Annons:
Etikettom-sajten
Läst 10141 ggr
Jojomaja
2012-11-30 16:17

Trött på tåtar och trådar

Måste alltid alla människors egna bloggar med personliga svar hamna här i huvudmenyn under "Senaste inlägg"?

Jag tycker det är trevligt att folk har sina fina egna trådar och det är ju jättegulligt att folk har sina fans, men detta spammar ju allt på sajten. Snart finns inget annat än "Min egen tråd" här. För dem som följer någon specifik användare är det säkert kul och bra, men som ny besökare, utomstående eller någon som överhuvudtaget vill fatta vad den här sajten handlar om så upplever jag att man inte begriper ett smack. Den här hemsidan har förvandlats till en stor hink med egomassage. Jag loggade in här med en bekant som jag försökte förklara lågkolydratskost för och jag tänkte använda sajten som ett exempel på forum man kan vända sig till, men hans reaktion var att "Men det är ju bara en massa åsiktsinkontinenta människor som lägger ut sina invägningar och sin kolhydratskoll. Sånt finns ju överallt!"

Alla andra inlägg drunknar i personliga "tåtar".

Kan man inte lösa det på annat vis där personliga bloggar kommer i en kategori för sig och inlägg som är mer relaterade till allmänna frågor hamnar i listan över senaste inlägg?  Jag och kanske andra med mig börjar bli rejält trötta på dem som spammar "Senaste inläggen" med dagens vikt och hur många kolhydrater de ätit idag. Kan vi inte få dessa inlägg i en separat kategori och slippa dem i "flödet"?

Annons:
jansan
2012-11-30 16:33
#1

Jojo Maja.

Personligen tycker jag det är ytterst relevant att läsa och lära av vad andra äter och hur de går upp eller ner i vikt.

Det är det som i mina ögon som ger en intressant tråd.

Skriver själv upp mina fakta dagligen och jag tror faktiskt du är den första som har något att erinra om det. Om någon inte gillar det så är det ju bara att hoppa över den informationen.

Men det är ju vad jag tycker…vad tycker Ni andra???

Gia91an
2012-11-30 16:53
#2

Jag tycker att de personliga trådarna är högst relevanta då man kan få nyttiga tips från dem med. För att inte tala om peppning och inspiration. Dessutom, vill man inte se just de personliga trådarna i "senaste listan" så är det ju bara att bläddra och "byta sida". Längre bak i arkivet finns ju massor av allm'nna frågor osv.

Dessutom kan du ju söka i kategorierna, så slipper du antagligen senastetrådarna.

Håller med 1# att om du inte vill se trådarna, hoppa då över dem!

Medlem
2012-11-30 18:07
#3

Håller med #1 och #2! Dessa trådar har hjälpt mig med inspiration och peppning. Det är också spännande att se hur det går för andra.

[flippjenny]
2012-11-30 18:18
#4

Jag får kanske bli den första om ingen hinner före: Jag håller med om att det är väldigt många personliga trådar - vilket inte är negativt - men är man inte så intresserad av att läsa personliga trådar samt att emellanåt blir det svårt att se på rubriken om det är en personlig tråd eller ej - då kan det bli lite suckar ibland.

Dock tror jag inte att det är möjligt att göra någonting åt det, på grund av sättet som iFokus.se är uppbyggt. Alla sajterna på iFokus ser ut som de gör här.

Jag brukar hoppa över de diskussionerna som har väldigt många svar. Ibland är det någon diskussion som har många svar som inte är personliga men det kan ju läsas av på det initiala inlägget.

MimLan
2012-11-30 18:25
#5

#0 Skulle gissa att du kan få en del av det du efterfrågar om du klickar på Artiklar. Senaste inläggen visar dock det den skall visa, så att säga att folk spammar den är lite väl att ta i.

#2 kan inte hålla med om att det går så bra att bläddra bland grupperna då "folk" ofta verkar välja första gruppen oavsett vad det handlar om.

Gia91an
2012-11-30 18:32
#6

5# möjligt! Jag brukar inte gå in bland kategorierna själv så! :)

Men jag gillar att det finns personliga trådar, även om jag inte läser alla.

Annons:
Gia91an
2012-11-30 18:32
#7

5# möjligt! Jag brukar inte gå in bland kategorierna själv så! :)

Men jag gillar att det finns personliga trådar, även om jag inte läser alla.

[fass]
2012-11-30 18:48
#8

Jojomaja: Jag håller med dig! Oftast kollar jag in här och hoppas det ska vara någon rubrik med en diskussionsfråga/info,  det är verkligen intressant att läsa här ofta. De personliga bloggarna där det kan vara svårt att veta vad ämnet är "skymmer sikten" vilket gör att jag oftast tröttnar fort. Inte för att de personliga trådarna är tråkiga utan för att jag själv är mer intresserad av tydligare ämnen. Ofta har jag inte heller något speciellt att söka efter utan skulle bara kunna välja en flik där senaste allmänna diskussioner syns för sig. Skulle det inte kunna gå att på något sätt ha två olika flikar för dessa ?

lotta5555
2012-11-30 18:52
#9

Jag har också tänkt att det blir lite väl många långa trådar, speciellt på sistone tycker jag. Har man inte varit med från början hoppar man över att läsa när det finns 175 kommentarer. Jag tycker att det vore roligare med lite mer korta och varierande trådar, men det är ju min personliga åsikt.

kaisakavat
2012-11-30 19:22
#10

Skyldig! Tungan ute

Tar inte illa vid mig dock av att detta tas upp, det är ok att reflektera över saken. Har själv tänkt många gånger att 'jag tar plats'.. särskilt perioder när nivån av övrig aktivitet är rätt låg. Och flera gånger har jag allvarligt övervägt att lägga ner.

Ska tänka på saken, möjligen ändra på hur jag hanterar tråden.

För mig är trådandet allmänterapeutiskt, då jag är sjuk sen länge, rätt ensam och orkar väldigt lite, i vissa perioder ingenting - och jag får mycket stöd och vänskap här. Sen är ett sätt för oss med diverse hälsoproblematik att diskutera/jämföra och lära av varandra, förutom just tipsen och peppet kring kosten.

kaisakavat
2012-11-30 19:26
#11

Uppenbarligen är det rätt många som håller med TS, om man ser på antal klickar på 'bra inlägg-knappen'.

[fass]
2012-11-30 19:37
#12

Kajsakavat: Förstår absolut värdet av en egen tråd. Det är inte ATT det finns personliga trådar som är problemet, mer att det vore smidigt att kunna välja lättare vad man vill informera sig om när man sticker in här en stund.

Lilltilda
2012-12-01 00:06
#13

Skyldig här med (vinkar "hej, hej" till publiken). Klart att Ts fick mig att tänka till och fundera på vitsen med min egen tråd.
Skrev nyss så här i den:

"För övrigt funderar jag på att skriva klart den här tråden, men sedan kanske inte påbörja någon ny då vi som skriver personliga trådar tydligen är ett irritationsmoment för andra här på Kif. Jag kan delvis förstå det, men samtidigt så läser jag gärna andras trådar för pepp och inspiration, får tips och idéer och får bekräftat ibland att det är fler än jag som stöter på olika bekymmer och känslan "det är inte bara jag" är nog så viktig ibland för att orka vidare.
Jag skulle nog sluta besöka Kif om det inte vore för de personliga trådarna.
Utan dem tycker jag att Kif under vissa perider står rätt så still… Hur kul är det att besöka ett forum som känns dött?
Nåja, jag får fundera vidare på hur jag ska göra."

Jag TROR att de personliga trådarna fyller en funktion även om de blir ett irritationsmoment ibland, men om det blir så att de "viktiga och intressanta" trådarna drunkar så är det ju såklart inte bra.
Samtidigt så tror jag som jag skrev ovan att många faktiskt besöker kif för de personliga trådarnas skull, antingen den egna, eller andras. När jag väl loggat in för att läsa och skriva så passar jag då även på att läsa andra trådar med och ofta skriva något svar i dem och då menar jag alla möjliga sorters trådar, inte bara personliga trådar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Jojomaja
2012-12-01 09:25
#14

Jag menar inte att hänga ut någon eller kritisera dem som har tåtar och trådar här. Jag förstår att det för vissa är en viktig del av sajten men jag upplever att de inte borde "spamma" KiF som de gör. Jag är jättetrött på att de här uppdateringarna ligger överst hela tiden och att de som någon skrev "skymmer sikten".

Många av oss är totalt ointresserade av folks invägningar och kosthållning och i dagsläget är faktiskt största delen av nya inlägg just den här typen av bloggande och kommentarer till bloggandet eftersom de uppdateras så ofta och generella frågor ramlar bort även om de är nya, aktuella och relevanta. När det kommer allmänna frågor eller inlägg får man leta sig fram till dem mellan alla egotrådarna. Personligen blir jag trött på att klicka på rubriker som jag hoppas kanske har något allmänintresse för att åter igen bara komma in på någons egen tåt eller tråd. Jag är inte intresserad av det utan söker mer generella diskussioner. Jag vet inte när det blev ok att man började blogga här, men uppenbarligen har det nu blivit mer och mer standardförfarande att man använder den här sajten i egenintresse.

Jag är medveten om att det här troligen inte kommer att förändras, men jag önskar att man slapp få alla dessa egobooster i fetstil när man loggar in och jag önskar att man slapp försöka leta fram inlägg som verkligen är något man vill läsa (om man nu inte vill läsa vissa personers privata uppdateringar och grotta i deras vardagsliv). Nya besökare blir ju faktiskt avskräckta av det här bloggandet om de inte är jättesugna på att läsa om just någons egen viktresa. Bloggar borde väl ligga utanför sajten eller i en kategori för sig?

Jag vet att det här är ett känsligt ämne. I synnerhet för dem som skapat sig en "känd" profil här och gillar att vara i fokus. Men sajten är ju inte en blogg.

MimLan
2012-12-01 09:45
#15

Du verkar ha missförstått vad att spamma innebär. Eftersom det är en ganska otrevlig företeelse vore det bra om du kan hålla dig till en aningens mer korrekt beskrivning. Forat är uppbyggt så att det skall visa trådar med nya inlägg. Det är inte uppbyggt för att ha en automatisk sortering som passar dig.

Du missar rätt hårt att den sortering du efterfrågar, "något man vill läsa om", inte finns såvida inte alla kodar ihop något helt eget.

Vill du att iFokus skall ha ett annat upplägg kan det vara en poäng att vända dig till just dem, eller hur? Det enda du kan åstadkomma här är att säga att folk skall sluta skriva egna trådar. Det vore dumt eftersom det är en stark poäng att göra det i ett sådant här fora.

hemul
2012-12-01 09:50
#16

Nu spelar det nog ingen roll, för jag kan inte tänka mig att det är något som går att ordna så lätt.

Zondell
2012-12-01 10:29
#17

Jag har egen tråd och läser andras. Uppfattar det inte som egobooster utan intressanta redogörelser för metoder som fungerar eller inte. Personligen har jag fått bäst tips från dessa håll. Jag har fått tips i egen tråd och hittat saker att prova i andras. Det är givande att veta personens "resa" och att den lyckats. Exempel från verkligheten. Det är min åsikt!

Jojomaja
2012-12-01 10:44
#18

#15: Att du inte gillar vad jag skrivit är förståeligt. Jag skulle som en följd av dina kommenarer vilja ställa en fråga till dem som skriver personliga bloggar i detta forum:

Har du övervägt att skaffa en egen blogg och länka till den om du emellanåt gör relevanta inlägg i diskussioner i forat istället för att använda detta forum som jag tror är avsett att hantera generella frågor, som om det vore din egen blogg?

Jag kan ge många exempel på folk som försökt göra sin röst hörd här och drunknat i personliga bloggar som uppdateras om och om igen. Ibland nästan maniskt. Det är ibland som om man strider om att alltid finnas på inloggningssidan i fetstil och få uppmärksamhet. Ingen nämnd, ingen glömd.

Och jo, det är jätteintressant för vissa att läsa framgångshistorier, att bli peppade av hur andra äter och lever och att känna samhörighet med folk som berättar om sin vardag. Men då borde man kunna välja det när man väl är inloggad och defintivt inte vara vad man får sig serverat när man kommer in för första gången. Det kan ju inte fylla hela sajten som det gjort i månader nu.

Det började med att en person skaffade en personlig "tåt" och nu är det väldigt många som följt efter. Vi som inte är intresserade av era tåtar sitter här och är jätteirriterade över att allt vi ser när vi loggar in är dessa egotrådar med en massa bloggar som vi inte vill läsa. De har all rätt att finnas här, men att varenda kommentar ska göra att de hamnar överst på inloggningssidan gör mig irriterad. Inte bara mig, tror jag.

Och visst. Jag kan vända mig till iFokus.se men för mig är det faktiskt mer intressant att starta debatten här, även om det smärtar vissa personer som kanske känner sig utpekade. Det är inte min mening att peka finger åt någon speciell person, men jag tycker att vissa använder den här sajten på ett sätt som missgynnar många.

Det här är inte en blogg. Punkt. Vill man blogga kan man länka in sin blogg härifrån men jag, och inte bara jag, är trött på att vissa personer sitter och uppdaterar sina personliga bloggar som inlägg här och dränker flödet av sådant som de flesta andra vill läsa. Det är enligt mig att spamma och jag kommer att vidhålla detta även om andra har annan åsikt.

För övrigt är många "stammisar" här rätt snorkiga mot nya medlemmar som söker något. De får bara ett kort svar att de ska söka på sajten. Sånt känns också rätt trist. Man kanske vill ha det här som en klubb för inbördes beundran? Det är vad det kommer att bli om folk inte skärper sig.

[fass]
2012-12-01 11:31
#19

Jag tror jag varit medlem här sedan april…typ. Och jag håller verkligen med om att detta med privata bloggar har tagit över. I början hittade jag massor av intressanta sakfrågor i vänsterspalten. Nu är det sedan några månader mer av  : "Jag jag jag min min min". Många nya får rådet "sök på siten om du undrar något" men jag måste säga att som ny var det inte så många konkreta frågor jag hade utan mer en nyfikenhet på hur kosten funkar för andra och hur man gör rent allmänt. Det var mycket bra när jag kom hit först , för det fanns en lång rad nya intressanta frågeställningar eller tips i vänsterspalten.

Men , såklart allting förändras, och om de flesta är här för att berätta om vad de ätit till frukost och läsa om andras vardagsliv så är det väl bra så.

För nya lchf-anhängare kanske det är bättre att söka info på andra siter?

Effie
2012-12-01 11:52
#20

Jag har läst igenom den här tråden, och jag tillhör dem som haft en egen tåt i några år (och vill fortsätta med det, och läsa andras egna trådar också). Jag hade också blogg här, på den tiden det fanns, men det togs ju bort för några år sedan. Även då kändes det roligare att skriva inlägg; bloggen hamnade lite på sidan om. Fast jag försöker lägga in en del allmänna funderingar i min tåt, inte bara vad jag äter och hur det går med viktnedgång. Det gör det självklart inte lättare att hitta den lilla diskussion som blir, och som kan vara intressant.

Jag använder ibland uttrycket "i djupet på KiF" - och hade gärna sammanställt "KiFs guldkorn" - för jag vet att det här finns otroligt mycket information och erfarenheter här, men det är omöjligt att leta rätt på allt detta, för det försvinner ner i djupet(och ska man söka, ska man veta vad man ska söka på). Men så har det varit i flera år, redan innan de personliga trådarna blev så vanliga. Det är mycket aktivitet här, vilket är kul, men det gör att det är svårt att hitta det man tycker är intressant. Jag vet inte vad man kan göra åt det. Här är några förslag

  • Uppmana folk att hitta en lämplig grupp för sitt inlägg (och det är svårt, för jag tycker ofta att det jag skriver inte passar bra i något) - men det har vi gjort
  • Uppmana folk att skriva bra rubriker så behöver man inte klicka på sådant som man inte är intresserad av - det har vi också gjort
  • Dela KiF i två delar; Generella KiF och Personliga KiF
  • Skapa en helt annan typ av sajt…nån typ av lchf-wiki, kanske, med information som kan fyllas på och som är lätt sökbar.

Vad säger ni? Har någon bättre förslag?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
kaisakavat
2012-12-01 12:39
#21

#14 Du skriver:

"Jag menar inte att hänga ut någon eller kritisera dem som har tåtar och trådar här."

Inte??

Både före och efter ovanstående skriver du svador av föraktfulla formuleringar. Ibland ganska precisa exempel som faktiskt i praktiken pekar ut enskilda. Lite överslätande hyckleri döljer inte detta faktum.

Det hade varit bra om du hade framfört din kritik sakligt, inte som en fånigt feg ganska så uppblåst skitstövel.

Apropå egon.

wooster
2012-12-01 12:44
#22

Håller med TS!

Jag har nästan slutat helt att titta in här pga just det här problemet.

Det skulle vara strålande om det gick att dela upp KiF i "personligt" och "allt annat", eftersom många uppenbarligen är intresserade av "allt annat", men inte hittar det i överflödet av "vad jag åt till frukost idag, och hur många hekto jag gått ner sedan i torsdags".

P.S. Kaisakavat: Din tåt är ett mycket läsvärt undantag från mitt exempel ovan på "dagens frukost och vikt-babbel", eftersom den känns seriös och har substans. Den får gärna ta plats för min del Glad

Jojomaja
2012-12-01 13:03
#23

#21: Jag pekar inte ut någon person och jag kommer inte göra det heller. Om du tagit åt dig till den grad att du känner behov av att skriva som du gör och likställa mig med både det ena och andra så får det stå för dig. Det slår faktiskt bara tillbaks på dig själv och jag tycker det är riktigt lågt. Personangrepp är alltid otrevligt, och det är enligt mig vad du ägnar dig åt när du skriver som du gör.

Det börjar bli pajkastning här och jag undrar varför du blir så upprörd och reagerar så skarpt? Jag har faktiskt aldrig, tro det eller inte, läst dina inlägg eller tåtar och kommer förmodligen inte göra det heller, men något säger mig att du tagit åt dig personligen av min kritik.

Jag känner inte dig. Jag har inget otalt med dig i övrigt. Jag har överhuvudtaget aldrig pratat med dig förut mig veteligen, och låt mig göra det väldigt klart för dig: Det är inte dig jag skriver om i den här tråden. Det är ett generellt inlägg om ohyfset att försöka göra KiF till sin personliga blogg och de effekter som sajtens brister i sortering av inläggen leder till i form av att alla måste stå ut med det här spammandet. Jag försöker förmedla att det är ett irritationsmoment för vissa att en del användare inte skaffar en egen blogg utan istället långsamt dödar ett forum som rimligen borde användas till annat.

Men visst. Om du tror att den här tråden handlar om dig personligen så har du självklart tolkningsföreträde i egenskap av centralpunkt i din värld.

Apropå egon.

kaisakavat
2012-12-01 13:27
#24

Kollade vänsterspalten.

Just nu är det 2 trådar av 12 av karaktär "snorkiga stammisars egoboostar". Förutom de 'klistrade' längst upp.

Är det för mycket?

Jag vet att det ibland är högre andel, men det beror ju också på att övrig aktivitet är låg.

Varför är övrig aktivitet ofta så låg?

Kan det tänkas att behovet av nya trådar med specifika frågeställningar har minskat, på grund av allt material som faktiskt redan finns, som går att söka rätt på med sökfunktionen? Kan det bero på att kunskapen om LCHF numera är rätt spridd, att det finns många källor till kunskapsinhämtning och LCHF-debatt, förutom KIF?

Jag uppskattar också väldigt mycket de sakliga frågetrådarna, de allmänna diskussionerna kring 'hur funkar det', m m. Själv har jag mer sällan behov av att starta dem, och det inte för att jag är någon allvetande stammis, utan för att jag GÄRNA använder sökfunktionen när jag undrar över saker. VIlket borde glädja, då det innebär att jag oftast 'bara' brer ut mig i min tråd och inte med femtielva andra trådar dessutom.

Att vi ger andra/nya rådet att söka med sökfunktionen är inte för att  'snorkigt avfärda dem' - utan för att det är ett bra sätt/tips. Ibland kanske det rådet ges när ork/tid är begränsad men man vill snabb-tipsa, d v s ändå hjälpa. Jag tycker formuleringen 'snorkigt avfärda' är osaklig. Och igen föraktfull kritik.

Men för tydlighetens skull: Jag skulle tycka det var trist ifall det 'bara' fanns personliga trådar här - och tycker fortfarande att (den seriösa delen av) diskussionen här i tråden är bra!

kaisakavat
2012-12-01 13:47
#25

#23 Ojdå, det tog visst. Glad

Vare sig du vill stå för det eller inte, så kritiserar du.. Och du kritiserar föraktfullt. Och jo, jag är en av dem du kritiserar. Ska vi låtsas att jag inte är det, eller vad menar du?

Tror du att föraktfull kritik inte är föraktfull kritik bara för att du kastar skiten åt många håll?

Jag tar till mig (inte åt mig) av den del i det du och andra skriver som är saklig, d v s att min tråd (och andras) tar för stor plats i forumet. Att många uppvelver det som ett problem, då annat kommer i skymundan.

Ditt förakt berör mig inte, men tycker att du kan bete dig trevligare. Kanske vara bered på att få kritik när du är så himla villig att ge??

Jojomaja
2012-12-01 14:44
#26

#25: Vad är problemet? Att jag överhuvudtaget kritiserar företeelsen eller att jag kritiserar en användargrupp som innefattar dig? Jag förstår inte varför du tar till de otroligt låga och elaka omdömen om mig som du gjort. Du lägger nu till smileys i debatten som om det vore kul att dina skruvade bollar tog, medan jag tvärtemot tycker att du beter dig riktigt illa. Jag börjar faktiskt tycka lite synd om dig för att du inte fattar hur märkligt du beter dig. Man kan tycka olika i en fråga. Man behöver inte bli elak för det. Istället kanske du ska fokusera på vad det är du vill säga i just den här diskussionen, för det du gör tillför inget till debatten. Du verkar bara arg. Arg på mig.

Om det är okej så vill jag gärna återknyta till vad den här tråden handlar om istället för att fortsätta den pajkastning du initierat och fortsätter driva. Jag är trött på företeelsen här på sajten. Jag tycker det är skitjobbigt att folk inte skaffar sig en blogg utan istället spammar en väletablerad sajt med sina privata "Jag-jag-jag"-uppdateringar, ibland flera gånger om dagen. Jag tycker att den typen av inlägg borde filtreras bort ur flödet som vi andra får upp som senaste inlägg när vi loggar in. De får gärna finnas här eftersom många tydligen uppskattar de här bloggarna, men det är enligt min uppfattning ganska löjligt att de ska ligga som en fet tung matta över förstasidan så fort man loggar in och att man ska behöva försöka leta sig igenom dem för att hitta inlägg som är av betydelse för fler än bloggaren och bloggarens fans. De borde ligga som de bloggar de är och inte som inlägg i detta forum.

Och jag är inte ensam om att tycka så här. Det är jag helt säker på. Det är väl egentligen bara bloggare som opponerat sig i den här tråden, övriga kanske till och med upplever samma sak som jag? Det är ganska irriterande med alla dessa bloggar som spammar en sajt som egentligen inte är en bloggsajt. Många orkar inte komma tillbaks hit när sajten spårat ur oxh blivit en egoblogg.

Om man vill ha fans så kan man ha det ändå via Twitter etc. det behöver inte ske via den här sidan som tidigare varit respekterad men nu tyvärr börjar bli rätt pajasartad.  Folk slutar logga in här och man slutar använda sidan för att den förvandlats till en bloggsida där folk sitter och "tåtar" om sina hekton dagarna i ända. Det här har gått från att vara en källa för informationssökning och ett diskussionsforum till att bli en bloggsida. Jag tycker det är tråkigt och ganska surt.

Men visst … Jag håller med om en sak. Just idag har folk varit måttfulla i sitt tråduppdaterande och tåtande, men gissa varför? Det kan man nog räkna ut med ena handen bakom ryggen …

Lilltilda
2012-12-01 15:43
#27

#26 Jag tar till mig av kritiken och har ingen lust att bidra till andras irritation. Startar troligtvis ingen ny tråd då min nuvarande blir full. Ska fundera på att starta en blogg någonstans.
Kif har mer eller mindre spelat ut sin roll för mig.
Jag har fått massor med hjälp, tips och idéer av kunniga och trevliga människor här. Jag har använt sökfunktionen och fått mycket bra fakta att tugga i mig, men det finns ingen förnyelse i forumet. Det ställs nästan inga nya frågor, de flesta frågor finns redan svar på om man söker. Egentligen är forumet rätt dött. Någon kan skriva en frågeställning och det tar lååång tid innan den personen får ett svar eller någon respons. Engagemanget finns inte och det handlar inte om att trådarna drunknar i alla personliga trådar. Det är uppenbarligen många som läser (det avslöjas ju då man klickat in på en tråd) men rätt ofta får personen vänta på en reaktion. Varför har det blivit så? Lättja? Tillhör inte personerna "de populäras skara" och därför är det lika bra att låta bli att engagera sig? Finns det ett "innegäng" och ett "utegäng" på Kif?
Jag har ibland kunnat bidra med svar till frågor, men jag kan inte svara på mer avancerade frågor. Det finns det som tur är andra som gör så mycket bättre (tack Zepp mfl för ett outröttligt engagemang!).

Nu kom jag lite OT med mitt inlägg. Sorry TS!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
bjoer
2012-12-01 16:40
#28

Jojomaja, Din kritik upplever jag är raljant och nedlåtande.

Fiana
2012-12-01 17:21
#29

Det finns en poäng i starten på tråden. Sedan går det bra bit över gränserna så pass jag önskade jag kunde ta bort min "tummen upp" på första inlägget och måste hålla med #28

Det fanns för en blogg/dagboksfunktion på iFokus, men den var inte så känd och användes inte så mycket så den togs bort om jag minns rätt. Dessa gick inte upp i senaste heller om jag minns rätt.

Själv "stör" jag mig inte alls på personliga trådar som läggs under "medlemmar" om de är märkta som sådana, dvs talar om vad de är - jag läser helt enkelt sällan dem. Om inte annat för att det känns obekvämt att "gå in" i en sådan tråd och ge råd som inte är odelat positiva i de flesta fall om inte specifikt frågade efter så. Annat även för att en diskussion "försvinner" i en sådan tråd. De har olika syften helt enkelt.

Men att de andra trådarna skulle försvinna? ehm… är det bara jag som minns när KiF var så stor och aktiv du var tvungen att räkna med att bläddra bakåt i en sisådär 5 sidor för att se alla som tillkommit bara på halva dagen eller så? De står ut numera för att det inte är så mycket annat, inte för att de är så många utan att det är av de några få sorters som faktiskt uppdateras ofta.

Förstår dock verkligen inte argument som skulle vara baserade på något om vem som är "populär" eller inte, eller att någon skulle söka popularitet på KiF? really? på KiF? Då får jag nog mer rekommendera någon annat ställe som åtminstone är något mer "häftigt" :D

#27 Den tråd som blivit din personliga tråd senast hör till de få jag faktiskt läser även om jag inte kommenterar, antagligen delvis utifrån intresse då jag minns många av de svårigheter du haft på vägen, rätt säker på att jag rådit dig att överväga att helt enkelt "hoppa av" LCHF någon eller några gånger i andra trådar :) skönt då att se att mycket av det har vänt.

Jag kan annars svara på varför jag sällan svarar i trådar längre (eller ens loggar in särskilt regelbundet även om jag till och från läser ändå) - har inget att göra med om vem som skriver (förutom i några fåtal fall, men det är inga som längre är aktiva på forumet där man vet man ändå bara kommer missförstå varandra) utan att nästan alltid är det något jag känner jag svarat på minst 5 gånger tidigare. Slutade med det när det blev "norm" någon gång för att nya medlemmar aldrig läste vare sig stickytrådar eller sökte innan de postade 10 trådar med frågeställningar som alla täcktes upp i den då sticky tråden "Vanliga frågor och svar" (vilken nu ligger som en undertråd i en annan sticky nu) - någon stans där blev jag trött, då började man känna sig som "gratis kostrådgivare" när ibland det var en jättetråd om just det ämnet bara en sida bakåt eller så. Orkar man inte informera sig så pass lite själv, ja då orkar inte jag skriva om samma saker hur många gånger som helst. Speciellt då det lätt missas en del information som kanske fanns i originaltråden som man kanske inte minns exakt längre. Om man då försöker ens informera att man vet det finns stora trådar med massor att hitta som hjälp ändå så är det också fel tydligen, varvid jag personligen hoppar över att ens logga in och svara alls.

En annan del i det hela är något som till och från blivit inriktning och som berördes för några år sedan där en medlem skrev en tråd att han skulle sluta besöka forumet då det tagit en inriktning på "extrembantning" eller liknande, tror tråden hette "LCHF som ätstörning" - till och från blir det mycket av det då lchf numera är rätt populärt och kvällstidningarna gärna kör det som "snabbdiet" - det känns då för mig rätt jobbigt och negativt där nästan det enda jag skulle kunna bidra med där är att säga "Nej, du kommer troligen inte alls lyckas att gå ner 1 kg/veckan i 10 veckor från din redan normalvikt med en liberal lchf-variant baserad på yoghurt och finn crisp och godis på helgen, det är mycket få människor det händer för". Eller "Nej jag tror inte att hela skillnaden kommer vara de få gram kolhydrater du sparar att välja laktosfri grädde". Det är fortfarande sant, men ingen blir gladare för att jag säger det, utan istället kommer jag bara få höra att jag är negativ och det kommer en massa "påhejningar" om att det kommer fungera (inte sällan av andra nybörjare med lite orealistiska förväntningar på kommande mirakel) så det kommer inte heller tas in, och vedebörande kommer sedan tillbaka med en frustrerad tråd att de ger upp för det funkar ju inte efter några veckor. När det är mycket sådant igång brukar jag tappa lusten att ens läsa forumet.

En annan mer konkret anledning till att forumet är betydligt mer dött än det var förr är helt enkelt att folk har just bloggar och det därmed produceras mycket färre inlägg/trådar med t ex recept.

[fass]
2012-12-01 17:23
#30

Jojomajja och Kajsakavat: Synd att ni kastar paj på varandra. Ni har ju bra synpunkter båda två men nu fick denna diskussion en trist bismak av era personangrepp.

Tycker jag, i all välmening.

kaisakavat
2012-12-01 17:37
#31

fass - Det du skriver gör mig rktigt arg. Arg för första gången hittills i  den här tråden.

Jag kastar inte paj. Jag är j*vligt exakt i vad jag kritiserar - och det är sättet på vilket jojomaja för fram sin kritik. Hennes föraktfulla, raljanta, nedlåtande.. (kan uttryckas olika, vilket fler än jag har gjort) formuleringar.

Har dessutom trots nivån från TS flera gånger skrivit vad jag upplever POSITIVT med tråden.

Om du och andra inte ser skillnad mellan förakt och en reaktion på att folk blir utsatta för förakt, då är det verkligen, verkligen, riktigt, riktigt illa!!

[ErikSvensson]
2012-12-01 17:51
#32

Jag ar saker pa att om man kontaktar iFokus sa kan de hjalpa en och satta upp forumet sa sa att man kan sortera senaste tradar och senaste *blogginlaggen* eller vad man nu vill kalla det. Racker ju att ha ett sub-forum for *blogginlagg* och dessa hamnar under en egen kategori av 'senaste inlaggen' som kanske heter 'senaste blogginlaggen'. Da kan man enkelt fa alla senaste uppdateringarna i tva kategorier beroende pa vad man vill se.

Att borja sortera ut tradar baserat pa innehall i det nuvarande systemet ser jag ingen poang med. Tycker alla ska fa synas och horas aven om det kanske inte fungerar sa bra som systemet ar nu. Tycker hellre man borde lagga denna debattenergi pa att hitta en losning istallet for att klaga pa varandra. Kontakta forumagaren, kontakta iFokus och hitta en losning (har redan foreslagit en losning ovan..) Glad

[förgätmigej]
2012-12-01 17:56
#33

#26 Vilka har du gjort dig till talesperson för? Hur många? Är det en känsla du har eller vad grundar du dina påståenden på? För mig låter det hela taget ur luften. Jag hör inte till dom som har en egen tråd, men har lärt mig en massa av att läsa andra medlemmars personliga trådar och enbart ibland kommenterat.

Du får väl höra av dig till Margareta som är den som har huvudansvaret för Kif.

[Pandette]
2012-12-01 18:00
#34

Jag håller med om att det är för många personliga inlägg här. Det är inte riktigt vad jag är ute efter. Finns det några andra forum som är mer fokuserade på lchf?

Annons:
Aniara4
2012-12-01 20:09
#35

Jag har varit här i snart fem år. Jag har samma upplevelse som #29 skrivet av Fiana , och tycker det är ett större problem att nykomlingar inte bryr sig om att läsa innan de skriver, utan entusiastiskt gör 10 trådar med 10 frågor som de enkelt hade kunnat få svar på i de klistrade trådarna. DET tycker jag är att spamma!

Vi har ju faktiskt ibland uppmanat såna nya medlemmar att istället samla alla sina frågor i en och samma tråd, så att den som vill försöka svara och hjälpa till har tillgång till alla bakgrundsfakta, tidigare funderingar och experiment, osv. LCHF är ju så individuellt, Det blir ju lättare att vara hjälpsam med förförståelsen att Kalle äter mycket X, får ont i magen av Y och har ett jobb som innebär Z.

Då blir det ju lite konstigt att kritisera folk som gör exakt det vi rekommenderar, startar en egen tråd för att samla sina förutsättningar, sina frågor, och sina erfarenheter.

Måste ta paus här men jag återkommer nog.

Medlem
2012-12-01 21:46
#36

Vad är problemt egentligen? Vill man inte läsa medlemmarnas trådar får man låta bli. Dessa trådar är som sagt inspirerande för oss som har problem. Jag har tex blivit inspirerad av Jansan och Lilltildas trådar, läser dom dagligen. Resultatet är att jag gått ner 10kg tack vare dessa trådar. Det är en förlust för mig att inte läsa såna trådar för att ha motivationen uppe.

Trollbus
2012-12-01 21:54
#37

#35 Mycket bra skrivet! I praktiken förhindrar de personliga trådarna att det blir för mycket av det som här kallas spam. Alltså drar jag slutsatsen att fler borde ha personliga trådar just för att spam ska undvikas.

Aniara4
2012-12-01 22:41
#38

Jag vill tillägga att jag också reagerade direkt på TS ton. Jag tycker, som flera andra att den är mycket raljerande och bitvis nedlåtande. TS envisas med att kalla de personliga trådarna för bloggar (vilket det såklart inte är) och menar att det handlar om olika varianter som börjar med ego.

Vill man ha en diskussion om hur vi använder forumet, om det är fler än man själv som upplever ett fenomen som ett problem och hur man i så fall skulle kunna tackla det så blir förutsättningarna betydligt bättre om man öppnar den med en smula ödmjukhet och intresse för andras syn på saken. Att avsluta med att fråga vad andra tycker efter att ha slagit fast att personliga trådar är fel och irriterande och bara till för egomassage  hjälper liksom inte. Särskilt inte om man raljerar över alla som har personliga trådar, och kommenterar det faktum att många får stöd och uppmuntran med att "det är ju jättegulligt att folk har sina fans".

Om sen personer blir arga över det man skriver är det klädsamt att överväga möjligheten att problemet kanske inte enbart ligger hos den andre utan att man själv kanske kunde ha varit mindre provocerande och tänkt efter ett varv till vad det är man vill säga och varför.

Arga och sårade människor är nämligen sällan mottagliga för förslag på förändring, så om det är en sådan man vill uppnå är det strategiskt listigt att uttrycka sig lite respektfullt och diplomatiskt.

crikarlshamn
2012-12-01 22:51
#39

Jag upplever även jag dessa inlägg som bloggar i forumet om än i mini format.

Ibland intressanta och ibland inte.

Det borde väl inte vara sà svàrt för den webb ansvarige att skapa en kategori för dessa inlägg, kallad tex "Dagbok"?

I forumet finns det plats för oss alla.

Torparmor
2012-12-01 22:54
#40

Förstår inte var problemet är. Jag har ingen egen tråd och har aldrig haft en tanke på att skriva en. Kollar in lite då och då. Hittar jag nåt intressant ämne kan jag följa det ett tag, men de flesta blir det bara en gång.

Tycker det framgår ganska väl av ämnet om det kan vara intressant att öppna tråden. Är du så stressad så du måste hitta något intressant direkt? Det är väl bara att klicka på "äldre ingägg" om ingen tråd på första sidan passar.

Då kan jag irritera mig mer på nya trådar som nybörjare har öppnat utan att kolla trådar som handlar om samma sak som en annan nybörjare just då har liggande på första sidan. Det är inte ovanligt.

Jag tycker faktiskt att det finns mer att hämta genom att söka på den kategori som handlar om det jag för tillfället är mest intresserad av

Så mitt förslag "Coola Ner Lite" ingenting av det som avhandlas på den här sajten klaras av på en kvar. Det tar lång tid innan du nått en förändring som består


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

yvonnel
2012-12-02 03:42
#41

#20

Effie, jag tycker att du skriver så bra om hur det kunde vara.

För övrigt så måste jag säga att jag knappt inte öht sett någon tråd som visar så mycket tankar - om och med och för och emot. Men så blev det plötsligt tjatigt - med för och emot, lite väl mkt onödigt skälla på nån- typ.

Annons:
yvonnel
2012-12-02 04:02
#42

#1 Jojomaja

Jag kikade in på din "personligt" och måste säga att bilderna på dig var bland det bästa jag sett, både rolig betraktelse och lyckat resultat. Grattis!

Lilltilda
2012-12-02 10:24
#43

#29 Fiana: Ja det stämmer nog att du i början rådde mig att hoppa av lchf och det tackar jag för! KRAM! För jag är en sån som ibland behöver att andra tycker att jag ska ge upp eller att de uttrycker tvivel på att jag valt rätt, för att jävlar anamma ska väckas i mig då jag av tjurighet vill överbevisa omvärlden och visa att jag minsann kan! Flört Det var tufft i början, rejält tufft, med värre övergångsbekymmer än många andra.
Min frågeställning här i tråden om "innegäng" och "utegäng" var mer hypotetisk. Jag upplever inte att det finns såna, men jag brukar vara den sista som märker sånt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Jojomaja
2012-12-02 11:30
#44

När jag läser igenom de kommentarer som genererats i den här tråden under gårdagen och morgonen idag kan jag bara säga "I rest my case". Jag har blivit kallad för allt möjligt och jag har fått diverse olika epitet satta på mig, oftast för att jag har en åsikt som i vissa fall avviker från vad man tydligen borde ha om man är medlem här enligt klubben för inbördes beundran.

Vissa har dock fattat precis vad jag menar och de har vågat, om än ibland väldigt försiktigt, skriva sina tankar och kommentarer som jag är glad och tacksam över. Det är skönt att inte alla låter sig skrämmas av dem som försöker mobba eller trycka bort alla som inte tycker likadant. Alla måste inte tycka likadant och man måste inte be om ursäkt för att man har en åsikt.

Men på något sätt verkar det ändå som om jag får skylla mig själv nu när hatmobben skruvat upp stämningen eftersom man tydligen inte har rätt att klampa in i vissa stammisars lekstuga med sina påståenden och om man ändå yttrar sig så får man inte göra det på ett sätt som utmärker sig språkligt, för då är man raljerande och nedlåtande. Men tyvärr gjorde jag ju det. Jag stack ut hakan och då får man vara beredd på att folk reagerar negativt.

Dock trodde jag inte att det skulle bli så mycket barnsliga utfall och definitivt inte att man skulle gå till personangrepp som man gjort. Det var faktiskt rätt överraskande när vissa här började hugga vilt och frågan är om de som kastat skit på mig gjort det för att de är sura på mig som person eller om de bara ogillar att jag överhuvudtaget tar upp frågor som stör dem. Uppenbarligen är det ganska känsligt att komma här och störa dem som inte ska få störas. Tydligen är det rätt mycket som är heligt här om man utgår ifrån stammisperspektivet.

Men okej … Allt det här tjafsandet och skitkastandet har man troligen rätt att hålla på med. Det stör mig egentligen inte att folk klagar på mig och mina åsikter. Det som stör mig är nog snarare att man har så lätt att gå till personangrepp i ett forum som detta. Vissa beter sig verkligen oerhört illa när de får minsta chans. Det är tråkigt att man har så lätt att tappa fokus på sakfrågan och istället ge sig på personen.

Jag tog upp en sakfråga och vissa här har valt att ge sig på mig som person. Jag tror inte de som kastar skit överhuvudtaget ens funderar över vad den här tråden handlade om i början, alla som tycker budskapet var trist är så fokuserade på att slakta mig som person att man glömmer debatten.

Men okej. Jag kanske är en feg uppblåst nedlåtande och raljerande skitstövel enligt er. Men jag hade faktiskt en fråga jag ville diskutera, och jag vet att fler än jag sett den som ett problem. Men uppenbarligen får man inte diskutera den här. Tydligen var ni tvungna att ta till personangrepp när ni inte gillade frågan. Det säger mer om er än om mig.

Tack till er andra som hållit debatten på en vettig nivå. Det är intressant att få normal feedback mitt i alltihop.

Det är verkligen inte synd om mig just nu och jag kommer inte gå runt med offerkoftan på. Snarare bekräftar den här tråden vad jag misstänkt länge nu … KiF håller på att dö, och det är gamla trångsynta stammisars fel. Vi andra går vidare till bättre forum där man inte leker sandlådelekar.

odezza
2012-12-02 13:25
#45

Kommentar #32 skrivet av ErikSvensson placerar sakfrågan där den hör hemma!

"still lost in space and time"

Effie
2012-12-02 13:49
#46

Allvarligt, Jojomaja, jag förstår inte ditt inlägg nr 44. Det är många som förstår problemet: vi vill kunna skriva våra personliga trådar, och det kan vara svårt att hitta andra intressanta trådar (vilket det har varit sedan 2007 när jag började, även om personliga trådar var mer ovanliga då).

Sedan reagerar folk (inklusive jag, men jag skrev inget om det) på uttryck som t.ex. "spam", "hink med egomassage", "åsiktsinkontinenta människor" och "snorkigt avfärda" och då tycker du att du inte får uttrycka din åsikt - trots att många alldeles uppenbart håller med om grundproblemet och funderat på vad man skulle kunna göra. Jag förstår inte hur du resonerar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-12-02 15:35
#47

Språkbruket i #44 lämnar förvisso ett ganska sunkigt intryck!

Dessutom framstår det som tämligen nedlåtande och respektlöst.

Spelar liksom ingen roll att du har rätt till dina åsikter angående Kif´s upplägg. Ibland kan man hålla tand för tunga, särskilt om man inte kan hitta lite bättre ordval än typ "åsiktsinkontinent" för att beskriva sin frustration.

tankgirl
2012-12-02 15:42
#48

Jag tycker det är bra att det är blandat med både personliga trådar och rena fakta-trådar och off-topic och annat också. Men iFokus var nog inte byggt för att bli så här stort. De som stör sig på iFokus design kanske kan uppskatta detta forum bättre: http://forum.lowcarber.org/

Där har de delat upp journaler och trådar och även olika typer av low-carb dieter med sina respektive underkategorier, nybörjarhörna etc….

Och en separat sida som förklarar alla dieter, "Plans".

Bara ett exempel på ett forum byggt för många tusen (nu 94000 drygt) medlemmar.

Annons:
willas
2012-12-02 16:55
#49

Jag hör till dem som sällan läser "blogg-trådar". De stör mig ändå inte. Det viktiga är att ämnet är tydligt. Då kan man välja vad man läser.

pamina
2012-12-02 17:56
#50

Jag häller med #46 och 47 och resonerar som #49; det jag inte vill läsa läser jag inte.

TS: Varför klarar inte du att bläddra och söka till de trådar som intresserar dig?  Så gör vi andra.

bjoer
2012-12-02 19:49
#51

Ett ordspråk som passar in på den här tråden. Som du ropar får du svar. Eller varför inte det du ger ut får du tillbaka.

byggarn30
2012-12-02 22:04
#52

Kan man inte skapa en ny rubrik eller forumdel för detta?

Inspirationstrådar eller "Egna historier" som rubrik?

jansan
2012-12-02 22:39
#53

Jojomaja!

Förstå faktiskt inte problemet?

Vill man inte läsa "fakta" om vad någon skriver (inkl. jag själv) så är det ju bara att hoppa över den informationen eller den tråden. Så gör jag iaf.

Eller?

Som att gå på ett bibliotek ju. Man behöver väl inte läsa alla böcker. Man öppnar och läser det som är intressant för en själv.

För egen del så skriver jag själv det som JAG tycker är relevant. Kan ju inte skriva efter vad andra ska tycka om. Sen om någon tycker det är intressant eller kanske tom lärande av det jag skriver, ja då är det ju extra kul.

Som sagt, förstår inte ditt problem?

Aniara4
2012-12-02 23:34
#54

#44 Jag håller med om att det hade kunnat vara en intressant diskussion. "Är det fler än jag som tycker det är jobbigt med alla personliga trådar, och går det att göra på något sätt så att det blir lättare att hitta de andra inläggen?" är absolut en relevant fråga.

Därför är det synd att du formulerade din trådstart på ett sådant sätt att många reagerade på hur du sa det och inte vad du sa. Eller, det handlar förstås inte bara om språket, som du påstår, utan faktiskt även innehållet. Den del av innehållet där du utgår från att anledningen till trådandet måste vara "egomassage".

Du verkar inte förstå att folk reagerar på dina värdeladdade ordval. Men jo, det spelar roll HUR man säger saker också. Du själv reagerade ju t.ex. väldigt starkt på att Kaisakavat tyckte att du skulle låta bli att uttrycka dig som en fånigt feg ganska så uppblåst skitstövel (vilket inte är samma sak som att säga att du ÄR en, bara att du har valt att uttrycka dig som om du vore en). Jag tycker också det var att gå lite för långt, men jag tolkar det som ett uttryck för frustration och ett försök att illustrera hur det känns att bli beskriven på ett kränkande sätt - vilket är precis vad du gjorde med en stor grupp medlemmar här.

Du beklagar att ingen mer än du verkar vilja diskutera sakfrågan, men det var du som införde temat "ni är dumma". Ganska många har också kommenterat sakfrågan, medan du ständigt återkommer till starkt negativt laddade omdömen om hur du upplever medlemmar som varit med länge.

Du har inte med ett ord kommenterat det jag skrev i #35 om att de personliga trådarna i själva verket är precis vad vi brukar uppmana nya medlemmar att göra. Du ville ju diskutera sakfrågan?

Om du inte vill förstå varför den här tråden inte blev som du ville går det nog inte att komma längre. Jag gjorde ett försök att förklara det för dig i #38, men du väljer att tolka bl.a. mina två inlägg som ett uttryck för att du är mobbad för att du har en annan åsikt än "gamla trångsynta stammisar", och om det är din bild av hur KiF fungerar har du nog rätt i att du blir lyckligare någon annanstans. Lycka till.

Decorator
2012-12-03 00:01
#55

Hej alla

Jag brukar titta in på Kif i bland och få lite goda råd. Måste hålla med JojoMaja att det är väldigt trist att läsa folks viktresor dag ut och in.. Det är svårt när man är ny att sålla bort dom i kolumnen.. Bättre att samla dom i ett eget fack så kan dom som gillar det läsa varandras.. vad har jag ätit i dag… Gäsp!!

Intressantare att läsa folks konkreta råd om vad som fungerar och kanske inte fungerar med bantningen!

Stå på dig JojoMaja!

Denna dagen ett liv!

Annons:
ACH
2012-12-03 00:19
#56

Jag har inte orkat läsa igenom allt här, så jag hoppas att jag inte upprepar någon annans idé:

Skulle det vara möjligt att införa en regel om ett kodord i titeln på de egna trådarna? Typ: Egen Tråd - ACH. Då är det lätt som en plätt att hoppa över dessa trådar. Tyvärr kan man ju inte redigera sina inlägg mer än fyra timmar efter publicering, men kanske kan moderatorerna hjälpa till här?

För övrigt var det ju ett väldigt gnällande. För tusan, ingen här bestämmer ju över vad andra ska skriva om och intressera sig för. Gillar man inte "egoboostar" så får man väl antingen stå ut med irritationen eller sluta att komma hit. Alternativt komma med en konstruktiv och gärna konkret lösning.

Aniara4
2012-12-03 00:36
#57

Ang. att samla de personliga trådarna i en egen del av forumet. Vet inte om alla har förstått hur iFokus är uppbyggt? Trådarna ligger redan, eller bör ligga, under rubriken "Medlemmar". (Sen att många har svårt att välja rätt grupp till sina trådar är ett generellt problem som moderatorerna rättar till så mycket de hinner.)

Under rubriken "Senaste inlägg" syns alla trådar som det skrivits i nyligen, oavsett vilken grupp de ligger i. Man kan välja att inte bara läsa under den rubriken, utan klicka på den grupp som intresserar en. Men det verkar väldigt överdrivet att begära att iFokus ska inrätta en funktion som gör att en viss typ av trådar inte ska synas under Senaste inlägg bara för att några personer inte tycker om sådana trådar.

Det finns typer av trådar som inte intresserar mig heller, men jag begär inte att någon annan ska sortera bort dem åt mig, utan jag klickar förbi dem själv.

Ja, det händer att jag klickar på en tråd för att rubriken får mig att tro att den handlar om något annat än den gör. Men rubriksättning är ett utbrett och ofta diskuterat problem som berör alla sorters trådar. Själv klickar jag i stort sett aldrig på trådar (här eller på andra forum) med rubriker som "Hjälp" eller "Funderar på en sak" just eftersom det inte säger något om innehållet och jag kanske inte orkar öppna alla trådar som finns för att se om de är intressanta.

Så jag tycker också det vore bra om folk skrev tydligare rubriker till sina personliga trådar, så att man förstår att det är en sådan. Att inkludera sitt nick i rubriken är en bra början, då förstår man ju att tråden handlar om den personen och kan välja om man tror den är intressant att läsa om eller inte.

På samma sätt vore det bra om folk skrev tydligare rubriker till alla sina trådar, oavsett ämne.

Men det har vi tjatat om så länge jag har varit här och förmodligen långt dessförinnan, så jag har svårt att se att alla plötsligt skulle börja skriva exemplariska rubriker bara för att vi vill det!

Decorator
2012-12-03 00:36
#58

Ach!

Det var ingen dum ide med kodord som du föreslår!!

Då skulle jag förstå som inte är här så ofta att det är egen tråd. Tror att för er inbitna som känner igen varandra så vet ni. Men JojoMaja har rätt i om man inte är här så ofta så förstår man inte att det handlar om någon typ oändlig matdagbok…

Gnällande ja kanske men alla har ju rätt att tycka, det verkar vara rätt många som boostar sitt ego här i mycket lååångaa inlägg!

Denna dagen ett liv!

Aniara4
2012-12-03 00:56
#59

#58 Nu förstod jag inte riktigt vad du menade med att det är många som boostar sitt ego i långa inlägg. Vilka inlägg menar du, och på vilket sätt boostar de skribentens ego?

Jag ser inga exceptionellt långa inlägg jämfört med hur det brukar vara, men mina är väl rätt långa, Jojomajas likaså, och Fiana skrev ett långt.

Du får nog förklara lite tydligare vad du menar med just den meningen!

Jag kan också förtydliga att vad jag menade med att det är bra att skriva sitt nick i rubriken om det är en personlig tråd, för man ser ju under vem som har startat tråden och jag tycker i alla fall det blir tydligt om någon har startat en tråd om sig själv, oavsett om jag känner igen nicket eller inte.

yvonnel
2012-12-03 02:01
#60

#1

Väldigt många onödiga fyllnadsord i den här tråden. Ord som står ivägen för det esseniella innehållet som jag söker här. Vad är av intresse?

jansan
2012-12-03 07:21
#61

#55 & 58:

Jag gör båda sakerna, dvs skriver fakta OCH ger råd om vad som fungerar eller inte för mig!

Tycker du jag ska dela upp mina trådar istället?

Tycker du jag ska skriva mina fakta i en tråd och beskriva vad som funkar för mig i en annan tråd?

Beträffande längden på inläggen måste det väl vara upp till var och en!

Begriper inte varför du störs av det? Skriver själv långa "noveller" ibland för att få ur mig det jag vill ha sagt.

Tycker du jag inte ska få göra det?

Om jag själv klickar på en tråd som jag tror är intressant är ju inte beroende på hur långa inläggen är. Det som är intressant för mig är vad inläggen innehåller…inget annat.

Hehe…godmorgonGlad

Lothar
2012-12-03 07:36
#62

Eftersom det inte verkar finnas nån forumregel för att man får eller inte får ha personliga trådar, och möjligheten att ta bort personliga trådar från första sidan verkar vara  omöjligt…..

Valen som finns är då att vi som skriver personliga trådar slutar med det, eller att de som inte vill läsa personliga trådar lär sig söka efter det de vill läsa om.

Som nån sa finns det även för mig flera trådar som jag skyr som pesten, men jag väljer att bläddra förbi dessa, och det irriterar mig föga…

Att starta upp en egen tråd där början är skriven på en bra nivå, för att sedan börja beskylla Kifmedlemmar för att "egoboosta" "spamma" osv är inte så smart, håll allt på en lagom nivå utan pajkastning redan från början så ger det en bättre ton på svaren.

Vi vill väl alla samma sak, och strävar åt samma mål, så onödigt att reta sig på små saker, när det är krig i världen och folk svälter…..OCH ska man ifrågasätta nåt, som man naturligtvis har rätt till, återkommer jag till att man bör hålla inlägget på den nivå man själv vill att svarsinläggen ska vara på…

Fortsätter med min egna tråd, till det blir förbjudet…

Maria

Annons:
Effie
2012-12-03 11:09
#63

Apropå förslaget om kodord i titeln. Jag tittade i vänsterspalten, hela vägen ner till min egen tåt ett antal sidor ner (närmare bestämt sju), och hittade ett antal personliga trådar, med i princip dessa namn:

  • MimLan bokför
  • Knaster krymper
  • Kaisakavat U
  • Yvonnes tåt
  • Zondells tråd
  • Berndts tråd
  • Glitterfisk tar tio till
  • Effies tåt

Ett par var mer anonyma men tydligt personliga, tycker jag:

  • Mitt LCHF
  • Min sanslösa historia

Ett par fokuserade mer på målet, men känns ändå tydliga vad gäller innehållet:

  • 10,9,8,7…Nedräkning pågår
  • Nu ska de sista 6 bort

Jag ser inte problemet med att förstå att dessa är personliga trådar, men uppenbarligen finns det. Något förslag till åtgärd?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nyborjare08
2012-12-03 11:11
#64

Jag förstår faktiskt inte problemet.

Jag är inte så intresserad av personliga tåtar så jag hoppar över dem. Enkelt. Och så klickar jag på "äldre inlägg" för att gå bakåt och kolla vilka inlägg som är nya sen sist och vilka som verkar intressanta. Lätt som en plätt! Glad 

Varför måste man kräva att få allt serverat? Vad har hänt med förmågan att leta och sålla själv?

 

 

[Pandette]
2012-12-03 11:14
#65

Problemet är väl att de intressanta trådarna försvinner längre och längre bak eftersom de ointressanta bloggtrådarna uppdateras hela tiden.

Hur kommer det sig att man inte startar en blogg om man har det intresset?

nyborjare08
2012-12-03 11:20
#66

#65 Jammen då är det ju bara att bläddra vidare Glad (ser fortfarande inte problemet).

Om man vill att nåt ska dyka upp på första sidan så kan man ju alltid själv lägga till en liten kommentar i den tråden. Många skriver "Puffar" eller liknande. Helt ok det med Glad

 

 

Lothar
2012-12-03 11:42
#67

#65 jag har blogg, men har inte så många, eller rättare sagt inga LCHFvänner överhuvudtaget.

Därför valde jag att skriva en egen tråd här på Kif, där man hittar likasinnade (tack för att ni finns) som man kan byta erfarenheter med och få tips men framförallt kanske för att ni är så bra på att peppa….och att jag blir peppad av att läsa era framgångshistorier.

De vänner man har på sin vanliga blogg, är inte ett dugg LCHFintresserade, vilket jag inte har problem med, men de är ju fruktansvärt dåliga på att peppa…Flört

Men visst ni som hellre läser min blogg istället för min tråd får gärna komma på besök i min blogg, och stannar ni är det ju en bonus förstås Skrattandeoch då kanske jag kan lägga ner min tråd…

välkomna ni som gillar personliga trådar, ni andra dyker väl inte upp antar jag, om inte nyfkenheten tar överhand…..

www.bulleblomster.blogg.se/lchf

Effie
2012-12-03 12:48
#68

På de sju första sidorna (med 15 trådar på varje) hittade jag ett dussin personliga trådar totalt, och ungefär jämnt fördelat. Jag kan ha missat några, men jag förstår fortfarande inte att de skulle skymma allt annat. Eller är jag så blind att jag inte ser alla dessa "bloggar"?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nyborjare08
2012-12-03 12:57
#69

#68 Precis! Gör vi inte en höna av en fjäder här? (i tråden alltså)

 

 

Annons:
Jennix
2012-12-04 16:49
#70

Detta är väl inget nytt, utan folk har haft personliga trådar i många år, så länge jag kan minnas. Sajten är som den är, vill man ha enbart fakta så kan man väl Googla eller söka på de mängder forum som finns, där det står fakta och undersökningar m.m.?

Forumet har alltid varit inriktat på personers erfarenheter och upplevelser, för att man tydligare ska kunna hjälpa och ge råd till individen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[AntoniautanX]
2012-12-06 14:20
#71

Med tanke på att 50 personer har gillat TS inlägg, så finns det ett missnöje med alla personliga trådar. Det är ju så att om en(1) person uttrycker sitt missnöje, så är det 10 till som tycker likadant men säger inget.

Då bör moderatorerna sätta sig ner (bildligt talat) och försöka komma på en lösning.

Att ha ett sidospår för blog och egna trådar vore väl det närmaste en lösning?.

Lilltilda
2012-12-06 15:12
#72

#71
18055 medlemmar på Kif just nu. 50 av dem har klickat "bra inlägg". Även om man skulle ta 50 ggr 10 så är det fortfarande bara 500 av 18055 medlemmar… Väldigt många är nog neutralt inställda till det hela. Det som inte går att få fram är HUR många som tycker "bu" eller "bä" och hur många som skiter fullständigt i vilket.

FAST jag tycker också som dig att det vore praktiskt med ett sidospår för oss som har egna trådar. Det försämrar ju inget iaf

~God loves you, and I´m trying! ~

[AntoniautanX]
2012-12-06 15:23
#73

Lilltilda, 18055 medlemmar……….låter bra. Men hur många har inte dubbla medlemskap? Eller trippla?

Ta t ex en person som besöker forat nån gång då och då……..och glömmer sina användaruppgifter däremellan. Skapar då nya, och räknas som ny medlem.

För inte finns det väl en funktion som tar bort medlemmar som inte varit aktiva i xxx antal år?

Så där rök den matematikenFlört

Röstar JA för ett sidospår, med egna uppdateringar och "nya inlägg"

[AntoniautanX]
2012-12-06 15:33
#74

Om man ser sig runt så har de flesta inga klick på Bra inlägg, och max 10 i de flesta inlägg. Därför bör man nog ta till sig kritiken i det här fallet. 50 klick är en ökning med flera hundra procent.

Aniara4
2012-12-06 15:45
#75

Men jag förstår fortfarande inte hur ni menar att man rent tekniskt skulle åstadkomma detta "sidospår". De trådar som det skrivits nya inlägg i kommer upp under "senaste inlägg", oavsett vilken grupp de ligger i från början. Det ÄR redan så, som ju konstaterats tidigare, att dessa trådar ligger (eller bör ligga) i gruppen "Medlemmar". Att skapa en annan grupp löser ju inte problemet.

Och jag förstår fortfarande inte heller varför en del tycker det är så svårt och jobbigt att klicka 1-3 gånger för att få fram fler trådar med ämnen de tycker är mer intressanta. Så gör jag när trådarna på förstasidan inte tilltalar mig.

Och som Effie påpekar i #63 är det redan i de allra flesta fall enkelt att se på rubriken att det rör sig om en personlig tråd.

En typ av tråd som vi, som sagt, haft ända sen början, och dessutom uppmanar nybörjare att starta för att samla allt om en person på samma ställe.

[AntoniautanX]
2012-12-06 15:59
#76

Aniara4, du och många med dig, förstår inte hur det kan vara jobbigt att behöva klick sig förbi alla egentrådar. Men tydligen, så finns det människor som finner det irriterande. Det spelar ingen roll hur ofta du, och andra, förklarar att man kan klicka sig vidare och på så vis hitta något intressant. Det är nog inte det som är det störande momentet.

Annons:
MimLan
2012-12-06 16:14
#77

#76 Det verkar heller inte spela någon roll att KiF inte har något med koden att göra för er? Det faktumet förändras inte.

Aniara4
2012-12-06 16:15
#78

#76 Ok, en del tycker det är jättejobbigt att klicka till nästa sida för att se vilka trådar som ligger där. Du, TS, och tydligen några till, tycker det är jobbigt att de personliga trådarna öht existerar.

Vad föreslår du för lösning då?

kaisakavat
2012-12-06 16:50
#79

Ingen hemlighet precis att jag har egen tråd och alltså tar plats i forumet. Ingen hemlighet heller att jag är kritisk till TS och somliga andras attityder i den här diskussionen.

Men tataaaaaaaaaaaa!!! Jag är en av dem som inledningsvis klickade 'bra inlägg' när jag läst trådstarten.

Eftersom jag tycker saken gott kan diskuteras.

Att ha klickat 'bra inlägg' efter TS betyder alltså inte att man håller med i alla delar, eller att man håller med i det som sen skrivits. Hur de 50 'gillaklicken' ska tolkas är väl minst sagt oklart.

Om att forumet har 18000 medlemmar. Hm.. må vara kul, men de allra flesta av dessa är ju inaktiva. Tror jag, med tanke på den låga nivån av aktivitet här numera, jmf med förut när medlemsantalet var mycket lägre, men då nya trådar och kommentarer smattrade in men en himla hastighet och - som nämnts av flera ovan - man fick leta flera sidklickningar ner i listan bara för att kolla senaste timmarnas aktuella trådar. Då fanns inte heller rutan tll höger där vi nu får info när saker hänt i de trådar där vi deltar. Forumets vitalitet var så sprudlande då, att en lördagkväll hemma vid datorn var jämförbar med vilken fest som helst.

Bland annat i perspektivet av detta håller jag helt med Aniara, Fiana, m fl - hur jobbigt kan det vara att hoppa över de personliga trådarna?

Med bra trådrubriker/viss systematik kommer man långt.

Men inte heller jag är främmande för en förändring som spaltar upp det hela tydligare. Oklart bara hur..

Lisabet
2012-12-06 19:23
#80

När jag först såg trådstarten, innan diskussionen kom igång, tyckte jag ämnet var lite konstigt, för iFokus är ju byggt så, att "Senaste inlägg" är just det, de senaste inläggen i alla grupperna, så som flera har sagt.

Vill man inte ha det så, så får man vända sig till iFokus support och be om en ändring. Om den kommer att genomföras har jag ingen aning om, men man kan ju alltid fråga.

Det andra alternativet är att folk slutar skriva - och hur bra blir det? Ett dött forum behöver ingen. Vem skulle avgöra vad som skulle få skrivas? Hur tänker man där?

Detta är Margaretas forum, hon har angett reglerna. Tycker man inte om dem, så får man starta ett eget forum, eller hitta ett annat.

Ganska enkelt, faktiskt.

odezza
2012-12-06 20:12
#81

#71 skrivet av AntoniautanX

Sajtvärden Margareta, eller vi som är Medarbetare (moderatorer) kan inte ändra det tekniska för hur iFokus fungerar. Vi kan rent tekniskt inte skapa ett sidospår för personliga trådar, som inte hamnar högst upp när någon gör ett inlägg.

Som jag skrev i #45:

Kommentar #32 skrivet av ErikSvensson placerar sakfrågan där den hör hemma!

"still lost in space and time"

[AntoniautanX]
2012-12-06 21:44
#82

#79 kaisakavat. Jag tror att de flesta läser klart ett inlägg och därmed samtycker, om de klickar på Bra inlägg. Eller menar du att de klickar lite på måfå? Typ att som du, håller med delvis, men klickar på Bra inlägg ändå? Bara för att göra det liksom? Nja, skulle inte tro det. I så fall skulle alla trådar vara fulla av Bra inlägg-markeringar. Och det är de inte.

kaisakavat
2012-12-06 22:18
#83

#82  Nej, så menar jag inte.

Varken jag eller ngn annan som gjort liknande och sen skrivit om det, har klickat 'på måfå'. Det är dina ord, din tolkning.

Annons:
yvonnel
2012-12-06 23:17
#84

Kunde ju gärna finnas en inte-så-bra knapp också, eller?

Decorator
2012-12-06 23:30
#85

Det verkar som diskussionen är uppdelad efter tycke och smak vad man finner intressant. Det går uppenbarligen inte att lösa det mer tekniskt.. Matdagböcker kommer vara dom som uppdateras oftast och därmed finnas överst flest gånger.. Kunde det inte finnas en tråk knapp också?

Denna dagen ett liv!

Lisabet
2012-12-07 09:17
#86

Nej, ingen tråk-knapp - vi ska inte ha mer mobbning.

Adur
2012-12-07 09:29
#87

Själv stör jag mig inte det minsta på de personliga trådarna, även om jag inte följer dem regelbundet. Och många uppskattar dem säkerligen. Eftersom det inte går att göra en automatisk bortsortering av trådar som eventuellt kan uppfattas som trista av somliga medlemmar, ser jag tre tänkbara lösningar: * Behålla nuvarande funktion, dvs senaste tråd hamnar överst oavsett innehåll, och man får fortsätta bläddra bland trådarna. * Lägga personliga trådar i en särskild kategori som inte syns i den vanliga inläggslistan. * Införa möjligheten att "dölja tråd" så att den läsare som vill slippa se en viss tråd aktivt kan klicka bort den från inläggslistan en gång för alla.

[Marja-Liisa]
2012-12-07 09:43
#88

Jag stör mig inte på de personliga trådarne, ngn gång läser jag dom, någon gång inte. Jag stör mig mera på medlemmar som mest trollar och försöker gräva alllt negativt som de bara kan av ett för oss många så hälsosamt sätt att äta.

odezza
2012-12-07 10:26
#89

#87 skrivet av Adur

Ditt andra och tredje förslag är också något som måste lösas av ifokus-teknikerna, vi kan inte lösa det själva här på kif.

"still lost in space and time"

Adur
2012-12-07 10:44
#90

#89 Självklart krävs det en teknisk ändring. Och frågan är hur pigga iFokus-nissarna är på det. Men eftersom det finns en bokmärk-funktion på varje tråd, är det kanske inte extremt avancerat att klämma in en motsvarande dölj-funktion. Det förutsätter förstås att man måste gå in separat på varje tråd som man tycker är ointressant, och klicka bort den. Men då är man ju av med den i fortsättningen.

Annons:
odezza
2012-12-07 10:50
#91

#90 ja, det låter ju rätt smidigt…

"still lost in space and time"

wooster
2012-12-07 13:22
#92

För min del handlar det inte om att det är "jättejobbigt" att bläddra bland trådar. Inte heller har jag något emot de personliga trådarna.

Det jag gillade med KiF förut (för några år sedan) var att här nästan alltid pågick intressanta diskussioner, och att det var roligt att titta in här lite då och då, ibland flera gånger om dagen. De livligaste samtalen hamnade hela tiden överst, så det fanns inget behov av att leta efter dem. En tråd som jag var tvungen att leta efter hade så klart somnat; det var därför jag var tvungen att leta för att hitta den.

Jag använder inte KiF för att skaffa information, till det finns det andra ställen som är mycket bättre. Alltså är sökfunktionen inte intressant för mig. Jag är intresserad av levande samtal med levande människor i nutid.

Det händer att jag läser igenom personliga trådar, och insprängt bland matdagbok och hektoräknande finns ju diskussioner! Men om man aldrig har varit här eller inte är här så ofta så är det omöjligt att veta att det händer något spännande i inlägg 127-135 i "Min tråd nr. 75" (obs: påhittat exempel).

Nuförtiden när jag tittar in på KiF så ser jag nästan bara en massa varianter av "Min tråd", och jag drar då den logiska slutsatsen att det är det enda som händer här. Jag börjar inte leta bakåt bland trådarna för att försöka hitta något annat, eftersom det uppenbarligen inte händer så mycket annat här längre. Det beror inte på lättja, och resultatet blir att jag gör något annat än att tillbringa min tid på KiF.

Jag personligen lider inte särskilt av att KiF blivit nästan meningslöst för mig. Men jag undrar ändå om det finns något sätt att liva upp stället igen? Flera bra förslag finns längre upp i den här tråden. Ett till förslag är att ni som skriver långa personliga trådar kanske skulle kunna plocka ut någon rafflande sakfråga ur den personliga tråden, och göra en egen tråd av den, med en tydlig rubrik. Då skulle fler än era närmaste följeslagare kunna vara med och diskutera!

joly
2012-12-07 13:54
#93

# 92

Håller med om vartenda ord du skriver. Jag tycker inte heller att det är jättejobbigt att klicka mig bakåt bland trådarna, men känslan man får när man kommer in här är att det inte händer särskilt mycket längre (förutom i "Min tråd"-trådarna som inte intresserar mig personligen). Kanske är alla ämnen redan ventilerade? Obestämd

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Decorator
2012-12-07 15:43
#94

92 wooster

Du har i mina ögon gjort det bästa sammandraget och konstruktiva lösningen på hela frågeställningen!!

Underbart som du skriver om det kunde komma fram lite rafflande sakfrågor ur dom långa personliga trådarna!

Denna dagen ett liv!

[AntoniautanX]
2012-12-07 16:07
#95

#90, låter som den bästa lösningen hittills. Verkar genomförbar och enkel att använda av dem som vill slippa visssa trådar.

[fass]
2012-12-07 19:19
#96

#87 Adur: Mycket bra förslag tycker jag!

Ganska likt som det är på facebook då, där man också kan dölja de avlägsna vänner som uppdaterar många gånger per dag och på så vis lägger sig framför mångfalden av inlägg.

yvonnel
2012-12-08 01:26
#97

#96

Där var det nog något jag behövde lära mig knepet om på Fb, hur gör man det?

Annons:
[fass]
2012-12-08 09:55
#98

#97: Det finns ett kryss till höger om inlägget . När du lägger muspekaren  när kommer bl.a alternativet "dölj allt från xx" upp. Ett annat alternativ är att lägga vänner i olika grupper som man sedan kan välja att klicka på.

[Marja-Liisa]
2012-12-08 12:05
#99

Jag är en av dom som tycker att Kif är bra som det är. Om det inte finns längre intressanta diskussioner kan man väl inte skylla de personliga trådar för. Det är klart att forumet har ändrats under resans gång (jag har varit med från 2008), nu finns det ju så mycket böcker och bloggar så att information om LCHF finns lätt att få överallt.

För mig är Kif ett forum mest för att dela med sina personliga erfarenheter och få svar för egna frågor och funderingar och där har de personliga trådarna en naturlig plats.

yvonnel
2012-12-08 16:40
#100

#98

Tack för hjälpen!

[AntoniautanX]
2013-01-26 21:06
#101

putt

gun92884
2013-01-26 23:13
#102

Visst kan man bläddra bort trådar men det blir tradigt i längden och man tittar in mer och mer sällan.

Vore väldigt bra om det gick att få till ett annat system för alla dessa dagböcker … för det är de ju ialla fall. Nu är ju inte alla dagböcker ointressanta - det finns ju publicerade dagböcker i världslitteraturen Skrattande men visst finns det väl en hel del här som gör att gäspmusklerna aktiveras för många.

Problemet är nog inte med de som har varit medlemmar i många år, för de vet hur systemet fungerar och klickar snabbt bakåt för att se om något matnyttigt finns - no pun intended … problemet är för de som är nya och osäkra och inte hittar något meat on the bones, så att säga, och ger upp.

Aniara4
2013-01-26 23:30
#103

#101 För att…?

För att den här tråden var så trevlig och lockade fram det bästa i KiF så att vi bara måste få upp den igen?

yvonnel
2013-01-27 16:20
#104

#103 Aniara4

Alldeles precis rätt att jag tänkte trevliga tankar om den här tråden!!!

Apropå tankar, visst är det väl bra att vi delar med oss både vad vi tänker och vad vi undrar över?

Att vi har en gensam bas i LCHF är ju bara en bonus, det var ju "så vi hittade varandra". Jag har nog bara varit med ca 4 år - började lite längre tillbaka att kolla in på Annikas blogg.

Tycker att det är genomgående trevligt även på ett socialt sätt att vara något lite igenkänd att lite få höra till, att bli informerad eller t.o.m. tillrättavisad om man skriver något som är helt fel eller att man frågar om saker, alltid finns det någon som kan svaret eller kan hänvisa.

Både recept och andra faktarubriker/rum finns ju i vänstermarginalen.

Annons:
Aniara4
2013-01-27 22:24
#105

Nu förstår jag inte riktigt. Är yvonnel och AntoniautanX samma person?

För jag undrade vad det var som fick AntoniautanX att dra upp just den här tråden igen. Vem kan rimligtvis ha saknat den?

yvonnel
2013-01-28 16:14
#106

#105 Aniara4

Det förstår kanske nästan inte jag heller, men jag är bara jag. Men apropå det, så har jag faktiskt läst igenom tråden igen bara för det, puffen alltså.

Bitvis så häpnar jag och undrar vilken nivå somliga vill bli bemötta på - inte bara här utan även i övriga livet. Det är ju en del uttalanden i denna tråd som får mig att undra hur djup just den depressionen egentligen är.

Annars så har inte jag heller precis saknat tråden här.

AntoniaUtanX
2013-01-30 16:47
#107

Gick ur som medlem, men går in igen bara för att meddela att jag och yvonnel är INTE samma person. Hur man nu kan få det till det, fattar jag inte.

Aniara4, du undrar varför jag drog upp den här tråden. Vad tror du?? Om du tänker efter.

Ser att du följer de personliga trådarna, så din kommentar förvånar mig inte.

yvonnel
2013-01-30 17:51
#108

#107 AntoniaUtanX

Så synd att du inte vill vara kvar, det är annars min uppfattning att du har både bra åsikter och trevligt språk. Hoppas bara att du inte tycker att det är jag som är för hemsk att bli jämförd med.

AntoniaUtanX
2013-01-30 18:05
#109

yvonnel, tack för det och detsamma.

Och nej, det är absolut inte för hemskt, du é helt OK, hahaha

Jag känner bara att jag har "tröttnat" lite. Jag saknar många som var här förut, t ex MikaelJ och Pasi. Väldigt intressanta och kunniga, tycker jag.

Jag menar verkligen inte att det är tråkigt nu, men jag blir liiiiiite trött på alla egentrådar med matböcker som liknar varandra väldigt mycket.

Samt lite av "klubben för inbördes beundran".

Men jag kan nog inte låta bli att läsa ändå, för det är dock många intressanta trådar ändå……

Aniara4
2013-01-31 10:21
#110

#107 Jag blev förvirrad eftersom yvonnel svarade på mitt inlägg som var riktat till antoniautanx. Jag förstår inte hur det skulle ha att göra med om jag läser personliga trådar eller inte? Det gör jag f.ö. inte, med ett eller två undantag, så var du har sett det övergår mitt förstånd. Jag tolkar det som att du försöker skapa en "vi och dom"-känsla och bestämma att jag tillhör "andra sidan" och därför bara är dum i största allmänhet.

Jag frågade varför du drog upp tråden eftersom du bara drog upp den med ett "putt" utan närmare förklaring, vill du inte svara på hur du tänkte får du väl vara hemlighetsfull då. Jag har ingen lust att leka gissningslekar.

Jag gjorde flera försök i den här tråden att bortse från den otrevliga tonen och diskutera sakfrågan, men det var inte särskilt många som nappade. Du och flera andra ville hellre diskutera andra medlemmar och huruvida dessa var dumma eller inte när de inte tyckte som du/ni. Det kändes inte särskilt konstruktivt. Men visst, jag kan göra ett försök till och se om någon svarar på det här:

1) När nya medlemmar startar en ny tråd för varje fråga de har brukar vi rekommendera dem att samla alla sina frågor tillsammans med en presentation av sig själva och sina förutsättningar i en personlig tråd. Är denna rekommendation något som många tycker att vi ska sluta med, coh hur ska vi i så fall fatta ett demokratiskt beslut om det?

2) Hur vill ni som tycker mycket illa om personliga trådar att frågan ska lösas rent tekniskt? Jag upprepar att de personliga trådarna redan ligger i en egen grupp, och att strukturen på iFokus är sådan att uppdaterade trådar i alla grupper hamnar i gruppen "Senaste inlägg". Vill ni att iFokus gör om sin struktur? Ska det vara möjligt för varje enskild medlem att välja vilka grupper som inte ska vara inkluderade i "senaste inlägg"? Det kan ju vara så att man inte gillar recept, eller inte vill läsa om olika sjukdomar osv. Eller är det enklare att i så fall skippa "senaste inlägg" och gå direkt till de grupper man är intresserad av?

AntoniaUtanX
2013-01-31 15:25
#111

Jag försöker verkligen inte skapa något vi/dom. Vad är det för dumheter. Jag vill helt enkelt att det ska komma en lösning på hur man slipper egentrådarna i #senaste inläggen". Skulle gärna vilja ha en egen kategori för dom, som jag kan välja bort.

Jag sitter ofta och läser på mobilen, och finner det ytterst irriterande med alla egos som senaste inlägg. Ibland så har tråden en intressant rubrik, och efter att ha tragglat mig igenom ett antal inlägg, så finner jag att det är ännu en matdagbok…suck.

Har inte hittat Home och End i mobilen, kanske någon annan som vet hur jag ska göra för att komma till senaste inlägget utan att behöva scrolla hela vägen??

Aniara4, så klart har ditt gillande med att göra om du läser personliga trådar eller inte. Citerar dig från en av dom personliga trådarna…

"Hej i nya tråden! Jadå, jag läser allt du skriver, jag orkar bara inte svara så ofta."

Annons:
Aniara4
2013-01-31 15:42
#112

#111 Ja, där har du undantaget jag nämner i #110. Jag läser mycket riktigt Kaisakavats tråd, och du också tydligen. Nyligen skrev jag även lite i MimLans tråd. Men som sagt var det inte därför jag frågade varför du drog upp tråden, utan för att jag undrade varför du drog upp tråden, när den hade sjunkit i barmhärtig glömska.

Vad bra att du kommenterade sakfrågan också. Men du har fortfarande inte kommenterat den här delen av #110:

"Jag upprepar att de personliga trådarna redan ligger i en egen grupp, och att strukturen på iFokus är sådan att uppdaterade trådar i alla grupper hamnar i gruppen "Senaste inlägg". Vill ni att iFokus gör om sin struktur? Ska det vara möjligt för varje enskild medlem att välja vilka grupper som inte ska vara inkluderade i "senaste inlägg"?"

Om syftet med att dra upp tråden igen (nu gissar jag förstås hejvilt) är att få fram en lösning på det som vissa upplever som ett problem, så vore det bra om ni som upplever det som ett problem kunde säga lite mer konkret vad det är som borde ändras!

Elfdance
2013-01-31 15:42
#113

Men nu är det ju så att iFokus måste göra en sådan ändring. Ni som inte gillar trådarna, har ni mailat dem (iFokus)?

…annars skapar ni ju bara dålig stämning här genom att störa er så mycket på något som antagligen inte går att göra något åt. Istället för att sura ifred vilket inte skulle påverka andra måste vissa (#111 till exempel) tydligen smutskasta andra genom att kalla de med egna trådar för "egos".

Tillåt mig att småle!

AntoniaUtanX
2013-01-31 15:55
#114

Elfdance, "egos" är inte en smutskastning…bara ett adjektiv.

Aniara4
2013-01-31 16:24
#115

Ja, precis. Det är ju inte som att en sån här tråd ens KAN åstadkomma någon förändring i forumets struktur, om man vill ha en sån. Skicka synpunkter och förslag på ändringar till ledningen för iFokus istället.

Såvida inte syftet är att försöka förmå andra medlemmar att inte starta en viss sorts trådar för att man själv inte gillar dem, genom att beskriva dem i nedsättande termer. I så fall blir ju frågan snarare vem som ska bestämma vad andra får eller inte får skriva om.

[Petronella Pip]
2013-01-31 16:41
#116

hrm egos är väl inget adjektiv utan ett substantiv, och ett rätt så otrevligt klingande sådant dessutom. Tungan ute

AntoniaUtanX
2013-01-31 16:49
#117

Bah!! Hur orkar ni tjaffsa?? Märka ord och andra barnsligheter.

Såklart ska alla få skriva vad de vill om det inte är kränkande eller på något annat sätt nedvärderande.

MEN så finns några här som vill slippa egen/ego-trådarna…..schysst om vi också får göra våran röst hörd utan att bli påhoppade. Tack så mycket!!!

Aniara4
2013-01-31 17:38
#118

#117 Om vi återgår till ämnet då och slutar recensera andra skribenter.

Är det så att du vill:

A) Ändra strukturen på iFokus så att vissa grupper (oklart hur man ska bestämma vilka, det har du fortfarande inget svar på) inte syns i Senaste inlägg?

Om ja, maila supporten eller ledningen för iFokus.

B) Förbjuda medlemmar att skriva en typ av trådar som du personligen inte finner nöje i att läsa?

Om ja, hur föreslår du att vi ska komma fram till ett demokratiskt beslut om vilka trådar som får skrivas och inte?

Annons:
[Petronella Pip]
2013-01-31 17:44
#119

# 117 Märka ord. Du skrev att egos inte var smutskastning utan bara ett adjektiv. Oavsett ordklass är det smutskastning.

Elfdance
2013-01-31 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Måste ibland påminna mig själv om denna bild, kanske dags för fler att tänka på? ;P

Sedan kan ni väl ni som stör er maila iFokus, det är ju ett bra förslag att kunna markera trådar som ointressanta. Det är däremot inte bra eller trevligt att gå på människor som inte har gjort er något! Det är ingen kränkning att medlemmar skriver egna trådar. Det är att nyttja forumet.

Rasken90
2013-01-31 18:02
#121

Nu har jag skumläst denna tråden ett tag, och som ny medlem tycker jag det är kul att även kunna läsa de andras "bloggar" som ni kallar det . Själv kallar jag det en tråd, visst det kan vara en personlig tråd och väldigt intressant och ha mycket info om vad man kan äta. Även recept tips kan finnas i inläggen, och vill man nu inte läsa detta så är det ju väldigt enkelt att hoppa över dessa.

Det finns ju faktiskt en fin funktion på de flesta webbläsare och även här inne på forumet som heter bokmärken, hur många är flitiga nog att bokmärka de trådar de tycker är relevanta för sig själva och för att söka info i?

Det går säkert att lösa på ett enkelt sätt när du skapar tråden att det finns 2 radio buttons där man antingen väljer personlig tråd eller allmän tråd. Sedan placeras de trådarna inne på en sub för personliga trådar eller för allmänna trådar och som samtidigt uppdaterar i realtid när de kommit ett nytt inlägg..

SPAM som de flesta vet är att en person skickar samma meddelande om om och om igen! Sådant tycker jag heller inte om.

Men som sagt det går att lösa, och nu är det ju upp till var och en att läsa vad de vill och vart de vill!

Oavsett vilken stil av LCHF man kör :-)

Det är bara mina åsikter i diskussionen :-)

AntoniaUtanX
2013-01-31 18:04
#122

Det är skillnad på att "välja bort" och "förbjuda".

Men vill man missförstå, så gör man det.

Aniara4
2013-01-31 23:29
#123

#122 Ja, det är det, om vi nu ska diskutera ordbetydelser igen. Jag väljer bort att läsa de trådar jag inte är intresserad av. Men det verkar inte räcka för dig?

Så vill du:

A) Att iFokus ska ändra forumets struktur så att man kan välja bort att se en av grupperna i "Senaste inlägg",

eller

B) Att den typ av trådar som inte intresserar dig inte ska skrivas, så länge strukturen nu ser ut som den gör?

AntoniaUtanX
2013-02-01 16:39
#124

Aniara4, läs mina och andras inlägg sedan tidigare, så får du ett hum om hur vi skulle vilja ha det.

A, Ja, det vore väldigt önskvärt.

B, Har du svårt med att tolka det som skrivs?? Varken jag eller någon annan har velat förbjuda något som någon vill skriva.

Aniara4
2013-02-01 18:15
#125

Ok. Men det är ju ingenting vi kan åstadkomma i en lokal diskussionstråd på kolhydrater.ifokus. Har du mailat supporten eller ledningen för iFokus med dina förslag?

Annons:
AntoniaUtanX
2013-02-01 18:21
#126

Jadå, det har jag gjort.

Och jag hoppas att de hundratal som har "Gillat" tråden har gjort detsamma.

[Petronella Pip]
2013-02-01 18:25
#127

# 121undrar lite över att du skriver" "bloggar" som ni kallar det . Själv kallar jag det en tråd." Vilka ni? Det är väl närapå bara TS som skrivit bloggar medan alla andra (med något undantag) kallar det tråd precis som du gör Flört

kaisakavat
2013-02-01 18:29
#128

#126 Så bra att du mailat supporten. iFokus-supporten är jättebra, de svarar alltid och kan de tillmötesgå så gör de det.

Vad har du fått för svar?

Vad har alla andra som mailat dem fått för svar?

Vore jättekul om ni berättade här i tråden.

AntoniaUtanX
2013-02-01 18:31
#129

Inget svar hittills, tyvärr.

Men det har bara gått 3 dagar.

kaisakavat
2013-02-01 18:39
#130

Ahaa.. Ja, bättre sent än aldrig förstås.

Vet du om nån annan fått nåt svar?

AntoniaUtanX
2013-02-01 18:53
#131

Nej, vet inte ens om någon annan har gjort en förfrågan.

Skulle vara intressant och höra om TS har lagt in en motion. Och om hon har fått svar.

kaisakavat
2013-02-01 19:00
#132

Ja, visst skulle det.

Vi får ge oss till tåls.

Annons:
[Petronella Pip]
2013-02-01 19:09
#133

Kanske går fortare om man lägger en tråd om det  i supportgruppen eller vad man ska kalla det? Då ser fler det och kan stödja förslaget där?

glitterfisk
2013-02-01 19:51
#134

Oj! Ganska längesedan jag var här, loggade in nu och hittade denna tråd, började läsa. Så tråkigt. När jag skrivit i min tråd har det haft tre syften: dagbok för mig själv att gå tillbaka till, bolla mina tankar och frågor med andra samt viktigast, försöka inspirera och uppmuntra andra genom att bjuda på mig själv. Har det tolkats som egobostar på offentlig plats ber jag så mycket om ursäkt. Och känner mig lite ledsen…

[Petronella Pip]
2013-02-01 20:10
#135

Tycker inte du ska ta det så alls! Givetvis måste det vara så att det är läsarens ansvar att välja de trådar man är intresserad av. Härinne liksom på alla andra ställen. Men tyvärr är det så i dag att somliga vill ha allt serverat för sig. Minimalt med insats från sin egen sida.  Man ser t.ex. ofta folk fråga om saker som det tar fem sekunder att googla fram själv men man föredrar att rulla tummarna medan andra får jobba åt en istället. Sorgligt men sant.

Angelfish
2013-05-04 14:03
#136
Jojomaja
2013-05-04 14:07
#137

Jag har nog ändrat mig delvis avseende mina tidigare tankar om tåtar och trådar. Alla kan ju byta ståndpunkt … Men jag tycker fortfarande att det kan vara svårt att hitta här, men jag kan leva med det. 😃

Mozzarellan
2013-05-04 18:17
#138

# 137, Bra där… Tänkte faktiskt på denna tråden häromdagen och hur jag upplevde att du ändrat dig. Du skriver så roande och underhållande i dina inlägg så fortsätt som sista "veckan" samt att de är av intresse

yvonnel
2013-05-31 16:20
#139

#134 Glitterfish

Jag gillar att läsa dina tankar och inlägg hos andra och ibland tror jag att en och annan gillar att läsa vad jag upplever eller tänker på.

😎

Visst är väl det basen i hela detta Focus - att se saker från olika håll?

Annons:
Pussgurkan
2013-06-01 00:54
#140

Oj, vilken tråd. Jag ramlade över denna ikväll och har läst nästan allt. Jag tillhör en av dem som har en personlig tråd - varför?? Jo, JAG känner mig ensam om detta med lchf och pga tidigare erfarenheter i livet så har jag svårt att släppa in människor i mitt liv och lita på dem -> just DÄRFÖR har jag en personlig tråd här. Och jag tror att det finns många andra som äter lchf pga hälsoskäl - att de är sjuka, ensamma och vill kunna skriva hur de har det. För mig känns det bra att (anonymt) kunna skriva om mitt lchf-ande, mina motgångar och även om den delen av mitt liv som är tufft och som gör att jag lätt tröstäter. Jag tycker det är sååå skönt när någon som inte känner mig ändå tar sig tid att läsa och skriva en kommentar till mig. Jag såg att TS fått 80någonting "bra inlägg" så nu känns det inte så bra längre.

[Petronella Pip]
2013-06-01 08:13
#141

80-nånting bra inlägg? Bara 7 på huvudinlägget, övriga gillanden gäller ju TS sätt att bemöta kritiken och det tolkar inte jag som att man gillar huvudfrågan? Och sen är vi ju många tusen här så även 80-nåt vore en fis i rymden! 

Edit: men så märkligt! Först såg jag bara två "bra inlägg" sen skrollade jag upp för att kontrollera siffran så jag skrev rätt och då var det 7, men NU är det över 80! Har aldrig tidigare märkt att det ändrat sig!!

Men som sagt… 87 av 18 000 eller vad det är är ändå rätt försumbart! VIssa dagar kan man vara hjärtligt trött på en grej, en annan dag bryr man sig inte… de som inte har nån lust att utgjuta sig kan ju tycka att det är jobbigt att läsa andras utgjutande, vi får iaf vara glada att inte alla 18 000 har behovet. DET kanske hade varit lite jobbigt 😉

LUAL
2013-06-01 08:23
#142

#140, som jag tolkar det så var det inte detta med personlig tråd som Jojomaja egentligen hade en synpunkt på utan mer på hur själva sidan är uppbyggd. Lite av "ser inte skogen på grund av alla träd"-känslan.
Jag tycker absolut du ska fortsätta att skriva om dina motgångar för att få hjälp i din process till en bättre hälsa. Den mentala biten betyder ju också en hel del och genom att att du skriver om dina motgångar så finns det flera som kan bli hjälpta i sin egen process eftersom vi alla kan ta del av de svar som du får.

Effie
2013-06-01 14:16
#143

Ja, jag vet inte varför ett antal personer klickade i "bra inlägg". Det kan ju vara för att man tycker att det är bra att frågan tas upp till diskussion. Men jag vill inte spekulera.

Även trådskaparen har ju ändrat åsikt under tidens gång.

Själv har jag en egen tåt, som jag skriver i ibland. För mig är det ju litegrann ett sätt att umgås med personer jag inte träffar. Och ventilera idéer, och utbyta erfarenheter. Jag tror inte att någon misstar sig på att det är min lilla privata tåt, som kan handla om allt möjligt som råkar komma i min väg 🙂. Men visst kan den innehålla en del av allmänt intresse också - det beror ju helt på vad vi råkar komma in på i diskussionen. Och ju fler som diskuterar, desto roligare.

Jag vet inte om det blivit något konkret resultat av den här tråden, om någon kontaktat iFokus och lämnat några förslag. För mig är det inget problem med personliga trådar, så jag har inte engagerat mig. Möjligen har en del slutat skriva i sina personliga trådar, och det tycker jag är tråkigt, för jag ser KiF som ett ställe att umgås på, och utbyta erfarenheter, utan att nödvändigtvis ha en speciell tråd för varje specifikt ämne.

Och finns det något ämne som inte någon gång tagits upp på KiF? 🙂Oavsett om det rör hälsa, mat, vikt eller inte?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: