Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 8102 ggr
sockersorg
2012-11-12 20:51

McDonalds

Hej alla goa kolis-ratare,

Jag var på McDonalds idag och beställde någon sorts Bacon deLuxe-variant-hamburgare utan bröd.

Är det någon som vet, eller vill ge mig en kvalificerad gissning över hur mycket socker jag fick i mig (jag vet inte, vågar inte gissa)? Inga pommes, ingen söt-dricka. Bara själva burgaren med ost och dressing och sallad och sånt i en "burk". Har fått för mig att det är sockar i ALLT de gör, burgaren, dressingen, men hoppas ändå att det var en ganska okej middag (från ett LCHF-perspektiv, och bortsett från att vad som helst hemlagat såklart hade varit ett bättre alternativ).

Är man kanske helt utlämnad åt en mager sallad om man vill lata sig en kväll och äta på studs?

// sockersorg

Annons:
goliath
2012-11-12 20:53
#1

När jag köper en färdig burgare i varmdisken på ica så är det 5% stärkelse per 100g i biffen.

Det är säker även några gram kolisar i dressingen och ett gäng e ämnen..

Zepp
2012-11-12 21:06
#2

Näe.. jag tycker du gjorde rätt, det är så man hanterar situationer där man inte kan göra mat själv!

Jag tror allvarligt inte du fick i dig många gram kolisar på den måltiden?

Så där gör jag själv fast oftast Burger King!

Hur som helst så tror jag inte det är mer kolisar i deras burgare ocg dressingar in de du köper som färdiga på en vanlig affär.

För övrigt har jag för mig att själva burgaren är 100% nötkött?

Baconet är nog som vanligt bacon, och dresingen är ju pytteliten, även om den innehåll en del kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
2012-11-12 21:08
#3

Jag brukar ibland köpa hamburgare på Donken när jag har bråttom, och så äter jag bara köttet och lämnar brödet. De skryter ju om att det bara är rent nötkött i deras hamburgare. Mycket bättre än Max med andra ord.

Dressingen är en annan historia.

byggarn30
2012-11-12 21:30
#4

Jo, fast man kan ju tolka det lite olika. 100% nötkött och 0% annat kött. Men är det kanske massa tillsatser av skorpmjöl, potatis, ris eller andra kolhydrater som binder ihop och som binder vätska och därmed gör burgaren billigare att tillverka?

Zepp
2012-11-12 21:37
#5

Mnja vad de säger är att själva burgaren bara består av en ingrediens, nötkött.

http://www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/ravaror/koett.html

Har bestämt för mig att Kingen har lika, men att MAX har både kolisar och MSG i sina.. om även små mängder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2012-11-12 21:43
#6

Det är alltså på sin plats att kräva fullständig näringsvärdesdeklaration på alla de olika kedjornas hamburgare. 100% nötkött är inte tillräckligt att veta om det finns annan inblandning också. Brödet och andra saker kan man ju välja bort.

För det kan ju faktiskt hända att man behöver ha någon sorts mat som inte helt stämmer överens med vår intention.

Annons:
JigokuShoujo
2012-11-12 21:44
#7

Men Max är det stället som serverar en av brugarna utan bröd i alla fall Tungan ute (jag tycker dessutom de smakar mycket godare än både donken och BK, men det är ju en smaksak Flört )

mackans
2012-11-12 21:55
#8

MAX har också sojabönor! i nästan alla hamburgare, inte bra =/

sockersorg
2012-11-12 22:17
#9

Ok, tack alla för att ni är bollplank. Jag har ingen intention att bli rabiat på något sätt, även om jag kanske skulle behöva, så jag är väl efter omständigherna nöjd med mitt val (även om jag liksom Zepp skulle föredragit BK om det hade funnits inom rimligt avstånd). Faktiskt till och med lite förvånad över hur relativt snabbt och enkelt och trevligt jag fick det "serverat".

@Goliath: Huvva, orkar inte ens tänka på mängden e. För att inte snacka om glutamater.

Godkväll på er :)

Cowboy
2012-11-12 23:07
#10

Burgarna på McDonalds består av 100% nötkött och INTE några kolhydrater som skorpmjöl eller potatisfibrer som andra hamburgare i affärerna innehåller. Även Burger King har rent nötkött i sina hamburgare.

Att få sin big mac utan bröd finns med i kassasystemet  så det kan inte vara så ovanligt. Max har fetare hamburgare enligt en test som gjordes nyligen men de har inte rent nötkött i burgarna.

När jag lämnade klagomål att jag inte kunde få röd mjölk fick jag svar att livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk till barn och dom följer deras synpunkter.

Jag svarade att jag räknade mig som vuxen eftersom jag är 66 år och undrade var livsmedelsverket anser  att läsk är bra måltidsdryck fick jag ett annat svar att man skulle framföra mina synpunkter.

Anne22
2012-11-13 01:35
#11

Jag brukar bestàlla en big mac pà mcDonalds och sen bara àta kòttet nàr jag àr "desperat". Jag tycker faktiskt att det kànns pà smaken att det àr rent nòtkòtt det àr fràgan om.

Nàgon som vet om de steker i smòr eller margarin?

ajm
2012-11-13 02:34
#12

http://apps.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi

där har mc donalds fullständig innehållsförteckning på sina burgare + tabell på näringsvärde. dock bara på burgarna i helhet och inte på brödet.

kan det kanske ha varit en big tasty bacon du köpte? hela burgaren med bröd och allt innehöll då 48 kolhydrater

och det stämmer visst att själva köttet är 100 % nötkött, men då innehöll bla baconet en hel massa¨annat, bland annat glukossirap.

Aniara4
2012-11-13 07:46
#13

Brödet runt McDonalds och BKs burgare är lätt att ta bort om man inte vill specialbeställa utan.

Mjölet och glutamatet inuti Max burgare är betydligt svårare att peta ur!

Annons:
yvonnel
2012-11-13 22:29
#14

# Aniara

Bra talat!

#

Jag har tittat in på några länkar om de olika hamburgerkedjorna, frågan har ju varit uppe några ggr. förut. Det verkar ju vara OK på både BK och Mc D beträffande köttet, brödet kan man ju lyfta bort, men allt socker som finns i allt annat av såser och olika inläggningar som är tillbehör…..En sak till, det skulle vara ganska bra att veta hur mycket kött man får i en burgare, så viktigt tycker jag att det borde stå i beskrivningen framme vid kassan där man beställer efter utseende och olika namn på burgarna.

Hur det är nuförtiden vet jag inte, men sist jag var i USA så hade alla de små burgerställena (alltså andra än typ McD och BK) beskrivning på alla delar ingredienser, tex. quarterpuonder including så så mycket lök sallad sås ost, osv och man kunde även beställa hur mycket stekt den skulle vara typ medium, medium rare, well done.

Cowboy
2012-11-15 00:46
#15

Jag tycker inte om att få hamburgaren i bröd som jag inte vill äta utan beställer den hellre utan bröd men med bestick att äta med. Den blir också lika nystekt som på MAX.

Hur många gram hamburgaren är på finns väl i beskrivningen på varje hamburgare.

yvonnel
2012-11-15 04:21
#16

#15r

Det är vad jag trodde, men det står inte och personalen vet inte heller, när man frågar. Jag har frågat flera ggr och alltid lyckas dom se lite nedlåtande ut och inte alls tycka att det är viktigt, det ser du väl, var det en som sade.

Aniara4
2012-11-15 11:07
#17

#16 Wow, vilket ögonmått man förväntas ha! Jag hade nog inte kunnat låta bli att svara nåt i stil med "Oj, jag kan inte alls avgöra hur många gram en sak väger genom att titta på den, du får nog hjälpa mig med det är jag rädd".

De som jobbar där är ju ofta unga och oerfarna och kanske mer benägna att hantera pinsamma situationer där de inte kan svara på frågor om det de säljer med att försöka göra det till kundens fel. Men man tycker ju det är en ganska grundläggande faktauppgift som de borde ha enkel tillgång till!

yvonnel
2012-11-15 13:26
#18

Dessbättre är det ju inte så ofta som jag har behov av att köpa hamburgare. Hittills i år en gång och då för att jag faktiskt bara var lite lat.

Lilltilda
2012-11-15 13:37
#19

Jag tycker att jag får reda på det mesta om MAX hamburgare via deras websida. Konstaterar via den att deras LowCarb fungerar helt ok som snabbmat för mig de gånger jag är på stan och vill ha mat som inte kostar en massa och som finns på en restaurang som mitt sällskap också trivs på.

https://www.max.se/produktinformation.aspx 

och

https://www.max.se/naringsvarden.aspx

Säger mig allt jag behöver om både mängder, ingredienser och näringsvärden

Ska tillägga att i min stad finns varken Burger King eller McDonalds att tillgå

~God loves you, and I´m trying! ~

Anne22
2012-11-16 00:10
#20

Fòrdelen om man kòper en Big Mac pà McDonalds àr att det àr vàldigt enkelt att lyfta bort alla tillbehòr: de flesta finns "ovanfòr" salladsbladen, varfòr sjàlva kòttet àr nàstan helt o-nedsmutsat. Sjàlvklart kan man àven bestàlla utan sàs etc, men dà fàr man ju vànta 5 min extra, eftersom de màste gòra en enkom àt en sjàlv, t.sk. fràn 10 sekunder om man bestàller en "vanlig".

Jag brukar bara be om ett par plastbestick till, och sen àr det bara att àta de tvà kòttbitarna med kniv och gaffel utan en massa kladd. Perfekt!

Riktigt imponerad av att Mc Donalds kòtt àr helt "rent" màste jag sàga. Kànns ju mycket "sàkrare" àn pà de flesta restauranger…

Annons:
goliath
2012-11-19 18:42
#21

igår såg jag Supersize Me för första gången… :)

Zepp
2012-11-19 20:10
#22

" Have you seen the news stories about the obesity epidemic? Did you see Super Size Me? Then guess what? … You’ve been fed a load of bologna."

http://www.fathead-movie.com/index.php/about/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anne22
2012-11-20 01:18
#23

Vaddà, han skippar vàl inte allt utom kòttet?

yvonnel
2012-11-20 21:49
#24

#22 Zepp

Jag läste i en kommentar till en Fat Head länk detta:

Carb tolerans är individuell. Skaffa en glukosmätare och se hur du reagerar på dina måltider. Kontrollera ditt blodsocker en timme efter maten. Om det är över 120, skära ner på stärkelse och socker.

Är det vettigt eller ens möjligt att göra en sådan bedömning?

Zepp
2012-11-20 22:00
#25

Japp.. det är ju så glukosbelastningstest går till.. fast i mer kontrolerade former!

Och så har de andra värden i USA.. dvs de räknat på ett annat sätt!

Här säger vi att värdet skall ha fallit till det som det var före måltiden inom senast en tvåtimmarsperiod.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: