3 av: Marianns LCHF Mat & bak

vad jag förstår är 1-2 msk /dagen ett bra riktmärke.

Anmäl
2013-02-06 15:42 #4 av: Mozzarellan

Ändrar frågan till

Hur länge räcker ert kokosfett / olja ? 1 vecka - en månad??
Har själv inte köpt för jag har inte hittat här hos mig.

Anmäl
2013-02-06 15:44 #5 av: PiaHumlan

Jag tar en matsked. Köper Kung Markattas kokosolja på Ica. När jag inte beställer något frå iHerb, får då blir det en stor burk därifrån. :-)

Anmäl
2013-02-06 15:53 #6 av: Kiyona

Men okej då bör väl en halv tesked bli en bra klick att ha i kaffet. :)

Ja hur länge räcker det? Jag köpte en burk på 400g och det räckte en månad ungefär. Och då använde jag det att steka med varje dag och lite i maten sen gansks mycket i kokostopparna jag bakade.

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-06 17:39 #7 av: modesty007

Tar ca 1,5 mak i kaffet varje morgon och totalt ca 3msk/dag. Man får ta det lite försiktigt i början och vänja magen.

Anmäl
2013-02-06 21:31 #8 av: Medlem

Jag brukar mata in vad jag skulle äta under en dag. Jag tar tillräckligt med protein och kolhydrater, resten blir fett för att komma upp till en bra kalorinivå som passar mig. Om jag äter mera protein eller kolhydrater minskar jag på fettet.

Anmäl
2013-02-06 22:06 #9 av: Zepp

Betänk att vissa ersätter frukosten med cocosfettskaffe, du behöver bara ersätta grädden och det blir inte särskildt mycket.

Använd annars cocosfettet i matlagningen där passar det bättre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-02-07 12:26 #10 av: Kiyona

Okej då tar jag morgon kaffet med kokosmjölk istället så det inte blir för mycket. Prövar med en matsked kokosmjölk i just nu :)

Jag är lite dålig på att räkna på vad jag får i mig.

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-07 12:37 #11 av: [WickedAlly]

Tröttnar du så kan du ju köra med äggmjölk ibland istället :)

Anmäl
2013-02-07 12:51 #12 av: cream1

Av vilket skäl använder du kokosfett i kaffet? Är bara nyfiken. Tycker själv det är att förstöra den goda smaken och använder det hellre i matlagning. 

Inte för smakens skull utan för att det ökar ämnesomsättning och mättnad. Jag äter kanske 4 msk om dagen i genomsnitt. Äter jag mer blir det en jädra fart på magen! 

Men det är ju individuellt hur mycket man tål/behöver. Du får pröva dig fram!

Lycka till!

/C

Anmäl
2013-02-07 13:13 #13 av: [Petronella Pip]

Det finns ju kokosfett utan smak, OM jag ska ha det i kaffet får det bli sådant. Annars förstör det definitivt smaken på kaffet i min mun!

Anmäl
2013-02-07 13:14 #14 av: [Petronella Pip]

Förresten TS, du vet att om du mixar kaffet med fettet i så homogeniseras (om det är rätt uttryck) fettet i kaffet så att det ser ut som kaffe med mjölk/grädde i.

Anmäl
2013-02-07 13:58 #15 av: modesty007

Det är en smaksak om man gillar sitt kaffe med cocosfett (och smör) eller om man gillar kokossmaken. Gillar både smaken och konsistensen på mitt morgon fettkaffe (väl mixat) och gillar smaken på min virgin kokosolja och har inga problem att ta en matesked innan lunch/middag.

Anmäl
2013-02-07 14:32 #16 av: Mozzarellan

Jag kör än så,länge med en matsked smör i en cm espressocaffe o fyller på med en dl grädde. Har aldrig provat o mixa...kan. Det göras med stavmixer??

Anmäl
2013-02-08 12:48 #17 av: Kiyona

Petronella det visste jag inte. Tycker kokosmjölken  i kaffet blev riktigt gott. Älskar smaken av kokos och tyckte det blev lite exotiskt ^^ Ska pröva att mixa vil ju att det ska efterlika kaffe med grädde/mjölk så mycket som möjligt :)

Jag la i både kokosmjölk och kokosfett och det blev riktigt gott tycker jag.

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-08 13:16 #18 av: [Petronella Pip]

Så bra!   Smaken är som baken! Liten reservation för mängden vad gäller att det blir som med grädde, en tsk kokosfett gör det likt kaffe med en mycket liten skvätt mjölk! Lite smör också så blir det ännu bättre! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.