Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 12317 ggr
Jojo55
9/30/12, 12:55 PM

Godaste rapsoljan till majonnäs?

Lyxade till med "extra fin kallpressad rapsolja från österlen" för att göra majonnäs och det smakar bläk. När jag provsmakade oljan tyckte jag den var underbart god med en härlig nötaktig eftersmak men i majonnäsen som jag sedan gjorde på den var det inte lyckat.

Så vilken rapsolja tycker du är godast att göra majonnäs på?

Annons:
crikarlshamn
9/30/12, 1:00 PM
#1

Har ocksà en favorit raps olja med mycket nöt smak.  Inte bra till majonäs men mycket god i sallad.

Ju mer neutral i smaken desto bättre till majonäs.

MimLan
9/30/12, 1:03 PM
#2

Ju "bättre" rapsoljan är, desto mer smak. Det är de smaklösa varianterna du gör majonnäs på. Så billig olja.

Jojo55
9/30/12, 1:33 PM
#3

Jag har coops X-tra hemma, kanske skulle jag testa den nästa gång?

byggarn30
9/30/12, 3:05 PM
#4

Jag brukar köra Eldorados från Willys. Mycket neutral och billig. Blir bra majjo.

Jojo55
9/30/12, 3:15 PM
#5

Ja det har jag en hel dunk av här hemma haha! Skulle kunna bli majonnäs till hela Sveriges befolkning!

Hellas
9/30/12, 3:26 PM
#6

Jag tror man ska satsa på raffinerad Rapsolja som är neutral i smak.

Troligen har du kallpressad olja, den är dyrare och finare och har ofta en finare gul färg men kanske passar bättre till salladsdressingen.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Mozzarellan
2/2/13, 4:29 PM
#7

Gjorde en majonäs idag på just rapsolja köp på Ica för längesen. Den blev kanonbra, men innan hade jag provat med olivolja men majonäsen blev aldrig tjock så det blev till att slänga. Gör den i en mixer från tupperware ,går dessutom bra o ha hela äggen i.

[Annamaja27]
2/2/13, 4:38 PM
#8

Har gjort majjo både på olivolja extra vergine och kallpressad rapsolja. Smakar ganska illa direkt men får fin o fyllig smak om den får vila minst ett dygn. Tycker jag…

Mozzarellan
2/2/13, 5:03 PM
#9

Tack, Skall prova då det står en dunk med fem liter skulpterad olivolja i förrådet. Vet inte vilken majonäs man skall köpa, tycker de är fulla med massa osunda saker o E nr

[Petronella Pip]
2/2/13, 8:46 PM
#10

Hur är en skulpterad olivolja!?

Mozzarellan
2/2/13, 9:01 PM
#11

Ops…..nu blev det visst fel med ipaden…sorry missa det Fem liters dunk ska det ju vara….. By the Way kan man göra majonäs med smör , alltså inte enbart utan blanda med??

[Petronella Pip]
2/2/13, 9:30 PM
#12

Haha som jag funderade, tittade på tangenterna och funderade vad det kunde bli för ord Skrattande

Medlem
2/3/13, 12:21 AM
#13

Vilket recept av majjo kör ni?

Annons:
Lisabet
2/3/13, 7:00 PM
#14

Det går bra med kokosfett också, om man inte vill äta för mycket billig rapsolja. Man kan blanda också, om man inte vill köra med bara kokosfett. Man startar med oljan, och fortsätter med det smälta (lite avsvalnade) kokosfettet.

Mozzarellan
2/3/13, 7:20 PM
#15

Finns det majonäs gjort med smör?? Funkar det och isåfall är den god.

OlgaMaria
2/3/13, 9:09 PM
#16

Jag använder Zetas rapsolja. Till aioli kör jag hälften raps hälften oliv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: