Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2919 ggr
Sindri
2012-11-19 20:15

USA-resa - frågor om mat och annat

Här finns ju kunskap om det mesta, jag börjar med maten. Åker snart till N.Y. för första gången nu när SAS inte går i konken! Hurra för det!

Skall bo i lägenhet och kommer att laga frukost själva. Har hört mycket varningar om konstgjord och fettskrämd mat i USA. Men i N.Y. borde det väl gå att få tag på det essentiella. Tänker då på ägg, smör, grädde (riktig, färsk alltså) bacon o annat. Helst ekologiskt, förstås!

Någon som vet?

Restauranger: Måste man gå på jättedyra för att få kvalitet? (Ja, nån dyr skall vi nog gå på) Nog kan man väl våga ta en enkel köttbit och få ett aromsmör till utan en massa konstgjorda saker?

Och så helt OT: Är det någon som helst idé att försöka skaffa ett kontantkort för 5 dagar? Bara egentligen för att kunna bli uppringd utan att det kostar skjortan? Vi kommer ha internet så vi kan köra Skype om vi själva behöver ringa.

(Vet att gruppen är fel, men det finns ingen om LCHF i utlandet)

Annons:
Zepp
2012-11-19 20:21
#1

Atkins är ju rätt känt i USA!

Och då menar jag inte produkterna.. utan att man kan nämna att man äter Atkins/Lowcarb/Paleo på resturangen.. om de undrar varför man vill ändra på tillbehören.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2012-11-19 20:28
#2

Jag har inte haft något problem att få riktigt kryddsmör på biffen och bara grönsaker och slippa potatis och ris och sånt i USA. De är vana vid att folk har egna idéer om vad de vill äta, och de flesta restauranger grejar det kunden vill ha.

Sindri
2012-11-22 23:01
#3

En fråga till - kokosfett borde ju finnas att köpa, många här beställer ju från iHerb t ex. Men vilken typ av affärer skall man leta i?

Nej, jag vågar inte ens ta med mig en liten 1dl-burk eftersom de är så nojiga "over there". Har hört så mycket historier om hur de bråkar med folk för minsta lilla så jag lämnar alla kosttilskott hemma.

Vad skulle de säga om små burkar med rödbrunt pulver (nypon), vitt pulver (magnesium), gula små kapslar (D-vitamin) o.s.v. Mycket av det kommer därifrån, men orka…..

Vad heter hälsokost-affärer där? Kna ju leta reda på dem på Google-karta.

modesty007
2012-11-22 23:23
#4

Här kan du leta affärer som kan ha coconut oil till försäljnning-

New York

Om det är klart framgår av förpackningen brukar det vara några problem.

Sindri
2012-11-22 23:29
#5

Men tack! Hittade ett par i närheten av där vi skall bo - nu ligger de på min Google-karta!

"Problemet" när man reser kortare perioder är att det blir småburkar med lite av varje. Blir för bökigt att ta med sig originalburkarna, men jag förstår vad du menar.

AnnK
2012-11-22 23:32
#6

Inga problem att ta med kosttillskott, kokosfettet osv om du lägger det i det incheckade bagaget.

Heller garanterat inga problem att hitta bra mat i New York, säkert det bästa stället i hela USA att äta LCHF på, finns massor med delis och specialmataffärer med riktig och "genuin" mat över hela Manhattan och Brooklyn t ex, många med ekologisk profil. Även restauranger finns det gott om, men visst, det blir till att gå till de dyrare.

Jag menar att new york-bor i gemen har stor förståelse för att andra människor äter annorlunda än dem själva, inte minst för att staden är så oerhört "multikulturell".

Lycka till och ha det så jättekul i underbara New York!

Annons:
Sindri
2012-11-22 23:42
#7

Tack! Lite pirrigt är det allt! - vid min ålder!!! men det är första gången och skall bli jättespännande.

Jo, jag förstår not att i NY är inte så mycket avvikande, jag reser mycket och har aldrig mötts av skepsis eller höjda ögonbryn över mitt matval.

Men är inte USA lite kinkiga mot att ta in livsmedel från andra länder?
När vi åkte till LA för många, många år sedan, med fint inpackade äpplen från den egna trädgården blev det nobben direkt! Bara att lämpa ner i papperskorgen! Eller var det någon som hade en "bad day"?

modesty007
2012-11-22 23:42
#8

Glömde skriva, njut av "the big apple", tips om du gillar Redken hår- produkter, det finns en shop på 5th Ave mellan 46e o 47e, där kan du köpa en liters flaskor av schampo och balsam, kolla även Chico's en trevlig klädbutikskedja som inte finns i Europa.

AnnK
2012-11-22 23:51
#9

#7 ni försökte ta in ett färskt livsmedel, vilket är ett big no-no överallt som jag känner till, eftersom man kan föra in "levande" smitta osv då. Jag var i New York i somras och hade hela incheckade väskan full av kosttillskott :)

Upp till toppen
Annons: