Annons:
Etikettövrigt
Läst 40220 ggr
Dicken
12/4/12, 9:13 AM

Hembyggd tork för kött

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat i flera år på om man inte skulle kunna torka kött själv på något bra sätt. Det är ruskigt bra att ha som snacks när man äter som vi men det blir ju så gruvligt dyrt att köpa färdigt.

Har läst om många som saltar in och hänger utomhus, men jag är en rätt ivrig kille och vill inte vänta i flera veckor/månader på att det skall bli klart.

Har letat efter en tork på loppisar och auktioner men aldrig hittat någon. En ny (och bra) är alldeles för dyr.

Sagt och gjort. Jag började skissa. Hittade en gammal kupévärmare för 30:- på en loppis. Åkte till återvinningen och snodde en bunt med kylskåpsgaller som såg fräscha ut (ja ja, jag vet att man inte får men det är väl bättre att man återanvänder i stället för att köpa nytt?). Kylskåpsgaller verkar finnas i standardstorlekar så det var ingen match att plocka ihop från flera olika skåp.

Köpte OSB-skiva hos ByggMax (billigast). Några meter ribbor - 15x15 och 15mm kvartsstav. En ask med skruv och ett bra trälim.

Hem och bygga!

Gjorde en låda ca 60 cm hög, 45 bred och 54 djup. Det är är ungefärliga mått, jag kommer inte ihåg exakt, men det var gallrens storlek som fick avgöra. Trodde först att jag skulle behöva lister i hörnen som förstärkning, men det visade sig räcka med lim och skruv i kanterna på skivan.

I bakkant längst ner gjorde jag en öppning där jag kunde sätta in värmaren.

En löstagbar botten sitter ca 10 cm upp och den når inte riktigt ut till väggarna. På så vis får luften, som kommer rakt bakifrån, leta sig upp efter lådans sidor och man får ett långsammare men jämnare luftflöde = torkningen blir jämnare fördelad och man slipper stuva om maten flera gånger under torkningen.

I toppen på lådan sitter ett ventilationsgaller från Biltema. Inuti det satte jag för säkerhets skull in lite nät som skydd mot insekter.

I lådans sidor skruvade jag lister på 7cm avstånd så jgallren kunde skjutas in.

För att kunna torka svamp (och andra mindre saker) måste man ha någonting tätare än gallren. Där skar jag till myggnät som jag häftade fast pinnar på. Pinnarna funkar som "knappar" så man enkelt kan sätta i och ta bort dom.

I dörren satte jag i en termometer (också ett loppisfynd för en tia)

Provkörning
Fläkten är på 2kW men har ett mellanläge på 650W. DEt visade sig räcka precis med mellanläget för att få en temperatur på 40-50 grader. Blir det varmare kommer köttet att bli nästan kokt i stället.

Köpte ett par stekar att prova med. Nötfransyska. Skar i 3-4 cm stavar längs med fibrerna. Gjorde saltlag på ca 1dl grovsalt och 1msk socker per liter vatten (hua - SOCKER! men det har också en konserverande effekt och det mesta häller man ju bort igen sedan).

Efter tre dagar lakade jag ur köttet i ca en timme i färskt vatten för att slippa få en så salt yta.

In i torken. Det funkade kanonbra! på drygt ett dygn var köttet klart. Det var torrt och hårt på ytan och lite rött (men inte rått) inuti. Det jämnar också ut sig efter ett tag i kylen. Jättegott!

Povade också 2,5 kg knötfärs som jag kryddade på ordentligt, kavlade ut i lagom tjocklek (5-6 mm) och skar i remsor som jag lade på näten. Det tog ungefär lika lång tid att torka som köttet men man slipper ju dagarna i saltlake eftersom man kan röra i saltet direkt i färsen.

Allt hade en strykande åtgång hemma, så nu går jag och letar extrapriser på kött hela tiden. Torken klarar utan problem 8kg åt gången så det blir lite väl kostsamt med det bästa (nyttigaste) finköttet.

Annons:
Dicken
12/4/12, 9:16 AM
#1

Någon som vet hur man vrider bilden rätt?

*Fixat /dufva

ikna
12/4/12, 9:29 AM
#2

Fin tork du har gjort! Glad

Jag brukade torka kött på svag värme i ugnen när vi ofta var ute och vandrade. Det tog också ca 1 dygn.

Numera blir det mest tomater jag torkar.

MimLan
12/4/12, 10:50 AM
#3

Schyst!

Det är i sådana här stunder jag svär över att jag bor i en lägenhet. Skaffar jag hus någon gång skall det finns utrymme för att hantera mat/slaktade djur.

bjoer
12/4/12, 12:48 PM
#4

Vilken jättebra idé att torka kött. Har en torkugn som står och skräpar. Hur förvarar du köttet du torkat? Äter ni det som snacks eller till maten? Får en idé att torka färs och använda som knäckebröd med olika smarriga pålägg. Köttbröd :-)

hemul
12/4/12, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jättefin. Tack! Flört

Står cupévärmaren på golvet bakom torken och blåser in under den? Fattar jag det rätt?

Bilden kan du rotera med något bildprogram, IrfanView är en bra bildbetraktare som också kan göra sådana små justeringar om du inte har något lämpligt och är på Windows. Men här har du den rättvända bilden.

Dicken
12/4/12, 1:20 PM
#6

Tack för bilden! Men nu kan jag inte komma åt att ändra den i inlägget… Foten i munnen

Köttet har jag i en plastpåse i kylen, där klarar det sig ett bra tag. Det tar iofs slut ganska fort. Om man gör mycket är det nog bäst att frysa det.

Köttbröt? Bra idé! Det måste testas…

Annons:
yvonnel
12/4/12, 4:48 PM
#7

#6

Det går nog att kopiera bilden och flytta runt, tror jag som inte vet så mkt.

Vilket otroligt fint torkskåp du har gjort, blir ju alldeles imponerad!

Men du har väl tillgång till en verkstad eller välutrustat hobbyrum?

Dicken
12/4/12, 6:44 PM
#8

#5 Jag gjorde bottenplattan lite större bakåt så jag fick en hylla att ställa värmaren på. Den blåser då från baksidan och rakt mot framväggen (där du ser en liten fyrkantig plåt).

#7 En sticksåg, en skruvdragare och bordet på altanen funkade bra.  Lovade frugan dyrt och heligt att jag skulle städa bort vartenda sågspån efter mig. Det var i slutet av sommaren och det gick att vara ute utan att frysa ihjäl till skillnad mot nu… Rynkar på näsan

dufva
12/5/12, 9:15 AM
#9

Kul projekt Skrattande

Har ett par gamla köksskåp stående i garaget som borde kunna bli liknande tork

Projektet får dock vänta tills det blir lite mer gynnsamma temperaturer igen

Hade varit kul att få se en bild på hur du placerat värmaren i lådan också Glad

qualitas2
12/5/12, 10:53 AM
#10

Jättefin grej Dicken, har funderat själv i liknande banor fast för tork av kryddväxter.

man kan ju byta din kupefläkt mot en avfuktare (drygt tusenlappen för en billig) och ordna med inblås t.ex. där nere och utblås där uppe. Kopplar man ihop allt så får men en cirkulation.

Värme bra för viss man bara torka för viss mat.

Dicken
12/5/12, 11:25 AM
#11

Skall ta några bilder till så man ser konstruktionen.

Det finns många lösningar på luftflöde och värmekälla. Har dock aldrig hört talas om en tork med avfuktare i. Skulle vara kul att höra om någon testar det! Det vanligaste verkar vara att man sätter ett par starka glödlampor i botten och sedan ventilerar med en datorfläkt eller liknande. Det allra viktigaste verkar vara att man får ett bra luftflöde.

Googla på "dehydrator".

Jag köpte en bit rimmat sidfläsk och lade in. Tänkte man kunde göra nåt i stil med pancetta. Det tog längre tid, förmodligen eftersom fett är tätare och inte släpper igenom fukt lika bra som kött. Efter fem dagar verkade det ha torkat skapligt. Tog ut biten, delade den på mitten och konstaterade att den behövde mer torkning mitt i. Den fick ligga öppet på ett fat i kylen några dagar och började kännas riktigt bra, men då fegade jag ur och slängde det. Vågade inte ens provsmaka. Tänkte på att fläskbiten hade legat i 40-50 graders värme i fem dygn. Perfekt temperatur för bakterier! Är nog lite nojig efter alla år man hört att fläsk alltid skall vara genomstekt…
Sen började frugan muttra lite också Obestämd

spirit
12/5/12, 8:54 PM
#12

Mer än 40º brukar bakterier inte tåla. Köttet är ju saltat vilket gör att bakterier inte växer heller på grund av salthalten. Det känsligaste köttet är  köttfärs, där har man förstört/hackat sönder den täta köttstrukturen som annars får alla bakterier att bara finnas på utsidan av köttbiten. Men där är det extra salt så det växer extra dåligt.

Så gör om försöket med fläsk igen men skär långa smala strimlor.

Av torkat och mortlat/pulveriserat kött och ister eller talg kan man göra pemmican.

Tag en råhudsväska (lagom stor, föreslår en liten midjeväska), fyll med pulveriserat torkat kött, fyll sedan med smält fett, låt stelna. Bäst före 2032-12-12 eller om det var 2042-12-12. Ja, det stämmer, 20-30 års hållbarhet utan konserveringsmedel.

Sedan kan man gräva med fingrar, kniv eller sked så mycket man behöver och sedan äta upp.

Dicken
12/5/12, 11:01 PM
#13

Skulle vara kul att prova pemmican. Köttet måste nog vara knastertorrt om man skall kunna göra pulver av det. Sen måste det ju vara gott också. Annars är det inget kul.

Kanske låter några bitar ligga kvar ett par dagar till nästa gång så jag får prova.

Annons:
yvonnel
12/6/12, 12:17 AM
#14

Min s.k. svamptork har 5 lager av runda hyllplan som staplas på varandra. Det finns bara ett värmeläge. Jag tror nog inte att man kan kalla den särskilt avancerad, men den tar ju inte så stor plats.

Det som just nu spökar i min hjärna är om det skulle vara en bra idé att använda bottendelen till varmluften och ha ett liknande skåp som du har byggt, det ser ju rymligare ut och kanske därmed enklare att använda.

[förgätmigej]
12/6/12, 12:13 PM
#15

Tips till dom som inte kan eller vill bygga en tork:

Det går ju lika bra med varmluftsugnSkrattande. Vi har torkat det mesta: grönsaker, svamp, kryddor, ägg, kött och även köttfärs. Med mycket bra resultat.

mooonlight
12/6/12, 12:24 PM
#16

#12 "Mer än 40º brukar bakterier inte tåla."

Inte riktigt. T.ex. Clostridium Perfringens trivs och förökar sig i upp till 52,3ºC… C. Perfringens är en av de vanligaste orsakerna till matförgiftning.

Dicken
12/6/12, 12:35 PM
#17

#15 Det går jättebra att torka i ugnen! Jag har provat det också. Men jag tycker det är drygt att lyssna på eländet när den skall stå där och låta hela tiden. Lite svårt att reglera värmen i våran också. Men man skall helt klart testa om man är sugen på torkat godis.

Dicken
12/28/12, 11:15 AM
#18

Skulle torka 3 kg köttfärs till jul. Kavlade och skar i "remsor" för att göra beef jerky. Slog på full värme på torken vid 19-tiden och tänkte gå ut efter en stund och slå ner på halvfart. Kom på strax före midnatt att jag glömt bort torken.

När jag kom ut och tittade stod den på 75 grader och köttfärsen var färdig (brun rätt igenom). Sänkte farten och fortsatte att torka ett dygn till ändå. 
Det funkade ändå!!! Det blev jättegott. Mindre segt än vanligt. Perfekta snacks till julwhiskyn!

Nu kommer jag nog att göra så varannan gång bara för att få variation på snasket.

yvonnel
12/28/12, 2:40 PM
#19

#18

Höll färsen ihop som de remsor du hade kavlat ut? Låter isf intressant, mycket billigare än helt kött i tunna skivor. Hade du smaksatt något?

Dicken
12/29/12, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Färsen håller jättebra och blir kompakta hårda stänger. Hade massor med kryddor i. Kalvfond, soja, örtsalt, svartpeppar, cayennepeppar, tabasco, ???… Kommer inte ihåg fler men det är bra hugg i smaken.

Varför funderar alla jämt om köttfärs som inte håller ihop? Inte bara här utan i alla matsammanhang. Har tänkt på det i många år faktiskt. Kan det vara en kvarleva från fattigare tider när man alltid drygade ut färsen med skorpmjöl och liknande för att 200g färs skulle mätta 6 personer?

Lade tidigare in ett recept helt utan "bindemedel" - Köttiga burgare - det funkar jättebra!

Annons:
yvonnel
12/30/12, 9:46 AM
#21

#20

Nästa projekt, köttfärs beef jerky.

Jag köper köttfärs också som jag styckfryser 1 port. utbankad i fryspåsen så den är riktigt platt, tar ut och steker direkt i stekpannan på ½-fart, det blir så gott.

Dicken
12/31/12, 12:22 AM
#22

Prova det här yvonnel:

Snabbmat på köttfärs

Det blir kalasgott!

Dicken
2/22/14, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag fick en förfrågan om fler bilder på torken. Den är väl undanstuvad för tillfället så jag fick rita ihop något efter bilden och minnet.

Dicken
2/22/14, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

…bakifrån med hyllan som kupévärmaren står på.

Dicken
2/22/14, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och slutligen en bild i genomskärning.

Lchfman
2/22/14, 8:37 PM
#26

Blir ju sugen på att bygga en alltså.

Lady Q. Longworth
2/23/14, 12:00 AM
#27

Den liknar senatorn jag byggde för drygt 15 år sen. Jag sydde dock fickor/påsar till gallren så att små saker inte skulle ramla ner. Du verkar ha fått till genomströmma hem bättre för jag minns det som att jag fick trixa lite med plattor över för att då jämn fördelning. Ända nackdelen jag upplevde med den var att den var så stor. Blir sugen på att leta rätt på delarna på vinden och testa igen. Torka it så behöver det ju dessutom vara en kall vinter….. Men å vad gott det bli

Annons:
hemul
2/23/14, 8:44 AM
#28

Och jag köpte Evermat till sist. Den funkar så bra och är tämligen tyst. Det är jättestor skillnad mot de där billiga torkarna, ifall någon går i tankar. Jag har inte provat att torka kött än dock. Är nämligen paniskt rädd för botulism. Ska testa att torka lever till en liten hund jag ser efter ibland snart dock.

Dicken, din tork ser jättefin ut! Tack för att du postade så tydliga bilder. Ökar svampskördarna kanske det blir av att bygga en för mig också.

Storing
8/4/17, 3:04 PM
#29

Hej

Skall bygga en sådan, har funderat länge på en sådan.

Har en jordkällare som håller runt 8 grader, funderar på att sätta den där.

Det sitter en fyrkantig bricka med ett hål i högra hörnet på bilden,, vad är den till?

Hur stor är luftspalten på bottenskivan?

hemul
8/6/17, 3:15 AM
#30

Lycka till med bygget! Vet inte vad plåten/brickan är för. Tror inte Dicken är kvar här, så det kan bli svårt att få svar.

Men jag undrar varför du vill höja temperaturen i din fina jordkällare? Använder du den inte för mat? Blir så avundsjuk. Jordkällare är min dröm. Eller ja, en av dem. 😉

Upp till toppen
Annons: