Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 13676 ggr
yvonnel
10/27/12, 4:58 AM

KOLLAGEN vet ni var det finns att köpa?

Jag hittade ett polskt märke som säljer per postorder men det är inte deklarerat så man kan läsa om det, lite för mycket om professor si och så . Till mig ger det negativt intryck till pålitlighet.

Jag har artros och har under ca 1 år provat med glukosamin, det hjälpte inte mig, jag fick bara uppblåst mage med värk.

Egentligen skulle jag vilja ha ett bra matförslag, vilken råvara innehåller kollagen eller brosk förutom kyckligben, som är atbart/smältbart?

Eller kosttillskott som är deklarerade.

Annons:
chilisalsa
10/27/12, 8:18 AM
#1

Egen märgbensfond…

Medarbeterare på Kost

jansan
10/27/12, 9:08 AM
#2

Yvonnel: Vilket fabrikat var det eller har du hemsidan?

Själv precis beställt glukosamin från HealthSpark i England. Mer än 11 ggr billigare än apotekets "Artrox" räknar på koncentration. Då är även frakt inräknat.

1500 mg tabletter. 1 tablett/dag rekommenderas. Hur mycket åt du?

[Marja-Liisa]
10/27/12, 2:00 PM
#3

Buljong tyscker jag är det bästa, jag köper gräsbeteskött av grannen och vis slakten ber att få ben som inte andra vill ha. Ben får svettas i ugn på låg temteratur över natten, kan smörja lite med tomatpyre, sedan får dom sakta koka på spisen över dagen, tillsätter lite ättika i kokspadet samt grönsaker, silar och fryser.

Jag beställer glukosamin från iHerb, men vet inte om glukosamin är idag på läkemedelslistan och förbjudet att importera.

Now Foods, Glucosamine & Chondroitin with MSM, 180 Capsules

Super Value!

$26.39

Zepp
10/27/12, 2:12 PM
#4

Fläsksvålar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/27/12, 3:10 PM
#5

Ja precis. Det finna att köpa i charken. Annars kan du ju köpa en burk gelatin. Det förekom gelatinterapi en gång i tiden som visade goda resultat, men det glömdes bort eller begravdes, hur det nu var. Rätt intressant i varje fall.

Kokade 4 små fläskläggar i går. Nu har jag cirka 5 liter geleat spad som är fint att koka soppa på.

[AntoniautanX]
10/27/12, 3:46 PM
#6

Oxsvans-soppa är det bästa mot ledvärk, sa min mormor. Då innehöll den: oxsvans(som kokades i ett par timmar), morot, palsternacka, potatis och purjo. Allt fick puttra ihop ett tag, sen silades purjon, palsternackan och kryddpepparn bort. Kvar blev en gudomligt god soppa.

Jag antar att idag måste man köpa ekologiskt, för att få samma egensakaper.

Annons:
hemul
10/27/12, 4:28 PM
#7

Egentligen vilket kokkött som helst och så lite putsat som möjligt. Har du City Gross där du bor? De har alltid oxbringa och oxlägg med benet kvar och till bra pris också. Oxsvans har de också, men det hittar jag billigare på andra ställen.

De har också en slags fläskben som de kallar för broskben. De är supergoda! De ser ut nästan som en bit fläsksida med ben (revbensspjäll alltså) fast mindre och istället för ben är det avlånga broskbitar. Vete fasiken vilken del av grisen det kommer ifrån. Ivf är det massor med brosk och jättegott kött. Brukar steka det som tjocka revbenssjäll, d.v.s låta det puttra läääänge. Sen kan man tugga i sig en hel del av brosket, den är så mjuk. Enda problemet är att det är så gott att jag inte kan sluta äta.Flört

Zepp
10/27/12, 4:41 PM
#8

Kamben har jag för mig de kallar det i vissa affärer.. det är revben som är rensade från kött i princip.

Det andra blir rullsylta o sådant eller kållapp.

Oxsvans är väldigt gott att göra soppa på.. och lätt.. det sköter sig självt.

Fast det e tydligen rätt populärt så det är aningen dyrt tycker jag.

Från det ena till det andra.. Okinawerna.. altså de som inte annamat den amerikanska varianten av Okinawadiet brukar hävda att en av de hälsosamma fördelarna med deras tradionella kost är att det höga intaget av kollagen.

De föredrar svålbitarna, fötterna, huvudet och örona, de är delikatessen på grisen, menar de.

Jaaltså de åt det andra oxå.. inklusive allt fett.. som de använde som matlagningsfett.. många tradionella rätter med grönsaker är wookade.. i grisflott!Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[AntoniautanX]
10/27/12, 4:57 PM
#9

Helt apropå, så kom jag att tänka på Anna Anka, som gnagde på ekologisk kyckling-brosk. Till fördel för hälsan. Alla gjorde ju sådan affär av det, men undrar om det inte var rätt i slutändan?

hemul
10/27/12, 5:14 PM
#10

#8 Nej, det är inte kamben. Det är alltså inga ben i det, bara brosk. Det är det som är som konstigt. Hundägare som BARFar brukar känna till det. Billigt är det också. Högst 29:- har jag betalat för det, ibland bara 19:-.

Usch, Nu blev jag sugen. Inte bra. Jag har köpstopp för frysboxen bågnar.Skäms

Anders-S
10/27/12, 5:16 PM
#11

Enligt min numera pensionerade ortoped är det hemlagad fisksoppa som är bäst, gjord på fiskhuvud, ben och skinn. Kollagentabletter och annat från hälsokosten bara fnös han åt.  Sjukgymnastik rekommenderade han inte heller. Det bygger inte på vetenskap, menade han.

yvonnel
10/27/12, 11:48 PM
#12

Så många intressanta svar jag har fått här, jag brukar faktiskt koka buljong på märgben eller som nu de senaste gångerna på just oxsvans.

Nu sist stekte jag oxsvansbitarna före kokning i stekpanna, har inte tänkt på att det blir ändå lättare i ugnen.

Fisksoppa brukade jag ofta göra förr i tiden men att få tag på huvud och sånt fint material - blir väl feskekörka då kanske.

Ang. oxsvans/ priser, jag tror nog att det var ganska billigt ca 70 kr/kg kaprifolkött från västsvenska gräsbetesdjur, jag handlar på Opaltorget (Gbg.) i en liten invandrarbutik som har väldigt mycket av allt annat också. Men dom säljer inte griskött och det är svårt att få tag på riktiga bra styckningsdetaljer.

På ICA Kvantum, som finns nära här, är det bara det s.k. "finköttet" som finns att få, jag beställde svålspäck till leverpastej förra året, det gick inte att få. Dom i charken tittade underligt på mig. Ska utmana dom med att beställa broskben.

Tyvärr finns det ingen City gross i min hyfsade närhet som jag känner till.

Gelatin, javisst, det har jag inte tänkt på, är väl gjort av djurben och kanske fiskben/skinn. Fläsklägg vill jag gärna ha men det finns väl inte heller att köpa utan salt. Så bra att bli lte påmind om sånt man egentligen vet men liksom har glömt bort som storstadsbo, sån där rejäl mat växte jag ju upp med.

Artrox var det jag hade på recept, tror att det var 1 tablett morgon och kväll, men det hjälpte inte mig på ca ½-1 år. Kollagen hemsidan hittade jag som radannons i högermarginalen på Facebooksidan, kanske kan jag hitta den igen, återkommer om det.

yvonnel
10/28/12, 1:19 AM
#13

Jag försökte kopiera länken men lyckades inte. Det stavades kolagen på google.

Annons:
hemul
10/28/12, 1:28 AM
#14

yvonnel, vilken butik som helst som har en charkdisk kan ta hem färsk fläsklägg, svål och vad du vill på beställning och de gör det gärna också. Man får höra sig för vad det kostar bara, för ibland kan de vara lite luriga. Beställde en hel fläsksida med knäckta ben på en ICA, kollade förstås priset och det var OK. Ett tag senare beställer jag en till och tyckte inte jag behövde fråga om priset, det hade inte gått så många veckor. Hi och hej så var den 80% dyrare! Fläsket i hyllan hade inte ändrat pris. Nä, jag skojar inte.

yvonnel
10/28/12, 1:47 AM
#15

Jag skrev om det i en tråd förra året när jag ville ha späck, det blev inget trots beställning, det var då jag gick till saluhallen och hittade svål till det facila priset ca: 180 kr/kg.

hemul
10/28/12, 2:09 AM
#16

Du skojar? Jag betalar runt 20:- för späck med svålen kvar. Saluhall - då måste det ändå vara en rätt stor stad du bor i?

Anders-S
10/28/12, 6:12 AM
#17

#12

Hel färsk fisk med huvud, ben och skinn hittar du väl i närmaste fiskaffär eller varuvagn som säljer fisk.

Fast det finns inte så många fiskaffärer längre.  Det var länge sedan den vi gillade bäst la ner.  "Det lönar sig inte längre. Här finns bara pensionärer i området", sa han. "De kommer in och frågar efter fiskhuvud till katten. Och sedan vill de ha pepparrot."  "Jasså, katten gillar pepparrot", brukade han kommentera.

Effie
10/28/12, 9:06 AM
#18

Kollade City Gross på nätet. Ytterby verkar närmast. Sedan Borås och Halmstad. Men inte här i stan, även om det är en "rätt stor stad" :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
10/28/12, 7:00 PM
#19

Svål har jag köpte på vanliga ICA-butiker. Inga problem alls.

Är jätteglad att vi fått hit CG. Det är mycket frächare kött och att det är billigare också gör ju ingenting alls. För några år sedan hade vi i princip bara ICA, några ledsna Konsumbutiker och en tynande Hemköp. Nu har vi Lidl (fast dem gillar jag inte), Willys, City Gross… Det är skönt att ICAs makt är bruten. Detta räknas ju till storstädarna nu, ändå var butikssituationen så trist. I andra fall brukar jag anta att det beror på närheten till Stockholm, men det håller ju inte riktigt när det gäller livsmedel.

yvonnel
10/29/12, 1:46 AM
#20

#16

Jag bor i Göteborg och vi har normalt 2 saluhallar här, just nu är den största stängd för ombyggnad. Men det har verkligen hänt precis som jag beskriver härovan.

#17

Det finns en tjusig fiskvagn bredvid ICA men där ser jag bara fina skaldjur, kalixrom och färdiga filéer. Tror att dom gör färdiga "skyltsaker", skinn och ben syns aldrig till där.

#19

Jag ska göra ett försök till på ICA. Mannerström har ju öppnat en jättefin kött och chark samt lunchrest. ganska nära och det är bara absolut de finaste detaljerna men det kostar ju därefter.

Annons:
Anders-S
10/29/12, 8:00 AM
#21

#20

Jag tror dig inte.  Klart de har hel färsk fisk. Vore underligt annars.

Willys och Coop brukar ha hel fryst stillhavslax då och då.

Annars får du ge dig ut och fiska själv. Flört

Video: Så rensar man fisk

hemul
10/29/12, 9:44 AM
#22

Jag funderade ett tag på att be att få köpa fiskskrov på nåt ställe där de filéar själva. Men sen insåg jag de säkert inte skulle vilja stå och skilja på fiskad och odlad fisk till mig.

Aniara4
10/29/12, 10:08 AM
#23

Jag brukar koka buljong enligt den här gamla fina KiF-tråden:

Buljong för nyfikna

Anders-S
10/29/12, 11:43 AM
#24

#22

Du ska gå till fiskaffären, inte akvarieaffären.. Flört

Om du köper vanliga saltvattenfiskar från friska hav, t.ex. kolja, makrill, sej, sill, eller vittling behöver du inte oroa dig för att de skulle vara odlade.

kaisakavat
10/29/12, 12:41 PM
#25

Förlåt TS, det här är OT men jag frågar, hoppas det är OK..

Min mamma har fått konstaterat benskörhet, massor av värk från detta bl a, och nyss fått en kalkhaltig medicin av nåt slag utskrivet. Som hon visst ska ta 1 g per vecka, om hon/jag har förstått rätt.

När jag läser den här tråden - och läser tråden Aniara länkar till - så verkar det ju som om hon skulle kunna bli hjälpt av rejäla buljongkok.

I kombi med medicinen eller istället för medicinen??

Har nån av er nån erfarenhet av medicin med kalk mot benskörhet (jag vet inte än vad den heter)?? Kan det funka, eller är det nåt båg?

MimLan
10/29/12, 12:50 PM
#26

#25 Oavsett tillskott behövs d-vitamin/sol och fett i övrigt för att det skall funka.

yvonnel
10/29/12, 1:41 PM
#27

D3- vitamin, bra kvalitet fett, kalcium och magnesium. Inget fel att ta kalciumtabletter, brukar finnas på recept och kopplat till D-vit.

Men tror nog att bra mat är det viktigaste som bas.

Här har vi ju kommit fram till att långkokt soppa av fisk eller köttben är bra för att få upp kollagenvärdet.

Annons:
kaisakavat
10/29/12, 1:42 PM
#28

#26, 27 - Det är rätt bra med de andra komponenterna. Hon är mycket utomhus, motionerar väldigt bra, året om och gärna i shorts och linne på sommaren, trots ålder (76).

Vore det inte för de många åren med margariner och mängderna med spannmål, så har mama gjort allt rätt. Aldrig fuskat med matkvalitet, nånsin, alltid velat vara nyttig (utifrån de expertråd hon fått..) och lagat all mat själv. Grön- och rotsaker egenodlade och vinterförvarat i superfin gammal jordkällare, kött och fisk ofta levererat av släkten, god kvalla.

Hennes läkare har inte nämnt de där övriga faktorerna - sol, d-vit och fett (enligt mama). Hon bytte från margariner till smör för flera år sen, men mängden..? Hon tycker hon äter mkt fett, men det gör hon inte. Sen är väl frågan om hur mycket som går att reparera i efterhand när kroppen är såpass skadad/åldrad..? Där är jag nog lite pessimistisk.. Obestämd

KarinJ46
10/29/12, 1:44 PM
#29

Kaisa, hoppas din mamma äter D-vitamin. D-vitaminbrist orsakar också benskörhet.

kaisakavat
10/29/12, 2:37 PM
#30

#29 Det hänger ju ihop. D-vit brist får man lätt om man har fettbrist i kosten, då d-vit är fettlösligt, och om man till det inte vistas i solen.

Det är typ därför jag är skeptisk till kalktillskott. Det är inte kalk som saknas, har aldrig saknats - det får hon i sig via kosten, bl a en hel del mejeri. Och hon vistas mycket i solen som jag nämnde. Dessa komponenter finns där, är det nåt som saknas, så borde det vara fett isåfall..? Och kollagen/buljongkok som den här tråden tar upp.

Vet inte om jag missar nåt.. men typ.

Men nu får min trådkapning vara över. Skäms

Tack yvonnel, m fl, för det tråden gett!!

*backar ut* Flört

yvonnel
10/29/12, 3:34 PM
#31

#30

Men det var ingen "kapning", det handlade ju om i princip samma sak.

Jag tror faktiskt att om det nu är D-vit som eg. saknas så att hela skelettet har blivit urlakat så behöver man extra tillskott även av kalcium för att reparera, om nu det går förstås, men det handlar nog om att optimera förutsättningarna.

Ont av artros är ett helvete ibland men det är även tröttande både fysiskt och psykist.

KarinJ46
10/29/12, 3:53 PM
#32

Opps såg nu att flera hade skrivit om d-vitaminer innan jag tryckte iväg mitt meddelande :)

hemul
10/29/12, 6:30 PM
#33

#22 Tungan ute

Bor inte på västkusten. Här på ostsidan har vi inte riktigt det där utbudet. Finns det är det oftast filéet och dyrt. Makril kan finnas hel (dyr), men nog för att jag gillar stekt makrill jättemycket, men fisksoppa på ren makrillbuljon, njaä. Jag brukar köpa upp mig när det är lockpris på hel rödspätta. Men det är ju synd när man vet att de slänger massor.

Anne22
11/3/12, 8:21 PM
#34

Gòr det enklare fòr er: Kòp vanliga gelatin-plattor (som avànds till bakning) och àt dem ràa eller làgg i varmt te om ni vill ha i er  mer kollagen!

Annons:
yvonnel
11/3/12, 8:26 PM
#35

#34

Menar du sådan gelanyin som man använder till pannacotta tex.?

Sådana som man ska smälta?

Anne22
11/3/12, 10:13 PM
#36

ja

hemul
11/4/12, 12:22 AM
#37

Yvonnel, varför kokar du inte bara mat som fläsklägg och liknande? Och ser till att få i dig spadet också.

Gillar du sylta? Den finns en sort som har blivit bortglömd som kallas bitsylta. Den är lätt att göra för det är bara tärningar av kött i gelé helt enkelt, inget finlir som med pressylta och liknande. Man använder så klart spadet till gelén, så alla nyttigheterna kommer ju med.

Tittar man i en kokbok brukar det nog vara blandat, lite finare kött, kalv bl.a. om jag minns rätt. Men min mamma brukade göra det på fläsklägg rakt av till julen. Har faktiskt aldrig gjort det själv, men nu blir jag sugen. Tyvärr minns jag inte mammas tillvägagångssätt, men jag har hennes kokbok som hon brukade utgå ifrån. Hon bytte ut köttet bara, så det ska nog funka.

Jag nämner fläsklägg för där får man ju inte bara ben, senor och brosk utan en redig bit svål också. Det blir det geléigaste spad jag vet. Man kan göra massor med rätter på fläsklägg som man normalt har finare kokkött till. Dillkött blir jättegott. jo, mamma igen. FlörtPepparrotssås på spadet och grädde har jag själv kommit på. Eller man kokar soppa på spadet med grönsaker man gillar och tärnar ner lite av köttet i. Eller vilken soppa som helst egentligen.

Förresten, koka några läggar på en gång. Rensa av köttet när det är lagom och lägg tillbaks benen och koka några timmar till så får du ännu bättre buljong!

yvonnel
11/4/12, 4:05 AM
#38

#37 Hemul

Just fläsklägg har jag gjort sylta på många ggr, men det var på den tiden man kunde få läggen utan saltet. Ska faktiskt försöka beställa i köttdisken. Det blir ju något som passar till julbordet och är bra LCHF mat. Däremot har jag aldrig fryst sylta och vet därför inte hur den blir, men ska göra det ändå till min blivande svärson som är skåning, han kommer säkert att bli glad.

Du hade en duktig matmamma förstår jag, som min ungefär

Till sylta är det bara att koka, ganska länge med lite kryddor, lagerblad och hela pepparkorn, vit och krydd, salta vill jag göra själv i lagom mängd.

Buljong kokar jag ofta, på märgben eller oxsvans, ev. någon kokhöna ibland. Man kunde ju tycka att jag inte skulle behöva ha artros om det nu är bara kollagen som är boven i dramat, jag har verkligen alltid lagat bra mat.

Att göra dillkött på gris har jag aldrig hört om, men det var ju intressant.

hemul
11/4/12, 6:01 PM
#39

Det gå utmärkt att beställa. Och på CG har det så klart alltid. T.o.m. idag på söndan. Jag blev så sugen att jag var tvungen att åka och köpa en på en gång!

Jo, dillkött blir finfint! Tycker du om lägg annars har du säkert inga problem med att gilla det. Passar bra med det sötsura till det feta. Jag brukar ta en nypa socker och en tutt stevia. Det funkar.

yvonnel
11/5/12, 6:20 AM
#40

Tyvärr har jag inte någon CityGross häromkring men vi har ju coop och Hemköp inom hyfsat avstånd.

hemul
11/5/12, 11:21 AM
#41

Nu har jag testat att göra sylta. Det blev ingen bitsylta dock för jag fick för mig att testa en annan idé jag haft ett tag i stället. Vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag gjorde kalvsylta på fläskläggen. Skrattande

Det var buslätt och blev hur bra som helst! Lite grå i färgen förstås, men annars både ser den ut och smakar som de där syltorna man kan köpa som inte är gjorda på kalv, Skånesylta och allt vad de heter. Jag malde ner rubbet, svål och fett också. Kollade på det här receptet men tog lite gelatin i för säkerhets skull. Vill ha hård gelé så man kan skiva fint. Sen hade jag inte grov skiva utan medel till kvarnen och det gjorde ingenting. Vet inte om det funkar med matberedare om man inte har kvarn.

http://www.spisa.nu/3.15203/recept/fin-kalvsylta/

Annons:
Åsa S
11/5/12, 11:41 AM
#42

Läste att sverige ska öka sin export med grisöron till asien de är populära där eftersom de innehåller mycket kollagen och anses främjande för skönheten. Säljs ju grisöron ibland i saluhallar ser inte så gott ut men det kanske det är.

rapu
11/5/12, 12:17 PM
#43

#42

vår Rosa-hund åt jämt grisöron, och det fanns ingen vackrare än hon…så det stämmer nog!

MimLan
11/5/12, 12:29 PM
#44

Gott är hur man gör det, som med det mesta. Här är ett recept på grisöron att testa.

hemul
11/5/12, 1:22 PM
#45

CG har alltid grisknorrar, grisfötter och jag *tror* grisöron. Man kankse skulle?

Grisfötter vet jag är gott, för det åt jag som barn.

Effie
11/5/12, 5:26 PM
#46

Senast jag var på asiatisk buffé serverades något strimlat knaprigt i sås och utan skylt som talade om vad det var. Vi gissade på svål - men när jag såg den här tråden undrade jag om det skulle kunna vara grisöron (särskilt när jag läste att jordbruksministern skulle försöka sälja grisöron och vad var det mer till Kina). Gott var det, vad det nu var.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Annamaja27]
11/5/12, 6:38 PM
#47

Wow, man kanska skulle testa poppde grisöron. Skrattande

Finns färska i Saluhallen vid Kungstorget i Göteborg (för er som är härifrån) Hittills bara köpt som fredagsmys till hunden.

[Annamaja27]
11/5/12, 6:43 PM
#48

Fast hur länge ska de kokas tro?

Annons:
Effie
11/5/12, 6:46 PM
#49

Det har diskuterats grisöron förut här på KiF. Det finns helt säkert recept om man letar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MimLan
11/5/12, 6:46 PM
#50

Fyra timmar enligt recept här och var.

yvonnel
11/6/12, 1:40 AM
#51

Jisses, vilken kul tråd det här blev.

Mitt allra första heltidsjobb var på ett bondslakteri, grisöron osv. sparades i saltlake och såldes vidare till någon sorts behandling för hundmat. Koskinn lades på hög i ett förråd också med massa salt, det luktade inte så farligt men vi stänkte ut något som heter Lysol för att hålla råttorna borta.

Det var lite skrämmigt för en 14-åring att gå ut med soporna, tunnorna stod nära koskinnen.

lonelycowboyagain
4/20/13, 11:41 AM
#52

Kollagen finns ju på många ställen att köpa,här har du en länk iaf:

http://vitamingrosissten.shop.textalk.se/ovrigt/kollagen-tabletter-1000mg-180-tabs.html

eller,hajbrosk,sägs funka smärtlindrande:

http://vitamingrosissten.shop.textalk.se/ovrigt/hajbrosk-750mg-300-kapslar.html

Pussgurkan
4/25/13, 12:56 AM
#53

Hoppas ni ursäktar en dum fråga … Vad är kolaren och varför ska man äta det. Vad är det bra för? Pinsamt men jag vet faktiskt inte

Anders-S
4/25/13, 1:43 AM
#54

#53

Titta i spegel och nyp dig själv i armen.  Cirka 60% av våra kroppar består av bindväv och kollagenet utgör cirka 80% av denna bindväv. påstås det.

Pussgurkan
4/25/13, 8:02 AM
#55

Okej, tack.

Annons:
vitamingrossisten
4/26/13, 11:11 AM
#56

Kollagen tabletter finns att köpa hos:

vitamingrossisten.shop.textalk

under övrigt, tror jag

rapu
4/29/13, 10:06 AM
#57

hups… tryckte enter i misstag

yvonnel
5/2/13, 4:10 PM
#58

För min del så var det Artros som gav behovet av kollagen.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till på olika sajter.

Köpa piller var inte det jag först tänkte på utan var någonstans I den naturliga maten man hittar digrerbart kollagen.

Det framkommer då att det jag redan har sysslat med I flera år är det bästa sättet, att långkoka riktig oxbuljong.

vitamingrossisten
5/6/13, 3:59 PM
#59

Här har du Puritan"s pride kollagen. USA produkt hela 1000mg!

http://vitamingrosissten.shop.textalk.se/ovrigt/kollagen-tabletter-1000mg-180-tabs.html

CinaPersson
10/26/13, 11:33 AM
#60

Det kan vara svårt att få i sig tillräcklig mängd kollagen genom maten om man redan har brist. Gå in på marinematrix.se där finns det marint rent kollagen i pulverform som lättare tas upp av kroppen. Finns i både 2500 och 5000 mg portionspåsar. Där kan du även läsa om kollagen.

hemul
10/26/13, 11:46 AM
#61

Äsch, ät fläsksvål. Mer för mindre.

dufva
10/26/13, 12:03 PM
#62

Kolesterol behövs för att kroppen själv ska kunna bilda kollagen så att käka ägg är heller aldrig fel 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: