Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser

Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på soppor & såser

God soppa

2013-01-07 11:41 #0 av: KatNyb

Under vintern har jag i flera omgångar gjort Skaldemans gulaschsoppa. Supergod! En sats blir två liter så det blir rätt många potioner. Man kan frysa några. Man gör den på grytbitar och jag brukar köpa grytbitar av kalv på Lidl.

Anmäl
2013-01-07 11:42 #1 av: jbe

Var hittar man receptet?

Anmäl
2014-01-19 16:21 #2 av: KatNyb

Gulaschsoppa á la Sten Sture

1 kg grytbitar av nöt

(jag har gjort på grytbitar av kalv som ibland finns på Lidl)
2 l liter vatten/buljong
Smör/olivolja att bryna i
2 gula lökar, ca 100 g
3–4 vitlöksklyftor
paprika, gärna i olika färger, ca 300 g
2 tsk sambal oelek
1 msk paprikapulver
2 tsk kumminfrön
2 msk tomatpuré, eller efter smak
Hackad persilja
Rivet citronskal
crème fraiche

1. Bryn köttet lite snabbt i omgångar, lägg över i en gryta och späd med vatten/buljong.

2. Tillsätt finhackad lök och kryddor.

3. Låt småkoka under lock tills köttet är riktigt mört och löken försvunnit.

4. Det tar minst tre timmar.

5. Mot slutet lägger du i paprika skuren i strimlor och hackad persilja.

6. Krydda med tomatpuré.

7. Smaka av med rivet citronskal och eventuellt med mer kryddor.

8. Servera rykande het med en klick crème fraiche och lite hackad persilja.

Anmäl
2014-01-19 17:37 #3 av: konichiwa

Ska testas!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.