Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13112 ggr
bere
2012-12-11 08:36

Vätskeersättning med socker

Hej!

Jag sitter och funderar på vätskeersättning i Sverige och utomlands, när man behandlas av sjukvård.

Jag ska snart åka till sydostasien och Australien i 7 månader och ska backpacka en del av tiden. Om man skulle bli riktigt sjuk och hamnar på sjukhus och läkaren ger en vätskeersättning. Sockret i vätskeersättningen är väl inget våra kroppar behöver? Det fyller väl bara funktionen att få upp blodsockret (vilket ju är något vi LCHF:are inte vill)? Kan man i så fall undvika det på något sätt?

Jag ska även opereras (i Sverige) när jag kommer hem från min resa. Behöver/kan jag säga till om att jag inte vill ha socker i mitt dropp?

Annons:
Sindri
2012-12-11 08:50
#1

Blev sjuk i Spanien och fick dropp. Sade att jag ville ha utan socker (glukos) och det var inga problem. Eftersom socker binder vätska och jag var lite uttorkad fick jag extra kalium. Inget mer med det!

Du skall såklart säga till i Sverige också.

subcalva
2012-12-11 11:28
#2

Klipper in mitt inlägg i en annan tråd som ingen kommenterat:

En sida på Wiki påstår att för att få tillbaka det natrium som utsöndras i tarmarna så krävs det glukos (eller galaktos) för att det ska gå tillbaka i kroppen och upprätthålla balansen. Är det detta fenomen som gör att man tappar vätska när man börjar med LCHF och är det en av anledningarna till att många får problem med mineralbalansen och lätt får kramp? Om man nu äter väldigt lite glukos i kosten ihop med natriumet kan ketoner ersätta glukosen i det här sammanhanget?

The co-transport of sodium into the epithelial cells via the SGLT1 protein requires glucose or galactose. Two sodium ions and one molecule of glucose/galactose are transported together across the cell membrane through the SGLT1 protein. Without glucose or galactose present, intestinal sodium will not be absorbed. This is the reason glucose is included in ORSs. For each cycle of the transport, hundreds of water molecules move into the epithelial cell, slowly rehydrating the affected individual.[47]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy#section_5

Sindri
2012-12-11 12:19
#3

Levern tillverkar glukos till oss som inte äter socker.

Jag var uttorkad och då vill man att kroppen skall behålla extra mycket vätska som jag förstod det. Därav kaliumet. Dropp utan glukos är koksaltlösning (natrium).

Tror inte ketoner är inblandade i det.

Att man tappar mycket vätska första tiden med LCHF beror väl mer på att socker gör att man lagrar extra vätska, som man alltså inte behöver. Frukt t ex innehåller ju mycket vätska och sockret i frukten gör väl att vätskan stannar kvar i kroppen. ???

Zepp
2012-12-11 13:47
#4

Är man inte diabetiker så behöver man inte bry sig så mycket om glukosen i droppet, det är dels för att få i sig energi, men oxå som Subcalva skriver för att samverka med saltet.

Är man dock diabetiker så och man riskerar att falla ner medvetslöst så är det bra att ha någon medaljong där man på latin skriver vilken sjukdom man lider utav!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bere
2012-12-11 14:56
#5

#4 Zepp

Jag har inte diabetes men jag mår ju mycket bättre av att slippa blodsockerbergochdalbanan. Är inte det skäl nog? Eller menar du att det är så lite att det inte gör någon nämnvärd skillnad på blodsockret?

per.andersson
2012-12-11 15:59
#6

Hamnar man på sjukan så behöver man nog den lilla energin man kan få oavsett sort.

Iofs inte o m man lider av någon specifik sjukdom tex diabetes.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Annons:
Sindri
2012-12-11 17:32
#7

Jag klarade mig alldels utmärkt utan glukosen - behövde den inte alls. Och jag blev helt återställd efter 24 timmar!

per.andersson
2012-12-11 18:20
#8

Ja du ja, men det kan ju vara dumt att rekomendera det till alla.
Personligen känner jag att är man så illa därann att man hamnar på sjukhus pga vätskebrist, så mår man nog väldigt dåligt och då är det nog så att mna även har energibrist och behöver den lilla energi man kan få vart som helst ifrån.

Men jag vet inte, bra att det gick bra för dig, men alla kanske inte har sån tur.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Zepp
2012-12-11 18:27
#9

#4 Skall du läggas in på sjukhus för operation kan du säga till och begära dropp utan glukos.

Läggs du in akut och du är medvetslös under längre tid och inte är diabetiker så behöver du den energin som det lilla glukoset innebär.

Är man akut sjuk så dels så äter man inget, dels så drar kroppen extra mycket energi för att bota eller laga.

Sen så om man skulle bli inlagd och är vid medvetande så är det bra att nämna att man står på en ketogen diet, så att de inte misstolkar och fyller på dig med glukos för att de tror att man har ketoacidos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

per.andersson
2012-12-11 19:25
#10

#9 Mycket bra Zepp mycket bra.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Sindri
2012-12-11 19:50
#11

Så om man blir medvetslös så kan inte levern tillverka glukos?

Ja, jag har haft ett sånt h-vete rent ut sagt med mina blodsockerdippar så jag är livrädd för socker i alla former.

Jo, jag äter en bit frukt ibland och kanske annat också, men att få det direkt i blodet känns läskigt. Vill aldrig mer känna som jag gjorde när blodsockret sjönk. Vidrigt!

per.andersson
2012-12-11 20:15
#12

#11 vet ej, kanske dumt att chansa på akuten som medvetslös kanske.
Största problemet som jag ser det är att någon energi måste man få i sig.
Att ta ifrån sina fett depåer vid ett sådant tiollstånd när man skall reppareras är dumt.
Skulle det vara lätttillgängligt fett i påsarna så visst men nu är det ju inte det.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

mumsan
2012-12-11 20:15
#13

Man kan säga till vid op i sverige att man inte vill ha socker i vätskeersättningen/droppet. Men efter op behöver du äta ganska snart för att inte få för lågt Blodtryck. Tala om att du äter LCHF och be att det finns mat tillgängligt med mycket fett direkt efter op när du ändå ska ha mat. Lycka till.

Annons:
Zepp
2012-12-11 22:20
#14

#11

Näe är man medvetslös så kan man knappast äta och man behöver den energi man kan få för är man sjuk så krävs extra energi då kroppen går på högvarv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2012-12-12 09:17
#15

Glukos och andra kolhydrater behövs inte ur energisynpunkt så länge man har sina fettdepåer. De flesta har mer än 10 kg fett ombord och den fettmängden räcker då bara minst en månad som energikälla. En liter 5 %-ig glukoslösning räcker i hela två timmar. Så ur energisynpunkt behöver man 12 L glukoslösning per dygn eller 600 g glukos. Maxdos glukosdropp enligt FASS är 2,8 L per dag. Så det går inte att försörja sig energimässigt på glukosdropp och glukosdropp är därför helt värdelösa.

Det största problemet är saltbalansen, oftast får man för litet salter och dör alltså av saltbrist. Idag är 30 % av alla medicinpatienter inneliggande på grund av saltbrist och 19 % av dem dör. Det innebär att 6 % av alla medicinpatienter dör på grund av saltbrist. Läs mera här

http://kostkunskap.blogg.se/2012/july/svar-fran-livsmedelsverket.html

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/08/01/livsmedelsverkets-saltrad-gor-att-100-dor-varje-dag/

Så låt bli glukosdropp, det var glukosdropp som dödade Atkins när han halkade på en isfläck, slog i huvudet och blev medvetslös, hamnade på sjukhus och ökade10-15 kg i vikt under den dryga vecka han levde efter fallet. Viktökningen berodde på vätskeansamling på grund av för mycket glukos och det gav sedan en saltbrist som han dog av.

Efter denna grava felbehandling anklagades han för övervikt, att han inte levde som han lärde.

Sindri
2012-12-12 09:44
#16

#15 skrivet av spirit

Tack, det känns bara så urbota fel med detta glukosdropp, så skönt att få en bra genomgång om vad det handlar om.

Jag kommer fortsätta be om dropp utan glukos så länge jag inte har tömt mina fett depåer. Jag menar, om man nu tillsätter glukos hela tiden så hur skall kroppen kunna ta av de mer näringsriktiga depåer som finns.

Och som sagt - jag fick extra kalium för att hjälpa till att hålla vätskan. Klaiumbrist är också farligt efetrsom det påverkar kroppens vävnader.

per.andersson
2012-12-12 10:59
#17

#15 Låter urbota korkat att plocka på 100% reserverna när kroppen skall reparera och läka sig självt.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

subcalva
2012-12-12 12:41
#18

En kompis som jobbar på en barnavdelning berättade om en tonåring som kom in med diffusa besvär illamående och yrsel. De hade jättesvårt att komma underfund med vad det var och samtidigt började tjejen må sämre och sämre. De hade satt vanligt dropp på henne eftersom hon inte ville äta pga illamåendet men så var det någon som reagerade på att hon drack vatten. Det visade sig att hon hade haft problem med en tand och hon tyckte det blev bättre när hon tog en liten klunk vatten. Pga alla de små klunkarna vatten och i stort sett ingen mat för då gjorde tanden ont så hade hon fått problem med saltbalansen och det påverkar rätt snart en mängd andra mineraler. Det tog närmare en vecka innan tjejen kunde gå hem igen för det var inte bara att pytsa i henne en påse saltlösning och sen var hon bra. Är man talbar när man kommer in och får dropp bör man absolut tala om det så att personalen vet vad de har att förhålla sig till. Det är ju trots allt inget ovanligt med lite obalans i mineralerna med tanke på hur många som får problem med kramper som de tar magnesium för.

per.andersson
2012-12-12 12:44
#19

#18 Vad det har med tråden och glukos att göra vet inte jag.
Vet du?

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Sindri
2012-12-12 13:21
#20

#19 skrivet av per.andersson

Jag tolkar det som att i vanligt dropp som hon fick från början så ingår glukos, och det var ju helt onödigt och lite dumt eftersom hon bara behövde salt.

Annons:
MimLan
2012-12-12 16:02
#21

#19 Det har mycket med tråden att göra för den texten och #15 påpekar problemet med tunnelseende när det gäller glukosdropp. Det är ett dumt beteende som i det här fallet skadar i onödan.

Bra kommentarer som jag lärt mig något nyttigt av.

Nordan1968
2018-02-10 20:12
#22

Jag var inlagd för en liten operation. Jag meddelade att jag är typ 3 omedicinerad diabetiker. När jag fick droppet började jag må dåligt. Operationen gi k på tio minuter. Men jag bad om att få byta ut droppet när jag fick höra att det var glukos. De sa att det var omöjligt och att jag måste ha det i minst tre timmar. Jag mådde sämre och sämre och höll på att tappa medvetandet och skrek att de måste ta bort det. De tog då bort det. Jag har aldrig upplevt den känslan förut och mådde pyton och höll på att kräkas. De gav mig då någon drog för att jag skulle börja må bra igen. Borde jag anmäla dem?

Sindri
2018-02-10 20:19
#23

Oerhört korkad personal! Ja, anmäl dem, det är bara bra om man börjar diskutera detta med glukos i dropp.
Jag ifrågasätter om människor med normalt fungerade lever behöver det. Det är väl Big Pharma som vill sälja på sjukhusen det.

Zepp
2018-02-10 20:22
#24

Sorgligt.. men så är det nog i vanlig sjukvård.. dvs alla går på glukos!

Dvs man utgår från detta.. nästa operation så får du kräva glukosfritt dropp.. jag tror det heter Ringer-Acetat.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20040607004883

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
2018-02-26 19:50
#25

Är personen i ketoacidosis så lär de vara så snurriga så det är inte svårt att missförstå situationen. Du måste vara diabetiker för att hamn i ketoacidosis -

gun92884
2018-02-26 19:52
#26

… skrev fel i hastigheten … det ska stå att DET ÄR SVÅRT… Att detta blandas ihop efter alla dessa års prat om ketoner …

Zepp
2018-02-26 20:13
#27

Ett annat problem är att sjukvården tror att man lider av ketoacidos,, för att man uppvisar ketonkroppar i blodet!

Dvs det är fucking inget normalt när man betänker att flertalet lever av glukos!

Och är man inte medvetslös så bör man hur som helst säga att "jag äter en ketogen diet", man kan påtala detta även för sina anhöriga, om dessa eventuellt är de som pratar med läkarna!

De flesta läkare kan Goggla "ketogen diet".. eventuellt så har de snappat upp skillnaden mellan ketoacidos och "normala ketonhalter"!

Dvs är man sjuk.. man vill inte äta.. eller så bantar man, eller har diaree, då kan det hampa sig att kroppen inte har så mycket glukos kvar så att den går över mer mot ketos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: