Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Uteslutande av mjölkprodukter - utebliven mens?

2013-01-09 12:58 #0 av: Oktoberlandet

Hej allihopa,

Jag är 24 år och har ätit enligt LCHF i snart 5 år. Brukar gå in här och läsa dagligen men nu är det första gången jag ger mig på att skriva själv. 

Sedan lite mer än ett halvår tillbaka slutade jag med mjölkprodukter (förutom smör) för att jag har märkte att jag mådde bättre utan. Har ersatt grädde och dylikt med kokosmjölk och kokosgrädde, kryddsmör, oliv- och kokosolja m.m för att se till att jag får i mig tillräckligt med fett. Äter mig alltid mätt (vilket kan innebära allt från 1200-1800 kalorier per dag). Fördelningen brukar i snitt ligga kring 80 % fett, 10-15 % protein och 5-10 % kolhydrater. Resultatet blev en mer fungerade mage och en viktnedgång från 61 kg till mina nuvarande 53 kg (är 159 lång). Så långt känns allt väldigt bra. Däremot har min mens inte dykt upp på 6 månader vilket får mig att bli lite orolig då jag alltid fått den mer eller mindre regelbundet. Jag ska snart göra en utredning kring vad det kan bero på, men jag vill ändå höra mig för här innan. Har alltid annars ätit väldigt generöst av mjölkprodukter så mitt kaloriintag har säkert minskat rätt markant sen dess. Utan att ha några kunskaper kring det så gissar jag ju på att frånvaron av mens säkert beror på det. Kanske har jag gått ner för snabbt. Har inte brytt mig om att reflektera över det tidigare då jag under hela perioden mått nästan oförskämt bra. Hur som helst, vill ändå fråga: Kan uteslutandet av just mjölkprodukter vara boven till att min mens inte kommer igång? Innehåller det något särskilt som kan påverka hormonerna?

Anmäl
2013-01-09 13:36 #1 av: mooonlight

Två tankar som dyker upp:
- Viktnedgång i sig kan orsaka hormonförändringar.
- Mjölk innehåller bl.a. östrogen, progesteron och prolaktin, så minskad mejerikonsumtion torde kunna förändra/sänka nivåerna av dessa hormoner (till kroppens naturliga nivåer).

Anmäl
2013-01-09 14:19 #2 av: Beate

Du är ju inte underviktig för annars kan väl det vara nåt som orsakar utebliven mens. Dock har ju svält och ketos likheter så det kan ju ha med det att göra. Jag har svårt att tro att just mjölk skulle påverka mensen, snarare skulle jag misstänka att du ligger lite för lågt på kolhydratintaget. Prova att öka på så du ligger på 50-100 g/dag och se om du får igång mensen.

Hittade det här vid en snabb googling:

http://www.livestrong.com/article/477982-ketosis-a-missed-menstrual-cycle/

Anmäl
2013-01-09 15:59 #3 av: Oktoberlandet

Tack för era svar! 

#2 Beate: Intressant. Kolhydratsintaget har jag inte ens tänkt på då det är rätt inpräntat vid det här laget att alltid hålla dem skapligt lågt. Tycker ändå att jag äter ganska mycket grönsaker nu, men kommer ju inte upp i 50-100 g/dag precis. Värt att testa. Vilka kolhydrater föreslår du? Rotfrukter, ris? Har hört att dem är "snälla" till skillnad från spannmål. Är väldigt känslig för kolhydrater, triggas lätt och överäter som följd, men det känns ju som ett mindre problem nu förvisso. :)

Anmäl
2013-01-09 16:44 #4 av: Beate

Ja, rotfrukter och ris, de är ju sk "safe starches" som inte innehåller gluten och fytinsyra m.m. Och inga stora mängder behövs, kanske 1 kokt potatis eller en råriven morot till middan eller lite kokt ris. Kan ju vara gott om du  nu använder en del kokosmjölk och lagar asiatisk mat. Jag äter risnudlar istället för pasta till köttfärssås till exempel.

Anmäl
2013-01-09 16:47 #5 av: Beate

100 g kokt ris innehåller ca 20-25 g kolhydrater så det behövs ju inte så stora mängder för att öka på kolhydratintaget.

Anmäl
2013-01-09 20:23 #6 av: OlgaMaria

Är det ett problem just nu att du inte får mens? Jag är absolut ingen expert på såna här saker, men jag vet att mjölk är fullt av hormoner eftersom kossorna är gravida nästan hela tiden (plus att de ju ger mjölk så klart). Kanske reagerar din kropp hormonellt på att du inte längre får i dig mjölk och kanske är det något som rättar till sig med tiden. Men det är bra att du ska kolla upp om vården har något vettigt att säga.

Om du äter mycket andra fetter än smör och mjölkprodukter så kanske du får i dig för mycket omega 6 och du kanske behöver ta tillskott av omega 3. Plus, får du i dig tillräckligt med kalcium? Äter du ost?

Jag äter mjölkfritt (ammar mjölkallergisk son) och jag märker att huden mår dåligt om jag inte tar omega 3 (kroppen bli inflammerad) och att jag får ont i musklerna om jag inte tar kalciumtabletter (hade ingen kontakt med mitt ben en gång så att jag föll framstupa på golvet när jag skulle resa mig.. då började jag med kalcium och de besvären försvann).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-01-09 21:00 #7 av: Zepp

Menstruation hänger ihop med fertil förmåga.. och fertil förmåga påverkas av hur mycket fett kvinnor har på kroppen.. bland annat!

Anorektier förlorar mensen, kraftiga bantningar gör oxå att den kan göra uppehåll.

Dvs om fettdepåerna blir för små finns inte tillräckligt energi för att klara en graviditet.

Du får altså tänka dig att våra kroppar har utvecklats på stenåldern för att klara de förhållandena.. dvs då fanns inga snabbköp.. och ständig tillgång på mat.

Troligen reglerades fertiliteten till de perioder/årstider där tillgången på mat var bättre.. annars så har jag för mig att vi är det enda djur som är fertila 12 månader om året.

Nu är ju inte kroppsfunktionerna en självständigt tänkande varelse.. men långvarig kraftig viktnedgång kan ju kanske tydas som just svältperiod!

Sen så tror jag inte Ketosis i sig är någon större faktor i samanhanget.. Inuiter lyckades ju bli gravida hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-01-09 22:04 #8 av: OlgaMaria

Det verkar som att det för många kvinnor blir förändringar med mensen när vi gör stora kostomläggningar. Många som haft problem blir bra med LCHF, men vissa som inte haft problem får problem när de börjat med LCHF. Jag vet inte precis vad det beror på i varje fall. Lyssna om de har nåt att säga från vården. Jag tror inte att din kropp far illa på den kost du äter nu, men vill du bli gravid och mensen inte kommer tillbaka så kanske du får återgå till hur du ätit innan. Vänta gärna till nästa höst. Många kvinnor förlorar mensen på vintern. Har du inte fått tillbaka den till hösten så kanske du behöver göra något åt saken. Men testa gärna Omega 3 och se till så att du får i dig tillräckligt med kalcium.

Anmäl
2013-01-10 11:34 #9 av: Beate

Återigen, prova att öka på kolhydraterna, det kanske är så enkelt.

Från wikipedia om ketogenic diets:

In adults, common side effects include weight loss, constipation, raised cholesterol levels and, in women, menstrual irregularities including amenorrhoea.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

Anmäl
2013-01-10 20:22 #10 av: Oktoberlandet

TheresiaW: Det är väl egentligen inget problem just nu att jag inte får mens eller är fertil, såvida det inte handlar om någon bakomliggande sjukdom eller som kan påverka min förmåga till att bli gravid i framtiden. Jag ser till att äta sparsamt med omega 6-rika fetter. Äter nästan enbart smör, kokosolja/mjölk, avokado, med undantag från lite olivolja på salladen ibland. Jag tar även tillskott av omega 3-kapslar varje dag.

Däremot vet jag inte hur det ligger till med mitt kalciumintag. Jag tror att jag läst något om att olika sorters kött, skaldjur, fisk, ägg och grönsaker (som broccoli och spenat) innehåller en del kalcium, men det kanske inte fyller mitt kaciumbehov? Jag äter nämligen ingen ost heller. Intressant det där med att komjölk är så fyllt av hormoner. Låter inget vidare att få i sig.

Förutom att jag oroar mig för varför mensen inte kommer igång så känner jag mig ju väldigt välmående.

Zepp: Jag gick ner ganska snabbt av att utesluta mjölkprodukter så kan säkert ha med det att göra. Nu har vikten dock varit stabil en period så jag tycker ju att kroppen snart borde "anpassa sig" till min nuvarande vikt och sluta uppfatta det som "svältperiod". Får kanske ha lite mer tålamod.

Beate: Ska testa att lägga till lite rotfrukter och se om det kan hjälpa.

Anmäl
2013-01-10 21:04 #11 av: OlgaMaria

Jag har kollat upp hur mycket kalcium saker och ting innehåller och märkt att det är svårt att få i sig rätt mängder om man inte äter mjölkprodukter (tror man måste äta typ små fiskben eller något annat som jag inte vet riktigt vad för att kompensera om man inte får i sig mjölk). Strömming och oskalade sesamfrön är bra. Men man hivar inte i sig det precis.

Här har du en lista på hur mycket kalcium mjölkfria saker innehåller. Vi behöver få i oss 600 mg/per dag.

Härligt att du mår bra! Ett litet kalciumtillskott kanske inte skulle skada ändå.

Anmäl
2014-05-13 08:00 #12 av: LindaMR

Hej!
Ser att det är en gammal tråd, men fick du nångång veta anledning till att mensen försvann? Är själv i en liknande sits.
/Linda

Anmäl
2014-05-13 14:55 #13 av: Hannasi

Hej,

Min mens försvann också när jag gick ned i vikt med lchf (från normalviktig till smal) Den kom inte igång förrän efter ett år, med hjälp av ett piller som jag tror innehöll progesteron. Ingen utredning gjordes, i och med att mensen kom tillbaka vid första försöket. Jag märker att min mens ganska lätt rubbas och blir oregelbunden om jag går ned i vikt, trots att jag inte blir underviktig.

Anmäl
2014-05-13 16:57 #14 av: Kajak11

Stress är en annan faktor..men .har du kollat dina hormoner?
Zonterapi verkar bra på hormoner....om det finns störningar.

Anmäl
2014-05-22 22:35 #15 av: Oktoberlandet

Hej,

Jag kollade mig hos läkare och han hittade inget fel på mig. Han gjorde en gynundersökning och så fick jag ge lite blodprover, och enligt honom var allt som det skulle. Han pratade däremot om att "systemet är i vila och kan komma igång när som helst", vad nu det betyder, för jag har fortfarande inte fått igång någon mens. Han föreslog P-piller, men det vågar jag inte använda pga att jag tidigare mått otroligt dåligt psykisk av dessa preparat (provat rätt många, med mer eller mindre samma resultat). I augusti är det två år sen jag skulle haft det, så nu har jag bokat ny tid.

Jag har testat att fylla på med rotfrukter, bär och nötter i längre perioder sen jag skrev det första inlägget här, men ingenting har alltså hänt tyvärr. Äter fortfarande en paleoinspirerad kost, bra med protein och fett, obegränsat med grönsaker + rotfrukter.

Mår fortfarande bra, äter gott samtidigt som jag är normalviktig och viktstabil, har massa energi till min ganska aktiva livsstil. Har ingen PMS, ingen värk. Däremot har jag det senaste året, eller ja, kanske egentligen sen mensen uteblev, märkt att sexlusten successivt minskat och som nu mera i princip är obefintlig. Vilket ju känns mindre eftersträvansvärt.

Jag gick ner snabbt under en halvårsperiod, där i början när jag uteslöt mjölkprodukter, men nu när det gått så lång tid och jag har varit viktstabil så länge så borde ju mensen komma igång. Kan man tycka. Är fortfarande orolig för att det ska ha med kosten att göra.

Misstänker ju att de är hormonerna som spökar, utan att egentligen veta någonting om det. Någon som kan något i ämnet eller har liknande erfarenheter?

Anmäl
2014-05-23 16:02 #16 av: mooonlight

"...systemet är i vila och kan komma igång när som helst..."

Det låter rätt skumt, faktiskt. Du är 25 år gammal; du borde vara på din fysiska topp och ha stor sexlust!

"...Han gjorde en gynundersökning och så fick jag ge lite blodprover, och enligt honom var allt som det skulle...."

Ok, du har ingen menstruationscykel att tala om, läkaren tar några prover vid ett godtyckligt tillfälle och säger att allt är som det ska men att du ska äta p-piller?!? Även om jag fattar att det jobbigt, så tycker jag att du ska byta läkare. Har du undersökts med avseende på PCOS?

Könshormonerna förhåller sig såhär vid en "normal" cykel: länk.
Skulle du kunna avgöra om dina värden, tagna vid ett okänt tillfälle i en cykel, är som de ska?

Anmäl
2014-08-24 09:56 #17 av: Malone

Jag har ätit LCHF i 2 år ungefär. Min mens försvinner när jag äter strikt och kommer tillbaka när jag äter mindre strikt. Har testat flera gånger och samma sak sker varje gång. Jag mår superbra av att äta strikt i övrigt och skulle egentligen föredra det. Samtidigt vill jag inte att mensen försvinner! 

Jag hamnar i någon slags semi-pms som fortsätter i all oändlighet. Dvs. när jag normalt skulle fått mensen så kör den helt enkelt inte igång utan jag stannar i ett tillstånd av att vara lite svullen och ha låg sexlust, i månader. Mer kolhydrater fick igång mensen på en vecka. 

Frågan är ifall kroppen faktiskt skulle vänja sig ifall jag gav den lite mer tid att vänja sig? Jag har ganska svårt att gå ner i vikt från min nuvarande vikt, så jag antar att kroppen trivs. På strikt kost går jag kanske ner något kilo (antagligen vätska) men inte mer än så, så några viktras är inte problemet i mitt fall. 

Är kräm/ tabletter det enda sättet som finns att boosta sitt progesteron? Jag skulle föredra ett naturligt alternativ.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.