Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6771 ggr
Mrbearneis
10/15/12, 8:14 AM

Smör och makrill emot inflammatoriska besvär?.

God morgon!

Jag har lidit av hudbesvär länge och tänkte nu börja på en striktare variant av LCHF då jag kommer äta endast smör och makrill. Vad tror ni det hela får för utfall? kommer det minska starkt de besvär som jag besitter tro?.

Enligt kostdoktorns tabell så står det ju att det är det mest allergi och inflammationsdämpande man kan äta, men jag undrar vad ni tror och tänker om det hela :)?.

Annons:
LinaIsabell
10/15/12, 10:19 AM
#1

Det är ju inte hållbart i längden. Det är inte en varierad kost och du kommer inte få dig alla nödvändiga ämnen du behöver.

AnnK
10/15/12, 11:36 AM
#2

prova kokosoljan, en matsked eller två i varmt vatten varje morgon får bukt med det mesta.

Mrbearneis
10/15/12, 11:48 AM
#3

# 1

Omega 3 får man i sig via fet fisk, dessutom får man i sig D vitamin av det, och dessutom tar jag D vitamin tillskott. I smör finns det ju även fettlösliga vitaminer som A, D och E.

Det som jag åt tidigare var annars paj med innehåll av ägg, ost och grädde. Det står man sig bra på och en köttbit till.

Kolesterol tillverkar ju kroppen själv om man inte tillför det via kosten? så på så sätt spelar kolesterol intag via födan en mindre roll.

crikarlshamn
10/15/12, 12:18 PM
#4

Att smör är det mest inflammationsdämpande kan man diskutera, se gärna ingefära, gurkmeja och Omega3 oljor om det är det du letar efter. Egen erfarenhet - Jag lyckades äta bort en inflammation som inte kortison kunde läka men inte med smör. IF ratings, livsmedelslistor:
http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/tag/ifd-mat/
http://inflammationfactor.com/look-up-if-ratings/ Förändra dieten, äta inflammations hämmande kost. IFD (Inflammation free diet). Första steget - undvik komjölk och vetemjöls produkter, sedan att äta det som hämmar inflammationen.  http://www.nyfikenvital.org/?q=node/894 Rent smör är lite inflammerande.

Butter, salted or unsalted

1 Tbsp

-48

RobinEH
10/15/12, 2:35 PM
#5

#3 Det e la knappast några stora mängder vitaminer och mineral i smör om man ser till energiinnehållet. Du får visserligen drygt 100% av vitamin E RDI om du äter 600-700g. Vitamin A finns det ju gott om per 100g däremot.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
10/15/12, 8:11 PM
#6

Tror du far efter inflamationsstärkande substanser i maten dvs en obalans mellan O-3 och O-6.. Eikosanoidsystemet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Sen det där med allergi.. det är någe helt annat och handlar om förvärvad känslighet mot prexis vad som helst.. dvs ett imunförsvar som gone bananas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mrbearneis
10/16/12, 9:37 AM
#8

Crikarlshamn #4

Men det måste ju funka i praktiken också? jag menar smör är ju något som mättar starkt? om man ska kunna äta inflammationsdämpande mat så måste man även kunna hålla sig mätt på den.

Jag letar efter de livsmedel som verkar bäst antiinflammatoriskt, men så ingefära och gurkmeja är bra :)?.

Mrbearneis
10/16/12, 9:49 AM
#9

criklarshamn #4

Tack verkar intressant det där!

det ända som jag inte köpte var att nötter hade ett positivt värde i hennes tabell? de har ju höga halter omega 6 och är något som kostdoktorn varnar för om man vill minska inflammatoriska besvär.

Summering då: Fet fisk, gurkmeja och ingefära (tillsammans), Ät grönsaker med betakarotener och lykopener, grönt te. Är det några av de mest betydelsefulla saker vid inflammation?, frågan är bara vad man ska äta i praktiken så man blir mätt?. Behöver ju fetter.

crikarlshamn
10/16/12, 11:00 AM
#10

Hej Mr Bearnies,

Om du tittar pà min profil sida kan du se hur jag gjort.

Fetter fàr jag fràn att variera nötter/mandlar och olika växt oljor, raps, pumpa etc. Om man äter mycket Omega 3 kan âvväger man en del Omega 6.

Rikligt med olja i salladen, fet fisk samt fett kött etc. Det blir tillräckligt och min kropp màr bättre av mindre mängd mat när den är inflammerad.

Mindre mängd mat=mindre överbelastning och kroppen jobbar själv med inflammationen.

Hungrig, inte fel att magsäcken blir lite mindre, brukar dricka kanel och ingefärste - ger samk samt är inflammationshämmande.

Jag tàl inte kokosfettet, kakao fett var lite bättre.

MimLan
10/16/12, 12:07 PM
#11

Bortsett från att det kan bli för det mycket av det goda, t.ex. är omega 6 inte elakt, utan något som behövs. Balansen är däremot viktig.

Strömming från Östersjön vore väl inte så vettigt heller, om man ser till miljögifter.

crikarlshamn
10/16/12, 1:47 PM
#12

Bor i Genève sà det blir sällan fisk fràn östersjön  ;o)

Gällande oljor och IF ratings, sidan kan tydligen vara lite svàr att förstà sà en sammanfattning.

Skrev oil i "search"

http://inflammationfactor.com/look-up-if-ratings/

Food

Serving Size

IF Rating

Lamb, New Zealand, loin,
broiled

3 ounces

-25

Mayonnaise, soybean and
safflower oil

1 Tbsp

-60

Mayonnaise, soybean oil
(Hellman's)

1 Tbsp

-29

Mixed nuts, no peanuts,
oil-roasted

1/4 cup

177

Mixed nuts, oil-roasted

1/4 cup

89

Oil, almond

1 Tbsp

69

Oil, apricot kernel

1 Tbsp

37

Oil, avocado

1 Tbsp

73

Oil, canola

1 Tbsp

85

Oil, cocoa butter

1 Tbsp

-43

Oil, coconut

1 Tbsp

-124

Oil, corn

1 Tbsp

-54

Oil, corn and canola blend

1 Tbsp

60

Oil, cottonseed

1 Tbsp

-101

Oil, Enova

1 Tbsp

1

Oil, flaxseed

1 Tbsp

17

Oil, grapeseed

1 Tbsp

-93

Oil, hazelnut

1 Tbsp

93

Oil, olive

1 Tbsp

79

Oil, palm

1 Tbsp

-30

Oil, palm kernel

1 Tbsp

-107

Oil, peanut

1 Tbsp

-3

Oil, poppy seed

1 Tbsp

-84

Oil, rice bran

1 Tbsp

-13

Oil, safflower, high linoleic
(Hollywood)

1 Tbsp

-98

Oil, safflower, high oleic
(Hain)

1 Tbsp

83

Oil, sesame

1 Tbsp

-22

Oil, soybean

1 Tbsp

-40

Oil, sunflower, high oleic

1 Tbsp

108

Oil, sunflower, linoleic

1 Tbsp

-82

Oil, walnut

1 Tbsp

-27

Oil, wheat germ

1 Tbsp

-58

Peanuts, boiled

1/4 cup

-5

Peanuts, oil-roasted

1/4 cup

28

Peanuts, spanish, oil-roasted

1/4 cup

5

Peanuts, valencia, oil-roasted

1/4 cup

6

Peanuts, virginia, oil-roasted

1/4 cup

35

Pecans, oil-roasted

1/4 cup

44

Pork, chops, center rib
(boneless), broiled

3 ounces

-1

Pork, chops, center rib,
broiled

3 ounces

-30

Upp till toppen
Annons: