Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Insulinhöjning gör dig inte fet!

2012-10-16 08:06 #0 av: starhawk

Detta överraskande uttalande kommer från en snubbe vid namn Jacob Gudiol vad är det för gubbe egentligen? Har han nåt på fötterna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2012-10-16 08:11 #1 av: RobinEH

Han har helt rätt. Du behöver ett faktiskt energiöverskott. Fett är lagrad energi.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2012-10-16 08:23 #2 av: starhawk

I en artikel hävdar han att en insulinhöjning inte ger upphov till fettinlagring utan att det är energiöverskottet oavsett om det kommer från fett eller kolhydrater

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2012-10-16 08:23 #3 av: jansan

Problemet är att insulinsvängningar gör Dig hungrig vilket gör att du äter mer och därmed går upp i vikt.

Anmäl
2012-10-16 08:52 #4 av: dufva

Är man professionell idrottare som Gudiol stoppar man säkert undan det mesta av energin i muskulaturen och inte i fettväven som vi övriga 99% av befolkningen mestadels gör

Däremot kommer ingen, inte ens toppidrottsmän undan med alla negativa hälsoeffekter som följer på ständiga insulinpåslag eller ett fluktuerande blodsocker

Anmäl
2012-10-16 10:04 #5 av: Zepp

Nu har jag inte läst JGs artikel.. men han har rätt så tillvida att normala insulinhöjningar gör ingen fet, det är så det skall vara!

Utan det är främst när man lider av hyperinsulinemi som problemet uppstår!

Och hur man får det.. tja sjukdom och/eller felaktig livsstil?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-20 13:51 #6 av: Inkanyezi

#5 Det finns ju starka misstankar om att många har låg insulinkänslighet medfött också, vilket leder till hyperinsulinemi och i sin förlängning antas kunna leda till diabetes typ 2. Det kanske inte är en sjukdom i inledningsskedet, utan helt normalt, men att den föda som de flesta av oss får är olämplig.

Anmäl
2015-07-20 14:09 #7 av: Zepp

Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents

http://annals.org/article.aspx?articleid=704330

Anmäl
2015-07-20 14:35 #8 av: Inkanyezi

Och därmed kan man nog anta att inledningsfrågan i #0 delvis kan besvaras. Jacob har säkert en hel del på fötterna, det är knappast något stort tvivel därom. Hur det kan relateras kring huvudtemat på KiF är väl värt att diskutera. Många missuppfattar ju gärna budskapet här, men jag ser en ganska stark samklang i Jacob Gudiols skriverier och LCHF som livsstil.

Kortfattat är det väl så att vi inte sysslar med att sörpla i oss olivolja och äta smör direkt ur paketet i särskilt stor utsträckning, även om vi kan göra ostrullar med smör eller äta PUMA (Pålägg Utan MAcka). En rulle jag åt rätt många gånger gjorde jag med skinka, ost och smör, men utan bröd. Det är väl vad som kan betecknas som att tvärsovla (tvesovla är att ta två pålägg). 

Både här på KiF och på Jacobs sida Träningslära handlar det om att äta riktig mat, och Jacob är inte särskilt centrerad kring diabetes, medan vi här på KiF har väldigt många som endera har diabetes eller något av förstadierna till diabetes typ 2. Möjligen kan kostråd som Jakob ger vara olämpliga för den som har låg känslighet för insulin, och de  måttligt förhöjda insulinnivåerna som vanlig mat ger hos dem som har låg känslighet från födseln göra LCHF mer lämplig som livsstil. Jacob sysslar ju främst med träning, och han är såvitt jag vet inte särskilt inriktad mot diabetesepidemin som härjar i västvärlden.

Träningslära har en hel del som kan vara bra att ta till sig, men den som har låg känslighet för insulin och får höjda insulinnivåer vid intag av kolhydrater bör nog ändå avhålla sig från att kolhydratladda eller att alls äta spaghetti eller vitt bröd. Hur mycket potatis eller knäckebröd man då vågar stoppa in är väl en bedömningsfråga, men vid låg insulinkänslighet är det av värde att hålla kolhydraterna på en låg nivå, hur mycket man än tränar.

Anmäl
2015-07-20 14:46 #9 av: Zepp

Mycket handlar oxå om hårklyverier!

Dvs vi är helt överens med JG om att det är Hyperinsulinemi som är problemet.. inte normal insulinsekretion!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.