Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Hur snabbt ändrar sig ork när man börjar med LCHF?

2012-11-11 20:14 #0 av: Ary

Jag är kvinna 44 år strax över 100-strecket. Var totalt otränad för en månad sedan efter en lång period av inaktivitet.

Började med LCHF för 4 v sedan och drog till med att träna 5 dgr i veckan, tappade i samband med detta aptiten och åt bara 1300 kcal/dag och viktminskningen stannade av. När jag slutade gå ner åt jag mer och pausade träningen i en vecka. Ligger nu på 1700 nu och åt 2000 idag efter mycket motion.

Idag drog jag samma 3,5 tim runda i skogen som tidigare och cyklade dit. För en vecka sedan var jag seg, benen var blytunga, orkade knappt hem. Idag var jag seg i början men efter 2,5 tim var det som att jag gick in på överväxel och det kändes som om jag skulle kunna gå hur långt som helst. Cyklingen hem från rundan gick bättre än på vägen dit (får stanna och gå rätt ofta annars eftersom syret inte räcker till, cyklar som en tant ;)

Är drastiska förbättringar som denna normalt? Innebär det att min metabolism har vant sig vid fett och protein? Laddade förresten med 40g protein och 80g fett till brunch eftersom jag visste att jag skulle gå långt.

Anmäl
2012-11-11 21:21 #1 av: Zepp

Vad som händer vad gäller orken är främst att dina muskelceller ställer om sig till att använda främst fett som energi!

Och en annan sak som händer är att de inte får det glukos de är vana vid då det vid lågkolhydratkost främst blir reserverat för hjärnan o lite andra livsviktiga funktioner.

Och det tar lite tid att få till den förändringen, det krävs framförallt mer av ett transportprotein som för längre fettsyror över cellmembranet så de kan komma in till mitocondrierna för att omvandlas till energi.

Vid fettförbräning skall man tänka på att det tar längre tid att få igång fettoxidationen så man disponerar sin ansträngning så att den kommer i ett högre tempo senare.. sen kan du fortsätta hur långt som helst!

Ett knep är att använda mer cocosfett då det innehåller mer MCT, som inte kräver något transportprotein!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-11-11 21:29 #2 av: Ary

Jo men det jag undrar är om man kan vänja sig så fort som 4 v. Bara för en vecka sedan tog jag helt slut. Ska kika på det där med kokosfett, finns det billigare i mataffärer? Här är det väldigt dyrt i hälsokosten.

Anmäl
2012-11-11 21:46 #3 av: Zepp

Min ICA säljer sådant för 46,90 för 400 gram!

Unilevers är fulfett.. inte direkt skadligt men härdat!

Om det gått så fort.. tja du skriver ju så.. fast tempot kanske inte är på elitnivå ännu??

Vi har ju medlemmar där det tagit ett år att ställa om musklerna, men de var nog mer skadade än dig.

Och så har vi de vältränade som redan hade en bra fettoxidationsförmåga som klarade av hela omställningen på en vecka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-11-11 21:58 #4 av: Ary

Om du menar jojobanta-skadad så jo det lär jag vara.

Elitnivå nej, vi pratar om amatör promenad i oländig terräng men ansträngande nog (skogen back up och ner). Har aldrig haft den där explosiva energin, men brukar orka bra med merlågintensivt länge. Kanske mina muskler vant sig redan innan eftersom jag oftast alltid hållit på 1,5-2 tim......? Tror inte på att smådutta. Har dock inte upplevt det där energipåslaget jag fick idag när jag egentligen borde varit genomtrött. Känns som det enda som kan stoppa mig är att kroppen inte kan mata syre tillräckligt fort.

Nu kommer jag lägga träning på 2-3 dgr/v men längre pass. Handlar fortfarande om att gå och cykla.

Anmäl
2012-11-12 17:46 #5 av: Zepp

De som det tog så lång tid för att ställa om musklerna hade antagligen en rudimentär fettoxidationsförmåga!

Varför kan man bara spekulera, men hyperglykemi är antagligen en del av förklaringen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-11-21 16:23 #6 av: Ilo

Hej Ary.

Känner på sätt och vis igen mig i det du skriver.

Jag har ätit LCHF i ungefär 8 veckor nu och de första två veckorna mådde jag verkligen inte bra och kände mig väldigt tung i benen. Jag upplevde för ca 4-5 veckor sedan att jag hade enorm energi och har sedan dess sprungit milen flera gånger och dessutom tränat en hel del annat med enorm energi. Jag har ännu inte fått några tunga känningar igen och har tänkt att det såklart har med kosten att göra. De dagar jag laddar på med extra fett har jag känt mig oövervinnerlig i kroppen. En av de extremt positiva fördelarna för mig med den här kosten.

 

Anmäl
2012-11-21 18:55 #7 av: Ary

#5 Tror du kroppen själv kan skapa hyperglykemi utan att något socker tillförs? Förstår att lite grann kan skapas as kroppen, men mängder?

#6 Hej Ilo. Vad kul! Att det funkar träningsmässigt för dig med LCHF.

För mig gäller det ännu bara lågintensivitetsträning men länge, där kan jag hålla på hur länge som helst och kommer in i överväxel efter ett tag. Att komma dit tar kortare tid än för en vecka eller två sedan vilket är positivt. Cykling och löpning är tungt, men börjat småträna för att få upp kondisen där också. Just nu varvar jag lite för att hålla pulsen uppe. Måste lära kroppen att ta upp tillräckligt syre igen.

Några idéer om hur man unviker håll vid löpning?

Tänker att jag tillbringat merparten av de sista 25 åren i urkass form, dags för 25 år med att vara i form ;)

Anmäl
2012-11-21 19:04 #8 av: Zepp

Ja om man har diabetes typ 1, eller någon udda väldigt sällsynt sjukdom!

Fast hyperglykemi är oxå relaterat till metabolt syndrom.. dvs man är på väg att få diabetes!

Men.. det verkar du inte ha.. och så verkar det som du utvecklas som ett praktexempel på en som äter LCHF!

Dags att medverka i Expressen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-11-21 21:34 #9 av: Ary

Nejdå inget magiskt med detta tror jag. Har nu läst på flera ställen att folk upplever sig som mer uthålliga på LCHF kost. Jag antar att jag märker skillnaden mer eftersom jag tränar upp mig från noll på LCHF och innan alltid har varit på glukosdrift och minns att jag gick in i väggen mycket fortare.

Hittade en sida som jag fann intressant och där det står att fettdrift mycket väl kan vara igång på 2-4v

http://edwardkapusta.blogspot.se/2012/07/varfor-fettdrift-ar-battre-glukosdrift.html

Anmäl
2012-11-22 18:49 #10 av: Ary

Men aj aj tränigsvärk kan jag skriva under på att man får iaf. Tanken var att träna varannan dag, men  efter första löparpasset, översätt lunkade en del av vägen, är jag inte särskilt mobil idag och får ta extra vilodag imorgon antagligen.

Läste tråden om wogging här på ifocus igår (walking/jogging). Tyckte dock att det såg ut som om de desperat letade efter ett dass, så fortsätter nog min nuvarande stil - slogging...? Slow jogging.

Var och köpte seltin för att få lite magnesium eftersom jag läst att musklerna kan bli mindre stumma av det.

Anmäl
2014-06-23 16:43 #11 av: hemul

Samma sak hände mig häromdagen och det berodde då inte på ändrad kost eftersom jag ätit som jag gör i 9 år...

Jag gav mig ut på en långtur på cykeln och kände mig seg i musklerna eftersom jag cyklat rätt långt dagen innan också. Så pass att jag ångrade att jag givit mig ut igen. Men turen blev drygt 7 mil, min hitills längsta.

Efter drygt halva sträckan släppte segheten i musklerna och den brännande känslan i låren i uppförsbackarna var som bortblåst. Jag kunde ta i hur mycket som helst utan att påverkas. Kändes som benen var pistonger som gick av sig själva och ingenting bekom mig. Kom hem vid tolvtiden på natten och det kändes som om jag bara skulle kunna fortsätta natten igenom. Det gjorde jag inte, men jag drog ett extravarv runt stan bara för att det var så härligt!

Tycker det låter väldigt likt det Ary var med om, det kom rätt långt in i passet o.s.v. Skillnaden är kanske att jag inte hade problem med flåset, bara musklerna. Har aldrig upplevt något liknande tidigare och är väldigt nyfiken på vad det kan bero på. Så om någon har en förklaring eller några idéer vore det kul att höra. 

Hoppas att det händer igen, för det var rätt häftigt. ûber-häftigt faktiskt! Pussar


Anmäl
2014-06-23 22:35 #12 av: Ary

Ja jag undrar fortfarande lite vad som hände. Galen

Ska testa att kopiera det någon gång den kommande veckan. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.