Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 4293 ggr
MikaelaElf
1/21/13, 10:59 PM

Hjälp mig finna felet

Hej på er LCHF:are. Jag är relativt ny i skaran, ungefär en månad har jag kört LCHF men resultatet verkar utebli. Första veckan visade vågen 2-3 kg minus, men sedan dess verkar den ha hakat upp sig. Jag använder LCHF i viktminskningssyfte och det är såklart lite nedslående. Självklart förstår jag att trägen vinner och att man måste ge det tid, men en månads +/- 0 vittnar om att jag gör något fel. Kan ni snälla, rara hjälpa mig med lite proffsig input? En helt vanlig dag: Frukost kl.9.00: Antingen: turkisk yoghurt blandat med lite grädde, ibland lyxar jag med lite vaniljpulver. Till det eventuellt lite LCHF-müsli eller några hallon. Eller: LCHF-bröd med mycket smör och många skivor ost. Lunch kl.12.00: Antingen: matlåda från middagen dagen innan. Eller: grillad kyckling, avokado, fetaost och lite grönt. Mellis kl.15.00: Brieost och några skivor serranoskinka. Middag kl. 19.00: Köttfärsbiffar/kassler/en köttbit/lax/Melkers falukorv + blomkålsgratäng/broccoligratäng/blomlålsmos/eller dyl. + eventuellt sallad (i de fall jag inte äter kål eller broccoli) + tillbehör som tzatsiki, bea eller coleslaw. Ibland äter jag lite nattamat, då brukar det bli några oliver och lite ost, t.ex manchego eller annan hårdost. Det jag dricker är ofta kolsyrat vatten med några citron-/limeskivor i. Det händer att jag dricker Cola Zero till helgen. Kaffe dricker jag mycket, eftersom jag jobbar på kontor blir det ungefär 5 koppar/dag, alltid med mjölk i. Inte optimalt, jag vet, men grädde i kaffet faller mig inte på läppen. I början blev det mycket kött, bea och sallad (kanske mest av lathet), sen tänkte jag att kolhydraterna i tomat, lök och paprika var tillräckligt för att stanna viknedgången, så det slutade jag med. Äter jag sallad nu är det typ grönt, gurka, purjolök och lite feta-/mozarellaost. Extremt tacksam för svar! Mikaela

Annons:
Lilltilda
1/21/13, 11:11 PM
#1

registera allt du äter på t.ex. http://www.dumbbell.se/ eller http://www.matdagboken.se så ser du snabbt var du har dina kolhydratsfällor och så får du se hur din fördelning mellan fett, kolhydrater och protein ser ut.
Kan vara nyttigt att få upp ögonen på det viset.

~God loves you, and I´m trying! ~

dufva
1/22/13, 12:33 AM
#2

Mejerier är en vanlig orsak till att det går trögare

Sen funderar jag på hur du upplever det med hunger och mättnad eftersom du fortfarande äter både nattis och mellis?

Det är generellt sett en bättre strategi att äta mer vid huvudmålen så du håller dig mätt längre och kanske slipper "de små extramålen"

Flaffy
1/22/13, 4:17 AM
#3

jag har märkt att när jag äter yoghurt/grädde/hallon/müsli till frukost (ganska mycket kolhydrater) så stannar min viktminskning. Mitt förslag är att byta ut den mot något annat några veckor och se.

Exempel på andra frukostar med lågt kolhydrats inehåll: omelett, kokt ägg, äggröra, tonfisksröra, makrillsfile på burk eller ”Magic Bullet” (2-3 dl kaffe, 2 msk kokosfett och 2 msk smör mixa med mixerstav). Behöver ju inte vara så jätte mycket eftersom du ska äta lunch igen 3h senare…

mosadiket
1/22/13, 7:19 AM
#4

#1 Hu registerar man mandel och kokosmjöl i dumbbell?

MimLan
1/22/13, 8:24 AM
#5

Har du vikt att gå ner?

Eva35
1/22/13, 9:21 AM
#6

Hej!

Om jag vore du så skulle jag inte äta turkisk yougurt eller Lchf bröd till frukost, utan endast vid lyx exempelvis en helg morgon eller när du viktminskat färdigt.

Välj att äta tex ägg, omelett, makrillfile eller annan proteinrik källa. Tycker inte heller att du behöver skala bort grönsakerna, bättre minska ned på mejeri.

Skippa mellanmålen.

Lycka till<3

Annons:
Gronstedt
1/22/13, 9:26 AM
#7

En månad är inte lång tid i sammanhanget. Det kan ta år innan det kommer igång, om man är rejält "störd" när man börjar.

Eva35
1/22/13, 9:27 AM
#8

Kan också varmt rekomendera ShapeUp Club, där du enkelt kan ha koll på hur du fördelar protein-kolhydrater och fett.

Har den som app och skriver själv upp allt jag stoppar i munnen:). För mig hjälper det då jag lätt över äter eller äter för lite.

Mvh Eva

Upp till toppen
Annons: