Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 6504 ggr
Kiyona
2013-01-17 03:15

Vad kan man fika på till kaffet?

Undrar vad man kan fika på till kaffet till någon dag nån helg?

Har ni recept, tips eller råd till vad man kan göra när man fikar eller bakar med en kompis istället för att bara sitta och slurpa extra koppar kaffe medans vännerna mumsar i sig…

Hur mycket kolisar kan det gömma sig i en vanlig kaka med vitt mjöl och socker egentligen? Förstör man allt man byggt upp för en dag med fika fusk?

Bara nyfiken och intresserad att ta del av någon form av lösning på problemt.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
VildaVittra
2013-01-17 03:32
#1

Du kan ju baka LCHF-bröd och göra dig en smörgås eller så.

Annars är det gott att riva parmesan och gratinera tunnt på bakplåtspapper, blir som ostchips.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Internettan
2013-01-17 03:58
#2

Är det något sött du är ute efter så finns det massor att välja mellan. Du kan googla efter fler recept.

"Every point of view is a view from a point."

Kiyona
2013-01-17 04:44
#3

# oj jösses det fanns ju hur mycket som helst! Saffrans kaka med kanel och citronmuffins jösses :O Snacka om njutmetoden :3

Ska kolla med mina vänner så får vi sätta igång att pröva något av recepten det ja hann se såg ju riktigt mumma ut!

Hur ofta kan man unna sig sådant då, ungefär? liten smabit varje helg utan fy skam eller någon gång i månaden eller mer sällan?

Tänker ju inte gå och vräka i mig eller planerar att käka varje vecka eller så. Men bara så man vet sina begränsningar på hur mycket som är okej.

Har inte hunnit pröva mer än "ris àlla Anna" som är gjort på keso, äggula, mandelspån och grädde. Blev riktigt gott men var ju inte alls likt ris àlla manta som var meningen.

LCHF har fått mig att börja laga mat och verkligen tänka på vad JAG äter och inte bara mina djur. Har ritkgit roligt i köket! Och folk gillar min mat när har haft middagsbjudning eller bara har min fästman som försökskanin ^^ Skulle vara kul att fresta nära och kära med goda LCHF kakoroch bröd. Något som inte ens jag trodde fanns xD

#1

Har hört att LCHF bröd inte skall vara så gott. Men tänker defenitivt pröva. Vet du vart det går att finna recept? Fick ju en brödrost i födelsdagspresent i november och nu har jag ju börjat på LCHF skulle vara kul om det fanns något rostbartbröd at baka. Sett fröbröd i boken, såg gott ut. Ska forska i detta :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Julialex
2013-01-17 08:57
#4

Har inte haft möjligheten att köpa Marianns bakbok ännu men ska verkligen göra det så fort ekonomin tillåter (inkomstlös sambo). Har testat hennes kladdkaka (recept finns när man provläser hennes bok hos Adlibris) och den är suverän! Citronmuffins låter inte helt fel det heller! :)

http://julialex.blogg.se

ojdo
2013-01-17 08:57
#5

CarbZones Grova bröd tycker jag är helt ok att rosta, http://www.carbzone.se/low_carb_brod.html

Mooniq
2013-01-17 09:06
#6

jag gör eget fröbröd och det är jättegott!

jag maler nåt av följande frö: sesamfrön UTAN skal, pumpafrön, solrosfrön, sötmandel - kör med kniv eller rivjärn i matberedaren - det blir som fin-fint rasp.

ugnen på 225 grader

Blanda ihop i en bunke:

2 msk fiberhusk -hittar du oftast vid glutenfria avd/hälsokosten i butiken

2 dl frörasp

2 tsk bakpulver

4 dl (150 gram) riven ost - gärna stark ost= god smak

6 ägg

rör ihop allt till en lös smet, bred ut på smörpapper på en plåt, fiberhusken får smeten att tjocka till sig så det rinner inte iväg. In i mitten av ugnen 10-11 minuter.

Svalna, skär rutor.

Frys in dem du inte äter under dagen. Brödet förvaras i kylen.

jättegod att ha som pizzabotten, du kan göra varma smörgåsar och även värma dem i brödrosten.

Om du gillar kryddor så kan du även tillsätta 2 msk pizzakrydda, eller 1 dl finhackade oliver, eller 1 dl finhackade soltorkade tomater.

Eftersom jag malt/raspat fröna så blir brödet som ett vitt bröd. Luftigt och lätt men väldigt mättande.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
2013-01-17 09:19
#7

du kanske inte förstör med 1 kaka men 1 kaka kan sätta igång sötsuget så du inte kan stoppa dig och äter mer kolhydrater - kolhydrater skapar sug efter nya kolhydrater - är ju en mantra som upprepas gång på gång. Det är du själv som sätter gränser men söker du viktnedgång så ska du vara snål med kolhydraterna och då utgår kakor, godis, läsk etc

Jag brukar ibland göra egen ischoklad.

bryt ner riktigt mörk choklad i en skål - (jag använder 86-90%) 100 gram

Kokosfett med smak och doft som du köper på hälskokosten - 50-75 gram

mikra försiktigt i omgångar tills det smält ihop, häll upp i iskubsplattan och ställ i frysen nån timme. Skaka ur chokladen i en liten skål och förvara i kylen. Mäktig och god fikachoklad - man är nöjd efter 1.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
2013-01-17 09:28
#8

En skiva brieost med blandade nötter inpressade är min Fikautsvävning. Går att äta med handen och knaprar lite. Gott men jag kan inte äta det för ofta eller mycket. Drar igång sug.

Nötter på båda sidor brieosten så går det att packa den i gladpack och ta med sig.

emmastina
2013-01-17 10:58
#9

Om du inte blir triggad till överätning är det inga problem att äta kakor varje helg om de är bakade med lågkolhydrat-ingredienser och ett bra sötningsmedel. Mariann har ett inlägg om det på sin blogg men jag hittade inte det nu. Jag lånade hennes bakbok på biblioteket innan jag köpte den, dels för att jag inte hade pengar just då men också för att se om den skulle passa mig. Jag har bakat en hel del ur den med varierande resultat och även bjudit icke-lchfare på kakorna och har fått några favoriter. Så fika på du!! :D

Lilltilda
2013-01-17 11:12
#10

Mina erfarenheter från lchf-bakning är att det mesta jag bakat (köpte bl.a glatt Mariannes bok då den kom och har sökt massor med recept på nätet) blivit en besvikelse om det inte baseras på mörk choklad, kokos (INTE kokosnötsmjöl!) eller nötter, då kan de bli rätt ok.
Jag brukar vid enstaka tillfällen göra en sorts chokladbollar med av krossade nötter, kokosflingor och dessa är nästan ätbara. Kan även göra egen mandelmassa som fungerar att göra små rullar av och doppa i MÖRK choklad.
Kladdkaka finns det några ätbara recept på med.

Jag väljer ofta bort bakverk till kaffet numer. Kan möjligtvis ta en bit riktigt rikigt mörk och god kvalitetschoklad (t.ex. NeroNeros 99%iga då jag lyckats få tag på den), lite vispad grädde, några nötter (chokladdoppa om du vill lyxa till det) och har jag tid och vill bjuda gäster på nåt riktigt gott så gör jag en pannacotta med äkta vanilj, helt utan sötning och serverar med bär på toppen. De som vill söta får strö socker över i efterhand.

Annat osött "tugg" till kaffet:
Bitar av brieost, lchf-frökex, ostrullar med smör, bitar av korv (typ ölkorv eller Kotivaras lantsalami)

~God loves you, and I´m trying! ~

evion
2013-01-17 11:29
#11

Egen snabbglass är otroligt gott!

häll i grädde i en mixer och kör tills det blir vispat, häll i frysta bär(tex blåbär och hallon) och mixa. Brukar också köra i en eller två ägggulor för konsistensen men det är inte helt nödvändigt. Man kan smaksätta med vaniljpulver eller sötningsmedel, men det skiter jag oftast i.

Det hela tar under 10 minuter och du har en supergod mjukglass direkt!

Kiyona
2013-01-17 11:33
#12

När det kommer till sötsug så har jag inte haft sötsuget hack i häl på över år. Inte en petat på godis men därimot jhatr v'l en kaka/bakelse åkt ner men aldrig något beroende av det. Är mest den som dricker bort sitt sug eller hanterar det genom att träna ^^

Tyckte saffranskakan med kanel verkade urgod! Någon som prövat det receptet?

Står på alla recepten att det sötas med något som heter bakery. jag har rätt med att tro att det är ett stnings substitut, right?

Kollade stevia i  butiken nu på vägen hem dem hade bara en stevia produkt som var utan kolisar och den var i tabletter. Stevian i större förpackning som strö hade höga halter kolisar per 100g. Blev lite förvirrad….Kanske ska gå till en butik med bättre utbud?

Vart hittar man värdigt kokosfett bra till att steka, baka och ha i tet hörde jag någonstans. Också välsorterade butiker? Vilka märken är av den bättre fabrikatet?

Är helt peppd att f baka med min vän i helgen och se hur LCHF bakelser och kakor kan smaka :D dem ser ju urläckra ut allihopa.

Fröbrödet lägger man bara över en plåt och sen in i ugnen, ut ur ugnen så delas den upp i passande bitar, fryser överskottet och har som rostbröd närman känner för det :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Mooniq
2013-01-17 11:40
#13

kokosfett- hälsokostaffär eller om du vill beställa på nätet.

www.crearome.se

www.vitavera.se

www.bodystore.se

är några ställen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lilltilda
2013-01-17 12:15
#14

Kung Markatta har en kokosolja, kallpressad ekologisk, som säljs på mitt vanliga ica. Den smakar dock kokos. De smaklösa hittar du bl.a. på hälsokostaffärerna

~God loves you, and I´m trying! ~

Kiyona
2013-01-17 12:26
#15

Bara vanligt kokosfett ner i kaffet, i stekning och bakning….som denna? http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A2063&Kampanj_ID=

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Sindri
2013-01-17 13:25
#16

#12 skrivet av Kiyona

Bakery är Marianns egen blandning av sukrin och stevia. Det finns liknande blandningar i handeln, annars blandar man sukrin (som är erytriol, en sockeralkohol med kolhydrater som inte tas upp av kroppen) och stevia (som görs av blad av stieviaväxten och är väldigt koncentrerat sött) själv.

På sukrin-påsarna står det att man skall ta lika mycket sukrin som socker i bakverk - det är dock helt åt skogen och blir riktigt äckligt för oss som blivit av med vårt sötsug.

Sukrin kan ha en bismak av kyla, och stevia av lakrits. Därför är en kombination bra, då brukar man slippa bismaker, men vad som passar dig vet ingen annan.

Du får helt enkelt prova dig fram. Om du söker på sukrin och stevia här på sajten kan du läsa mycket om det. Sen är det bara att testa.

Kiyona
2013-01-17 14:24
#17

Hittade ett livsmedel på bodyshop som var Sukrin + Stevia. Kan ju pröva. Antar att en 250gram påse räcker ett tag eller? Använder aldrig socker i vanliga fall heller. Aldrig varit socker fantast över öronen men en fika till kaffet som sagt får man ju tillåta sig tycker jag. Och med denna dieten verkar det ju myllra av massa gott som både kakor, bakelser och efterätter utan att ma ska behöva skämmas för man tog lite :D

Är så exhalterad över att baka och laga mat. Det har verkligen platsat sig fint i min vardag :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Sindri
2013-01-17 15:30
#18

Om du aldrig varit så mycket för socker så ta hellre för lite än för mycket från början och prova dig fram till vad du tycker är lagom. Jag har varit sockergris, men tar ändå mycket mindre än vad som står i recepten.

Kiyona
2013-01-17 23:39
#19

Får prova mig fram som jag gör nu när jag nyligen börjad salta min mat xD Låt det gå bättre med sukrinet ^.^

Men tack för att du sa det så man inte la i enligt receptet och riktigt vändes ut och in av sötma :D

Saffranskaka med kanelfyllning tror jag att jag ska få med mig en kompis på att pröva på som allra först. Älskar både saffran och kanel :O

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Upp till toppen
Annons: