Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 26867 ggr
Gronstedt
11/15/12, 12:09 PM

Reda med äggula?

Om man vill reda en soppa med äggula,

hur varm ska soppan vara när man tillsätter äggulan?

kan soppan koka efter att äggulan tillsats?

hur många äggulor går det åt per liter vätska?

kan man vispa ut äggulan i en liten mängd vätska och sedan röra ut den i hela soppmängden?

Vi har bestämt oss för att låta bli mejeriprodukter, men vill ändå ha redd soppa …

Annons:
Lisabet
11/17/12, 9:19 AM
#1

Jag gör sås med äggulor, och har aldrig försökt med soppa, men jag tror:

inte koka när gulorna är i soppan

rör i gulorna i lite vätska, under konstant vispning, och blanda sen ner i resten av soppan

När jag gör sås tar jag 4 äggulor till kanske  ca 3 dl vätska (vet inte exakt, har aldrig mätt), har ganska hög värme på plattan, men vispar konstant. Lite kallt vatten bredvid för att spä med om det skulle behövas, är också bra. Detta blir tjock och krämig sås. Ibland skär den sig i alla fall, vet inte varför, men blir god ändå.

Zepp
11/17/12, 4:06 PM
#2

Jag är då tveksam till att reda soppa med äggula.. såvida du inte menar att du tillsatt grädde innan?

Sen så är väl själva grädden som kallas för redd soppa och man brukar väl alldrig ha i mjöl eller annat som gör den tjockare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gronstedt
11/17/12, 4:23 PM
#3

#1: Tack för tips!

#2: Nu var det ju så att jag ville ha tjockare soppa UTAN grädde …

Zepp
11/17/12, 7:33 PM
#4

Soppa är inte tjock!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sammet1
11/17/12, 8:00 PM
#5

Från spisa.nu, Redning av såser och soppor:

Redningar med ägg, grädde eller smör.

  1. Ägg eller äggula används för redning av efterrättssåser och krämer, eller som fyllning i bakverk.
    Ägg får inte värmas över 80°C för då tappar den sin bindande förmåga och vattnar sig.
  2. Vispgrädde och crème fraiche kan kokas ihop till sås och smaksättas på olika sätt t.ex. med steksky.
  3. Het vispgrädde hälls under kraftig vispning över äggulor. Massan tillsätts sedan under omrörning/vispning i anrättningen, som sedan inte får kokas. Redningen benämns ibland liason.
  4. Smör används som konstistensgivare i såser. Smöret "monteras" i såsen t.ex. en fond, dvs. vispas ner klickvis i slutet av tillagningen.

Montering (fr. monter): Att avsluta, avrunda en sås eller soppa genom att röra ner vispgrädde eller tillsätta (kallt) smör klickvis som rörs ut. Lite i taget för att såsen inte skall skära sig. Fettet förhöjer smaken och gör såsen blank. Kastrullen bör dras från plattan när detta görs.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

KatNyb
1/7/13, 11:35 AM
#6

Bästa soppredningen är Philadelphiaost, även till såser. Fast det är ju en mejeriprodukt.

Annons:
[Petronella Pip]
1/7/13, 12:07 PM
#7

Har precis fått hem Guarkärnmjöl (från Rawfoodshop), gjorde löksås i går och tog två tsk, det var väl ca tre dl sås, men det blev göratjockt så jag fick spä med nästan lika mycket vätska till så det bådar gott! Blev en helt vanlig konsistens på såsen, inte slemmigt eller så, som det lätt blir av husk t.ex. Så nästa gång tar jag en tsk. högst. Det ska inte ha några digererbara kolhydrater, och med den försumbara mängden skulle det inte göra så mycket om det är fel, heller! Det är väldigt lätt, pulvret.

[Petronella Pip]
1/7/13, 12:33 PM
#8

Men nu läser jag på Äkta vara att det kan vara hälsorisker, om man är allergisk mot jordnötter och bönor (vilket är viktigt att känna till men om man inte är allergisk mot dessa gör det ju inget) och vad värre var att det kan innehålla rester av formaldehyd, visserligen står det bara i en av kommentarerna och är inte belagt med någon form av källa. Och det kärnmjöl jag har är iaf ekologiskt så man hoppas att var formaldehyden där på grund av nån mer eller mindre skum utvinningsmetod ska det inte finnas i denna jag har…

Zepp
1/7/13, 5:40 PM
#9

Konservereringsmetod snarare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
1/7/13, 6:30 PM
#10

Mmm whatever! Men förhoppningsvis inget i det ekologiska i vilket fall som helst!

Zepp
1/7/13, 8:02 PM
#11

Vid tillverkning har det förekommit att en del produkter innehållit stora mängder av formaldehyd som troligtvis kommit till vid desinficering av mjölet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guark%C3%A4rnmj%C3%B6l

Borde som sagt inte förekomma i ekologiskt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: