Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 8680 ggr
ashe
1/7/13, 10:45 AM

Vitlökssoppa à la Carl Butler

Förkylningstider: Vitlök och tomat, varma ångor lyfter bihålornas trängsel  till öppna katedraler som prisar vitlökens lov!

Ger ca 5 kolhydrater/Portion. Ta gärna fet buljong och creme fraiche eller smetana. Skippa brödet.

Vitlökssoppa à la Carl Butler

4 personer
12-15 vitlöksklyftor
2 hela konserverade tomater
1 1/2 tsk paprikapulver
12 dl svag buljong
(eller vatten)
4 ägg
4 skivor vitt bröd
matolja
1 knippa persilja
salt och peppar

Skala vitlöksklyftorna och klyv dem på längden i två delar.
Skär tomaterna i tunna strimlor
Värm upp 2 msk olja i en kastrull. Ha inte för hög värme.
Lägg i vitlöken och fräs den lätt i ca 3 min. Den får inte bryna.
Tillsätt tomaterna. Rör om och fräs någon minut. Pudra över paprikan. Slå på buljongen.
Tillsätt 1 knapp tsk salt, men var försiktig eftersom buljongen kan vara salt. Ta några tag med pepparkvarnen.

Låt soppan sakta sjuda i 45 minuter. Under tiden hackar du persiljan.

När soppan kokat färdig, slår du upp ett ägg i en kopp och stjälper det försiktigt ner i soppan som sakta sjuder.
Gör likadant med de tre övriga äggen. Efter 3 min är äggen färdiga och soppan klar att serveras.

Lägg (inte!!!) i brödskivorna och strö hackad persilja över.

I en del avskrifter av detta recept står det två burkar tomater, men i min bok står det just två hela konserverade tomater.

Soppan kan mixas lite om man har ont i halsen.

Njut! Smakar inte jättestarkt av vitlök, man stinker inte efteråt..

Annons:
[Petronella Pip]
1/7/13, 11:23 AM
#1

Oj så mycket vitök, tre -fyra klyftor per man, (och det smakar INTE vitlök, och ändå heter det vitlökssoppa!? ) ja jag gillar det men jag måster smyga ner högst en för att maken ska kunna äta! Men det låter gott! Kanske nåt att prova när han är borta nån gång! Flört

sarwen
1/7/13, 12:03 PM
#2

Å, jag hade glömt bort den här soppan, den brukade jag göra rätt ofta förr … Kanske dags igen! Jag gillade verkligen den och den där currygrytan med tomatchutney i samma kokbok. Finns det nåt fiffigt sätt att göra en osöt chutney?

ashe
1/7/13, 12:57 PM
#3

Vitlöksklyftorna är många, men att de först får fräsa i olja och sedan koka 45 min gör att de blir milda och goda i smaken.

Lukten är vitlök men gick på bio efter att ha ätit soppan och ingen hukade i stolsraden framför, eller bytte plats.

Upp till toppen
Annons: