Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Ister?

2012-12-24 09:17 #0 av: lindy

Jag såg att min COOP-butik säljer ister. Vad sägs om denna feta vara? Innehåller 100% fett?!

Lindy

Anmäl
2012-12-24 09:19 #1 av: Mooniq

Ister är helt ok, det är djurfett. Dock provade jag att steka i det och jag personligen gillar inte smaken. Småfåglarna blev glada  i alla fall när jag satte ut den till dom.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2012-12-24 15:33 #2 av: yvonnel

Håller med Mooniq, men det är sådant jag fick under uppväxten, det smakade ganska bra då, men jag tror att det är sådant man ska göra själv hemma.

Anmäl
2012-12-24 16:01 #3 av: [AntoniautanX]

Jag smälter ister tillsammans med lök, fläsk och kryddor. Det tycker jag kan vara gott som pålägg ibland, och helt underbart att steka i. Helst de krispiga, friterade svålbitara, de är supergoda. Jag brukar hacka i lite extra fläsk just för att få de friterade bitarna.

Fettgrevar, tror jag det heter.

Anmäl
2012-12-24 21:53 #4 av: OlgaMaria

Ister funkar kanon att baka i och fritera (fast det luktar en del).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2012-12-25 07:33 #5 av: misty09

Inget julbord utan istersmör.......och så har det varit dom sista 50 åren hos oss dvs även innan LCHF-tiden. En gammal bekant till oss gör detta istersmör men vet tyvärr inte hur hon gör för det smakar underbart gott utan lukt eller bismaker. Kanske måste be om recptet innan det försvinner ur tiden.Gråter

Anmäl
2013-09-22 13:36 #6 av: Sauron

Kan det där med lukten ha något med tillagningsmetoden att göra?

Jag läste på ett amerikanskt forum, om en jägare som brukade framställa djurfett, på ett liknande sätt som man framställer ister.

Men han smälte detta fett extremt långsamt. Han lät fettet separera från vävnaden under nästan en hel dag, på jättelåg värme.

Han menade att man inte ska koka fettet, utan att man ska låta det smälta väldigt långsamt under mycket lång tid.

Jag har som ovanstående erfarit att istret fått en lite oangenäm smak, och då har jag kokat det på låg värme(1-2an på pannan) under ett par timmar.

Kan det vara så att istret ska smältas, och inte kokas, på extremt låg värme för att inte få den där dåliga bismaken?

Anmäl
2013-09-22 13:39 #7 av: hemul

När jag höll på och smälte ister och talg upptäckte jag en kul grej. Det blir extra gott att steka i "fel" fett. Alltså, stek t.ex. nöt och kyckling i ister. Fisk blir också gott. Man kan också blanda "djurfettet" med ghee eller helt enkelt smör.

Anmäl
2013-09-24 21:08 #8 av: Sauron

Okay.

Hemul Kände du nån speciell hälsoeffekt eller uppgång i energi av någon av dessa fetter?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.