Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 18534 ggr
BlackSwan
1/10/13, 11:05 AM

Kokosmjöl och kokosmjöl

Finns det en oberoende analys av kokosmjölet med 4 g kolhydrater per 100g? Jag tycker att detta mjöl och Risentas känns väldigt lika vid användning. Båda tillverkas ju genom att kokosen avfettas och sedan mals. Kan man verkligen lita på att siffran 4g stämmer?


Annons:
gun92884
1/10/13, 11:30 AM
#1

Jag skulle också vilja se en ordentlig, oberoende analys eftersom jag INTE hittar något mjöl här - och det är inte det som fattas eftersom många producenter säljer kokosmjöl här i Staterna - som håller så låg kolhydrat. Jag har letat eftersom jag provbakar för ett project som jag håller på med och ALLT jag hittar ligger på - när fibern är bortdragen - 4 - 6 gr per 14 GRAM, inte 100 gr.

[Petronella Pip]
1/10/13, 9:48 PM
#2

Fast på Risentas sida står att deras kokosmjöl innehåller 40 % fiber och på Aman Pranas sida står att deras består av 100 % kokosfiber, så det är ju inte så konstigt om det skiljer åt i kh-innehållet.

Zepp
1/10/13, 11:04 PM
#3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
1/11/13, 12:14 AM
#4

#2

Hur går det ihop? Finns det olika slags fiber i nöten? 100 procent fiber skulle nollställa kolhydratvärdet eller hur? Eller finns det lösliga OCH olösliga fibrer, alltså två sorter … jag tvivlar. Mjölet som produceras här är också gjort på produkt efter de har pressat bort all vätska, vilket sker när de gör kokosmjölk och grädde … alltså INTE malda flingor. Vad jag inte förstår är varför det lägre kolhydratmjölet endast finns i Europa när marknaden är så stor i USA. Köps det inte in för i grund och botten är det samma vara som redan finns, men att fibrerna räknas annorlunda? Vi drar ju bort vissa fibrer men det blir ialla fall inte mindre än omkring 6 gr per 14 gram mjöl, alltså inte per 100 gr. Jag skulle vilja ha mjölet granskat här på laboratorie … men, det kostar väl skjortan.

[Petronella Pip]
1/11/13, 7:27 AM
#5

#4 , Aman Prana har en ingrediensförteckning: 100% kokosfibrer. (plus en näringstabell

Näringsvärde 100 g
Energi: 785 KJ / 187 kcal
Protein: 20 g
Fett: 10 g
Kolhydrater: 4 g
Fibrer: 60 g

Risenta har ingen innehållsförteckning (vad jag hittat) , utan bara en näringtstabell:

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G:

Energi 1340 kJ/320 kcal
Fett 10 g
- varav mättade fettsyror 9 g
Kolhydrater 17 g
- varav sockerarter 15 g
Kostfiber 43 g
Protein 20 g
Salt* 1,5 g
*naturligt förekommande natrium

så vad det innehåller egetligen vet man ju inte, det står inte att det är rena kokosfibrer heller…

Antar att Aman Prana inser att man inte kan få bort all stärkelse eftersom de i näringstabellen anger 60 gram fiber.  Hursomhelst tycker jag det framgår att det inte är samma produkt.

Marianns LCHF Mat & bak
1/11/13, 7:55 AM
#6

att lämna in för analys kostar nog 4000.

Sedan kan vi nog räkna med att företag som säljer/tillverkar kokosnötsmjöl inte äger laboratorierna…

Risentas fungerar på samma sätt i bakning som Aman Pranas.
När jag var i Uppsala och höll en bakkurs var det det mjölet som hade köpts in och jag var rädd för att det inte skulle funka, men det gick utmärkt att baka exakt så som jag bakar.

Det finns två märken i sverige som innehåller 4 g kh.

Mvh

Marianns LCHF

Författare till 
Baka med LCHF
och 
Baka matbröd med LCHF

Annons:
[Petronella Pip]
1/11/13, 8:07 AM
#7

Men Risentas har ju mycket högre kh-innehåll, eller anger det iallafall, så det är inte det andra som har 4 gram kh/ 100 antar jag?

Mevillela
1/11/13, 8:41 AM
#8

Hej Marianns,

Du säger: "Det finns två märken i sverige som innehåller 4 g kh.".

Jag missade vilka dem är.

En är Aman Prana. Och den andra? Eftersom Risenta har 17g, så, den inte är.

BlackSwan
1/11/13, 11:47 AM
#9

Så det kanske inte finns någon oberoende analys. Näringstabellerna har jag läst. Jag hittade ett pressmeddelande från Risentas lansering av kokosmjölet:

"Kokosmjölet framställs genom att kokosnötens fruktkött först kallpressas för att avlägsna oljan, därefter torkas och mals fruktköttet varsamt för att behålla så många näringsämnen som möjligt".

Det låter väl som att det framställs lika som Aman Pranas kokosmjöl? Är det flera lager i fruktköttet i en kokosnöt? Något lager med mer fibrer? Hursomhelst är ju Aman Pranas ekologiskt och det är ju bra.


[Petronella Pip]
1/11/13, 11:55 AM
#10

Det har väl att göra med vad och  hur mycket man tar bort. Finns ju en del sockerarter också (i Risentas mjöl: 15% ) vilka verkar vara borta tll största delen i Aman Pranas mjöl.

Aman Prana säljer även kokossocker så att de utvinner det på nåt sätt är ju säkert.

mooonlight
1/11/13, 12:24 PM
#11

#10

Fast kokossockret framställer man ur nektarn från blommorna, inte ur kokosnöten… Glad

[Petronella Pip]
1/11/13, 1:26 PM
#12

Gör de? Det står kokosnötens söta nektar, inte kokosblommans men det kanske står fel, nektar är ju ett underligt ordval ihop med nöten…

mooonlight
1/11/13, 1:36 PM
#13

#12

Amanpranas hemsida står i alla fall "coconut blossom sugar".
Så även på andra ställen där produkterna är mer beskrivna, t.ex. här.

Annons:
[Petronella Pip]
1/11/13, 1:56 PM
#14

ok! Men faktum kvarstår, det är sockerarterna som skiljer de båda diskuterade mjölsorterna åt.

gun92884
1/11/13, 4:48 PM
#15

#6

4000? Ja då får det nog vänta Skrattande

Nej, jag tror inte att producenten är i cahoots med laboratoriet, men skulle bli jätteglad om det visar sig att bland sorterna som vi har här kanske det bara är hur carbs räknas som gör att det blir sådan markant skillnad. Jag skickade ett mail till Aman Prana och ska försöka ge mig till tåls och vänta på ett svar. Det verkar ju som ursprungsområdet för dessa nötter är detsamma så det är så mystiskt att det är så stor skillnad … om det verkligen är en skillnad. De mjölsorter jag har prövat hittills, bl a Tropical Traditions och Bob's Red Mill … med bra resultat … är ju deklarerade som riktigt mjöl malt utav biprodukt efter kokosmjölkurcentrifugering, och inte malda flingor.

Zepp
1/11/13, 5:08 PM
#16

#5

Jag tror det är samma mjöl, bara anorlunda hur de räknar kolisarna!

Vilka kolisar som är digesterbara?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
1/11/13, 6:11 PM
#17

skulle inte sockerarter vara digererbara då? Eftersom det är dom som skiljer… Tror jag inte, svarar jag själv. Flört

Zepp
1/11/13, 7:18 PM
#18

" De vanligaste sockerarterna i kosten är glukos (druvsocker), fruktos(fruktsocker), laktos (mjölksocker), maltos (maltsocker), sackaros (rör- eller betsocker) och stärkelse."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker#Sockerarter

Resten är fibrer.

Dvs jag tror det handlar om sk resistent stärkelse?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
1/11/13, 7:47 PM
#19

Det vore ju väldans bra om det var så, för jag har köpt fel sort Flört

Zepp
1/11/13, 8:29 PM
#20

Altså.. vad jag menar är att det nog är mer digesterbara kolisar än 4%?

Du får offra din kropp genom att destruera det du har köpt!Skrattande

Om du lagar något gott av det så kan jag offra min kropp oxå för att destruera det! Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Petronella Pip]
1/11/13, 9:00 PM
#21

Skrattande

Marianns LCHF Mat & bak
1/12/13, 10:03 AM
#22

#20 Skrattande

#8 det är bara å googla så hittar man det andra. Flört

[Petronella Pip]
1/12/13, 11:37 AM
#23

Menar du då, Zepp, att även de andra, dvs Aman Prana och Raw torde ha samma khinnehåll, dvs 17 och inte 4?

Zepp
1/12/13, 11:45 AM
#24

Tja.. 4% kolisar låter rätt lite gör det inte det??

Tittar man på innehållet i färskt cocoskött så har det högre innehåll.. och tar man bort vatten och olja så lär det inte minska??

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
1/12/13, 11:47 AM
#25

Jag har ju tänkt att de även tagit bort stärkelsen, liksom de gör i pofibrerna,

och det gör de rimligen eftersom det borde bli väldigt mycket högre per hundra gram om de tagit bort så stor del av vikten? JFR torkad frukt, där bara vattnet är borta. (och det itne finns nåt fett just från början) där mångdubblas ju sockerhalten per 100 gram.

gun92884
1/12/13, 11:52 AM
#26

#22

Hjälp mig räkna här, jag har dyscalculia och det snurrar när jag ser procenttal … Enligt redovisningen på baksidan av paketet i länken:

1 msk = 30 kcal, 10 gr fiber, 4% kolhydrater

100 gr redovisas som 187 kcal. 187/30 = 6,23; 6,23 msk alltså på 100gr.

100 gr (6,23 msk x 30?) = 187 kcal; (6,23 x 10) gr fiber = 62,3 gr; (4 x 6,23?) kolhydrater = 24,92 gr

Visar det sig att vi pratar om samma innehåll trots allt … eller har jag missat något? Det här börjar bli som en riktig deckareSkrattande

Zepp
1/12/13, 12:22 PM
#27

#25

Jo det är möjligt att de gör så?

Pofiber är en restprodukt från tillverkning av ren stärkelse.

Och det är väl detta som Mariann har pepåkat ett antal gånger antar jag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Petronella Pip]
1/12/13, 12:36 PM
#28

# 26 Om man talar om procent så är det ju det antalet gram per hundra oavsett vilken mängd man väljer att räkna.  Du kan inte multiplicera procenttalet med antalet matskedar. Det blir alltså 4 gram per hundra i ditt exempel.

crikarlshamn
1/12/13, 1:25 PM
#29

Ser att mànga pà forumet föredrar kokosmjöl framför mandelmjöl, vad är fördelen?

Har inte provat kokosför smakens skull.

Mandelmjöl

Näringsvärde per 100 g

Mandelmjöl är väldigt rik på fett och protein och innehåller lite kolhydrater. Näringsvärdet kan variera från olika tillverkare men ser ungefär ut såhär:

Energi – 605 kcal
Protein – 22g
Fett – 57g
Kolhydrater – 4g
http://levamedlchf.se/ingredienser/mandelmjol/

**Kolhydrater – 5.5g
**http://www.lchfguiden.com/etikett/mandelmjol/

**Kolhydrater – 6g
**http://www.mandelmjolsguiden.se/mandelmjol-och-lchf/

[Petronella Pip]
1/12/13, 1:43 PM
#30

Bakegenskaperna skulle jag tro.  Mandelmjöl har inte den vätskeuppsugande förmågan som kokosmjöl har. Smaken är dock ett visst problem. Även om många säger sig inte känna någon kokossmak, jag känner det i vissa saker.

gun92884
1/12/13, 2:01 PM
#31

#28 Tack! Jag vet att någon annan fick smäll på fingrarna när hon försökte göra samma multiplikation Skrattande Nu ser jag felet … men, det betyder inte att jag gör det imorgon … det är livet som dyscalculist Oskyldig

#29 Du får inte samma volym med mandelmjöl fast du undviker naturligtvis kokossmaken om du inte gillar den. Jag använder båda sorter de gånger jag bakar något eftersom jag inte har något emot smakerna. Däremot har jag aldrig blandat dem i samma bakverk … inte ännu ialla fall.

crikarlshamn
1/12/13, 5:16 PM
#32

Tusen tack, dà fortsätter jag med mandelmjöl, bakar mest pannkakor/blinis med det sà det gàr bra Glad

pannkakor/blinis
2.5 dl mandelmjöl
1dl mandelmjölk/vatten
3 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt/salt om blinis
1 tsk mald kanel/uteslut om blinis
(1 tsk bakpulver om blinis)

Blanda ihop allt, làt stà 30 min. Häll smeten på en smord stekpanna. Stek på medelvärme tills gyllenbruna.

Blinis gàr bra till att äta med salad, ägg, räkor och majonäs

Marianns LCHF Mat & bak
1/12/13, 5:56 PM
#33

Fördelen med kokosmjölet är att den har en låg omega 6 halt och många vill ju gärna hålla nere det.
Mandel har en hög sådan andel.  jag använder ofta kokosmjölet för att kunna misnka på mängden mandelmjöl helt enkelt. 3 dl mandlemjöl blir ju en del omega 6 + hög halt kolhydrater.

Man får ju ner båda genom att använda kokosmjölet, ja iaf aman pranas.

Här finns lite att läsa=begrunda varför man bör många gånger föredra kokosmjölet.

#27 Jag har fått det berättat för mig sedan "urminnes tider" att det är en restprodukt efter man gjort kokosmjölk, mer vet jag inte.

crikarlshamn
1/12/13, 6:19 PM
#34

?

Vad jag kan se har mandel mindre eller samma mängd kolhydrater än kokos (4 eller 17/100g) eller?

Samt av 2.5dl +3 ägg  i en sats = ca 12 limpskivs stora blinis blir det inte sà mycket omega 6 samt skulle jag fà för mycket har jag en kropp som direkt reagerar med inflammation/fibro Glad

Bakar av denna anledning, kan inte använda alla de olika alternativa sötningsmedel mànga använder sig av här pà forumet, fàr tyvärr direkt "inflammation ont" i kroppen med dessa.

Fytinsyra verkar inte vara boven i dramat för i din lista har "White flour" lägre värde jämfört med kokos och mandel. Eller sà är det för att jag inte äter detta i större mängder.

Förbryllande

Coconut 100g = highly inflammatory -825
http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2

Almond 100g = moderately anti-inflammatory +183
http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3085/2

eller, det stämmer med reaktionen i min kropp i alla fall.  Nu förstàr jag varför jag màdde dàligt av MB kaffet.  Men det är min fibrokropp det…

Sà vill jag ha en pillede reijer smörgàs fàr det bli utan kokos smak och med mandelmjöl men tack i alla fall.

Annons:
[Petronella Pip]
1/12/13, 6:21 PM
#35

Man behöver /kan inte använda samma mängder av kokosmjölet. Man kanske tar en tredjedel, pga av att det sväller så mycket. Därför blir det totalt mindre kh.

[Petronella Pip]
1/12/13, 6:25 PM
#36

Nu tog jag ett smakprov av det kokosmjölet jag har med 17 g kh, det smakar mycket mer markant kokos än Aman Pranas och sötare med om jag minns hur det andra  smakar, verkar mera malda kokosflingor IMO.

hemul
1/12/13, 7:01 PM
#37

Det är för att Aman Prana antagligen inte är det som i USA kallas kokosmjöl utan det är kokosfiber.

Det spelar ingen större roll hur mycket kolhydrater det innehållet för man använder som Petronella sa så lite. Jag bakade just en laddning av ett bröd med kokosmjöl och pofiber blandat. Mitt kokosmjöl innehåller hemska 24 g kh. Varje rätt tjock decimeterstor kaka innehåller 1 g kolhydrat. Då ingår även filmjölk i smeten. Hälften av kolhydraterna kommer från filen.

Zepp
1/12/13, 9:07 PM
#38

#34

Men cocoset har ju antiinflamatoriska egenskaper enligt den tabellen?

Edit.. näe nu ser jag att det listas som inflamatoriskt.. frågan är bara hur det lyckats lista något så antiinflamatoriskt som cocosolja som inflamatoriskt?

Inflamation är en reaktion av Eikosanoidsystemet.. och det lär hur som helst inte triggas av Laurinsyra eller andra mättade fetter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/12/13, 9:14 PM
#39

Nu ser jag vad det handlar om.. det e fettet som är inflamatoriskt.. speciellt om det är mättat!

Det är med andra ord bara ytterligare en humbugsite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
1/16/13, 2:24 PM
#40

#37 Cocos fiber är något helt annat … det är inte en matvara. Cocos fiber används inom jordbruk och till plantering. Trädgårdshandeln säljer blomsterkorgar och inlägg till korgar som är gjorda av cocos fiber. Denna fiber är brun och görs av skalet.

hemul
1/16/13, 3:40 PM
#41

Det är blasten, eller vad man ska kalla det. Som kosttillskott är det fibrerna från kokosnötsköttet, det som blir kvar när man har tagit tillvara allt annat. Det som du har hitat på amerikanska sajter som kokosmjöl har lite mer än bara fibrerna kvar medan Aman Prana (kom jag ihåg namnet rätt nu) är nästan bara fibrer. Nån annan förklaring finns inte så tillvida att de inte ljuger på näringsdeklarationen.

För att grångla till det ytterligara kallas kokosmjöl ibland kokosfiber också på amerikanska sajter! Antagligen beroende på till vilken använding man kränger det. Till bakning blir det mjöl, som tillskott för trög mage blir det fibrer.

Annons:
gun92884
1/19/13, 2:55 PM
#42

#41

Var har du sett att de kallar det coconut fiber? Jag hittar det inte, däremot pratas det ofta om dietary fiber in coconuts och att mjölet är gjort av fiber som blir över när de gör oljan. All googling jag gör med coconut fiber får bara upp coconut fiber growing medium vilket är skalfibrer som används inom blomsterhandeln och i växthus. Dessutom hittar jag inget mjöl som inte är rent … alltså det innehåller INTE något annat som skulle dra upp kolhydratmängden. Något jag tycker är besynnerligt också är att allt detta mjöl har mer eller mindre samma utgångspunkt - Indonesien - så varför har vi inte AmanPrana här i Staterna om det nu är så mycket bättre kolhydrathalt? Vi kanske inte har en lika stor lowcarb community i % i jämförelse med Sverige … men det blir ju några miljoner ialla fall om man räknar in alla som vill ha glutenfria bakverk. Jag skrev till Aman Prana och fick ett form letter som svar … och det var nästan två veckor sedan.

Marianns LCHF Mat & bak
1/19/13, 4:07 PM
#43

#42 Dåligt av dem att inte svara på om det finns i staterna. Rynkar på näsan

gun92884
1/19/13, 4:51 PM
#44

#43 Det kanske kommer svar så småningom. Jag är bergsäker på att det säljs här men under ett annat namn. Folk är litet misstänksamma här när varor har utländska namn … om de inte är nordiska eller franska, för då går det hem. Det är en försäljarploj här att klämma in ett ü eller å, ä eller ö där det inte hör hemma … kanske för att folk tycker att det låter hälsosammare eller när det gäller franska accenter, mer sofistikerat Skrattande Jag har sett många konstiga namn där det plötsligt sitter ett ö eller ä … eller någon har slängt in en accent över någon bokstav som aldrig haft en accent Skrattande Haagen-Daz (kommer inte ihåg om det sitter någon accent, eller det kanske rent av är en linje över ett a) är ett sådant där namn som 'tillverkades' för det skulle låta utländskt, men från rätt håll. Så har det också blivit en glass som räknas som 'upscale' och high quality.

gun92884
1/19/13, 4:54 PM
#45

Ha! Ett ä till och med Skrattande

Häagen-Dazs® - Ice  Cream
gun92884
1/19/13, 4:57 PM
#46

… hittade även mer om den här sortens 'branding'

**'Have you ever wondered where the name *Häagen-Dazs* comes from? Personally, I thought it was Dutch, because of the two “aa” or even because of Den Haag. In fact, this famous ice-cream brand was established by two Polish immigrants (well done Poland!) Reuben and Rose Mattus in the Bronx, New York, in 1961. Häagen-Dazs are made-up words that are meant to look (but are not) Scandinavian to the American eyes. This form of foreign branding served one purpose, to make the product look exotic and thus exciting enough to try. The Mattus couple had even included an outline map of Scandinavia in their early labels together with the names Oslo, Stockholm and Copenhagen to reinforce the Scandinavian theme.

But the name Häagen-Dazs was merely the outcome of a word game of random nonsensical words that Reuben Mattus started in order to find a combination that pleased him.**

Marianns LCHF Mat & bak
1/20/13, 11:49 AM
#47

#44 jag har frågat på nyform de som är importörer här i sverige, får se om de kan veta nått…

Marianns LCHF Mat & bak
1/20/13, 11:52 AM
#48

#46 Synd att inte kunna använda å ä ö då i bakbokens översättning Flört

Hoppas dock att LCHF eller Low Carb High Fat kommer användas… 
det tror jag somliga inom lchf-sfären skulle uppskatta…

jag är ju också från Borås , undra om det kan räcka? Tungan uteCoolTystOskyldig

Annons:
hemul
1/21/13, 2:20 AM
#49

#42 Jag skulle tro att ni har många fler lowcarbare. Underligt vore det väl annars. Ni är fler och ni har hållit på betydligt längre. Det var er vi lärde oss av, vet du.Flört

Det är väl många saker som säljs i Europa och inte i USA och vice versa eller det säljs under olika namn  i olika världsdelar eller t.o.m. i olika länder.

Slutsatsen om kokosfibrer kom jag fram till i samspråk med en kokosnötstillverkare som berättade att det också fanns. Det är inte svårt att google upp - lägg till diatary och/eller supplement bara. Problemet är att kolhydratmängden ofta inte är angiven. Hur som, eftersom vartenda kokosmjöl man hittar UTOM Aman vad-det-nu-heter innehåller mer kolhydrater kan man väl faktiskt utgå ifrån att det är det som är annorlunda och inte alla de andra?

Förresten menade jag bast förut, inte blast. Blev lite fel där.Tungan ute

gun92884
1/21/13, 2:48 PM
#50

#49

Tror vi pratar förbi varandra.

Visst finns det många fler här som lowcarbar men det har inte med att det börjades här - det är bara Dr Atkins som började här - eftersom lowcarb har funnits i andra länder, bland annat Frankrike, innan hans bok gjorde success - utan det har med att proportionellt finns så många mer människor här. Skulle man däremot titta på procent så tror jag att Sverige ligger långt före; intresset är inte alls detsamma här eftersom det dyker upp nya gurus nästan varje dag med en ny dietvariant … vare sig det gäller för viktnedgång eller för att leva annorlunda. Och … det finns enormt stora kemiska och odlarintressen här att inte få lowcarb att ta fart.

Visst vet jag att mycket säljs här som inte finns i Europa och vice versa men just den här marknaden för glutenfritt är ändå livlig här och när det gäller att ta vara på inkomstbringande områden så brukar tillverkare vara rätt så informerade …

Tack för hänvisningen till Google Skrattande … detta sökverktyg har jag kännt till i rätt så många år vid det här laget … jag vet skillnad på coconut fiber och dietary fiberSkrattande

hemul
1/21/13, 3:10 PM
#51

Jaha, men du sa ju att du inte kunde hitta något för invärtes bruk.

Andelen svenskar som äter LCHF är starkt överdriven, vet du. Men du har rätt på så sätt att vi lyckats göra mer oväsen här, fått myndigheterna att reagera. Har sina fördelar att komma sent till festen ibland.Flört

gun92884
1/22/13, 11:43 PM
#52

#51

Vad jag sa var att de inte kallar coconut dietary fiber for coconut fiber eftersom detta hänvisar till något helt annat, det hänvisar till skalet. Däremot talar de om fiber FRÅN coconuts … och fibermassa som blir över när man gjort mjölk och olja, och detta är kokosnötens innehåll, alltså köttet. De två sätten att skriva betyder två olika saker i skrift och tal. Och skrivs eller sägs det coconut fiber i matsammanhang så skriver och säger personen fel.

Brando
2/26/13, 9:34 PM
#53

Jag har beställt Aman Pranas kokosmjöl från Bodystore men på den förpackningen står det att kolhydratinnehållet är 8,9 g/100 g. Det är ju dubbelt så mycket som de utlovade 4%. Vet någon vad som gäller?

Marianns LCHF Mat & bak
2/27/13, 12:53 PM
#54

Jag vet bara att det som står på påsen bör och ska gälla.

Brando
2/28/13, 9:39 AM
#55

I så fall är det ju falsk marknadsföring.

Annons:
aussiemia
2/28/13, 10:06 AM
#56

Jag skrev till Aman Prama för jättelänge sedan men fick aldrig något svar.

aswedishsmorgasbord.com

Brando
2/28/13, 11:43 AM
#57

Jag har skrivit till Bodystore men får inget svar där heller. Det står på deras hemsida att kolhydratinnehållet är 4% men påsen som jag fick hemskickad innehåller alltså 8,9%. Det är första gången jag köpt kokosmjöl. Är det en ny märkning eller har det alltid stått 8,9 g/100?

gun92884
2/28/13, 1:27 PM
#58

#56

Jag skrev också till dem och fick ett formsvar … och det var det.

#57

Står procentuppgiften på ditt paket? Våra etiketter är luriga för läser man inte hela etiketten så tror man att procentuppgiften gäller per 100 gr - se jag kommer ihåg - utav varan, men nej. Lusläser man texten så står det att detta är procenten av ett dagskaloriintag baserat på 2000 kc.

Brando
2/28/13, 2:01 PM
#59

På Bodystores hemsida där jag beställde kokosmjölet från Aman Prana står i produktbeskrivningen att mjölet innehåller 4% kolhydrater. Men på förpackningen som jag fick hem står att kolhydratinnehållet är 8,9g/100g. Mer än det dubbla alltså.

Sammet1
2/28/13, 9:23 PM
#60

På min Aman Prana-påse från Bodystore står det 4g/100g. Och dessutom står det 4% kolhydrater i den löpande texten. Men det var ett tag sedan jag beställde mitt, så de har väl fått in en annan sändning och har inte uppdaterat informationen på hemsidan.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[Petronella Pip]
3/1/13, 11:12 AM
#61

KAN ju också vara så att de missat att konvertera uppgiften från t.ex. amerikanska sättet att räkna, vet inte riktigt om det blir mer än dubbelt om fibrerna är medräknade men som sagt det skulle kunna vara det som är felet!

Brando
3/1/13, 10:38 PM
#62

Fick idag svar från Bodystore ang. kolhydratinnehållet i Aman Pranas kokosmjöl. Det innehåller verkligen 8,9g/100g. Det var fel i produktbeskrivnngen på hemsidan.

Annons:
BlackSwan
3/1/13, 10:55 PM
#63

Knepigt, jag köpte en påse Aman Prana kokosmjöl idag, bf 13.08.2014. Det står att det innehåller 4 g kolhydrater per 100 g. Jag hittar inte siffran 8.9 någonstans på påsen. Jag undrar dock fortfarande varför Risentas kokosmjöl innehåller mer kolhydrater.


[Petronella Pip]
3/2/13, 9:11 AM
#64

Mysteriet kvarstår! 

På "alla" andra ställen utom just IBLAND hos bodystore då anges 4…

som t.ex. http://www.nyform.se/home/home_amanprana_kokosfiber.htm

eller

 http://www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko

# 59 ser förpackningen ut som på  bilderna i länkarna ovan?

Brando
3/2/13, 8:13 PM
#65

# 64 Jepp, den ser likadan ut förutom att det står TRANSIT med stor text högst upp.

gun92884
3/4/13, 12:36 PM
#66

#61 

Nix, det blir nästan 3x så mycket om man inte drar av fibrerna.

Jag tror att det är felräkning från början och att det har kommit en ny sändning som har rätta deklareringen. Det skulle därmed börja likna de sorter som finns här i affärerna och också i internetbutikerna. Man behöver bara kolla deklareringar på en del varor som kommer från Asien så säger sunda förnuftet genast att det kan bara inte stämma.

Brando
3/7/13, 1:50 PM
#67

Nu har Bodystore ändrat texten i produktinformationen för Aman Pranas kokosmjöl. Det står nu att kolhydratinnehållet är 8,9g/100g.

Sjöstjärna
11/25/13, 3:54 PM
#68

Det här är en gammal tråd men för mig är ämnet högaktuellt eftersom jag nyligen lagt allt vad spannmål heter på hyllan. Så nu är det nya tidens brödbakning som gäller. En stor påse kokosmjöl har numera sitt hem i mitt skafferi men efter att ha läst tråden och kollat påsen inser jag att Superfruits kokosmjöl innehåller hela 14 g kh per 100 g i motsats till de 4 g som gäller för recepten i Mariannes bok. Är det någon som vet vad det gör med brödet/kakorna? Ska jag kompensera på något vis för att slutresultatet ska bli bra? Hittills har jag mest bakat med mandelmjöl men känner att det blir lite väl mycket mandel och omega 6 så jag skulle gärna vilja använda mer kokosmjöl istället.

Och är det någon som har lyckats baka något som i alla fall svagt påminner om finska pinnar eller mördegskakor eller något åt det hållet? Jag är så sugen att jag nästan skulle kunna bli våldsam. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

gun92884
11/25/13, 7:42 PM
#69

#68 Här i Staterna finns det inget kokosmjöl som håller så lågt kolhydratsinnehåll utan det är mer i laget med vad du har. Marianns böcker används nu här och det blir jättefint resultat med det lokala mjölet och hon får beröm för sina recept :0)

Annons:
Sjöstjärna
11/25/13, 7:49 PM
#70

#68 Tack för värdefull info! Jag har precis kllickat hem Marianns böcker så nu ska det snart börja bakas på allvar här. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sjöstjärna
11/25/13, 7:51 PM
#71

Förresten, finns LCHF-begreppet i USA? Jag trodde bara det pratades om paleo med eller utan mejeriprodukter. När jag googlar LCHF på engelska hittar jag mest ingenting.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

gun92884
11/25/13, 8:04 PM
#72

#71 Själva begreppet LCHF är ovanligt här om det inte är någon som har besökt Sverige eller har bekanta där - eller är expat svensk. Däremot om du söker under ketogenic diet så hittar du mycket. Ketogenic diet är snarlik LCHF och användes för epileptiker. Ketogenic diet har blivit populär eftersom maten är 'ren' och den innehåller inte maple och agave syrup, honung och torkade frukter som du hittar hej vilt i paleo även när de sager 'sockerfritt' - Paleo ska beskrivas som 'inget adderat socker' om man ska vara korrekt.

Sjöstjärna
11/25/13, 8:14 PM
#73

#72 Tack för tipset!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

hemul
11/26/13, 3:06 AM
#75

"Low carb" torde väl vara en rätt gångbar sökterm också. 🙂

http://www.google.com/search?q=low%20carb

Sjöstjärna
11/26/13, 9:44 AM
#76

#69 Det slog mig att det finns ju faktiskt en möjlighet att recepten i den engelska varianten av boken är omarbetade för att passa amerikanska förutsättningar, dvs att mängden kokosmjöl kan vara anpassat till den sort ni har där. Vet du hur det är med den saken? 🤔

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
11/26/13, 11:28 AM
#77

#76 det är Gun som korrekturläst boken och brödboken är det Gun som översatt helt 😃

vad gäller superfruit så ska det funka fint att baka med, Risentas och Seltons kokosmjöl också. Båda har jag testat.

Sjöstjärna
11/26/13, 11:31 AM
#78

#77 Jaha, vad bra och direkt från "hästens mun" och allting. Tack snälla ni för svaren! Gun var visst lite blyg där och berättade inte precis hur stor del hon har i de här fina böckerna. Men tack till er båda. ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Marianns LCHF Mat & bak
11/26/13, 1:24 PM
gun92884
11/26/13, 4:31 PM
#80

#75 Men här i Staterna betyder inte Low Carb nödvändigtvis HIGH FAT så vill du ha LCHF så hittar du det under Ketogenic diet för den utgår från samma princip. Alltså har LCHFdiet funnits länge fast det var svenskar som gav den namnet LCHF och som mest känner igen det namnet.

Hur vi än ser det så och önskar att det skulle vara annorlunda så är det fortfarande väldigt fettskrämt här i Staterna. Pratade med min byggare som åkte på en quadruple by-pass i hjärtat - kommer inte ihåg vad det svenska heter - för inte så länge sedan och jag frågade vad han hade för matvanor nu eftersom de naturligtvis hade lagt om dem åt honom. Hans svar? Allt som är torrt och smakar som papp är mat nu - alltså low-fat och inget saturated fat. Suuuuuck. Ska se om jag kan få honom att läsa dietdoktorn's engelska blog. Men, det blir svårt att övertala hans fru som är lowfat och fullkornfanatiker.

Lchfman
3/12/17, 9:22 AM
#81

Verkar vara svårt att få tag på "gamla" sortens aman prana kokosnötsmjöl. Nu finns oftast bara sorten med 8,9% kh. Någon som vet varför? Blev dom påkomna med att räkna "fel"?

hemul
3/12/17, 2:52 PM
#82

Kanske. Det var ju det enda kokosmjöl med så lågt kolhydratinnehåll som gick att hitta. Eller som en tillverkare jag pratade med om det där trodde så var det öht inte det som brukar kallas kokosmjöl utan det var kokosfiber.

Upp till toppen
Annons: