Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Imovaneberoende, hur sluta?

2012-11-19 22:48 #0 av: konichiwa

Jag vaknade 4 i morse och kunde inte somna om. Av någon anledning så får jag ibland en väldig energi såna dagar. Av ilska tror jag ;-) Fick mycket gjort i dag i alla fall tills jag somnade utmattad en timme. Nu blir det svårt att somna ikväll pga den tuppluren.

Den 4:e december ska jag till doktorn och den här gången ska vi ta itu med mitt sömnmedelsberoende.

Jag har tagit imovane (typ) i 12 år. Varit uppe i över dubbel tillåten dos under en tid, trappat ner och varit helt utan några dagar. provat allt annat och ingenting fungerar. Efter några dagar är jag så slut av sömnbrist att jag börjar igen.

Nu har jag läst på och förstått att det måste få ta lång tid. Mellan 6 månader och ett år.

Det svåra är hur det ska gå till att ta bort lagom stora (små) bitar från tabletten. Den enda delbara är full dos och den går att dela i två.

Det enda som skulle kunna fungera som jag kan fundera ut är att pulvrisera tabletten och sen väga upp. Få in den aktuella mängden i en slags kapsel och svälja den. Imovane smakar så ubervidrigt att det inte går att äta som den är när den är i bitar.

Var får man tag på tomma kapslar?

Kanske kan doktorn hjälpa mig med det här men jag tror det inte. Han kör efter iden: ta halva dosen en vecka och sluta sen. Bläh.

Men jag måste börja någonstans och det är han som är min 'langare'.

Någon som har gått igenom det här och har något tips?

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-19 22:55 #1 av: Zepp

Det finns tablettkrossare på apoteken, och någon sorts överdrag med.

http://www.hjalpmedel.se/tablettkrossare

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-11-20 11:09 #2 av: konichiwa

Tack Zepp!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-20 11:17 #3 av: MimLan

Det finns kapsel-grunka att göra egan kapslar med.

http://www.gymvaruhuset.com/catalogsearch/result/?q=tomkapslar

Anmäl
2012-11-20 11:21 #4 av: saraBvB

Nu kan jag inte sånt här något vidare, men funkar det inte att byta till något mindre beroende framkallande lergigan till exempel?

Anmäl
2012-11-20 13:07 #5 av: hemul

Jag har varit behjälplig med att dela sådana tabletter. Det går ned till fjärdedelar med kniv. Man kan klara t.o.m. mindre, men då får man räkna med spill och att det blir lite uppskattning. Var ingen skåra i de tabletterna.

Tricket är att ta en storur knivur. Man tar ju gärna en liten kniv därför att det är små tabletter, men det är ett misstag. Ta en stor, rejäl och ryktigt vass kniv, typ en förskärare eller kockkniv. Gärna tung. Lägg tabletten på bordet eller en skärbräda, nån yta där den inte slinker undan. Stöd spetsen av kniven mot underlaget och sänk eggen mot tabletten medan du måttar in dig och låt den sen bara skära igenom. Vass och tung, som sagt. Med en slö kniv är det lätt att krossa tabletten och du vill skära. Tyngd är bra för då kan man i pincip bara sänka kniven mot tabletten och sen skär den igenom av sin egen tyngd. Pressar man för mycket kan det bli snett eller kross.

Anmäl
2012-11-20 13:12 #6 av: konichiwa

Att bara byta till något annat fungerar inte vid beroende. Jfr att byta kokain till magnecyl. Eller magnesium.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-20 13:14 #7 av: konichiwa

tack, precis något sånt var jag ute efter!

Nu har jag lite egna tips till doktorn om han inte vet.

Men en sån fyllare, nog borde apoteket ha sånt? Har letat på deras site men kanske har de ett speciellt namn som jag inte sökt på.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-20 13:21 #8 av: konichiwa

Tack för bra tips! tyvärr är det ett för grovt instrument för mig. Jag behöver dela en tablett som väger 0,1 gram i ca 0,05 grams bitar för att kunna gå ner 0,05 gram per dag i ca 2 veckorsintervaller.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-20 22:44 #9 av: hemul

Sa du fel nu? Det skulle ju bara vara att halvera tabletten. Och jag tror inte du ska dra ner varje dag. Men du kanske menade varannan vecka. Hängde inte med riktigt.

Anmäl
2012-11-20 22:48 #10 av: hemul

Förresten kollade jag upp att det finns 5 mg styrka, så du kan ju börja med att få såna utskrivna. De verkar bara finnas i 5 och 7.5 mg, inte 10 mg?

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=imovan&searchtext2=

Anmäl
2012-11-20 23:13 #11 av: konichiwa

hemul:

Jag räknade fel där i början, tyckte jag var så smart :-) tabletten väger 1 gram varav verksamma substansen är 7,5 milligram.

Ja det finns 5 milligrams men de går inte att dela. Dessutom skulle det bli alldeles för stor nedtrappning.

Jag får räkna på det och skaffa något fyllnadsmedel att blanda med så blir det lättare att väga upp.

Är för trött för att tänka klart just nu.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-11-20 23:53 #12 av: magma

Du kanske kan kombinera med D-vitamin, använda det som utfyllnad? Köpte en variant i kapslar som jag ett tag öppnade och tog ur hälften ur, när barnen fick D-vitamin, den på 2000 IE eller vad det nu heter. Minns dock inte fabrikatet, hjärnan börjar längta till kudden...

Anmäl
2012-11-20 23:56 #13 av: hemul

Jodå. Det var 5 mg jag delade åt min släkting. Det går. Men räkna som sagt med visst spill. Inte så farligt dock. Och du gissar rätt om att inte få hjälp med det. Försökte både med läkare och apotek och de verkade bli närmast förnärmade över förslaget. Personen kunde inte själv och jag har nedsatt känsel i händerna och är inte bra på finlir, men det gick.

Anmäl
2012-11-21 00:47 #14 av: LaRose

Hej Konichiwa!

Jag håller på med samma sak som du, men jag gick över till Zolpidem för ett par år sedan (de har samma verksamma substans). Imovane har ju en fullständigt outhärdlig bismak! Som man dessutom vaknar med dagen efter. 10 mg Zolpidem motsvarar 7,5 mg Imovane. Jag är nu nere på 1/2 tabl + en tredjedels halva, d v s c:a 6,7 mg. Det går utmärkt att dela. Jag gör precis som Hemul säger här ovan, använder en rejäl kniv. Inga större problem, eftersom det eventuella pulvret inte smakar illa. Lycka till med din nedtrappning!

Anmäl
2012-11-21 05:53 #15 av: MimLan

#7 Fråga på ditt apotek om de har något.

Men.. jag skulle gissa att de inte har sådant, eftersom de inte vill att folk skall hitta på egna mediciner. När jag googlat verkar de som har behov av kapsel-grunkor röra sig kring kroppsbyggare, som köper bulk av kosttillskott och vill portionera ut det eller de som pysslar med naturligare ingredienser, eller hur jag skall formulera det. De som gör egna pulver/salvor/etc.

Anmäl
2013-01-17 09:47 #16 av: Bläcket

Jag blir nog inte populär av att säga detta, men jag måste dela... Det är ett helvete att vara i missbruk och behöva trappa ut sin drog, men jag lovar dig, när du är ren kommer det vara värt det!

Har själv varit tablettmissbrukare i många år men är ren sen drygt åtta månader tillbaka. Livet har aldrig vart bättre.

Glöm inte: Det finns hjälp att få. Du har rätt till hjälp. Om det känns jobbigt att söka sig till primärvården så finns självhjälpsgrupper som NA (Anonyma Narkomaner) t. ex.

Lycka till!

Anmäl
2013-01-17 18:20 #17 av: konichiwa

Bläcket:

Jag kunde inte komma iväg till doktorn i december för det var mitt i värsta snöovädret och vägen var inte plogad så jag kunde inte komma ut med bilen.

Ny tid den 28 januari.

Nu har jag fått tag på grejer!

En våg som väger ner till 1/100 gram (från Hongkong), tomma kapslar och fyllare (från USA) och tablettkrossare från apoteket. Till fyllnad använder jag magnesiumpulver (felköp från iHerb)

Enligt de som är kunniga ska jag ta minst ett halvår på mig och ta små steg i tvåveckorsskov.

Jag tänker genomföra det här utan hjälp, för jag vill verkligen. Doktorn är helt okunnig så han får bara acceptera och skriva ut tills jag är klar. Har jag fått dem i tretton år så ska väl nåt halvår till inte vara något problem. Men man vet aldrig med såna personer.

Det ska bli intressant att se om han rekommenderar mig att börja med statiner igen. För ett år sen gjorde han faktiskt det, 'eftersom äldre personer alltid rekommenderas att ta det för säkerhets skull'. DET ska han däremot slippa att skriva ut till mig.

Jag lyckades sluta röka i våras och har gått ner 20 kg på drygt ett år.

Livet blir bara bättre eller hur :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-01-18 10:01 #18 av: Bläcket

Om du klarat att sluta med cigen och gått ner 20 kilo så kommer tabletterna inte att vara nåt problem :)

Hoppas det går bra hos doktorn.

Anmäl
2013-01-21 01:08 #19 av: yvonnel

Jädrans vad du är duktig  - OCH envis!

Jag har vissa små planer på att sluta röka och skulle kanske må bättre av att sluta med stilnoct också, har slutat med Citodon och det var inte lätt........

Lagom takt är nog receptet.

Anmäl
2013-02-04 14:08 #20 av: LaRose

Wow, beundransvärt att sluta röka OCH gå ner 20 kg i vikt!

Jag är nu nere på 1/2 tabl Zolpidem (à 10 mg) och det funkar oväntat bra. Jag har också trappat ner Propavan till 1/2.

Eftersom 'yvonnel' tar upp Citodon, så kan jag berätta att jag håller på att trappa ner dem också, men där har jag inte kommit så långt, bara från 2 tabl till 1,5 dagligen. (Jag har svår kronisk smärta sedan 18 år.)

Som mest tog jag 2 Citodon, 2 Propavan och 2 Stilnoct.

'yvonnel', vill du säga något mer om hur det var för dig att sluta med Citodon?

Anmäl
2013-02-04 16:51 #21 av: konichiwa

Jag var hos doktorn förra veckan och fick honom lätt med på mina planer för imovanet 'oj, det har jag aldrig tänkt på att det är för kort tid med 4-6 veckor'. Så han skriver ut och litar på att jag fixar det här själv på ca ett halvår eftersom jag är påläst och har bestämt precis hur jag ska göra.

Har börjat skrapa lite på omovanen till natten. 1/30 är ju så lite så min våg tar det inte. Men jag sover urdåligt :-(

Jag sov ju dåligt redan innan men nu är det katastrof. Det tar mellan 3 och 8 timmar att somna trots att jag gör som man ska: nyvädrat svalt sovrum, ingen TV efter kl 22. I säng senast kl 23 och ingen spännande eller upphetsande läsning- bara sudoku eller möjligen lite Bhagavadgita (så gott som obegripligt ;-). Släcker lampan senast 24. Och ändå så är det nästan omöjligt att somna. Sen på morgonen så har jag antingen glömt att stänga av väckarklockan eller så ringer telefonen eller katterna får spatt. Går i dvala hela dagen och orkar ingenting, längtar bara till att jag får gå och lägga mig och så börjar allt igen. Ibland somnar jag en kvart- halvtimme på eftermiddagen.

Jag bad om att få ta ett D-vitaminprov när jag var hos doktorn för att få veta om tabletterna hjälper (50 000 enheter var 10:e dag sedan 3 år) och det petade han in bland de andra proverna. Han frågade med ett leende om jag läst på det också eftrsom jag tar så mycket. Men han är faktiskt nyfiken, vilket är trevligt! Men denna gången kollade han inte kolesterolet trots att han vet att jag äter LCHF. Han har nog läst på för för ett år sen var han bekymrad ;-)

Alla prover var perfekta, även D-vitaminet, jag ligger på 123.

Så nu är det bara att harva på med sömnlösheten, det enda som skulle hjälpa vore att öka dosen men eftersom den vägen inte är framkomlig så har jag inget val.

Ibland, med LCHF, har jag perioder när jag sover som en normal människa. Får hoppas att en sån period kommer snart.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-04 22:20 #22 av: KarinJ46

Agneta, äter du magnesium? Magnesium får kropp/knopp och muskler att slappna av. Det kanske kan hjälpa om du tar på kvällen?

Anmäl
2013-02-04 23:12 #23 av: goliath

vilka ä biverkningarna av att använda imonave eller stilnoct över lång tid?

Anmäl
2013-02-05 07:43 #24 av: [Blodpudding]

#23 De kan sluta att fungera, och man blir tvungen att ta fler och fler av dem.

Sen så tycker jag att ångest och sömnbesvär ökas av att äta dem regelbundet under lång tid.

Anmäl
2013-02-05 08:44 #25 av: SpurtAnne

Jag vet ingenting om dig Konichiwa och vill inte förringa ditt problem men ett recept för att kunna sova är att träna. Det gör i alla fall mig supertrött. Speciellt att springa.
Dessutom tror jag att mycket sitter i "huvudet". Om jag vaknar på natten och tittar på klockan och den är fyra så brukar jag tänka, gud vad skönt, jag får sova 2 timmar till! Då brukar jag sova sött ett par timmar till. Min sambo (och fd sambo och fd sambo innan dess), tänker, fan, nu vaknar jag igen och blir irriterad och då är det i princip omöjligt att somna om. Han går upp och tittar på tv eller spelar på datorn eller telefonen och sen samma eftermiddag är han supertrött och somnar på soffan, trots en massa ståhej med barn och tv på. Sen på kvällen kan han inte somna och gnäller för att jag ligger och läser och bläddrar i boken och har en liten lampa tänd. Hade han varit trött och inte irriterat sig hade han somnat ändå. Det gör han ju på soffan på em. Då ligger han inte och irriterar sig på ljud eller ljus.

Anmäl
2013-02-05 09:35 #26 av: BlackSwan

Jag har haft sömnproblem hela livet, även som barn. Jag använde imovane i ca 10 år, sedan imovane och propavan i ca 5 år. Gick sedan ner till en halv tablett av vardera. Delade sedan imovanen till fjärdedelar (liten kattklosax och smetade in pulvret som blev i en klick smör). Slutade med imovanen för snart två år sedan. Körde länge med halv propavan och sedan fjärdedelar. Tyvärr hände det att jag ibland fick ta en hel iaf när det varit oroligt under dagen. Nu har jag varit helt fri från tabletter i över en månad. Jag har dock periodvis försökt sluta med tabletterna tidigare men gett upp. Det är svårt när man kanske somnar efter 2 timmar,  sover 2 timmar, vaken i 2 timmar och i bästa fall lyckas somna om och sova 2-3 timmar.

Jag kör nu en form av sömnreduktion (arbetar inte). Jag är uppe och skrotar till halv ett, ett på natten, lägger mig med sudokun och lyckas faktiskt oftast somna efter kanske en halvtimme. Sover 5-6 timmar, i lyckliga fall 7. Känner mig nästan utsövd ibland. Jag är förvånad att det går så pass bra. Jag har annars alltid varit kvällstrött och gått och lagt mig vid 10-11 för så ska man väl göra. Jag har inte heller varit en sådan som kan ligga och sova länge på förmiddagarna.

Motion (jogging, inte kvällstid), mörkläggningsgardin, svalt och tyst i sovrum, inte äta sent osv. Sådana råd känner man självklart till och försöker följa om man har svåra sömnproblem.

Ja, vad gör sömnmedlen med våra kroppar. Det finns ju en rad biverkningar uppräknade i FASS. Jag är helt övertygad om att läkemedelsbolagen inte är ärliga när det gäller frekvens av biverkningarna, de är säkerligen vanligare än bolagen hävdar. T ex detta med muntorrhet, vilket beror på en antikolinerg effekt. Det innebär att den glatta muskulaturen blir avslappnad. Glatt muskulatur finns bla i urinblåsa och tarmsystemet.  Så är man muntorr, och det blir man, så finns det säkert andra problem i kroppen också och då hjälper det inte med fluortandkräm och tandborstning.

Anmäl
2013-02-05 09:37 #27 av: konichiwa

#karinJ46

Jag tar magnesium varje kväll. Ibland ett bad med magnesiumsulfat (epsomsalt) också eftersom magnesiet tas upp genom huden. Väldigt avslappnande.

Tyvärr hjälper det inte så mycket mot 'hamstern som springer runt runt i magen'.

#goliath

blodpudding svarade bra tycker jag. Imovane är ett slags knark och fungerar på samma sätt som annat knark. När man är tillvand så måste man ha mer för att få den verkan man vill ha (att somna). När man nått högsta tillåtna dos (1 st 7,5 mg tablett) och inte får ta mer så gör den tablett man tar bara att man blir som innan man började med sömntabletter. dvs 'normal' i betydelsen att det tar timmar inan jag somnar. Om jag inte skulle ta tabletten då skulle jag inte kunna somna överhuvudtaget.

Biverkningarna är både fysiska och psykiska. Ångest, värre sömnproblem än innan. Säkert fler biverkningar som jag inte är medveten om.

#SpurtAnne.

Att springa eller träna överhuvudtaget är inte möjligt för mig som utbränd. Det skulle bara göra mig uppstressad och vitsen är att försöka bli avslappnad med olika metoder. Desutom är tröttheten så stor att jag bara med svårighet kan ta mig ur soffan för det nödvändigaste. Jag tror att du utgår från hur en frisk människa fungerar och som inte har ett sömnmedelsberoende, då är det säkert bra. Det där du säger om din man händer mig också ibland :-) men jag har lärt mig att ta sömnlösheten med jämnmod. Blir jag arg så ökar den inre stressen bara.

och korseett, tack för ballongerna! :-) Det gör gott att få förståelse och uppmuntran.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 09:48 #28 av: ashe

När man försöker trappa ner medicin man är beroende av blir ofta besvären värre än värst ett tag. Kommer igen vid varje nedrappning. Ingen rimlig proportion på besvärökningen, enorm, och tablettminskningen, minimal. Det är bara att stå ut!

Många behöver vara helt eller delvis sjukskrivna för att orka slåss mot medicindemoner i kropp och hjärna.

Klokt att låta det ta tid. Efter varje nedtrappning behöver du lite återhämtning för att orka nästa minskning.

Onskar dig stor styrka och envishet!

Anmäl
2013-02-05 09:49 #29 av: konichiwa

#blackswan

Vad sällsynt och skönt med någon som vet precis hur det är!

Och du har lyckats sluta, vad bra!

Just nu lider jag av sömnreduktion alldeles utan egen inblandning (tror jag?). Jag har märkt att när det är som värst blir själva sömnen som ett knark jag jagar. Allt annat får stå åt sidan bara jag får sova några timmar. Jobb, åtaganden, dag eller natt spelar ingen roll, få SOVA är det enda som gäller.

Precis som du säger så är det jobbigt med muntorrheten och jag har börjat snarka väldigt mycket eftersom slemhinnan i svalget slappnar av och jag vaknar många gånger under sömnen av det och kommer därför inte ner i djuipsömn. Sömnapné alltså. Ögonen blir också torra märker jag.

Precis som du säger är jag säker på att det finns andra biverkningar som tillverkarna mörkar.

Jag vill bli fri från eländet!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 10:48 #30 av: [Blodpudding]

Jag har inte läst allt, men har du fått prova theralen?

Anmäl
2013-02-05 11:01 #31 av: konichiwa

# blodpudding

Jag har provat allt och det enda som fungerat bra är Imovane.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 11:07 #32 av: BlackSwan

De som inte har verkliga sömnproblem har svårt att förstå vad det handlar om. I de problem som uppstår när man försöker sluta med sömntabletter ingår ju också de grundläggande orsakerna till att man en gång började med sömntabletter. Jag själv var desperat, vi hade köpt hus och flyttat och det var fullt upp hela dagarna. Jag var helt slutkörd både fysiskt och psykiskt. Då borde man ju kunna sova, när kroppen värker av trötthet och huvudet slutat att fungera, men icke. Då var det skönt att ta den där tabletten och kunna vila ut för att orka med allt som skulle göras. I en ålder av 35+ hade sömnmedel tidigare varit helt otänkbart för mig trots att jag haft sömnproblem hela livet.

För övrigt så var det kombinationen av propavan och imovane som kunde ge mig en hel natts sömn. Med enbart propavan tog det ett bra tag innan jag somnade, med enbart imovane så somnade jag snabbare men vaknade också tidigt. Och aldrig några åtta timmar (ok ingen lag).

Visst är jag orolig över vad denna långa tid med dessa läkemedel/gifter gjort med min kropp, tror inte att den är opåverkad. Jag hoppas dock att den ska läka och undrar hur lång tid det kan ta. Klart är iaf att jag inte längre är  muntorr på nätterna.

Jag hoppas och tror att det är slut för mig nu med sömnmedel. Jag är i en annan situation nu, förtidspension, och jag försöker också att undvika sånt som jag vet kommer att resultera i att hjärnan får svårt att koppla av, jag ställer inte så höga krav på mig själv. Kan ju också tillägga att jag numera har en neuropsykiatrisk diagnos som kan förklara sömnproblemen.

Det skulle vara skönt att leva medicinfri resten av livet. Man läser ju om och har sett hur de äldre proppas fulla med läkemedel. Medel och motmedel. Statiner ska ju alla ha, blodtryckssänkande...

Jag är övertygad om att maten är medicinen.

Anmäl
2013-02-05 12:42 #33 av: [Blodpudding]

Ah, okej. Jag funderade enbart för det hjälper mig, så jag slipper imovane.

Theralen tillsammans med melatonin.

Anmäl
2013-02-05 12:53 #34 av: Kiyona

Jag har aldrig trappat min stilnoct men jag har trappat stesolid. Under ett år trappade jag från 40mg om dagen till 2.5mg om dagen. Ska snart ta bort det allra sista.

Är du säker på att det inte finns nertrappnings tabletter med så pass låga doser som 1mg?

Har du prövat att ta propavan upptill? Har drn själv för att inte vakna på nättena och den har funkat vaknar bara några få gånger varje natt nu. Sen har jag en antipsykotisk som heter seroquel som också är bra mot sömnen. Kanske intw det bästa att pröva men den funkar bra då man blir lugn av den efter en timma. Mn då är ddet ju ganska höga doser.

Har du inget missbruks enhet där du bor? Dem brukar vaar mycket duktiga när det kommer till nertrappningar.

Lycka till med nertrappningen! Det klarar du!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat!

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-05 13:19 #35 av: konichiwa

Jag har fått prova både möjliga och omöjliga mediciner och kombinationer. Reaktionerna har varit från olika sorters ångest i varierande grad till att bli 'förlamad' , dvs jag vaknade i huvudet men kroppen vaknade inte. Fruktansvärt obehagligt och plågsamt. Jag vill inte leva mitt liv som en zombie, halvt zonkad hela dagarna och sömn störd av vidriga mardrömmar och en konstig krypande ångest.

Hellre sömnlöshetens halvhelvete än de kemiska plågorna.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 13:37 #36 av: konichiwa

#kiyona

glömde svara dig om möjligheten att ta tabletter ner till 1 mg. Den möjligheten finns inte! Läkaren var också förvånad, han hade inte tänkt på det.

Det är ju lätt att få för sig att läkemedelsföretagen inte VILL att vi ska kunna sluta eftersom de bara gör tabletterna i två storlekar: 7,5 mg och 5 mg. Bara 7,5 mg går att dela. Dvs 3,75 mg är det minsta. 5 mg tabletten är rund så den är rätt omöjlig att dela. Hur ska man kunna trappa ner på ett vettigt sätt då? Börjar man försöka krossa tabletterna och ta små doser så smakar de så ubervidrigt  att det inte är möjligt.

Det finns en beroendeenhet här i stan och jag kom överens med läkaren om att om det inte fungerar den här gången heller så försöker jag den vägen.

Nu när jag tänker på saken finns det ju inget som hindrar att jag tar kontakt med dem och frågar om de har några bra tips!

Jag SKA ur det här beroendet.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 13:39 #37 av: BlackSwan

Ja, det är ju ingen lösning att byta en drog mot en annan. Hoppas att det går bra för dig Agneta.

Själv har jag också funderat på om ett kedjetäcke skulle vara något. Men de är ju så dyra. Testar i enkelhet med ett ihopvikt överkast och inbillar mig att den tyngden hjälper min kropp att koppla av.

Anmäl
2013-02-05 14:07 #38 av: Kiyona

Vad hopplöst! Tycker det är fruktansvärt dåligt att nertrappings styrkor inte finns!

Jo kan förstå att du prövat allt. Det är fruktansvärt jobbigt man måste ju sova!

Som 37# skriver. Bolltäcke kanske skulle kunna hjälpa dig att slappna av? Har ett själv som jag fått utskrivet. Fråga din läkare om att få det utskrivet som ett hjälpmedel så ska det nog inte vars några problem.

Var noga med att försöka vara psykiskt och fysiskt utmattad innan sängdags. Om du ser till att träna 3timmar innan du ska ner i sängen och efter det bar ta det lugnt, läsa en bok se på film eller liknande som gör att du tröttar ut dig själv och blir avslappnad. En kopp kammomill te. Försök skapa dig rutiner för inför ditt sänggående så kroppen vet vad som pågår. Jag lever väldigt mycket efter rutiner och det har hjälpt mig något otroligt. Prövava vet jag :)

Tycker det låter jätte bra att höra av sig till erfarna nertrappare från en beroendeenhet dem vet oftast myket mer än läkare inom psykiatrin/husläkare och dem kan säkert ge dig goda råd.

Lycka till det är inte en omöjlighet att ta sig ur ett beroende bara fruktansvärt jobbigt med alla nertrappnings biverkningar. Men dem går över efter 2 veckor ungefär. Så trappa inte snabbare än 3-4 veckors mellanrum så det inte blir alldeles för jobbigt.

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat!

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-05 15:41 #39 av: konichiwa

#Blackswan

Jag har funderat på bolltäcke men det är precis som du säger väldigt dyrt och det är ju inte ens säkert att det skulle fungera för mig.

Även om jag skulle kunna få ett utskrivet av läkare (vilket jag betvivlar ;-) så känns det som slöseri med skattepengar.

Ett halvår går ändå rätt fort.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 22:04 #40 av: yvonnel

Det var något tag sedan jag läste den här tråden och det har tillkommit ganska mycket, vet knappt var jag ska börja.

Jag fick remiss till Angereds sjukhus där man har ett smärtcenrum, där fick jag recept på ett smärtplåster (Norspan) finns 5, 10, 20 mg/tim/7 dygn.

Förutom det så tar jag paracetamol 1g x 3-4/dygn, men egentligen räcker det inte, det tar bort den värsta udden av värken men det är faktiskt väldigt jobbigt och jag är inte övertygad om att detta är så mycket bättre än Citodon.

Jag vet att kodein anses vara  (eller är) ett förstadium till morfin, men mer än 40 år av ständig smärta - och ökande - eftersom den s.k. smärttröskeln blir  nedsliten med åren, så förstår jag faktiskt inte varför det ska vara så svårt att få ett fungerande hjälpmedel.

Och fortfarande upplever jag inte smärtlättnad i samma utsträckning som med kodein. Fast jag har inte tagit citodon så länge, kanske 4 - 5 år, jag fick nog den eller annat liknande redan då för länge sedan men klarade inte av den, fick för mycket stimulans i hjärnan då, vilket skrämde mig, och har istället förstört magen med dom vanliga som finns utan recept, salicylsyra osv.

Kanske är det behovsutvecklingen eller vad man ska kalla det (beroende) jo, jag vet, men jag kan inte ta bort värken, bara försöka orka leva med den ett tag till. Hur man än vänder sig så har man ändan därbak.

När det gäller rökningen så hoppas jag att jag ska lyckas sluta, att jag nyss köpte mitt sista tobakspaket, att jag ska sluta rulla cigarretterna efter mer än 30 års vana, brukade faktiskt aldrig köpa färdiga utom någon enstaka gång på resande fot.

Men själva rullandet blir också en vana eller rutin. Det finns ju hjälpmedel där, bl.a nikotinplåster som jag nog ska köpa att ta till om det blir alltför motigt, men jag har slutat flera ggr. förut och alltid har något inträffat som har gjort behovet skrikande aktuellt, men jag har lyckats sluta utan hjälpmedel och hållit upp 6 - 7 mån. då, men så.....

Så var det frågan om sövandet som nästan inte händer, i varje fall inte många timmar i taget, som bäst 4-5 någon enstaka gång och då alltid de senaste 7-8 åren, kanske har det blivit 10 år nu med insomningstablett.

Imovane och Propavan tål jag inte, något fyllnadsämne jag får allergi av men Stilnoct/Zolpidem funkar, har dock nöjt mig med 10mg tills helt nyligen när jag bröt av en ½ till och nu några ggr tar 20mg. Alltså är detta också jämförbart med morfinet - att man ökar behovet.

Konichiwa beskriver avigsidan väldigt bra i inlägg 29, detta att man jagar sömnen-precis så är det, jag som dessutom är pensionär, jag har inga måsten utom typ lite läkartider osv. då och då.

Vad är Theralen? Melatonin har jag prövat men det hjälpte inte, kanske jag skulle ha hållit på lite längre för tillvänjningens skull, var kanske inte tålamodig nog. Men riktig ångest har jag nog inte känt av, kanske för att jag slipper åka till jobbet eller så.

D3 vitamin tar jag 50.000 IE ca varje 10:e dag och magnesium ca 300 mg/dag, B12 och folacin också varje dag.

Har för länge sedan fått kollat D vit i blodprov men visste inte hur mycket rek värde ska vara och nuvarande läkare är knasig när det gäller allt på recept, han tyckte "att så mycket värk har man väl inte bara av fibromyalgi", utan att läsa i journalen för att veta mer och hade inte en aning om att jag nyss fått en hjärtkramp och en stent insatt, eller vilka mediciner jag ska ha trots att jag givit dem medicinlistan jag fick med mig hem från Sahlgrenska.

Bolltäcke har jag inte hört talas om förut, det ska jag googla på.

Anmäl
2013-02-05 22:52 #41 av: konichiwa

#yvonnel

vad det låter vidrigt med sån värk. Som om det inte vore nog med sömnproblemen. <3

Rökningen var en stor tröst och jag har haft det som du med sluta-börja, sluta-börja, men jag har bestämt mig för att 'dö frisk' om det är möjligt, så jag försöker hålla mig den här gången. I mars är det ett år.

Jag är så rädd för plågor efter att ha sett flera av mina vänner och min särbo kämpa mot cancer efter rökning. Och förlora.

Mitt eget ställningstagande är att det är inte värt det fruktansvärda lidandet operationerna och behandlingarna ger. Och det plågade 'livet' efter.

Men om jag en dag får veta att det är kört och det bara är sluttampen kvar. Då ska jag börja röka igen Cool.

När det gäller D-vitaminet så ville jag egentligen veta om de här kapslarna från Holland verkligen fungerar och det tycker jag att jag fick bevis på. Skönt. Magnesiet jag köpte sist är något fel på. Jag köpte samma sort som fungerat innan men så fort jag började med nya burken så fick jag ont i vaderna och förstoppning igen. Inte ens två tabletter gav samma verkan som innan. Det är tydligen väldigt osäkert om de innehåller det de påstås innehålla. Har köpt en ny sort nu men det kostar!

Bolltäcke skulle jag inte klara att ha på grund av nattliga ångestattacker och svettningar. De är nog i första hand till för folk med bokstavsdiagnoser som ofta har stora sömnproblem redan som små. Du som har fibromyalgi skulle nog inte klara det eftersom det är tungt.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-05 23:17 #42 av: Sindri

#41 skrivet av konichiwa

Om man har en väldigt stor och vass kniv och är bestämd så går även 5mg Imovane att dela i fyra delar. Jag är superkänslig mot alla sorts droger så när jag fick det en gång för länge sedan vågade jag inte ta mer än en fjärdedel.

På apoteket finns en tablettdelare som delar runda tabletter - kanske den kan dela dina halva avlånga också?

Funderar på en sak; Har du provat att helt strunta i vad klockan är när du blir trött? Alltså - bara sova när du är trött och sedan vara uppe så länge du är pigg.

Vi människor har ju olika dygnsrytmer i kroppen. Jag hade stora sömnproblem för några år sedan, men så slutade jag lägga mig vid "läggdags" och var uppe och småpysslade eller läste i soffan tills jag verkligen blev trött.

Jag har förmånen att kunna sätta mina egna tider tack-och-lov. Nu har jag märkt att mina dygn är längre än 24 timmar. Jag är uppe längre och längre varje dygn och sedan kommer det en natt när jag inte sover mycket - då blir jag trött på kvällen och går och lägger mig vid läggdags och det brukar funka, och nästa natt börjar jag på ny kula och förlänger dygnet successivt. (Eller så tar det ett dygn till med en sömnlös natt - men det klarar jag nuförtiden). Kan ju säga att sedan jag började med LCHF har jag också fått en mycket, mycket bättre sömn.

För mig har det varit ett helsicke med den dygnsrytm som samhället kräver med skola och jobb. Märker att mina barn också har samma tendens. Maken däremot verkar ha korta dygn i sin kropp.

Anmäl
2013-02-06 00:08 #43 av: goliath

Ingen som änvänder/har använt Valergan? Feedback?

Anmäl
2013-02-06 09:28 #44 av: Bläcket

Theralen är en flytande medecin, men man kan få den i tablettform också då heter den alememazin. Den ska hjälpa mot sömnproblem och orostillstånd. Effekten är att två timmar efter intag så däckar man av och sover i tio timmar (mer om man får). Fördelen är att det inte är beroendeframkallande på samma sätt som immovane/zopiklon/zopidelm. Det är inte narkotiklassat (som jag tror att zopiklon osv är).

Nackdelen är att man blir en zombie. Man bara sover och sover, när man är vaken är man ALLTID trött.

Jag tycker bieffekterna är för jobbiga och skulle inte rekommendera theralen/alememazin. Om man inte gillar känslan av att alltid vara "off".

Anmäl
2013-02-06 09:30 #45 av: Sindri

#44 skrivet av Bläcket

Då skall du minska dosen! För många, många år sedan fick jag den vid ett tillfälle, och jag började med halva dosen och blev ändå en zombie. När jag tog en fjärdedel så funkade den alldeles utmärkt.

Anmäl
2013-02-06 10:27 #46 av: [Blodpudding]

#44 Medicinen heter fortfarande theralen i tablettform.

Sen så är inte det där en effekt alla får. Alla däckar inte av den, eller går runt som en zombie.

Det är individuellt helt enkelt, inte en sanning.

Anmäl
2013-02-06 11:02 #47 av: konichiwa

#goliath

Jag hade glömt att man kan prova att ta antihistamin (valergan)! Jag har en gång sovit i 16 timmar på tablett och sen varit zonkad i många timmar efteråt. 1/4 vore lagom kanske. Sen är det inte säkert att jag somnar (trött och sömnig är ju olika saker)ändå men ska prova att lägga till det. Den är inte beroendeframkallande.

#Sindri

At gå ner till ca 1 mg aktiv substans som du föreslår är för mycket för mig.

Jag ska ta minst 6 månader på mig med nertrappning var 14 dag för att vara säker på att bli av med beroendet.

I natt har jag sovit från halv ett till 9 ( trots att jag inledde andra skovet igår). Underbart! Skrattande

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-06 11:21 #48 av: Kiyona

Tolerans är väldigt vanlig på theralen. Själv kan jag hälla i mig hela flaskan utan att bli det minsta trött blir bara täppt i näsan. Tabletterna verkar sämre än de flytande theralenet.

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-02-06 14:18 #49 av: Ary

Tavegyl (också en antihistamen) har jag somnat sittandes upp på jobbet. Så nu tar jag en på kvällen ibland om jag har svårt att somna. Sover som vanligt kanske 8 tim men inte tröttare än vanligt dagen efter. Inga biverkningar mao. Kanske en bra kompromiss när du är avvand? Glad

Anmäl
2013-02-06 15:45 #50 av: Sindri

#47 skrivet av konichiwa

Nej, nej, det menade jag inte. Men du vill ju ha Imovane i mindre och mindre doser. Jag ville bara säga att det går att göra (nästan) 1 mg när du är mogen för det.

Anmäl
2013-02-07 09:03 #51 av: Bläcket

#46 Ja, det stämmer, det finns en rosa tablett som heter Theralen. En tablett motsvarar 5 ml flytande theralen. En vanlig dos vätska är ett halvt - ett rör (20 - 40 ml). Och så finns alememazin (vita kapslar), som är samma sak som theralen, och då motsvarar en tablett 20 ml vätska.

Så om man äter (de rosa) tabletterna så kommer man ju inte upp I så höga doser och blir inte lika "zombie"... Klarar man att sova på så låga doser och inte får den nedklubbade effekten dagen efter, ja då är det ju jättebra, eftersom medecinen inte är "narkotika" och inte beroendeframkllande. Dock vanebildande.

För som Kiyona skriver så ökar toleransen ju mer man tar det. Snabbare för en del, långsammare för en del.

Självklart är att allt inte funkar likadant på alla människor!  Jag berättar bara utifrån mina egna erfarenheter.

Anmäl
2013-02-07 13:50 #52 av: [Blodpudding]

Ts, sök på kava kava på ebay, det finns som tabletter och te. Te är bättre.

Det fungerar, jag har det själv.

Och nej, det är inte olagligt i Sverige.

Anmäl
2013-02-07 15:18 #53 av: konichiwa

iHerb har många olika varianter, den här har fått väldigt många och bra reviews  http://www.iherb.com/product-reviews/Now-Foods-Kava-Kava-Extract-2-fl-oz-60-ml/682/?p=2

Tack för tipset!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-02-07 17:15 #54 av: [Blodpudding]

Jag har te av det, och jag trodde inte riktigt på det innan jag testade. Naturprodukter har inte riktigt funkat innan.

Jag blev glatt förvånad när jag upptäckte att en kopp te med det fungerade lika bra som sobril. Man blir helt klart lugn och lycklig. :P

Anmäl
2013-02-07 18:23 #55 av: Sindri

Och vet någon vad Kava är? Är det den drycken man gör i Söderhavet och dricker vid specielle tillfällen?

Anmäl
2013-02-07 18:24 #56 av: [Blodpudding]

#55 Japp, det är kava kava.

Anmäl
2013-03-07 22:27 #57 av: konichiwa

Uppdatering.

Mitt projekt med att krossa, väga och göra kapslar för att minska dosen imovane gick inte bra. Vågen som ska väga ner till 1/100 gram lyckades jag inte kalibrera. Manualen är maskinöversatt från kinesiska till -engelska? Fullkomligt omöjlig att förstå. I och med det föll hela den delen av projektet. Vågen är köpt från Kina på Tradera så någon hjälp är inte att räkna med.

Så det blev att skrapa och sen hacka bitar.

Det har gjort att det gått lite fortare än planerat och en av de viktigaste sakerna var ju att det måste få ta minst 6 månader så att jag inte får återfall.

Nu är jag nere i en halv tablett per kväll efter lite drygt 2 månader så fr.o.m. nu blir det 3-4 veckorssteg istället för 2 veckor.

Än så länge har det gått bra. Jag märker ingen skillnad på insomnandet och har hållit mig strikt till dosen.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-03-08 08:50 #58 av: Bläcket

Hoppas och tror att det kommer gå bra för dig!

Anmäl
2013-03-08 11:08 #59 av: konichiwa

Tack bläcket! Än så länge ser det bra ut.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-03-08 11:21 #60 av: byggarn30

Man kan ju hitta vågar på oväntade ställen. 

http://madcommando.com/eStore/index.php?main_page=index&cPath=112&zenid=gr0qo2skfj3am055rf8ijhirq1

1 grain = 64.79891 milligram.

Anmäl
2013-03-08 13:53 #61 av: Kiyona

Vad dåligt att det varken finns lägre styrka på tabletten eller en våg som funkar att väga på. Jobbigt! vilken otur :(

Men du verkar ju klara detta bra, mycket bra trots problematiken! Hoppas det fortsätter att gå bra med nertrappningen.och var inte besviken på dig själv om du behöver mer tid. Själv har jag inte slutat helt med mina stesolid ännu, vet inte om jag vill sluta längre. Vet inte vad det är inom mig som säger ifrån gällande detta. Men sk ha läkarsamtal snart angående nertrappningen. Hållt på att trappa i 1½år nu eller nått i den stilen.

Lycka till!

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-03-08 13:58 #62 av: konichiwa

#byggarn30

hahaha, jag tänker inte ens fråga varför du ens tagit dig till den sidan :-D

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-03-08 14:08 #63 av: byggarn30

:) Ja, Agneta, ibland har man ju andra behov än LCHF ;)

Anmäl
2013-03-08 14:14 #64 av: Seglarina

#59 skrivet av konichiwa 

Jag har haft samma problem som du, fast med Stilnoct/ Zolpidem. Jag trappade dock ner fortare, var inte så kreativ med skrapandet utan delade tabletterna.

Väldigt vad mycket olika sömnmedel som finns. De läkare som jag har varit i kontakt med verkar bara känna till ovanstående och så Propavan som jag fick för att sluta med de andra. Det ända dom hände mig med Propavan var dock att jag fick fruktansvärd klåda/myrkryp i benen och om jag ska välja att ligga vaken med eller utan klåda i benen så väljer jag utan. I ett halvår somnade jag vid 3-4 tiden. Min sömnmedicin hette Midsomer Murders, efter en 1,5 timmes program mitt på natten så brukade jag somna. :-)

Men nu har jag köpt Melatonin från iHerb som faktiskt fungerar väldigt bra, men jag tror inte det hade funkat om jag bytt ut det rakt av utan det behövdes nog mellanrummet på ca 1/2 år. Jag kombinerar det med ett relaxthe som jag också köper där. Jag brukar inte tycka att sådana produkter har någon verkan, men detta tycker jag har. Det ända är att förpackningarna är så små om man tar det varje kväll. Mycket transporter från USA blir det :-)

Ifall du är intresserad av de produkter som jag köper lägger jag länkar här:

Tabletten:  http://www.iherb.com/Roex-Inc-Lights-Out-A-Sleep-Formula-60-Tablets/30549

Thet: http://www.iherb.com/Triple-Leaf-Tea-Relaxing-20-Tea-Bags-1-4-oz-40-g/12130

Anmäl
2013-03-08 14:15 #65 av: konichiwa

#kiyona

jag är säker på att det kommer att gå bra den här gången för jag har läst på ordentligt och känt igen rädslorna som gör att man inte riktigt vågar sluta.

Jag förstod hur beroende jag var den dag jag stod med bara 1 tablett kvar och läkaren hade missförstått och inte skrivit ut nya som jag trodde, detta var en fredag. Jag blev som galen! Satt på flashback forum hela dagen och letade efter illegala nätapotek och var man kunde köpa imovane svart och bästa priset (det fanns inte något bästa pris, det var VÄLDIGT dyrt). Skrev ett argt och rätt hysteriskt mail till min läkare.

Sent på eftermiddagen kom ett nytt recept från doktorn och jag kunde andas ut. Då kunde jag se klart att min reaktion ju inte var klok nånstans!

Jag trappar ner så långsamt nu så att kroppen och psyket känner sig tryggt, det kommer inte att bli hemskt eller kännas farligt för det går så väldigt väldigt långsamt. Och framförallt så tillåter jag mig INTE att höja dosen tillfälligt. Inte en enda gång, basta!  Annars är det ju så knarkaren i en gör: säger att det är bara idag, bara för att jag måste göra det där imorgon eller för att jag sovit så dåligt i två nätter nu...

Jag känner igen det från när jag slutade röka, det dyker upp ett riktigt 'smartass' i hjärnan som försöker övertala en att 'bara nu, bara den här gången'.

Till sommaren ska jag vara 'ren'.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-03-08 14:58 #66 av: Kiyona

Jo känner igen dig defenitivt. Knarkan inom mig är LIVRÄDD för att slut även om jag inte känner av den dosen jag har nu då den är så låg. Den där historian har hänt mig förut också men hittade på gatan och köpte därifrån istället -__- Aja det är över nu lagt ner alla droger jag någonsin tagit inklusive alkohol. Är bara cigg jag inte lagt ner med. Men det tycker jag att jag förtjänar. Men vistt kommer suget trots att jag vart ren i ett halvår. Råkade dock nyligen få ett alkohol återfall men hoppas jag klarar helgen så jag kan börja med antabus igen på måndagen.

Lärty mig att är man tillräckligt desperat kan man få tag på allt, det är läskigt. Men önskar dig all lycka iallafall. Så får jag försöka planera helgen så att jag har fullt upp med annat och inte har tid att känna av mitt sug.

Seglarina:

Melatonin finns att köpa i svergie så slipper du betala för onödig frakt från usa.

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-03-08 15:13 #67 av: Seglarina

#66 skrivet av Kiyona 

Receptbelagt! Och ja, på direkt fråga till min läkare kunde hon tänka sig att skriva ut Melatonin 2 mg. Men jag undrar varför inte jag fått förslag på något annat insomningsmedel, då jag verkligen har haft problem än Zolpidem och Propavan. Sen tro jag inte att det är gratis heller, så jag fortsätter nog. Sen tänker jag mig ju inte fortsätta med det heller. Jag ska trappa ner dessa också vad det lider.

Anmäl
2013-03-08 15:36 #68 av: Kiyona

finns fortfarande att få tag på: http://goldpharma.com/article/20025/lang/SWEDISH/t/s%C3%B6mnsv%C3%A5righeter/

Sen finns det fler. Vet inte om det blir samma pris ändå då jag inte direkt kollar runt men de svenska sidorna har jag någorlunda koll på...

Mvh//Andrea

Anmäl
2013-03-08 15:39 #69 av: konichiwa

#seglarina

jag har köpt melatonin från iHerb. Har 2 burkar här plus en del andra saker därifrån (bl.a. '5htp' eller nåt sånt). Antingen tar det 4-5 timmar att somna i alla fall eller så är jag som en zombie dagen efter. Eller båda. Eller så händer ingenting. Har försökt allt.

Imovane (zopiklon är samma sak) är min drog. Funkar bra på alla sätt, enda biverkningen är muntorrheten.

Melatonin fungerar bättre i mycket små doser för en del personer. Kan vara bra att testa kanske? Om du tar det i kapslar så är det lätt att hälla ut lite i handen och slicka i sig (smakar lite krita bara) och så stänga den igen.

Det allra bästa sömnmedlet som fungerar periodvis för mig är ändå LCHF :-) Inga biverkningar, men kanske beroendeframkallande?

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-03-08 17:48 #70 av: Seglarina

LCHF :-) Inga biverkningar, men kanske beroendeframkallande? = Definitivt! 

Jag tycker som sagt att det fungerar bra, men vi är ju så olika. Jag tänkte att det var för att jag lät det gå ca 6 mån från det jag slutade med Zolpidem till att jag började med Melatonin. Fast jag ska nog inte se TV senare än 2000 och lägga mig 2200. I mina öron tycker jag att du lägger dig lite sent faktiskt, men vi är ju som sagt olika och jag vet hur svårt det är att komma i säng när man vet att man ändå inte får sova.

Jag tycker att det är väldigt smart av dig att trappa ner så långsamt. Att liksom lura kroppen. Bara ta bort så lite att den inte märker skillnad liksom. Och vips så har du slutat.

Anmäl
2013-03-08 18:43 #71 av: yvonnel

Jag försöker följa minskningsmodellen när det gäller rökningen, det är bara det kvar, har prövat de flesta andra utom champix och den sortens mediciner som man kan få på recept, tycker att jag har nog mediciner andå och vanan är nog den värsta boven i det jobbiga dramat.

Anmäl
2013-03-08 19:45 #72 av: Seglarina

#71 skrivet av yvonnel 

Jag tänkte på när jag åkte hem från vår senaste träff att jag inte märkte att du gick ut en enda gång för att röka. Var det så eller missade jag det bara. Jättebra i så fall! Heja!
Glad

Anmäl
2013-03-09 02:17 #73 av: yvonnel

Nej inte riktigt, jag var ute i blåsten på balkongen en gång och höll på att blåsa bort, för en gångs skull bra att vara tung.

Jag röker bara ½ så ofta som förut och bara ½ cig. köpte en ask i måndags, den räckte tills idag.

Har bestämt mig att sluta långsamt och inte ställa några absoluta krav för att slippa nervdarret.

Anmäl
2013-03-09 12:20 #74 av: Seglarina

#73 skrivet av yvonnel 

Heja! i alla fall

Anmäl
2013-03-15 05:51 #75 av: Bläcket

#73 yvonnel: Jag kan rekommendera boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Med hjälp av den så inte bara kunde jag sluta röka; jag ville sluta röka! Och det har gått väldigt lätt, utan vare sig viktuppgång eller sug.

Anmäl
2013-04-03 13:56 #76 av: konichiwa

Uppdatering. Jag är nere i en halv tablett nu och igår började jag skrapa av lite på sista halvan. Inga problem att somna, det går bra :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-04-03 18:11 #77 av: Seglarina

#76 skrivet av konichiwa 

Va duktig du är! och smart!

Anmäl
2013-04-03 21:07 #78 av: konichiwa

Tack! :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-04-03 23:22 #79 av: Sindri

Jag är också imponerad. - Vad tuff du är!!!

Anmäl
2013-04-04 10:16 #80 av: konichiwa

Tack Seglarina o Sindri- men jag kan inte se att det är så märkvärdigt? :-)

Jag åker till Prag nästa vecka med min dotter. Då kan det bli jobbigt att inte få ta lite extra sömnmedel kanske...

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-04-04 12:16 #81 av: Sindri

Åh - hälsa Prag - underbar stad.

Nu ska vi inte vara sånna.......

Du kommer väl att gå dig trött - finns alla möjligheter.

Anmäl
2013-04-04 16:06 #82 av: Seglarina

#80 skrivet av konichiwa 

Jo, ta åt dig nu. Jag har också ätit sömnmedicin i flera år och ville sluta förra sommaren, men jag kom inte på att skrapa av medicinen utan försökte trappa mer i halvor, vilket resulterade i att jag inte sov förrän vid 3-4 på morgonen och hela förmiddagen. Nu har jag börjat med melatoning som funkar ganska bra. Lite upp och ner, beror nog på hur dedikerad jag är till att somna. Så du är jättebra! Jag funderar faktiskt ibland på att börja om avväningen och göra som du. Så du är en förebild också!
Tummen upp

Anmäl
2013-04-04 18:36 #83 av: konichiwa

Tack Seglarina! Skönt att få vara en förebild någon gång :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-04-07 05:56 #84 av: yvonnel

Har ni sett annonsen här om en nedladdningsbar bok som heter Sömnadsboken? Dom påstår att man kan lära sig att sova på 6 veckor.

Anmäl
2013-04-07 11:15 #85 av: konichiwa

Jag har inga annonser men det vore intressant att höra om någon läst den. Och haft nytta av den.

Jag är luttrad när det gäller olika typer av 'lära sig sova'. Det är ju inte så att vi inte vet hur man gör.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-04-07 19:43 #86 av: Seglarina

Är du säker på att den heter "Sömnadsboken" Yvonnel? Låte som om det handlar om något annat. Eller...författaren tycker kanske att det är så tråkigt att brodera att man somnar. Skrattar

Anmäl
2013-04-07 23:18 #87 av: Katago

hej alla sömnlösa :-)

var under många många år (15) beroende av stilnoct/ imovane. käkade de varje kväll dubbel dos och kände hur mitt behov ökande, men orkade liksom inte med att ta tag i saken. Flyttade bytte läkare som bara sa nej till att skriva ut nytt recept. Nähä hur ska jag göra nu. jag önskar få nattsömn.

Trappa ner. Halv dos 1 vecka och efter 2 veckor är det klart. fick Melatonin och sömndagbok råd om att läsa en bok...

Gick hem ocg gjorde ett tappert försök... JA jag sover bättre, framför allt så känner jag att jag inte är beroende av tabl, det är skönt.

Men det är viktigt med sovrutiner, att vara trött osv... det vi som lever med detta, men så ibland händer det i alla fall att det inte funkar att sova. Ta det med ro, dessa nätter kommer ibland. ju fortare du klarar att acceptera detta ju bättre blir det.

Försök att tänk som så att om du inte sover inatt så kommer du garanterat att sova nästa natt.

vet att i skrift så låter det enkelt, det är det inte. men med vilja går det att få det att funka

Anmäl
2013-06-20 00:31 #88 av: konichiwa

Hej alla sömnlösa!

Här är en som är avvand :-)

Precis 5 månader har det tagit och jag somnar numera så fort jag släcker lampan (det har hänt att jag somnat innan!).

Inte en enda gång har jag fått återfall, dvs tagit lite extra för att vara säker på att komma upp på morgonen. Jag tror det mest var en mental trygghet att ta lite extra för när jag inte kunde göra det så gick det bra ändå.

Kan inte komma ihåg när det vände och jag började somna snabbt istället för att ligga vaken i timmar, kanske någon gång mitt i.

Jag hoppas att fler försöker och lyckas och tack för allt stöd jag fått här, det har varit skönt att kunna prata om det.

#yvonnel, hur har det gått med din rökning?

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-06-20 00:43 #89 av: LaRose

Stort, stort grattis till dig!!!

Anmäl
2013-06-20 00:57 #90 av: konichiwa

Tack LaRose! Pussar

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-06-20 08:45 #91 av: [Petronella Pip]

# 86 Kan det vara den här, http://www.bokia.se/prismas-stora-somnadsbok-mer-an-1-000-inspirerande-ideer-och-praktiska-tips-for-somnad-4281707 som sagt, så tråkig att man garanterat somnar... eller? Skrattar

Anmäl
2013-06-21 09:09 #92 av: yvonnel

Grattis till dig Agneta, som numera sover gott utan extra kemikalier.

Kan med viss stolthet tillkännagiva att jag inte röker eller snusar eller intar nikotin, sedan drygt 3 mån., men förmodligen är jag fortfarande att betrakta som rökare, bara det att jag inte röker.

Anmäl
2013-06-21 15:12 #93 av: konichiwa

Å grattis yvonnel! Vad bra gjort!

Jag gör likadant, rökare kommer jag alltid att vara men jag är vit nikotinist numera :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-07-15 23:17 #94 av: casacha

Vill bara tala om att dina inlägg Agneta,har gett mig kraft att ta tag i att bli kvitt min Imovane.Har tagit en 7,5 varje kväll i sedan -96. 17 år.

Är bara i början.4:e veckan nu.Jag somnar bra,men vaknar tidigt.

Casacha

Anmäl
2013-07-16 02:40 #95 av: konichiwa

Vad glad jag blir Casacha! Det känns lite stort att kunna inspirera någon att göra detsamma faktiskt.

Just nu har jag kris i relationen till min dotter och kan inte somna på kvällarna. Är ofta vaken till 3-4 på morgnarna. Inte bra. Men jag tar inte några imovane. Den möjligheten 'finns inte' längre. dvs jag tillåter mig inte det. Är så glad att vara kemikaliefri.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-10-06 10:29 #96 av: casacha

Uppdatering.Är nu nere på 1/8 av tabletten.Så nu är jag snart i mål.

Anmäl
2013-10-06 16:23 #97 av: konichiwa

Å vad kul casacha!

Vänta dig inte någon stor skillnad i sömnproblemen bara.

Jag sover ungefär lika dåligt/bra nu som med imovane men jag är fri från det mentala beroendet och kemikaliefri i kroppen och det känns toppen!

Grattis!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-10-06 16:42 #98 av: kaisakavat

#96 Roligt läsa! Man blir impad av målmedenheten, att vilja bli fri och att ta tag i det. Och lyckas.. härligt.

Hejja dig!! Hejja er alla som kämpar!

Anmäl
2013-10-06 18:31 #99 av: casacha

Tack :) Jag tror den sista lilla biten är mest psykiskt jobbig att ta bort.För den kan nog inte hjälpa sömnen.Jag sover dugligt iallafall.Lägger mig sent,då somnar jag lättare.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.