Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4089 ggr
Zepp
2012-10-23 21:04

På kolesterolfronten inte nytt!

Eller jo det har faktist hänt något underligt!?

År              12      10        08      06

Vikt           87       83,5      85       92

Tot Kol      8,1      10,1      9,8      7,1

HDL          1,2       1,0       0,9      0,9

LDL           6,1      7,9        7,2

Trg            1,7      2,7        3,6      3,5

TC/HDL    6,5       10,5        10,7   7,8

Glukos      6,2      5,7         5,3       5,2

Fortfarande inte de bästa värden man kan uppvisa.. men det rör sig åt rätt håll.. vilket verkligen förvånar mig!

Vikten kan dock beror på en hel del slarv på senare tid, med en massa sociala saker och allt vad det för med sig i kombination med allmän slapphet vad gäller kosten!

Såå.. från att ha gått från en nästan dödlig kolesterol av heritär orsak så hamnar man på nästan normalt.. men bara nästan!

Egentligen undrar jag om sådana här screeningar har något värde.. om de egentligen säger något mer än hur man känner sig själv.. hur man mår osv?

Och för tillfället känner jag mig fet o plufsig.. trött och att det var aldeles för lång tid sen semestern.

Sen så undrar man ju varför glukosen stiger vaje gång.. men att blodfetterna faktist på senare tid blivit bättre??

Trenden är hur som helst att LDL sjunker och HDL stiger.. men glukosen stiger oxå!!

Det senare kan ioförsej bero på slappare matvanor.. men jag var som gott som fastande i åtminstone 10 timmar förutom kaffe.

Hur som helst.. man kan slänga en hel del av gamla uppfattningar om orsakerna till hyperkolesterolemi.. framförallt kopplingen till mättat fett!

Dvs jag en äldre, icke allt för aktiv man med det mesta fettet ansamlat i magregionen.. äter mer fett och reverserar redan dåliga blodfetter trots att jag äter mer fett och mindre kolhydrater!

Får väl gjädja mig med att utgöra ett medecinskt unikum!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Bivax
2012-10-23 23:56
#1

Intressant, Zepp! Kul att se att det går åt rätt håll. Tack för att du delar med dig av dina värden.

dufva
2012-10-24 15:25
#2

Ja, nästan allt går ju åt rätt håll Skrattande

Kanske kan det stigande glukoset ha att göra med att du gått upp några kilon

Det vore intressant att se vad som händer om du skulle bli av med några extra "pannor" igen Glad

Zepp
2012-10-24 17:15
#3

Hur som helst.. det heriditära tror jag vi kan glömma.. skulle i så fall vara att man har anlag för metabolt syndrom i så fall.

Inte verkar det vara FH iallafall, och det skulle man fått indikation på tidigare i så fall.

Frågan är om blodsockret har någon relevans i samanhanget, det kan svaja av en massa olika skäl.. bland annat att man svultit sen gårdagskvällen?

Föresten så ser jag nu att triglyceriderna sjunkit hela tiden, det borde vara ett gott tecken iallafall.. och frågan är om inte LDL är stora partiklar.. tror jag får göra ett APOtest.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2012-10-24 17:51
#4

Härliga triglycerider! Med den fina utvecklingen håller jag en knapp på en helt ok apokvot! :)

Hallongrottan
2012-10-24 18:04
#5

Men Zepp!! Vet du inte att vi som äter som vi gör (i alla fall många av oss) har ett högt fastesocker på morgonen."Gryningseffekten"Förvånadkallas det. Om du tar ett långtidssocker är det säkert perfekt, Mitt var 6,1 men långtidssocker perfektGlad Fullt frisk , sa dotorn!

Zepp
2012-10-24 18:21
#6

Mnja.. provet togs klockan 13,30.. så gryningsfenomenet kan man inte skylla på.

Men du gav mig en ide, skall be om långtidssocker oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: