Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 27681 ggr
Effie
2012-10-20 22:18

Effies brandgula tåt

OK OK, det är dags för en ny tåt. Den gröna är lång, och går snart inte att kommentera i. Så den nya blir brandgul - jag har för mig att när man läser om färger, brukar orange stå för glädje, och det tycker jag känns bra just nu. Och den brandgula färgen som drar lite mot solgult - den lyser upp, och det kan behövas nu i höstmörkret.

Och jag kommer att fortsätta skriva om vad som faller mig in. Hoppas ni hänger med och gör sammaledes.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
kaisakavat
2012-10-20 22:55
#1

Trevligt med ny tråd.

Och jag GILLAR brandgult! Skrattande

Har en brandgul skrivbordslampa från 70-talet, samt nyupphängda gardiner i grått, brunt, rost och - tataaaaaaa - brandgult!

För länge sen hade jag en brandgul Vaz 1500 kombi, som jag lovar gick  Vazzast i stan, iaf med mig vid spakarna.. Flört

yvonnel
2012-10-20 23:30
#2

Det var ju trevligt, jag känner mig inviterad. Måste säga om färgen att jag egentligen gillar den väldigt mycket men som sagt det blev ju en del av den färgen på 70-talet.

Jag har upplevt 3 styck kök med köksluckor i den färgen och min första bil (Honda Civic, döpt till SMÖRBLOMMAN) hade en färg som kallades Carolinergul, snygg den med, men jag blev påkörd bakifrån i väldigt hög fart, på väg hem från färgaffären, där jag hade köpt syrénlila färg till luckorna och fick hela min skrynklade lilla bil full med den färgen.

Jag har hunnit byta ut hela köket sedan dess, nu är det en mjuk vit färg som jag nog inte har råd/lust att byta ut igen på ett bra tag.

Men namnet Brandgul är ju helt OK!

Syns ju bra dessutom……………………

Emea67
2012-10-21 10:18
#3

Hänger med hit jag med.

Återgår lite till ämnet i förra tråden. Sparris! Jag gjorde sparris soppa för ca ett år sedan och det var bland det godaste jag ätit! Jag= älskar sparris.

När jag var lite så var det brandgul vi sa ist för orange, säger man brandgul i dag till barnen vet de knappt vad man pratar om Obestämd ja ja tiden förändras.

glitterfisk
2012-10-21 10:35
#4

Jag vill också hänga på i din brandgula tråd. Brandgult låter glatt och framåtsyftande på nåt sätt!

Mooniq
2012-10-21 10:54
#5

.. bara jag som tänker televerket? Förvånad alltså gamla televerket, deras bilar var tråkigt brandgula ( i mitt tycke).. jag gillar inte färgen brandgult, vet inte varför, när jag försöker sätta en känsla till brandgult så blir det ångest.. konstigt för jag älskar gult och rött. Gult för mig är glädje och skratt, rött är trygghet, värme och lugn…

jaja, bara att inse att jag är lite udda…SkrattandeCool.

Kul med att assiciera färger, med saker, platser och känslor..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
2012-10-21 11:07
#6

Redan är vi många som har någon sorts känsla för brandgult, visst är vi fantastiska!

Just nu, på min högra sida, i kanten med annonser har Zalando en uppvisning i rosa nyanser både klänningar och skor, undrar om det är den nya favoritfärgen hos inredare osv. Fast rödrosa får vi nog inte se i kök eller ens bilar…………….Men kanske, Volvo hade en nyans som jag kallade rosa champagne för kanske 15-20 år sedan, kan ju komma tillbaka……..

Annons:
Seglarina
2012-10-21 17:17
#7

Brandgul tätt , I loovvee it! Glad jag translatade också tillbaka och fick tätt, men jag tyckte snug såg coolt ut så det fick stå kvar.

Brandgult är bra på rätt ställen, som på en tåt tillexempel tyckeer jag den passar utmärkt.

Effie
2012-10-21 21:04
#8

En snug brandgul tåt; gärna för mig. Ja, jag brukade också använda ordet brandgul som liten, och kände för att återuppliva det. Fast inte televerksorange Förvånad - jag är mer för brandgult som drar åt det gula hållet. Jag har nog ingen riktig relation till orange; det är kanske därför jag provar en brandgul tåt. Kul i alla fall att så många tittar in och tycker till.

Idag har jag hälsat på min kompis som flyttat (långt ut) och som var orolig för att kunna laga konstig mat till mig. Men per telefon blev det: "Jag har ingen mat hemma. Men kyckling, går det bra?" "Visst" "Vad vill du ha till?" "Grönsaker - gärna tillagade" "Och bearnässås, med smör???" "Absolut!" "Ja men det är ju ingen konstig mat!!"

Nej, det blev trevligt. Lite problem att komma hem bara - stor fotbollsmatch på Gamla Ullevi (med en hel del polisbilar), så det stod på alla spårvagnsavgångar att de var inställda. Men de kom igång igen. Sedan var det hundslagsmål på spårvagnen; det var otäckt, och halva vagnen flydde; morrningar och skrik - men det lugnade ner sig. Och så hann jag nästan i tid till kören.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-10-21 22:21
#9

Televerksorange är ju en ganska dassig orange. Det ska va mera stuns i den.. typ gul-orange, musig..

Hehe… Kul att kompisen kom fram till att det inte är nån 'konstig mat' du äter. Glad

jansan
2012-10-21 23:06
#10

Hehe…färggrann tråd detta där dito diskuteras Flört

KarinJ46
2012-10-22 07:18
#11

Jag hakar också på i höstlövstråden (=brandgult).

Mooniq - Definitivt Televerket! Dom kommer alltid att heta Televerket i min värld :-)

En av mina första minnen av brandgult är skåpluckorna och kökslampan hemma i föräldraköket på 70-talet. Minns även att mitt första stickalster var ett "pennskrin" randat i brandgult och illgrönt. Det var på den tiden man fortfarande använde pennor och papper i skolan Skrattande (och använde bruna manchesterbyxor)

yvonnel
2012-10-22 18:14
#12

#11

Du måste nog vara mycket yngre än jag. Vi fick lära oss att skriva med stålpenna som man doppade i bläckhornet. Det var spretigt och skvättigt.

Effie
2012-10-22 18:31
#13

Pennor..ja, även jag har testat stålpenna - men det var för att vi skulle ha testat dem. Normalt sett skrev vi med blyerts. Men jag minns att när jag skulle få mitt första pass, i nioårsåldern, så var man tvungen att skriva sin namnteckning med stålpenna. Jag fick prova litegrann innan, men minns att jag tänkte att jag ju hade provat en sådan, i skolan.

Bruna manchesterbyxor..undrar om jag har några sådana? Jag har ett antal långbyxor som inte passar (än, tänker optimistenGlad). Ett par mörklila, och ett par vita vet jag ligger ovanpå skåpet. Inget orange, i vilket fall. Det är inte min färg när det gäller kläder. Rött och blått och grönt och cerise och lila, och kanske svart och kanske aningen gult, men inte orange.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
yvonnel
2012-10-22 18:58
#14

Tänk lite till på detta, nuförtiden kan skrämmande många varken skriva eller läsa. Men ändå är dom oftast fabulöst duktiga på datorn.

Iallafall när det gäller spel.

KarinJ46
2012-10-22 22:32
#15

#12 Född 1963, skola i början på 70-talet, Då fick man blyertspennor och skrivhäften, både randiga och rutiga :-)

yvonnel
2012-10-22 23:29
#16

#15

Då är jag ganska precis 20 år äldre än du. Skrattande

Effie
2012-10-25 19:28
#17

Jaha..den här tåten ska väl handla lite också om LCHF, kanske. Det var ju lite si och så härom helgen, och min mage var inte riktigt i form efter det; gasig och trög. Fick för mig igår att jag skulle äta filmjölk, vilket jag faktiskt inte funderat på på länge, fast jag är väldigt förtjust i fil. Nu känns det som att magen är normal igen.

Sedan hamnar jag helt plötsligt i lchf/matdiskussioner. Hos kompisen i helgen som inte tror på lchf (alla är för övertygade = sekt, och man kan minsann bli frisk och sluta med mediciner på vilken kost som helst, åtminstone diabeteskost och viktväktarkost). Plus att hon känner flera som äter lchf, och ingen har blivit smal. Hm. Tala om utmaning! Nu bara måste jag!Glad

Och idag på jobbet, diskussion om diabetes och lite allt möjligt - och plötsligt var det ett faktum att om man äter mycket fett får man högt kolesterol - men man fick väga den risken mot andra risker som man hade om man åt mindre fett.. Och visst fanns det studier som visar faran med fett, men man kan välja att inte tro på dem.. Suck. Ibland är det enklare att hålla tyst, tror jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-10-25 19:33
#18

Eller också låter du dem gaffla ett bra tag, och när de verkar ha tänkt sluta så kommer du med finalen: "Bara så ni vet - ni har fel!" Och sen säger du inget mer.

Flört

Fast jag skojar. Förstår hur du menar, ibland är det läge att vara tyst, jordmånen kanske inte är den rätta att börja plantera i.. eller också är man själv inte i 'form' för det.

Bra att din mage har hittat formen iaf.

Effie
2012-10-25 19:58
#19

Nej, ibland framstår man bara som en lättlurad lättrogen fullständigt felinformerad sektmedlem oavsett vad man säger. Då är det bättre att hålla käft. Det är ju bara tiden som kan utvisa vad som är rätt - och knappt ens det. En av sakerna vi diskuterade var gener - hur vissa kan röka och dricka, och ändå blir över hundra. Så blir jag över hundra så har det inte med lchf att göra, bara mina gener. Obestämd Och blir jag över hundra, så vet jag inte hur många jämnåriga jag då har överbevisat, om lchf nu ändå skulle vara rätt. Jag menar, vilka finns kvar då, och varför?

Ja, filmjölk är bra ibland, men nu är den slut igen i mitt kylskåp.

Strategi för att motbevisa kompisen angående viktnedgång? Jag funderar på att sova ordentligt - det har jag tendens att slarva med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-10-26 05:13
#20

"Strategi för att motbevisa kompisen angående viktnedgång? Jag funderar på att sova ordentligt - det har jag tendens att slarva med………………..

Jag skulle nog må bra mkt bättre om jag tog till samma knep, men det är inte så lätt att lägga om sina vanor. Fast någon timme mer numera än hur det varit i flera år, dock tvivlar jag på resultat vad gäller viktnedgång.

Vad gäller jobbarkompisarna är det bara att vänta ut dom, eller om dom blir alltför närgågna, undvika att träffa dom på lunchen.       Glad

Annons:
Effie
2012-10-26 07:40
#21

Mina jobbarkompisar är trevliga. För det mesta har vi lite grann av en tyst överenskommelse att kost och hälsa är ett svårt ämne, och det finns olika åsikter, och vi kan diskutera lite ändå ibland. I går blev det lite för mycket av "så här ÄR DET! (och du får gärna säga något annat men det är FEL)". Ungefär så uppfattade jag det, och då är det meningslöst att fortsätta diskutera saken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-10-26 07:50
#22

0/30

Jag tänkte börja skriva ner viktnedgång kontra mål. Varje dag jag skriver här kommer jag att inleda med siffror som ovan; en för vktförändring (och eftersom det är första dagen är det utgångsläget och ingen förändring), en för målet (och det är ett ungefärligt mål; när jag kommer närmare kanske jag omvärderar det. Målet motsvarar ett BMI på ca 23). Har lite delmål på vägen (All-time-low-Lchf - för jag har ju varit nere lite lägre och vänt uppåt igen; ny tiotalssiffra ). Ska göra samma sak med midjemåttet, men det mäter jag inte varje dag.

Gick och lade mig ganska tidigt igår. Jag har svårt för det; sitter gärna uppe framför datorn/tv:n, och så vill jag gärna läsa en stund. Men jag vet att jag behöver sömnen. Och i morgon är det lördag och sovmorgon Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-10-26 16:11
#23

Det är samma problem som jag har, att hitta sängen.

Igår förmiddag blev jag väckt 2 ggr av telefonen och idag var en granne på dörren, med trevligt syfte visserligen, men jag var trött och hade migrän dessutom, så det var inte så kul ändå, just då, men jag får väl söka upp henne och be om ursäkt för att jag inte orkade bjuda in henne.

Men du är duktig som orkar sätta upp framtidsmål, hoppas du ger dig själv utrymme så att allt inte ska hända bums.

Effie
2012-10-27 13:40
#24

0/30

Det blev lite sent igår. Var på after work på ett konsultbolag, pratade lite med jobbarkompisar, åt lite (kycklingsallad med pasta; blev mycket kvar); drack lite vin höll jag på att helt glömma. Åkte hem relativt tidigt, åt (riktig mat)..det blir ändå sent om jag inte tar mig i kragen.

Idag…ja, jag fick för mig att drälla lite på stan. Handlade mig en bh, vilket var på tiden. Och börjar undra över storlekarna - förr handlade jag 85C och senare 85D..idag blev det 85E. Märkligt. Kollade på handväskor, men hittade ingen jag förälskade mig i (jag gillar väskor med många fack) så min loppisväska får hänga med ett tag till. Kollade in Partille bokhandel och köpte ett par böcker jag absolut inte behövde. Handlade lite te, och åkte hem för att käka frukost; lite sen, och välbehövlig. Nu är den nog färdig, min omelett, och så ska jag testa det nya teet. Buddha, märkligt namn - men teer brukar ju ha märkliga namn.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-10-27 14:18
#25

Handväskor är - konstigt kanske - något otroligt personligt. I vissa fall kan man inte ens förklara varför man gillar/ogillar en viss väska.

Jag gillar också fack, men ibland är de för små. Det är bra ifall man verkligen kan få upp och ner det man vill få upp och ner ur o i dem.. Och så måste de vara såpass rymliga att det går ner en bok, en anteckningsbok och endel annan nödproviant (gaffel, t ex). Och ett lättåtkomligt telefon-lagom, men säkert fack utanpå också.

Typ..

BH-ar. Jag tror storlekarna är mycket ostandardiserade. Det kan skilja en hel del  mellan två olika bh:ar i samma storlek.

Bra att du hittade iaf!

Jag kör oftast med typ bh-top som smiter åt och är släta, inte formsydda. För bh till min kombination av mått - inte så mycket till tuttar - är svårt att hitta. Nån försöker tala om för mig att jag ska skaffa inplantat?? Eller kanske det är vanliga mått och det tar slut fort. Oftast finns det kvar rätt många ex i storlekarna 70A, 75A/B/C..

Effie
2012-10-27 15:35
#26

Ja, det är väl samma sak med förälskelser - också svåra att förklara Flört. Fast det där med fack..jag tycker om askar, möbler med små lådor, som man kan ha grejer i. Inte för att jag egentligen vet vad jag vill ha i dem, men man skulle kunna ha..Kanske något jag borde fundera igenom, för varför köpa saker jag inte behöver bara för att det tilltalar mig på något oförklarligt vis? Nån gång ibland, förstås, men det kan bli för mycket


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-10-27 21:47
#27

Ingen direkt matlagning idag (förutom mitt vanliga stekande av köttfärs), och det nya recept jag testade var LCHF-chokladbollar - ja, var sjutton hittade jag receptet? Någon blogg jag inte hittar tillbaka till Rynkar på näsan. Kokosfett, kokos, kokosgrädde, hackade nötter, kakao, vanilj, kardemumma, salt och äggula. Men det var inget recept för mig. Jag har gillat sådana bullar, fast med havregryn, och smör, sedan jag var liten, även om jag sällan ätit dem som vuxen - och det är inte detsamma med kokos. Även om vanilj och kardemumma är jättegott, och även om salt är gott ihop med choklad - nej.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
yvonnel
2012-10-27 22:24
#28

#27

Det var bra att jag slapp göra det experimentet, det pratas ju så mycket om just chokladbullar och en otrolig massa recept kommer det upp. Just det dom du beskriver såg jag på Fb idag och jag vart ganska sugen av precis samma anledning som du, fast utan havregryn.

Vi hade små rara bagerier och särskilt ett av dem var lätt att komma förbi på vägen till skolan, 10 öre styck, bäst frusna för då varade dom extralänge i min kladdiga ficka. Lite gnaga liksom i hemlighet då och då. Men dåförtiden var det kakasmulor och smör smaksatt med arrak och dubbelt chokladdoppat.

Faktiskt kunde man nog unna sig även nu med LCHF - någon enstaka gång, men inte med "köpekagor", att först baka någon sorts gammaldags småkaka som ska få torka osv. nej det får vara bra nog att ha ett gottigt minne.

Effie
2012-10-27 22:32
#29

Ja men det var ju älgskitar! Inte n-bullar! Fast de var goda de oxå.Glad Men det är bättre att ha dem som minne, och inte hålla på och försöka efterlikna dem, även om substituten sägs vara nyttiga. Jag kan få i mig kokos och kokosfett på sätt jag gillar mer. Vanilj och kardemumma oxå. Och äggula.

Jaså, det var på Facebook jag såg dem..jag snurrar runt för mycket på nätet och tappar bort mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-10-27 23:38
#30

Älgskitar? Never heard of!

Dom vi fick på bageriet var större än dagens n-bullar. Och mycket godare. Men kallades detsamma, alltså n-bollar. Kärt barn har många namn, som munkar häromkring kallas gräddbullar i södra sverige.

Effie
2012-10-28 08:41
#31

Älgskitar var väl inte det officiella namnet. De smakade arrak och var rullade i chokladströssel. Arraksbollar. Och så fanns det då de vanliga, utan arrak och rullade i kokos. Och båda sorterna var mycket större än dem man gjorde hemma. Jämfört med konditori idag? Har inte lagt på minnet men är inte alla bakverk större? Gräddbullar - ja då får jag alltid tänka efter vad det är för något Inget jag behöver bekymra mig om längre..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-10-28 08:46
#32

Lite konstigt, att det här som jag trodde skulle bli en framåtriktad tåt snarare har blivit en gamla-minnen-tåt. Nåja, tåten får slingra hur den vill, framåt eller bakåt


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-10-28 11:05
#33

0/30, 0/25

Söndag, både vägning och mätning. Utgångspunkter och mål; nu får vi se hur det går.

Solen skiner idag. Ska väl försöka komma ut på promenad, och så finns det att göra hemma. Men först frukost.

Skulle vi inte få en extra timme idag? Jag vaknade 8.30; det är ganska sent även med sommartid - ? Men åtminstone har jag fått sova tillräckligt, misstänker jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-10-29 04:40
#34

På den tiden jag jobbade så var ju den extra timmen ganska skön att liksom få tillbaka, den första veckan iaf. sedan var ju allt som vanligt igen.

Jag glömde bort mig ända till frampå eftermiddagen när inte TV-programmet stämde med klockan.

Annons:
Effie
2012-10-29 07:25
#35

+0,4/30 Måndag morgon. Segt att komma upp, som alla måndagar. Nej, jag har nog aldrig känt av den där extra timmen på hösten. Idag lockar det alls inte att gå ut. Det regnar, och det blåser..brr. Men jag har inte tagit ledigt idag, så det är bara att ge sig iväg.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-10-29 12:20
#36

Här är jättefint väder. Kallt och strålande sol.

Hoppas solen sprider sig, så att säga. jag delar gärna med mig.

Effie
2012-10-29 12:49
#37

Jag förmodar att det blir vi som delar med oss av regnet istället - det brukar ofta bli så, tyvärr. Men det var fint väder igår, åtminstone rätt dag för sol.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nobban7
2012-10-29 20:39
#38

Skulle inte ha tackat nej till regn, vi fick närmare 2 dm snö Skrikandes

kaisakavat
2012-10-29 20:46
#39

Åh, snö.. Snö är UNDERBART! Glad

Jag och parenteserna ska bila från norrbotten till Stockholm under morgondagen. Vi har motvind hela vägen och det ska hällregna. Tack för det SMHI! Tungan ute

Effie
2012-10-29 21:53
#40

Snö ska falla ner, lugnt och vackert, i lagom mängd. Sedan ska snö stanna kvar där man lägger den, och så ska det förbli lagom länge. Sedan ska den smälta och lämna plats för tussilago och vitsippor.Glad

Fast det blir väl som vanligt: horisontellt snöfall; när det är plogat och skottat börjar det töa litegrann så det blir slask, och så fryser det på, och så kommer det ny snö på det, och sedan kanske alltihop smälter bort, och så börjar det om igen; repristecken på alltihop.ObestämdRynkar på näsan Fast bor man i Göteborg kanske man får skylla sig själv


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-10-30 01:22
#41

Vilket omväxlande vackert vinterväder du målar upp Effie. Vaddå plogat? här flyttar dom väl inte på snön i någon större omfattning?

Fast förra vintern var ju bara kall, eländigt kall, gjorde ju att den höll länge den snö som föll - i december, eller när det nu var.

Kallt ända till april/maj och sen kom sommaren som glömde bort sitt uppdrag - att få oss alla att glömma vintern som var.

Annons:
Effie
2012-10-30 07:37
#42

+0,2/30

Ja, man måste väl beskriva vad det är man vill ha. Jag har ju, efter inrådan från Spåkulan på Facebook, börjat försöka visualisera hur smal och vacker jag ska bli, då kan jag väl försöka visualisera vädret också Glad

Förra vinterns väder kommer jag aldrig ihåg


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nobban7
2012-10-30 08:04
#43

Din vision av snö passar bra med min. Din beskrivning av verkligheten likaså.

Seglarina
2012-10-30 23:42
#44

"sen kom sommaren som glömde bort sitt uppdrag - att få oss alla att glömma vintern som var."

Yvonne du är ju poet!

yvonnel
2012-10-31 01:41
#45

Ha, ha, ha! Ibland kan man få till det, bäst går det nog om man inte tänker för mycket om hur det ska låta eller se ut.

Men redan varsnar kyliga vindar, längtar till någon sorts varmare väder, några skriver på Fb om stundande utlandsresor, det är verkligen lockande.

Effie
2012-10-31 08:43
#46

-0,3/30

Inga stora skillnader, men åtminstone rätt håll.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emea67
2012-10-31 09:26
#47

Posetivt tänkande så klart Skrattande Så tänker jag iaf. Vet då att jag nått en lägre vikt och att det går även om jag skulle väga några hg mer nästa morgon. Finns en lägre vikt hellre det än att stå still allt för länge!

Effie
2012-11-01 06:50
#48

- 0,6/30 Absolut, positiv försöker jag alltid vara. Visst kan det vara skönt att få gnälla ibland, men inte för länge. Det ser inte ut att ösregna idag. Varannandagsväder? Sista arbetsdagen före helgen, jag tar ledigt i morgon. Skönt med en extra ledig dag även om jag gör absolut ingenting. Jo, lite smått, tar en promenad, lagar mat, övar på harpan, åker och handlar kanske..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Emea67
2012-11-01 09:46
#49

se nästan 1 kg  sammanlagt Skrattande

Effie
2012-11-01 11:10
#50

Sex hekto är det. Jag skriver totalskillnaden från läget den 26 oktober varje gång. Men det är lägre än på flera månader (om än bara ett par hekto), så det känns bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emea67
2012-11-01 15:43
#51

Ok då hänger jag med Glad ¨å länge det är -

Effie
2012-11-05 17:54
#52

-0,9/30, 0/25

Inte har det blivit mycket matlagning i helgen, direkt. I fredags var jag ledig; plockade lite i största allmänhet, diskade, städade, och på kvällen dök äldste sonen med sambo upp, och sambon hade med sig baconlindade kycklingfiléer. På lördagen åkte jag iväg på Halloween squaredans (jag har dansat med ett spöke!Glad) och på söndagen åkte en kompis och jag till Ikea, vilket tog mycket längre tid än vi tänkt; och så var det kören på kvällen. Julsånger..det blir säkert bra. Vi var sju stycken, och fördelen då blir ju att man måste sjunga så det hörs, om man har tre stämmor.

Jag hann i alla fall någon av dagarna steka min vanliga köttfärs, med vitkål och en squash och en lök och en tomat, och t.o.m. en morot, kryddat med tandoorikrydda (ur nån av Anna Halléns kokböcker) och kokosgrädde tror jag det var (creamy coconut milk tror jag det stod på förpackningen). Det blev gott i alla fall, och räcker väl resten av veckan. Omelett har det blivit en del också - och filmjölk igår, när jag kom hem från Ikea; orkade inte fundera på något annat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-10 12:57
#53

-0.5

Ja, inte någon helt bra vecka. Roliga aktiviteter, men för mycket. Förra helgen var det ju fullt upp, och det fortsatte: måndag squaredans (och det är fortfarnde mycket skratt), tisdag harpa (och det går trögt; skulle öva mycket mer), onsdag en föreläsning "Rum i Rom"; två arkitekter som berättade om Roms utveckling och hur det förflutna finns kvar i dagens stad. Intressant, men det var den kvällen som den gröna ormen passade på att attackera när jag hade trott den gett upp. Åkte direkt från jobbet till föreläsningen, och tänkte jag behövde något att tugga på. Hade tänkt mig mörk choklad, men det fanns bara små kakor, och ormen viskade "men titta där, Fazers Blå, den kostar säkert inte mer för mycket mer choklad". Det var inte bra alls. Fick ont i magen och vikten gick upp. Nu vet jag hur listig den där lilla ormen är, att den bidar sin tid och väntar in ett svagt ögonblick; ska försöka minnas det framöver Glad

Nu är det i alla fall helg, läge för disk o städ o mat o flera nöjenGlad

Och jag har börjat bläddra i LCHF för vegetarianer som jag äntligen fått låna på bibblan. Får väl testa några recept och fundera på om jag ska köpa den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

glitterfisk
2012-11-10 14:43
#54

Usch, gröna ormar ska vi akta oss för! Min är doch mer ett grönt monster som kallas Monstergubben. Inte sett honom på ett tag nu, hoppas att han gått i ide. :) Njut av helgen!

Effie
2012-11-10 14:47
#55

Funderar över (fast jag har säkert funderat över det förr, och kanske t.o.m. läst om det, men det tar ju ett tag innan det går in) I vilket fall, jag börjar tro på att magnesium hjälper mot orkeslöshet, men man - eller åtminstone jag - måste hålla på med det. Har ätit magnesium nästan varje kväll ett tag - och konstaterat att jag kan springa uppför trappsnuttar - men så glömmer jag bort det, och trappsnutten är hur jobbig som helst. Får försöka komma ihåg de där dj-a kapslarna om kvällarna, för jag vill ju orka med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
kaisakavat
2012-11-10 16:14
#56

Jag gillar INTE ormar. Och nu vet jag varför!! Akta dig Effie! Förvånad

Vet inte vad min 'orm' tar för gestalt. En djinn kanske.. men den sitter inte på axeln eller så, utan inne i mitt huvud, definitivt, för den får mig att tro att det är min egna tankar det är frågan om! Oskyldig

Rapportera gärna kring vegetarisk LCHF när du provar.

Intressant iakktagelse om magnesium.

Effie
2012-11-11 14:33
#57

-0,9/30, -1/25

Jag måste nog sy mig en grön orm i plysch, så jag vet vad jag ska akta mig för i fortsättningen. Glad Jo, den rackarn lyckas på något sätt få mig att tro att det är mina egna tankar också, sjutton vet hur den bär sig åt. Det gäller att vara vaksam och inse att det inte är mina egna.

Söndag. Jag borde:

  • Gå ut en sväng (inte lockar vädret, men komma ut, ev handla något att laga, gå en sväng förbi min körledare och lämna anmälan till nästa termin..)
  • diska mer
  • vattna blommorna
  • laga mat
  • öva harpa
  • plocka undan i hallen (Ikeakartonger; jag köpte mig ett mindre köksbord för det jag köpte först är på tok för stort. Så stora gästabud har jag inte..även om tanken väl var att jag skulle vilja)

En sak i taget.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-11 18:16
#58

OK; dagen lider mot sitt slut. Och jag har hittills hunnit:

  • gå ut en sväng. Så fort jag klagade på trist väder tittade solen fram, så det var ganska ok. Det blåste, men när gör det inte det? Hann lämna in anmälan, och handla lite för matlagning.

  • vattna blommorna

  • diska (men det finns lite kvar)

  • laga mat. Jag hittade två recept i den vegetariska kokboken som jag testade: getostgratinerad zucchini och fetaostgratäng med tomat och paprika. Zucchinin gjorde jag klar först, med extra vitlök i, och jag tog en smakbit, och en till och en till, och så var det lika bra att lägga upp den på en tallrik. Den tänker jag laga fler gånger. Fetaosten var inte dum den heller, det blir också fler gånger. Så hittills är jag nöjd.

Så då var det dags att plocka fram noterna för att öva harpa en stund..när jag svalt middagen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-12 11:14
#59

-1,2/30 Måndag. Helgerna är för korta. Trodde igår att jag inte skulle hålla mig mätt på den där vegetariska maten. Det kändes hela tiden som att "jag är nog nästan hungrig..men jag kan vänta med att äta en stund till". Och nu är det lunch dagen därpå, och nu är jag hungrig. Bra erfarenhet. Glitterfisk, missade ditt inlägg bland ala mina egna. Ja, våra monster ser väl alla olika ut - men jag tror det är bra att visualisera dem för att kunna brotta ner dem. Att tro att de gett upp eller gått i ide - nja, risken är att man sänker garden, och då..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-12 11:14
#60

12 november 1987 minns jag. Mölndals sjukhus, översta våningen med fin utsikt. Drygt två veckor över tiden, andra försöket med igångsättning (det första ledde bara till ont i fötterna, pga för dåliga tofflor när jag vankade runt i korriderorena). Men den här gången blev det resultat; en fin tjej, som möjligen är ännu finare idag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-11-12 13:21
#61

Å, det är din dotters födelsedag. Mysigt, grattis till dig för att du fick henne till ditt liv. Det är et sånt privilegium. Glad

Min dotter är också född -87.

Tycker du betade av din göra-lista riktigt bra! Duktigt. Och gratängerna lät goa.

*

Mitt djinn-orm-monster dök upp igår kväll, plötsligt utan förvarning. Det har ju hållit sig borta ett tag..

Satt och såg på TV och stickade - i godan ro - nöjd och inte alls hungrig. Och så var det en scen i filmen där frun i huset sa: "Jag gör lite frukost."

Och plötsligt, i min skalle, såg jag en frukostbuffé med allt möjligt jagvetintevad. Croissanter med sylt, rostat bröd och marmelad och alltmöjligt elände, plötsligt var det bara där.

Och till råga på allt tänkte djinnen åt mig att man ju förstås visst mycket väl kan äta vitt bröd och marmelad, kavring med ost och marmelad, för att inte tala om en croissant då och då. "Inget underligt med det, klart man kan", tänkte djinnjaget. "Varför i hela friden har jag gått omkring och trott så fel om nåt så gottt?" liksom.

Djinn-skrälle!!! Skrikandes

Och så tyckte jag riktigt synd om mig själv för att jag inte kan äta så. Det värsta gick över efter en liten stund.. men fortfarande blixtrar bilder av rostat vitt bröd med ost och marmelad förbi i huvet.. Skumt! Jag har nämligen aldrig nånsin haft den frukostvanan.

Så.. idag känner jag mig som en ghost buster. Jagar djinn med blåslampa och flugsmälla. Och nu ska jag handla mat, då får djinnen inte följa med och den surar rejält för det. Sitter på hylla under taket och blänger..

Puh! Flört

Effie
2012-11-12 13:56
#62

Blåslampa och flugsmälla! Det är det jag saknar, alltså! Bra att få veta! :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
2012-11-12 18:26
#63

Så, hemma..en liten stund till, för sedan ska jag till squaredansen. Har ringt dottern och gratulerat (fast det blev kortfattat, för jag prickade in fel tid). Visst är det ett privilegium att ha dem.

Äta croissanter och rostat bröd med sylt och marmelad, visst kan man äta det! Men varför skulle man?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-11-12 20:59
#64

……………Äta croissanter och rostat bröd med sylt och marmelad, visst kan man äta det! Men varför skulle man?…………………………………

Nej, just det, varför skulle man göra det svårt för sig?

Fast man kunde ju lova sig själv att bjuda sig på en sådan frukost om man äter den i Paris och kanske på ett hotell av bättre klass, drömmer ihop en romantisk weekend á la Hollywoodfilm, eller nåt annat som är lite lagom svårt, men inte helt en omöjlighet.

Antar att du som vanligt levererar en mysig beskrivning av kvällens dansnöje så småningom.

kaisakavat
2012-11-12 22:55
#65

Effie - Fast blåslampan och flugsmällan är inte så effektiva. Eländet sitter ännu på hyllan och blänger..

Oj, så kul med dans!

Yvonne - Tja.. Med rätt Hollywoodinramning (läs rätt skådis, med rätt uppförande och rätt stämning i största allmänhet) kan jag tänka mig att offra mig på en croissant.. OskyldigFlört

Emea67
2012-11-13 05:17
#66

@ Kajsa kan skådisens förnamn börja på J och  efternamnet sluta på epp?

Flört

Effie
2012-11-13 07:47
#67

God morgon allihopa! Nej, så mycket dans blev det inte igår. Om det var magsjuka, eller om min mage protesterade mot fil med kanel och kardemumma - ja, resultatet var detsamma - jag kände mig yr, fick rusa till toaletten. De tog hand om mig, någon körde mig hem och sedan låg jag och lyssnade på gamla Sommarprogram jag lånat på biblioteket. Stannar hemma från jobbet idag för säkerhets skull. Jag tror det har gått över men vill inte ta risken


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-13 08:28
#68

-1,2/30 Så, nu har jag ringt min chef, och ställt in ett möte jag skulle haft idag. Nu kan jag ta det lugnt och fundera på hur jag ska fördriva dagen och vad jag ska äta om jag vill äta. Ljudböcker är en bra uppfinning när man känner sig lite sådär - magen känns inte hundraprocentigt i form


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-14 11:24
#69

-1,7/30 Tillbaka på jobbet igen; gårdagen blev bara en dags extra vila (vilket kändes bra eftersom helgen var för kort :-). Rådde en jobbarkompis med magproblem häromdagen att testa kött/fisk/smör, och försiktigt prova annat. Kanske skulle följa detta råd själv. För magen har varit lite orolig de senaste veckorna. inte allvarligt, men ändå inte som tidigare. Var nere på Coop och handlade igår, men hittade ingen Kaprifol-ryggbiff, som var det som jag kände för. Det fick bli köttfärs. Högrev/märgpipa/grytbitar och sånt, det får jag köpa till helgen..när jag ska testa fler vegetariska recept; hm hur ska jag få ihop detta?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
kaisakavat
2012-11-14 12:22
#70

Oj, vilka planer för helgen. Låter lite som när jag gör ett ryck - allt på en gång! Flört

Om du inte har plats i frysen så kanske du kan vänta och inte köpa all sorts mat samtidigt.

Ser fram emot käk-rapporter m m.

OCh att din mage blir glad igen, förstås.

Effie
2012-11-14 12:50
#71

Frysen är tämligen tom. Där finns, så vitt jag minns: - två isbitsformar - 1/3 paket av någon glass (kvar sedan någon gäst) - några paket hallon och andra bär - några förpackningar blandade wok-grönsaker - några portionsfileer av någon fisk (hoki?) - glassmaskinsfrysblocket - någon burk med ben (kyckling) som jag ska koka buljong på när jag får ihop tillräckligt - och jag äter kyckling sällan - kanske ett par burkar med färdig mat, om det finns några kvar. Nej, i största allmänhet ekar det därinne. Det skulle vara trevligt att ha en eller två lådor i den fyllda med trevlig färdigmat att ta med till jobbet. Och att ugnssteka några kg högrev/märgpipa är ju inte jobbigt - det som behövs är ju fantasin med kryddor och tillbehör. Skulle förstås kunna salta, peppra, skära i lagom bitar och frysa in, och sedan tillverka något halvdussin olika kryddsmör att ha till. Får se till att hitta några kul idéer på sådana, bara.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-14 12:54
#72

På tal om att salta..har ett bra tag känt behov av mycket salt, ingenting har smakat nåt utan en rejäl nypa salt. Och så helt plötsligt, för nån vecka sedan kanske, märker jag att jag saltat för mycket, så jag får ta det försiktigare igen med saltet. Vad nu detta kan bero på. Men jag tycker jag vill ha med det i min lilla bokföring av hur livet och maten är.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-11-14 15:20
#73

Känner igen mig i ojämnt saltbehov. Alltså inte lust/sug efter salt utan mer: smakar det salt nog, eller är det osalt?

Saltanvändandet varierar alltså kraftigt här.

Vad man undrar, är ju om det är ett behov i kroppen som kopplar på och av smaklökarna, eller??

Emea67
2012-11-15 05:30
#74

Känner igen det där med saltet!

Ibland när jag lagar mat och ber maken smaka så kan ha säga "kanske mer salt" och jag blir helt "nä det är ju nästan för salt reddan" sedan någon vecka senare så sitter jag och saltar extra och de nadra tycker jag är knäpp!!

Effie
2012-11-15 12:33
#75

-1,5/30

Kul att höra att det är andra som märkt av det där med saltet. Jo, nog måste det vara något behov som slår på och stänger av smaklökarna - för inte handlar det om tillvänjning och avvänjning, som alltid diskuteras när folk tycker man ska äta mindre salt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-11-15 13:20
#76

Intressant det där om saltet, i har beskrivit det precis som jag upplever det, med högst varierande saltbehov. Ibland måste jag salta extra på sådant som jag lagat tidigare och fryst in i portioner. Jag gillar inte att köpa typ saltad fläsklägg, bacon med mycket salt just för att jag helst vill salta själv.

Men visst är det väl konstigt.

Annons:
Effie
2012-11-18 13:07
#77

-0,7/30,-1/25

Ja, jag vet att det är en dålig idé rent viktmässigt att gå på thairestaurang med  barnen. Men på alla andra sätt tycker jag det är en bra idé: de gillar det, vi kommer ut på nåt, träffas, pratar, sånt finns överallt, det smakar bra och jag kan bjuda dem utan det blir alltför dyrt. Jag märker ju suget efteråt också, så det gäller att hantera det. Igår gick jag och godisshoppade efteråt: vitlökspate och pepparsalami, och smetana. Det gick nog ganska bra, men närmare ett kg uppåt idag. Får se hur det utvecklar sig framöver. Jag som var på så god väg mot mitt första lilla delmål.

Jag åkte alltså till Kinna igår för att fira min dotter. Allt var bra, förutom bussfärden hem; trångt och mörkt och försenat. Värmde mig en stund i Lidl som låg mitt emot busshållplatsen, men hittade inte mycket att handla. Har tänkt på alla korvar som brukar lovprisas här på Kif, men jag såg inte en enda korv där. Köpte en bit ryggbiff - så nu har jag märgpipa och ryggbiff som ska tillagas idag, och jag hade tänkt mig avocadosoppa ur den vegetariska kokboken också.

Men jag tänkte ju försöka ta det lugnt idag - och har skrivit en att-göra-lista som är hur lång som helst: matlagning, promenad, slänga skräp, städa..(fast mer uppdelad, för jag gillar att kunna bocka av sådana här listor) Och så är det kör ikväll.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-18 17:13
#78

Så, nu har jag testat avocadosoppa, med rotselleri och kokosmjölk. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Inget automatiskt wow - men jag kan tänka mig att laga den igen. Är det rotsellerin som jag behöver vänja mig vid? Är det någon kryddning jag skulle kunna ta till? Hade jag för lite av nåt?

Har alltså testat tre recept ur den vegetariska kokboken. De har alla varit lättlagade och snabblagade, och alla kan jag tänka mig att laga igen.. Nu ska biblioteket få tillbaka sitt exemplar, och jag ska övergå till att testa andra recept. Ska t.ex. börja samla kryddsmörsrecept.

Dagens att-göra-lista var nog för lång. Jag har slängt skräp, och får räkna det som dagens promenad (det är ca 100 m till containrarna, och jag fick gå några gånger. Men jag hann se att det var sol). Och köttet är tillagat; ska bara dela och frysa in. Och diskat har jag. Ska gå till kören om sådär en halvtimme.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-24 11:47
#79

-2,1/30

Nu är jag nere och nosar på min All time low LCHF. Jag gick ju ner ca 10 kg första året, och nån gång i december 2007 hade jag ungefär den här vikten - men sedan började det långsamt gå uppåt igen av någon anledning. Nu, efter fem år, har jag hittat tillbaka igen, och nu ska jag jobba på att fortsätta neråt. Det finns ju kilon kvar, för att uttrycka det milt.

Veckan har gått fort. Jobb, squaredans, harpa, och vidare plockande i lägenheten. Och sy julduk (jag beställde två dukar med tomtar, lite lätt stiliserade - men en av förpackningarna innehöll fel duk. Klagade, och fick en ny, men inte den jag ville ha - och slutligen fick jag rätt. Så nu har jag fyra uppsättningar tomtar att brodera..det blir inte klart till jul).

Idag - ja, det ska komma någon från hyresvärden och titta på någon mediabox som sitter på en vägg här och lyser med ett par små blå lampor. Har inte en susning om vad den handlar om; det enda förra hyresgästen visste var att den skulle sitta där. Ikväll ska jag gå med en kompis på bio (nåt om bröllop i Italien) och ut och äta först. Grekiskt, kanske. Jag borde ut och testa restauranger oftare. I morgon tittar min son in, hämtar micron som jag bestämt inte får plats i mitt kök, och hjälper mig möblera om lite. Jag vill ha mer plats i hallen - eller åtminstone få det att kännas så. Och så ska jag laga något nytt recept, och så ska jag till en i kören och öva julsånger. Vi är ju en liten delmängd av min vanliga kör som träffats i höst, och ska försöka få till ett uppträdande på något äldreboende. Sånt är alltid trevligt att göra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-11-25 16:11
#80

-1,6/30, -3/25

Var ute och käkade igår på en grekisk restaurang som vi väl inte blev helt nöjda med. Lite menlös mat, lite tråkig sallad till, väl tillplattat köttstycke som iofs smakade ok, brun sås - ja, jag frågade inte vad den innehöll men den såg misstänkt ut. Vin till, och senare en Irish coffee före bion. (Bröllop i Italien; den var bra. Att få ihop så mycket elände, av sjukdomar, otrohet och annat, och göra en positiv och rolig film; imponerande). Var hungrig när jag kom hem; åt upp min sista avocado; det var hög tid.

Idag. Min vanliga brunch (omelett). Dagens recept - ja, jag testade kokostoppar med citron från någon sajt på Kostdoktorns "nytt"-sida. Citronen var lite gammal, så den släppte inte ifrån sig något skal, så jag tog saften istället. Och inte hade jag några bakformar, så jag lade det på plåt. Men nej, det blev inte något för mig. Citronsmaken blev konstig, smöret smälte bort. Och min matberedare var inte bra på att vispa en äggvita. Visst gick de att äta, men jag gör inte om dem.

Jag ska steka mig lite köttfärs, innan det är dags att ge mig ut i regnet för att öva julsånger hos en körkompis.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2012-11-25 17:49
#81

#80

Typiskt sånt som händer mig när jag försöker baka något gott.

Effie
2012-11-25 20:36
#82

Nja..jag har ju testat att baka hallonmoussetårta, med mandelbotten, och den var god. Men jag testar gärna annat, och gärna sådant där man inte har ersättningsprodukter. Alltså gärna mandel och ägg och grädde, men inte alltför sött, och inte mjölersättningar.

Nåja, de här kokoskakorna var i alla fall väldigt fluffiga. Kanske skulle jag hitta någon annan smaksättning (även om citron lät gott). Eller kanske var det helt enkelt att jag inte skulle ha citronsaft i, och det hade blivit bättre med rivet citronskal. Jag vet inte.

Å andra sidan har jag inget större behov av kakor. Jag har inte bakat LCHF-bröd under alla dessa år, förrän jag testade fröknäcke i somras. Jag har testat pannkakor med fiberhusk några gånger och dem gillade jag. Och så hallonmoussetårta i somras också. Det känns inte viktigt, bara trevligt nån gång.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-12-09 15:55
#83

Ja, de här senaste veckorna har inte funkat särskilt bra. Varit ute lite (Chess, t.ex) och då blir det lätt ett glas vin, och så två julbord senaste veckan (och det var gott och jag höll mig från bröd och potatis, förutom en klick Jansson). Och det ena leder till det andra, dvs allmänt sugen på nåt, och törstig så jag dricker som en svamp, och …nej, inte bra alls. Jag väger och mäter mig inte just nu; ingen idé.

Konstaterar att för mycket socker (i form av lingonsylt och 70%-ig choklad) ger mig klåda och utslag. Åtminstone tror jag att det är det. Ska låta  bli detta, och vin, och julbord, framöver och se vad som händer.

LIgger lite efter i mit recepttestande. Idag råkade jag slå upp LCHF till vardags (Wikholms bok) och hittade vinstekt lax. Jag tog fasta på förslaget att ha spenat till, och efersom jag brukar använda kokosmjölk i det mesta öste jag på lite tandoorikrydda. Det var nog inte rätt kombination med laxen, men annars var det snabblagat och gott. Ska fundera på kryddor och tillbehör framöver, bara.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
2012-12-13 20:03
#84

Lucia. Ja, inget luciatåg på jobbet, men lussekatter och pepparkakor, och clementiner (jag tog ett par clementiner, på lunchen). På eftermiddagen firade vi en sextioåring, tårtorna såg goda ut.  Och stora chokladaskar och annat godis börjar dyka upp nu. Jag tog en bit choklad - och nästa gång var asken tom (och lika bra det)

Stekte vitkål till middag, med lite sojasås och ingefära; det var ingen dum kombination tyckte jag som har börjat handla hem ingefära mest varje gång jag handlar, utan att veta vad jag ska ha den till, bara att jag upptäckt att jag gillar ingefära. Och stekt köttfärs till, också. Det har varit mer fisk än vanligt de senaste dagarna, och det har funkat bra - jag har ju annars för mig att jag inte blir mätt av fisk.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2012-12-13 20:30
#85

Alla dessa frestelser. Vilken tur de 'tar slut'.. emellanåt.Tungan ute

Fisk låter jättegott. Tror jag förstår det där med att inte bli mätt.. det känns lite lättare med fisk än med kött. Frågan är väl hur mkt det är psykologiskt och hur mkt inte..? Men strunt samma. Man får kanske dra till med nåt extra mättande tillbehör.

Ingefära har 'det'.. i de rätta sammanhangen. Jag har också ingefära i både rotfruktsförvaring och som mald krydda.

Effie
2012-12-13 20:41
#86

Ja, jag tar lite lättare på det där med frestelser kring jul (även om jag av erfarenhet vet att det inte får bli för lätt; då slirar jag omkring i diket i flera veckor, så det får vara lagom). Men just tårta och lussekatter är guskelov inte frestelser längre.

Det där med att bli mätt..ja, det är nog en fråga vad som man menar med det. Jag märkte det även när jag testade vegetariska recept, att jag hade en känsla av att "jag vill inte äta just nu, men förmodligen om en timme" hela kvällen och morgonen därpå, fram till lunch. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den mättnadskänslan - orolig mättnad? För det var inte den där trygga lugna mättnadskänslan som efter köttfärs med vitkål, men jag behövde ju ändå inte äta.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-12-30 19:37
#87

Att jag aldrig lär mig. För mycket godis till jul leder till förkylning och förstoppning. Jag vet ju detta, så varför…? Trögfattad, alldeles uppenbart. Rynkar på näsan

Men det är ett nytt år på gång. Jag får fint besök i morgon, som stannar över natten. Vi kommer väl att se på film, spela spel, ta vagnen till stan och kanske gå på McDonalds, så som min mamma gjorde med mina barn när de var små och hälsade på mormor. Det blir ju inte så ofta.

Nyårslöften har jag redan bestämt mig för. Vill hitta sånt jag egentligen vill göra, men som jag kanske behöver en liten puff för att komma ihåg. Detta är årets nyårslöften:

  • öva på harpan varje dag, om så bara ett par minuter
  • göra det mysigt hemma
  • äta bra (dvs gott och nyttigt) Glad
  • skriva (dagbok, brev och kanske även en blogg)
  • någon form av träning så där en tre gånger/vecka (promenader, dans och liknande roliga saker, och jag har även tänkt mig nåt på närmsta gym, om det nu blir gruppträning, simning - som jag är usel på - eller maskiner)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2012-12-30 20:05
#88

det ser hellt bra ut med din nyårshelg. Det är säkert att avsteg med socker gör sitt. Har mådd dåligt några dagar men från nyttår blir det strikt. Det var förste jul med LCHF och jag var inte hellt klar på vad jag tillät. Så ja tillät för mycket. Nytårslöfterne fina. Dom verkar vara realistisk:-) Jag önskar dig gott nyttår.

Anmaja
2012-12-31 15:01
#89

Låter som bra nyårslöften och det där med blogg vore trevligt då du skriver så bra om allt och mycket. Hoppas du startar en - eller har du redan en som vilar sig?

Gott nytt år önskar jag dej!

Anna

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Rumble/Ruzzle

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

kaisakavat
2012-12-31 15:26
#90

Effie - Du är inte den enda som är 'trögfattad'.. Cool

Tycker också dina löften ser ut bra. Att göra som/det man vill göra och mår bra av.

Önskar dig ett Gott slut på 2012 och ett jättebra Gott Nytt 2013.

Cyber-kramar!

Annons:
yvonnel
2013-01-02 14:54
#91

Well connected with reality, as always!

Det bästa är att du hela tiden tar nya initiativ och hittar nya grejer att vara nyfiken på.

God fortsättning på det nya året!

helga61
2013-01-03 12:27
#92

Här är en till trögfattad….Julen gick jättebra…bara planerade avsteg såsom senap på skinkan och lite rödbetssallad till köttbullarna….men sen….i mellandagarna…godis, choklad och annat konstigt…

From igår onsdag är det nya tag igen….nu jäklar..

Gott nytt år Effie!

Effie
2013-01-05 12:27
#93

Hej alla mina medsystrar i De Trögfattades Förening! Skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

Och hej Kajak11; kul att se att du läser här också.

Och hej Anmaja. Jag har varit lite halvdålig på att skriva i ett antal år; har börjat lite smått här på KiF, och om squaredans på Facebook; känner att det uppskattas och att jag trivs med det. Någon blogg har jag aldrig haft (mer än den som fanns här på iFokus, som jag aldrig skrev något intressant i, och på boktipset.se som jag heller inte skriver mycket i). Nej, det är väl helt ute med bloggar numera, så då är det väl dags för mig att börja, bara jag kommer mig för (var börjar man någonstans?)

Och hej Yvonne; klart jag är nyfiken på lite allt möjligt. Den dag jag slutar vara nyfiken är det dags att lägga av helt, och det vill jag inte.

Och jag önskar er allihop ett riktigt bra 2013, med god mat, god hälsa, goda vänner, gott allting… och mycket roligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-01-10 07:15
#94

tack Effie. Jo jag läsar din tråd. Hinner inte alltid skriva så mycket. Trevlig dag ichså hoppas du mår bra i det nya året.

Anmaja
2013-01-30 07:58
#95

Ja var börjar man? Googla på "starta gratis blogg" och första träff brukar vara WordPress. Klicka in där och läs hur du går till väga.

Här en bra guid; http://tema.nu/wordpress/skapa-en-wordpress-blogg

Lycka till - om du kommer till skott! Flört

Anna

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Rumble/Ruzzle/Quiz

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
2013-01-30 11:18
#96

Tack Anmaja; jag har läst; nu ska jag bara se till att få tummen ur. Och komma på vad jag vill blogga om..

Har varit ganska trött de senaste veckorna. Trött typ sitter-och-tittar-på-något-jag-borde/vill-ta-tag-i-men-klarar-inte-att-börja. Lika trött på söndag kväll som på fredag kväll, utan att ha gjort något särskilt. Orkar inte träffa folk. Orkar inte öva på harpan. Allt känns bara motigt. Och så helt plötsligt en dag lättar dimman igen; lusten att fixa och göra färdigt återkommer. Och där sitter jag, helt konfunderad - varför? Sömn? Mindre kaffe? Magnesiumtabletter? Eller något jag inte kommer på? Borde registrera mat/sömn/kosttillskott/kaffe/te + mående, för att se om det finns mönster, men jag och registrera..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-01-30 13:03
#97

Hej på er

Såg att du var intresserad av att börja blogga Effie, jag har varit på väg flera gånger, men aldrig kommit till skott. Jag har dock en väninna som gör det. Hon har föreslagit http://www.blogger.com kan ju vara ide att testa kanske. Jag borde nog ta mig samman och börja också.

Annons:
kaisakavat
2013-01-30 13:07
#98

Åå, du tänker börja blogga!!? Så kul. Räknar med att du meddelar oss adressen. Glad

Effie
2013-03-12 18:14
#99

Ja, mina föresatser att skriva en massa har det inte blivit så mycket med. Allting har gått i ett, och det där med att sätta sig ner, andas och reflektera har kommit på undantag. Det har varit squaredans, harpövningar (fast inte så flitigt att jag kan skylla på det), lchf-träff, opera, torsdagssoppa hos en kompis och kören. Trevligt, visst, men kanske lite stressigt. Hittade en anteckning på någon blogg om att allting handlar om perception: om jag alltså bestämmer mig för att jag orkar med och trivs med detta, så gör jag det..?

LCHF - ja, det har väl inte gått så där superbra efter jul. Sedan kom jag ju på att jag någonstans lovat att testa blodgruppsdieten (hur vet man att något inte funkar om man inte testar?) och det har jag gjort; inte helhjärtat men tillräckligt. Som blodgrupp B får jag ju äta i princip LCHF med mejerier så någon uppoffring var det knappast. Ingen kyckling. Ingen kokos öht. Ingen spannmål, men flatbröd är bra. Typ. Det dröjde inte länge innan jag var förkyld. Jag kände av bihålorna, vilket jag inte har gjort på väldigt länge. Magen var inget vidare heller. Då lade jag av med flatbrödet och blev bra. Hostan är kvar efter ett antal veckor. Filmjölk och grädde är gôrgott, och jag äter lätt för mycket av det. Så jag trappar nog ner och övergår till kokosmjölk igen som jag använde i höstas. Vikten - ja, jag har inte vågat väga mig på ett tag, men jag känner ju hur byxorna sitter: trängre. Så blodgruppsdieten är inget för mig (förutom att jag tänker skylla på den när någon bjuder på något jag inte gillar..)

Så idag lagade jag mat med kokosmjölk igen. Lök och vitkål, tandoorikrydda och kokosmjölk. Med lite stekt köttfärs; gott.

Och just det; hemkokt buljong (inspirerad av Yvonnes soppa häromhelgen). Känns som att jag blir piggare av att ta en slurk varje dag. Om det nu inte är inbillning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-03-12 22:10
#100

"(förutom att jag tänker skylla på den när någon bjuder på något jag inte gillar..)" Så du menar att du hellre skyller på blodgruppsdieten än LCHF?

Effie
2013-03-12 22:22
#101

# 100 ja men det beror ju på vad det är! Oliver kan jag ju aldrig skylla på LCHF. "Nej tack, de är inte feta nog" - ? Och tomat, det är väl på gränsen..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-03-12 23:13
#102

Åh, då förstår jag.

Effie
2013-04-20 08:56
#103

Nu är jag tillbaks på i huvudsak mejerifri LCHF igen. Fast det är alltför lätt att en stressig dag handla lite fil och grädde; lättätet och gott. Filen blir mer och mer sällan i alla fall, grädde har nackdelen att det är så gott i kaffe. Jag försöker dra ner på kaffet också (har aldrig varit någon riktig kaffedrickare så det är ingen större uppoffring). Kokosmjölk funkar inte i kaffet för mig. Jag får se till att börja göra äggmjölk igen; jag skaffade ju en mixer för detta - men det finns liksom inte i huvudet ännu att jag ska göra det.

Vikten, tror jag, börjar dra sig sakta sakta neråt igen, om jag undviker uteluncher med kollegorna..

Idag ska jag iväg på kör-workshop. Min körledare arrangerar en dag där vi får testa lite olika sätt att använda rösten på, olika sångstilar. Ska bli intressant och kul. Och jag tar med egen lunch; sallad med hembakat bröd lät visserligen trevligt, men inte för mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
2013-04-20 09:05
#104

Oj, utan mejeriprodukter, hur går det? Är det bara tillfälligt eller något du tänkt dej permanent? 

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Ruzzle/Quiz - utmana mig?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
kaisakavat
2013-04-20 09:52
#105

Läste ditt förra post efter att ha läst den senaste. Och blev påmind om buljong. Tack!

Hoppas du mår bra med mat-uppstyrningen.

Prova olika sätt att sjunga låter ju jättespännande. En fin dag till dig!

[förgätmigej]
2013-04-20 11:36
#106

#104

Utan mejeriprodukter går mycket bra. kolla bland annat bloggen:

undervarttak.blogspot.se

Anmaja
2013-04-20 14:35
#107

#106 skrivetav förgätmigej - tack ska kolla, men jag gillar och mår bra av mejerierna ännu.

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Ruzzle/Quiz - utmana mig?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
2013-04-20 16:45
#108

Utan mejeriprodukter är ju ett klassiskt råd om man har problem med viktnedgång. Och jag trivs egentligen alldeles utmärkt med kokosmjölk - förutom då i kaffet, och där kan jag ju ta till äggmjölk. Men jag har svårt att låta bli den där hyllan i affären med fil och grädde och rysk yoghurt..så jag får ta det pö om pö.. Det är väl min vanliga trestegsmodell för att bestämma mig: först bestämmer jag mig, sedan bestämmer jag mig för att göra det, sedan gör jag det.

Sjunga var trevligt. Vi testade falsett, twang, belting och opera light; hur man ska använda magstödet och använda halsen. Och en del teori, men det har jag nog redan glömt. Det blir lite för mycket på en dag. Jag tog en promenad efteråt; solen skiner från en klarblå himmel, det är varmt där det inte blåser, så det var väldigt skönt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-04-20 18:10
#109

hollar med om att mejerior är svåra att undvika. Har nu faktisk mindre ost. Har slutit med fil eller yoghurt. Kanske lite creme fraiche eller lite grädde enstaka gångar i eller till kvällsmaten.För tiden är det kokos och lite ost. Inte så mycket ost i vardagen. Fettkaffe eller te eller chai te inte dåligt. Kokosmjölk verkar funkar i lagom portion. Smör funkar ochså bra. Trevlig kväll. Härlig sol vid stugan i Småland. Vi har jobbåt i trädgården. Gräsmattan repareras. Vildsvin förstört den i vintras. Men om jag hade jakt licens och kunnen skulle jag skyta dom då det är bra kött:-)

Seglarina
2013-04-20 19:29
#110

#109 skrivet av Kajak11 

Är inte dödsstraff lite hårt straff för att förstöra en gräsmatta?
😉'

Fast ja, jag funderade på samma sak med rådjuren som åt upp mina blommor i min förra trädgård.

Kajak11
2013-04-20 20:36
#111

efter tre gångar är det dödsstraff:-) men jag tänkte att inget dåligt utan att det är bra för något. Vi skar ner träd och annat ochså. Härligt med fågeln och sol i dag. Det blev ett glas rött som belönning till maten.

Annons:
penny
2013-04-22 19:26
#112

belöning är gott

Kajak11
2013-04-22 22:35
#113

och sedan blev det en Irsk kaffe….upps…..men vikten bra i morse….hoppas det fortsätter. jagar inte men… Hann nästan men sedan kom hösten före året.

Effie
2013-05-09 16:09
#114

När man sitter på en buss full med glada squaredansare, och tjejen bredvid undrar "äter du lchf? Det gör jag också" - det är ganska trevligt


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
2013-05-12 09:41
#115

Javisst är det trevligt när vi stöter på varann lite här och var, jag blir liksom glad.

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Ruzzle/Quiz - utmana mig?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

yvonnel
2013-05-13 16:53
#116

Jasså, det var därför du hade så svårt att komma hem till Göteborg ifrån Stockholm igår. Ni hade säkert jätteskoj, det brukar man kunna läsa om I dina trevliga rapporter på Fb. " liksom glad", fint uttryck!

Effie
2013-05-13 17:44
#117

Ja, jag har dansat squaredans hela helgen, med folk från hela landet och även från utlandet (när jag inte satt på bussen till och från). Mycket trevligt. Mat - jo, den ska jag väl inte klaga på. Ägg till frukost (och smör om man frågade) + ost och skinka, korv/burgare till lunch (eftersom jag inte förbeställt lunch) och kycklingfilé till middag ena kvällen. Och jag testade Ålandspannkaka (tror det var gjort på mannagryn med kardemumma och ugnsgräddat; serverat med katrinplommon, eller annan sylt, och grädde).

Nu hoppas jag att mina skavsår (köpte dansskor där) håller tyst i kväll, för nu är det dags för Vårruset. HOppas det slutar regna. Kyligt, rått. Inte lockar det direkt med picknick..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-05-13 18:12
#118

Ojoj Effie, du håller igång minsann. Heja!

Annons:
kaisakavat
2013-05-13 18:21
#119

Låter som du har roligt!

Vårruset - springer du rentav? Eller går, eller ser på då andra? För mig skulle sista alternativet gälla.

Skavsår är sånt man kan vara utan.

yvonnel
2013-05-13 18:33
#120

Heja Effie!

Du är ju helt enkelt underbar och i farten med något nytt eller ovanligt précis alltid.

Jag måsste ha lyckats trycka på någon ovanlig knapp på min dator, den ger mig ibland ö/o ä/a Å/a och stora I och ofta flera av en enskild bokssstav. Tidskrävande och ibland ser jag det inte innan jag trycker på sändknappen.

Effie
2013-05-13 21:52
#121

Nej, inte slutade det regna, inte. Å andra sidan märktes inga skavsår av heller.

Vårruset är lite av en tradition för oss tjejer på jobbet. Möjligen firade vi tioårsjubileum i blötan på polishusets altan (polishuset är ett litet gulligt vitt hus nära start och mål för Vårruset). Det finns några spänstiga typer som springer, men jag med flera (och ofta majoriteten av deltagarna - fast i år känns det som att det var ovanligt många som sprang) tar en lagom stilla promenad. Det tog väl trekvart. Jag satte på mätning efter en liten bit, och stängde av en stund efter mål, men inte finns det något spår av detta i Funbeat. Tur att min kollega hade en bättre app.

Nu sitter jag hemma, alla kläderna hänger på tork, och jag har hällt en skvätt whisky i kaffet. Det kändes helt rätt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-05-13 23:09
#122

Det later bra med Vårruset.

Ja och med whisky i kaffet efteråt:-)

yvonnel
2013-05-15 20:01
#123

Fast när jag såg en bit av reportaget så var det ingen kvar som sprang utan alla såg ut att lufsa lite tungt I regnvädret.

Alla tjejerna såg väldigt frächa ut trots allt.

Effie
2013-05-15 21:08
#124

Ja, i tidningen fick det heta Vårrusket. Fast med whisky efteråt så blev det ju lite rus också 🙂; inte för att det var några mängder men det kändes bra.

Idag tänkte jag börja testa 5:2-dieten. Äter som vanligt alla dagar utom onsdag och söndag, då jag ska hålla mig till 500 kcal. Får se hur det går, om det känns bra, om det ger något resultat. Kanske inte rätt dag att börja, med tanke på att jag var bortrest över helgen och det blev lite oregelbundet med maten, och jag har varit extra hungrig de senaste dagarna, men det går alltid att hitta ursäkter för att skjuta upp saker, och det är bättre att bestämma sig, och anpassa lite istället.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2013-05-15 21:39
#125

Har du några bra matlistor så du får bestämt intag och slipper bli frestad? där kan jag tänka mig att det kan vara jobbigt annars.

Annons:
Seglarina
2013-05-15 21:42
#126

Nyfiken, vad äter du en dag med 500kcal?

Effie
2013-05-16 09:43
#127

Jaa..jag har väl inte planerat så noga än, utan prövar och känner efter. Igår gjorde jag en omelett på två ägg, liten skvätt kokosmjölk, rejäl klick smör och några flagor getost. På kvällen var jag rejält hungrig, tog några slickar mjukost som jag fick med mig från Vårruset (dumt) och en liten klick smör. Plus en kanna te. Så det blev nog en sex- sjuhundra kcal. Trodde jag skulle vara sugen på frukost idag, men det var jag inte. Och vikten något kg ner, men det var säkert vatten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mozzarellan
2013-05-16 11:38
#128

Intressant o följa din 5:2a Här blir det ibland utan planering fasta fram till kl12.30 och inget efter 19.00 dagen innan…är ibland inte hungrig och inväntar riktig hunger till lunch.( ibland - en till två gg i veckan) Berätta gärna vad du äter dina 500kcal dagar. Hoppas det blir ett ryck neråt på kroppen viktmässigt.

Effie
2013-05-20 11:04
#129

Andra 500-kcaldagen igår. Samma omelett som brunch den här dagen också, i princip samma hunger på kvällen. Kanske borde dela upp måltiden på två? Jag lagade till lite lever på kvällen, smakade av såsen + en bit broccoli, plus liten klick smör + lite färsk vitkål (levergrytan blir matlådor den här veckan). Vikten idag ytterligare nästan 1 kg ner. Så lär det ju inte fortsätta, men det är en trevlig början.

Receptet på levern? Jag hade i färsk knipplök, stekt i smör. En tetra kokosmjölk, 1 dl cf (rester), 100 g Philadelphiaost (rester), ca 1/2 kg nötlever i lagom bitar stekt i smör, 1 liten bit mjuk getost, ett stånd broccoli och lite smulad torkad gul trumpetsvamp. Salt, peppar, chili. Ser fram emot lunchen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-05-20 12:32
#130

Äter för mycket på kvällen till att jag kan holla mig så lågt i kcal. men annars är det på helgen sen frukost med kokt ägg, lite ost och smör I kaffet. Sedan kvällsmat. Om lite hunger på dagen, så tar jag lite smör. Kan inte hellt slippa "frykten" för for mycket smör men det verkar bra, när det skall lite till och man inte skall ha nötter eller småplockande mat innan kvällen. Skall sägas att om man motionerer, typ springer och går kanske långt, då tyckar jag att det är svårt att inte inta kcal.

Har du annar inte frukost och bara kvällsmat? Spännande försök:-)

Trevlig dag. Det är helgdag i Danmark, där jag arbeter, annars får jag inte tillgång till datorn på denna tid:-) så är hemma, Men nu vankar det en promenade I det ljuvliga väder. I går en mil löp.

Effie
2013-05-22 12:15
#131

Ja, det är en späkning att försöka hålla sig till 500 kcal. Jag har inte lyckats helt hittills; det blir ca 500 kcal till lunch (dansk frukost; inte lätt att hålla reda på) och något lite på kvällen. Gå vrålhungrig klarar jag inte.

Resultat på vikten hittills? Första snåldagen (vägningen morgonen efter): minus 1 kg. Andra snåldagen : minus 1 kg. Dagen efter andra snåldagen: plus 1 kg. Idag är tredje snåldagen. Jag ska fortsätta uppdatera.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-05-22 17:09
#132

Är det inte det som är risken att man går upp igen det man spar på snåldagen?

Effie har du lust (och alla andra som befinner er i eller nära Göteborg på lördag) att demonstrera mot GMO.frödor med mig?

Lördag 12.30 Brunnsparken.

Annons:
Effie
2013-05-22 18:24
#133

Risken finns, förstås. Men nån gång på 80-talet testade jag nåt som kallades varannandagsfasta. Man köpte ett paket (dyrt, förmodligen 🙂 ) med Dr nåntings Vetediet, och några flaskor juice. Varannan dag åt man som vanligt, varannan dag var det vetediet med juice. Och det gjorde 5 kg på två veckor, och de kom inte tillbaka på lång tid efteråt. Vanlig fasta testade jag också, det var ett par kg ner och direkt upp igen.

Men det är ett test det här; testar man inte, så vet man inte om det funkar 🙂

Jag kommer nog på lördag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-05-22 19:00
#134

Jag tycker du är bra som tester Effie. Du är något av en förebild för mig som inte klarar att ta mig för någonting.

Vi får bestämma en mötesplats någonstans, jag kommer med en väninna med tåget vid 12 15 ca

Effie
2013-05-22 20:12
#135

Något måste jag ju testa; annars får jag väl ge upp, och dit har jag inte kommit riktigt än.

Jag kan ju komma till tåget


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-05-22 20:38
#136

Jag håller med dig, fast just nu har jag gett upp lite, jag hoppas att jag ska få energi och motivation att ta itu med det igen.

Bra idé, tåget ska enligt tidtabellen vara på Göteborg C kl 1215

Kul

Kajak11
2013-05-22 22:36
#137

kunde vara roligt med lite demonstration men bor långt från Göteborg och har gästar på lördag:-)

Seglarina
2013-05-22 23:13
#138

#137 skrivet av Kajak11  Det ska demonstreras i 41 länder på 330 ställen så någon plats kanske ligger i närheten. Göra tillsammans med gästerna kanske?😉

Kajak11
2013-05-22 23:16
#139

#138. Tyvärr lite svårt då dom har rest 4 timmar för att komma till os och sedan får använda 4 timmar för hemresan. Jag skickar min positiva inställning i stället.

Annons:
Effie
2013-05-23 07:18
#140

Ja, hoppas det är någora andra som läser detta och inspireras att gå och demonstrera. Eller engagera sig på annat sätt.

Och nu till något helt annat: viktresultat efter gårdagens snåldag: minus 0,3 kg. Totalt sedan början nog nästan två kg; jag är lite osäker på exakt vad vågen visade innan jag började. Men det är väl lagom takt; då skulle jag vara smal och vacker till jul, om det fortsätter i samma takt 🙂Nej, det gör det inte, men bara det fungerar alls är jag nöjd.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-06-07 13:02
#141

Har hållit på med det här 5:2 några veckor. Funkar inget vidare för mig. Att äta lite (500 har jag inte klarat, men 6-700 ligger det oftast på), det är inga större problem, inte ens när jag gått runt på Hammarkullefestivalen och det luktat grillat och kakor och allt möjligt (jo, problemet är när jag kommer hem på kvällen och ska äta). Övriga dagar har sug och hunger ökat rejält, så jag tar igen med råge, tror jag. Vikten studsar upp och ner, de där två kilona.

Jag fortsätter ett tag till, för att se om det blir bättre när det blir en vana.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-06-15 12:41
#142

Var och handlade på ICA häromdagen (det ligger mer svåråtkomligt för mig, så det blir sällan). Skulle ha en stekpanna (till yngste sonen), kom ut med ost och en liten ost-kokbok av Carl Jan (och stekpannan!). Bläddrade upp första receptet. Hm. Behöver man mjöl i en sufflé?? Och akvavit (Skånes)? (nästa fråga som dyker upp: om jag aldrig lagat sufflé i hela mitt liv; skulle jag börja nu?)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2013-06-15 13:33
#143

Intressanta frågeställningar. 🙂

Ostkokbok lät ju annars som en fantastisk sak. Hoppas det fanns bra recept i den.

Hur går det med 5:2? Får du kläm på:t?

Effie
2013-06-15 16:10
#144

Det var en liten tunn bok, med recept, och vintips. Har inte bläddrat så mycket ännu; fastnade på mjölet och akvaviten (vodka har jag hemma, lite konjak och annat krafs, men inte Skåne; är det något speciellt?)

5:2 går inget vidare. Är liksom mer inne på så som livet var förut, mer fixerad vid mat. Blir inte mätt, faller lättare för frestelser. Ska testa att inte äta alls de där snåldagarna, för att se om det funkar bättre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2013-06-15 16:22
#145

Skåne akvavit är ungefär samma som Ålborg akvavit, kryddat brännvin. Typ anis och kummin, ganska gott till sillen och osten I små kvantiteter.

Effie
2013-06-18 18:11
#146

Tänkte bara rapportera att det funkar mycket bättre att inte äta alls än att äta lite (för mig). Visst äter jag mer när jag äter, men det är inte samma panikkänsla som när jag åt lite, utan det blir mer kontrollerat. Ska testa detta ett tag och se vad som händer, om något händer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Seglarina
2013-06-18 18:45
#147

Intressant Effie. Skulle tro att det kan passa mig också. Alltid lättare att  helt välja bort fördämnen, därför är rådet som många kommer med "att äta mindre av allt" så knasigt för just mig. (Säger hon som har smällt i sig en massa glass idag) Fast jag har varit på kalas i Köpenhamn i dagarna 4, så det får väl räknas som en nertrappning. ☺️

Mozzarellan
2013-06-18 18:57
#148

Följer din test vidare.. Spännande o se hur det går.

yvonnel
2013-06-21 09:17
#149

Glad Midsommar på er allihopa!

Seglarina
2013-06-21 10:35
#150

Glad midsommar Yvonne och alla ni andra.

Mozzarellan
2013-06-21 10:38
#151

Tack det samma till er alla.

Effie
2013-06-21 10:51
#152

Ja, glad midsommar önskar jag alla som läser detta (och alla andra också); det är härligt med sommar och ljus och fest (tycker jag; jag vet att det finns de som har svårt för sommar och värme, men för min del har lchf hjälpt)

Själv ska jag träffa sonen med sambo i Slottsskogen och fira födelsedag (inte min!); ska bli trevligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-06-21 12:58
#153

trevlig MIDSOMMAR Effie. Ja det är bra att du tåler värman .Har också samma upplevelse på kosten och värma.Men det var mmigt att springa i morse men gjorde detta och sen städning. hu a.

Annons:
Effie
2013-06-21 20:40
#154

Nej, springa har det inte varit läge för idag - jag tycker inte om att springa när det är varmt, och jag är väl inte riktigt förtjust i att vara ute i regn. I morgon ska jag i alla fall dansa squaredans, så det blir någon motion i helgen. :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-07-01 13:13
#155

Bara som hastigast: har varit på lchf-camping i helgen; det har varit trevligt som vanligt; föreläsningarna var intressanta, och min våg visar minus 1,3 kg jämfört med i torsdags (brukar vara några hg, när det går ner). Tillfällighet, eller ska vi sätta upp LCHF-camping som viktminskningsmetod? (definitivt trevligare än flyttmetoden, som jag lanserade för ett år sedan)

Får fundera på vad jag gjort och inte gjort i helgen.

  • ätit grillad entrecote
  • baconlindad chevre (namnam)
  • potatissallad (av zucchini, också namnam)
  • massa vin
  • kaffe med grädde
  • badat i Vänern
  • kört bil
  • umgåtts med trevliga människor

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

penny
2013-07-01 20:39
#156

Jasså, det är dina 1.3 kg som jag fick under Säffle-helgen!

Seglarina
2013-07-02 13:44
#157

Haha, byter ni kg med varandra, inte bra. Kanske tur jag inte var med för jag hade säkert varit en av dem som fått ta emot :-)

Kajak11
2013-07-02 16:17
#158

Eller jag:-)

Effie
2013-07-02 17:21
#159

Alltså jag trodde det fanns såna där varningar "om jag tappar något onödigt kilo, plocka INTE upp det!" 😛


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-07-03 06:29
#160

det samma här. Åt för mycket två dagar…plus ett kilo. För mycket rökt fisk och salt och mat i alla delar. Känns i magen nu.

Annons:
yvonnel
2013-07-03 21:05
#161

160 Kajak11

Det låter mumma. Säffle kanske hade ett särskilt utbud? har inte tänkt på det förut, men runt Vänern finns det ju många fiskrökerier.

Om det nu var vad som låg bakom din text om rökt fisk.

Kajak11
2013-07-03 23:31
#162

Nä var tyvärr inte i Säffle.

yvonnel
2013-07-04 20:57
#163

#162

Vill du alltså inte heller prata rökt fisk?

Kajak11
2013-07-04 21:47
#164

Ju😃 Jag gillar rökt fisk. Det är bara inte så bra med saltet för mig, verkar som att vara något jag bildar vätske med I kroppen. Har upptäckt det förut men förut var det lagom när jag motionerade på sommaren då man svettas mer.

Jag har inte köpt fisk runt Vänern men kräftor runt Vattern, och det är ju något annorlunda. Är fisk förtjust. I bland rökar sambon fisk på en rökugn. Fräsch makrill- eller sill, mums.

yvonnel
2013-07-05 11:13
#165

Jag bara tyckte att det hörde ihop med Säffle. 😃

Tips, om ni får tag på lake -från Vänern-kanske- så är den fisken otroligt god som rökt fisk.

Effie
2013-07-05 12:49
#166

Tåten spretar lite; man lär sig lite här och där; trevligt.

Liten rapport om 5:2: jag fortsätter; är fortfarande uthärdligt hungrig på fastedagarna. Har testat att ta lite grädde i kaffet för det verkade funka på hemresedagen från Säffle, men jag misstänker att det snarare var att jag var sysselsatt med annat. Vikten - ja, nu är jag nere  på samma vikt som före jul, före testet av blodgruppsdiet; ungefär 4 kg sedan jag började. Bara resten kvar..🙂


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

penny
2013-07-06 06:43
#167

Jag fortsätter också med 5:2. Det är lite svårare just nu under USA-vistelsen. Jag gör så gott jag kan och tar tag i det igen när jag är hemma.

Annons:
Kajak11
2013-07-06 08:24
#168

Blev mycket sulten i går kväll. Åt mycket kött..sallad och något ost. Försökar fett kaffet till frukost fortsatt och lite lunch. Men ja inget därskilt sötsug men mat lusten väklar. Vikten stabil men Går inte ner.... Tja…har inte börjat 5-2 men är nog mera på 13-20 faste:-) men på helgen blir det lite frukost men ingen lunch. Trevlig lördag.

Mozzarellan
2013-07-06 10:41
#169

Trevligt med positiva om än långsamma resultat. : ) Har inte provat på ännu, har denna metod i reserv när det kommer en platå.

Seglarina
2013-07-06 16:33
#170

Hej på er

Jag försöker mig just nu på 16/8 metoden. Då jag repar nästan varje kväll. Vi får mat serverat från en folkhögskola varje kväll. Tyvärr är det ju inte så mycket LCHF. Jag har gått ut med att jag inte äter socker och vetemjöl och undrade över redningarna. Den rara producenten frågade vad de redde med och kom glad tillbaka och berättade att det inte var vetemjöl utan maisena i redningarna 😕.

Jag längtar till den dag då jag, lika säkert som killen som är vegeterian när maten påtalades ropade ut frågan om det skulle finnas vegetaridsk mat, kan ropa: Finns det LCHF mat? Men där är jag inte. Är ni?

Suck, det är svårt att vara i framkanten av utvecklingen.

Kajak11
2013-07-06 22:12
#171

Helgmat blir fler kcal. Åt frukost och kvällsmat. Ätit löskokt ägg men ochså ost och lite tekakor på LCHF vis. Korv.. sallad….och räkor på grill. Mayo till räkorna. Nä…inte 500 kcal….men annars kolkar jag inte kcal. Men mängd av måltidar. I dag och i går lite mer sulten. Trevlig helg från stugan. Fint väder.

Effie
2013-07-22 10:14
#172

Sommar. Semester. Varmt. Och inte alltid så lätt med mat.

Har varit hos släkten i Norge över helgen, och det är en övning i nei takk! Min kusin vill mig så väl, men han lagar mat till ett halvdussin när vi bara är två. Ja nå er det bare og spise!! Och min andra kusin kunde inte alls förstå det där med att inte äta socker, bröd och potatis. Ja nå må Dere smake på alle kakerne. Vill Dere ikke ha mer brus? Och direkt efter middag: vill Dere ikke ha kaker till kaffen, eller jordbär og is? Eller brus? Jag klarar inte nei takk hela vägen, men mycket mer än förr…och läsk har jag guskelov aldrig riktigt gillat.

Å andra sidan var jag med och handlade den här gången, och vi kom hem med Sognemorr (en sorts korv som jag valde på namnet), dyrekjött (som var torkad och rökt norsk hest) och haugpölse (som var gjort på blod och hjärta och lite annat), seterrömme och setersmör. Det skulle jag vilja hitta i svenska butiker, för det var gott och kolhydratssnålt, om än inte alltid med rätt Skaldemanratio.

Nu ska jag till Skottland på en vecka med en icke-LCHF-kompis…får se om maten blir en prövning. :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
2013-07-22 18:20
#173

Spännande med alla dessa animaliska norska produkter Effie och ha en "go reise" till scottland.

Kajak11
2013-07-23 07:20
#174

Ja intressant. Seterrömme har jag smakt i Norge. Setersmör kännar jag inte. Skotland låter ju härligt. Husmanskost finns nog där. Trevlig semester.

Annons:
kaisakavat
2013-07-23 07:24
#175

Skönt med semester och roligt att resa. Du skriver så roligt - jag hör i mitt huvud de norska uppmaningarna du fick! 

Hoppas du har det riktigt bra!

yvonnel
2013-07-26 15:15
#176

Dem verkade ju inte vara storätare på carbonader iaf. det är + torsk som är skorstensrökt = mina matminnen från Norge längesedan längst upp I Kirkenes.

Effie
2013-07-31 14:52
#177

Återkommen från Skottland. Det har blivit en hel del icke-LCHF. Några skivor rostat bröd med smör. Potatis i olika skepnader (mosad, pommes frites, etc). Scones. Kaka till fikat. Lite godis.

Maten var god i största allmänhet. Haggis har jag ätit, till kompisens förskräckelse (jag tycker det är ganska gott, men jag köpte inte med någon burk hem). En hel del fisk, en del kött, en del kyckling. Lamm såg vi inte till särskilt mycket på menyn.

Och en hel del ifrågasättande av lchf. Varför är det onyttigt med frukt? Varför ska man inte äta mejerier? Nej, inte är det bra att salta!  Så vad finns det för icke-lchfare (för lchf-are är ju inte trovärdiga) som talar för våra kostråd? (och ingen behöver övertyga mig, men det kan vara trevligt att kunna svara något ibland. Alla hennes bekanta blir friska av de officiella kostråden. Och bra och trevliga och engagerade läkare träffar hon också. "Annars är det ju bara att byta!" Jag drog några exempel ur raddan jag träffat…)

Vikten har inte påverkats alls av denna vecka. Men nu återgår jag till mitt vanliga ätande igen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-08-01 13:32
#178

Och jag ska väl lägga till att jag tycker det är en sund inställning att inte köpa alla "jag-läste-detta-på-nätet"-uppgifter rakt av, utan vill ha info från båda sidor. Jag ligger kanske mera åt "jaha? kanske stämmer? jag testar och utvärderar" eller "det där testar jag inte, så då har jag inte någon benhård uppfattning om det".

Men jag tycker om att ha på fötterna när jag diskuterar. Det jag kommer på att rekommendera är väl Ann Fernholm och Martin Ingvar. Och vad finns det för uppgifter att hitta om saltbehov, med tanke på alla officiella rekommendationer att undvika salt?

Kommer långsamt tillbaka till gamla matvanor. Sugen på filmjölk. Och balkongen är bra med tanke på D-vitamin.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
2013-08-02 20:57
#179

Så bra att du hade en fin resa - upptäckts -kanske, det är nog mycket förutom maten att se I ett annat land och Scottland är väl lite extra. Tänker på klimatet och kommunikationer som nog formar mer än man vanligen tanker på. Är väl det som numera gör att vi håller på att "likformas", teknikens utveckling.

Kul att se dig här och på Fb osv. -att du är hemma igen.

Kajak11
2013-08-02 23:08
#180

Det var nog vackert i Scotland?

Effie
2013-08-03 11:05
#181

Ja, det var ljuvligt vackert i Skottland, och alla vi träffade på var trevliga och hjälpsamma. Och vädret…ja, vi hade en del regn, men mycket solsken också. Inget att klaga på (förutom det jag skrev på Fb om trafiken - men det gick ju bra det också)

Konstaterade under veckan att jag faktiskt kunde äta toast och scones och några goda efterrätter utan att jag märkte det på kroppen alls. Ingen krånglande mage, fingrarna värkte inte, det kliade visserligen ibland men det var nog myggbett, lite huvudvärk men det var nog kaffeabstinens, jag blev inte förkyld och jag sov ganska ok om än inte lika bra som hemma.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
yvonnel
2013-08-04 02:06
#182

Blev det väldigt dyrt att semsestra I Scottland? Om man nu får ställa en sån fråga.

Effie
2013-08-04 08:13
#183

Jaaa…jag minns inte vad resan dit kostade. Vi åkte med KLM; det kanske hade gått att hitta något riktigt lågpris men det ville vi inte. Bilhyran betalade vi också i förväg; en söt liten bil som var precis lagom för två. Vi bodde ofta på B&B; standardpriset för dubbelrum verkade vara 35 pund per person. Mat ute - ja, vi letade väl inte de billigaste och inte heller de dyraste; huvudrätt mellan 10 och 20 pund. Inträden..kring tio pund. Och pundet ligger väl strax över en tia.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-09-10 11:09
#184

Tiden går, och inte skriver jag i den här tåten. Tror det hänger ihop med att jag tänker mig att jag först ska få ordning på allt ätande, och utvärdera 5:2 ordentligt, för att sedan ev lägga ner det. Jag tror jag skjuter den delen på framtiden.

Jag trivs med att äta på ett sätt som håller mig nöjd och pigg, så jag mår bra. 5:2 stökade till detta. Pigg, tja, må bra, ingen skillnad, nöjd - nej, konstant hungrig, alltså oavsett om det är fastedagar eller ätdagar. Inte jättehungrig, men tillräckligt för att det ska irritera. Har inte riktigt fått ordning på detta ännu även om jag bara tänkt på fasta och inte gjort det, så nu skjuter jag på fastandet till efter jul eller nåt, tills jag känner att allt funkar, och så ska jag äta mig nöjd. God mat. Använda alla mina kokböcker.

Jag ska sluta med grädde och fil också. Det är så gott, det är så lättvindigt att äta - men jag tror det strular till mättnadskänslorna, och jag är övertygad om att jag får ont i lederna av det också. Kokosmjölk. Äggmjölk. Ja, jag vet. Mer promenader, mer träning. Ja, jag vet. Mer yoga.

Try not. Do… or do not. There is no try.
Ja, det ligger något i Yodas replik.

Misstänker att vi borde dra ihop en göteborgs-lchf-träff också. Kan behöva lite inspiration.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2013-09-10 13:24
#185

Samma tankar om kosten här. Det blir 16-8 typ faste men svårt att undvära ost. KansKe göra en vecka utan ost och yoghurt liknande kost. Ett bryllup i helgen hade konsekvens. Huvudvärk.. men ja det finns massor av mat. Lchf tekakor kanske? Philadelfiaost nog rimligt om man tåler mejerier forstås. Vi får prova igen:-)

kaisakavat
2013-09-10 15:23
#186

Du får mig att tänka på en sak jag har haft svårt att glömma.. 

Mia Törnblom gjorde en 'kul' grej i en tv-intervju en gång. Hon släppte en servett på golvet och sa ungefär såhär, först lite med flit tillgjort: "Jag ska försöka ta upp servetten."  Sen sa hon, som sig själv: "Vad är det, att försöka ta upp servetten? Antingen tar man upp servetten eller också gör man det inte." Alltså.. gissar hon illustrerade "There is no Try".

Eller missuppfattar jag?

Ibland misslyckas man förstås, fast man verkligen försöker ta upp servettskrället. Men jag tycker det ändå är en bra tanke - har många gånger fått mig att komma till skott när det funnits motstånd eller icke fokusering nog.

Det vore roligt om du skrev oftare i din tråd. Tycker jag.

Effie
2013-09-10 17:15
#187

Tror du har rätt kaisa; det där med "jag ska försöka" är nog ofta en ursäkt för en halvhjärtad satsning.

Och jag ska skriva oftare. Men nu ska jag iväg och försöka spela harpa..😇


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2014-01-03 12:56
#188

Det vore roligare om jag skrev oftare i min tåt…😮 Jaa, vad ska jag ha för motargument till det? Nej, det är klart att det vore roligare.

Den här hösten har varit helt eländig. Mitt ex, som flyttade för två år sedan, ringde i våras och berättade att han var allvarligt sjuk, och undrade om han fick hälsa på ett tag. Jag var tveksam, men det är svårt att säga nej i den situationen. Det utvecklade sig till att han väntade på en operation, just här, och det var en fråga om liv och död. Ännu omöjligare att säga nej till att han fick vänta här. Nu är allt över, och jag väntar bara på att han kan återvända hem, om några veckor. Så det är därför det varit mycket (=MYCKET)  stressätande i höst. Inte kommer jag att göra om detta, för det har varit knäckande.

Så att skriva något roligt har inte riktigt funkat (det har jag gjort på Facebook; det fick räcka). Jag har försökt hålla humöret uppe, med att göra roliga saker, men åh vad jag ser fram emot att få vara själv igen. Riktig LCHF, som jag kan välja själv. Ingen hund som måste ut. Jag kan ta långa promenader, och börja jobba på en av mina nyårsambitioner: att springa ett 5-km-lopp i år (om jag hittar något - inte Vårruset, för då ska jag gå). Jag kan lägga mer tid (eller kanske snarare energi) på sång och harpa (nu räcker det med att jag kör sånguppvärmning för att hunden ska börja morra; undrar hur jag ska tolka det?). Och jag kan vara ensam eller umgås med vänner, när jag vill.

2014 ska bli bra!!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Emea67
2014-01-03 15:52
#189

Hioppas också att det vänder 2014 till ett toppen år!

>>>Kram<<<

Kajak11
2014-01-03 19:57
#190

Önskar dig ett gott nytt år. Det låter tufft din höst. Hoppas du får din energin tillbaka och mer egen tid snabbt:-)

kaisakavat
2014-01-03 20:11
#191

Skönt att se dig. Du har varit saknad.

Vilken fin mänska du är. Det du gjort för ditt ex, trots allt, trots att du var tveksam. Det är inte alls svårt förstå att det har varit tungt, på flera vis. Önskar dig VERKLIGEN lättnad och glädje - ett jättefint 2014. 

Ser fram emot fler uppdateringar från dig. 

Att hunden morrade.. de är roliga vovvarna. En bekant till mig som också sjunger i kör.. hennes hund börjar yla utav bara fasen, så fort hon tar minsta lilla ton. 🙂

Anmaja
2014-01-18 07:09
#192

Låter som en riktigt tuff tid så nu önskar jag dej ett fint och underbart nytt år där du själv rår över din tid, din mat och allt du tänker göra!

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud - utmana mig?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
2014-01-28 20:08
#193

Så. Nu är jag tillbaks på banan igen. Lugnt och skönt här. Och jag har övergivit filmjölken, siktar på mejerifritt (när grädden är slut, för att inte tala om all ost jag hittade i kylen när jag började tömma den).

Konstaterar att jag är hungrig, även på morgonen, och försöker se till att det finns något enkelt att äta. Sugen också, men det får gå över.

Vägde mig i fredags. Illa, men inte riktigt så illa som jag befarade. Nu blir det ingen vägning förrän jag hittar en våg igen. Det är ingen brådska.

Var och handlade lite mat idag. Köttfärs och lever fixar jag väl alltid något med. Men vad gör jag med sillen (strömming stod det, men knappast i Göteborg?) jag köpte? Något gott, lättlagat, varmt, och ingen tomat i (jag gillar inte tomat). Någon som har någon trevlig idé så där på rak arm?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

totten
2014-01-28 22:35
#194

Hej Fylld köttfärslimpa. Fyll den med mozzarella och pesto. Den blir som en vulkan. Lycka till!

Effie
2014-01-29 12:44
#195

Köttfärslimpa (köttgrotta säger jag gärna, som göteborgare)… Det var länge sedan jag gjorde. Och jag har aldrig fyllt den med mozzarella och pesto; det låter gott. Och vulkan låter spännande…:-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
2014-01-29 18:27
#196

Jag kollade efter mozzarella när jag ändå var i affären dag. Det fanns diverse olika märken, det fanns normalstor mozzarella och mini, det fanns lite fettsnålare och kanske inte lika fettsnål, det fanns laktosfri och t.o.m. någon variant som var tillverkad av ris. Det enda som var slut var buffelmozzarellan. Så jag väntar lite.

Jag tittade på pesto på burk oxå, inkl den som innehöll jungfruolja. Den enda skillnaden jag kunde hitta var om basilikan stod först eller solrosoljan. Så jag får väl handla ingredienser till helgen..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

totten
2014-01-29 19:07
#197

Jag köper nog vanlig mozzarella och gärna röd pesto. Hackar mozzarellan i mindre delar. Gojar in den ipeston och gömmer den i köttfärsen. Sen smälter röran likt en vulkan ut när den gräddas….

Orakletidelfi
2014-01-29 19:11
#198

Låter spännande, håller med! Kanske ett bra sätt att äta mozzarella, som jag tycker är bland det mest meningslösa som finns. Totalt smaklöst. Oavsett sort. Syrran brukar ge mig såna, hon verkar tro att jag älskar dem!

Effie
2014-01-29 21:11
#199

Ja, mozzarella brukar jag sällan handla också…och anledningen till att jag tittade på innehållet var att jag visserligen tänker äta upp alla mejeriprodukter hemma, men jag köper inte hem mer, åtminstone inte från ko (jag har fått för mig, rätt eller fel, att annat än ko är bättre, åtminstone get och får. Om nu det skulle gälla buffel vet jag ju ännu mindre om, men det blir i alla fall mindre inhandlat om jag tänker så)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2014-01-29 21:14
#200

Hej Effie - det är trevligt att se dig tassa runt och skriva kloka och trevliga saker här på KIF. 

Mozarella är ju ljuvligt i skivor på gratänger, pajer.. Till skivade kryddade tomater, till pesto, mm. Som den är, är den nog lite småtråkig, ja. Mozarellans 'smaklöshet', som inte är smaklös alls.. är en skön kontrast till kryddor/starka smaker i övrigt. Lite som naturell cf eller youghurt, kan också vara svalkande underbart som kontrast.

Köttfärs. Av det kan man göra biffar, eller köttbullar, eller en hetkryddad röra som breds i form och blir gratäng med massor av ost. Där passar mozarellan också, fiiiint.. 

Sill/strömming. Godast med lite salt och sen smörstekt, tycker jag. Om man inte gör 'sotare' - halstrar i grillgaller över brasa - ännu godare! Men det är länge sen jag åt det, inte varje dag man eldar liksom - och lite 'benigt' är det allt. 🙂

Effie
2014-01-30 07:30
#201

Hej kaisakavat; ja, det är kul att komma igång och skriva igen; jag har ju tassat runt och läst här, bl.a. din tråd, och kommit med enstaka kommentarer, men det känns bra att ha sin egen tåt att skriva i. Det blir liksom mer ordning då - och så kan det bli alla möjliga oväntade och intressanta diskussioner.

Mozzarella, menlöst men användbart..:-) När jag tänker efter så gillar jag en del menlöst, som t.ex. Keso. Det blir lätt för mycket och nu försöker jag begränsa mejerierna till "lite ost, inte från ko". Får se om det ger några resultat.

Grilla över brasa..låter mysigt, men inte tillåtet på min balkong..:-( Jag tänkte börja samla fet-fisk-fångad-i-havet-recept (och -inspiration), och då blir det väl sill och makrill i första hand.

Har konstaterat att jag blivit törstigare på kvällen de senaste dagarna. Har inga problem med att hälla i mig 2-3 glas vatten vid läggdags. Jag tänker ju sällan på att jag behöver dricka.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Orakletidelfi
2014-01-30 08:07
#202

# 200 det är just skivad med tomater och basilika samt olivolja, salt och svartpeppar syrran brukar servera den ( ja och "alla andra" med) jag tycker om tomaterna, men mozzarellan gör inte något positivt till anrättningen tycker jag.

Annons:
Effie
2014-02-07 13:10
#203

Det har gått några dagar. Maten har funkat bra; grädden är slut; osten tar jag bit för bit. Mest blir det infrysta lunchlådor (köttfärsgryta, kycklinggryta, lever; ja, vad jag har frusit in) och ofta omelett, med någon skinka/bacon el dyl, och ost (gärna getost). Har varit hungrig, även på morgonen, men det har jag inte gjort så mycket åt (är jag hungrig på kvällen kan jag komma på idén att äta något, men inte på morgonen, av någon anledning).

Jag ser det här som en komma-igång-(igen)-period, så jag tar det lite lugnt med allting; äter det jag känner för och när jag känner för det, rensar kylskåp, rensar skåp (ja, det finns mjöl och socker och pasta där, men det stör inte mig). Försöker se till att det finns lite småplock att äta t.ex. på kvällen, men det tror jag börjar lugna ner sig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2014-04-23 13:03
#204

Det var jag som skulle skriva ofta, ja. Ambitioner kan man ha, få det till en vana är värre. Det där med mejerifritt är svårt - dels för att det är så gott, dels för att mina söner har flyttat hem (tillfälligt), och det är komplicerat nog att få till mat som funkar ; de är kräsna precis som jag, fast på olika sätt. Men det är också en ambition. Har börjat med den nya trenden; potatismjöl (resistent stärkelse). Har hållit på i tre dagar, och det enda jag hittills märkt är att jag drömmer. Brukar ytterst sällan minnas några drömmar när jag vaknat, men dessa tre nätter vet jag att jag drömt, helt vardagliga scener. Magen är sig helt lik. Ska väl leta rätt på någon bra surkål för att se om det gör någon skillnad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-04-23 16:54
#205

Potatismjöl? Hänger inte med….är det bra? Jag förstår det med osten:-) det enda njuta i helgen….och så får man försöka att ta det bort då man inte "tåler" det så bra….hmm.

Effie
2014-04-23 21:11
#206

Har du missat potatismjölet, Kajak11! Det finns ju trådar om det här på KiF, och hos Kostdoktorn, och på lchf.se och diverse andra ställen. Resistent stärkelse, som blir bra mat för bakterierna i grovtarmen (om man har några…) :-) Och det ska vara bra för blodsockret på något vis. Och om det är bra för mig vet jag ju inte förrän jag testat. Än är som sagt enda effekten att jag drömmer. Någon form av påverkan på sömnen alltså, bra eller dåligt? Men jag har ju precis börjat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-04-23 23:04
#207

Ja jag har sldeles missat den tråden…och har just börjat behandling för maginfektion..där ser vi!…Salmonella. Har levt rimligen strikt på LCHF på 3. År sedan nytår. Utroligt om det gir sämre tarmbakterieflora??? Det är ju tråkigt när allt annat blir bättre med LCHF. Men jag vet inte. Har börjat probiotisk pulver och annat. Har du haft magproblemer? Lycka till. Drömmar vanligt när det sker förandringar i livet:-)

Effie
2014-04-24 07:28
#208

Salmonella; låter inget vidare. Inte för att jag är någon expert på tarmbakterier, men man ska hålla sig väl med dem, har jag förstått. Och vad gäller probiotika, så ska man se till att de bakterierna överlever tillräckligt länge för att hamna där de ska - och där sägs det att den resistenta stärkelsen hjälper till.

Nej, jag har inte haft några magproblem med LCHF, möjligen om jag slarvar (aldrig långvarigt). Men jag testar för att se vad som händer - kanske något annat blir bättre. Jag måste ju testa ett tag för att veta.

Har konstaterat att jag blivit törstigare. Med allt kaffe närmar jag mig två liter om dagen. Och jag känner ett lätt sug i magen (magkatarr?) - kanske ska jag dra ner på det excellenta automatkaffet (obs sarkasm)

Drömmarna? De första dagarna drömde jag att jag gick; var ute och drev på stan med några oidentifierade personer. I natt har jag ett minne av att jag stekte köttfärs. Hur man nu ska tolka detta :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2014-04-24 11:16
#209

Roligt att du skriver Effie. :)

Jag läste om potatismjölet, men min virriga hjärna har inte än bestämt mig för om det är nåt för mig att testa. Får se när det klarnar i frågan.

Drömmarna är ju helt logiska. Du och de där som drev på stan pangade nån ruta hos nån slaktare och knyckte köttfärs. Det vet man väl hur de är.. de som driver runt på stan. 😉

Ungar som bor hemma, ja.. Mer.. logistik, än när man är själv och bara kan hugga saker i affär´n och när man blir hungrig hugga nåt ur kylen.  Inte bara mer faktisk matlagning. Förutom den ökade risken att inte äta som man har tänkt. Typ.

De 'små' söta barnen. 🙂

Annons:
Effie
2014-04-24 13:20
#210

#209 Aha var det så det gick till? Men jag som är så bra på att delegera matlagningen, varför skulle då jag åka på att steka köttfärsen? Lite roligare kan jag tänka mig att ha i mina drömmar!

Kan vara praktiskt med långa söner hemma också..man kan sätta dem på tråkiga saker som att installera grunkor med konstiga sladdar, och plocka ner saker som ligger högt, för att inte tala om diska och laga mat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2014-04-24 16:08
#211

Långa söner går definitivt under kategorin 'praktiskt'. :-D

Effie
2014-04-25 07:20
#212

Fortsätter med potatismjöl, fortfarande enda märkbara effekten drömmar (i natt var jag på väg till någon maskeradliknande tillställning och hade svårt att få ihop dressen). Har dragit ner på kaffet; det är nog bra för magen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2014-04-25 12:56
#213

Jag var på vårdcentralen för ett tag sedan, för att kolla Blodtryck, och få mitt recept förlängt; det verkar inte som att lchf räcker till för att ersätta all blodtrycksmedicin. Inte än, i varje fall. Sköterskan tyckte den där undre siffran var lite hög, och rekommenderade mera motion, och i största allmänhet medelhavskost. (jag säger alltid mhmhm i dessa sammanhang, och svarar alltid att jag äter nyttigt och inte för mycket fett, om de frågar om det :-) ). Och sedan vill de ju alltid att jag ska ta kolesterolprov, och det kan jag väl gå med på. Efter ett par veckor kommer resultatet hem. Den här gången påpekade läkaren att värdet var sämre än vanligt (5,5 jämfört med 5,0 senast); inte alarmerande högt, men han tyckte jag skulle motionera och äta "ännu lite nyttigare". Gulligt :-) Jag vill nog inte veta vad han avsåg med det. Min teori är ju snarast att den stressiga hösten med mycket felätande har stört kroppen men det borde bli bättre till nästa gång.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-04-25 16:21
#214

Oj ja jag tror jag förstår…mem om läkaren mäter Apo kvoten och allt det där enligt kostdoktorn och andra råd kanske kolesterolet är bra:-) promenerar du? Ja stress och mat har nog inverkan. ..men inte tror vi på mer fibre från spannmjöl:-) hoppas di får bra resultat…Våren kanske ger mer lugn till dig ochså jag hoppas vi får må bättre…..och magen eller magarna med:-).

Effie
2014-04-25 16:42
#215

Vad jag förstår så kollar de bara totalen, LDL, HDL och triglycerider. Jag hade tänkt säga till att jag ville få alla värdena, men glömde bort det, så jag fick bara besked om totalen - vilket jag är tämligen ointresserad av. Men det är ju ändå lite intressant att se om det varierar, och att generöst smörätande kan ge ett totalkolesterol som läkaren inte klagar på :-) Och så får jag väl försöka äta "ännu lite nyttigare". Använder RunKeeper för att registrera promenader (ja, det kunde vara mer), och så dansar jag squaredans (kanske skulle testa RunKeeper på det oxå? :-) ). Gymmet - ja, jag lyckades bli sjuk när det var dags för gymintro, och jag har inte ringt dem igen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-04-25 22:13
#216

Det låter bra med promenad och squaredansen…motion som inte stressar kroppen. Jag tror du får det till med maten. Funderar på 5:2…men vet inte hellt. 16-8 passar ju bra men svårt att ga koll på vikten…åldern…48..hmm. har svårt att lafd bli nötter…och nu får osten bli borte grundet candida…och nu skall det lyckas att få magen i ordning och bli kvitt salmonellan:-)

Annons:
Effie
2014-04-25 23:23
#217

Det viktigaste är att må bra; sedan får man få ordning på resten. 16:8 äter jag, utan att kalla det fasta; det bara passar mig. 5:2 har jag försökt och blev konstant hungrig, det var inte bra. Men jag ska se om jag kan lyckast få till någon variant som passar mig - fast inte förrän jag testat ett tag med potatismjöl, och lyckats lära mig avstå från fil och grädde; ingen idé att ta allt på en gång. Och det där med att sova ordentligt ska jag försöka tänka på också. Och ha kul; det är nyttigt det oxå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-04-26 00:03
#218

Kanske vi skall börja med att ha kul:-) sedan sova…och äta….jag förstår grädden. Och att inte ta bort för många ting på en gång. Jag har ostätande som vana fredag kväll….och helg morgener men i kväll inte…så åt nötter…hur svårt. Visste nog det. Men försökar samtidig att tänka att jag inte vill bli beroende…Det blir lite..tröstätande…belönning ..eller det får vara lite "godis"…. alltså osten i stället för socker. Ja potatis stärkelse är intressant fråga. Skall bli spännande om du får en reaktion. 16-8 är ochså det som verkar funka. Man blir inte så hungrig mer…så det är tillräckligt med måltider. Vi brukar äta frukost lite senare i helgen och sedan vänte till kvällsmaten. …

Effie
2014-04-30 12:05
#219

Lägesrapport. Jag äter fortfarande potatismjöl på kvällen (men jag undrar när jag kommer att glömma bort det, för sånt är jag bra på). Har inte kommit mig för att leta surkål. Har fortfarande vaga minnen av drömmar (men inga intressanta). Gasbildning möjligen mer än förr, men inga mängder. Kanske tendens till trögare mage, men ännu inget problem. Har hamnat i en mer energisk period. Inte för att det säger mycket, och jag vet inte om det är en tillfällighet (det brukar variera) men det känns som att jag tar mig för lite mer, inte lika motigt. På teater på fredagkvällen. Shoppade kläder och åkte till Botaniska i lördags, plus utemiddag och opera på kvällen, utan att det kändes för mycket. Kände för att gå och dansa squaredans med nybörjarna i måndags och dansade varenda dans (ja, tom i huvudet efteråt!). Gav mig ut i går kväll och gjorde ett första intervallpass på min enkla löpträningsplan; inget märkvärdigt men jag gjorde det. (idag har jag lite träningsvärk, särskilt insidan låren, vad nu de musklerna kan heta, och vad man nu har dem till). Undrar vad nästa steg blir. Idag är det Valborg. Tänker gå och lyssna på körsång; länge sedan jag lyssnade på vårsånger på Valborg. Äldste sonen flyttar ut sina grejer idag. Kassar och kartonger som stått lite i vägen. Får se hur mycket städning det blir i helgen. Och garderobsrens. Vikten verkar dock hittills gå låååångsamt uppåt. Å andra sidan verkar vågen visa mer för varje gång jag ställer mig på den, även om det var tio sekunder sedan sist. Jag väntar tills jag ser någon mer långsiktig trend.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Effie
2014-05-19 08:36
#222

Håller fortfarande på med potatismjöl. Håller fortfarande på med träningsprogrammet; har missat några pass, men det hängde oftast på att jag haft annat för mig, eller att jag inte kollade att det var träningsdag. Nu har jag lärt mig två saker: 1) det går att ta träningen dagen efter 2) jag måste ha inställningen "det finns inget alternativ" - alltså jag kan inte åka hem och fundera "ska jag ge mig ut och träna, eller..?", utan det måste vara "nu när jag kommer hem tar jag på mig träningskläderna och ger mig ut". Tämligen mejerifritt nu. Det står en förpackning vispgrädde i kylen men det går inte åt särskilt mycket; all ost är getost. Vikten håller sig tämligen stabil :-(


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-05-19 18:19
#223

Flott med träningen och mejerifritt…i stort set…Här blir det för många nötter…men inget mjölk produkt ju..lite grädde. Inget ost på 4 veckor. Men grundet nötterne då går vikten inte ner. Tror jag.. ..Förstår….frustration?? Provar att ta bort frukosten igen. Ägg frukost var ju bra men behövs inte. Äter därför mer på kvällen men är inte hungrig på arbete så det blir lite gtönsakor..salad och ägg med mayo till lunch. Och bara svart kaffe. Hinnar lite nötter innan kvällsmaten…hmm. En 5:2 verkar hellt omöjlig….svält:-)

Annons:
Effie
2014-05-19 20:21
#224

Jag gick med i Facebook-gruppen Skaldeman; mest för att jag är nyfiken på vad de tänker hitta på där. De har en 98-dagarsutmaning för att äta Skaldemankost: mycket fett, måttligt med protein och ovanjordsgrönsaker. Och jag gillade slutklämmen " Ät när du är hungrig, drick när du är törstig, skit när du är nödig och sov när du är trött" :-) Jag vet inte varför just 98 dagar, men nåt är det.

Det stämmer ju ganska väl med vad jag försöker hålla mig till nu (plus att ja, nötter är alltför lättätna). 

I morgon ska jag på begravning i Norge; får se hur det funkar med Skaldemankost där. Men maten är ju inte första prio då.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-05-19 21:19
#225

Oj. Ja 98 dagar låter häftigt. Men det finns något om att 3 månader skall det vara för att bilda en vana. ..hmm. får kolla facebook gruppen Skaldeman.låter intressant. Tack för tippet. Har ju läst några ting av honom. Nolla kolhydraterne..jag tyckar det är svårt att undvära grönsakor..men fettet gir mig för aktiv magreaktion..typ smör..för mycket grädde… Får se. Är fortfarende i behandling för salmonella…laktos och äter probiotic pulver. Kondolerer med begravningen. Annars är Norge ju fin att besöke i maj. Flott natur. Hoppas du mår bra i detta besök.

Effie
2014-05-20 18:31
#226

Någonting har jag gjort, för jag har kissat mycket mer än vanligt. Innan jag åkte hemifrån - i Vänersborg - i kyrkans källare - på hotellet där mottagningen var. Och sedan lade jag ner det där med LCHF i några timmar: snittar, kakor och tårta. Jag åt fem snittar, generöst med pålägg, och en liten bit tårta. Den enda effekten jag märkt är att jag redan är hungrig, och tugga-tugga-monstret har vaknat; berättade för mig i affären att där finns chokladen, och där finns en massa god grädde, och choklad är också gott. Jag tänker koka mig några ägg och försöka täppa till truten på honom. :-)

Ja, det är vackert i Norge, även om det är allra allra närmaste hörnet. Jag hade tänkt mig Svinesundsbron och raka spåret hem, men sonen tyckte det var så vackert längs Idefjorden att vi körde denna krokiga väg tillbaka, så han fick filma utsikten lite.

Begravningen var min morbrors, och han blev nästan 93; den siste kvar av tio syskon. Det var en vacker stund i kyrkan, och det är trevligt att få se släkten. Jag brukar åka upp en gång per år utan att det är begravning, men det är på begravning man träffar alla.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2014-06-05 12:48
#227

Jaa..begravning, och på torsdagen hade min kör avslutningskonsert, och så var det EU-val. Jag stod och delade ut valsedlar när jag började känna mig lite halvkass; ont i musklerna för att jag inte var van att stå? Åkte in till stan och skulle äta med dottern och hennes familj; inte hungrig. På kvällen skulle kören ha knytkalas; jag hade fixat mat - men nej, jag orkade inte ta mig dit. Till jobbet orkade jag, även om jag kortade dagarna, men på torsdagen skulle jag ta det lugnt och bli frisk. Ha! Då passade förkylningen på, och överföll bakifrån! Inte utanför dörren, knappt ur sängen på fyra dagar. Gick ner fyra kg under den veckan; inte hungrig på hela tiden, men det varar förstås inte. ("Förkylningsbantning" - nej, jag rekommenderar inte den metoden heller!). Det var mycket kul jag hade tänkt mig den helgen, men inte. Träningsplanen gick helt åt skogen också; har inte ens tagit promenader. Nu är det bara lite hosta som återstår (kill-i-halsen-hosta; högst irriterande), och den här helgen har jag tänkt ha kul: squaredans-convention i Västerås.

Har kikat lite i mina gamla trådar; oj vad jag tjatar om att sluta med mejerier. Jag har slutat hela tiden i flera år, uppenbarligen. Just nu är det mejerifritt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-06-05 16:52
#228

Ha det trevligt på squaredans😊ja mejerifritt är svårt. Slsnk lite frädde ner i kaffet i går kväll..men annars bara smör här. En skiva ost oi går och i dsg men det går veckor mellom ost skivan. Hoppas du mår bättre i halsen snabbt.

kaisakavat
2014-06-06 21:58
#229

USCH för förkylning. Krya på dig. Må hostas dra sin kos.

Och så gör du en massa kul du. Roligt läsa om det.

Jag drar ju ner på mejerier hela tiden - ett jäddra nerdragande. Ofattbart att det är nåt kvar alls, som jag 'håller på och håller på'. ;)

Kajak11
2014-06-06 23:10
#230

Hu hej stavning fel från telefonen….ja här blev det grädde i kaffet i kväll. ..för mycket mat. ..men hade behov. Trevlig Flaggans dag i förtsättningen. Pingst i stugan…

Annons:
Effie
2014-06-09 14:06
#231

Nej, ska jag döma efter de senaste årens inlägg här på tåten, så är jag långt nere på minus när det gäller äta mejerier. Konstigt att det inte är så i verkligheten också :-) Telefoner och stavning - det går väl an när det går att förstå vad det skulle stå. Min kära ifåne byter ju glatt ut vad som helst mot vad som helst, och ibland slinker det igenom min kontroll. Som häromveckan då mina Facebookvänner fick läsa att jag hade problem med skogsnäringen när jag skulle iväg till bussen (jag hade skrivit "skosnörena")


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-06-09 22:42
#232

Hi hi…det slank ochså lite ost och pytte lite grädde ner i helgen…men att jobba med ved är tungt..så man fick belönning. ..och bra mat annars. Men inget lunch. Vi var hungriga i kväll. Bjöd ut gammal vän och by mistake kom dom med en liten glass på efterrätt till mig ochså…ups…men provade då. Det är mycket länga sedan jag åt glass så det var eller blev en test. Men inte mer…får se hur magen reagerer. Men den har blivit bättre..kanske uran mejerierne. Skall ae om jag kan lade bli osten i semestern om en vecka..det blir nog lite när vi åker den långa turen på 110 mil….till stuga i nord.

Effie
2014-06-17 12:14
#233

Squaredansconvention var trevligt, om än inte strikt LCHF (potatisgratäng är gott. Och jordgubbar). Gick upp 1/2 kg under helgen (men enligt någon annan squaredansare borde det varit mycket mer, så det tolkar jag som att jag egentligen hade gått ner…?). Oavsett, så visar vågen just nu ett antal (7) kg mindre än tidigare i våras, om det nu är mejerierna, en riktigt jobbig förkylning som fick mig att tappa aptiten fullständigt i en dryg vecka, att jag känner mig väldigt lugn och nöjd och glad i största allmänhet, eller vad det kan vara; jag är nöjd bara det fortsätter ett tag till. Känns som att aptiten minskar ibland; det är inte alltid jag äter middag (eller bara lite småplock). Och nu har jag börjat glömma bort potatismjölet :-( Jag har svårt för rutiner. Mat- och sovklocka, för potatismjöl…?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-06-18 00:22
#234

Grattis med vikten…och att du mår bra. Härligt att maten och dansen gick bra. Jag hade koll innan semestern men nu äter jag tok för mycket. Om det är tröstätande när vi jobbar i veckan..tja…men det blir aldeles för mycket. Nötter.. äter ost och ägg och smör till frukost men inget lunch. I vardagen är det 16:8 så det får ju bli lite galet nu. Men inget godis bortsett från lite 70 % choklad. Och inget fel mat annars. Grädde i kaffet på några kvällen.

Effie
2014-06-18 20:27
#235

Semestrar är farliga, och ätande tillsammans med andra. Fast jag känner inte riktigt för att bli eremit till 100%. Det får bli så bra som det går, och livet ska njutas så gott det går.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-06-19 08:58
#236

Du har rätt.ch åt mörk choklad med nötter i går efter ost. Vi hade grannarna på middag. Osten har varit borte en längre period så tror magen ställde till det..mmen hoppas det är bra igen. Ost på semestern är boven:-) men tåler det nog bara i mindre mängd hmm:-)

kaisakavat
2014-07-10 13:48
#237

Sju kilo sen i våras!!! Woooow.. Grattis till det - och framförallt till det att det tycks gå lite av sig självt medan du mår bra och gör en massa kul.  Roligt att läsa. 

Hoppas också fortsatt bra-mående. Och att vikten går dit du vill. Vet ju inte ifall du behöver tappa fler.   

Semestrar och sommar.. tja, man hamnar utanför de vanliga rutinerna. Jag har ingen semester men istället är jag ju ledig fyra dagar av sju varje vecka. Dagarna blir rätt olika. För det mesta går det ju finfint, men sen kommer plötsliga påhitt. Åt två håll. Dels glömma bort att äta alls, men sen också.. "oj, vad jag blev sugen på.." och så bär det av. Man är som man vart ju.

Annons:
Effie
2014-07-14 13:09
#238

Jag behöver tappa många kg till…kanske inte 30 längre, men åt det hållet. Även om en alldeles speciell person kallade mig "normalsmärt" häromveckan, och jag köpte en kjol i storlek M i Danmark i helgen (men det var i butiken som "loooove curves").

Ja, livet är bra just nu. Nykär, så verkar jag lite borta och enkelspårig, så beror det på det. Vi firar en månad ihop imorgon. Och han är definitivt inte lchf-are…det är tufft. Jag får äta vad jag vill, och vi försöker kompromissa så gott det går, och jag försöker förklara, och jag tror jag har fått bort Milda ur hans kylskåp - men jag kan ju inte tjata heller, hur gärna jag än vill.

Kilona var nästan minus tio, men så var vi på squaredansconvention i Danmark över helgen, och ingen direkt ordning alls på mat och ätande. Hotellfrukost (inga wienerbröd); cafeteria med bröd till allt, och Jensens Böfhus på kvällen - alldeles för mycket egentligen. Och en del onödig fika.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Suzanne56
2014-07-15 11:20
#239

Härligt med ny kärlek! Då brukar det oxå försvinna något kilo eller två av bara farten;-)

Effie
2014-07-16 14:55
#240

Jo, man koncentrerar sig på annat än mat…:-) Men det blir lättare avsteg också.

Å andra sidan kan man väga sig på hans våg…det var många kilos skillnad det…:-) och spegla sig i hans blick


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-07-16 16:43
#241

Bra Effie! Ja det låter bra.

kaisakavat
2014-07-26 18:02
#242

Vad mysigt vara nykär.  Då är det tillåtet av vara lite.. yr i mössan.. :)

Fast du verkar inte så yr i mössan.

:D

Effie
2014-08-03 12:37
#243

Tillräckligt yr…fast jag är ju en ganska lugn och sansad person i största allmänhet, och har varit kär förr. Fast det är lika ljuvligt varje gång.

Snart börjar vardagen igen; börjar jobba på onsdag. Då blir det lättare att hålla koll på maten igen


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-08-03 19:46
#244

Bra med lite yrsel om det inte beror på maten:-) Ja och värman…hårt att jobba i.

Annons:
Effie
2014-08-25 08:24
#245

Nu är vardagen igång igen; jobbat ett par veckor; kören är igång; squaredansen övergår från allmänna danser till ny kurs (högre nivå) nästa måndag; folkdanslaget, som jag inser att jag behöver om inte annat för kondisens skull, börjar nästa fredag.(jag testade att dansa hambo häromveckan; pust pust pust!). Maten är väl tämligen LCHF; godiset är det inte - men jag räknar med att det ska avta med tiden.

Har givit min käraste en LCHF-kokbok; han är nyfiken (men inte för egen del) och testar gärna recept. Själv har jag väl en hyllmeter kokböcker, och kör ändå mest improvisation. Kanske ska utmana mig själv med att testa nya recept, så som jag gjorde för ett par år sedan; det blev ju faktiskt en del testat, och något nytt favoritrecept.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2014-08-28 14:51
#246

Läste precis på Ann Fernholms blogg om dopamin och serotonin. Dopamin, den kortsiktiga njutningen (från t.ex. socker) där ett överskott kan dämpa effekten av serotonin, den mer långsiktiga lyckan.

Ja, inte kan jag det området - men det var i våras jag började känna mig nöjd och avstressad och lycklig bara sådär i allmänhet, och det var nog då kilona började försvinna också. Å andra sidan har ätandet blivit lite hur som helst i sommar, inkl för mycket godis - och vikten fortsätter neråt, om än långsammare.

Så det känns som att jag skulle vilja begripa det där lite bättre


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2014-08-28 16:24
#247

Det låter bra….har svårt att gå ner men ochså svårt att lade bli kolla vågen. ..vet inte om det är musklar eller vätske eller båda…men har ju en önskvikt och en brukar att väga vikt och finns inte där än efter semestern.

Effie
2015-04-26 13:48
#248

Jag hittade min gamla tåt igen..det var ett tag sedan. Det blir mest Facebook numera (jag blir gärna kompis med Kif-are på fb). Och tiden går fort.

Vad har hänt? Sambo sedan nyår, och försök att samordna vårt ätande (och försök att ändra hans ätande, utan att tjata; inte lätt alls). Vikten; ja den håller sig ungefär där den var i somras eller strax över. Så jag undrar vad det var jag gjorde förra våren när vikten bara rasade; vill försöka upprepa det. Teorin om att jag var lycklig - ja, det är jag nu också, fast kanske mer stressad.  Tål att tänka på, vad jag ska göra åt det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2015-09-28 19:49
#249

Hej Effie! Du skrev i maj, nu är det nästan slut på september - ja, tiden går. 

Och sambo, minsann! Gratulerar. :) 

Kilon är knepiga, de  rasar när de får lust. Kanske måste man vara nykär, så förbränningen går upp några hundra procent? :D 

Men i övrigt.. Jag har märkt att för min del ska jag hålla mig ifrån småätande, äta tydliga mål med helst varm mat (på något sätt blir kroppen nöjdare av det) och inte heller alltför mycket mat. Då går jag inte upp. Om jag sen orkar kombinera det med långa promenader - som inte behöver vara snabba utan just lååååånga - så tycks det bita på vikten. Är på väg neråt med hektona just nu. Om det håller i sig vet jag inte. 

Roligt se en glimt av dig, även om den är halvårsgammal.. :)

Effie
2015-09-29 07:57
#250

Kul att se en glimt av dig oxå, kaisakavat! Har undrat.. Jag dräller nog mest på Fb numera; du får gärna hitta mig där om du känner för det. Och även på kostdoktorns forum.

Att hitta det där kilona-rasar-läget…inte lätt alltid (eller snarare svårt). Det började på våren; allt kändes bara jättebra (och jag var inte kär). Och det varade till slutet av sommaren; om kärleken bidrog eller ej kan jag inte avgöra, men det är inte helt lätt att hitta ett gemensamt ätande, med en LCHF-ätare och en som inte alls inser varför han skulle äta så. Kilona har inte rasat I sommar, direct. Vi har varit I USA och bl.a. hälsat på min släkt, och där var det inte lätt med maten.

Jag vet också att jag ska hålla mig ifrån småätande…börjar jag med det äter jag jämt, och blir aldrig mätt - och det är ju det som är så skönt med lchf.  Däremot är jag sugen; vet inte på vad, men det blir mest lite ost och nötter; en och annan chokladbit. Långa promenader? Det har det blivit lite dåligt med promenerandet; mest squaredans (världens mest komplicerade sätt att ta sig tillbaka till det stället man började på) som ju kan bli några km under en kväll. Gymmet försöker jag komma till varje vecka; folkdans blir det ibland. Och jag ska försöka hitta den där rätta balansen mellan vad jag ska avstå (mejerier?) och lägga till (kokosolja? potatismjöl? extra mineraler?).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2016-03-20 20:19
#251

Hur var det med denna tråd Effie? Ja vi är på facebook☺ Dfu tränar mycket dans…och är duktig på detta.

Annons:
Effie
2016-03-21 14:20
#252

#251 Jaa du Kajak11, den här tråden…det hander inte mycket I den.  Undrar om jag ska skapa en ny tråd, nu när denna börjar bli lång…

Jag är inne här på KiF och laser en hel del, men har inte mycket att skriva här. Det är trögt att få till det där med bra gemensamt ätande; och det är lika trögt som vanligt när det gäller vikten. Jag börjar mer och mer tro på att jag ska försöka hitta en 5:2-variant som funkar, hur nu det ska gå till. Och strikta till kosten igen; det är lätt att slira när sambon lagar potatis och efterrätt…Situationssuget ("jag vill oxå fika!!") har inte försvunnit, och jag måste hitta en strategi för det.

Ja, squaredans är trevligt. Och folkdans. Och körsång. Men det tar jag på Fb. :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
2016-03-21 22:00
#253

Åh ja….detta med att slira…..hmm. inför påsken……jag var bäst I 1. og 2. år, men I stort sett går det….men men fikasituationen kan hände om man kommar i besök hos några….som serverar typ hembakt kanelbulle. Det händer inte ofte. Eller annat bra.

Tror jag skulle bli hungrig på en 5-2. Men en 16-8 fasta går bättre eller en 20-24 timmars….Just nu tar jeg ett löskokt ägg till frukost och en mindre lunch och sedan kvällsmat…men lite för manga nötter ibland. Börjar träna lite mer igen…

Effie
2016-03-22 08:24
#254

16:8 är ju mitt normala sätt att äta; Inga problem, och Inga effecter, mer än att jag mår bra av och trivs med att slippa tvångsmatning på morgonen. Jag har testat att äta proteinrik frukost för att testa påverkan på leptinet; jag tappade aptiten, glömde att äta och livet var ett tvång…

5:2, när jag testade det, gjorde mig constant hungrig. Då testade jag att äta flera små mål, ett lite större (500 kcal-varianten på fastedagen), eller att inte äta alls mellan middag dag 1 och lunch dag 3. Från middag till middag skulle säkert funka aptitmässigt; om det påverkar vikten återstår att se.

Kanelbullar kan jag motstå. Chokladkakor är värre.

Gym varje vecka (när inte alltför mycket annat kommer I vägen); squaredans en, ofta fler ganger. Jag vill springa (om det går; det är mycket folk I vägen) Vårruset och helst något längre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LaRose
2016-03-22 18:35
#255

Hej Effie!

Jag blir lite nyfiken på det där med proteinrik frukost som påverkar leptinet… har aldrig sett det förut. Kan man läsa mer om det nånstans?

Effie
2016-03-23 07:36
#256

#255 Martina Johansson skrev om det (leptinresistens) på sin blog I höstas (lank dit kan du hitta på kostdoktorns länksamling). Mig funkade det inte på, men det är säkert värt att testa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LaRose
2016-03-23 23:07
#257

Tack, Effie! Ska läsa vidare på Kostdoktorn.

Effie
2016-07-07 11:35
#258

Den här tåten uppdateras inte ofta :-(. Jag gillade diskussionerna vi hade här, om högt och lågt, livet och lchf och allt möjligt annat. Ska nog fundera på en ny tåt, om jag kommer på någon bra färg :-) och om någon vill vara med.

Jag har det bra. Fortfarande sambo, och fortfarande problem med att vi äter olika. Han hangde med på lchf-campingen I Säffle I helgen, och hittade kanske något skäl att äta lite mer lchf-aktigt än förut. Vi får se.

Jag inspirerades att fasta. Jag har last på Margaretas blog I våras, att hon faktiskt upptäckte fördelar med att fasta (och hon och jag är väldigt lika I mångt och mycket), och I Säffle delade jag stuga med bl.a. NillaNina, som också var lätt lyrisk over fastan. Lyssnade på föredrag om Lagom LCHF (som handlade om ätberoende, om det där oemotståndliga suget efter mat ibland, där man ska undvika att gå hungrig, och fasta kan vara förödande) och begrep nog inte riktigt vad man skulle göra för att komma forbi det, och hur man skulle hitta viktnedgången där.

Så jag började med en fasta på några dagar. Måndag, tisdag, onsdag, och ikväll ska jag äta lite försiktigt. Te, kaffe, vatten under dagen, och hemkokt buljong (med en klick smör och mycket salt) på kvällen. Mår bra. Inte svårt. Gått ner 0,9 kg, och kanske ett par cm I midjan (jag matte inte innan, och jag har alltid svårt att mäta).

Jag har hållit på med 16:8, och för ett par månader sedan började jag med 5:2 också, på så vis att jag hoppar over lunchen två dagar I veckan. Märker att det svåra inte är att fasta, utan att börja äta igen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
kaisakavat
2017-06-04 17:24
#259

Hej Effie!! :) 

Jag fick en minnesflasch och loggade in här. Gudasch, vad tiden går!! Snart ett år sen du skrev posten här närmast ovanför och jag blir nyfiken på hur du mår och hur allting går. 

Och känner igen mig i att det svåra inte är att 'fasta' (i mitt fall bara inte kommer mig för att äta) utan det svåra är att komma igång med ätandet igen.

Återstår se när du (och sen jag) tittar in här igen. :)

Effie
2017-06-05 22:19
#260

Jag tittar in ibland…fast den här tåten uppdateras inte ofta så det stör. Jag ville ha lite tjôt, men alla andra verkade försvinna, och inte vara intresserade, och varför skulle jag då skriva? Det blir mest på Fb, och Kostdoktorns forum…men KiF var ju först.

Livet känns bra. Det där med viktnedgång är fortfarande svårt. Sambon äter fortfarande inte LCHF (han förstår inte varför han skulle det). Fullt upp med allt möjligt, mest squaredansrelaterat. Det blir inte bara dans, det blir hemsidor, krönikor, och nu senast har jag börjat öva att bli caller (den som står på scen och leder dansen).

Fasta fungerade bra första gången; andra gången blev jag vrålhungrig och tredje gången illamående. Sedan dess inväntar jag en mindre stressig period. (jag försöker gå ner i arbetstid). Har på Kostdoktorns forum läst om MAF-träning (länge på ganska låg puls) och försöker mig lite halvhjärtat på det(är squaredans MAF? Jag är inte säker). MAF tar tid. Möjligen försöker jag pusha mig själv att gå hem från jobbet ibland; jag har hittat en ok väg som inte går längs raffinaderier och trafikerad led.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2017-06-12 09:48
#262

Vad än denna fb-länk pekar på, så har jag inte tillgång till den, så jag kan inte läsa…:-(


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: