Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8844 ggr
TungurKnivur
2012-12-13 21:55

Är min lchf-kost OK?

Hej svejs!

Jag är ny när det gäller LCHF och även denna sida. Jag började med LCHF-metoden för 1 månad sedan nu tror jag. Jag har ett antal gånger kört svält-bantning med soppor osv.. senast gick jag ner 8kg med den metoden och gick sedan upp det dubbla i och med att jag tillslut blev vrålhungrig.

Min Farsa brukar köra LCHF lite då och då, alldeles för lite eftersom han väger runt 130 kg nu. Men han är ett hopplöst fall och jag vill absolut inte sluta som han. Men alla fall så fick jag en del info om vad som är bra att äta och inte av honom. Så vi drog för att storhandla nyttiga produkter.. jag kollade aldrig hur mycket kolisar allt innehöll utan litade på Farsan.

När jag började vägde jag 111kg och jag är 1.82cm. efter 3 veckor vägde jag mig första gången och vågen visar exakt lika mycket som när jag började. Snacka om besviken man blir! Men jag började då söka på nätet om vad jag gör för fel och får reda på att Farsgubben min har haft helt fel gällande en del produkter. Jag har druckit massa mjölk vilket jag trodde var helt okej. Jag har druckit tomatjuice varenda dag + massa vanliga tomater och tomatsås till middag. Ätit ungefär 20-30 skivor hårdost om dagen.

Det visade sig att jag åt en hel del kolhydrater.. förmodligen förmycket för att gå ner i vikt.

Nu har jag läst-på en hel del i ungerfär en vecka och har blivit väldigt insatt i detta. Så från och med i Måndags så ändrade jag min kost helt. Så nu undrar jag om min nya kost är ok enligt er LCHF:are. Jag vill helst köra den strikta metoden. Jag vill ligga under 10g kol per dag om inte mindre. Och min träning varje dag är motion 30-45 min per dag för min motion är bedrövligt dålig.

Så detta är vad jag äter nästan varjedag just nu:

Lunch: Mandelbröd som innehåller: 1 dl mandelmjöl, 1 ägg, 25g Smör. Det blir två brödskivor.

På brödet har jag en stor skiva julskika(inte griljerad).

2 skivor hårdost per brödskiva(Måste bli av med hårdosten)

2 tunna skivor tomat(Måste bli av med tomaterna)

Bregott som pålägg till brödet.

1dl Keso vid sidan om.

Dryck: Vatten

Sen middag:

1 burk tonfisk

3-5 teskedar kokosfett

Dryck: Vatten, kaffe

Dryck efter mitionering:

Kokosmjölk

Innan läggdags (vilket blir sent på natten):

En stor mugg med Te

3 tunna skivor julskinka

5 skivor hårdost med smör i.

Thats it!

Hur bra är det att äta sent på natten innan man ska lägga sig? Har svårt att somna om jag inte fått i mig nått litet + att jag oftast e lätt hungrig.

Så ursäkta om det blev mycket att läsa men jag hoppas jag får nå svar och kanske några tips.

Annons:
Zepp
2012-12-13 22:48
#1

Vad är det för fel i att äta mat.. du äter ju bara tilbehör och pålägg?

Gör så här i stället;

Frukost.. ägg o bacon, alternativt omelett, alternativt ägg och tonfisk.. allt stekt i smör det som ska stekas!

Lunch, en fet bit kött/fisk med sås på smör o grädde, grönsaker i valfri mängd!

Kvällsmat.. samma som lunchen!

Upprepa i minst en månad!

Till måltiderna och däremellan dricker du vatten, te, kaffe.

Altså det viktiga är att du i dig all näring och tillräckligt med energi.. oavsett när du äter det.

Grejen är väl att om du ätit en mer rejäl kvällsmåltid så hade det räckt med te på kvällen?

http://www.lchfrecept.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2012-12-13 23:29
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TungurKnivur
2012-12-13 23:31
#3

Okej

Men jag trivs dock bra med den kosten jag äter idag. Jag är sällan hungrig. Eller innebär det att det blir svårare för mig att gå ner i vikt på denna kost?

En större kvällsmåltid iofs skulle jag kunna ändra på för att minska suget på kvällen. Jag är ju inte jätte hungrig innan jag går och lägger mig nu heller egentligen. Utan det är mer en vana som man haft ett antal år att det är så jäkla gott att ta nått litet innan man lägger sig även om man inte är hungrig.

tack för svar!

TungurKnivur
2012-12-13 23:32
#4

Tack för länkarna oxå!

Zepp
2012-12-13 23:42
#5

Det du äter kan nog fungera som LCHF.. men det är bara det biokemiska, sen så är det helt klart en fördel att kunna laga riktig mat oxå.. lika bara att lära sig det under resans gång.

Det är många som just har börjat laga mat sedan de börjat med LCHF.

Sen så.. du förefaller ung.. förr eller senare får du familj.. då skall du sätta näringsrik mat på bordet.. och det är din och din partners ansvar att se till att den är näringsrik.. för växande barn.

En grej är att lagad mat ger en annan tillfredställelse och därmed är man mer nöjd av måltiden.. man skall inte underskatta psykologin heller.

Ta du och visa farsgubben hur LCHF skall göras på rätt sätt, ett som är bestående.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TungurKnivur
2012-12-14 00:02
#6

Okej.

Absolut. Jag älskar att laga mat/baka, speciellt LCHF. Jag är dock dålig på att laga mat hemma i och med att jag bor själv så känns det lite onödigt på nå vis. Blir oftast hos andra eller när man få besök man lagar en fin lchf-middag.

Sen så har jag nog egentligen aldrig varit en stor-ätare av mig. Jag har svårt för att äta en hel måltid för magen sväller ofta upp och jag blir övermätt. Problemet har legat i vad jag dricker vilket har varit mängder av alkhohol. Den är den största anledningen till min övervikt. Men som nykteralkoholist så vill jag nu ha tillbaka min kropp.

BTW så har alkoholsugen minskat markant efter jag började med LCHF.

Annons:
Zepp
2012-12-14 00:13
#7

Grejen är ju att LCHF är så himla lättlagad mat, även om man är singel.

Nackdel då om man är petig är att det ofta blir samma mat två dagar i rad, av praktiska skäl.

På LCHF så blir portionerna oftast mindre, iomed att maten är närings och energität.. man kan äta på assiett, såvida man inte vill fylla ut med bladgrönsaker.

Okej alkohol kan nog ställa till det.. men din far är kraftigt överviktig så det kan vara en ärftlig faktor oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TungurKnivur
2012-12-14 00:30
#8

Allright. Då ska jag ta å börja med en liten mer varierad kost.

Ja absolut så är det ju. Och att han missbrukar intaget av onyttig mat precis som jag missbrukade alkoholen.

Tack för alla tips!

yvonnel
2012-12-14 02:56
#9

Zepp, i vanlig ordning, du är härlig att läsa.

Så roligt att du tar dig an en nykomling till, och styr upp på ett så bra sätt. Hoppas dina privatlektioner når fram hela vägen.

saraBvB
2012-12-14 09:11
#10

Tycker du har fått bra råd, men var inte rädd för grönsaker och tomater. Grönsaker är inget du behöver sluta med, men välj framförallt grönsaker som växer ovan jord. Glad

TungurKnivur
2012-12-14 13:24
#11

Närå grönsaker är jag inte rädd för. Det är just Tomat som jag är lite försiktig med. Har ju läst på en del forum att man inte ska äta så mycket av det. Innan åt jag en hel tomat om dan och trodde det var okej. Själv tror jag det är lite för mycket för min del.

Alla fall om man kollar på detta inlägg: http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d717577b9cb462233082e62-tomat

Själv vill jag inte äta mer an 2 skivor om dan.

MimLan
2012-12-14 14:45
#12

Jag är rätt så säker på att en tomat om dagen inte är det som gjort dig överviktig eller det som hindrar viktnedgång.

Vad i tråden tycker du tyder på att det är för mycket att äta en tomat om dagen för dig?

Jag skulle hellre sätta ett frågetecken kring t.ex. keson eller varför inte mandelmjölet?

Zepp
2012-12-14 14:52
#13

Hur många hundra gram tomat äter du?

Du kan äta potatis, tomat, morot, rödbeta.. grejen är att de är tillbehör och inte skall vara någon stor del av ditt energiintag!

Såå.. en tomat på 3,75/100, blir väl av en normalstor eller några körsbärstomater.. cirka 1,75 gram kolhydrater?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
TungurKnivur
2012-12-14 15:59
#14

När jag började med LCHF för en månad sen drack jag 2-3 glas tomatjuice per dag vilket innehöll 7,5gram kolh per 100gr. Plus en hel tomat och ett halvt paket passerade tomatervilket innehöll 6,5 gram per 100 gram.

Så ja det var nog alldeles för mycket tomat.. har inte sagt att tomat har gjort mig överviktigt.. tror inte man går upp i vikt av tomater. Men kan kanske ha bromsat vikten iom att det blev mycket kolhydrater? Sen så drack jag även mjölk vilket kan ha varit den stora boven.

Nu äter jag ungefär  50 gram tomat per dag. Keso blir 1 dl per dag vilket blir ungefär 3 kolhydrater.. mer kolh än en tomat såklart men den håller mättnaden bra för min del.

Mandelmjölet använder jag inte varje dag nu men när jag gör brödet har jag 1 dl mandelmjöl och då blir det 2 brödskivor och varje innehåller ingefär 2gr kolh.

Så jag ligger väl ungefär mellan 5-10 gram kolh per dag, ibland något mer eller mindre per dag.

Men alla fall så behöver jag inte vara lika nojig angående tomater då?

Zepp
2012-12-14 16:12
#15

Och så är det inte så mycket fett i tomatjuice.. så då får man äta något annat för energibehovet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
2012-12-14 16:20
#16

Allt handlar inte om kolhydrater, det handlar också om vad man tål ur olika avseenden. Mejerier (utom smör) och nötter, är typiskt sådana matvaror man behöver beakta i fler avseenden än antalet kolhdrater.

Juice av olika slag är inte riktigt LCHF, än mindre i mängderna det blir av flera glas. Tomat i sig är ingen bov.

TungurKnivur
2012-12-14 16:40
#17

Aa det har jag förstått angående mejeriprodukterna och jag misstänker att jag kan vara lite känlig mot dessa. Jämfört med innan så har jag trappat ner på mejeriprodukterna.

Okej men va bra när det gäller Tomat alla fall. Själv så älskar jag tomater :)

En annan grej som jag älskar är ost. Har ni nå tips på en fet och fin ost?Just nu kör jag Arlas 26% hårdost. Inte den bästa som jag har fattat det.. har börjat äta mindre av den dock och äter den alltid i samband med smör.

MimLan
2012-12-14 16:48
#18

Gräddost. Brie. Brillat savarin.

TungurKnivur
2012-12-17 12:39
#19

Och vips så var man 2 kg lättare! Skrattande

TungurKnivur
2012-12-26 23:48
#20

Och shazoom så var man 4 kg lättare!

Annons:
Zepp
2012-12-27 00:01
#21

Det går som en dans det här?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
2012-12-27 09:17
#22

Grattis! Och egen coach Flört klart det går bra!

Själv har jag frossat denna jul, mest med socker… inge bra, har haft kramp i benen hela natten. Nu ska jag tillbaka på den kolhydratsmagra banan igen. För jag känner mig även uppkörd och mår inte nåt vidare.

TungurKnivur
2012-12-27 18:53
#23

Ja det är alltid svårt när det kommer till juletider. Själv så kikade jag på "Tips till julbordet" på Kostdoktorns sida. Där får man se vad man ska äta så lite av och saker som går bra att äta och vissa grejer som man kan lyxa till med lite om man så vill.. som glögg t.ex.

[Petronella Pip]
2012-12-27 19:12
#24

Jo då jag vet vad man kan äta och inte bör äta (har varit strikt i tre jular innan denna)  men denna jul kände jag för att strunta i det…  jorden går ju inte under för det. Men kramp är ju inte kul det heller.

TungurKnivur
2013-02-09 14:04
#25

Och boing så var man 8 kg lättare! 

Jag bestämde mig efter årsskiftet att hinna gå ner 10 kg till min utlands resa till Rom i mitten av Maj, vilket nu inte känns helt omöjligt. 

Någon LCHF:are som har varit i Rom förresten? Finns det bra alternativ till mat på restaurangerna?

Ary
2013-02-09 14:29
#26

Vad roligt att du fick till kosten till slut. Jag hade dålig koll första gången men man lär sig. Andra gången har det gått tokbra. Visst mår man bra?

TungurKnivur
2013-02-09 15:14
#27

Ja, jag hade väldigt dålig koll i början som sagt, men efter att man har satt sig in rätt så mycket så kan jag inte ha mer koll, vilket har visat bra resultat. 

Jag mår jätte bra. Jag har alltid varit en trött människa som har haft det svårt att gå upp på morgonen och varit jätte trött hela dagarna. Efter att ha nyss börjat en utbildning där tiderna är 7-16 + att jag måste gå upp kl 5 på morgonen iom pendling, så är jag grymt förvånad hur pigg jag är på dagarna. 

Jag har oxå haft en jäkla massa gaser innan vilket har minskat med 80% , vilket är sååå skönt att slippa.

Den enda nackdelen för mig är att jag blir lätt förstoppad av LCHF. Men i och med att jag är känslig för laktos så kör jag på med lite extra grädde i kaffet så brukar det lösa upp proppen.

Annons:
Ary
2013-02-09 15:34
#28

Jo jag tycker att man har inte samma energitoppar men ej heller samma dippar och "cravings". Energin räcker def längre än när man är på sockerdrift.

Körde med kokosfett i kaffet för magen men det funkar inte längre så jag tar 1,5 msk linfrö varje dag. Gör jag inte det stannar den och jag får magknip. Jag tål grädde så det funkar inte heller… 

Detta funkar iaf så bra för mig att jag vill fortsätta även efter att viktminskningen är gjord men med mer grönsaker och bär, lite högre kolhydratstak.

Tvillingsyster
2013-02-09 20:54
#29

Med ost får man vara försiktig - innehåller rätt mycket protein. Protein kan trigga på sötsuget om man äter för många skivor per dag - proteinhalten ca 20%. Jag brukar köpa ost med 38% fett. 

Creme fraiche 34% fett, grädde 40%, rysk yoghurt 17%, grekisk yoghurt 10% är bra att använda istället för keso, som har bara 4% fett.

TungurKnivur
2013-02-09 21:10
#30

Yes, det har jag märkt. Efter att jag gick ner 4 kg så tog det stopp ett tag med viktminskningen. Då åt jag rätt mycket brieost och gräddost varje dag, så jag testade att inte äta någon ost i en vecka och gick ner 1 kg direkt. Så nu äter jag ost bara nån gång ibland och ingen keso. De andra mejeri produkterna jag äter nu är endast grädde och smör.

Zepp
2013-02-09 21:37
#31

Snart kan du hålla föreläsningar om LCHF.. och matlagningskurser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TungurKnivur
2013-02-09 23:40
#32

haha Exakt!

Mozzarellan
2013-02-10 09:25
#33

Du kommer att få det kanon i Rom, själv bor jag i Italien sen 20 år tillbaka. Mycket mat och god mat. Italienaren är mycket kräsen. Oftast när man beställer på restaurang här så kommer inte allt på en tallrik som i Sverige , utan du beställer ex din köttbit och det du vill ha till, sallad , potatis etc. Fantastiskt gott med grillade grönsaker. Pasta och ris är det bara att hoppa över, däremot förrätterna kan vara spännande med goda charkvaror och ostar.prova med lardo, pancetta, bresaola, coppa, prosciutto crudo osv…. Däremot så finns inget som heter lchf här, använd sunt förnuft prova lite olika maträtter och njut.

TungurKnivur
2013-02-10 11:44
#34

Aha, låter ju prima. Tack för svar!

Annons:
TungurKnivur
2013-03-28 11:22
#35

DÅ har jag nått mitt mål och lite till inför utlandsresan i Maj. Har nu gått ner 12 kg! 1 kg till så ligger jag under 100 kg snåret vilket jag inte har gjort på 3 år. Känns underbart! 

Nu blire dock lite småfuskanden i helgen med lite påskmat och dylikt,  blir gött det!

TungurKnivur
2013-09-06 05:47
#36

Okej en liten uppdatering till den som är nyfiken. Nu har jag gått ner hela 24 kg. Jag väger nu alltså 88 kg! Otroligt skönt är det. Det bästa är att mitt självförtroende har blivit dubbelt så bra.

 Men jag är inte helt klar ännu. Ner till 82 kg är mitt stora mål just nu, sen får det vara bra. Det är ju bara 6kg till. Inga problem!

Lilltilda
2013-09-06 07:42
#37

Va kul! Ja nu är det ju bara 6 kg kvar! Rätt inställning :)

~God loves you, and I´m trying! ~

patriknn1
2013-09-06 11:11
#38

Bra gjort!!

annamanna
2013-09-06 18:42
#39

Men så glad jag blir av läsa om din hälsoresa. Önskar dig allt gott även i fortsättningen. :-)

smurfis
2013-09-06 18:57
#40

Wow vad kul att höra att det gått vägen!

TungurKnivur
2013-12-02 14:45
#41

Ja, då var min lilla resa färdigställd. Nu är det nästan exakt ett år sedan jag började med LCHF. Mitt stora mål var att gå ner till 82 kg, alltså -30 kg. Vilket jag tvivlade på att jag skulle göra. Men nu ett år senare väger jag 80 kg vilket innebär att jag gick ner 2 kg mer än mitt mål. Midjemåttet har minskat med hela 30 cm vilket är ju helt otroligt. 

Äntligen efter alla dessa år är jag åter nöjde med min vikt. Nu får jag längre ingen ångest när jag går ut på stan för att nu mera är jag nöjd med mig själv. 

Och tack alla för alla tips! 

Ät bra, må bra!

Annons:
opssk
2013-12-02 15:24
#42

Stort grattis!

Dollan
2013-12-02 15:28
#43

Stort grattis!

Vilken prestation. Jag är djupt imponerad.

Zepp
2013-12-02 19:41
#44

Grattis.. jösses vilken inspiration!

Och så kommer vi osökt in på orsaken.. nästan vem som helst kan gå ner i vikt.. men glömmer man orsaken till varför man gick upp i första vändan, så finns alltid risk för att man blir tvungen att ta flera vändor.. innan läxan sitter!

Och orsaken är till 99% multifaktoriell.. dvs metabolt, medecinskt, psykologisk, psykisk och även social!

Bra om man har kommit underfund om de faktorer som var orsaken.. så man slipper ramla dit fler gånger.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2013-12-02 19:55
#45

Riktigt mycket grattis! Vet hur härligt det känns att vara i mål! Hoppas att du hittar en hållbar väg för framtiden med så att du kan fortsätta att njuta av din nya hälsosammare kropp :). Jag nådde målvikten i våras och har nu varit viktstabil i ca 7 månader trots att jag äter mer liberalt, men jag håller koll och tillåter inte vikten att sticka iväg. Som Zepp säger är det bra att vara medveten om orsakerna till övervikten man haft så att man kan vara observant och undvika att trilla tillbaka i de vanor som gav övervikten från början. GRATTIS än en gång!

~God loves you, and I´m trying! ~

kolissnålis
2013-12-02 20:56
#46

Grattis! Kul att läsa! :-) Undrar hur det har gått för din far? Har du kunnat coacha honom?

zeldis
2013-12-02 21:12
#47

Underbar läsning!! Bra kämpat!!😃

TungurKnivur
2013-12-02 21:19
#48

Att trilla tillbaka till de vanor jag hade innan känns för tillfället helt orealistiskt. Jag har vant mig med den kost och syn som jag har idag och kommer förhoppningsvis köra på den livsstilen så länge jag lever. För jag trivs så bra med den livsstilen jag har just nu.

Farsan där i mot går det inge vidare för gällande hans viktnedgång vilket oroar mig dag för dag. Han blir äldre och han hamnar mer och mer i riskzonen. Tyvärr så ger man upp hoppet. Vet inte riktigt hur man ska gå till väga för att få honom att byta livsstil helt. För han tror ju så starkt på vad LCHF står för. Men han är för svag för att ändra sina levnadsvanor. Han brukar hålla igång 2 veckor och sen är han tillbaka i träsket igen. Så har det varit de senaste 10 åren tyvärr.

Annons:
Upp till toppen
Annons: