Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 17708 ggr
Narcoleptic
11/15/12, 12:44 PM

Billigt "gräsbetat" smör, grädde etc i Stockholm?

Hej!

Har kört LCHF i ca ett år och nyligen fått upp ögonen för det här med omega 3/6 balans i kosten på allvar. Efter att ha kikat runt lite har jag kommit fram till att om jag bara får tag på varianter med bättre o3/6-kvot av vissa basvaror jag äter ofta, skulle det tillsammans med att öka (rätt) fet fisk och skippa fläsk och fågel göra stor skillnad.

Min budget är begränsad, så pris är en viktig faktor. Jag bor på Södermalm i Stockholm och saknar bil, så det bör handla om affärer på rimligt avstånd eller varor som kan beställas.

För att undvika plotter skapar jag ett par olika poster för olika varor.

I denna tråd: MEJERIER. Här söker jag alltså smör, grädde och fet yoghurt gjord på mjök från kor som äter gräs, inte spannmål. Detta är något jag knappt hittat någon info om alls. Att ekologiska produkter skulle vara från djur som får något annat än (ekologisk) spannmål har jag t.ex. inte kunnat finna stöd för.

Skulle någon ha källor på att sådana mejerier inte gör någon signifikant skillnad när det gäller o3/6 balans är det också intressant info. Däremot ber jag den som har andra funderingar kring vilka produkter som av andra (t.ex. etiska) skäl är lämpliga att köpa för tydlighets skull hålla det utanför den här tråden. Skapa i så fall hellre en egen tråd för detta.

Alltså: Billigt "gräsbetat" smör, grädde och fet yoghurt i Stockholm frågas! :)

/Narco

Annons:
MimLan
11/15/12, 12:51 PM
#1

Järna mejeri har iaf yoghurt. Det är kossor som gräsbetar. Men fet är den ju inte. Finns mig veterligen ingen sådan i vanliga handeln.

Eller gör egen på deras mjölk+yoghurt och labba fram en fet variant.

Ta kontakt med lantbrukare och se vad du kan få till när det gäller ägg/kött/mjölk.

Narcoleptic
11/16/12, 3:46 PM
#2

MimLan,

tack för tipset! De verkar ju ha någon återförsäljare på Söder dessutom. Sannolikt dyrt värre, men kanske värt det för smör och creme fraiche till grytor etc. :)

/N

Medlem
11/16/12, 7:05 PM
#3

Har gjort egen fet yoghurt genom att blanda 1 liter mjölk + 1/2 liter vispgrädde. Mycket enkelt och mycket godare än naturel/turkisk yoghurt. Man får dessutom en tjock hinna av fett på ytan som är så gott. Jag äter den med rårörda hallon med lite stevia och vispgrädde.

Cowboy
11/16/12, 7:36 PM
#4

Alla mjölkkor äter grovfoder (gräs, hö eller ensilage) till detta kommer kraftfoder där spannmål ingår. Svensk mjölk har regler om hur stor del av fodret som ska vara grovfoder.

KRAV-mjölken har krav på högre andel grovfoder så de bästa produkterna är de ekologiska.

Min favorityoghur är Arlas naturella ekologiska men jag äter mest det sommartid.

Håll dig till de svenska produkterna från Arla och om du tycker att du har råd kan du välja de ekologiska produkterna.

Köp inte tyska eller danska produkter för där är det inte ett lagkrav att mjölkkorna ska gå på bete på sommaren.

Narcoleptic
11/16/12, 8:39 PM
#5

Cowboy,

har du några källor på hur stor skillnad på fettsyrasammansättningen det de facto är mellan eco/svenska/utländska produkter? Inte för att kritisera just dig, utan det känns som att det i stort sett saknas bra konsumenttfakta när det gäller det här. Kanske käkar även eko-korna tillräckligt med (krav-) spannmål för att det ska vara av begränsad eller ingen nytta att välja dessa produkter AV JUST DETTA SKÄL?

/N

Minorca
11/16/12, 9:18 PM
#6

I Norge har de  Seter römme 35% fetthalt från kor som betat  på fjället, mycket gott men inte billigt 2,5kg för ca 200nok

Annons:
yvonnel
11/17/12, 12:43 AM
#7

Där kom #6 före mig, det var min första tanke annars att det enda som skulle vara bra nog är mjölkprodukter ifrån fjällkor. Det finns nog i form av både smör och goda ostar men kanske inte i vanliga livsmedelsaffärer.

Cowboy
11/21/12, 1:34 AM
#8

Det var inte jag som efterfrågade gräsbetad mjölk. De svenska korna går på bete på sommaren och ska ha en viss del grovfoder under resten av året.

KRAV-mjölken har ett större krav på grovfoder än den konventionella mjölken.

Nyttan med gräsbetad mjölk får du fråga den som efterlyser gräsbetade mjölkprodukter.

hemul
11/21/12, 4:32 AM
#9

Det där med gräsbete på sommarn är inte så fint som det låter. Sommaren definieras i södra Sverige till 4 månader, i Mellansverige till 3 månader och i Norrbotten till två. Att de ska vara ute hela dagen finns det heller inga krav på. 6 timmar per dygn anses räcka. En del struntar enligt utsago i att släppa ut dem. Andra låter dem vara ute på natten och kan på så sätt vara lagliga men spara in arbete. Släpper ut dem t.ex. 6 på kvällen och tar in dem 6 på morgonen. Två dygns utevistelse avklarade på bara en ut- och indrivning och så får de vara inne i två dagar till nästföljande dags kväll. Sen finns det säkert bönder som låter sina kor vara ute mer än lagen kräver också, men att alla kor går ute och sprallar i hagarna hela somrarna i Sverige, det är en myt.

Finsk mjölk tror jag är OK, eller ivf jämförbar med svensk.

Narcoleptic
11/21/12, 10:15 AM
#10

Som jag trodde är det väldigt svårt att reda ut just det här. Orsaken VERKAR vara att det helt enkelt i stort sett inte finns gräsbetat smör och grädde att få tag på, i alla fall i Stockholms innerstad.

Järna mejerier visade sig vid kontakt mycket oengagerade att svara på frågor, men det verkar som att smör, creme fraiche bara är "spill" från osttillverkningen som bara finns ibland och då ute i Järna. Prisuppgifter kunde inte lämnas. Gryningen hälsokost på Folkungagatan, deras enda återförsäljare inne i Stockholm, hade bara mjölk, fil och yoghurt.

/N

MimLan
11/21/12, 10:37 AM
#11

Va? Järna mjölk/yoghurt säljs på flera ställen i city. NK och Daglivs brukar jag handla på.

Aniara4
11/21/12, 11:50 AM
#12

Järna mjölk och yoghurt finns på ICA Kvantum också. Däremot saknar jag grädde, det hade jag gärna köpt därifrån!

Narcoleptic
11/21/12, 6:59 PM
#13

Jo, som sagt, tråden handlar främst om smör och grädde och där levererar Järna Mejeri inte utanför sitt närområde, och då sporadiskt de mängder som blir över från osttillverkningen, enligt mailkorresponsens med dem.

Gräsbetat smör och grädde i Stockholms innestad hat vi alltså hittills "gått bet" på! :p

Annons:
Cowboy
11/22/12, 11:42 PM
#14

Med tanke på det låga antalet kor i Stockholm får ni nog släppa på kravet på närproducerad mjölk i Stockholm. Arlas smör produceras i Götene och i Visby tror jag och med tanke på hur mycket mjölk det går åt för att göra ett kilo smör är det bra att transportera mjölken kort väg men smöret kan transporteras längre väg.

Att korna är ute på natten är bra för de betar bra på sommarnätterna. Varma soliga sommardagar vill de gärna vara inne för att må bra. I många moderna lagårdar med robotmjölkning väljer korna själva om de ska vara ute eller inne.

Narcoleptic
11/23/12, 12:43 PM
#15

@Cowboy: Helt riktigt, tråden handlar inte om närproducerade produkter utan gräsbetade.

AnnK
5/17/13, 7:12 AM
#16

Hej, väcker upp din intressanta tråd, har du hittat något gräsbetat smör här i Sthlm? Hälsn Ann K, också Södermalm :)

patriknn1
5/17/13, 8:16 AM
#17

Ska du ha riktigt ,gräsbetat, ekologiskt, smör så handlar det om samma priser som ekologisk kallpressat kokosfett. Dvd kilopriser på runt 200-350 kr. Kan finnas på vissa saluhallar, ost- och delikasshandlare, osv. Oftast så är det småmejerier, likt de som framställer ostar i liten som ibland i mindre skala oxå säljer tex, smör, yoghurt o liknande produkter.

AnnaK77
5/17/13, 9:20 AM
#18

Hej!

Fet ost från gräsbetande djur kan du köpa från tex. Skärvångens bymejeri. De finns på rätt många ställen i Stockholm. (vill du veta mer specifikt var de finns så kontakta mig)

Smör och grädde är svårt att få tag på pga att det är svårsålt då priset blir väldigt högt.

Är du/någon annan fortfarande intresserad så kontakta mig. Jag arbetar med svenskt mathantverk och har tillgång till smör och creme fraiche från gräsbetande djur i fjällmiljö. Eventuellt grädde vid efterfrågan. Även yoghurt, men den är i ca 5% fetthalt. Jag jobbar även med kött och charkprodukter från gräsbetande djur.

Detalj som kan vara av intresse:

Det är väldigt svårt att hitta produkter från fjäll-gräsbetande djur som är ekologiska. Detta på grund av mygg och knott. Ett djur som går ute på natten utan kemiskt skydd mot mygg och knott i fjällvärlden dör av förgiftning. Därför måste man välja mellan att bekämpa mygg och knott med en "droppe" i djurens nacke (vilket inte är godkänt enl. KRAV) eller stänga in djuren om natten och då ge annat foder.

Jag är rätt ny på forumet och vet inte riktigt vad det är för regler ang. reklam osv. Får jag skriva ut mina företagsuppgifter?  Jag har en liten delikatessbutik som bara arbetar med svenska handgjorda produkter och jag kan ordna det mesta i den vägen, om någon är intresserad.

[Petronella Pip]
5/17/13, 10:21 AM
#19

Vet att man brukar säga att man inte får göra reklam  men om man som du frågar så kan det väl inte vara fel, vi har t.ex. en tjej som startade ett LCHF-café (Amy) och berättade om det här och det var ju av allmänt intresse här på sajten och sån info är ju jättebra, Mariann gör mycket reklam för sina böcker t.ex. så jag kan inte se att inte du skulle få göra det!

AnnaK77
5/17/13, 1:49 PM
#20

Då gör jag det och om någon moderator inte tycker det är bra så får de ta bort inlägget :-)

Mitt företag heter Delikatesshuset (delikatesshuset.com) och vår butik ligger i Åkersberga norr om Stockholm. Butiken är liten och vi har inte alltid allt hemma, så är det något speciellt ni är ute efter är det bäst att ringa eller maila först så ser vi till att få hem det ni vill ha. Tel: 08-540 610 60, mail: lager@delikatesshuset.com. Vi har leveranser till ca 200 butiker i mälardalen och kan på grund av våra kontakter oftast få våra kunder (butiker) att ta hem special-saker om de vet att deras kunder efterfrågar det.

Vår hemsida kommer att uppdateras nästa vecka och butiken kommer även få en egen flik på hemsidan, ni kan även kommunicera med oss på facebook.

Annons:
Narcoleptic
4/11/14, 9:43 AM
#21

Sååå - svaret tycks, åtminstone för smör, vara: Ta en weekend i Berlin! 

Där säljer Lidl (och de flesta andra kedjor) Kerrygold för ett lägre kilopris än vanligt smör i Svenska butiker. 

Frys och ta hem i handbagaget. (Tillåtet enligt EU-regler, tog hem ett kilo på detta sätt i går som test. Nästa gång kanske jag checkar in en kylväska.)

Eller (och!) maila Svenska Lidl (och be dem ta in Kerrygold här. Dom sägs vara kända för att vara känsliga för sina kunders synpunkter och har uppenbarligen en upparbetad kylkedja från Irland till Tyskland och därifrån till sina Svenska butiker. 

Ju fler som hör av sig desto snarare kan vi handla vårt gräsbetade smör nere på hörnet! :)

kundtjanst@lidl.se

/N

Sindri
4/12/14, 12:55 AM
#22

Jag mailar genast. Har bra erfarenhet av det. Fick inget svar, men produkten fanns helt plötsligt i Sverige lite senare!

hemul
4/12/14, 8:40 AM
#23

Men jag kollade Kerrygolds sajt. Jag ser inget om att korna äter enbart gräs, eko o.s.v. Borde inte det stå om det är så? Står det där fast jag missar det kanske?

Annanas5
4/12/14, 10:18 AM
#24

Jag tycker också det är svårt att hitta information om deras kor endast äter gräs, eller äter mycket gräs. Ett alternativ till smör är talg. Passar inte till kakor… Men gott och billigt att steka i. Då kan man få ekologiskt, gräsbetat fett till en liten kostnad, och att smälta talg är lätt

Upp till toppen
Annons: