Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7173 ggr
Athema
2012-10-21 22:23

Ledins Komplett

Halloj, jag har 2 frågor ang Ledins komplett.

Det står att denna tablett ej bör intas i samband med andra D-vitamin eller selen tabletter. Detta innebär alltså att jag inte ska ta det samtidigt men att jag kan ta extra D-vitamin senare under dagen ? Eller måste jag undvika det helt ?

Sen undra jag också eftersom att jag har svårt att svälja tabletter, tror ni att dessa går att krossa ?

Vänliga Hälsningar Athema

Annons:
Internettan
2012-10-22 05:44
#1

Ledins komplett innehåller per tablett och rekommenderad dagsdos 60 mcg selen och 5 mcg vitamin D. Det är inte mycket och vanliga rekommendationer från annat håll är att äta 200 mcg selen och 50-100 mcg d-vitamin om dagen. Ledins vill nog bara gardera sig och hålla sig till säkra miniminivåer för att inte råka illa ut från de som bestämmer (och inte vet så mycket). Mycket tyder på att det är bra att äta lite mer av dessa ämnen eftersom det är vanligt att ha brist. Googla och läs lite om du är intresserad.

Jag tror att det ska gå bra att krossa den sortens tabletter.

"Every point of view is a view from a point."

Wildrat
2012-10-22 09:42
#2

Enligt Livsmedelsverket är det livsfarligt att äta mer vitaminer än deras RDI. Vitaminhalten i vitamintabletter brukar vara precis RDI, därför står det ofta att man inte ska ta nåt mer än rekommenderad dos.

Nu är ju RDI satt väldigt lågt, ofta lägsta dos som öht har effekt. Tex D-vitamin är satt precis så man inte ska få rakitis men det är inget som säger att det är optimal dos. Ny forskning (sån där som SLV har så svårt att ta till sig när den inte gynnar industrin) säger att RDI för D-vitamin är alldeles för lågt satt, att det snarare ska vara 10-50ggr högre.

Den här sidan tycker jag är bättre att kolla på. De har förutom RDI (rekommenderat dagligt intag enl SLV) även ODI (optimalt dagligt intag) och TDI (terapeutiskt dagligt intag). Sen försöker jag hänga med i diskussionerna bla här och på Kostdoktorn.

Athema
2012-10-22 10:43
#3

Tack så mycket för svaren :)
Ska defenitivt läsa på lite mera om vitamin och mineral intag.

yvonnel
2012-10-22 16:45
#4

Jag försökte nyligen köpa selen på apoteket, men se det gick inte alls det. Numera är det alldeles för giftigt för att få utan recept.

För ca 20-25 år sedan köpte jag massor på apoteket, jag höll på med att ta bort all almalgam i mina tänder och då behövdes det selen + magnesium för att inte bli mer förgiftad av bly och kvicksilver när det kom ut i rotation i kroppen.

Så det är både förvånande och konstigt att det plötsligt har blivit giftigt.

I sammanhanget vill jag uppmana dem av er som fortfarande har amalgam, se till att få bort det innan ni får allvarliga problem.

Amalgam utvidgar sig och kan spräcka tandroten. Förutom att det gör ont av helvete så kan det bli en massa komplikationer som är väldigt dyra att åtgärda.

caroand
2012-10-22 18:22
#5

"Enligt livsmedelsverket är det livsfarligt att äta mer vitaminer än RDI."…enligt detta verk är det då livsfarligt att äta te x lever varje dag…eller över 200 gram fläskkött eller lax dagligen, då man med dessa livsmedel får i sig tiofaldt resp det dubbla av RDI för flertalet vitaminer…

Börjar uppriktigt ledsna på denna myndighet…

Internettan
2012-10-23 08:15
#6

Det känns mer och mer som att det verkligen finns krafter som medvetet vill avhålla människor från att hålla sig friska. Alla ska in under sjukvårdens brutala omsorg.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Wildrat
2012-10-23 10:58
#7

Det finns långtgående EU förslag att förbjuda alla vitamin och mineraltillskott som har verkan i kroppen. Dvs alla lagliga tillskott som säljs ska innehålla så låg dos att de inte funkar. Som tur är har det inte gått igenom ännu men det kan vara en tidsfråga.

#4 På Apoteket köper jag bara mediciner (och bindor). Kosttillskott köper jag på hälsokosten, helt enkelt för att de har så dåliga grejjer på Apotek.

Anderss0on
2013-05-16 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Annars har jag ett super tips på hur man lätt kan svälja tabletter. Var inte längesen jag själv upptäckte det. Nu kan jag svälja mina tabletter utan problem. Jag sprang på min lösning på apoteket. det heter medcoat och gör att tabletterna blir lättare att svälja och avger även en god smak.

Du kanske ska testa det i stället för att krossa tabletterna.

[Petronella Pip]
2013-05-16 14:47
#9

Vad är det i det där då? Många tar ju istället bort kapseln på vissa mediciner och vitaminer, för att det innehåller saker man inte vill ha, blir lite misstänksam mot det där : god smak 😉

Anderss0on
2013-05-21 09:26
#10

Med god smak, menar jag citrus. Exakt vad det innehåller hade jag ingen direkt koll på. Däremot blev jag lite nyfiken när du ställde frågan. Så hittade en hemsida där man kan läsa om det ;)

Hittade olika punkter med "frågor och svar"

**Vad innehåller MedCoat?
**MedCoat innehåller; Sötningsmedel (maltitolsirap), vegetabiliskt fett, surhetsreglerande medel (citronsyra), emulgeringsmedel (sackarosestrar av fettsyror), gelatin, naturligt färgämne (kurkumin), naturliga aromer.

Vet inte om det var det du menade?

Klistrar in länken om du vill kolla upp det själv :)

http://www.medcoat.astimex.se/fragor_och_svar.html

[Petronella Pip]
2013-05-21 20:46
#11

Jo det var det jag menade!  Ser väl inte jätteilla ut,  tror jag.  Men inte helt bra heller…  bra att veta vad man stoppar i sig iallafall!

Upp till toppen
Annons: