Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4927 ggr
lindy
2012-12-24 09:17

Ister?

Jag såg att min COOP-butik säljer ister. Vad sägs om denna feta vara? Innehåller 100% fett?!

Lindy

Annons:
Mooniq
2012-12-24 09:19
#1

Ister är helt ok, det är djurfett. Dock provade jag att steka i det och jag personligen gillar inte smaken. Småfåglarna blev glada  i alla fall när jag satte ut den till dom.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
2012-12-24 15:33
#2

Håller med Mooniq, men det är sådant jag fick under uppväxten, det smakade ganska bra då, men jag tror att det är sådant man ska göra själv hemma.

[AntoniautanX]
2012-12-24 16:01
#3

Jag smälter ister tillsammans med lök, fläsk och kryddor. Det tycker jag kan vara gott som pålägg ibland, och helt underbart att steka i. Helst de krispiga, friterade svålbitara, de är supergoda. Jag brukar hacka i lite extra fläsk just för att få de friterade bitarna.

Fettgrevar, tror jag det heter.

OlgaMaria
2012-12-24 21:53
#4

Ister funkar kanon att baka i och fritera (fast det luktar en del).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

misty09
2012-12-25 07:33
#5

Inget julbord utan istersmör…….och så har det varit dom sista 50 åren hos oss dvs även innan LCHF-tiden. En gammal bekant till oss gör detta istersmör men vet tyvärr inte hur hon gör för det smakar underbart gott utan lukt eller bismaker. Kanske måste be om recptet innan det försvinner ur tiden.Gråter

Sauron
2013-09-22 13:36
#6

Kan det där med lukten ha något med tillagningsmetoden att göra?

Jag läste på ett amerikanskt forum, om en jägare som brukade framställa djurfett, på ett liknande sätt som man framställer ister.

Men han smälte detta fett extremt långsamt. Han lät fettet separera från vävnaden under nästan en hel dag, på jättelåg värme.

Han menade att man inte ska koka fettet, utan att man ska låta det smälta väldigt långsamt under mycket lång tid.

Jag har som ovanstående erfarit att istret fått en lite oangenäm smak, och då har jag kokat det på låg värme(1-2an på pannan) under ett par timmar.

Kan det vara så att istret ska smältas, och inte kokas, på extremt låg värme för att inte få den där dåliga bismaken?

Annons:
hemul
2013-09-22 13:39
#7

När jag höll på och smälte ister och talg upptäckte jag en kul grej. Det blir extra gott att steka i "fel" fett. Alltså, stek t.ex. nöt och kyckling i ister. Fisk blir också gott. Man kan också blanda "djurfettet" med ghee eller helt enkelt smör.

Sauron
2013-09-24 21:08
#8

Okay.

Hemul Kände du nån speciell hälsoeffekt eller uppgång i energi av någon av dessa fetter?

hemul
2013-09-24 23:49
#9

Det var i början av karriären, så jag kan inte avgöra vad jag kände mig piggare av. Men gris- eller nötfett äter man ju varje dag ivf, så inte tror jag man ska vänta sig några under av det. Ister är väl rätt tveksamt också iom att grisfett innehåller så mycket omega-6. Men gott!

Upp till toppen
Annons: