Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Få i sig järn?

2013-01-09 10:36 #0 av: Siggebus

Hej. Vet ju att vissa saker man stoppar i sig innehåller mycket järn men skulle vilja ha tips på lite olika saker ändå.

Åkte in på lasarettet i lördags med ett blodvärde på 50 (ska typ normalt ligga på omkring 140!) och man konstaterade att jag hade ett blödande magsår som tack och lov såg ut att ha börjat läka.

Fick 4 påsar blod i helgen och i måndags när jag hade fått upp blodvärdet till 114 så fick jag åka hem.

Står nu på omeprazol som jag ska ta i 1 månad plus att man regelbundet ska kolla blodvärdet på mig.

Ska till vårdcentralen i början på nästa vecka för att kolla blodvärdet första gången efter hemgång och ev vill då läkaren ge mig järntabletter. Detta vill jag helst undvika för jag har helt enkelt inte lust att bli dålig i magen av det vilket man lätt kan bli.

Självklart får jag ta tabletter om det är absolut nödvändigt men har ni då några tips på någon sort som  är bättre för magen?

Tack på förhand Glad

Anmäl
2013-01-09 11:22 #1 av: Beate

Ingen antibiotika för magsåret?

Kan du inte äta extra mycket järnrik mat, typ blodpudding och lever i olika former, och extra c-vitamin för att underlätta upptaget? Då kanske du inte behöver äta tabletter.

Anmäl
2013-01-09 11:36 #2 av: [Annamaja27]

Jag hade länge våldigt lågt blodvärde pga blödningar. Det ABSOLUT bästa var att köpa blod i frysdisken och göra egen blodpudding, blodplättar eller vad man tycker är gott. Flört

Blodvärdet gick upp i rasande fart jämfört med järntabletter som inte gjorde speciellt stor skillnad.

Anmäl
2013-01-09 11:36 #3 av: Medlem

Hemofer verkar vara mildare och inte pajar magen tror jag.

Anmäl
2013-01-09 12:15 #4 av: OlgaMaria

Vet du vad som orsakat magsåret? Jag antar att de kollat efter bakterier och inte hittat några eftersom du inte fått antibiotika?

Tipsar om Aloe Vera-destillat (Holistic) som hjälper magen att läka. Du kan fråga på en hälsokost hur du ska ta det.

Vet du om magen är sur eller inte?

Om den är sur kan du köra på med Aloe Vera flera gånger om dagen på tom mage. Om du inte har sur mage får du vara mer försiktig för Aloe Vera är basiskt.

Potentiellt skulle du kunna köra Aloe Vera helt istället för Omeprazol. Omeprazol hjälper inte slemhinnan att läka, det tar bara bort magsyran som fräter på den (men vi behöver magsyra för att smälta maten bra). Aloe Vera fungerar läkande och sänker nivån av magsyra något.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-01-09 13:52 #5 av: Siggebus

Hallå igen.

Ja exakt vad som orsakat magsåret vet man väl inte riktigt men man har tagit prov och man hittade inga bakterier så ingen antibiotika ska jag ha.

Däremot är det nog tyvärr så att jag själv har orsakat det i högsta grad - i alla fall övervägande delen så är "skulden" min egen.

Har i många år haft problem med huvudvärk och började ta Treo (ej comp)eftersom det ju trots allt hjälper för det mesta och hjälper snabbt.

Tyvärr är det väldigt lätt att Treo får en att bli ganska beroende - speciellt om man som jag haft problem med huvudvärk ofta ofta.

Man tar sin Treo i tid och otid och till slut börjar man ta det även om man kanske inte egentligen  har ont men man tycker sig känna att det är på väg Rynkar på näsan

Sen rullar det på och man får även en s k "abstinenshuvudvärk" av Treo dvs om man inte tar det så får man huvudvärk för det också - ett evigt helvetes ekorrhjul! Skrikandes

Mina sista Treo (2 st) tog jag i lördags morse och fick sedan en jäkla abstinenshuvudvärk när jag låg på lasarettet. Men där fick jag ju inga Treo (tack och lov! Tungan ute) utan fick nöja mig med alvedon vilket var jättebra för då märkte jag själv att de faktiskt också hjälper men är betydligt snällare mot magen.

Nu är jag nog avgiftad det värsta - hade lite huvudvärk i morse när jag vaknade men tog alvedon och det försvann igen.

Grunden till min huvudvärk ligger i tänderna - jag gnisslar tänder och biter ihop så hårt att jag ibland vaknar av det och är alldeles öm i käften.

Men har varit i kontakt med en tandläkare som ska gå över mitt bett och ev ska jag få en bettskena till natten. Men det får vänta tills jag är helt återställd för just nu pallar varken jag eller min ekonomi det.

Njaaa, vill nog inte experimentera själv i detta läget med aloe vera även om jag vet och tror på att det finns naturliga läkemedel som är jättebra.

Jag vet att omeprazol inte läker magsåret utan bara minskar magsyran.

Men de sa att såret redan höll på att läka för det såg de på gastroskopin så om jag nu bara låter bli Treo och tar det lugnt så ska det nog gå ...men tack för tipset! Glad

Anmäl
2013-01-09 14:10 #6 av: Medlem

Tänk på att inte äta något som irriterar matsäcken också. Gällande huvudvärk så kan du använda japansk myntaolja att smörja tinningarna med, väldigt hjälpligt som om man tagit Alvedon.

Krya på dig!

Anmäl
2013-06-08 22:05 #7 av: Ary

#0 Siggebus, mår magen bra nu?

Letar också efter bästa sättet att få i sig mycket järn eftersom jag hade 125 innan jag gav blod häromdagen, nära gränsfall att man får ge då. Ska nog leta nötblod i frysdisk iaf... Men om någon har förslag på mer vardagliga ting som man kan få i sig mycket järn på vore det bra.

Anmäl
2013-06-09 06:51 #8 av: Gronstedt

Använd gjutjärnsgrytor och -pannor.

Anmäl
2013-06-09 08:39 #9 av: Mozzarellan

# 8

Har du nåt tips på en totalmakeup rengöring på min gjutjärnspanna som vilat och blivit ful i 20 år.

Anmäl
2013-06-09 08:41 #10 av: Gronstedt

#9: Skura med sand och stek in med en fläsksvål Blinkar.

Anmäl
2013-06-09 09:00 #11 av: Mozzarellan

Måste be mannen ta upp den ur källaren och kolla status, rost etc..

Investera i en ny kanske??

Anmäl
2013-06-09 09:06 #12 av: Gronstedt

#11: Det vore väl synd, gjutjärnskokkärl blir bara bättre med åren!

Anmäl
2013-06-09 09:08 #13 av: Siggebus

Jajamensan, mår skitbra nu. Glad

Mitt dåliga blodvärde berodde ju på blödande magsår men det är läkt sedan länge och jag tog aldrig några järntabletter.

Vet inte vad mitt värde är just nu men sist jag kollade hade jag ungefär som du - runt 125.

Jag älskar lever och annan inälvsmat så det försöker jag äta minst en gång i veckan - ibland blir det mer.

Anmäl
2013-06-09 10:33 #14 av: Ary

#13 Ok 125 är ju inte speciellt lågt men vill ha upp det just eftersom jag gav bort lite blod och 125 är gränsen för att få ge blod alls. Järntabletter fick jag förresten reda på att de ska tas på fastande mage innan sänggående, det har jag inte vetat i alla år... Vad gäller magen verkar det som om den stannat vilket väl är ett vanligt problem.... Blev du dålig i magen åt andra hållet?

Bra att lösningen var så enkel som att ta bort treo. Lätt att "okynnes ta" dem...

Synd att jag inte hade en gjutjärnsgryta liggande...

Lever kan jag äta men ha ingen erfarenhet av att tillaga den....  Kanske en kycklinglevergryta som jag tänkt testa, det krockar ju lite med att jag ska sluta med mejeri ett tag för att se om pollenallergierna ger sig men jag har ju inte slutat än..... Skämtar

Anmäl
2013-06-09 12:07 #15 av: kaisakavat

Siggebus - Härligt läsa att du är bättre!

*

Om gjutjärnsgrytor. Kan man vara kär i saker så är jag kär i min gjutjärnsstekpanna! Kär Köpte den ny för ett antal år sen - och det har tagit ett tag att steka in den, men nu!! 

Tror vi har en 'gjutjärn vs teflontråd' här på KIF. Jo, här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.