Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 20250 ggr
Sindri
2013-01-25 23:17

Melatonin - hjälp!

Nu säljer inte iHerb Melatonin till Sverige längre. Vad göra?  Jag litar på iHerb, men hur sjutton vet man om andra leverantörer håller vad de lovar?

Någon som vet om det säljs i Spanien?

Annons:
OlgaMaria
2013-01-26 06:49
#1

Jag brukar beställa härifrån (finns 3 eller 1 mg beroende på vad du vill ha). Tabletter och beställning funkar fint!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[tick]
2013-01-26 06:55
#2

Undrar om det inte bara blivit fel? Det står ju att det är tryptofan som är otillåtet när man försöker köpa. Jag mailade dom och bad om en förklaring.

Fiana
2013-01-26 08:11
#3

Det är ju receptbelagt i Sverige så misstänker de kanske inte vill hamna i trubbel med det. Man får ju inte ta in sådant som är receptbelagt hur som helst.

Har dock aldrig försökt själv så inte 100% koll på reglerna, men man kan ju minnas vad heter hon nu igen med falukorven som fick någon försändelse beslagtagen och åtalad för det? hmm Kicki Danielsson? var det hon?

Just melatonin är ju receptfritt dock i många andra länder, varvid det säljs, frågan dock hur tillåtet det är för dem att skicka till Sverige och att beställa in utan recept.

Medlem
2013-01-26 21:46
#4

Du kan beställa på den tyska ebay. Burken kommer inte att hamna i tullen i så fall. Det är kanske den enda fördelen med att vara med EU Obestämd

Sindri
2013-01-26 22:28
#5

#4 skrivet av Medlem

Oj, tack! Där fanns ju hur mycket som helst. Svårt bara att veta vilken sort som är bra. Jag har ju lärt mig att lita på det som iHerb säljer.

På en del märken står det "Ort: Vereinigte Staaten von Amerika". Det torde väl betyda att de skickas från USA och då kommer de kanske inte fram. På många står det Storbritannien, bättre att at något därifrån, men kan man då inte lika gärna gå via engelska ebay?
Känner till ebay men har aldrig handlat via dem förut.

Medlem
2013-01-26 22:46
#6

Ingen aning. Men visst kan du beställa via den englska ebay, se bara till att de skickar till sverige. Jag brukar handla vallt möjligt på den tyska ebay eftersom jag bor i tyskland och har aldrig haft problem. Man ska bara välja säljare som har bra bedömning av köparna.

Annons:
[knugenskrona]
2013-01-27 00:05
#7

Jag är också intresserad, har insomningsproblem.

Kan man inte få utskrivet av sin läkare?

Sindri
2013-01-27 00:20
#8

#7 skrivet av knugenskrona

Det beror helt på vilken läkare du har. Melatonin skall sökas licens för, eller så kanske du får Circadin som är ett annat preparat, men sjukvården tycker det är samma.

Jag fattar inte att de hellre skriver ut en massa skit som gör folk beroende!!!!

Melatonin kostar dessutom skjortan jämfört med vad jag köpte för i USA.

OlgaMaria
2013-01-27 06:47
#10

#9 postar samma länk som jag gjorde - till vitamarket. Natrol är ett bra märke och det funkar fint att beställa från vitamarket från Sverige. Eftersom det är handel inom Eu är nog kontrollen i det närmaste obefintlig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2013-01-27 13:00
#11

Jag skall kanske testa dem, men jag vill inte ha tabeltter utan kapslar som man kan öppna och dela. 3 mg är för mycket ibland, men att köpa 1 mg blir mycket dyrare per gram.

Rickard G
2013-01-27 15:24
#12

http://www.iherb.com/Life-Extension-Melatonin-3-mg-60-Capsules/4831

Finns i diverse doseringar:

http://www.iherb.com/Life-Extension-Melatonin-1-mg-60-Capsules/4385

http://www.iherb.com/Life-Extension-Melatonin-300-mcg-100-Capsules/5273

osv..

Denna kan fortfarande beställas, även en variant som också hade vit b6 utöver melatonin, beställde själv denna samt ett par andra saker igår, blev dock en lite hög summa.. $48, så återstår att se om det tar sig igenom tullen!

Använd gärna min kod om ni köper för första gången! :) ($5 rabatt)

ECE737

Sindri
2013-01-27 16:26
#13

#12 skrivet av Rickard G

Det verkar ju jätteskumt! Varför skulle inte mina gå igenom. Jag hade valt Now Foods men det skall väl inte vara någon skillnad? Har mailat och frågat dem om orsaken.

Men det kanske finns en fördel med att beställa inom EU - det blir ingen tull.

Annons:
OlgaMaria
2013-01-27 16:28
#14

Jag delar mina tabletter som jag vill, med en kniv eller så tar jag en lämplig "tugga" =) . Funkar fint!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2013-01-27 16:29
#15

Ja, perfekt att beställa inom EU! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rickard G
2013-01-27 16:35
#16

Sindri, de verkar ha "taggat" diverse produkter som inte får säljas till Sverige pga att det är receptbelagt(som melatonin är), sen ser det ut som att de har missat vissa produkter, vilket jag absolut inte klagar över!

Jag har tidigare kört på now foods med men nu går det tyvärr inte.. nämn för bövelen inte i dina mail att det finns produkter som fortfarande går att köpa! då försvinner de också!Förvånad

Sindri
2013-01-27 17:37
#17

#16 skrivet av Rickard G

Var inte orolig - mailade redan igår! Jag provar nog TheresiaWs förslag.

Seglarina
2013-01-27 19:33
#18

Oj,då hade ingen aning. Beställde i går något från Iherb med melatonin, hoppas jag inte kommer i trubbel. Har också problem med sjukvården, det verkar som om det bara finns 2 slags insomningstabletter där: Stilnoct och propavan.

Stilnoct har jag ätit aldeles för länge då jag hade ett vidrigt jobb och sket i vad som hände med mig bara jag åtmindstone fick sova på nätterna. Nu har jag väldigt svårt att somna och sover lätt.

Propavan får jag en oerhörd klåda i benen av; säger att jag hällre ligger vaken utan klåda än vaken med klåda.

Jag har inte blivit erbjuden något annat än dessa två, så jag tog saken i egna händer och beställde från iherb, kommer jag bli straffad för det så blir jag arg!

[Marja-Liisa]
2013-01-27 19:34
#19

I Finland fanns melatonin också på läkemedelslistan men efter att man överklagat beslutet får man sälja utan recept tex produkten som heter Sininen Uni. En del av nätbutiker levererar till EU länder men deras utrikes porton brukar vara höga. Men man kanske kan komma ihåg och handla om man besöker Finland.

Rickard G
2013-01-27 20:11
#20

Seglarina, det värsta som kan hända är att de helt enkelt beslagtar det som innehåller melatonin, sen skickas resten vidare, någon månad senare kommer en faktura för moms/tull avgift(eller något sånt..) samt en fraktavgift på närmare hundra kronor.

Därför försöker de flesta som beställer till Sverige från iherb hålla summan omkring eller under 40 dollar, då tar det sig oftast igenom tullen utan att kollas!

Annons:
[knugenskrona]
2013-01-27 21:27
#21

Funderar starkt på att köpa melatonin från några av föreslagna sidor. Dock är jag lite feg och vågar inte självdosera. Men jag ska fundera några dagar.

Sindri
2013-01-27 21:56
#22

#21 skrivet av knugenskrona

Melatonin är ett kroppseget hormon så det är inte speciellt riskfyllt. Bildas i tallkottkörteln.
Har man en störd sömnrytm så hjälper det en att komma i fas. Används av många för att förebygga jetlag.
På mig funkar det jättebra - men jag behöver 2 x 3 mg. En annan kan dela en 3mg-kapsel och ta det på två nätter. Åter andra kräver ännu större doser.

Börja för säkerhets skull med en halv 3mg. Du skall ta den någon timme innan du vill sova. Det värsta som kan hända är att du behöver större dos - eller att du blir lite dåsig de första timmarna nästa dag.
Du skriver ju att du är pensionär så det torde inte göra så mycket. Du skall naturligtvis inte planera in att köra bil eller göra andra viktiga saker dagen efter.

Förhoppningen är att när man tagit den ett tag, kroppen själv skall komma in i en ordentlig sömnrytm. Sover man bra på natten så orkar man mer på dagen, och tröttar ut sig så man sover bättre nästa natt etc.
Mina sömnproblem har reducerats väldigt starkt sedan jag började med LCHF. Kan oftast sova 7-8 timmar utan problem och vaknar pigg. Vintermörkret ställer dock till det en del i.o.m. att det gör mig lite slö på dagtid.

OlgaMaria
2013-01-28 07:58
#23

#21 jag klarar mig fint på 1 mg. Det är bara att börja med kanske 1 mg och sen öka på om du behöver. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Seglarina
2013-01-28 11:09
#24

#20 skrivetav Rickard G

Usch då, jag som beställt för 53 dollar. Visste att jag inte skulle beställa så mycket, men inte var gränsen gick. Det är svårt att låta bli att beställa när jag håller påSkäms Jag beställde denna produkthttp://www.iherb.com/Roex-Inc-Lights-Out-A-Sleep-Formula-60-Tablets/30549

Någon som förstår sig på detta?

Man kan verkligen undra varför inte denna behandling rekommenderas av svensk sjukvård, varför det bara är de piller jag berättade om ovan som föreslås. Den ena är kraftigt beroendeframkallande och gör att du får ta högre och högre doser hela tiden för att kunna sova. Den andra har en mycket vanlig biverkan som gör att man ändå ligger vaken och i sämre skicka än om man inte tog den. När man som jag vägrar denna "medicin" och säger att jag vill bli frisk så släpper läkaren frågan helt. Till sistfår jag låna en liten broschyr av distriktssköterskan som handlar om att inte titta på TV och dricka varkm mjölk med honung på kvällen. FInns inget i mellan?Skrikandes

Man kan ju konspirationsteoretiker för mindre.

OlgaMaria
2013-01-28 11:32
#25

Vanligt melatonin är ett hälsokostpreparat och inget som läkemedelsbolagen kan tjäna pengar på. Därför talar man så illa man kan om melatonin på olika sätt och vis och ser till så att alla läkare är införstådda med att melatonin är dåligt och helst inte ens bör nämnas vid namn. :-/ Mycket tragiskt för alla som sover dåligt. Jag har t ex testat atarax som anses vara ett milt verkande sömnmedel men jag kunde inte ta det särskilt länge innan jag förvandlades till en deprimerad och ursinnig bitch. Nej, tack, aldrig mer och tack och liv för melatonin!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Seglarina
2013-01-28 11:54
#26

#25 skrivetav TheresiaW

Det var väl något i den vägen jag befarade även i detta fall. Läkemedelsindustrin styr vad vi ska äta utifrån vad dom tjänar pengar på.Skrikandes

Hade tät kontakt med en psykiatiker tidigare som förklarade det så att hälsokost var "mer utspätt" för att man inte hade utvunnit den aktiva substansen på samma sätt som läkemedelsbolagen gjort. Den var därför oren. Kan kanske stämma i vissa fall, men melatonin, som vi talar om här kan väl inte sönderdelas ytterligare utan är förmodligen i sin renaste form sas.

Sen för att föklara min ståndpunkt ytterligar så kan det vara så att även om den aktiva substansen finns som en ingrediens i hälsokosten, så kanske det kan behövas de andra delarna också, för att det blir för koncentrerat annars kanske eller för något annat ändamål, fast här spekulerar jag.

Det är tragiskt att makt och vinstintressen ska styra hela vår värld. Jag önskar så att det var annorlunda.

Sindri
2013-01-28 12:15
#27

#26 skrivet av Seglarina

En läkare kan söka licens för att få skriva ut Melatonin till dig efter vad jag förstår. Men det är långt ifrån alla läkare som vill. Man undrar ju om alla har "procent" från läkemedelsföretagen på det de skriver ut. Går ju lätt att kolla vilka som skriver ut vad! Jag har t.o.m. sett förtryckta receptblanketter för vissa läkemedel. det vra iofs ett tag sedan, kanske det upphört nu.

Vi håller tummarna att din beställning går igenom. Jag har beställt två gänger för runt 60$ och inget har hänt.

Annons:
OlgaMaria
2013-01-28 12:47
#28

#26

Det han sa kanske stämmer, men frågan är om det är så himla bra!? Hälsokost består för det mesta av naturliga råvaror. Läkemedel är något kemiskt framställt och onaturligt hopkok. Det kanske är "rent" för att man plockat bort allt onödigt och förstärkt det viktiga, men det säger ju inte alls att det är nyttigare eller bättre för kroppen. Det där låter tyvärr som någon konstig retorik som någon använt för att odla bilden att läkemedel är att lita på och hälsokost ska vi vara rädda för. Och är det inte så många gånger också!? Folk ÄR ju skeptiska till hälsokost och okritiska till läkemedel. Visst finns det mycket meningslösa preparat på en hälsokost men också väldigt många bra, naturliga och nyttiga - dessutom enkla att framställa, och utan att någon kan ta patent. Man kan liksom inte ta patent på saker som finns i naturen.

Många gånger när folk får ett läkemedel utskrivet borde de gå till hälsokosten och kolla om det finns något skonsammare alternativ där först. Så klart inte alls alltid, men ibland.

#27

Som jag förstått det är det ändå dyrare att köpa melatonin eller circadin via Apoteket än att beställa på nätet. Dessutom svårt att få sin läkare att skriva ut det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2013-01-28 14:03
#29

#28 skrivet av TheresiaW

Absolut. Jag föredrar att bestämma och beställa själv1

Seglarina
2013-01-30 13:16
#30

Det kanske rent av är så att vi skulle vara friskare och behöva betala lägre skatter om det inte fanns vinstintressen i läkemedel. Istället för fortgående utförsäljningar av diverse verksamheter som är skattefinsnsierade så borde man kanske se över vinstintressen i läkemedelsbranchen… men det lär vi väl aldrig se Skrikandes

Sindri
2013-01-30 15:29
#31

Ja - man kan ju inte låta bli att spekulera i alla dessa miljarder som ges i subventioner till läkemedelsbranschen.
Visst finns det sådant som är nödvändigt, men det mesta tror jag skulle kunna finansiera en annan typ av friskvård som i sin tur skulle betyda mindre mediciner, som i sin tur…….

evion
2013-01-30 15:39
#32

Jag har köpt 5 htp vid ett par tillfällen från olika svenska sidor. Nu är tydligen 5 htp läkemedelsklassat och får inte längre säljas utan recept. Efter en liten runtsökning hittar jag några svenska sidor/företag som fortfarande säljer 5 htp. Hur är det att beställa från dessa tro?

[knugenskrona]
2013-02-06 00:43
#33

#22 - tusen tack för info! Jag ska inhandla dessa.

Sindri
2013-02-06 07:58
#34

#33 skrivet av knugenskrona

Berätta sedan var du handlade, hur det funkade och om det hjälpte.

Annons:
Seglarina
2013-02-07 00:36
#35

Hej

Vill bara berätta att jag fick min beställning från iHerb som innehöll "Light out" som är ett sömnpiller innehållande Melatonin. Jag är så glad!

Jag vill samtidigt säga att jag tidigare fått betala tull(eller vad det var) för en beställning. Killen som kom med varorna hade inte något lätt jobb: Jag skulle betala 224 kr och han tog inte kort och hade inte växel. Mycket körande måste det bli med sådana rutiner.

Men han berättade något som kan vara bra för oss som beställer varot på nätet. De han sade var att UPS är mycket noggrannare och kollar paketen än DHL. Jag hade använt UPS förra gången och denna gång DHL. Bara ett tips!

Sindri
2013-02-07 09:18
#36

Åh, bra att veta.

De där Light Out - hur mycket melatonin per tablett?

Jag har mailat med iHerb men tyvärr inte fått några bra svar. Det där kunde de ju tipsat mig om!

Seglarina
2013-02-07 14:11
#37

3mg/tablett. Talade med min doktor om det man kan få på recept, innehåller 2 mg. Jag gjorde det efter att ha läst din tråd då jag var orolig att inte få den burken från iHerb. Jag mailade också iHerb av samma anledning, men fick inte heller något uttömmande svar. Bara att dom skickat varorna. Du borde ju rimligtvis också kunna beställa denna produkt från dom. Den kosta 16 dollar just nu.

Det är i ampuller så det borde gå ganska lätt att minska dosen om man vill. Jag ska prova den i natt ska bli spännande att se hur jag somnar.

Supplement Facts Serving Size: 1 Tablet Servings Per Container: 60   Amount Per Serving % DV Vitamin B6 (as Pyridoxine HCl) 10 mg 500% Melatonin 3 mg * Proprietary Blend
Valerian Root, L-Theanine, L-Tryptophan, Chamomile Flower, Passion flower, Skullcap Flower, Hops Flower 400 mg * *Daily Value (DV) not established

Rickard G
2013-02-07 17:52
#38

Även mitt paket anlände från iherb igår(8 arbetsdagar!) och det hade som vanligt tagit sig obemärkt igenom tullen, som nämnt så gör det ofta det om man håller ordern omkring/under 40 dollar samt kör DHL som fraktsätt.

Life Extension har 3mg melatonin utan en massa andra onödiga ingredienser, beställde själv hem tre burkar av dessa, en av de få som fortfarande går att beställa från iherb, bäst att bunkra lite!

Sindri
2013-02-07 18:03
#39

#37 skrivet av Seglarina 

Hmmm…vad betyder 500% Melatonin 3 mg månntro?

Rickard G
2013-02-07 18:29
#40

" Vitamin B6 (as Pyridoxine HCl) 10 mg 500%" är en rad, det gäller alltså rekommenderat dagligt intag av vitamin B6.

Sindri
2013-02-07 19:12
#41

OK- tack!

Annons:
Seglarina
2013-02-07 22:20
#42

#38 skrivet av Rickard G 

Tycker du inte att det jag beställde var lika bra som ditt? Dom har ju så mycket att välja på att det är svårt att välja. "utan en massa andra onödiga ingredienser" syftade på min produkt antar jag.

Sindri
2013-02-07 22:32
#43

#38 skrivet av Rickard G

Det finns en massa saker som heter Life Extension. Kan du lägga in en länk?

Sweli
2013-02-08 05:17
#44

Jag köpte denna från iHerb förra året och hade inga problem med tullen

Superior Source, Melatonin, 1 mg, 100 MicroLingual Instant Dissolve Tablets

Rickard G
2013-02-08 07:50
#45

Inget illa menat Seglarina! men det behövs verkligen inget annat än melatonin för sömnen.

Eventuellt magnesium då, tar själv ZMA, mest för att jag sover mycket bättre och undviker magnesiumbrist.

Sindri, http://www.iherb.com/Life-Extension-Melatonin-3-mg-60-Capsules/4831

Kanske inte optimal "filler" men när det finns så få melatonin produkter som fortfarande går att beställa och man bara vill ha melatonin så får det gå!

Hur "quotar" ni inläggen? hittar inte den funktionen…

Sindri
2013-02-08 09:53
#46

#45 skrivet av Rickard G 

Verkar märkligt att den gick att få igenom och inte min…..

Om du menar det som står överst här så är det bara kopiera och klistra in.

#44 skrivet av Sweli

Har inte haft problem med tullen - det är iHerb som inte ens skickar för de har inga bra "declarations" att ge till tullen…..

Seglarina
2013-02-08 14:43
#47

Det är verkligen konstigt att dom skickade min vara då och när jag skrev och frågade hur dom gjort med min beställning så svarade dom som om dom inte als förstod vad jag menade, bara så här:

Your order was shipped out on 1/28 and it is in transit to you.

Have a happy and healthy day!

Marlaina
Customer Service

Sindri
2013-02-08 16:15
#48

Nu har jag beställt Life Extension, mer än dubbelt så dyrt som rent Melatonin! Men det gick igenom utan problem. Verkar vara en konstig inställning de har på iHerb. Det kan vara så att Life Extension inte är uttalat sömnbefrämjande medel och då går det igenom. De måste ju skicka in en tulldeklaration av vad de skeppar iväg.

Lite märkligt känns det, man kanske skulle skriva till Now Foods och tipsa om att de kan sälja till Sverige, bara det inte heter Melatonin!

Annons:
Rickard G
2013-02-08 16:58
#49

#46 skrivet av Sindri 

Som jag har nämnt tidigare så får inte melatonin säljas receptfritt i Sverige och iherb har nu infört ett slags filter som ska göra det omöjligt att beställa hem saker som är receptbelagda, vissa saker har de som tur är missat att lägga in i filtret så det är fortfarande möjligt att få tag på det!

#47 skrivet av Seglarina

Du fick som svar att ordern har skickats och är på väg till dig(in transit), ser inget konstigt med det.

De har som sagt ett filter som vissa varor inte har lagts till i! och det förvånar mig inte att kundtjänsten inte har koll på vilka varor som inte får säljas till vilka länder då de skickar ut ordrar till en herrans massa länder.

Seglarina
2013-02-08 17:03
#50

#49 skrivet av Rickard G 

Jo så är det ju förstås. Jag räknar inte med bara att det är ett elektroniskt filter dom har. Så tycker jag nog ändå att deras kundtjänst borde vara informerade. Lite konstigt var ändå svaet beroende på min fråga, som du inte sett ju.

Rickard G
2013-02-08 17:09
#51

#50 skrivet av Seglarina

Vad var frågan då? antar att det var något i stil med om det skulle gå att beställa melatonin/en vara? Som svar fick du att din order är skickad, borde räcka tycker jag.

De får förmodligen in tusentals frågor dagligen och följer riktlinjer och har färdiga mallar för enklare frågor.

Seglarina
2013-02-08 18:10
#52

#51 skrivet av Rickard G 

Jag tyckte svaret var konstigt/ofullständigt, kan du inte nöja dig med det.

Denna kommentar har tagits bort.
macarena
2015-06-22 12:51
#54

Jag bor på Teneriffa och kan köpa Melatonin flytande på apoteket utan recept.

Har inte provat det ännu.

Får hur mycket sömntabletter som helst av min psykiatriker,men TÅL dom inte. Jag blir pigg av dom. För många är sedan så låg jag på sjukhus här så det är bevisat

Tar en magnesiumtablett,det hjälper lite. Annars ligger jag och lyssnar på talbok. Är pensionerad  så jobbet kallar inte.        Har försökt köpa Coffee  Slender i pulverform men det går inte. Varför? Grönt kaffe i tablettform finns.Detta ska man ju bli pigg av så det borde finnas i en annan länk.

OlgaMaria
2015-06-22 15:33
#55

#54 Vilken form av magnesium är det och hur stor dos? :-) Du behöver en lättupptaglig form och minst 300 mg för att få bra effekt så du kan sova.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
macarena
2015-06-23 10:39
#56

Jag har haft 300 (från Norge) men jag ska köpa här 500.

hemul
2018-11-22 19:03
#57

Jag provade förut, men tyckte det var väldigt svårdoserat. Hade för starka kapslar antagligen, 5 mg. Obehagligt för sömnigheten var kvar när jag vaknade och det tog lång tid innan den försvann.

Mina problem med dygnsrytmen blir bara värre, så jag tänkte testa igen. Nu hittade jag i flytande form. Mer lättdoserat alltså. Det är dessutom snabbverkande. Det bästa var att de har nån drive så man får två flaskor till priset av en. Det betalar frakten och lite till.

Men erbjudandet gäller bara två dagar till och de första 100 kunderna. Först till kvarn! 😉

https://vitasunn.com/alternative-health/melatonin-liquid-2-5mg-per-ml-60ml-bottle-fastest-acting-sleep-aide-alcohol-free/

Har bara testat en gång, men då funkade det bra.

Tillverkningsdag och bäst före var tryckt på etiketten men inte ifyllt. Så jag skrev och frågade och fick omedelbart svar. Man räknar med full potens i minst 3 år och den här batchen tillverkades för mindre än en månad sedan. Ska skyddas för solljus, förvaras mörkt och svalt. 2 flaskor räcker nog 3 år för mig, så det är fritt fram för er! 😛

OlgaMaria
2018-11-22 19:05
#58

#57 Jag beställer 3 mg tabletter från vitasun och brukar bita loss halva eller en tredjedel vilket räcker bra för mig. Tror de har 1 mg-tabletter också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2018-11-22 19:08
#59

Just ja, företaget verkar ligga i England, men på paketet jag fick stod France. Skit samma, inom EU hur som, inga problem med tullen.

hemul
2018-11-22 20:03
#60

#58 Gillar idén med lösning och att det är snabbverkande. Är tabletterna också det?

OlgaMaria
2018-11-22 20:07
#61

#60 Ja, de är snabbverkande. Tar dem när jag är redo att somna, inte före. Natrol är den tillverkare jag är van med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2018-11-22 21:24
#62

Antecknar. Ifall mina två flaskor skulle ta slut.

Tycker det är jätteknäppt när det är depottabletter, eller vad det heter. Ivf jag vill försöka somna själv först. Kan ju inte veta en timme i förväg om jag kommer att göra det.

Jag lyckas vända dygnet rätt ibland. Det håller 4-5 dgr och då måste jag gå och ligga mig jättetidigt och ligga och läsa ett tag. Sen är jag helt plötlsigt inte det minsta trött på kvällen. Levde nattliv helt och hållet en lång period. Tror det rubbade min klocka. Plus att jag alltid varit kvällsmänniska. Ivf tänkte jag försöka använda melatonin för att bryta det där när jag inte blir trött fast jag borde vara det. Riktiga sömntabletter vill jag inte ta. Vi får väl se.

Annons:
Sindri
2018-11-22 21:28
#63

Tack för tips! Hann få en gratisflaska, men frakten var fasligt dyr. Nu blev det bra pris ändå ju…..

De kanske har börjat skicka från Frankrike inför Brexit?

hemul
2018-11-22 21:58
#64

Så kan det vara. Ser nu att följesadeln också var på franska - Bon de préparation. Hoppas du blir nöjd!

Tyckte inte frakten var så dyr. OK, iom summan var låg så, men det struntar ju posten i. Borde kanske ha kollat om de hade något annat man behövde. Vad låg moms det var förresten! Har vi också så låg moms på tillskott, det räknas väl som det?

Subtotal: €9.95 EUR

Shipping: €6.60 EUR

Grand Total: €16.55 EUR

VAT Included in Total: €0.29 EUR

Lona
2018-11-25 22:41
#65

Nu har jag bara skummat början på tråden eftersom den var gammal, men finns det någon direkt anledning till att ni inte går till läkare (tex vårdcentral) och får det på recept?
Har aldrig varit några problem här, snarare tvärtom, men jag får det oftast av min psykiatriker. Jag upplever det dessutom att de är mer villiga att skriva ut det nu än när det var ganska nytt. Är ju oftast ett betydligt bättre alternativ än diverse sömnmediciner med allt vad de innebär.
Psst, om ni får melatonin på recept, be att få Melatonin AGB eftersom det går på Högkostnadsskyddet, det gör inte tex Circadin.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-11-26 07:15
#66

Enklare, antar jag. Fast jag trodde också att de var restriktiva. Och så slipper man ju gå till doktorn, krångla med tidsbeställning, vänta länge och väl innan man får komma och slipper betala för besöket. Jag kommer aldrig upp i frikort på meds ivf, så den biten kvittar. Är det billigare på recept? Anar att det nog inte är det.

Nu ska jag rapportera lite. 1 droppe (2.5 mg) funkar fint om jag känner att jag kommer att ha svårt att somna. Testade med en halv droppe (d.v.s. jag löste i vatten och drack hälften). Det var för klent.

Testade också 1 droppe ett par timmar innan jag förvändade mig att bli trött. No go. Jag somnade efter ett timmar i sängen (alltå när jag borde ha somnat ändå), var behagligt lummig och låg och lyssnade på radio. Men avsikten var ju att somna tidigare.

Är det någon som använder det som det är avsett, d.v.s. för att ställa om dygnsrytmen, och hur mycket behöver ni ta då i förhållande till hur mycket ni tar när ni bara har svårt att somna?

Det var ju det som var min plan eftersom jag vänder på dygnet. Men jag är rädd att ta för mycket. När jag tog 5 mg-kapslar förut blev det ju rätt obehagligt. Men det kan säkert skilja i potens mellan olika märken och det är väl inte säkert de är så noga med doseringen heller. De här dropparna känns på något sätt "snällare".

Upp till toppen
Annons: