Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 10086 ggr
yvonnel
2012-11-30 20:33

Yvonnes tåt 2

Här börjar jag fortsättningen på min - Yvonnes  tåt

Ska bli skoj att se just fortsättningen, hur det utvecklar sig, hittills har det varit jättetrevligt. Någon som vill läsa bakåt så finns ju den gamla tråden kvar.

Något jag undrar över är hur man gör fetstil på rubriken, men det kanske bara indikerar att jag redan har läst tråden/inlägget, ja ja, ibland tar det en stund innan man förstår vad man gör.

Annons:
yvonnel
2012-11-30 21:01
#1

Var uppe på vinden för att äntligen hämta ner lite julsaker, döm om min förvåning när jag inte kunde få ut nyckeln (vi har ingång till vinden från utsidan).

Hjälp, nyckeln hade frusit fast, hjälpte inte hur mycket jag än lirkade, så kom jag på att värma med cigarettändaren, det funkade. Men där stod jag alltså på 2:a våningen utomhus i kylan, hade nyckeln (samma som till lägenheten) inte lossnat så hade jag fått stå där tills någon kom förbi på gatan eller gården. Inte så kul klockan 8 på kvällen.

konichiwa
2012-11-30 21:27
#2

Usch ja nu börjas det. Jag var ute och skottade i eftermiddags. ca 30 cm snö sen i förrgår. När jag fick fram bilen tänkte jag sätta på kupevärmaren för att tina upp isen på rutorna men det gick inte för dörrarna hade frusit fast. Får ta ut hårtorken imorgon och försöka igen.

Nu har det snöat 5 cm till och det bara fortsätter. Jag har 25 meter till att skotta imorgon ner till vedboden som jag inte orkade med idag. Tänk om jag hade råd att köpa en snöslunga Guld i mun

Glad att jag tog varningarna på allvar och bar in två IKEAkassar med ved innan det satte igång.

helga61
2012-11-30 23:53
#3

#1  Tur att du hade tändaren med ut.När det är 5 minusgrader ute sover man ju inte gärna under bar himmel.

#2 Jag anvundas dig inte med snöandet,men å andra är det gratis motion.Det finns många som betalar mycket på gymmet för att få samma motion.

Här har det inte kommit kommit någon snö alls faktiskt.Det är bara kallt och fullmåne!

Bivax
2012-12-01 01:19
#4

#1 av yvonnel

Tur att du fick ur nyckeln! Denna jobbiga kyla. Och snöeländet.

Igår blev jag stoppad på väg till jobbet av en reporter för Radio Stockholm som ville intervjua mig för att jag cyklade i snöyran. Jag cyklar året runt, avskyr kommunala färdmedel för folk har på sig så mycket migränframkallande parfymer. Och så sitter folk och skalar citrusfrukter, vilket jag också får migrän av.

På vägen hem hämtade jag mina barn i pulkabacken och fick hjälpa dem att ta hem en snowracer som jag hängde på cykelstyret. Tyvärr fastnade den på ett märkligt sätt på cykelstyret så det tog en evighet att lirka av den sedan! Grannarna måste ha undrat när de såg mig och barnen stå och kämpa med detta märkliga cykel-snowracer-ekipage. Men det bjuder jag på…

yvonnel
2012-12-02 03:19
#5

#4

Bra på ett sätt till att cykla när man kan, du slipper säkert undan väldigt många baciller som folk hostar omkring sig den här tiden på året.

Det låter härligt att du kan ha cykelavstånd i storstad, att det går att orka med.

yvonnel
2012-12-04 17:19
#6

Idag ringde min VC-doktor jag hade frågat efter blodvärden på sköldkörtelprover och jag unndrade vad han hade för åsikter om animaliskt sköldkörtelhormon, hans slutledning var helt korrekt, han ska ordna detta till mig, det lovade han och att det skulle jag kunna få via apoteket om ca 2-3 veckor.

Amazing!

Verkade ju annars som om folk måste importera själva så detta var goda nyheter. Hoppas bara att det stämmer i praktiken.

Annons:
konichiwa
2012-12-04 22:23
#7

Men grattis, vilken tur!! Eller var det skicklighet?

Jag har läst en del om det och tror det fungerar bättre än vanliga medicinen.

Jag har flera (kvinnor) i min närhet med hypotyreos och ingen verkar kunna bli besvärsfri med den.

Ska bli intressant att följa dig på den här resan!

Bivax
2012-12-04 23:52
#8

#6 yvonnel

Skönt att din läkare är villig att testa detta. Hoppas det funkar!

Läste i någon tråd att du har varit på Sri Lanka en del. Jag ska dit om två veckor med familjen, vad tror du om att äta lchf där?

En av mina kollegor som var där nyligen sa att jag blir tvungen att lägga ner lchf helt där, men det har jag svårt att acceptera. Jag får sån himla migrän av kolhydraterna, och jag tänker inte ligga däckad en enda dag där om jag kan förhindra det…

Tips av alla de slag mottages tacksamt! Även på annat än mat.

yvonnel
2012-12-05 01:15
#9

Nu är det länge sedan jag var där (1995 - så det är snart 18 år sedan sist).

Kan bara tänka mig att du får stenhårt inrikta dig på fisk och skaldjur.

Har ni tur och beroende på var ni ska bo så kanske ni hittar hårdost, buffelmjölksyoghurt naturell i speciella stengodskrukor.

Kycklingkött kan finnas men nötköttet kan man knappt äta där om man inte går till dom dyrare krogarna, dom vet inte hur man styckar nötkött så det blir otroligt segt och det har förmodligen inte fått hänga tillräckligt länge för mognad heller.

Vegetarisk mat kan man nog bli mätt på och jag tror faktiskt att den sortens mat håller bra kvalitet men brukar ju inkludera ris och bönor.

Lökala bagerier har ofta väldigt fint matbröd, typ riktigt gammaldags stenugnsbakat men kakor ska man helst inte ens titta på.

Allt beror ju på hur ni vill ha det, ska ni bo på hotell så avgör klassen på det hur mycket krav ni kan ställa, kanske ni har egna möjligheter till matlagning och kan handla på torget - typ då kan ni få väldigt bra allt, särskilt om ni hittar en lokal "hjälpare"  i de flesta fall är det en stor tillgång.

Hoppas du har någon nytta av det kom-i-håg jag har kvar, det var ju som sagt längesedan, mycket har hänt sedan dess bl.a. tsunamin, och jag tror att det kan ha förändrat en hel del av även det "medmänskliga klimatet". Jag reste dit första gången med min dotter som då var ca 15 år och när jag andra gången kom dit själv (samma hotell) sent på natten, nästan morgon, så kom alla som var i tjänst fram och hälsade särskilt på mig för att dom kände igen mig, men letade runt efter min dotter och frågade efter henne….

Hoppas ni får en trevlig resa och att det finns kvar något som är bra att uppleva. Jag har varit runt hela ön men stannat längsta tiden i Negombo, finaste badet finns på östkusten med korallrev och långgrunt + alldeles vit gnistrande sand, mycket religiös historia finns nog överallt, men däromkring och ner mot Galle finns mycket fint bl.a rester från alla olika krigsherrar/länder som syns i bl.a. gamla europeiska byggstilar.

Jag blir glad om du skriver här och berättar hur det blev.

Kom ihåg att skaffa kokosolja, kallpressad. Kryddor, spec. kanel och olika pepparsorter, - alla möjliga förresten men för att ta med hem ska ni köpa i statliga "supermarket" pga risken att få med insekter som kan vara farliga.

o

Bivax
2012-12-06 00:16
#10

Tack Yvonne för alla bra tips! Fisk och skaldjur låter bra. Ägg borde man väl också kunna hitta, och kokosnötter. Buffelmjölksyoghurt låter gott. Kanske vi skulle ta med oss en stor påse nötter att ha som nödkost där? Odlar man förresten nötter på Sri Lanka? Jag ska definitivt se till att köpa med mig rejält med kryddor hem, speciellt kanel, det är en favoritkrydda.

Vi ska bo en vecka i Unawatuna och förmodligen resa runt lite sedan, beroende på vad barnen orkar med. Ena sonen är väldigt åksjuk.

Det blir några dagar i Dubai också, vi flyger den vägen. Jag lovar att skriva och berätta om resan sedan. Just nu är jag lite nojjig att det ska bli snöstorm så att vi inte kommer i väg, i dag och i morgon går det knappt några flyg från Arlanda. Men det är nästan två veckor tills vi åker. Två veckor kvar att nojja alltså!

Förra året reste vi runt i Malaysia och Thailand, där var det lätt att äta lchf. Massa god mat baserad på kyckling, fisk, ägg, kokosmjölk och färska kryddor. Ris var nästan alltid en side order, lätt att undvika. Nötkött åt jag och maken inte. Våra barn blev magsjuka när de en gång tog det. Antagligen kan restaurangerna inte hantera det rätt där i värmen, plus att det nog mest var importerat.

Dags att gå och kvarta så man orkar med en dag till i snökaosets Stockholm… Hur är det hos dig, mycket snö?

yvonnel
2012-12-06 01:08
#11

#10

Unawatuna är mitt absoluta favoritställe, som en oas i paradiset, jag blev totalt begeistrad i, speciella vibrationer eller nåt, jag får väl kanske akta mig för att bli alltför teatralisk, men faktum är att allt där var speciellt. Lagunen som man kunde bara flyta omkring i  helt skyddad från hajar.

Där kom en man och sålde färsk ananas som han delade med några snabba knivhugg så elegant och samma med kokosvatten/mjölk. Han tycke att vi hade fått för mycket sol och kom tillbaka med några stjälkar aloe vera, det hjälpte på studs.

Hur gamla är barnen, vissa ställen har korallrev kvar och det är ju fantastiskt att dyka eller snorkla på sådana ställen.

Jag kan inte påminna mig att jag sett några nötter förutom kokos, men det är ju troligt att det finns, men roliga och ibland fula och illaluktande frukter som smakar himmelskt finns det gott om.

Jag har inte på länge kollat upp vilka resor som finns - vilket bolag åker ni med?

Här är inte på långa vägar så mycket snö som i Stockholm, dessutom har vi faktiskt haft hyfsad väghållning nu på senare år.

yvonnel
2012-12-06 22:27
#12

Hej alla!

Är det någon mer som fått sånt här konstigt meddelande här på Kif? Kan det vara så att det är på allvar att någon kommer med en något klumpig kontaktförfrågan inom vårt s.k. gebit? Något som man ska besvara för att vara snäll eller något? Eller är det bara att strunta i?

--------------

Mitt namn är Jenni, jag såg din profil och det var intressant så jag skulle vilja veta mer om dig. Det kommer att bli ett nöje att läsa från dig, om du inte skulle ha något emot, kan du maila mig privat på ……………………
så att jag kan svara dig snabbt och även skicka min bild för dig att veta mig. Jag kommer att väntar din e-post inom kort, kyss.
Din vackra nya vän,
jennifer

Hello
My name is Jenni, i saw your profile and it was interesting so i would like to know more about you. It will be a pleasure to read from you,if you wouldn't mind, you can email me in private at ………………………
so that i can reply you quickly and also send my picture for you to know me. I will be expecting your mail soon, kiss.
Your lovely new friend,
Jennifer

yvonnel
2012-12-06 23:05
#13

Just nu är jag ganska ledsen över livets många motgångar. Frågan om min tandhistoria, (som ni kan läsa om i min första tåt) -jag har ju fått OK att det företag som är markägare skulle ta på sig ansvaret för den olyckshändelse som orsakat skadan,- igår fick jag brev där dom helt avvisar mitt krav med hänvisning till att det förmodligen inte hänt i det sambandet.

Förutom att det är skrivet i en väldigt nedlåtande ton så är det dessutom fullt av fel både kronologiska och faktiska händelsebeskrivningar. Som avslutning då att jag inte kan överklaga deras beslut utan ska isåfall vända mig till trafikskadelagens paragrafer.

Om jag förstår det rätt så måste jag skaffa advokat för att ha en chans. Desssutom så har dom tagit tid för detta, mer än 6 månader med förhalningar.

Dom använde sig av en professor emeritus f.d.tandläkare som skrev ihop en rappakalja utan vettigt sammanhang, bara i syfte att neka mig ersättningen.

Undras hur mycket han fick betalt, och den där handläggaren, tillsammans säkert mer än jag hade begärt.

Jag är just nu ledsen som sagt, men kommer att hitta hur man gör, för att ge upp utan strid, det förekommer inte i min tankevärld.

Men ibland kan man ju undra över att man aldrig kan bara få ha det lite bra och lite lugnt och nästan lite bekymmersfritt.

Det är ju en onödig stress att behöva hantera just nu när hjärtat nyss fått en rätt så stark påverkan.

Önskar att jag kände någon med juridisk kunskap att bollplanka med.

Jag är ganska trött, förmodligen pga hjärtat, men troligen också pga hypotyreosen, känns lite motigt med det mesta.

Annons:
yvonnel
2012-12-07 04:02
#14

Vems tråd är det jag skrivit i om min tand ? Jag själv trodde att det var i min första tråd, men den berättelsen finns inte där och jag vet alldeles bestämt att jag skrivit om det eländet här på Kif, finns det något sätt att söka?

yvonnel
2012-12-07 04:10
#15

Jag fick för mig att leta efter tandhistorien men den fanns inte där jag trodde, det måste vara så att jag "rövat plats" i någon annans påbörjade.

Vet alldeles säkert att jag skrivit om det och haft flera skriftväxlingar här på Kif om hur det var, men det är ju ganska längesedan det hände och behandlingen i efterskott har väl varit det som jag mest tagit upp.

Vet någon hur man går tillväga för att spåra/hitta gammalt?

konichiwa
2012-12-07 08:50
#16

Det där trista kontaktbrevet, nåt sånt har jag sluppit som tur är.

Så tråkigt att det blir tjafs om ersättningen :-(

Kram!!

Bivax
2012-12-07 22:36
#17

#11 av yvonnel

Nu längtar jag verkligen till resan, Unawatuna låter underbart. Barnen är 8 och 10 år, så snorkla låter perfekt.

Vi flyger med Norwegian till Dubai, och från Dubai flyger vi med Sri Lankan Airlines till Colombo. Vi har bokat flyg och hotell själva, det blev billigast så.

Angående den där kontaktförfrågan du fick som du skrev om i #12 så skulle jag strunta i den! Jag får såna mejl till min jobbmejl, och det är bara lurendrejeri.

Det här med din tand låter jättejobbigt. Jag letade rätt på en tråd som handlar om det, kan det vara denna?

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f639c02d4ebea0c0b000513-mixad-biff-jag-har-sa-himla-ont-i-munnen

Bästa sättet att hitta något på i kif tycker jag är att söka via vanliga google. Jag skrev typ: yvonnel tand kolhydrater i fokus i sökrutan på google.

Önskar att jag vore jurist och kunde hjälpa dig, men jag kan tyvärr inget om detta. Det är verkligen synd att du ska vara drabbad av så mycket. Du borde nog försöka ta det lugnt för ditt hjärtas skull, men jag förstår att du behöver reda ut tandhistorien.

Vad är det för ICA Kvantumaffär? Är det affären som är oschysst eller någon annan markägare?

yvonnel
2012-12-08 01:24
#18

Nej, det är inte affären som har tillsynsskyldighet utan markägaren, men dem har faktiskt varit scyssta båda (i den begränsade kontakt jag haft med dem).

Det är ju en väldigt långdragen historia för att allt med tänder tar tid när det är allvar. Föräkringsbolaget jag först fick kontakt med (via markägaren) hade tydligen någon sorts återförsäkring för plötsligt var ett annat bolag inblandat och dem har tagit väldigt god tid på sig för att till slut komma med detta skamliga avslag. Det är faktiskt inte trevligt hållet i verbal mening, inte sakligt heller, eller ens i kronologisk rätt ordning.

På något sätt så tror jag inte att markägaren har en aning om hur det har visat sig fungera hittills, men jag ska samla mig och berätta.

-----------------------

Trico-nånting heter en ort på östsidan, (historisk plats) därifrån åkte vi till ett hotell som tidgare, före kriget, hade varit väldigt tjusigt, detta var en speciell utflykt ( man fick söka ett särskilt pass pga kriget). Planet på inrikesflyget var verkligen luftigt, man kunde se palmerna genom golvet, det fungerade som någon sorts fraktflyg för det stoppade flera ggr på vägen, nästan som att åka buss en bit över palmerna. Sätena var ungefär samma som dom vi köper på bensinmacken sommartid. Det blev imma i kabinen varje gång vi var nere på marken, temperaturskillnaden märktes tydligt, så hade vi inte klarat stigningarna efter varje landning så hade vi nog fått kokosnötter ……

Där snorklade vi och åkte ut med en fiskare och vi fiskade piraya som vi sedan grillade över öppen eld. Apor fanns det gott om däromkring i träden men dom var väldigt skygga, fast jag tror att det var dom som kastade småfrukter eller någon sorts nötter, kanske inte på oss men….

Unawatuna är säkert minst lika fint, ska ni stanna länge så får ni ta er upp till théplantagerna också, det finns verkligen mycket att uppleva på SriLanka, tycker bara att det är väldigt långt borta, många flygtimmar dåförtiden men det kanske har blivit bättre.

--------------------

Tack så mycket för hjälpen att söka tandhistorien.

Och om ingen mer kontakt, så ha en härlig resa, njut så mycket ni hinner.

Bivax
2012-12-10 01:04
#19

Jag tror att östsidan har regnperiod när vi är på Sri Lanka, men jag ska definitivt kolla upp den där orten du skrev om, kan det vara Tricomalee?

http://srilanka.travel-culture.com/guide/tricomalee.shtml

Grilla egenfiskad piraya över öppen eld låter fantastiskt. Hoppas man kan få uppleva sånt numera också.

Dags att sova så jag orkar cykla i väg till jobbet i morgon också… Hoppas att snöröjarna har hunnit med, annars blir det bra träning för benmusklerna. Glad

Jag vill önska dig en fin jul och ett gott nytt år! Hoppas du kan vila och samla krafter inför det nya året.

yvonnel
2012-12-10 03:56
#20

#19

Vilken fin länk du hade lämnat med Sri Lanka.

Tricomalee, jodå det stämmer bra, längst ner på den länken fanns ett erbjudande på 3 dagarsresa dit, ungefär det jag gjorde men pga kriget med skraltigt flygplan större delen av vägen.

När reegnet inträffar så öser der ner men brukar inte hålla på så mycket att nam inte kan vara där. Värmen finns ju ändå. Skaffa badskor till hela familjen, lättast hemma tror jag , eller om ni kanske redan har, viktigt om man går på ett korallrev, man kan skära fötterna ganska ordentligt.

Ganska bra om det regnar litegranna, gratisstädning kommer ju då och det måste jag säga, det behövdes lite här och där.

Hotellet vi hade i Unawatuna var inte helt färdigbyggt, badrum/toalett hade inget tak, så där kom det diverse små djur och hälsade på, palmträd växte och gav oss lit takkänsla, annars var det väldigt trevligt upp i en liten backe.

Jag såg ett matprogram idag, med bla kanel, från SriLanka, tror nästan meterlånga barkstycken så krispiga att dom nästan smular sig. Har du möjlighetr att ta med någon stjälk till mig så skulle jag hänna mig privilegierad.

Kommer du på något mer så finns jag kvar på plats.

Jag önskar er en trevlig om än strapatsrik resa med många fina upplevelser som ni kommer ihåg länge in i framtiden..

Annons:
yvonnel
2012-12-10 21:29
#21

Hoppas ni tittar på dessa verkligt påskostade och högklassiga uppträdanden som Nobelfesten bjuder på. Nästan att man undrar vad som får någon att göra sådana konsster, bara hur man kommer på dem. Cirkus Cikör heter dom visst, ganska många deltagare, duktiga med en sorts lätthet som är charmerande.

Annars är det väl ungefär som vanligt med spektakulär matsedel och vackra dekorationer, servisen, besticken och glasen är ju väldigt vackra, undras hur mycket av det som kraschar sönder varje år.

konichiwa
2012-12-10 22:34
#22

Jag tittar också, underbart med allt vackert och fina tal :-)

yvonnel
2012-12-11 01:52
#23

Är det någon av er som läser denna tråden som har hört talas om medicinisk detox fotvård? -Tydligen kan man bli av med upplagrade gifter och återställa balansen på Ph-värdet.

Via elektroder och infraröd värme kan man rensa ut gifterna genom fötterna. Min syster läste en intervju i tidningen Nära om detta, där stod bl.a. att metoden användes på sjukhus i England och i Ungern.

Den som blev intervjuad kunde sluta med värkmediciner efter ca 10 behandlingar och hennes fibromyalgi hade blivit betydligt bättre, hon kunde numera sova en hel natt.

Vore intressant att höra om det är fler som känner till detta, man blir ju misstänksam när man hör talas om sånt som verka vara "mumbo-jumbo".

gun92884
2012-12-11 21:25
#24

#23

Jag ska höra mig för med min svägerska, Jean-Pierres yngsta syster, i Frankrike … hon har varit podologue - kan inte svensk term - i många år och använder också olika, icke helt vanliga, behandlingar. Varje gång jag pratar med henne så har hon antingen varit, eller ska, på något seminar om någon ny slags behandling. Hon är också väldigt pigg på Reflexology.

konichiwa
2012-12-11 22:32
#25

Låter spännande, det vill jag gärna höra om!

yvonnel
2012-12-12 00:32
#26

#24

Jag letade runt efter uppgifter på nätet igår men hittade inget om den kopplingen, dock mycket om s.k. vanlig detox, som jag bara inte vill utsätta mig för. Men infraröd värme har jag prövat helkropps och skulle gärna vilja ha, funkar nog också som detox för det kom upp på internet-frågan. Men det är ju inte det billigaste för en folkpensionär. Att köpa menar jag, för det finns ännu inte som jag har sett hos någon typ sjukgymnast. Men det lär finnas på vissa sjukhus även i Sverige.

#25

Kunde kanske vara något för dig som nog är lite inne på området om jag inte har missförstått. Jag menar som terapeut.

gun92884
2012-12-12 23:21
#27

Här fanns det litet men de säger att det finns inget underlag som bekräftar att det verkligen fungerar.

Foot Detox Information

Add to my favorites This Article  has been added to your favorites. View your profile 0 Comments Print May  4, 2010 | By Heather  Topham Wood Foot Detox Information Photo Credit feet image by BVDC from   Fotolia.com

Foot detox is a type of alternative medical practice  that claims toxins can be drawn out of the feet. Manufacturers of foot detox  products, such as baths and pads, claim that a blend of herbs removes toxins to  improve your overall  health.  However, there is no medical evidence that foot detox methods are  effective.

Types

Foot detox baths involve placing your feet in an ionic  foot bath that has been filled with salt water. You leave your feet in the  solution for 30 minutes, and at the end of the sessions, the water will have  changed color. This change of color is marketed as proof of the release of  toxins. There are also foot detox pads, which you place on the soles of your  feet and leave on overnight. At the end of the night, you remove the foot pads,  which will typically contain a darkened appearance, also claimed to be proof of  toxins.

Sponsored Links Free Nutrition Book Learn  About Raw Foods, Holistic Nutrition & More! Be A  Health Coach RawSchool.IntegrativeNutrition.com

Benefits

The benefits claimed by manufacturers of foot detox  products include the removal of metabolic waste, heavy metals, parasites and  fat. Once the toxins have been removed, it is said you should feel more  energetic, and have improved circulation, better quality of sleep and a heightened immune system.

Considerations

According to Device Watch, a website that gives reviews  on medically questionable devices, the skin does not have the ability to secrete toxins, so the foot detox methods are not  effective. Detoxification takes place in the liver and placing your feet in  ionized water or adhering herbal pads to the soles will not affect the  process.

Theories/Speculation

The change in color from the ionized foot baths is  believed to be caused by rust. The rust is created by the corrosion of the  electrodes in the bath and would still occur even if the feet were not  submerged, according to Device Watch. For the pads, the change in color is most  likely from oils, dead skin cells and dirt removed from the bottom of the  feet.

Misconceptions

According to a report from ABC News, some people may  feel more energized and have fewer medical concerns after using the foot detox  pads. However, this is likely caused by the placebo effect. The placebo effect  refers to the idea that individuals feel better due to their expectations that a  device actually works.

Read more: http://www.livestrong.com/article/116212-foot-detox-information/#ixzz2EsXzJr8K

Annons:
yvonnel
2012-12-13 03:48
#28

Gun!

Tack så mycket för den fina sökningen och länkarna. Det stöder nog min uppfattning också, lite för mycket mumbo-jumbo. Men infraröd bastu är på verklig frammarch och dess effekt är fantastisk.

Där kan man nog tala om detox, men mer liknande den man får i vanlig ångbastu (sauna) bara att det går fortare, jag provade ju det en gång och upplevde det väldigt skönt.

Luxway heter den återförsäljaren jag varit på besök hos, deras hemsida visar upp en hel massa olika modeller och dom säljer väldigt mycket till Finland som ju är "saunalandet" framför andra.

gun92884
2012-12-13 15:23
#29

Ja, det finns nog inte mycket som slår gammal hederlig bastu … om man tål den och inte hjärtat jobbar för mycket. För din del är nog den infraröda skonligast.

yvonnel
2012-12-14 02:44
#30

Idag, nej igår var det ju, nu är det imorgon. Men igår alltså, BILEN ville inte starta, dåligt uppförande tycker jag, den ska ju liksom bara funka.

Innan jag kom på hur jag skulle göra, har ju en ganska dyr försäkring och det ingår faktiskt en "kör vidare" garanti. Det tog mer än 1 timme att komma fram per tel och sedan ytterligare 3 timmar innan dom ringde tillbaka och då kunde dom nog inte komma för att deras bil var för stor att komma in i garaget.

Dagen var ju ändå förbrukad så jag sade att det är OK att vänta på annan bil jag står ju inte utomhus och fryser. Då var klockan ca 16.30. Jag började göra köttbullar, hade 1½ kg blandfärs så det blev ju några stycken, kändes liksom att jag hade bråttom, tänk om dom ringer när jag bryner köttbullarna.

Men det gjorde dom inte, jag kollade lite på TV, jag nickade till en stund, och köttbullarna var klara på efterstekningen i ugnen, men ingen bilräddare. När klockan var strax efter 22 så ringde jag och dom blev helt förfärade, jag var tydligen bortglömd fast det inte hette så, men dom bad om ursäkt för fördröjningen. Klockan 23.15 kom dom och det visade sig vara att batteriet hade blivit tomt, eller hur man nu ska uttrycka det, så en kickstart och sen att hålla bilen igång i minst 40 minuter.

Jag körde till nästan Kungsbacka och vände tillbaka, när jag kom hem hade garageporten blivit nedrullad/stängd precis minuten innan så jag fick ta mig ut och öppna, men det gick ju bra alltihop. Detta blev en dag som vart ganska lång och jag gjorde bara köttbullar, och en liten skål kålpudding.

konichiwa
2012-12-14 03:27
#31

Ser att du också är vaken mitt i natten!

Igår kväll var jag på yoga. När jag kom ut kl ½ 9 och skulle låsa upp bilen så had låset frusit. Jag hade allt, snöskyffel, sand, extra kläder, första hjälpen och reflexväst. Men låsolja hade jag glömt. Frågade några förbipasserande men varken de med bil eller utan hade låsolja. Det enda som var öppet var videobutiken. De hade tändare. Så jag eldade på nyckeln och satte sen in den i låset flera gånger. Det hjälpte inte. Kom på att jag glömt att låsa bakluckan. Så jag tog av mig ytterkläderna klev in och ålade och bökade mig frm till förarplatsen och klädde på mig igen och kunde sen starta bilen. Hade det varit för ett år sen och 20 kg mer så hade det aldrig gått :-)

yvonnel
2012-12-14 10:00
#32

Nu väntar jag på ambulansen igen, har haft en jobbig natt och värken över hjärtat vill inte ge med sg. Kanske blir det inget mer än så, men jag vill vara på säkra sidan, känner mig riktigt darrig, kan knaappt skriva. Vi hörs nog av snart igen.

konichiwa
2012-12-14 16:06
#33

Men vännen!

Vad jobbigt för dig. Hoppas så på att det är falskt alarm! kram <3

Bivax
2012-12-14 20:03
#34

Åh vad jobbigt, hoppas att det inte är allvarligt.

Tänker på dig och håller tummen. Skickar också en kram!

Annons:
Effie
2012-12-14 21:02
#35

Kan bara hålla med


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
2012-12-14 22:57
#36

#32 Usch så jobbigt. Trodde du skulle få lugn och ro ett tag nu efter det du gått igenom redan. Skönt att du kan komma in ialla fall på en gång så de kan hjälpa dig.

Här gör det ont i hjärtat också men inte av samma orsak … det har varit en skolskjutning igen, den här gången in Connecticut, och 27 döda och de flesta är barn från småskolan.

yvonnel
2012-12-15 21:02
#37

Tack alla ni för "välgångsönskningar" det visade sig inte vara så farligt, det var troligen stenten som var lite bråkig. Jag har varit uppkopplad till elektronisk övervakning ca 25-30 timmar och man tog en himla massa blodprover med ca 3 timmars mellanrum så jag blev väl utredd. Fick välja på att åka hem ikväll eller vänta tills imorgon, den egna sängen är ju skönast så ……

#31

Precis det du beskriver har jag varit med om för kanske 30 år sedan och jag gjorde precis som du för att komma in i bilen och köra iväg men jag vart tvungen att åka till en verkstad för att få upp låset, jag kunde faktiskt inte öppna förardörren alls utan hjälp. Livet har en del överraskningar och andra mödor att bjuda på.

#36

Jag hörde/såg en del om detta på TV, det var ju så förfärligt. Såg i samband med detta att man på alla skolor har dörrkontroll, att ingen kommer in utan att vara känd i porten eller ha legitimation. Det är ju också förfärligt att det ska behövas. Hoppas att det är något som ligger längt bort i nödvändig planering här.

konichiwa
2012-12-15 22:30
#38

Vad skönt att höra att du är OK! Har tänkt på dig idag <3

yvonnel
2012-12-16 13:29
#39

Tack Agneta, det värmde.

penny
2012-12-16 19:37
#40

Skönt att du är hemma igen och att du mår bra.

yvonnel
2012-12-16 23:15
#41

Tack Penny, glad att du också tittar in här ibland. Såg dina bilder med lek i snön på Fb, fina bilder men du hade inte skrivit vem som är vem.

Annons:
yvonnel
2012-12-18 16:50
#42

Min lilla svarta bil ville inte med mig idag heller. Hade tänkt ta mig ut lite för att småshoppa, har ju inte rört bilen sedan då när jag sist fick starthjälp.

Imorgon ska jag på besiktning så nu har jag pratat med bilbärgninen så dom kommer i god tid innan, får nog räkna med att byta batteri.

Trodde inte att det skulle behövas, bilen har ju inte gått ens 5000 mil, min gamla bil hade samma batteri i 12 år. Talade med verkstaden om detta och dom förklarade att alla nya bilar har så mycket mer elektronik och att det är orsaken.

OK tycker jag, men då kan dom väl ta den grejen med i beräkningen när man kommer på årlig service, att mäta kapaciteten på batteriet, eller tillverka batterier med lite mer "kräm" i.

konichiwa
2012-12-18 18:53
#43

Hoppas det går bra på besiktningen!

yvonnel
2012-12-19 10:35
#44

Tack Agneta!

Som vanligt så är livet i praktiken en fråga om pengar, på TV pratas det om skatter och arbetslösa ungdomar som är villiga att utbilda sig men att nuvarande regering istället minskar på antalet utbildningsplatser i högskolan, till förmån för skattelättnader till företagsvärlden.

Vi är många pensionärer som inte har lyckats komma upp i högre inkomster under arbetslivet, det ger effekt minsann, syns väldigt tydligt när pensionen kommer. När jag läser Veteranen - Spf - tidningen, så har man en artikel om fattigpensionärer, samtidigt en massa annonser och reseskildringar om fantastiska resor man väldigt gärna skulle deltaga i.

Svärsonen gjorde just en resa till Mexico, han jobbar med det, är kabinpersonal, annorlunda sätt att komma ut i världen, han var i Thailand förra veckan och ska till Gran Canaria över nyårshelgen. Det kommer liksom lite nära, eller ännu längre bort. Men han kom upp på SS och satt och höll mig i handen när jag låg på akutmottagningen i flera timmar. Han är mao en jättegullig person som jag är väldigt glad i - att min dotter har en fin relation är också till stor glädje.

Vi ska fira jul tillsammans här hemma, den tid vi hinner innan han ska ut i jobb och dottern som ska jobba mer än heltid som vanligt i mellandagarna.

Min syster meddelade att hon nog kan hälsa på någon dag i mellandagarna, det var längesedan sist, så det blev jag jätteglad över.

Förstår att de flesta av er har fullt upp nu inför helgerna men jag längtar faktiskt efter att ni ska ha lite tid över att skriva ner någon tankegång här ibland. Önskar er alla

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

KRAMAR I MASSOR!

Yvonne

yvonnel
2012-12-19 17:46
#45

Jag har ju en tråd där jag frågar om hypotyreos och där har jag idag skrivit som följer, tänkte att kanske någon här ville veta lite mer om vad jag har för mig.

---------------

Jag har fått svar från läkemedelsverket att min ansökan avslogs. Läkaren som skrev remissen har skickat in en överklagan men jag blev uppringd alldeles nyss av en annan läkare på samma VC och han menade på att det är fullt fungerande med levaxin och "att Hypo 2 inte finns, du har väl läst på internet förstås".

Jag kontrade med att Dr.Munsterhielm menar att det är farligt för hjärtat med Levaxin i doser över 100 mcg, samt att jag har svårt med kroppstempen och fryser osv. jag ville att han skulle skriva en remiss till endokrinologen men det ville han inte utan vidare, skulle vänta på svaret först även om han "var säker på att det skulle bli avslag igen". Och jag skulle ha klart för mig att den medicinen egentligen inte finns.

Snacka om motvalls, höll på att skriva kärring men det hade ju blivit fel, detta var nog en taliban. Iaf, apoteket ringde och berättade att det nog kunde gå fort att få svar nr 2 och hen var väldigt trevlig så ännu har jag inte givit upp.  Annars så finns det väl omvägar på detta område också precis som med allt annat.

konichiwa
2012-12-19 22:03
#46

Taliban var ordet sa Bull!

Bra att du inte gr upp.

penny
2012-12-20 20:36
#47

Håller tummarna!

yvonnel
2012-12-26 00:30
#48

Julens 2:a dag, det gick fort så här långt, slut på familjegemenskap. Blir väl så när man inte är så många. Jag gjorde Birgitta Höglunds recept på revben, marinerade i kaffe och kanel, jättegott och en höjdare för Anette som nog knappt har velat smaka förr om åren. Hon äter gärna sill numera, det tog tid för henne att växa upp till den smaken också.

Stefan skulle hem och packa om sin väska och hinna sova i egen säng en stund innan han skulle iväg på nästa resa till Forteventura, över nyår reser han till Thailand, han behöver inte köpa några extra D-vitaminer.

Anette behöver vila en extra dag innan nyårsruschen på bolaget. Syrran ringde och meddelade att hon kommer på besök över nyår, trevligt, ett bra tag sedan vi träffades även om vi har skypekontakt lite då och då.

Det är annars lite jobbigt att inte riktigt orka med att göra något intressant och förstås lite handlar det om ekonomi, har ju den där hemska tandhistorien att betala också, ska överklaga men det är ju inte säkert att det ger något.

Konstigt egentligen att man fortfarande är så naiv och tror tom ett försäkringsbolag om gott. Gjensidige heter dom, kan tyvärr inte rekommenderas.

Men snart är det ett NYTT ÅR, får väl samla krafterna, hoppas hälsan hittar tillbaka och att våren kommer den med, sol och värme behöver vi alla.

God fortsättning på helger och annat fint som kommer er till del.

Gott Nytt År!

Annons:
helga61
2012-12-26 12:32
#49

Yvonne!!!

Vill önska dig en god fortsättning på julen.

Hos oss var det släktkalas på julafton.Vi var 14 personer.

Även om vi var många blev det ganska lugnt och skönt.

Mycket mat,sill,skinka,ägghalvor,hemgjorda köttbullar,blomkålsjansson,vanlig Jansson,ost ,ris a la malta ,keso a la malta.

Alla var proppmätta och nöjda

På juldagen fick vi långväga främmat.

En kompis från Berlin.

Sonens flickvän från Stockholm.

Idag annandagen tar vi det ännu så länge ganska lugnt eftersom det är skridskobana ute.

mvh

Anki

yvonnel
2012-12-26 15:56
#50

#49

Hej, så trevligt att höra ifrån dig, härligt med stor familj. Förr när mamma levde, så brukade vi också bli några stycken kring julbordet, någon gång uppemot 25 pers. på den tiden hade man GILLESTUGA och det behövdes för utrymmet men egentligen, alla fat och mat och tallrikar och bestick som skulle både ner och upp igen.

Det är ju inte så kul väderläge precis, var precis ute på balkongen och tände min ljus-dekoration, precis i skymningen, ser väldigt trevligt ut, behövs ju liksom också.

Det mesta av vår mat passar inom LCHF men eftergiften blev ändå Janssons frestelse som var beställd och som jag inte kunde stå emot.

Hoppas  resten av helgdagarna blir fina i gemenskapens tecken för er alla.

Vi hörs!

helga61
2012-12-29 01:44
#51

Idag har brutit min ledighet för att gå in och jobba några timmar.

Blev klar på ca 6 tim.

Efter denna ansträngning åkte jag med son och dotter och man till IKEA för att shoppa loss på deras rea.

Jag köte 7 st små dörrmattor för 4;- styck Skrattandeoch champagne glas i 6-pack för 9:-.Så nu kan vi köra ryska modellen-att skicka glaset över axeln när man druckit färdigt  Skrattande

Sen var det hem för att äta lite räkor ,aioli och inviga glasen!

Lagom lugn fredag ,med andra ord…….

yvonnel
2012-12-30 09:37
#52

SKÅL tammmefan!

Jag har besök av min syster, vi spelar lite kort (gin rhummy) eller tittar på tv och tuppar av i soffan med jämna mellanrum.

Det blir en droppe eller så av champagne på nyårsafton - fick en kvartsflaska i julklapp, kul att dela med någon.

Jag lagade kalops igår, det var verkligen jättegott, gammaldags recept från vår skånska mor, vi njöt faktiskt väldans och åt båda nästan för mycket.

Hoppas ni alla får en fin nyårshelg.

penny
2012-12-31 15:29
#53

Gott Nytt År! Hälsa systern!

konichiwa
2012-12-31 16:39
#54

Gott Nytt år tjejer!

Jag har haft en rätt jobbig (känslomässigt) jul. Jag blev så utled på att tas för given att jag bara strejkade. Köpte inte hem någon mat, städade inte, pyntade inte. Kvällen innan julafton fick jag meddelandet: vi kommer mitt på dagen imorgon, vad blir det för mat? Jag svarade att: jag visste inte om ni skulle komma så jag har inte förberett någonting.' Stor förvåning? Jag kommer ju alltid?? Och sen fick jag luren i örat. På natten skrev jag ett sms att de förstås var välkomna.

De kom klockan 4 på julafton och fick börja med att dammsuga och laga mat av det som fanns. Själv skottade jag.

Det blev inte så trevlig stämning kan jag säga. Särskilt som det inte fanns något annat än LCHFmat. (hehe *evil grin*).

De svalt hellre än att äta bräckt skinka med äggröra till frukost och grädde i kaffet  och det fick de väl göra då.

Jag blir ledsen av det här såklart. Dottern och jag pratade inte om det och har fortfarande inte gjort det. Jag känner att den här gången ger jag mig inte. Jag är ingen möbel som man kan uppmärksamma bara när det passar.

Ikväll firar jag nyår med väninna. Vi ska äta massor av mumsiga dyra saker med feta såser till :-) Och se bra filmer.

Hoppas att ni får trevligt och en särskild kram till dig Yvonne!

yvonnel
2013-01-02 14:24
#55

#54

Men oj vad kul det skulle vara att fira någon sorts traditionell helg ihop med dig!

Jag fick ju både hjälp och annan uppmärksamhet av dotter + sambo, både att handla maten och julgranen.

En annan sak att dom hade begränsad tid att vara här med mig, men omtänksamt och kärleksfullt var det hela vägen.

Annons:
helga61
2013-01-03 12:28
#56

God fortsättning på det nya året Yvonne!!!!

yvonnel
2013-01-03 13:23
#57

#56

Tack helga61,

Väldigt mycket detsamma till dig och naturligtvis till alla er andra också.

Hade besök 3-4 dagar av min syster, det kändes bra, vi behöver varandra, speciellt kanske numera när våra barn är i full gång att sköta karriär och familjeliv.

Vi som går lite långsamt numera har kanske inte riktigt lust att hålla takten med den yngre generationen, mest kanske det eg. är orken som inte räcker till och det är inte så lätt att inse till fullo.

Julgranen har kommit ut, syrran hjälpte till, skoj för att det är trevligt att göra saker tillsammans.

Tankar inför det nya året?

Inga nyårslöften här inte, blir bara besviken när jag bryter och det hjälper ingen.

Hoppas ni hör av er så vi håller kontakten levande.

yvonnel
2013-01-04 03:25
#58

Min Anette ringde och ville komma på middag, det var ju så trevligt. Hon tog vägen om fiskvagnen och köpte laxkotlett, till det blev det en jättegod sallad av färsk spenat med en dressing som var helt fantastisk med typ fransk men med färsk ginger och italiensk parmesanostflagor. Men my good jag kommer inte ihåg vissa svenska vanliga ord, det stoppar bara att fungera, KAOS i hjärnkontoret. Hav förbarmande.

Effie
2013-01-05 12:06
#59

Med ingefära? Det lät gott - du får gärna lägga ut receptet. Jag har börjat bli lite ingefäratokig, tror jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

helga61
2013-01-05 12:48
#60

Ja ingefära är både gott och nyttigt!

Själv har jag fått dille på ugnsrostade grönsaker:aubergine,squash,halva vitlökar,paprika,palsternacka ,rödlök,broccoli.

Allt detta åt vi i går tillsammans med varmrökt lax och en sås med CF,majonnäs och LITE ananas för smaksättning.

En riktig 10-poängare!

Kanske något vi kan laga hos Effie vid nästa träff….Glad

yvonnel
2013-01-06 15:53
#61

#59

Det var ett pulver/dressingmix Knorr örtagårds hon köpte, att blandas med vatten, olja, ingefära, 1 vitlöksklyfta och över alltihopa rejält med parmesanflagor. Man klarar nog att vara utan pulverblandning, egna kryddor hade vi ju i ändå. Innehållsförteckningen berättar att syligheten kommer från citronsyra så receptet skulle väl bli ungefär såhär:

saften av en ½ citron

½ dl olja, ½ dl vatten

salt, peppar, finhackad vitlöksklyfta, ca 2 cm riven ingefära

ca ½ av en sån där bit Zeta parmesan riven på grova sidan rivjärnet

Det står maltodextrin + socker på påsen, men jag anser att det inte behövs något socker men isåfall kan man ev. ta lite honung eller stevia.

#60

Ugnsrostade grönsaker, ja det har jag också haft en period av och ett långt tag efter Halmstadträffen led jag av ratatuille-behov men nu på sista tiden vill jag knappt ha några grönsaker alls, lite paprika ibland bara. Den där salladen var nog något jag behövde, som en D vitamin ungefär.

Ska bli trevligt om Effie snart känner sig färdiginflyttad så vi får komma på besök. Såg ni hennes fina vaxduk? hon visade den på Fb nyligen.

yvonnel
2013-01-06 16:02
#62

Förresten, det verkar som om vi har lite "kommit igång" igen efter helgerna, det har jag nog lite längtat efter faktiskt.

Nu ska jag gå ut i köket och börja laga till kalops, det blev ju så himla gott sist och fastän det var ganska nyligen så var jag på Opaltorget och fyndade fint kött, ca 1½ kg fin fransyska för bara 70 kr. Behöver ha lite mer av "vanlig mat" efter alla dessa sillsorter osv. som har tagit lång tid att göra slut på.

Annons:
Effie
2013-01-06 18:47
#63

Färdigflyttad? Ja, det var väl att ta i Glad. Men jag har bytt ut det alltför optimistiska köksbordet till ett som får plats..och då skulle väl några KiF-are också få plats. Ska vi bestämma någon dag om några veckor - och skriva det i någon lämpligare tråd?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
2013-01-06 22:15
#64

#61

Varför vatten i dressingen? Dubbla oljan istället så blir det nog godare.

helga61
2013-01-07 06:51
#65

#62  Mmmm kalops är allt riktigt gott det med.

#63 Det vore kul att se din fina bordsduk live..Ska vi fortsätta i tråden som är klistrad, när det gäller datum till ny träff?

yvonnel
2013-01-07 12:41
#66

#63 Effie

Det skulle vara trevligt, jag tycker nog också att vi håller oss till den tråden som redan finns om träffdag/tid.

#64 gun

Vatten brukade jag alltid ha förr, mest för att minska energin som vi ju var så rädda för. I detta fallet reagerade jag inte på det eftersom jag tänkte på vad som stod i beskrivningen för pulvret. Men du har helt rätt.

#65

Ja, det är något speciellt med smaker man har växt upp med.

Bivax
2013-01-07 23:59
#67

Hej Yvonne!

Nu är jag hemma från Sri Lanka, men tyvärr väldigt sjuk i någon magbakterie, förmodligen salmonella från ägg. Har rasat 5 kilo på lika måga dygn, får inte behålla mat alls, skedmatar mig själv med vatten var femte minut för att inte bli uttorkad, funkar inte att dricka.

Sri Lanka var fint, men mycket har nog förändrats sedan du var där. Stranden i Unawatuna är fullbyggd av hotell och restauranger, inga palmer har sparats och strandremsan är smal. Efter tsunamin införde myndigheterna en regel att man inte får bygga så nära stranden, men det har man struntat i.

Vi hittde iaf lilla Jungle Beach, en orörd undangömd strandbit dit de starka vågorna inte når, och där var det underbart.

Vi tog en kort tur upp i bergen, Ella, men det var kallt och fuktigt, och den lilla stugan vi bodde i var möglig, så vi for tillbaka ner mot den varma kusten illa kvickt.

Sista dagarna bodde vi i Thalpe, en vacker strandremsa nära Unawatuna. Väldigt mysigt.

Folk var vänliga och fattiga. Många ser ut att lida av metabola syndromet - de är smala men har runda magar och saknar tänder. Tydligen ökar diabetes typ 2 stort där nu.

Lchf var omöjligt att äta. Man äter inte fett till maten, inga såser. Mycket glutamat. Jag höll mig till fisk och kyckling. Själva äter de ris, grönsaker och bröd. Väldigt lite proteiner (lite fisk och kyckling) och nästan inget fett vad jag kunde se. I affärerna såldes mycket kex, läsk, frukt och sockrade produkter. Margarin, inte smör. Nestle och Coca Cola marknadsförde sig överallt…

En upplevelserik resa, mycket att smälta och minnas. Och en liten sorg för en befolkning som kämpar mot fattigdom och ohälsa. Men nu när inbördeskriget är slut finns hopp om bättring. Det var förhållandevis få turister där, men potentialen är stor. Om de bara förstod vad turister vill ha…

Måste gå och sova, hoppas vakna och känna mig bättre i morgon.

yvonnel
2013-01-08 02:01
#68

#67

Hej!

Så rart av dig att skriva fastän du är så sjuk. Hemskt med magsjuka, bland det värsta man kan råka ut för.

Jag har lännge känt att jag inte vill våga åka tillbaka just för att det skulle vara så mycket förändrat till det sämre, ändå känner jag mig besviken av din berättelse. Det är nog en väldigt hård verklighet människorna där lever i, säkert mest beroende på dålig politik och utländska pengar som bygger lyxhotell och annat liknande som har med förtjänster på andras bekostnad att göra. Var nog mycket så även förut men din beskrivning verkar vara i värsta laget.

Både diabetes och hypertyreos såg jag redan då för 15 år sedan, båda eg. undernäringssjukdomar, precis som du beskriver, man äter fel och för lite kvalitetsmat och har nog inte heller kunskap eller pengar för att ta reda på och leta efter bättre.

Antar att det blev ganska jobbigt med/för barnens del men jag hoppas att ni ändå fick ut något bra som är värt att minnas.

Hoppas du kryar på dig snart.

Yvonne

yvonnel
2013-01-11 00:05
#69

Jag känner mig liksom lite trött och frustrerad på samma gång. Det är jobbigt att inte orka så mycket, att liksom redan på tanke/planeringsstadiet ge upp för att orken inte finns där och liksom veta att det inte är lönt att tänka ut något roligare att göra med dagen. Knappt ens värt besväret att klä på mig eller i vart fall inte komma dithän förrän långt fram på dagen.

Men igår var jag på Sahlgrenska för att träffa en sjuksköterska på hjärtkliniken och hon visade sig vara en ganska uppmuntrande person " som liksom förstod precis" och inte precis anklagade mig för att jag inte orkar gå ut och gå långa stärkande promenader eller göra omfattande träningsprogram, det verkade liksom vara förlåtet t.o.m. att midjemåttet var för stort.

Jag berättade att jag försöker undvika kolhydrater och inte äter margarin osv., hon antecknade och hade ett frågeschema som gicks igenom, men jag har väl inte helt klart för mig vad det skulle leda till, men sammantaget så tycker jag att jag fick liksom mer information på den timmen än jag fick under sjukhusvistelsen när jag fick stenten.

Det finns en tanke/känsla i bakhuvudet som gör mig ledsen, att det verkar vara slutet eller att andra tänker så, att jag ju är gammal och inte ska vänta mig så mycket mer av varken livet eller dess möjligheter och på något vis har jag inte haft utrymme för den insikten.

En annan vinkling på den där jäkla tanden blir det ju plötsligt också, har ju fått flera antydningar om att jag ska vara nöjd med en enklare ersättning utav tanden, att den där löstagbara protesen egentligen skulle vara bra nog. Det är ju i praktiken detsamma som att vara partiellt tandlös, jag måste ju ta ut den om jag ska äta någon mat och den är liksom ivägen och obekväm ändå.

Som att det är för mycket att vänta sig livskvalitet när man är så gammal. Det lägger sig på hög och tynger ganska mycket på axlarna.

Det lär ska finnas någon ny lag om detta, om åldersdiskriminering, ska nog leta efter någon text om detta.

Annons:
gun92884
2013-01-11 16:54
#70

#69

Vart tog den kaxiga Yvonne vägen … den som kan säga åt tandläkaren (försäkringsbolaget?) att sätta på sig glasögonen och läsa vad det står om hur tandhälsan påverkar bland annat hjärtat? Du skrämde mig litet här …

penny
2013-01-11 20:33
#71

Yvonne snart är våren här och allt blir ljusare. Jag tänker på dig! Kramar.

yvonnel
2013-01-12 03:00
#72

#70

Den kopplingen har jag inte själv gjort men det verkar ju troligt, särskilt så mycket som jag har haft med den häringa framtanden, jag har ju skött om alla mina övriga tänder under årens lopp så det har väl kanske inte behövts vara särskilt påfrestande, men nu denna som jag haft det jobbigt med i snart 3 år och att det där försäkringsbolaget har avslagit mina krav rätt av.

Annars har generationen före mig inte haft några kända hjärtbesvär och mammas syskon, den yngsta är ca 85, dom som klarat sig från cancer, den äldsta dog 2012 och var nyss fyllda 99 år, samma gäller deras föräldrar som alla blev i 90-årsåldern och drygt det.

Men det blir tungt när man måste kämpa i alla instanser/nivåer för sin rätt .

#71

Tack Penny, det är gott att veta.

Vi får väl försöka träffas vid spisen hos nån av oss snart igen, har för mig att Effie står på liksom lite tur.  Vill du komma med i något träffsammanhang, så vet du att du är välkommen till min sköna gästsäng.

helga61
2013-01-12 10:30
#73

Pepp ,Pepp Yvonne!

Det här lät allt ganska deppigt!

En hjärthändelse tar på krafterna….

Jag håller med Penny,snart är våren här och allt känns lättare.

Fast innan dess skulle vi ju träffas och laga mat hos Effie.

Vi ses snart

/Anki

yvonnel
2013-01-12 12:03
#74

#73

Tack Helga, jag behöver nog ha lite pepp och jag ser faktiskt fram emot att vi ska träffas några stycken mysiga tjejer.

Lite nöjd med mig själv blev jag igår när jag avfrostade frysen, den var i stort behov och jag bestämde mig eftersom det blev lite kyla ute, har ju en del färdiglagat 1- port. burkar som jag inte ville förstöra.

Det gick förhållandevis smidigt och ganska fort med varmvatten i alla mina kastruller, 1 på varje hylla.

Nästan tillbaka till vanligt igen, juldekorationerna är nerplockade utom stjärnorna och balkonbelysningen, tycker det kan vara kvar ett tag till för att lysa upp i vintermörkret.

På TV 8 har dom ett par olika program om fastighets-köp-reparationer, oftast runt medelhavet, det är faktiskt riktigt kul och inspirerande - man kan ju drömma menar jag - om att skaffa sig en plats i solen.

Men nu säljer dom ju tulpaner överallt - våren är på väg.

penny
2013-01-12 13:28
#75

Ja, kanske det skulle vara fint med en Göteborgsresa. Jag håller utkik efter Effies träff.

yvonnel
2013-01-13 01:01
#76

Gun, just idag läste jag på Annikas blogg om sambandet mellan tandhälsa och hjätat. Där kom det fram annat också som var intressant, detta att högt Blodtryck vanligtvis inte är farligt, att det är kroppens sätt att syresätta hjärnan och andra ställen där det behövs, alltså eg. något bra.

Visst är det upp och nervända värllden när vi blir "itutade" så felaktigt tänk.

Annons:
yvonnel
2013-01-21 01:44
#77

Min tåt verkar avstannad, verkar som att det inte finns någon som läser eller har åsikter att berätta om längre. Är det dags att sluta eller ta en paus?

I fredags var jag på Opaltorget och handlade i den där affären som säljer gräsbetat kött, när jag skulle köra hem så backade jag för att vända bilen och precis som jag ska lägga in backen för 2:a gången (står då lite på tvärs) så smäller det, en bil som gasar på när han backar framför mig kör in i framskärmen på min bil.

Han som körde på uppträdde föredömligt trevligt och bad om ursäkt och t.o.m. kom hem till mig igår för att skriva anmälan till försäkringen - det var så kallt ute att våra pennor inte funkade - Men återstår ju ändå att fixa reparationen. Dock inte så bråttom, jag kan ju köra som det är nu.

Jag upplevde en hemsk känsla när jag stod helt stilla och såg den andra bilen komma utan att kunna göra något åt det, jag har ju 2 ggr. blivit krockad bakifrån och fått whiplash, även om detta inte var så illa så upplevde jag samma konstiga, lite otäcka, känsla av vanmakt.

yvonnel
2013-01-23 04:10
#78

Jag har lagat mat med framförhållning genom att göra så mycket varje gång att det blir 4-5-6 portioner och om jag då försöker göra lite olika varianter så kan det ju faktiskt bli en ganska varierad matsedel.

Tycker inte om att laga mat varje dag till bara mig själv och det blir nog sån mat som är lätt att steka/koka, kanske s.k. högre kvalitet på köttet då, men det är väl bara som man får betala för att det går fort att tillaga extra mört kött, jag tror ju att långkoken är bättre näringsmässigt, speciellt om man har lite ben med i grytan så som man nästan alltid hade förr.

Om det faktiskt blir aktuellt att vi ska få betala skatt på köttet så kanske det är dom s.k. finare bitarna som drabbas mest och dom kan vi klara oss ganska bra utan.

Ni som gärna lagar riktig mat kan väl bidraga med lite inspiration, är ju alltid roligt att få lite nya idéer.

Senaste jag gjorde var köttfärssås med lite rökta kamben i som kanske är bra pga kollagenet som finns i brosket. Gjorde även en stor gryta med ratatouille som tillbehör, jattegott och väldigt enkelr att göra.

Effie
2013-01-23 09:49
#79

Brukar läsa din tåt, men har inte skrivit mycket på sista tiden (öht på KiF, har för mycket runt mig).

Långkok? Jag brukar köpa typ högrev eller märgpipa (som av någon anledning helt saknar ben); ugnssteka på låg värme länge, och sedan står jag med en köttbit som jag inte vet vad jag ska göra med - brist på fantasi. (jo, jag äter; såpass långt sträcker sig min fantasi …Glad) Jag har tittat på oxsvans på Coop; vill gärna handla men vill först veta vad jag ska göra med innehållet. Skulle vilja ha en kurs i billig men nyttig matlagning…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

penny
2013-01-23 10:05
#80

Oxsvanssoppa är jättegott! Jag kokade det för lite sedan när jag köpte min 1/8 gräsbetesoxe. Recept finns säkert på nätet.

Kalops, stroganoff, gulasch… finns massor av grytor. Jag gjorde alla dessa samtidigt och frös in i portioner.

Hej Yvonne! Jag kollar också ofta in här. Nu ska jag först till DK i 4 dgr och sedan till USA i 3 veckor för att passa barnbarn.

yvonnel
2013-01-23 15:58
#81

#79

Effie, så förvånad jag blir, jag som trodde att du som haft flera barn skulle veta massor om hur man lagar mat.

Men vi kan väl med våra träffar se till att vi visar varandra sånt vi lärt oss genom livet. Egentligen har jag min mamma att tacka för den kunskap jag har om mat, i botten iaf.

Hon kunde ju väldigt bra det där med långkok och vi var ju 6 pers. familj, så det var nog nödvändigt också, dessutom var det ju inte så mycket mer att välja på, då, innan livsmedelsindustrin tog över.

Oxsvanssoppa är verkligen jättegott och det finns ju en massa olika sätt att smaksätta -en del har ju gamla inarbetade namn, som tex. kalops och förväntas smaka på ett visst sätt, men annars är det faktiskt inte mer än fantasin och smaknerverna som begränsar eller blommarSkrattande

Oxsvansen antingen bryner man runt i stekpanna eller i ugnen och kokar sedan i några timmar med lök och lite rötter som ger smak åt buljongen.

Jag har börjat med detta att bryna för att det inte ska bli så mycket "grårand" eller skum att ta bort.

Sedan får det svalna lite så man klarar att ta vara på det kött som finns på svansen, ev. får man ha i någon mer köttbit, och ev. nya rötter.

Jag brukar ofta koka märgben som ger en mustig och näringsrik soppa. Det är inte jobbigt men tar ju tid, fast det ska helst stå på låg värme länge, gärna över natt.

Man kan ju koka buljong och frysa in i lagom portioner om man vill ha en "nykokt" soppabas med frächa grönsaker och ev. tex lite köttfärs.

Det finns ju färdig buljong att köpa men den står inte särskilt högt på min betygslista, en massa olika tillverkare, men smakar ändå lika mycket fabrik, fast ibland som lite smakförstärkning.

yvonnel
2013-01-23 16:26
#82

#80

Penny, du har minsann ett intressant och rörligt liv med utspridda barn, det måste vara skoj att komma iväg och ha ett mål, liksom ha ett särskilt ärende och ändå få nya upplevelser på köpet. Och träna både på danska och engelskan, fast det har du väl kanske ändå varje dag.

Ordet vidvinkelobjektiv kanske täcker vad jag försöker säga.

Hoppas du får trevliga upplevelser på dina resor och att du får lite tid över till oss i LCHF- gänget när du kommer tillbaka. Förresten kanske du har möjligheter att ha något lite kontakt med oss via nätet trots avståndet osv.

Men ffa. ha så kul!

Effie
2013-01-23 19:20
#83

#81…bra på att laga mat? Nja..när jag lagade mat till barnen åt vi ju inte lchf, och jag kan inte påstå att jag höll på med långkok. Min mamma gillade att laga mat, men hon gjorde det helst själv (och det gjorde hon, även till min familj). Men oxsvansar, nej. Och har inget minne av geggor heller. Och kanske inte så mycket fantasi i matlagningen, utan vanlig husmanskost. Så jag känner att det finns en hel del som jag skulle kunna lära mig om matlagning med råvaror som inte är de vanligaste.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
helga61
2013-01-23 21:38
#84

Yvonne!

Det låter som du har mycket som du kan lära ut angående matlagning…

yvonnel
2013-01-24 03:04
#85

#84

Nja, så märkvärdigt är det inte det jag kan, men vad jag kallar basmat tror jag mig våga påstå att jag hanterar. Bland det viktigaste att ha tillgång till är en hyfsat bra och välslipad kockkniv och väldigt gärna en gjutjärns gryta och- eller rejäl stekpanna. Då kan man laga mat.

helga61
2013-01-24 22:35
#86

#85  Ja gjutjärnsgryta har jag och riktig stekpanna också.Jag tror att det är fantasin som spricker. En bov i dramat är nog också tidspress förstås!

Att laga mat är kul iallafall!

yvonnel
2013-01-24 23:48
#87

#86

Ja, ibland iaf. alldeles särskilt om man har någon att laga till som mumsar och berömmer och mår gott av bra mat och så att man slipper vara ensam vid matbordet.

gun92884
2013-01-26 15:11
#88

#76

Jodå, just länken mellan hjärthälsan och tillståndet i munnen pratas det mycket om här … det försöks göras så att sjukförsäkringar ska ersätta en del av tandläkarbesöken när man gör större saker som implants - något som de har kategoriskt nekat till. Kronor ersätter de en del av men det blir ändå ordentliga summor … jag ska få en brygga nu i februari och utav de tusentals dollar som det kostar så får jag tillbaka kanske ett tusen. Nu måste jag göra detta i februari för vår försäkring går ut i mars eftersom Jean-Pierre har lämnat firman vi satte upp och har satt upp en ny, Converting Solutions, LLC och därför blir det att leta ny försäkring.

Vi ska fortfarande arbeta med samma italienska firma - Omet - men som självständiga konsulter och Jean-Pierre ska inrikta sig på design av tryckerianläggning och coaching av personal. Verkar som första uppdraget blir i vinområdet i Californien där Omet har sålt två stycken maskiner som kommer fram i slutet av februari, början av mars. Ungefär 6 månader där fast han stannar bara två veckor åt gången … sedan blir det St Petersburg - inte Ryssland utan Florida - där en annan maskin ska hamna i september.

För att detta ska bli skattevänligare så har vi satt upp det hela så att jag äger firman (Owner and President) och anställer Jean-Pierre (Vice President). Det finns olika skattestrukturer här så man får hålla tungan rätt i munnen när man väljer … men vi har bra advokat och accountants och efter mycket hit och dit kom vi fram till att LLC är bästa modellen. Vår advokat har samma modell men får sätta ett P framför LLC - det är en extra bokstav för advokater och läkare som har egna firmor. LLC står för Limited Liability Company … ungefär samma som Inc. men man behöver inte hålla boardmöten om man inte utvidgar och eller lägger till mer medlemmar. Dessutom om någon person eller kund får för sig att de vill stämma en … här kan det ju göras tämligen så lätt - så är man skyddad eftersom de inte kan komma efter ens privata medel, såsom hus och det man äger … bara firmans ekonomi kan det tas från. Firmans ekonomi ser man sedan till att den bara ligger precis över gränsen in i vinst, genom att göra 'utdelning' av vinst med jämna mellanrum till medlemmarna. Nu blir det ju litet skatt där men mycket lägre än på en vanlig inkomst. Det är ungefär på så sätt - men mycket mer invecklat förstås - som personer som Mitt Romney lyckades betala mycket mindre än en vanlig arbetare för han tog aldrig någon lön, bara utdelning. Stora firmor som oljebolag kommer också ifrån att betala skatt på mer än en bråkdel av sina biljoner genom att göra så. Nu kan man ju inte jämföra summorna mellan småfirmor och dessa jättar … i småfallen är det mest en väg att kunna öppna eget och hålla det flytande. Det är skillnaden mellan Staterna och Europa … här gynnar de de som vill öppna eget medan i Europa sätter de massor i vägen … vi upplevde detta väldigt starkt i Frankrike och vad jag ser så har inte särskilt mycket ändrats … hur är det i Sverige?

yvonnel
2013-01-26 23:04
#89

#83

På tal om oxsvansar, jag såg ett program på TV - en tävling mellan mästerkockars lärlingar. Ett delmoment var att skära ut köttet som finns i svansen, i en hel sammanhängande bit.

Det var ingen som klarade av det, mer än mästerkocken själv och knepet var att låta fettet vara med…….det som vi alla har lärt oss att ta bort…. tänkte att det ska jag försöka göra nästa gång.

Kanske lättare att skära bort det innan kokning, man kan ju binda ihop det och koka med i buljongen och fiska upp det lite lättare än att pilla på ben/brosk efter kokningen, för det fett som inte smälter in i buljongen under kokningen, det kan jag inte med att tugga på. Hur nyttigt det än är.

--------------------------------

Det är nästan bara matprogram och mode/design i tävlingsform på TV nuförtiden - och såna där fina fruar i olika storstäder runtom i USA och Canada.

Fruarna tävlar ju också med varandra - om vem som har flest och störst diamanter, hus och bilar. Det lustiga är att dom ser nästan likadana ut, alla har ganska små kroppar, ganska stora bröst, halvlångt blonderat hår och en jädrans massa smink.

Dessa damer lagar ingen mat, antingen har dom anställda illegala invandrare eller så får dom färdiglagat hemlevererat. Utom Anna Anka som kokar kycklingklubba och knaprar på brosket.

Nu var jag nog lite stygg, en del av dem jobbar nog fast vi inte får se det och TV-serierna är nog också en form av jobb, även om jag tycker att det mest liknar fuskjobb.

Eller kanske är det så att jag har för mycket tid över som pensionär och ser för mycket på såpaprogram.

yvonnel
2013-02-09 02:19
#90

#88 Gun

Ursäkta mig kära Gun, jag har glömt att svara på ditt inlägg. Det låter ju fantastiskt att ni har även officiellt "delegerat" företagets arbetsuppgifter mellan er och att du dessutom därmed s.a.s. stiger i graderna, Det gäller att planera så att man kan hålla ihop hela bygget, fast ibland kan man undra, att det ska behövas att man ska veta så mycket om lagar och skatteregler, dels behöver ju de flesta verkligen jobba, både för inkomsten och för att rama in sin dag och höra till ett arbetsgäng. Så tycker jag iaf.

Nu har jag varit på det 2:a kirurgbesöket för att öppna upp som dom kallade det -det sattes nog in en del till som ska hålla den nya tanden och det syddes ihop med 4-5 nya stygn som nu när det läker känns ganska mycket ivägen.  Det ska väl bli bra så småningom men flera syftningar tenderar att påpeka min ålder och jag tycker inte om det faktiskt men det kanske ger ett bra underlag till den överklagan som jag ska sätta ihop till försäkringsbolaget, det är faktiskt förbjudet i svensk lag att åldersdiskriminera.

Kul att du har samarbete med Marianne, och hennes nya kokbok, en svensk kontaktyta till, det måste vara trevligt.

Förresten, vet du något om colloidalt silver, läste om det ihop med D3 vitamin som cancerbot. och det finns tydligen så mycket att en hel examen kan läsas in på det området. Det verkar haft stor framgång i USA i många andra sammanhang för att måbga vill kurera sig kanske inte själva så mycket men gärna utan antibiotika och moderna mediciner som mänga har förlorat tron på.

Annons:
gun92884
2013-02-11 18:52
#91

#90 

Ingen fara, jag överlevde :0) … Jo, det är mycket att hålla reda på och mycket är mycket annorlunda från vad man är van vid i Europa … det gäller inte bara småföretagare i vår klass, men också de stora som försöker ta sig in på amerikanska marknaden. Även om det är lätt att öppna en business här så finns det ändå regler som måste följas och det är ofta svårt att få europeer att inse att detta är inte valfritt utan väldigt viktigt att följa dessa regler.

Så du håller fortfarande på och har jobbigt med din tand? Jag har också varit hos tandläkaren igen, den här gången för en brygga. Jag har en provisorisk tills den 23e mars när de ska sätta in den permanenta. Blir ett hål i kassan eftersom försäkringen bara betalar $1000 utav de 3000 som den kommer att kosta. Trodde jag upplevde mitt livs första migrän efter besöket efter allt detta slipande och bråk med tänderna. Undrar om man inte får en svag hjärnskakning …

Jo, det är kul att jobba med Mariann och jag hoppas verkligen att hennes bok får framgång, sa att brödboken kommer ut också. Det är ju trots allt något som många saknar och det gör att de ger upp. Jag har pratat om boken på lowcarblistor och det verkar som det finns genuint intresse.

Colloidal silver? Själv har jag bara läst om det … vet att hunduppfödare använder det ibland … ska se vad jag kan få reda på där …

yvonnel
2013-02-12 02:08
#92

#91 Gun

Så bra om du hittar något, jag läste att man ger det till hästar också och det senaste som stod i Annikas blogg, att det kan rensa ut cancer, någon som skrev till henne och berättade, fantastiskt.

MSM pratar man också om, magnesium och någort mer som jag inte förstår. Sammantaget så är det nortglömda kunskaper man talar om, att medicinindustrin, i vanlig ordning, har smutskastat allt som är i deras väg.

Mitt senaste tandkirurgbesök var inte så farligt, utom att det gjorde fruktansvärt ont att få bedövningssprutorna i ett tidigare ömt område, smärttröskeln blir alldeles säkert utsliten med åren och nu har det ju faktiskt varit en hel del påfrestningar.

Nej, jag förstår att företagandet skiljer sig mellan EU-länder och USA - tror inte att det är lättare här på något vis, kanske enskild - enmansföretag kan vara hyfsat enkelt men man behöver kunna ekonomi även där om det ska bli något över och om man vill vara lite ärlig också, i syfte att slippa alltför mycket granskningar.
Vi kanske kan höras av lite mer privat vid tillfälle och när det blir tid över. Jag har nog tid egentligen, det är orken som inte räcker.

Jag fick besked häromdagen när jag var på apoteket att LMV läkemedelsverket har godkänt att jag får naturligt sköldkörtelhormon så det skulle snart komma.

Blir intressant att se om det hjälper så som jag hoppas.

yvonnel
2013-02-12 02:17
#93

Jag var på väg att lyckas med rökstopp, hade fått tag på nikotinplåster och det gick i 2 dagar - det kliar över hela kroppen så jag nastan skriker, måste vara det där plåstret, har ju slutat förr i tiden, flera ggr. och utan hjälpmedel, detta kliande var jag inte beredd på.

Men jag har inte givit upp helt, får hitta något att göra med händerna, jag ska väl laga lite mat som jag kan lagra portionsvis i frysen, jag var iväg ock köpte ett par tre kilo gräsbetat kött, kalvbringa och oxsvans, det ska bli sån där redig mat som magen mår bra av.

yvonnel
2013-02-13 22:45
#94

Jag gjorde en soppa av oxsvansen och en gryta av ytterlåret, smaksatt med torkade trattkantareller och världens godaste pepparrotskött av kalvbringan. Ändå blev det jättefin buljong över till någon annan soppa, kanske köttfärsvarianten som jag tycker är bra snabbmat.

Känner ni er inspirerade? hoppas det, för det är faktiskt härligt att ha bra färdigmat i frysen. Nu har jag ju dessutom sparat på disken när jag kan använda vissa kärl och redkap till flera saker och ffa., allt torkande av spisen och arbetsbänken - för fett blir det ju, som stänker omkring.

gun92884
2013-02-15 12:53
#95

#93
Hur går det med att giva upp rökningen? Jag kommer ihåg att det rekommenderades mandlar att tugga på … det ska visst ge något som gör det lättare att stå ut med nikotinavgiftningen. 'Vanan' och muskelminnet som sitter i händer och mun vet jag däremot inte hur man lättast tar hand om. Jag slutade tidigt 90tal och även om jag inte springer åt andra hållet om jag möter en rökare så är jag ändå väldigt glad att jag till slut lyckades sluta … Stickar du inte längre? Det kan bli världens längsta halsduk … eller någontin Fair Isle med många färgbyten så händerna är fullt upptagna …

Viss kan vi skriva privat … problemet var ju att mail försvann i etern …

yvonnel
2013-02-17 16:20
#96

Just nu har jag TV 2 på med ett musikprogram TINARIWEN - om tuareger som sjunger om lidandet att ha blivit utan eget land när världspolitiken drog nya gränser på 50-talet. Musiken är väldigt speciell, alldeles egen. Lite åt rastahållet kanske, men sugande på något sätt.

konichiwa
2013-02-17 17:39
#97

Jag lyckades också se det. Satt och stickade på en socka och satte på TVn bara för att se om det var något och wow, jättebra! Snygga också fast man knappt såg hur de såg ut 🎧.

Annons:
gun92884
2013-02-17 23:22
#98

Ni vet väl att Tuaregerna håller slaveriet med fast hand i nordafrika? Det säljs och byts hej vilt.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLX_SkwVA9k

yvonnel
2013-02-18 01:57
#99

#98

Var det något jag missade på youtube? såg den trailern med musiken men det framgick inte något om slaveri där, men det förvånar mig inte att dom också är inblandade.

Det är nog i stort sett nytt för oss här i västvärlden att vara medvetna om den sidan av mänskligheten-den omättliga girigheten som kan ta sig vilka hemska uttryck som helst.

Tyvärr så har alla framsidor också en baksida och när det gäller trafficking så händer mycket sådant här också med Sverige som någon sorts transitland, aktörerna kanske inte i så stor utsträckning är svenska men det finns säkert det också och i vilket fall så har vi många öppna gränser.

Öststaterna och alla asiatiska länder har ju mycket sådant och jag tror inte något land är skonat, det handlar nog bara om att öppna ögonen.

#97

Man blir ju nästan lite ledsen när fjällen försvinner ur ögonen, eller hur man nu ska uttrycka sig, jag såg programmet och gillade musiken, tyckte att dom pratade för sin sak på ett hyfsat och lite gulligt sätt. På facebook nämndes det om tuareerna att dom och vi i nordiska länderna var dom enda som kunde digerera ko och getmjölk, att vi hade det i generna. Det hela verkade så oskyldigt och programmet var riktat till Sverige och svenskarna, men det är väl så, att allt görs med beräkning i media.

konichiwa
2013-02-18 10:59
#100

Jag visste att det var någonting 'negativt' med Tuaregerna, satt och funderade på vad det var jag läst för inte alltför längesedan. Men jag tror det var något annat än slaveri jag läst om. Slaveri också alltså. Men som jag hörde i en snutt på TV: det vore ju skönt om god konst gjordes av goda, fina människor och de dåliga människorna bara gjorde ful, dålig konst.

gun92884
2013-02-18 12:19
#101

#99

Nej, det fanns inget om slaveri i musikinslaget … det var bara något jag hittade och tyckte visade hur sned bilden är utav dessa nomader och dess sanna kultur.

Tuaregerna är en av huvudaktörerna i eländet som håller på i Mali. Dessutom har de ett finger med i Syria och var även med i Libya … många på Kadaffis sida.

Det är nog inte så mycket girighet som vi ser den … det är kulturellt. Tillhör man inte rätt tribe så är man byte och kvinnor har alltid varit en handelsvara. Nu gäller ju slaveriet i öknen inte bara kvinnor, det är barn och män också. Som sagt, fel tribe och du har oturen att träffa dem. … Så gäller för hela kontinenten … det är därför så många afrikanska länder vänder ryggen åt massmord och svält medan vi inte fattar hur det kan hända.

Demokrati är ett ord som bara existerar i västvärlden (även om Hollande stod häromdagen och kallade Indien världens största demokrati - där kastsystemet härjar hej vilt, och att sätta eld på fruns saris, för att få ny fru och nya bröllopsgåvor … och vi har väl inte glömt våldtäkstkulturen) och de klarar inte heller av det.

Jag tror problemet i Sverige är att folk fattar inte HUR annorlunda livsvillkoren är i andra länder. I ett land där det är naturligt att se till barnens bästa och förbjuda barnaga, och man inte får säga vad man tycker och tänker (även om det är sant) för någon kan bli störd eller förolämpad så är det litet svårt att presentera världen som den verkligen ser ut.

yvonnel
2013-02-19 04:11
#102

Jag läste ett recept i tidningen Veteranen som jag nog ska föröka mig på, verkade intressant, gjort på kyckling som en pannbiff.

RECEPTET ÄR BASREAT PÅ EN KYCKLINGBRÖSTFILÉ

1 filé (ca 200 gram)

3 kvistar färsk basilika

1 ägg

1 nypa salt, lite vitpeppar

smör till stekning (grov franskabulle till servering för icke-LCHF)

Skär kycklingen i bitar och lägg i matberedaren ihop med övriga ingredienser och kör tills det blir en smidig smet som går att forma biffar av som stekes i smör och ev. lite rapsolja.

Serveras med en grönsallad eller coleslav gjort på salladskål riven morot3 msk creme fraiche. Bröd är ju inget måste om man inte har något bra hemmagjöort som passar.

Jag tyckte detta recept var intressant, tror att det kan passa utmärkt till jobbalunch, lätt också att göra några stycken och ha på lut i fysen. Kanske servera med avokado med någon vinäger + salt och vitpeppar. Hoppas det ska locka någon mer att fösölka.

gun92884
2013-02-19 21:05
#103

#102 

Det lät inte så dumt … tycker kycklingbröst annars kan bli så tråkigt men den här biffen gör den litet annorlunda.

Menar du 3 blad basilika? En kvist kan bli tämligen så många blad och 3 kvistar tar väl nästan överhand?

yvonnel
2013-02-19 23:39
#104

#103

Basilikan vi köper här, den färska, är inte så stor, så här får det nog vara 3 kvistar. Men basilika är ju gott, bara om det är en stark sort kan det bli för mycket, så tänker jag.

Jag kan också tänka mig att pröva persilja som smaksättning och kanske lite rosépeppar. Men just att kycklingbröst kan bli så tråkigt och torrt så kunde detta vara skoj att pröva.

Man kanske kan ta benfria lår också, på senare tid har jag bara köpt hel färsk kyckling och stekt i ugn med mycket kryddor på, mycket godare än färdiggrillad och ungefär samma pris eller något billigare när man köper hel, det är oftast dyrare att köpa valda delar.

Annons:
gun92884
2013-02-20 15:50
#105

#103 

Ja, då är det skillnad på storleken för den jag får tag på blir ordentligt stor … likaså när jag planterar den i trädgården. Ska ialla fall pröva på rätten …

yvonnel
2013-02-23 01:05
#106

#105

Kul om du rapporterar hur du/ni tyckte att det smakade. Jag har ganska mycket färdigmat i frysen just nu så jag får vänta lite till innan nästa utbrott av matlagningslust tar över. Nästa vecka ska vi ju träffas hemma hos Effie några stycken av oss LCHF-are, kanske bra att ha lite lust sparad tills dess.

yvonnel
2013-02-23 01:17
#107

Idag var jag på Axelssons gymnastiska institut och fick fotvård av en elev där. Har inte varit iväg på länge och det visade sig att jag verkligen behövde det, jag hade en stor sticka under ena foten som jag inte märkt, (jag har ju känselbortfall i båda benen) och en liktorn på det, något jag aldrig haft förut, så nu haltar jag lite till.

Men det var ju bra att komma dit, billigare också än salong. Kul med löpande information om vad hon gjorde och varför och hur, jag frågade och jämförde, som jag förstår så har den här skolan väldigt bra metoder och fina gammaldags ekologiska krämer och oljor .

Dom har ju en massa olika massage också så jag kanske blir stamkund där vad det lider. Ska iaf prova på lite mer.

yvonnel
2013-02-26 12:26
#108

Nu på lördag ska vi träffas några LCHF:are hemma hos Effie. Ännu så länge har vi dåligt fått ihop menyn men det ordnar sig nog det också, vi är ju duktiga matlagare allihopa, jag menar att vi fixar ju det till vardags.

Det verkar som jag tjatar om träffen och det gör jag nog, men det har varit fantastiskt hela vägen med att träffas så som vi har gjort ända sedan Säffle 1:a gången, jag njöt faktiskt av att både få tillgång till andras erfarenheter vad gäller LCHF och kanske ännu mer att få träffa så många trevliga medmänniskor. Alla har vi ju en vardag att hantera men att liksom ta ledigt från den och ha lite meningsfull fest gör en stor skillnad.

Effie
2013-02-26 14:26
#109

Jag har en kompis (icke LCHF-are) som häromdagen sade lite avundsjukt: Det låter som att ni har så kul på era träffar. (hur hon nu visste det, för så mycket tror jag inte att jag berättat).

Men visst är det så; varje gång jag träffat LCHF-are har det varit trevligt, lättpratat och många skratt, oavsett om det varit lokala träffar, kryssningar till Åbo eller camping i Säffle.

Blir man trevlig av LCHF? Eller är det trevliga människor som vågar testa?🙂


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2013-02-26 19:30
#110

Ja, du , den nöten är nog inte lättknäckt precis.

Du vet, det där med Jantelagen osv.

penny
2013-03-01 18:42
#111

Man blir trevlig av lchf, tror jag! Ha det så trevligt på er träff! 👋 Nästa gång kommer jag, eller ni kanske kommer till mig?

Annons:
yvonnel
2013-03-05 01:23
#112

Vi hade ju en trevlig träff i lördags, jag skriver inte mer om den här, vi har ju berättat i "träffar i Göteborg".

MEN, med risk att få smisk på fingrarna så är det något jag gärna vill veta betydelsen utav. lol - det skrivs så ofta i olika hälsningsmeningar kanske som en sorts uppmuntran eller något om tillhörighet eller acceptans, eller……. Jag försökte googla på det och det kom i olika sammanhang upp detta: League of Legends.

Kan någon snäll person berätta för mig varför det kommer så ofta i olika texter utan någon anledning som jag utan vidare rakt av begriper?

konichiwa
2013-03-05 04:25
#113

Menar du allvar eller driver du med mig (oss)?

Med risk att bli driven med så översätter jag lol med laughing out loud.

roflol= rolling on floor laughing out loud

roflmao= rolling on floor laughing my ass off.

Jag vaknade klockan 3 i natt genomsvettig med hårt klappande hjärta. Klassisk mitt i natten ångest. Sen gick det inte att somna om.

Gick upp och letade efter mitt pass (igen) och hittade det äntligen i fel låda där det gömt sig senaste veckan. Insåg att det gick ut för två år sen och nu ska jag ju till Prag om en månad.

Har bokat tid på passexpeditionen på onsdag över internet. Vad det är praktiskt numera! Hoppas att det inte tar för lång tid att få ett nytt.

Nu blir det sudoku en stund, klockan är bara halvfem ännu. suck.

Effie
2013-03-05 09:02
#114

Ungdomar säger det också, när något är roligt: lol (uttalas låll). Jag har inte kommit så långt än.

Bra att du påminde mig, konichiwa - jag måste hämta ut mitt pass (det tog ungefär en vecka här i Göteborg). Inte för att jag har någon resa planerad, men ett pass är bra att ha, ifall ifall. (boka plats? Jag gick dit, väntade tio minuter, blev plåtad och fingertryckt och fick skriva under, och betala förstås; behändigt)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

konichiwa
2013-03-05 13:39
#115

#effie

det är säkert drop in här också men eftersom det gick att boka så gjorde jag det men man kan ha otur.. När min dotter skulle ha nytt pass så var det en familj med många barn före. Alla skulle fotograferas och några ville inte. Ja man kan ju tänka sig…. Det tog l å n g tid och hon hade bara lunchen på sig.

yvonnel
2013-03-05 13:47
#116

#113 konichiwa

Nej, faktiskt inte, det har börjat ganska nära i tiden och jag har inte sett det mer än några månader på sin höjd.

Jag har tänkt att det betydde lots of love - men så fick jag för mig att det kanske inte stämde och jag har inga ungdomar runt mig så kanske det blir lite "andefattigt" med språkutvecklingen.

För nu kanske 20 år sedan fick jag uppdraget att översätta en kokbok från kanadensisk engelska speciellt avsedd för diabetes-ungdomar med mikrovågsugn, jag använde ordet mikra för att det låg i tiden men fick bassningar av ICA-förlaget för både det ordet och för min alltför "lättsamma stil", men det ordet kom med i akademins ordlista året efter.

konichiwa
2013-03-05 14:25
#117

#116

LOL (med stora bokstäver) började användas i e-mail och på nätforum för över 10 år sedan men jag har inte sett det så mycket senaste åren. Det används inte så mycket längre tror jag. Kanske har det flyttat ut i IRL? Jag träffar inte ungdomar heller så har inte hört det.

Jag menade inte att vara överlägsen yvonnel! Trodde bara att det var så självklart…

yvonnel
2013-03-05 14:47
#118

Jag har väl missat det , inte så viktigt egentligen men för 10 år + sedan var jag fullt upptagen med att bearbeta minnena från min  barndom och skriva boken därom. Och Agneta, jag tar inte åt mig för så lite.

 Men jag kan ju tala om att jag inte hade ekonomi till egen dator dåförtiden utan fick gå till bibblan och diverse kurser för att få någonstans att skriva eget material. Min berättelse är ursprungligen handskriven, under storgråt och allmän förtvivlan.

Annons:
gun92884
2013-03-05 14:52
#119

#116 

LOL har funnits i text se'n jag började använda dator och det är många år sedan nu … att man inte ser förkortningar så mycket nuförtiden är för att folk använder emoticons - de där små gula ansiktena med olika yttryck.

yvonnel
2013-03-05 15:06
#120

#119

Men det var ju en kul tanke, säkert helt rätt. Inte så lätt att hänga med i utvecklingen alltid.

🤗

yvonnel
2013-03-05 15:27
#121

#119

Men det var ju en kul tanke, säkert helt rätt. Inte så lätt att hänga med i utvecklingen alltid.

🤗

konichiwa
2013-03-05 20:02
#122

#yvonnel

blir nyfiken på att läsa din bok men vet att jag inte orkar. Det väcker upp för mycket och jag orkar inte med mer starka känslor. För min del har inte orden befriat mig. Känslorna tar aldrig slut och jag var till slut tvungen att ta ett beslut att inte släppa fram, inte väcka upp mer, för det tar aldrig slut och jag vill må lite bra de år jag har kvar.

yvonnel
2013-03-05 23:01
#123

#122

Jag vet precis vad du menar och förstår mer än väl. För mig kom det med sådan kraft att jag de facto föll ihop på jobbet och slutade andas och faktiskt var tvungen att ta reda på varför.

Detta hände ca 5 år efter att min mor dog, hon som inte skulle klara av att veta att hon inte hade skyddat mig eller ens sett att trösta. 

Efter nästan 50 år behövde jag inte längre skydda henne och min kropp orkade inte längre bära/gömma minnena. Min bok är egentligen berättelsen från 5-åringen till mig den vuxna.

yvonnel
2013-03-15 05:06
#124

Hittade ett recept med lax, som nog kan vara kul att pröva.

Ostgratinerad lax 2 portioner.

2 laxfiléer

100 g färskost, ev. philadelpia

2 dl riven vsterbotten

smör

½+½ dl solrosfrön

flingsalt och svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader ( 200 varmluft)

Rör ihop färskosten med väserbotten + ½dl solrosfrön

Lägg laxen i smmörsmord ugnsform, bred oströran över och sprinkla resten av solrosfröna över + salt och svartprppar.

Gratinera i 20-25 minuter servera gärna med sockerärtor eller annan grön sak. Låter väl gott?

konichiwa
2013-03-15 10:44
#125

Låter jättegott! Ska prova.

Annons:
yvonnel
2013-03-19 13:19
#126

Naturlig cancerbehandling.

Fick nyss tag på en artikel i DN om Aronia, som är en prydnadsväxt typ häck/buske med svarta eller röda bär.

Dessa bär har cancerbehandlande effekt, särskilt tillsammans med gurkmeja, det som är den gula färgen i curry.

 Det är lätt att fixa några plantor Aronia om man har en trädgård och gurkmeja finns på ICA. Vetenskapliga bevis finns publicerade.

 Det fanns kommentarer om dessa bär att det bästa var att torka dem och äta som typ snacks, gurkmeja kan man gömma i många olika maträtter. Gurkmeja smakar i sig själv inte särskilt gott men ihop med andra kryddor är det OK tex om man vill ha en kallsås med cf eller kanske majonnäs. 

 Orsaken till artikeln var att hälsokostbranchen inte fick skriva på förpackningarna att det botar cancer, detta enligt lagen. 

 Är detta något ni andra hört om?

gun92884
2013-03-19 16:34
#127

#126

Här kallas de för Chokeberry och är väldigt vanliga. Allt jag hittar är antingen 'SUPERkvalitet, botar allt mellan himmel och jord …' eller också, 'Ta't lugnt, inget är bevisat ännu'.

iHerb säljer piller och dricka gjort utav det men det är billigare att plantera ett par buskar och äta frukten direkt. Nu lär den vara rätt så besk eftersom den inte innehåller särskilt mycket sötma så det är väl inte något att äta direkt från busken kanske …

http://altmedicine.about.com/od/completeazindex/a/chokeberry.htm

yvonnel
2013-03-19 21:47
#128

#127

Plötsligt fick jag veta en hel massa nytt, säkert sånt som mormor visste eller nån i den generationen. Kunde jag få tag på den frukten så skulle jag gärna försöka "bli lite botad", verkar ju hjälpa mot det mesta, inkl. övervikt. Tänker att det nog är lättare att svälja några piller men undrar hur mycket äkta vara som är kvar efter alla kokningar och silande/torkande/hackande osv. Den aspekten är det som jag undrar mest över när det gäller s.k. hälsopreparat/kosttillägg.

Kajak11
2013-03-20 07:47
#129

du kan säkert hitta en träd på Internet. Hade tur att väninna gav mig wn växt i present. Nu hoppas jag att kunna få gång i växten. Den har bodd inomhus i vinter och sätter nya gröna blad nu:-) Bär smakar Beach. Inte sött. Lite blåbär lingon smak nästan. Mycket bra vitaminer.

yvonnel
2013-04-11 01:48
#130

Ostchips var det någon som pratade om och det har ju varit på tapeten flera ggr. så det är väl tveksamt att man tar upp det igen.

I förra veckan köpte jag en liten rund fransk ost, Petit Saint Paulin, den är lite hård på utsidan men det är inget vax på den och lite halvmjuk inuti. Jag skar den i tunna små skivor ca 2 mm och bakade dem i ugnen på 150 C i ca 15-20 min. efter att dom kallnat blev dom krispiga men också med tuggmotstånd, nästan som hårda kex. Faktiskt himla gott och dom behövde tuggas så man fick ha smaken en bra stund kvar i munnen.

penny
2013-04-11 09:40
#131

Låter gott! Den osten ska inhandlas i morgon!

yvonnel
2013-04-12 04:21
#132

Ja, den var faktiskt riktikgt god att knapra på när någon sorts längtan kom ivägen, med en eller två bitar så varade den hela veckan för mig.

Nyttigt snacks alltså.

Annons:
yvonnel
2013-04-14 19:07
#133

På något TV- program, kanske Rapport, såg jag ett inslag om
Mats-Erik Nilsson som är journalisten som avslöjar livsmedelsindustrin.

Nu senast om Melkers Fäbodskinka som tllverkas av kött från bl.a. Tyskland och innehåller diverse tillsatser med nummer på OCH rökarom.

Detta finns alltså på våra få kvarvarande museala fäbodar?

För det är väl så att man inte får ljuga om var någonstans en livsmedelsprodukt är tillverkad?

gun92884
2013-04-29 16:20
#134

Yvonne, jag har redan skrivit till dig men det kanske inte kom fram … verkar som din email adress har blivit hi-jacked för den skickar ut länkar … nu öppnar jag ju inte när jag inte vet vad det är, men det kanske någon annan gör …

Seglarina
2013-04-30 11:05
#135

#133 skrivet av yvonnel 

Ja Yvonnel, i den bästa av världar skulle det ju vara så att Melker verkligen stod i sin fäbod och tillverkade skinka från kor som han har betande omkring på sin gård. Fast då tror jag att samhällets myndighet skulle ha synpunkter på hygienen. Det verkar ju tyvärr vara så att den tysktillverkade skinkan har större chans att vara tillverkad i en liten enhet. Eller var det kanske Schweiz jag läste om att de hade mycket gårdstillverkning av jordbruksvaror av god kvalitet?

yvonnel
2013-04-30 19:59
#136

Det är bedrövligt detta med korven - jag har berättat någonstans, kanske i egen tråd, men gitter inte leta nu, men iaf. det handlar om påläggskorv vid namn Ystadskorv från Scan. Den introducerades vid en s.k. försvarets dag och det hölls samtidigt en massa utställningar som var vanligt dåförtiden, nu ca 60 år sedan, detta jag berättar om. Min mor arbetade som konsult på Scan och var även butikschef i några år och hon skulle hjälpa till med att marknadsföra Ystadskorven, den var verkligen så himla god och den var ganska välpackad och hård/torr och riktigt välrökt, en fantastisk kvalitet. Nu vet jag ju faktiskt inte om den finns kvar men för kanske 10 år sedan jag sist såg  den så var det en mjuk sörja i plastfodral med rök- färg/lukt den ville jag faktiskt inte smaka ens.

yvonnel
2013-04-30 21:02
#137

#134 Gun

Tack Gun, jag ska försöka klura ut vad jag ska göra med mina datorproblem. Det är några som ringer till mig, har hänt ca 10-talet ggr. och presenterar sig som representanter för Windows head-Office in London  ibland som Microsoft - dom säger att dom vet att jag har problem och att dom vill hjälpa till med det om jag bara sätter på datorn. Dessa röster av antingen kvinnor eller karlar med väldigt dålig engelska.  Hände senast idag, en tjej som drog den vanliga valsen 3 ggr tills jag lyckades få henne att förstå att jag inte var intresserad. Sedan har jag väl lite svårt att förstå vad det egentligen kan innebära att få sin dator kapad, vad kan dom som gör sådant ha min dator till? 

Bara på djävulskap göra problem verkar ju inte riktigt klokt, bankkoder måste ju ändå verifieras varje gång. Kan det vara så att dom tar över för att få täckning runtom i något kriminellt syfte som jag inte förstår bara för att jag är för snäll eller för dum?

gun92884
2013-05-01 15:57
#138

#137 

Jag skrev till dig privat … fick du det? De som ringer till dig har inget ärligt syfte. Behöver du hjälp att göra 'rent' så ska du ta kontakt med en firma som håller på med sådant. De behöver inte ringa för att få arbete, det finns fullt upp med datorägare som behöver hjälp.

Vad de andra fiskar efter är att du ska ge dem tillräckligt med uppgifter så den kan använda ditt namn eller något som gör att de kommer åt bankkonton … i vissa fall gäller det att helt enkelt ta din identitet och använda den för kriminella saker … t. ex. köpa saker som sedan sitter som betalda under ditt namn, även när du inte har handlat något. Eller rensa bankkonton. Sådant är enklare än folk tror. 

Här i landet är identitetsbrott en av de största problemen för folk ger ut för mycket uppgifter utan att tänka sig för. Du ger någon ditt personnummer - här social security number - och de kan sätta upp ett helt liv parallelt med den de har stulit numret från. Det kan ta åratal att rensa upp och under den tiden så förlorar man pengar och rykte eftersom man måste bevisa att man inte är den som står bakom allt.

ALLT jag får i posten som har mitt namn på - tidningar och kataloger och erbjudande - slängs inte utan jag river bort etiketter och sådant där mitt namn sitter och river sedan sönder detta i en shredder.

När det gäller dator så är det bara dessa råd som gäller … klicka ALDRIG på en länk som kommer från någon du inte känner. Och verkar det som det kommer från någon du känner, kolla emailadressen … det brukar oftast stå en helt annan än vad du väntar dig. Och är adressen från någon du känner men du inte gillar att klicka på länken för den verkar inte typisk från denna person … SKICKA TILLBAKA mailet till personen och fråga om de verkligen har skickat detta. Och så det viktigast av allt … ge ALDRIG PERSONLIG INFORMATION TILL NÅGON SOM FRÅGAR EFTER DETTA, vare sig det är på telefon eller data. När du hör vad det gäller lägg helt sonika på luren. Glöm bort att du var uppfostrad att vara artig :0)

När du handlar över internet så kollar du först att adressen verkligen går till de du handlar från … skicka ett mail till dem och fråga något, t. ex om de säljer den och den grejan … kommer det svar så kolla adressen.

Jag handlar nästan allt på internet eftersom det är så bekvämt men jag följer mina egna råd och ta i trä, än så länge har det gått bra. Det går inte att komma ifrån att dator är vad som styr mycket av våra liv nu, men det betyder inte att vi ska låta dem styra det helt och hållet. Byt dina lösenord med jämna mellanrum.

Seglarina
2013-05-01 18:56
#139

#138 skrivet av gun92884 

Kloka ord Gun!

Många av oss är aldeles för släpphänta med våra personnummer, här i Sverige och det gäller inte bara våre egna, utan myndigheter och verksamheter är släpphänta. Det händer att jag står i en butik fullt med andra kunder och expediten frågar efter mitt personnummer. En bekant säger att det går lätt att hitta folks personnummer på nätet, det låter läskigt och visar i så fall tydligt hur naivt samhället är. Jag trodde i min enfald att det krävdes mer än mitt personnummer för att kunna kapa min indentitet, men om så inte är fallet så ska jag var mer försiktig med vad jag ger ut och också (om möjligt plädera för en medvetenhetsförändring i denna fråga)

Jag tror att du behöver göra en fabriksåterställning Yvonne. SJälv har jag tänkt att införskaffa en extern hårddisk som jag ska förvara det jag inte vill förlora på, för att oftare kunna blåsa min datoer utan att jag riskerar förlora information.

Annons:
yvonnel
2013-05-01 23:04
#140

#138 Gun

¨Kära Gun, förlåt att jag inte svarat förut, men jag har haft ett väldigt jobbigt skov av värk och har ju numera också tinnitus som stör i högerörat - liksom orkar inte mer än knappt tänka en tanke färdigt ibland. Dessutom tror jag att min dator 3 år gammal är mogen för pension. 

 Men jag hade faktiskt börjat på ett svar till dig när telefonen ringde, skärmen släcktes ner och jag lyckades inte hitta tillbaka till den texten igen. Ibland får jag skriva om för att tangenterna inte "tar" så det är lite extra frustrerande emellanåt.

På dagens inpost/mailbox  går jag igenom rad för rad och klickar alltid på "ta bort" och sedan tömmer jag varje dag papperskorgen, ibland mer än en gång per dag, men jag får faktiskt väldigt mycket junk-mail och jag tror att väldigt mycket av det kommer via FB och deras jobbiga gilla-knappar. Ett tag brukade jag gå till den där avbeställningsraden som alla annonsörer ska ha men även om dom tog emot avbeställningen så fortsatte dom att skicka ut mail, så numera svarar jag inte öht. utan trycker bort dom direkt.

Men att skicka tillbaka mailen det har jag inte försökt, hur gör man det utan att gå in och kolla avsändarens mailadress?

Hoppas att det finns lite i detta som fler har nytta av, ibland kan man ju känna sig lite dum som inte förstår en hel massa med datorn och internet, helst ska man ju inte visa det heller.

gun92884
2013-05-01 23:21
#141

#140 

Då vet jag att mitt privatmail kom fram ialla fall :0) Låter inte kul med tinnitus … kommer sådant med åldern månntro … tycker mig känna av det då och då … inte mycket men tillräckligt så jag märker när det börjar.

Skicka bara tillbaka mailet om du misstänker att någon använder en mailadress som de har hi-jackat … alltså adressen visar att mailet är från någon du känner men du tycker att mailet verkar underligt (t. ex. Seglarinnas adress men det står 'Titta vilken toppenporrsida jag har skickat till dig' eller något lika barockt - att komma från just denna person … du behöver bara trycka på 'reply' … det kanske heter 'skicka svar' eller något dylikt. Om du ser att mailet inte kom från någon du känner, släng bort det, det är enklast. Att du tömmer korgen tar inte bort mailen från din dator, de sitter fortfarande där någonstans även om du inte kan se dem. Det är därför som polisen hämtar datorna när de vill ha reda på vad folk har haft för sig … datan har allt därinne om man inte mekaniskt förstört hard disc … och jag tror faktiskt att de kan få fram information ialla fall. Det är ofta så de hittar de som har barnporr och skattesmitare. Vad jag menar med att det fortfarande sitter kvar även om du inte ser det är att det sitter fortfarande och blockerar och det måste rensas, men inte av någon som erbjuder sig över telefon. Det finns nog flera firmor där du bor … hör efter där folk som får sin dator specialbyggda köper sina grejor, eller överhuvudtaget där de säljer dator, de ska kunna hjälpa dig.

Junkmail får jag också eftersom jag är medlem på LinkedIn, Facebook och flera internetlistor men det åker i soptunnan. Det viktigaste är att INTE öppna länkar och att INTE lämna ut personlig information. Här försöker de över telefon också men jag ser vem som ringer så svarar inte … eller skulle jag svara så lägger jag på luren på en gång.

yvonnel
2013-05-01 23:54
#142

Tinnitus, det är när det väsnas i örat - låter som "skogen susar" - för mig är det som jag uppfattar det, mest i höger öra men ihållande dygnet runt i flera dygn i taget, men så kan det plötsligt bli tyst och då kan jag känna att det nog redan har varit tyst ett par timmar innan jag liksom "hör tystnaden" .

gun92884
2013-05-02 12:52
#143

#142

Jodå, jag vet vad tinnitus är … och att det är väldigt vanligt hos 40-tallister för vi sprang på musikkonserter eller använde hörlurar som höll alldeles för höga decibel. Många musiker i vår ålder har tinnitus för de var ju ännu mer utsatta …

Seglarina
2013-05-02 13:46
#144

"Seglarinnas adress men det står 'Titta vilken toppenporrsida jag har skickat till dig' eller något lika barockt" 😂 Ja det lovar jag dig Yvonne, att något sågant kommer inte från mig!

yvonnel
2013-05-02 15:23
#145

#142

Tro mig eller ej, men det är faktiskt så att enda sångaren jag varit på konsert med är Harry Belafonte och det hände en gång I San Francisco och 3 ggr här i Goteborg och den senaste var hans avskedsturné ganska précis 10 år sedan nu.

Varför saker blir som dom blir, det kan man ju inte veta alltid, inte ens I efterhand kan jag saga annat om just det än att mina pengar nästan alltid var slut för att det alltid fattades från början pga magra lönekuvert.

gun92884
2013-05-02 16:10
#146

#142

Jag var inte så mycket på konserter för att jag kunde betala … när jag bodde i London var England frikonserternas högsäte … senare var jag ju också gift med en musiker så fick chansen att se, höra och möta en hel del musiker.

Annons:
yvonnel
2013-05-02 16:56
#147

När jag tanker tillbaka nu så bodde jag ju I Stockholm tills jag emigrerade till USA 1965 och jag var ju ofta ute och dansade så som man ju gjorde på den tiden.

Live-konserter var väl inte så vanligt förekommande innan Woodstock - eran. Min dotter har nog varit på varenda konsert som spelats här I Göteborg och några I Stockholm, tror någon gång I Oslo och Köpenhamn också med Bruce Springsteen, honom var/är hon helsåld på. Han ska visst pensionera sig nu och håller på med sista rundturen.

Men så minns jag plötsligt twisten och en del av dde arrtisterna + Elvis och Tommy Steele, Chuck Berry och alla dom I den moderna gengren men det var jus mest genom grammofonskivorna dom kom fram.

Tänk vilken stor skillnad det är mot idag och internet. För övrigt var jag nog alltid mest intresserad I instrumentalmusiken Glenn Miller typ och Lois Armstrong med flera.

gun92884
2013-05-02 19:04
#148

I England fanns 'open air' concerts innan Woodstock … The Rolling Stones hade flera stycken och hade en 'open air'  månaden före Woodstock … Tommy Steele var populär när jag gick i skolan och men när jag bodde i London tror jag inte många visste vem han var eftersom han övergivit den karriären för uppträdande i musicals. Chuck Berry är fortfarande going strong och har haft stort inflytande på många musiker …

yvonnel
2013-05-13 16:48
#149

Detta är mitt "brev" till en Borreliadrabbad där jag försöker tala om att jag vill hjälpa till och att jag faktiskt beundrar dem som jobbar så hårt trots sjukdom och all ekonomisk börda enär man inte får hjälp av den svenska sjukvården.
Hej!
Jag är så nöjd och glad att det finns några som orkar ta upp striden som förmodligen kommer att bli hård. Tex. så äter jag LCHF-kost efter bästa förmåga och har gjort det I flera år, därmed även följt motståndet från statliga inst. och tyvärr även dietister som är mina forna arbetskamrater. Jag är 70 år om några dagar så jag behöver inte bry mig men det gör jag faktiskt - jag tycker att det känns rent av för djävligt att hela mitt yrkesverksamma liv har gått åt fanders pga den utvecklingen som kom på första sidan under flera år. Tillkommer nu detta med Borrelia som jag tröligen har haft flera ggr. under livets gång, har alltid sökt mig ut I skogen för naturens skull och svampen och bären. Så länge jag kan ska jag gärna hjälpa till att kämpa för Borreliadrabbade.

yvonnel
2013-05-15 18:48
#150

Jag skrev ner receptet på dagens middag för skojs skull men på Fb och sen tänkte jag att där försvinner ju min goda kreation I vimlet direkt, så här är en kopia.:

Inhalerar? smaken upplevelsen av en supergod oxköttsgryta, magen morrar av nöjsamhet.

Jag hade en bit fransyska som jag kubade ner och stekte med hackad gul lök, 3 st färska spansk peppar, en rejäl bit färsk finhackad ginger, detta fick koka ihop en dryg timme med bara lite vatten några lagerblad 4-5 kryddpeppar och jodfritt salt, tack och lov att jag har upptäckt den goda skillnaden på salt utan jod.

Några dl vispgrädde och några drag på peppakvarnen och faktiskt 1 tärning grönsaksbuljong, lite mer sammankokning och så kom jag på det, jag hade ju massor av torkad trattkantarell I skåpet, ett par nävar smulad ner I grytan och så lite mer koka.

Det gjorde susen totalt! Gud så gott det blev.

Hoppas ni blev sugna för det var jättegott.

gun92884
2013-05-15 18:56
#151

Jag har precis ätit lunch men det vattnades i munnen ialla fall :0)

yvonnel
2013-05-15 19:41
#152

Hej Gun, det var ju kul. att höra. Jag kan nog vränga till en kokbok jag också om andan skulle falla på. Eller? Med tanke på alla dom som trycks varje år, fast dom jag har tittat I och tyckt något bra om har varit dom som har lite stuk av "när andan faller på" så egentligen handlar det bara om att inspirera, köpa hem ingredienser måste man ju ändå men träning/kunskap kommer ju med åren.

Effie
2013-05-15 19:42
#153

Ja, det där lät gott (särskilt som jag testar 5:2; att bara äta lite lunch idag, för att se om det påverkar vikten; kan meddela att man blir hungrig om man inte äter 🙂). Jag tycker det är svårt med grytor; alla säger ju bara "det är bara att krydda som man vill" - men det är ju den inspirationen jag behöver; vad vill jag krydda med som smakar bra..?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
yvonnel
2013-05-15 21:28
#154

Igårkväll var jag "på beställning" hemma hos kära dottern på lite middagsmat det blev frysta laxportioner med lite plock, men vi hade en trevlig stund I TV-soffan med Kjelles smakresa, faktiskt både kul och informativt, han visar ju upp platser på jorden som faktiskt får mig att tycka att åldern är lite jobbig att tänka på, det brukar jag faktiskt inte annars, sedan är det ju inte så vidare billigt heller, att göra såna där riktiga kvalitetsresor . Men det är klart, det är väl det som är meningen att vi andra ska sukta ordentligt.

Javisstja, skulle ju berätta vad som hände sen, när jag var nästan hemma så höll dom på med asfaltering av vägen hem, den sista biten, innebar att dom hade stängt av påfarten - men det fanns ingen hänvisning till hur man skulle komma fram och förstås  så ser hon Yvonne ett litet hål stort nog för en liten svart bil att ta sig igenom…….Det blev ju stopp då förstås, plötsligt I nattmörkret var det en massa STOORA maskiner överallt och liksom klister på backen, vilket han som kom och talade om för mig att jag gjort fel också påpekade, att jag skitat ner bilen, men han skulle flytta sig om jag backade lite (jag sade ju då förstås att jag ju bara ville komma hem och inte såg nån annan väg)   …så var det stop igen en stund, my goodness vilka jättar dessa maskiner är. Äventyret slut, men idag när jag skulle iväg ett ärende så tyckte jag  att det lät så konstigt, när jag kollade så ser jag att alla 4 däcken har fullt med småsten liksom klistrat på…….. Får nog ta en sväng till biltvätten imorrn.

gun92884
2013-05-15 23:22
#155

#154 

… hmmm … det behövs nog mer än tvätt. Det låter som det är tjära som sitter runt gruset i däcken. Jag fick det på sidorna av min lilla röda när de la nya ytor på vägen upp till kontoret. Jag fick använda sådan där vätska som man blir yr i mössan av … kommer inte ihåg vad det heter. Någon slags lösningsmedel som löser upp utan att skada ytan.

gun92884
2013-05-21 16:21
#156

En liten undran … får du mina mail? Det är dåligt med svar …

yvonnel
2013-05-29 21:33
#157

Jag har varit bortrest några dagar men har svarat på ditt senaste mail för 2-3 dagar sedan.

Kram

yvonnel
2013-06-04 04:13
#158

Härligt att det är flera som har kommit att man kan sluta röka.

Jag har klarat det efter 50 år som rökare av nästan bara hemrullade starkingar.

Eller jag rökte Camel utan filter och något som hette Ritz extra long när jag bodde I USA tills Marlboro kom med filter, då när det var nytt så fick jag en lite "utskällning" av en karl som tyckte att : beautiful girls shouldn't smoke strong truckdrivers cigarrettes without filter.

Ungefär samma som min mamma sa : att fina flickor röker inte.

Här hemma hette dom billigaste Commerce och ungefär 1979-80 började jag rulla själv. Jag rökte dagligen 30-35-sä set var ju mycket men sista året minskade jag ner till slut var jag nere I  5/dag och det var nog mest för att det ju krävs ett engagemang att tillverka dessa ciggissar varje dag, en ytterligare aspect på det där att inte längre röka

Det var inte lätt men nu är det c a 3 månader som jag inte har rökt men någon gång ibland småpuffat på ett substitut.Och faktiskt jag noterade inte dagen som blev den sista, vet bara att det var I början på mars 2013 en söndag.

Så det går!

Men min dotters svärmor har också slutat och nu senast jag träffade henne så var hon lite arg, såg ut att ha kulsprutor I ögonen.

gun92884
2013-06-04 17:48
#159

Toppen att det går så bra! Det blir lättare och lättare. Det tog ett par omgångar för mig men jag tror att det var för att jag inte ville riktigt ännu … men, se'n var det som om jag fick en Lidnersk knäpp på 90-talet. Jag varnade min omgivning att det skulle bli kort stubin men att det skulle visa sig vara värt det i längden. Det blev det också eftersom Thomasine också slutade röka! Behandla dotterns svärmor med sammetshandskar eller vad man nu kallar det i översättning … det går kanske lättare eftersom du vet själv vad hon går igenom.

yvonnel
2013-06-21 10:08
#160

Jahaja, nu röker jag inte längre. Iallafall inte sedan 3 månader. Men för att vara på säkra sidan, jag är rökare det är bara så att jag inte röker.

Dotterns svärmor har börjat igen, hade nästa tänkt hälsa på där  nere I Skåne någon gång I sommar men jag blir lite tveksam på om jag klarar en såda utmaning.

Jag måste berätta något sött opch extrarart.

I mändags kom min blivande svärson på fikabesök. Han ringde bara helt apropå, jag vet ju att han jobbar på udda tider så det var inte konstigt att han hade ledig dag en måndag klockan 14. Men han hade lagt märke till att jag hade en ganska dålig långborste-sort-typ att vaska golven med och hade med sig en ny sådan. Han blir stående I hallen för att informera mig om funktionen och allt verkar liksom bara kul och omtänksamt….men så säger jag att nu fikar vi och jag häller upp och då kommer det fram hans egentliga ärende. Han tar ett stadigt tag om mina händer och säger att detta egentligen var vad han ville: Att anhålla om min dotters hand!!!!! Vad tycker ni om det? gulligt, eller? Idag är det midsommarafton och förlovningen ska bli av, hoppas det fortsätter vara fint väder.

Glad midsommar på er allihopa!

Annons:
Kajak11
2013-06-21 13:06
#161

vad fint:-) ja det ju en härlig svärson. Trodde han skulle holla om händer och berätta att han var blivit fast vid LCHF Grattis:-)trevlig MIDSOMMAR.

Bivax
2013-06-21 22:41
#162

Vad fint ! Och bra av dig att sluta röka. Glad midsommar, lite sent!

gun92884
2013-06-21 23:23
#163

GRATTIS till er alla!

yvonnel
2013-06-26 22:30
#164

Rökningen ja, den är jag arg på, får lite panik då och då och det har hänt att jag inte stått emot, så några cigg har jag rökt, men det gäller att ha något annat att göra när det drar . För det mesta går det bra.

yvonnel
2013-07-17 02:21
#165

Men just nu har jag fallit för frestelsen igen. Usch då Yvonne, fy på dig!

Allt möjligt kan man skylla på, men det värsta jag har att leva med är den aldrig frånvarande värken, det blir tröttsamt I längden.

Nu har jag också väldigt mycket ägnat mig åt att blogga på facebook omkring den stora fienden Borrelia och läkaren Mats Reimers.

De flesta av er har säkert sett/läst något om hans åsikter om att kronisk borrelia inte finns att det är en diagnos som är påhittad.

Tänk om de flesta ADHD-barn har haft borrelia från moderlivet, tänk om alla vi som har fått diagnosen fibromyalgi egentligen har borrelia.

Tanken svindlar, dessutom finns det flera andra diagnoser som man numer tror kan ha sitt ursprung I någon/några av de hittills 17-18 identifierade bakteriestammar som kan komma via fästingbett eller för den delen myggor och bromsar och flugor.

Ovanpå allt detta så tror man alltså även att borrelian är sexuellt överförbar på samma sätt som syphilis och att syphilis liknar borrelia.

Vi har mycket kvar att lära.

yvonnel
2013-08-02 22:27
#166

Reflektioner över mjölk och ost eftersom 

det omnämns alltmer och oftare varnas för I spalterna .

Fetthalter och lagringstider I all ära, jag är en absolut ostälskare.

Men jag dricker faktiskt aldrig någon mjölk och har inte heller gjort det på mer än 20-25 år. Vet inte om det är något som kan rubriceras självbevarelsedrift förutom laktosen som vi ju vet inte är så bra så tillkommer något annat som jag faktiskt inte har tänkt på förut.

 HORMONER!

Har att göra med den ökade mjölkmängden per ko och alla mediciner dom får och att dom ska prestera lika mycket året runt och att all mjölk blandas "I fabriken" och upphettning av olika gradtal och skumningar och, och, och…… så många argument.

Plötsligt längtar jag efter ett glas nymjölkad avkyld fullfet mjölk, sådan man kunde få hemma hos mormor och morfar………………Hoppas att ni som gillar mjölk till dryck att ni letar I affären efter lantmjölken den opastöriserade.

Effie
2013-08-03 11:10
#167

Ja, det är väl något att fundera över, vad mjölken innehåller. Jag slutade inte förrän jag började med LCHF, för jag tyckte mjölk var gott; lättmjölk eller mellanmjölk. Nu tycker jag bara de tar upp onödig plats i butiken…😇

Opastöriserad mjölk finns inte i butikerna - men ohomogeniserad. (det var väl det du menade). Jag är med i någon Fb-grupp för att legalisera opastöriserad mjölk.

Vad ost beträffar försöker jag hålla mig till get- och fårost. Jag vet inte om det är bättre, men jag har fått för mig det. Om inte annat tycker jag det är gott.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
yvonnel
2013-08-04 02:03
#168

Effie, tack för påpekandet, självklart menade jag det. Ost får gärna vara av komjölk, jag vill ha den vällagrad, då försvinner iaf. laktosen och förhoppningsvis hormoner också. Men både get och fårost tillhör smakfavoriterna, fast det finns inte så mycket att välja på där, I svenska butiker, till vardagsost.

yvonnel
2013-10-08 14:58
#169

Detta var så bra att jag ville spara det någon bra stans och kanske hjälpa någon annan som har varianter av Borrelia.
PARASITE WARRIORS

Delar med mig av tips jag fått av bekant om hur man handlar osv. Hon har hållt på med parasiter länge.

"En del bra parasitmedel finns att köpa på www.iherb.com. De har mycket bra priser både på produkterna och frakten till Sverige.

Örter jag har haft nytta av är vitlök, Pau D'arco, Wormwood, Artemisia, Clove/Nejlika, Goldenseal/Kanadensisk gulrot, Andrographis och Propolis. …
De parasitmedel jag har haft nytta av och listar nedan kombinerar flera av dessa och ytterligare örter:

Intestinal Support, produktkod: ECL-32410, 4 kapslar 2ggr/dag
Wellness Formula, produktkod SNS-01959, 2-3 tabletter 2-3 ggr/dag
Wormwood Combination, produktkod KHC-10040, 3-4 kapslar 2-3 ggr/dag
Rascal, produktkod KHC-10030, 3-4 kapslar 2-3 ggr/dag

Alla produkterna är populära parasitmedel och du kan själv läsa kommentarerna från andra människor. Särskilt Wellness Formula har många omdömen.

Tullens regler är följande:
Paket med värde + frakt för max 400 kr betalar man ingen tull eller moms för.
Paket med värde + frakt för max 1400 kr betalar man endast tull eller moms för på 12%
Paket med värde + frakt över 1400 kr betalar man tull + moms för vilket blir 12%+12% = 24%
Observera att fraktkostnaden inkluderas i det totala värdet de räknar på."

yvonnel
2013-10-08 23:35
#170

Förutsägelser på Facebook, jag har ingen skrivare men vill gärna dela med mig av dessa symboler, ni som vill kan ju skriva ut härifrån.

Hon berättar om sin dotter och svärson:
när de var i Phuket dagen då tsunamin kom - de skakade på huvudena när jag bad dom ta med symbolerna. Dagen när vågen kom blev de plötsligt förkylda och låg på hotellrummet - högsta våningen en bit upp från strnaden - när de tittade ut efter tt ha hört ett våldsamt väsen såg de bilar upponer i trädgården och allt bara flöt omkring -många var döda….men de klarade sig - sedan dess åker dessa symbol med överallt - senast i New Yourk där det brann på deras hotel -men de klarade sig och branden släcktes. Håll tillgodo - spara och skriv ut……

Weenborn Louise Gunillas foto.

för 14 minuter sedan · Gilla · 1

Weenborn Louise Gunilla En till

Weenborn Louise Gunillas foto.

för 13 minuter sedan · Gilla

Weenborn Louise Gunilla en till och den senaste som gäller i hela universum

Weenborn Louise Gunillas foto.

Seglarina
2013-10-09 10:47
#171

OJ!!

yvonnel
2014-03-14 16:36
#172

Jag blev något som kanske liknar glad åt att äntligen få en diagnos när jag fick veta att jag hade fibromyalgia/ME men inte så glad när nästa statement kom att tyvärr finns ingen bot. Men jag fick ett namn på sjukan jag haft och anträngt mig så länge att leva med. Det var den korta glädjen, sedan har jag letat efter anledning/orsak i flera år och kommit fram till att det kan vara värt ett försök att göra utredning via blodet, det är ju inte gratis precis det heller, bara att få den ev. diagnosen, men jag letar efter halmstrån i hoppet att hinna leva några år på slutet med en hyfsad kropp som orkar leva i vardagen och vara med dem jag älskar. Att orka vara mormor till mitt efterlängatde barnbarn som kommer I maj. Hoppas att det inte är en genetisk belastning överförd till detta barn. Vi vet ju alltför lite, synd att vi ska ha FK och politikerna emot oss också. Forskning som är internationellt och statligt understödd vore verkligen inte för nycket att begära. Särskilt om det faktiskt finns något samband med andra sjukdomar, vilka som helst, måste ju inte vara just Borrelia, men vi är ju alla utsatta för alla möjliga smittor, måste ju inte heller vara via just fästingar. Minnesluckorna är hemska, det gör att jag håller mig hemma för mig själv, att jag inte har ork att städa och hålla snyggt kan ju nästan vara detsamm, jag har ju ändå inget social liv pga värken och olusten.

Upp till toppen
Annons: