Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Föredrag

Uppdaterat Vårkryssning 2013 om och med LCHF

2012-12-02 17:16 #0 av: Karin20

>

Klart med vår traditionella vårkryssning om LCHF. I år går resan den 12 april. Med Silja Galaxy till Åbo tur och retur.

Det är faktiskt redan klart att boka på Tallink Silja HÄR

http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/lchf_kolhydrater_ifokus

Inte så mycket information än så länge, men det kommer att fyllas på allteftersom både på deras sida och här.

Man måste boka via deras telefonbokning, det går inte att boka på Internet. Telefonnumret är 08-666 33 33 och det står också på hemsidan.

Nytt också för i år att vi istället för att trängas i Moonlight, kommer att äta i buffén med fritt öl och vin eller alkoholfritt på fredag kväll och att frukost också ingår!

Samt naturligtvis alla föreläsare.

Uppdaterat 1:

Följande profiler är klara; Andreas Eenfeldt, Annika Dahlqvist, Monique Le Roux Forsberg som också har ett Zumbapass

Uppdaterat 2:

Nu har två nya profiler tillkommit för att föreläsa; Per Wikholm, som pratar om LCHF och miljön samt Professor Göran från Chalmers, skriver krönikor hos Annika.

Tider: avgång 19.30 fredag från Stockholm, ankomst Åbo 07.00 lördag morgon
avgång 08.15 Åbo, ankomst Stockholm 18.15 lördag

Väl mött. Vi ses i vår igen.

Frågor: 070-246 5212 så kommer du direkt till mig, men de flesta frågor kommer att besvaras här.

//Karin

Anmäl
2012-12-02 17:40 #1 av: Effie

Oooo, vill så gärna med!

Får se om det går att lösa hemresan; som vanligt kan inte göteborgare åka hem annat än med bil (möjligen möjligen nattbussen, som inte verkar ha byte i Jönköping längre, men det är intensivt nog med kryssning), och det har jag ingen.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2012-12-03 09:09 #2 av: Cajsavarg

Nu har jag bokat in mig och min man! Och jag bokade den tidiga lunchen kl 12.00.
Har för mig att det är då det är lunchdags. Hoppas att det blev rätt så.

Är det någon som tvekar att åka med på detta evenemang så sluta genast med det och boka. För det är givande, kul och gott. Gott för själ och mage.

Tack Karin, för all tid och engagemang som du lägger ner för att få till detta!

Anmäl
2012-12-03 12:14 #3 av: kitabu

2007-12-28

skrev jag detta:

Kryssning - Estland-----

kan man kanske övertala Silja-Line eller vad det nu heter, att anordna en LCHF-kryssning till Helsingfors eller Tallin? Kryssningen i sig brukar ju vara ganska billig och mat ska ju alla ha. Hur många tror ni skulle komma på ett sådant arrangemang?  Kanske kan man sedan övertala några som håller föredrag. Men man ska inte heller underskatta vikten av att träffas, alla vi vanliga meniga.

Roligt att denna idé fick fäste och att en kryssning nu planeras för 6:e gången.

Nu har jag snart levt på LCHF-vis i snart 6 år och det fungerar alldeles utmärkt.

6 år är ingen lång tid, men jag vågar inte ens tänka på hur jag mått om jag inte lagt om kursen för mitt liv. Kanske hade jag i dag inte kunnat tänka alls. Jag håller fortfarande vikten - minus 40 kg, och alla blodparametrar är utmärkta.

Jag har deltagit i TV-program, Vetenskapens Värld och berättat min historia på diverse bloggar, både i Sverige och utomlands. Att sprida idéen om LCHF är viktigt.

Ann Fernholm som skrivit "Ett sötare blod" skriver i början av sin bok att jag inspirerat henne till hennes nya syn på kost och hälsa.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0, dvs diabetiker typ 2, som genom att övergår till LCHF kunnat slopa insulinsprutor.

Anmäl
2012-12-03 13:26 #4 av: perwikholm

Om det är av intresse så ställer jag gäran upp som föreläsare. Temat skulle i så fall vara "Koskräck i klimatdebatten" och myten om att spannmål och soja är "klimatsmart" jämfört med animalisk föda. Vid den tiden borde boken med samma titel vara ute.

/Per Wikholm

Anmäl
2012-12-03 13:34 #5 av: Kickimia

Bor också i Göteborg och tänker på detta att ta sig hem. Det måste väl gå tåg på kvällen också, eller? Är det fler Göteborgare så kan vi kanske ses och åka ihop? Skulle vara väldigt trevligt.

Anmäl
2012-12-04 09:30 #6 av: sussie

Ohhh jag jobbar den helgen och ska strax därefter ha semester......försöker fixa så jag kan hänga med!!

Anmäl
2012-12-04 10:00 #7 av: Effie

#5 Hej Kickimia!

Jag har kollat: Sista tåget går 18.21 via Nässjö Falköping (och båten kommer in 18.15). SiljaLine har anslutningsbussar, men inte till Göteborg för Åbo-båten. Flyg har jag inte heller hittat något användbart. Det som finns är nattbussen, som går vid 22.40-tiden och är framme 5.30. Numera slipper man byta i Jönköping vid 2-tiden på natten. Glad

Men jag åker gärna med någon annan. Och delar gärna hytt med någon.

Anmäl
2012-12-04 17:39 #8 av: kitabu

Hej Effie och andra göteborgare,

Om ni blir tillräckligt många kan ni kanske fixa egen buss t/r Göteborg?

Är det för tidigt att önska God Jul?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Anmäl
2012-12-10 12:47 #9 av: odezza

Tack Karin20, för att du för 6:e året i rad fixar kryssningen!

Länken "klicka här för prisinformation" på TallinkSiljas verkar inte fungera, man kommer bara tillbaka till samma sida som man redan är på...

Ska jag vända mig till TallinkSilja om det?

"still lost in space and time"

Anmäl
2012-12-10 15:19 #10 av: Effie

#8 Hej Helena!

Visst vore det härligt med en hel busslast göteborgare. Sist jag försökte lyckades jag inte ens få någon att dela hyrbil med...Rynkar på näsan men det var förstås några år sedan.

Och God Jul själv!

Anmäl
2012-12-10 20:21 #11 av: Karin20

Priserna kommer fram på samma sida, den utvidgar sig. Sidan alltså. Däremot står det inte att frukosten ingår också.

//Karin

Anmäl
2012-12-11 11:31 #12 av: odezza

Ok, ska testa igen...

edit: det fungerar.

Min vana trogen hade jag högerklickat på länken för att öppna den i ny flik, det är det som inte fungerar!

Glad

"still lost in space and time"

Anmäl
2012-12-18 07:26 #13 av: Kickimia

Kan ni inte ordna en kryssning från Göteborg-Kiel? Allt skall utgå från Stockholm. Det finns massor av LCHF:are i Göteborg med kringliggande län. Blir ju lite omständigt för oss om det inte ens går tåg hem på kvällen....Obestämd

Anmäl
2012-12-18 12:07 #14 av: Effie

#13 Vi (vi göteborgare som brukar träffas) har pratat om det. Men det hänger på att någon tar tag i det, kommer överens med Stena, engagerar föreläsare...

KiF är ju ett antal enskilda medlemmar, inte en organisation som ordnar saker Glad - alltså det finns inget "ni" som ordnar något.

Men jag skulle gärna hänga med till Kiel, eller någon annanstans.

Anmäl
2012-12-18 20:42 #15 av: linneadrotz

Jag bor i Göteborg och tänker åka på kryssningen. Nu är jag iofs så lyckligt lottad att jag kan sova över hos en lchf-kompis mellan lördag och söndag och åka tåg hem på söndagen.

Men skulle gärna hänga med på Kiel-kryssning också.

Säffle-campingen ligger ju bra till för oss göteborgare. Inte alls långt att åka.

Anmäl
2012-12-21 10:29 #16 av: Margareta

Precis - det krävs att någon tar tag i olika engagemang för att det skall bli något.
Vi som bor i Stockholm ordnar där vi bor, så får ni andra ordna där ni bor.

Att jag dvs LCHF-magasinet, varit med och arrangerat Säffle är för att de har eldsjälen AnnSofie på plats. Hon drar i alla trådar, det kan inte en utsocknes göra. Från nästa år kommer en lokal grupp ta ytterligare ansvar för det arrangemanget.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-12-30 22:56 #17 av: minlchfresa

Detta är toppen :) När beräknas programmet vara spikat?

Anmäl
2013-01-06 06:51 #18 av: Karin20

Så fort alla föreläsare är klara. Alla kontaktade har inte möjlighet, så då får man fråga någon ny..?Sen måste de vara "olika", dvs prata ur olika synvinklar

//Karin

Anmäl
2013-01-06 13:39 #19 av: lisala

Tack alla ni som fixar och drar i detta!

Som norrlänning vill jag säga att jag är tacksam över att "bara" behöva åka 60 mil (enkel resa) till Stockholm. Gick resan från Göteborg blev det 90 mil och det är inte något som lockar kan jag lugnt säga. Tänk på vilket avlångt land vi har!

//Lisa

Anmäl
2013-01-07 19:47 #20 av: toru

Så då var det bokat och strax betalt! Detta ska bli riktigt kul!

/Tommy

www.tommytappar.se

Anmäl
2013-01-07 20:09 #21 av: Cajsavarg

Kul Tommy! Du kanske till och med kan tänka dig att hålla ett föredrag ;P Det vore kul!

Anmäl
2013-01-08 16:09 #22 av: Cajsavarg

Karin, är man per automatik berättigad till buffen på fredagkvällen i och med bokningen, eller måste jag säga till om den?
Jag har bara bokat lunchbuffen nämligen.

Apropå talare så var det ju väldigt uppskattat förra året när Josefin kom fram och spontantalade:) Det är ofta populärt att få praktiska tips på hur man underlättar sitt LCHF liv. T ex som Tommy som gör stora satser kryddsmör och portionsfryser.

Hur som helst ska det bli kul att få äran att vara med på detta evenemag ännu en gång!

Anmäl
2013-01-08 18:19 #23 av: Karin20

Om man bokarspecialkryssningen via Tallinksilja ingår både kvällsbuffen och frukost. Men man måste boka per telefon. Att enbart boka en kryssning den helgen via internet, berättigar inte till något.

//Karin

Anmäl
2013-01-08 20:38 #24 av: Cajsavarg

OK! Jag har bokat per telefon så då är allt som det ska :D

Anmäl
2013-01-17 13:56 #25 av: Ödlan

Är lite sugen på att följa med men åker då själv. Ska jag boka hytt för en pers då eller hur har ni andra som åker själva gjort?

Om det ingår kvällsbuffé, frukost och fm- och em fika kanske man inte behöver boka lunch? Vad serveras vid fikat? Är inte van att äta hela tiden.....Flört

Är det fler som tänkt åka och det är första gången?

Anmäl
2013-01-17 14:38 #26 av: MillisB

Om du reser själv och har egen hytt så är det det högsta priset för hytten du betalar, 1 person ja. Har bokat och betalat min resa nu, så ser fram mot att träffa flera likasinnade på kryssningen! Det blir min första resa.

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2013-01-17 15:51 #27 av: Cajsavarg

Vid fikat har tidigare serverats bl a goda ostar och grädde till kaffet/teet. Jag har ändå bokat den tidiga lunchen på hemvägen.

Det här blir tredje kryssningen som jag och min man åker på. Det har varit väldigt trevligt och givande :)

// Cajsavarg

Anmäl
2013-01-23 17:20 #28 av: Karin20

Nu är det över 100 anmälda, men det är gott omplats kvar.....

//Karin

Anmäl
2013-01-23 17:53 #29 av: Klasselover

Är det någon som vet åldersgränsen? Tyvärr brukar det vara 21 eller 23-årsgräns på kryssningarna. Jag är 19år, vore riktigt kul att åka!

Anmäl
2013-01-24 08:55 #30 av: Cajsavarg

Jag tror att om du tar någon med dig som är äldre och som kan "ansvara" för dig, så går det bra. Men kolla upp!

Anmäl
2013-01-26 09:19 #31 av: lindy

Hej hur länge kan jag vänta med anmälan till Vårkryssningen? En operation förestår och jag vill avvakta så länge det går!

Lindy

Anmäl
2013-01-26 18:11 #32 av: Karin20

Åldersgränsen är 21 år, men om ddag med dig någon äldre som kan ansvara för dig, så går det bra

Du kan i princip vänta till två dagar innan, tror inte vi överstiger antalet!

//Karin

Anmäl
2013-02-06 20:52 #33 av: Maj@ren

Jag och sambo hänger på i år igen! :-)

Anmäl
2013-02-17 19:04 #34 av: Jojomaja

Blir det någon resa och varför är all info borta från KiF:s huvudsida som ju Tallinksilja hänvisar till? Det står bara om förra årets kryssning där.  Blir den ens av?

Om man går in här:  http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/lchf_kolhydrater_ifokus så hänvisas man hit till KiF för mer info men här står inget alls om resan.

Långt ned på KiF-huvudsidan står endast om förra årets kryssning.

Har man lagt ned resan eller glömt bort att skriva om den här? Borde det inte finnas information på huvudsidan om kryssningen om det är dit man hänvisar från Tallinksilja?

Det känns verkligen lite vagt att det inte finns info här på sajten. Jag som redan köpt och betalat min resa har inte fått något program och jag undrar om det program jag tidigare läst om stämmer. De som vill köpa en kryssning blir hänvisade till en sida utan något innehåll om kryssningen.

Jag tänkte nu bjuda med vänner men då finns ingen info, program eller lista över föreläsare och vännerna vågar inte boka in sig nu.

Vad har hänt?

Borde man inte promota kryssningen en aning om nu Andreas Eenfeldt åker med eller har han ställt in?

Anmäl
2013-02-17 19:46 #35 av: Karin20

Resan är absolut inte nedlagd. Programmet är på gång och Andreas kommer!

//Karin

Anmäl
2013-03-05 10:19 #36 av: FatKing

Effie och Kickima, vi skall också resa från Göteborg och vi har 2 platser kvar i bilen. Den 12/4 kl. 18.30 alltså vi skall vara framme till 17. och tillbaks så fort båten har landat 18.15 den 13/4.

Svar inom 1 vecka.

Vad säger ni? Och det kostar 500:-/person.

//fatking Nu är jag inte fat längre!!!!

Anmäl
2013-03-05 14:36 #37 av: kickili

Hej. Jättesnällt att du tänkte på mig, men nu är annat inbokat där så det går inte i år. Tack ändå och hoppas ni får jättetrevligtPartajar mvh Kicki

Anmäl
2013-03-07 18:47 #38 av: Jasmine94

Hur är det om man kommer från Finland. Finns det alls någon möjlighet då? Får idé

Anmäl
2013-03-07 19:16 #39 av: Karin20

Visst går det, då blir det föreläsningar på resan till Sverige, avgång tidigt på morgonen. Och inget program på hemresan.
Ring Tallinksiljas bokning.

//Karin

Anmäl
2013-03-07 21:11 #40 av: Jasmine94

Okejj! Ska pröva ringa. Tack för snabbt svar! Glad

Anmäl
2013-03-10 08:57 #41 av: Karin20

36 Fatking
På kostdoktorns forum söks resplats från Göteborg.
http://forum.kostdoktorn.se/topic/1467-kryssning-sam%C3%A5ka-fr%C3%A5n-g%C3%B6teborg-till-stockholm/

//Karin

Anmäl
2013-03-10 09:04 #42 av: Effie

#36 Hej Fatking (no more Glad). Tack så hemskt mycket för erbjudandet. Jag har tänkt på det, men jag får inte ihop det i år. Så kolla upp dem  som söker plats på kostdoktorns forum, så får jag försöka planera bättre nästa år.

Anmäl
2013-03-22 12:33 #43 av: FatKing

Karin!

Ja, det var tur i oturen - vi skall ju åka precis som planerat, men återresan blir lite ändrad. Min dotter, som bor i Nacka, utanför Stockholm har nyss fått en bäbis. Så vi tar och åker hem till henne efteråt och hälsar på den nya bäbisen.Glad

Anmäl
2013-03-27 20:55 #44 av: [myrholingen]

Förut fanns en tråd om att hitta hyttkamrater mm.

Finns den kvar? Finns det några att dela hytt med? Jag funderar på att åka men behöver dela hytt av ekonomiska skäl Kär

Anmäl
2013-03-28 06:29 #45 av: Karin20

Ligger synlig nu

//Karin

Anmäl
2013-03-30 23:31 #46 av: johnsol

Upptäckte det här med LCHF Kryssningar idag och hoppas innerligt att det finns platser kvar till mig och min flickvän!!!

Då jag är "nybliven" diabetiker så är vi är nya på det här.

Är det bara föreläsningar och umgänge det handlar om eller är det även  "LCHF" tema i buffen och frukosten?

//Johnny o Sara

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.