Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 21484 ggr
jansan
2012-09-28 07:49

Min andra sanslösa historia!!!

Välkommen alla!!! Glad

Här startar jag min nya tråd då tidigare snart var full.

Tidigare tråd hette "Min sanslösa historia!!!"

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 80,6 kg (- 0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -17,4 kg.

Frukost: Kaffe med 25 g Bregott + chili con carne.

Målet 81-83 kg uppnått/underskridits.

Nytt lägstarekord sedan minst 30 år tillbaka!!!

Väger nu för lite till mina 1,79 cm trots att BMI säger annat! BMI-tabeller kan helst enkelt inte stämma som måttstock om man är 57 år.

Trots att jag ätit ca 20-30 kolhydrater de senaste dagarna och i mina ögon mycket av både fett och proteiner så minskar vikten. Inte räknat på hur mycket men känt mig mätt hela tiden.

Känner mig även starkare än någonsin både vad gäller den psykiska som den fysiska biten.

Kanske beroende på att jag som ung hade mycket bra kondition med en vilopuls på 39 slag/minut. Har i skrivandets stund puls 55 slag/minut efter att mitt morgonkaffe precis druckits. Kaffet höjer väl pulsen?

Tog mig ungefär 3 månadader att gå ner från 98 till min målvikt 81-83 kg.

Behöver jag säga att Ni alla är välkomna hit! Glad"

KORT SAMMANFATTNING OM MIG SJÄLV:

Är 57 år, 1,79 cm väger just nu 80,6 kilo och min undre gräns har således underskridits. Mitt börvärde ligger mellan 81-83 kg.

Jag mår euforiskt bra och har gjort det i över 3 månader sedan jag startade med LCHF även om det känns som jag är på väg att landa nu eller så har jag vant mig. Ligger konstant på 10 på en skala 1-10. Även fysiskt sett så ligger jag högt för att vara 57 år.

Frågan är då…varför fortsätter jag skriva om målet är uppnått???

Jo…för det ger mig ingen flyktväg om det skulle vara så att jag spårar ur och går upp eller ner utanför min "idealvikt", 81-83 kg.

Sen…ärligt talat…så tycker jag det är suveränt att sätta sig här och skriva av sig om sina tankar och funderingar.

Som morgonfikat på jobbet ungefär Glad

Uppskattar också när folk skriver här oavsett om det är ris eller ros.

Vet att jag ibland förtjänar ris så var inte rädd att kritisera migFlört

Ha en härlig dag alla Glad

Annons:
dufva
2012-09-28 08:24
#1

Väldigt duktigt jobbat av dig!

Ska bli kul att fortsätta följa din resa och dina funderingar Skrattande

jansan
2012-09-28 14:33
#2

Här är länken till min gamla tråd.

Glömde att länka till den om någon skulle vara intresserad av den. Den lär oavsett försvinna ut i cyberrymden ganska snartGlad

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/501f728ed3b4fd332e00251d-min-sanslosa-historia?discussions-2

jansan
2012-09-29 08:07
#3

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 81.0 kg (+ 0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -17,0 kg.

Frukost: Kaffe med 25 g Bregott + skinksallad.

Målet 81-83 kg uppnått.

Åt mycket av allt igår. Bl.a en stor tallrik musli med grädde, 2 burkar tonfisk, ägg, majonäs och kanske 1 kg skinksallad med massor av majonäs i. Ville ju gå upp några hg.

Faktiskt mindre motiverad är att fortsätta tråden egentligen då jag nu kommit fram till målet och parkerat.

Som att kliva på en på en turistbuss som aldrig lämnar stationen.

Som bara backar några meter för att därefter köra fram någon meter. Hmm…inte så mycket att se från den turistbussen.

Skriver så länge som jag hittar något att skriva om. Lite patetiskt egentligen att som ovan beskriva för andra vad man ätit för att gå upp eller ner 3 hg.

Fortsätter oavsett att lämna morgonrapporter Glad

Ska ner till hamnen nu…20 båtar ska ur vattnet. Det ösregnar och är 4 grader men det gör inget…finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder.

Ha en härlig dag allaGlad

MimLan
2012-09-29 08:31
#4

#0 BMI är fortfarande inget mått man använder för individer, så du har ingen grund för att dra slutsatser om vad som gäller eller inte för dig. Att insistera gör det tyvärr inte mer relevant.

Internettan
2012-09-29 10:35
#5

#4:

Hur kommer det sig att du så gärna häver ur dig att folk har fel men aldrig vill besvära dig med att förklara varför? Som om poängen med dina inlägg inte är att hjälpa till eller informera utan att få känna dig överlägsen.

Är det så att BMI används för att mäta medelvikten hos en befolkning och att man sedan kan följa hur vikten förändras? Den är alltså aldrig ett mått för hur överviktig en befolkning är lika lite som den är ett mått för hur överviktig en individ är?

Eller menar man att "medelsvensson" är sammansatt på ett visst vis och att BMI kan påvisa övervikt för en större grupp men att det alltid finns undantag?

Inte så lätt att förstå att individer inte ska använda BMI när "man" faktiskt gör det överallt. Jag har aldrig hört att det inte ska användas av individer så det verkar inte vara nåt som är allmän kunskap, även om jag tror att du har rätt.

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-09-29 15:14
#6

#4:

Använder själv inte BMI för att jämföra men många gör ju det. Konstaterar bara helt krasst att OM jag skulle brytt mig om BMI så skulle jag klassas  som överviktig…när jag i verkligheten beskrivs som för smal och faktiskt själv tycker jag är det Glad

Nog om detta.

Åter från hamnen…Lyft båtar och ätit kopiöst med skräpmat.

Hittills idag: 1 st. Wienerbröd, 3 muggar choklad, 2 korv o bröd, 5 muggar kaffe, 1 st leverpastejsmörgås med polarbröd + i brk tonfisk + 2 hg skinksallad. Allt i experimentellt syfte! Ska helt enkelt testa hur mycket jag går upp i vikt med den maten. Förmodar jag kommer att nå vikttoppen först i morgon kväll på kanske 83 kilo. Ska från och med idag äta LCHF som jag brukar dvs 20-40 kh/dygn men det brukar behöva gå några dagar innan kroppen ställer om sig.

Mår mentalt bra men ärligt talat så är nog den euforiska känlan jag haft sista månaderna inte där. Känner mig tröttare än vad jag brukar och jag TROR att det beror på allt socker och kolhydrater som ätits idag.

Som sagt: Gör ett experiment som jag kommer att göra om när jag hamnar på 81 kg eller mindre. Lär inte bli inom 5 dgr nu Glad

Trevlig Lördag Cool

Annons:
jansan
2012-09-29 22:17
#7

Ätit ytterligare "förbjuden" mat idag.

Entrecote, svampstuvning och pommes frites!!! Massor av pommes bara för att provocera fram viktuppgång. Ärligt talat så är blomkålsmos godare men jag blev bjuden så pommes fick duga.

Ska bli kul o se på vågen i morgon :-)

Dagens frosseri i kolhydrater är helt enkelt ett sätt för mig att försöka se konsekvenser av sitt handlande vad gäller maten. Skrev i #6 att jag fr.o.m idag skulle äta bara 20-40 kh/dygn. Menade naturligtvis fr.o.m i morgon då jag redan ätit långt över detta redan innan.

Känner mig faktiskt som en frivillig försökskanin Glad

jansan
2012-09-30 07:49
#8

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 82,1 kg (+ 1,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Viktuppgång ungefär som förväntat. Ska äta strikt nu och se hur det påverkar vikten till i morgon. Ska äta så tills jag ligger på ca 81,5 kg. Kul o testa gränserna och verkligen prova sig fram. Har inga som helst problem med att experimentera så här då sug efter kolhydratrik mat helt enkelt inte finns nu. Min favoritlunch just nu är tonfisk äten direkt ur en burkGlad

Ha en härlig dag alla!

jansan
2012-09-30 20:35
#9

Ooops! Inte så farligt ändå.

Vägde mig precis och vågn visade 83 kg. Förväntat mig 83,5 eller liknande.

Hursom så är det en viktuppgång på 2,6 kg sedan förgår morseGlad Ätit strikt LCHF  idag men mycket av allt bl.a 1 kg skinksallad, 1 brk tonfisk, i pkt bacon o 3 ägg. Känner mig fortfarande trött av alla kolhydrater jag ätit dagarna innan och är inte på hugget riktigt lika mycket som jag brukar. Geisten är helt enkelt inte där.

Förmodar välbefinnandet infinner sig igen i övermorgon. Hmm…sitter faktiskt och gäspar…ovanligt så här dags.

Känner mig proppmätt just nu, som en paltkoma light ungefär. Kolhydraterna förmodligen som sitter kvar.

En sak är definitivt säker…kommer aldrig att sluta äta LCHF. Vet de höjder man når och hur det känns går egentligen inte att förklara. Måste upplevas helt enkelt Glad

Skriver egentligen mycket oväsentligheter men det är kanske för att lära sig (och andra?) att förstå den inverkan som kosten gör på oss. Komplext naturligtvis men kanske jusr därför det är intressant. Svårt helt enkelt att greppa alla parametrar som spelar in.

Hjälper jag någon att förstå lite så är jag nöjd.

Gonatt alla…ska lägga mig rekordtidigt…faktiskt mycket tröttare än vanligt.

Morgonrapporten lär komma tidigt…om jag nu ska sova? Får fundera…kanske sova på saken Glad

jansan
2012-10-01 06:16
#10

MORGONFAKTA: Vaknade 05.15. Vikt 82,5 kg (+ 0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,5 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Viktuppgång förväntad efter, som tidigare sagts, kolhydratsfrosseriet. Strikt som gäller nu tills vikten ramlat ner under 81,5 kg.

Haha…nejdå…jag är ingen fanatiker, bara oerhört nyfiken på huruvida det går att styra sin vikt enbart genom att öka/minska kolhydraterna och hur lång eftersläpningen är vid koständring Glad

Upplever det inte heller som jobbigt att behöva äta strikt LCHF. Tvärtom, mår bättre av det. Socker/kolhydratsug finns inte hos mig…tur nog

Den eufori som jag haft i över 3 månader är inte här just nu även om jag mår kanonfint, men någon eufori är det inte. Känner mig tröttare och sitter och smågäspar för det mesta även om initiativförmågan är på topp. Ska bli intressant att se hur det känns om några dar.

Ni lär få besked oavsett hur jag mår Cool

Trevlig dag alla!

skogs-tolva
2012-10-01 16:10
#11

Du, jag läste om daggmaskarna i din gamla tråd…jag fick haksläpp tills jag läst meningen ut…. Herregud! Jag trodde du totalt tappat det, förståndet Skrattande

Jag ska testa på mina firrar med, de har bara fått räkor, köttfärs och frysmat hittills…

Kul att se den hära nya tråden!

jansan
2012-10-01 18:59
#12

#11:

Hehe…det jag skrev i föregående tråd #272 hade naturligtvis den baktanken att det skulle chockera lite, Övervägde faktiskt att inte skriva sista meningen men då hade nog fler än du trott jag tappat förståndet Glad

Sen så är det säkert jättenyttigt med mask men det är en helt annan historia Glad

jansan
2012-10-01 21:16
#13

Börjar faktiskt känna mig betydligt piggare nu. Ätit mycket men bara LCHF och det känns verkligen bra på alla sätt.

Hur som helst…såg Ni vetenskapens värld?

Skulle vara intressant om någon gjort blodfettstester när man äter LCHF. När de inmundigade fett så åt de ju massor av kolhydrater samtidigt.

Annons:
jansan
2012-10-02 01:12
#14

Äter som en häst just nu.

Sanslöst hungrig men samtidigt piggare o piggare. Tror hungern sitter i efter kolhydratsfrossandet för några dar sedan men äter utan dåligt samvete. Tror knappast att vågen visar mindre i morgon än vad den gjorde i morse men bryr mig inte. Har ju trots allt ätit strikt LCHF idag även om det blev mycket Glad

Gnatt alla…i morgon gäller det att ha ögonen öppna…annars ser man ingenting och det är inte kul…Cool

jansan
2012-10-02 07:44
#15

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 82,1 kg (- 0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör

Målet 81-83 kg uppnått.

Stressigt nu!

Ha en bra dag Glad

jansan
2012-10-02 16:00
#16

Ny fundering!

Finns många som hävdar att de inte går ner i vikt trots att de äter lite kalorier.

Kan det vara som så att fettet i fettcellerna försvinner MEN att själva fettet istället ersätts av vatten???!!!

Förstår Ni hur jag menar?

Alltså…fettcellen kan jämföras med en ballong fylld med fett. Vid LCHF släpps fettet normalt ur och ballongen ligger kvar ofylld.

Men…om man då samlar vatten i cellerna genom kolhydrater, alkohol, mycket salt osv så självklart så visar sig ju ingen viktnedgång eftersom cellerna då är fyllda med vatten. Självklart så ser man ju då lika fet/kraftig ut som innan och självklarty så stannar vikten av också.

Hört att dricker man alkohol så avtar ju fettförbränningen i upp till en vecka. Ersätts då fettet i vekligheten av vatten?

Stämmer mina teorier?

Eller är jag fel ute?

Hmm…frågan anser jag vara ytterst intressant så jag startar en ny tråd i ämnet.

För övrigt så känns det bättre o bättre nu på alla plan. Mår helt enkelt kanonbra nu då jag äter strikt LCHF igen även om jag äter mer än under den tid då jag ville gå ner mer i vikt. Inte riktigt euforiskt ännu men snaaart så Glad

jansan
2012-10-02 20:33
#17

Nu börjar jag må så där euforiskt bra igen!!!

Känner rysningar i kroppen helt spontant utan någon egentlig anledning. Detta trots att jag ätit enormt mycket idag men bara strikt LCHF med kanske 30 kh.

Förresten…ser nu att det nästan bara är jag som skriver i min tråd. Alla är välkomna att skriva oavsett om det är ris eller ros. Var absolut inte rädd för att kritisera det jag skriver. Gillar o tål konstruktiv kritik och utan tvekan är den ibland berättigad. Gillar kanske är fel ord. Men bättre att den framförs än att den förtigs. Hur ska man annars kunna utvecklas som människa?

Ha en fin kväll Glad

Medlem
2012-10-02 23:00
#18

Hur strikt äter du nu?

Jag följer din tråd, den inspirerar mig och dessutom lär jag mig nya svenska ord :-D Du skrev ett namn på vinter som jag glömde och inte kan hitta det. Minns du?

jansan
2012-10-03 07:17
#19

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 82,4 kg (+0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,6 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör

Målet 81-83 kg uppnått.

Fy farao vad det är härligt att studsa upp ur sängen. För 6 månader sedan då jag vaknade så var det inte alls samma känsla. Så tidigt som jag vaknar är det dessutom nästan ingen av grannarna som är vaken men kanske man kan ändra på det?

Fundrar på att ringa på hos någon vid halv 6 på morgonen, väcka dem och försöka få dem att inse hur attans klämmigt det är att vara uppe tidigt och ta vara på dagen. Tänk vad glada de ska bli när jag lärt dem gå upp på mornarna istället för att ligga o tryna Glad. De kommer förmodligen att bjuda på champagnefrukost.

Chili con carne gillar jag (någon som hört det förut Glad.  Ska tillaga en mammutgryta idag (stor alltså utan mammutkött som är svårt att få tag i då det inte finns).

Nä, fläskfärs baserad på död gris är perfekt men bara hälften av vita bönor som rekommenderas i de hopbundna pappersark som kallas kokböcker. Känner jag mig själv så går den åt snabbt…och känner mig gör jag ju.

#18: Äter strikt i den meningen att det varit mycket grönsaker och fett med normal mängd protein. Gissar på 20-40 kh/dygn. Dock ätit mycket sedan en vecka tillbaka. Rör mig mindre nu oxo då årstiden gör det mindre lockande att vistas ute i skog o mark eller vara ute på sjön.

Hmm…vad jag kallade vintern kommer jag inte på…orden tumlas fram ur hjärnan beroende på vad jag skriver så vilket synonym jag använt minns jag inte.

Kul om du blir inspirerad! Spånar hej vilt ibland men det är ofta för att få reaktioner och svar på det jag skriver. Är själv relativt okunnig på vad som händer i kroppen vid näringsupptag osv så försöker ta till mig så mycket som möjligt. Kunnskap ger mackt Glad

En sak är jag dock säker på: Äter man någon diet för att gå ner i vikt och man inte går ner i vikt…ja, då äter man för mycket kalorier. Man får helt enkelt i sig mer energi än vad kroppen förbrukar.

Detta är ett oomtvistligt faktum och många tycker jag har fel där och kallar mig en massa men där ger jag mig aldrig. Kroppen är ingen perpetum mobil (evighetsmaskin) som kan hämta energi utifrån (möjligtvis i en bastu eller bad i varmare vatten än kroppstemperaturen).

Om man till äventyrs går upp i vikt trots någon diet så är det helt enkelt beroende på för högt kaloriintag. Då får man minska på det.

Sen…hur mycket energiförbrukningen är…det är en helt annan sak beroende på vad man gör, hur varmt det är osv.

Detta gäller naturligtvis långsiktigt och inte några veckor hit och dit.

Sådär ja…ser fram emot samma som när jag är ute och fiskar…mothugg Glad

Ha en underbar dag alla Glad

qualitas2
2012-10-03 08:01
#20

Hej, hej,

Din klokhet och livsglädje är väldigt inspirerande. Jag har följt Kif i många år och när du dök upp blev det ett fint tillskott.

Som jag förstått det hör du till dem som klarar att äta "på känn" och gå ner och hålla vikten stabil.

Jag tillhör sannolikt ej den kategorin, mina hunger/mättnadsupplevelser är väldigt mycket satta ur spel. kan bli mätt efter ngr tuggor med resultat att om jag slutar äta då så kommer hungern efter en stund, alternativt att jag vaknar på natten och går upp och äter.

Äter jag mig "mätt" så kan detta mycket väl betyda att jag i praktiken blir övermätt med halsbränna och uppstötningar som följd.

Kankse har du redan berättat om det, men hur ser ditt dagsintag ut? hur lång är du och vad väger du? Dessutom hur ser ditt aktivitetsmönster ut vanligtvis?

Detta är naturligt vis lite personligt, beklagar detta men om du Glad känner för att svara så skulle jag vara tacksam

På mig stämmer verkligen det som du säger att "calories matter"

Annons:
jansan
2012-10-03 08:27
#21

#20:

Vet inte om du följt min gamla tråd. Här är länken oavsett där jag beskrivet mer om mig själv: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/501f728ed3b4fd332e00251d-min-sanslosa-historia?discussions-

Om jag kan hålla vikten stabil så visar det sig kanske efter 6 månader men har definitivt än så länge inga problem. Känner mig ungefär som en råtta som är jagad av en totalförlamad katt där jag ser katten (kolhydraterna) men den har ingen chans att komma ikapp mig Glad.

Sen…min klokhet…en del tycker nog inte jag är riktigt klok Glad. Tack iaf.

Livsglädjen är på topp oavsett.

Är 1,79 cm och väger just nu 82,4 kg.

Mitt mål 81-83 kg är uppnått så nu ska jag bara förvalta den vikten. Äter lite mer nu än under "nedgångsfasen" då jag inte vill underskrida 81 kg.

Min vikt redovisas varje morgon så det är lätt att följa.

Äter LCHF mer eller mindre strikt och även det har jag beskrivet i tidigare så vore långrandigt att repetera det här då det förmodligen framkallat kräkanfall hos många Glad. Testar dock ibland med mycket kolhydrater när och om jag börjar för lite. Har ju den turen att jag kan slarva lite ibland utan att ramla ner i kohydratträsket eller sockergropen.

Hmm…appropå kräkanfall…du hade halsbränna skrev du. Lustigt men det TROR jag är ovanligt när man äter LCHF. Eller?

Kanske någon annan kan ge besked.

Mina fysiska aktiviteter är nog högre än snittet även om de är lägre nu under mörka vintern. Ska idag bl.a ut i geografin och plocka kontroller på "hittaut" men annars så blir det inte så mycket förutom gym 2 ggr i veckan och jogging 3x3 km/vecka.

Du behöver inte beklaga att du ställer personliga frågor. Tvärtom, skulle uppskatta om mer ville göra det även om jag kanske inte svarar på ALLA frågor som är av privat karaktär Glad

Lycka till oavsett!

Internettan
2012-10-04 06:19
#22

#19:

En sak är jag dock säker på: Äter man någon diet för att gå ner i vikt och man inte går ner i vikt…ja, då äter man för mycket kalorier. Man får helt enkelt i sig mer energi än vad kroppen förbrukar.

Om man till äventyrs går upp i vikt trots någon diet så är det helt enkelt beroende på för högt kaloriintag. Då får man minska på det.

Hur är det med alla de som går ner mer i vikt när de äter fler kalorier då? Känner du till hur stor del av kalorierna som tas upp av kroppen och hur ämnesomsättningen påverkas av energiintaget? Eller hur näringsvärdet eller val av livsmedel  påverkar energiomsättningen?

Så även om du äter för många kalorier i förhållande till vad kroppen för tillfället förbrukar så måste inte svaret vara att man ska minska på kalorierna för att gå ner i vikt. Svaret kan lika gärna vara att man ska öka kalorierna så att energiförbrukningen går upp. Och då kan ju inte standardsvaret alltid vara att man äter för mycket kalorier när man går upp i vikt.

En del människor får som reaktion på ämnen de inte tål (t ex mjölkprotein eller gluten) att de får svårt att gå ner i vikt. Trots att de inte äter mindre mat så går de plötsligt ner i vikt när de utesluter de ämnen de inte tål. Detta visar ju rätt tydligt att det inte bara handlar om kalorier i maten.

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-10-04 06:52
#23

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 82,2 kg (-0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,8 kg.

Frukost: Kaffe med 25 g smör och 50 g grädde blandat.

Målet 81-83 kg uppnått.

Gjorde inte Chili con carne igår. Mkt att göra så hann inte med. Mår bättre o bättre för varje dag igen trots ösregn o mörker uteGlad.

Åt strikt LCHF igår men mycket av allt igen. Ute på havet igår med vänner och havet suger som bekantGlad. Strålande sol och underbar höstdag,

#22:

Om de går ner i vikt, ja då ökar helt enkelt energiförbrukningen ELLER  så minskar vätskehalten i kroppen.

Igen…äter du MINDRE än vad du gör av med…då går man ner i vikt. Detta gäller naturligtvis under längre tid. Någon vecka hit eller dit kan man gå UPP  oavsett hur lite man äter beroende på saltintag, hormonförändringar etc som gör att man binder vatten mer eller mindre i kroppen.

Samma om du äter för mycket (mer kalorier än vad kroppen gör av med) så kan du gå NER av samma anledningar.

Se de som fastar eller straffångar från 2:a världskriget. Ingen går upp i vikt då de garanterat gör/gjorde av med mer energi än de förbrukade.

Oavsett hur mycket eller lite energi som tas upp av kroppen så gäller fortfarande följande:

1: Går du under lång tid UPP i vikt…ja då äter du för MYCKET kalorier.

2: Går du under lång tid NER i vikt…ja då äter du för LITE kalorier.

Sen, som sagt, så varierar ju energiförbrukningen för alla människor beroende på massor av saker. Men det är en helt annan sak Glad

Sen så kan man säkert öka i vikt om man äter vissa livsmedel trots att man äter mindre kalorier än man förbrukar men då är det vattenansamling i kroppen som orsakar det. Inte fett.

Eller???

Ser fram emot påhopp, eller medhåll av någon Cool

jansan
2012-10-04 20:43
#24

Ny upptäckt!!!

Egentligen är det ju fantastiskt att jag är född till denna jord för att göra revolutionerande upptäckter ideligen!

Upptäckter som kommer att minska den mänskliga massan med kanske 10 % om antalet människor vore konstant dvs snittpersonen går ner 10 % i vikt.

Vad har jag då upptäckt???

Jo…följande:

Åt ju massor av kolhydrater i flera dagar för att avsiktligt forcera vikten uppåt. Började äta strikt i söndags och gick upp i vikt även efter att jag börjat äta strikt.

Verkar som det är en eftersläpning på den vattenansamling man får när man "slarvar" med kolhydraterna. Tar längre tid att göra sig av med vätskeöverskottet än vad det tar att samla på sig vatten. Man går således upp i vikt flera dagar efter att man avbrutit kohydratsfrosseri.

Slutsats: Eftersläpningen verkar vara 2 dgr när man går upp i vikt och kanske 4 dgr när man går ner i dito.

Hur kom jag då till denna enormt briljanta klarhet?

Jo, vägde mig precis just nu och väger nu 81,7 kg dvs 5 hg MINDRE än vad jag gjorde i morse!!! Har i stort sett inte gjort några fysiska aktiviteter alls idag och ätit, förutom frukost, 2 brk Tonfisk, 8 hg blomkålsmos, 4 hg skinka + 3 muggar kaffe med ca 2 dl grädde totalt och känner mig totalt  proppmätt (lär dock äta lite mer senare). Trodde faktiskt jag skulle väga uppåt 83 just nu, så proppmätt känner jag mig.

Är nog som så att mättnaden jag känner just nu beror på den ringa mängd kolhydrater jag ätit idag.

Sen, kära vänner, så hoppas jag att Ni alla förstår den självironi jag har Glad

Förmodligen har Ni alla gjort samma upptäckt som jag men vill ändå framhäva den då kanske någon inte insett betydelsen av kolhydraternas inverkan.

Ha en härlig kväll nu alla Glad

Internettan
2012-10-05 04:27
#25

#23:

Jag kan inte hålla med dig. Så enkelt är det nog inte.

Till ett annat ämne:

Jag funderar på din eurori och det otroliga välbefinnande du beskriver att du får när du äter LCHF. Har själv aldrig upplevt detta och det verkar heller inte som att det är så jättevanligt. (?)

Det finns en del personer som t ex är känsliga för vete och där det yttrar sig som ångest när de äter det. Det kan inte vara så att du blir "låg" (inte just ångest kanske) när du äter din vanliga kost och att du därför upplever en sådan psykisk och fysisk förbättring så snabbt när du undviker det du inte mår bra av? När det gäller vete går förändringen oftast på någon eller några dagar.

Har du någon gång testat att äta någon annan kost där du inte äter vete men fortfarande äter kolhydrater? Tror du själv att det är just kolhydraterna som "gör det"?

Jag skulle gärna vilja må som du gör men mitt mående verkar inte vara så lättpåverkat som ditt.

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-10-05 07:40
#26

MORGONFAKTA: Vaknade 06.15. Vikt 81,5 kg (-0,7 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,5 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Verkar som vattentappet fortsätter men lär nog stabiliseras snart. Eftersläpningen beskriven i #24 verkar gälla för mig iaf.

Åt efter skrivandet i går ytterligare ca 3-4 hg blomkålsmos med mycket skinka och smör.

#25:

Tack för att du svarar även om du inte håller med mig i mitt #23. Uppskattar det verkligen

Det är ju vitsen med en sådan här sida.

Bara medhåll blir ju som en klubb för inbördes beundran och inte speciellt eftertraktansvärt för mig iaf. Dessutom så skulle det vara tråkigt med  bara medhåll utan ifrågasättanden. Viktigt för mig är däremot att man skiljer på sak och person.

Är själv inte säker till 100 % men är helt öppen för olika teorier för att försöka hitta nålen i höstacken Glad.

Skriver och formulerar mig medvetet kategorisk för att få svar på andras erfarenheter och kunskaper.

Beträffande vetet så är det en intressant teori. Kan vara så…jag vet faktiskt inte? Men…jag har ju mellan varven spetsat min mat med lite vetebaserad mat då och då men inte gjort någon skillnad i mitt välmående. Har heller ingen allergi typ gluten eller liknande.

Men…jag ska testa och komplettera kosten med bara potatis och/eller pommes frites när jag nästa gång underskrider 81 kg och ska gå upp ca 2 kg. Ska då jämföra och känna efter om euforin kvarstår eller inte. Tror dock inte euforin ligger kvar på min nuvarande höga nivå då det verkar vara kolhydraterna i sig som gör att man tappar den verkliga euforiska känslan. Har ju trots att jag ibland ätit vete mått toppen men var väl nere på en 9a (skala 1-10) i välmående för några dagar sedan. Men då hade jag ju ätit MYCKET kolhydrater dagarna innan. Kanske var det bara för att jag kände mig tröttare efter alla kolhydrater som gjorde att toppeuforin dalade? Vet faktiskt inte.

Nu är det 10+ igen Glad.

Vet inte hur jag ska förklara min eufori men kanske ungefär som när man vinner 1 miljon, eller fick ja när man frågade "chans" på en "snygg tjej" i 15-årsåldern. Det lustiga är ju att den känslan har suttit i isnart 4 månader förutom för några dagar sedan.

Men…min eufori kanske börjar komma på ett annat plan nu? Känner just nu en innerlig frid, mer harmonisk och starkare än någonsin på alla sätt (inte fysiskt kanske). Det känns ungefär som att planet har landat för att tankas upp och bara lyfta igen. Gäller bara att tanka rätt och det ska definitivt inte vara kolhydrater i någon större mängd Glad

Tro mig…jag har varit verkligt deprimerad då jag gick i väggen för många år sedan pga för mycket arbete och för många järn i elden.

Mycket därför jag också skriver så mycket här då jag verkligen unnar alla, vän om "fiende" att må som jag gör nu. Vill ju ge Er alla nyckeln till ett lyckligare liv och skulle bara någon hitta den så skulle jag vara superglad. Vill ju bara alla väl trots mitt ibland kategoriska språk.

Ha nu en härlig dag alla och försök njuuuta av livet!

PS: En annan sak…länge sen jag kokade potatis…hur gör man? Flört

jansan
2012-10-05 21:42
#27

Ätit som en häst idag igen. Förutom frukost 2 burkar Tonfisk i olja, 7,5 dl Findus köttsoppa, 4 koppar kaffe med smör o grädde och 5 hg chili con carne.

Bara mängden borde innebära att jag väger mer i morgon bitti :-)

Det där med Tonfisk är intressant. Kunde inte äta Tonfisk förr men nu så har jag 2 st burkar med mig som lunch oftast varje dag! Verkar som min smak har ändrats radikalt vad gäller mat. Det lustiga är att det dessutom smakar bättre för varje dag. Tröttnar inte på det.

Perfekt att ha med sig. Konservöppnare o tesked är allt som behövsGlad

Annons:
Internettan
2012-10-05 23:16
#28

Det kanske helt enkelt är så att det handlar om kolhydraterna trots allt. Ganska fantastiskt i alla fall och på något sätt känns det hoppfullt att man kan må så genom kostomläggning. Det kanske faktiskt är det naturligt tillståndet för människan om hon klarar av att bli så frisk som hon borde vara? Kanske till och med jag kan nå dit om jag ger det tid…

Känns också bra att du gillar högt i tak och att man kan få ifrågasätta. Kan hända att jag låter lite självsäker i mitt ifrågasättande men det måste jag erkänna att jag förstås inte är. (Fast jag känner mig sån när jag skriver.) Intressant att få höra olika åsikter är det i alla händelser.

Du skriver förresten på ett underhållande sätt och jag kan inte låta bli att läsa varje gång du skrivit något nytt. Kul!

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-10-06 07:15
#29

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,0 kg (+o,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,0 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör + 50 g grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Sååå frustrerande!!!

Hade skrivit ett lååångt inlägg precis. Så slinter mina fingrar på tangentbordet och allt försvann!!!

Varför lär jag mig aldrig att markera texten, trycka ctrl +c och spara mellan varven???

(gör det just nu för säkerhets skull)

Jaja…bara att gilla läget…shit happens Cool. Får se om jag orkar upprepa det jag skrev senare.

Min viktuppgång sedan i går har den förklaring av att jag åt mycket och salt mat. Åt enligt LCHF så om man samlar på sig vatten har egentligen ingen betydelse. Det går man ju snabbt ner igen.

Ha en bra dag alla!

Siggebus
2012-10-06 07:57
#30

#27

Tonfisk på burk är enkelt och bra! Äter jag ofta som lunch på jobb Glad

En burk avrunnen tonfisk i olja, en halv tomat i bitar, lite rödlök samt några klickar majonäs - rör om och färdigt! Skitgott Tungan ute

zieLiz
2012-10-06 12:20
#31

Angående att må psykiskt bra på LCHF så är det inte nödvändigtvis bristen på kolhydrater som gör det. Min teori är att det är det tillagda fettet som tillåter att kroppen skapar signalsubstanser och så att säga fixar till hjärnans kemi så att den blir som den ska. Men det spelar egentligen ingen roll om det är "lågkolhydratskost" eller "högfettskost" eftersom det ena ger det andra, om man inte antingen ska svälta eller äta ihjäl sig.

Jag är just nu inne på dag 26 av LCHF och det är också händelsevis dag 26 utan depressiva symtom. Glad

jansan
2012-10-06 23:06
#32

Sablar…nu skulle man haft ett svärd att värja sig med.

Vägde mig precis…83 kilo blankt trots att jag ätit strikt hela dagen.

Förvisso stora mängder men ändå så blev jag förvånad. Med all sannolikhet beroende på att jag ätit massor av Chili Con Carne, 3 tallrikar blomkålsmos med skinka, en brk tonfisk, ostskivor och 4 koppar kaffe med grädde,

Det verkar som det går att äta FÖR mycket även om man äter strikt. Detta speciellt om man som jag gjort idag ätit för mycket kolhydrater samtidigt. Faktiskt första gången som jag oplaneat gått upp i vikt sen 19e Juni. Första gången alltså där jag inte trott jag skulle gå upp. Får väl se i morgon bitti vad vågen visar men det lär vara ett antal hg mer sedan i morse.

Kul som 17on oavsett att kolla och köra lite kostexperiment och försöka dra relevanta slutsatser av sitt egna, stundom överdrivna frosseri.

Hmm…iofs så har nog kolhydratnivån idag legat mellan 60-80 g och tillsammans med att allt varit ovanligt välsaltat så kanske förklaringen är att finna där. Kaloriintaget har säkert legat 1000 kcal över min förbrukning så har säkert byggt upp med nästan 1 hg fett.

Det kan ju faktiskt vara en anledning till att många går upp i vikt efter att ha nått uppsatt mål.

Viljan minskar eller försvinner mer eller mindre då man tror sig veta att det är enkelt att styra vikten genom att öka eller minska kolhydraterna. Det luriga med kolhydraterna är ju att de i sig gör att man går upp i vikt pga att vattensamlingen ökar OCH…DETTA ÄR VIKTIGT…suget/hungern efter mer mat ökar. Det blir ingen win-win-situation precis när man blandar mycket fett och kolhydrater…snarare loose-loose-situationGlad

Får minska på saltet och kolhydraterna i morgon Cool för att minska min hunger.

PS: Väntar på ett viktigt telefonsamtal i morgon. Personen skulle ju ringt, eller SMSat mig om inte annat men nej då. Det kom inget samtal. Fast den personen vet att det är gööörviktigt.

Helt enkelt tyst i luren. Jaja…får väl tänka ut ett lämpligt straff till vederbörande Flört

Sov gott nu alla…efter lördagsnattens synder och  förlustelserGlad

jansan
2012-10-07 07:14
#33

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,4 kg (+0,4 kg sedan igår morse). Viktnedgång sedan 19/6: -15,6 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Bara att fortsätta med sina experiment. Ligger viktmässigt något över vad jag vill väga på morgonen. Ska dra ner på Chili con carne idag då jag tveklöst äter för mycket av den då den är så förbenat god Glad

Igen, får dagligen höra att jag är för smal från olika människor. Förvisso så har de ju sett mig tidigare och minns mig som en tämmeligen rund liten man i sina bästa år Flört. Oavsett vad andra tycker så kommer jag att hålla mig inom 81-83 kg.

Frågor:

Någon annan som anser sig ha nåt sitt viktmål och är nöjd med den?

Vad ligger vikten på då, hur gamla är Ni och hur lång är Ni?

Är själv 57 år och 1,79 cm.

Ser fram emot era svar Glad

Siggebus
2012-10-07 07:57
#34

"Ska dra ner på Chili con carne idag då jag tveklöst äter för mycket av den då den är så förbenat god"

Håller med! Jag har nog allt överätit på den några gånger dvs jag har varit mätt men slängt i mig mycket mer bara för det var så gott och att göra så är förbjudet i min värld numera! Glad

Så jag ser till att frysa in i portioner direkt när jag lagat grytan och tar fram varje dag i stället Glad

Jag får också höra att jag inte får gå ner mer nu… men jag lyssnar faktiskt inte på dem. Jag har full koll och är inte en eventuell kommande anorektiker som en del verkar tro att jag håller på att utvecklas till.

Säger som du, de har inte sett mig annat än som fet och att jag nu gått ner från 106 till 67,7 är givetvis är STOOOR skillnad. Förvånad

Men jag ska ner några få trivselkilon till och jag märker att det är fullt möjligt utan att svälta mig eller ta till några andra drastiska åtgärder.

Så länge jag håller mig på banan och INTE överäter så håller jag fortfarande på att sakta men säkert gå ner och då litar jag på att det är så min kropp vill ha det. Glad

Annons:
jansan
2012-10-07 08:23
#35

#34:

Bra idé där Sigge! Ska frysa in här oxo nu direkt.

Fantastiska reultat av Dig. Nästan 40 kg borta! Kanske man inte ska lyssna på vad andra säger men jag ser faktiskt för smal ut nu tycker jag själv. Eller så är det ovanan? Jag är ju 57 år och man så förmodligen kan jag väga lite mer utan att se kraftig ut.

Förmodar du är kvinna? Skulle vara kul o veta Din längd.

Ha en bra dag Glad

Siggebus
2012-10-07 11:07
#36

Japp jag är kvinna. Glad

Jag är 1.72 lång och 52 år (i morgon Tungan ute).

Jag började gå upp runt 1990 och innan dess visste jag knappt vad en våg var - min normalvikt var runt 62-63 kilo.

Jag har satt en ungefärlig målvikt på ca 65 kg och det tror jag är fullt möjligt med tanke på att det bara är ca 2,7 kilo dit OCH jag som sagt fortfarande tappar vikt utan att svälta mig.

Förresten jansan - jag vet att du brukar fråga om BMI och kanske även gå lite efter detta mått?

Själv gör jag det inte för jag håller med artikeln här nedan (trots att det är en blasktidning):

http://www.aftonbladet.se/halsa/article8568595.ab

Kajak11
2012-10-07 12:07
#37

Ja jag tyckar din tråd är rolig att läsa. Kanske jag inte hinnar var enda dag. Lär mig ochså mycket på denna sida. Du frågor om erfarenhet med kolhydrater och salt och vätske. Jag klarar inte av att äta så mycket kolhydrater utan vågen reagerar som et brev med posten..men om jag äter strikt och det tackar jag att jag gör..ost och grädde i vardagen men inte typ yoghurt då går det ju bra. Två gångar i veckan äter jag tonfisk och och et ägg till lunch. Till frukost i vardagen blir det två löskokte ägg och kaffe. vällsmat er med ost eller grädde och lite grönsaker till kött…fisk el ler fågel. Enstaka gångar vispar jag lite grädde med kakao pulver utan socker i och lite vaniljpulver till. Annars kanske nötter en gång i veckan. Motionsniveau er 2 mil springa och lite promenad. Träning 45 min. med övelser i veckan. Kontorsjobb Målvikt t 70 kg. Höjd 177 cm. Ålder 46. Tror hormoner i kroppen spillor en stor roll för vågen. Sedan är vätskebalans mycket varierad för kvinnor.Jag äter två måltider i helgen på lördagar och söndagar men i vardagenlite mindre mat till frukost men då blir det lunch.

jansan
2012-10-07 13:10
#38

#36:

Kanske du ska göra som jag gjorde? Ändrade mitt slutmål.

Hade ju målet 75 kg men inser att den vikten nu förmodligen hade gjort jag sett ut som ett skelett mer eller mindre. Låter på mig som du är ganska lagom  både ur hälso- och utseendesynpunkt. Utseende är ju  kanske mindre viktigt.

Fråga folk i Din omgivning vad de tycker.

Lycka till oavsett Glad

#37: Jo, vätskenivån varierar betydligt mer hos kvinnor vad jag lärt mig. 70 kg som målvikt kanske blir svårt men det beror ju på hur kroppen är proportionerad. Fråga även du folk som du litar på.

Lycka till även du  Glad

Siggebus
2012-10-07 13:20
#39

#38

Nej det blir absolut ingen ändring på slutmål här. Glad

Jag har inget slutmål som är hugget i sten och jag eftersträvar inte tvunget en slutvikt som jag hade när jag var 29-30 år…men några få kilo till vill jag klämma för även om jag har gått ner mycket så finns det fortfarande fläsk som ska bort.

Jag tror inte jag kommer att se ut som ett skelett för att jag "filar" bort det fläsket som fortfarande hänger sig kvar på vissa ställen och så länge som jag går ner, jag äter gott och mår bra så fortsätter jag. Glad

Folket i min omgivning frågar jag inte för de började kommentera att "nu räcker det väl?" redan när jag vägde ca 85 kilo vilket var löjligt för då hade jag forfarande massor av onödigt fett på kroppen. Alla som sa/(säger forfarande) detta var dessutom själv överviktiga (hmmm…)

jansan
2012-10-07 14:43
#40

#39: Så länge du inte blir frustrerad om du INTE går ner så är det helt rätt att som i ditt fall gå ner ytterligare Glad

Många har ju ett för lågt mål som de strävar eftre men du verkar sansad och balanserad så inga problem för Dig Glad

Lycka till!

Lilltilda
2012-10-07 14:55
#41

Nåt som jag funderar lite på är vikten på den överskottshud som alltid blir kvar efter många kilos viktnedgång. Jag tror att man kanske får acceptera några kg "för mycket" efter en stor viktnedgång och inse att en del av det är kvarvarande överskottshud med tillhörande underhudsfett. Borde även där skilja mellan män och kvinnor

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
jansan
2012-10-07 15:37
#42

#41: Yepp…tror du harhelt rätt där.

Överskottshud är det jag tror jag har kvar. Står jag upp och trycker med pekfingret med magmusklerna spända så kan jag trycka in fingret ca 15 mm, absolut inte mer. Har inget extraskinn hängande heller förmodligen beroende på att jag inte hade särskilt stor övervikt (jaja…allting är relativt Glad).

Vet inte ens om det går att minska på det utan att det då istället börjar ta av musklerna istället? Vet faktiskt inte men kanske Zepp eller någan annan vet.

Siggebus
2012-10-07 16:46
#43

#41

Ja jag tror också att överskottshud väger en del - eller rättare sagt jag vet att det gör så. Glad

Jag är dock förvånad över hur jäkla bra mitt skinn har hängt med trots att jag inte är 20 år längre Tungan ute och trots att jag snart gått ner 40 kilo. Ofattbart är det men jag tror en del av orsaken till det är att jag gått ner relativt sakta - tror det är mycket värre för dem som typ går ner en massa på kort tid.

Trots detta så inser även jag att den där platta, släta magen inte kommer att visa sig på mig till slut men ännu är det en hel del rent fett som ska väck och efter det kommer det med all sannolikhet att finnas kvar löst skinn på framförallt magen…men se det skiiiiter jag i ha ha  Skrattande

Kajak11
2012-10-07 18:04
#44

Har inte haft stor övervikt från början men ett blodsocker som var för lågt tror jag. Måtte äta för här mycket gångar för att må bra. Ja jag har haft vikten 70 kg. som ung i 20erne. Har haft nästan samme vikt dom senaste 3 år men ätit GI kost eller tillägnat GI några år. LCHF funkar bra. Sprang lång runda men inte snabbt i dag. Har ett kilo kvar ca. Ja förbränning funkar olikt. Du kan nog äta mycket mat på en dag och det är ju bra:-) Inte alla får det att funka men mycket fett i kosten måste det till för inte att bli sulten.

jansan
2012-10-07 21:21
#45

Se där ja…vägde mig precis och vägde exakt samma som i morse dvs 82, 4 kilo.

Har förutom frukost ätit massor bl.a entrecote, svampstuvning, blomkålsmos, tonfisk, skinka, ost ostrullar med smör mm.

Mer än brukligt men skippat chili con carne (ligger i frysen nu) och tydligen är det en god ide att bara ta fram en portion om dan. Risken är att man äter för mycket av den då den smakar underbart.

Blomkålsmoset är gjort på 2,5 kg blomkål, 5 dl grädde, 3 hg smör och bara salt som krydda. Smakar bäst utan andra kryddor…tycker jag Glad.

Ca 6 hg entrecote stektes varav jag tilldelades drygt hälften Glad.

Förmodligen så var det den höga salthalten och kolhydraterna som gjorde min ofrivilliga viktuppgång i går. Lök o vita bönor ger ju en del om man äter mycket.

Nä…partiledardebatten har börjat…

jansan
2012-10-08 08:00
#46

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 82,0 kg (-0,4 kg sedan igår morse). Viktnedgång sedan 19/6: -16,0 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Åt ytterligae blomkålsmos + skinka i går kväll efter att föregående inlägg skrevs.

Vill förklara lite varför jag nu skriver mer detaljerat om min kost.

Anledningen är att jag nu förvaltar min vikt och försöker ligga stadigt mellan 81-83 kg. Samtidigt ser jag mig som en försökskanin där jag utför olika kostexperiment dels för mig själv, dels för andra, så att någon annan kanske kan ha nytta av mina praktiska erfrenheter.

Jag äter ibland betydligt mer nu än vad jag gjorde under "viktnedgångsfasen" av följande tre anledningar:

1: Kolla vilken kost som orsakar viktuppgång/viktnedgång.

2: Gillar mat! Helt enkelt gott ibland. Cool.

3: Vill absolut inte väga under 81 kg och hade jag fortsatt äta som under "viktnedgångsfasen"…ja då hade jag förmodligen legat på kanske 75-78 kg nu vilket hade varit på tok för lite.

Tror faktiskt att även en del muskelmassa hade försvunnit då men det är bara som jag tror.

OBS: Mitt frosseri är inget jag rekommenderar andra som "belöning"! Jag klarar det förvisso enkelt med all sannolikhet beroende på att jag aldrig haft sockersug/kolhydratsug under "viktnedgångsfasen". Är dessutom envis och målinriktad som få och har som policy att alltid avsluta påbörjade projekt. Dessa egenskaper kanske är anledningen till varför det gått så lätt för mig. Vad vet jag…inte vet jagGlad

Mår i dagsläget enormt bra både fysiskt och psykiskt!

Min trivselvikt är definitivt där jag befinner mig nu och har för avsikt att ligga kvar här i 20 år till.

Ha en härlig dag alla Glad

jansan
2012-10-09 07:36
#47

MORGONFAKTA: Vaknade 06.15. Vikt 81,6 kg (-0,4 kg sedan igår morse). Viktnedgång sedan 19/6: -16,4 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Ojoj…läste just igenom det jag skrev igår.

Lät väldigt övermaga och snudd på skrytsamt…vilket absolut inte var meningen. Jag hade nog själv uppfattat någon som skrivit liknande som att den personen satt sig på för höga pinnar.

Konstaterar att jag låter sååå präktig och duktig…vilket jag definitivt inte är inom alla områden och definitivt inte här. Vill nog omformulera det hela till att jag haft tur med att LCHF passar mig bra. Jag skrev ju att jag var envis och målinriktad. Det har egentligen ingenting med saken att göra. Har ju faktiskt INTE behövt kämpa i detta fallet!

De som är beundransvärda är de som är sockerberoende och som verkligen behöver kämpa för att gå ner i vikt.

Sen…igen…jag hade ätit LCHF även om jag hade gått UPP i vikt. Detta då det psykiska välbefinnandet är den absolut största hälsovinsten. Viktnedgången får man ju på köpet.

Nu till ett helt annat ämne.

Lunch igår: Grillbiff, svampsås och blomkålsmos.

Middag igår: Mycket tonfisksallad (2 burkar) med mycket olja. Åts i omgångar och fick i mig säkert över 1 kg.

Kvällsmat: I brk tonfisk + ostrullar med smör.

Ska snart göra havregrynsgröt på 1,5 dl havregrynsgröt. Till detta grädde och lingonsylt. En riktig kolhydratbomb med andra ord men kul o se viktreaktionen. Ligger förmodligen inom 2 dgr på närmare 83 kg.

Ha en trevlig dag alla Glad

[fass]
2012-10-09 08:58
#48

Hej Jansan: Grattis till viktnedgången.  Jag vet inte mkt om detta med vikt och viktminskning så jag bara ger min reflektion i all välmening.

Det där att kontrollera vikt upp några kg  och sen vikt ner några kg och sen upp igen…låter lite som en jojo-vikt-reglering, typ jojobanta. Varför är det viktigt att fortsätta ha stenkoll på varje hekto och dessutom styra upp och ner i så snabb takt? Nu när du nått ditt mål.

Jag pysslar själv med allehanda knep för att hålla en bra viktbalans men jag tror kroppen mår bäst av att man har goda vanor som ger harmoni och stabilitet på sikt.

Annons:
jansan
2012-10-09 09:07
#49

#48:

Håller faktiskt med. Det är en typ av jojobantning light om man säger så.

Anledningen är att jag vill prova och testa och dokumentera vad som händer. Har ju inte testat med havegryn förut men temporär viktuppgång lär infinna sig som ett brev på posten. Men det är ju faktiskt beroende på att kroppen binder vattn och räknar med att jag kommer att vara på dagens nivå om kanske 4-6 dgr.

Hmm…kanske man leker med elden men jojo-bantning i dess egentliga mening är ju att man minskar på kaloriintaget så pass mycket att det underskrider dagsbehovet. Den typen av bantning är definitivt inget jag skulle ägna mig åt.

Trots allt så äter jag ju aldrig mindre än normalt nu för tiden. Jag äter snarare lite för mycket om jag vill gå upp lite.

Jojo-bulimi light kanske  Glad.

Kör gröt idag iaf sen kanske det är finito med liknande matGlad.

Ha en härlig dag!

[fass]
2012-10-09 09:11
#50

Säkert är det inte alls så farligt för kroppen. Snarare tror jag det kan vara dåligt för den psykiska harmonin. Känner väl igen den där känslan av eufori man får av att kontrollera något till perfektion. Inre harmoni får man nog av att släppa lite på kontrollen och lyssna inåt istället (ursäkta flummet). :)

Internettan
2012-10-09 09:42
#51

jansan

Och då kan jag inte låta bli att också få en tanke.. (Inte för att kritisera för jag kan egentligen inte se att det är något fel i det du gör. Mer för att jag undrar varför, tror jag. Och för att jag undrar om du själv vet varför.)

Hur kommer det sig att du vill testa havregryn när du vet att det innehåller kolhydrater som med största sannlikhet får dig att lägga på dig vattenvikt? Eller tänker du att du kanske kan få en annan reaktion med just havregryn (fast det låter inte så).

Och om du skulle få en annan reaktion med havregrynsgröt - tänker du då fortsätta äta havregrynsgröt för att du helst skulle vilja det?

Håller du på med "kost-testning" för att du gillar att äta lite "ur spår" då och då, för då hänger jag med? I så fall är det kanske ett sätt att äta lite som man vill men ändå ha stenkoll på att det håller sig inom en viss gräns.

Jag är bara nyfiken och som sagt ser jag inget som helst fel i att göra som du gör. Klarar man av det så varför inte?

(Jag tycker inte att ditt inlägg #46 var skrytsamt.)

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-10-09 14:09
#52

#50 & 51:

Hehe…tror Ni har delvis rätt båda två.

Perfektion är jag inte så noga med. Då hade jag nog inte testat som jag gör.

Är däremot oerhört nyfiken hur kropp o själ reagerar på mina avvikelser Glad

Jag har väl ett avvikande beteende Glad.

Sen att det blir havregryn är mest för att jag har massor hemma sedan ca 6 månader tillbaka. Inte för avsikt naturligtvis att fortsätta äta det och har heller ingen längtan efter det.

Men…det finns i skafferiet Glad

Ha en fortsatt bra dag!

jansan
2012-10-09 17:45
#53

Det blev ingen havregrynsgröt idag.

Avvaktar med den tills det finns skäl att öka i vikt…om det skulle inträffaGlad

Har värre saker än så. Har 800 grams raviolikonserver som låg i båten som nödmat. 13 kh/100 g. Hmm…får väl öppna vid tf och äta kanske 2 hg/dag.

Känns fel att kassera mat men onyttigheterna minskar succesivt och ersätts av riktig mat.

Lilltilda
2012-10-09 18:01
#54

#53: GE BORT ELÄNDET! Sådär, nu fick jag det sagt och ur systemet! Flört Varför ska du äta sånt som inte ingår i lchf då det finns andra som säkert skulle uppskatta maten? Finns inte t.ex. stadsmissionen i Sundsvall? Eller någon kvinnojour? Jag fattar om du inte vill kasta maten (även om jag faktiskt slängt en del mat, speciellt sånt som är mycket socker i och som inte är vettig mat för någon)

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-10-09 18:22
#55

#54:

Hehe…tror knappast att stadsmissionen är intresserad. Håller sig ju iom det är helkonserv. Helt ok att äta som nödmat. Får väl sparas till nästa båtsäsong om inte annat om man hamnar i nöd Cool

Annons:
Lilltilda
2012-10-09 19:06
#56

Jag hade nog ärligt talat inte ens behållit det som nödmat, men det är ju jag det.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-10-09 19:16
#57

Jaja…så farligt är det inte…kh som ett äpple ungefär men med 4 g protein Glad

jansan
2012-10-09 22:35
#58

Hmm…kvällsvågen visade 81,0 kg!

Vattenöverskottet har således minskat rejält. Har idag ätit ett halvt pkt bacon, 1 hg skinka, 5 hg blomkålsmos 4  ostrullar, 3 hg chili con carne 4 koppar kaffe med gädde, 1 brk tonfisk mm. Således ganska lite kolhydrater.

För lite mat tydligen så det blir nog lite extra kvällsmat. Känner mig mätt trots allt så jag får se hur jag gör. Äter jag inget mer ikväll så lär det bli nytt lägstarekord i morgon bitti.

Föga eftersträvansvärt egentligen…får väl se.

Sov gott alla Glad

jansan
2012-10-10 00:26
#59

Jodå…åt lite mer nu ikväll. Ca 3 hg chili con carne och faktiskt ett knäckebröd för att toppa med lite extra kolhydrater. Mår som vanligt jättebra på alla vis men den eufori som jag känt så länge har kanske lagt sig något eller så har jag vant mig.

Har ju mått 10+ nu i snart 4 månader förutom några dagar men känner mig stadigt på 10 nu dvs +tecknet är borta..

Kanske höstmörkret påverkar? Vet inte men livet är fullständigt underbart oavsett för mig nu. Känner mig så underbart lugn, harmonisk och målmedveten. Samtidigt så är jag full av iver att ta itu med en massa roliga projekt, vissa pågående, vissa nya.

Nu så är det definitivt god natt Glad

Siggebus
2012-10-10 07:07
#60

Mycket intressant att läsa din fortsättning här trots att du har nått din målvikt.

Jag är nu nere på 67.1 kg och min ungefärliga målvikt är ca 65 så jag har ju förstås börjat fundera en hel del på hur jag ska lägga upp "matplaneringen" när fokus inte längre ligger på att gå ner i vikt Glad

Jag ligger nu på ca 1600 kcal om dagen och går ner sakta men säkert - dock tänker jag förstås öka kcal lite grann när jag gått i mål och försöka hitta en nivå där jag håller vikten och inte går ner mer.

Jag kommer att lägga till lite mer av de "braiga" kolhydraterna som i grönsaker av olika slag och kommer också att tillåta mig EN dag i veckan där jag äter godis eller annat olämpligt.

Det gäller dock för mig att vara uppmärksam på om jag fixar att inskränka det till en dag - vill inte att det brakar iväg igen Obestämd

Det där med vägningar - jag kommer i början på den nya "fasen" (hålla-vikten-fasen) att väga mig varje dag fortfarande bara för ren lärdom om vad som händer i kroppen men när jag ser att det fungerar så kommer vågen inte fram mer än kanske 1 g i månaden ….bara för att ha koll och ev stoppa i tid Cool

jansan
2012-10-10 07:47
#61

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 80,5 kg (-1,1 kg sedan igår morse). Viktnedgång sedan 19/6: -17,5 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör + 50 g grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Nytt personlägsta på säkert 25 (?) år. Ett rekord som jag befinner mig likgiltig inför. Ska äta havregrynsgröt idag kanske men inte speciellt sugen, Faktiskt mer sugen på tonfisk just nu. Synnerligen knepigt. Jag som älskade havregrynsgröt förr och inte kunde äta tonfisk tidigare har nu fått diametralt motsatt matsmak!!!

Viktnedgången på -1,1 kg sedan igår bekräftar för mig vad de flesta redan vet; Salt och kolhydrater binder vatten som snabbt går ur kroppen om man upphör med dito.

Självklart så var inte de 1,1 kilon fett! Om någon till äventyrs tror det så skulle ju det innebära att jag bränt ca 8000 kcal (motsvarar ca1 kg fett) + minst 2500 kcal för gårdagens förbrukning dvs totalt över 10000 kcal.

Skriver detta då en del är rädda för att väga sig och konfrontera det kanske obehagliga att ha gått upp några hekton eller kilon.

Så här är det:

Om jag bara idag skulle äta kopiöst med kolhydrater. Verkligen proppa i mig pasta, potatis, vitt bröd, kexchoklad, godis, juice, frukt och samtidigt INTE minska på fettet…ja då hade jag säkert om 2-3 dagar gått upp 3 kg. Nu menar jag alltså om jag ätit kanske 5000-6000 kcal….eller mer.

Av dessa 3 kg så skulle kanske 0,5 kg vara fett och 2,5 kg vatten.

Viktuppgång eller nedgång på kort sikt är egentligen helt ointressant. Men genom att väga sig varje dag så lär man sig vad som orsakar viktvariationer.

Sen det intressanta!!!:

Hur mycket skulle jag gå upp om jag frossade motsvarande i, låt oss säga, 30 dagar?

Här talar jag alltså om extremt ätande!!!

Lek med tanken:

3 kilo/dygn i uppgång går ju naturligtvis inte i längden. Skulle ju väga mer än 170 kg om en måbad då, men förmodligen så hade jag gått upp ca 0,5 kg fett/dygn dvs vägt 15 kg mer än vad jag väger idag. Sen är ju frågan hur mycket vatten man samlat på sig utöver fettet innan kroppen blir mättad på vatten?

Igen…nu talar jag om att äta hysteriskt mycket och självklart inget jag skulle utsätta mig för. Kanske skulle jag då få börja om på ruta ett igen där jag var i mitten av Juni.

Frågan är således hur mycket vatten man kan samla på sig procentuellt? 2,5 kg för en dags frossande men den mängden måste ju stabiliseras och minska ju mer man gått upp och kanske helt sluta om kanske en månad då jag fyllt mina numera tomma fettceller.

Någon som vet?

Någon som frivilligt vill testa? Glad

Ha en härlig dag alla Glad

jansan
2012-10-10 08:01
#62

#60:

Sigge…det är nästan lika kul att skriva om den vikt man förvaltar! Jag kör ju då och då lite olika experiment med mig sjäkv.

Känner mig ibland som en "Dr Jekyll och Mr Hyde" men förhoppningsvis inte lika dramatiska kroppsförändringar.

Sen så ligger det ju i betraktarens öga att bedöma om det är lika intressant att läsa.

Tror man lär sig mest och kunskaperna sätter sig mer i ryggraden om man skriver ner sina erfarenheter. Dessutom kanske någon annan också kan få ut något av de resultat man får fram och drar egna slutsatser.

Jag har sedan den 19:e Juni vägt mig varje morgon och kväll och omsorgsfullt ritat kurvor på förändringarna som varit varje morgon och kväll. Enormt kul tycker jag av någon outgrundlig anledning.

Gör det INTE för att jag är pedant eller har något sorts kontrollbehov. Tycker helt enkelt bara att det är mycket intressant.

Så här i efterhand så ångrar jag trådnamnet. Skulle hetat "Jag har parkerat" eller "Hur jag förvaltar vikten"…eller något liknande. Kanske blir något liknande namn när denna tråd blir fylld.

Lycka till Glad

Annons:
jansan
2012-10-10 19:29
#63

Vägde mig precis. 82 kg blankt just nu trots att jag inte ätit speciellt mycket idag. Upp 1,5 kg sedan i morse. Ätit mycket tonfisksallad + 2 brk tonfisk i olja + kaffe med totalt 1,5 dl grädde + 2 hg skinka med 5 hg blomkålsmos med mycket salt till. Inte ätit havregrynsgröt heller som tänkt. Kommer att äta ännu mer tonfisksallad senare ikväll.

Är fullständigt övertygad om att jag egentligen väger MINDRE än vad jag gjorde i morse. Mindre om man ser till fetthalten i kroppen.

Uppgången idag är enbart vatten speciellt som jag ätit mycket salt mat och därför varit törstig.

Jaja…spekulationer från min sida. Får väl se men gissar jag ligger på 81,3 i morgon bitti eller liknande.

För övrigt så mår jag euforiskt igen! Ni vet…man gör något och får sådana där lyckorusningar i kroppen utan någon som helst anledning. Vet inte jag någonsin haft det tidigare i mitt liv utan uppenbar anledning förutom under de sista månaderna då jag i princip drastiskt minskat kolhydratintaget och ätit ganska strikt LCHF.

Igen…varför omnämns detta så sällan???

Sagt det förut men det borde ju definitivt lindra mot depressioner.

Har man dessutom sorg av någon anledning så borde det ju underlätta om det grundläggande psykiska måendet är bra.

Vilda spekulationer men det låter sannolikt.

Finns ett ordspråk som lyder: "Det enda människan inte klarar sig ifrån är sitt lidande". Stämmer säkert men varför inte minska lidandet?

Ha en trevlig kväll Glad

PS: TV-tips: Fawlty towers (Pang i bygget) visas på 7:an ikväll.

jansan
2012-10-11 07:21
#64

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 81,7 kg (+1,1 kg sedan igår morse). Viktnedgång sedan 19/6: -16,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Jojo…detta kan man kalla jojobantning lightGlad. Skämt åsido…amplitudskillnaderna i min viktkurva är ju enbart beroende på att vattenhalten i min kropp varierar från dag till dag. Således helt ointressant egentligen.

Men…det kan ju vara bra att nämna detta för de som inte gillar att väga sig dagligen för att de är rädda för att se viktnivån. Men…fär att lära sig vad som funkar och inte funkar tycker åtminstonde jag att det är essentiellt att väga sig dagligen.

Tycker jag alltså…vad tycker Ni? Glad

Åt efter mitt sista inlägg igår kväll betydligt mycket mer tonfisksallad (ca 5 hg) än planerat. Men…det är ju så gott.

81,7 kg på morgonen är papperet teoretiskt optimalt om jag ska hålla mig mellan 81 och 83 kilo.

Har lite funderingar ibland på att "äta ner mig" till typ 75 kg bara för att testa för att därefter gå upp till nuvarande nivå men det kan ju faktiskt innebära att muskelmassa försvinner också. Bara funderingar alltså för att se hur det skulle kännas. Lär dock aldrig bli av då jag förmodligen skulle se sjuklig ut och inte må ett dugg bättre.

Ha en bra dag Glad

jansan
2012-10-12 07:10
#65

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,3 kg (+0,6 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera således min vikt.

Godmorgon mina vänner!

Formligen studsade upp ur bingen i morse. Mår som en prins.

Ändrat om texten lite i "Morgonfakta" till det som känns mer relevant.

Igår åt jag totalt ca 6 hg chili con carne, +2 brk tonfisk + blomkålsmos o 2 hg skinka + 1 pkt bacon med 2 stekta ägg + ca 3 hg tonfisksallad + en knäckemacka + 5 koppar kaffe med totalt ca 1,5 dl grädde.

Hmm…vet inte om jag ska upprepa vad jag äter varje dag som jag nyligen börjat med?

Vad tycker Ni? Är det någon som är intresserad av att läsa det? Tycker själv det är lagom kul att notera det eftersom man då måste tänka till på mornarna (och det är jobbigt det Glad) vad man åt dagen innan. Glömmer kanske en del också eftersom jag inte för någon fortlöpande "bokföring". Känner själv i ryggmärgen numer när jag äter lagom och kan oftast förutse vad jag kommer att väga på mornarna beroende på vad jag ätit.

Kanske bättre att bara skriva när jag äter ovanligt mycket eller lite?

Eller om jag äter något extremt tex 1 kg nötcreme vilket förvisso aldrig lär inträffa Glad

Hur som helst…ha en härlig dag Cool

zieLiz
2012-10-12 10:18
#66

Jag tycker det är intressant att läsa vad du äter, främst därför att jag själv äter väldigt mycket mindre (men då håller jag också på att bränna bort fettdepåerna så jag har energi där). Fortsätt gärna!

Kriss
2012-10-12 11:52
#67

Jag vill gärna veta vad du äter. VAd har du i tonfisksalladen?

jansan
2012-10-12 16:19
#68

#67:

Gör enklast möjliga tonfisksallad.

Brukat ta ca 1 kg strimlad inbergssallad, 3-4 burkar tonfisk i olja, tomater och kokta ägg. Det är allt.

Lika gott som enkelt.

Finns ju betydligt mer raffinerade…googla så finner du.

jansan
2012-10-13 08:24
#69

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 82,1 kg (-0,2 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera således min vikt.

"Folke" skrev följande kloka igår i en annan tråd:

"Att gå ner i vikt har egentligen aldrig varit något problem för mig, men precis som för många andra här så har jag alltid efter att nått målvikten slappnat av och bärjat äta kolhydrater igen."

Mycket klokt och träffsäkert formulerat!

Tror det ligger mycket i den slutsatsen och det gäller nog att bli påmind om detta då och då. Gäller nog mig lika väl som andra kanske. Jag har själv legat mellan 80,5-83 kg nu sedan 27:e Augusti men man vet ju aldrig vad som händer framledes.

Jag hoppas och tror att jag inte hamnar där då jag känner mig "idiotsäker" men man vet ju aldrig. Känns just nu som jag har 100 % koll på vad jag äter och känner mig inte frestad framför allt då jag mår så bra av LCHF.

Men…det gäller att se upp och inte slarva.

Som igår för mig. Det bjöds på wienerlängd i hamnen…jag tog inget men var nära då jag behövde lite extra energi. Hade som tur var en extra burk tonfisk som jag åt istället. Tror inte jag skulle trilla dit men varför chansa? Behöver jag gå upp så håller jag mig till extra mycket chili con carne, knäckebröd eller liknande.

Jag har sedan jag börjat "förvalta" min vikt märkt att jag fysiskt har betydligt bättre ork ex.-vis om jag är ute och joggar. Detta då jag kanske äter kanske 1000 kcal/dygn mer än vad jag gjorde under nedgångsfasen. Äter mig mer "övermätt" nu för att ligga på rätt viktnivå. Mentalt mår jag lika bra som tidigare men märker de få gångerna jag frossat i kolhydrater att den normala upprymdheten minskar något. Jag känner mig lite tröttare då helt enkelt.

Åt igår följande:

2 brk tonfisk, 3 hg stekt skinka med dito ägg, 2 hg chili con carne, ca 1 kg skinksallad med isbergssallad, tomater, 2 hg skinka, 2 tomater 2 dl majonäs iblandat (massor av kalorier), 1 dl Kavlis hamburgerdressing(hamburgerdressing är suveränt gott i skinksallad), 1 knäckebrödsmacka, 5 koppar kaffe med totalt 2 dl grädde.

Mycket med andra ordGlad

Ha en härlig dag nu alla!

Annons:
glitterfisk
2012-10-13 11:12
#70

Vad roligt att läsa att det går så bra för dig! Och spännande att få ta del av hur du äter och resonerar för att hålla din vikt.

jansan
2012-10-14 07:48
#71

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 81,6 kg (-0,5 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera således min vikt.

Tycker jag börjar låta som en Papegoja.

Skriva ner viktvariationer på ett par hekto dagligen är ungefär samma som man skulle notera den aktuella bensinförbrukningen varje kilometer man kör med bilen på en långresa.

Det är ju trots allt hur mycket förbrukningen är vid resans slut som borde vara av intresse.

Men…det bränsle som jag tankar bilen (min kropp) med varierar ju. Kanske det därför finns något intresse av att notera det här.

Samtidigt så får min hjärna och pekfingrar lite morgongymnastik genom den aktivitet jag genomför här inne varje morgon…så jag fortsätter nog lite till ändå.

Bränner väl alltid några extra kalorier Flört

Hur som helst…åt följande igår:

Kaffe med 50 g smör + 3 extra koppar under dagen med kanske 2 dl grädde, 1 brk Tonfisk, 1 kg skinksallad med MYCKET skinka (3 hg) och ca 1 dl majonäs + dito mängd dressing och 5 kokta ägg (kanske missat något).

Kände mig proppmätt hela dagen.

Det verkar vara totalt omöjligt att ligga exakt på samma vikt dag efter dag. Önskvärt för mig vore att ligga på exakt 82 kg +/- 2 hg varje morgon men det varierar naturligtvis mer än så.

Kanske det är därför som så många är rädda för vågen  (jag är absolut inte det, tvärtom) då dagsvikten varierar. Aldrig själv brytt mig vare sig den visar för lite eller för mycket.

Skiftade till vinterdäck igår. För lite kläder på mig så jag blev kall om ryggen vilket gav mig seklets ryggskott…igen!!!

Nu är det verkligen synd om mig igen. Hade ju det för ca 14 dgr sedan och brukar normalt inte få det mer än kanske vartannat år…lite småjobbigt och frustrerande då man har mycket att göra.

Men, men…det finns de som har mer smärta (eller kanske inte) så det gäller att gilla läget…vilket jag faktiskt gör ändå…trots ösregn ute Glad

Ha nu en underbar dag alla och var varmt klädd när Ni skiftar däck  Flört

jansan
2012-10-15 06:58
#72

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,1 kg (+0,5 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera således min vikt

Sååå frustrerande! Meningen att vi skulle lyfta y-bommar i hamnen idag. Dessa ska upp på land för att inte isen ska ta dem. Men ryggskottet sätter stopp.

Får väl titta på när andra jobbar och komma med "goda råd" istället Glad

Vi åt igår fläskfilé, blomkålsmos med extremt god hemmagjord vitlökssmör (inget skryt…det var inte jag som gjorde den Flört), Utöver det så åt jag 2 brk tonfisk, ca 1 kg skinksallad med massor av skinka, 2 hg majonäs, ägg, tomater mm, ca 50 g potatischips som nattvakten skänkte (gav ingen mersmak), hallon med grädde. Således mycket mat.

Jag som tidigare aldrig gillat sallad. Fullständigt älskar det nu kanske beroende på att jag blandar i massor av bla majonäs och dressing dvs mycket fett.

Mår som vanligt euforiskt. Fattar egentligen inte varför då jag inte vunnit 1 miljon eller liknande. Det sägs ju att lycka är något kortvarigt men detta har ju varit i snart 4 månader nu! Bara att vara ödmjuk inför detta. Jag önskar verkligen att alla hittar den lyckonivån som jag nått. Mycket därför jag fortsätter skriva och ge mitt högst personliga recept på hur jag nått hit.

Kanske det kan hjälpa andra.

Ny fundering:

Ponera att man äter 500 g smör dagligen (500 g = 3600 kcal) utöver den vanliga kosten på kanske 2500 kcal dvs totalt 6100 kcal.

Då går man ju naturligtvis automatiskt upp i vikt…eller???

Men…många vittnar ju att de går ner även om de äter extrema mängder kalorier!!!???

Min fråga är:

Kan det vara som så att kroppen blir mättad på fett, dvs har man ätit mycket fett så tar tarmsystemet inte upp mer utan fettet fortsätter genom tarmarna och kommer outnyttjad ut den naturliga vägen?. Kort sagt…man sk..er ut överskottsfettet. Detta gäller då naturligtvis om man samtidigt håller sig till strikt LCHF och inte äter kolhydrater i större mängder.

Hmm…startar en ny tråd i ämnet som heter "Kaloriöverskott = viktnedgång???"

Ha en härlig dag alla…med eller utan ryggskott Cool

jansan
2012-10-15 20:14
#73

Sablar så trött jag är!

Fysiskt trött och det är egentligen enormt skönt att vara det jämfört med att vara mentalt dito.

Jobbat i hamnen + massor med aktiviteter sedan jag klev upp vid 6-tiden efter att ha sovit 4 timmar. Vi plockade svamp idag och hittade en hel del kantareller + taggsvamp trots att ryggen är som den är dvs kass men det verkar gå åt rätt håll Glad, liksom det mesta i livet.

Ätit hittills idag massor av kaffe, 2 polarbröd med ägg o skinka (inte jag som gjorde matsäck), 1 brk tonfisk, och säkert 1 kg skinksallad igen. Fullständigt tokig i sallad nu för tiden.

Fuskat medvetet lite idag. Bekvämt att inte behöva tänka på maten själv då man har annat för sig.

Blir förmodligen en tidig kväll.

Alvedon forte, 3 st. 1 grams har jag ätit mot ryggen idag. Verkar hjälpa lite iaf.

Sov så gott alla Glad

jansan
2012-10-16 06:44
#74

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,5 kg (+0,4 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera således min vikt.

Åt mycket och medvetet fel igår. Förutom det som beskrivits i #73 så åt jag i natt 2 kavrehakor och 1 knäckemacka med smör Glad.

Min tanke med detta är att få bekräftat för mig själv hur mycket kolhydraterna påverkar. Ska äte mer normalt nu ett tag dvs mer eller mindre strikt LCHF.

Jag mår helt enkelt bättre av det på alla plan.

Ha en bra dag Glad

Medlem
2012-10-16 14:42
#75

Nej det är klart intressant att läsa dina inlägg. Men jag ser att du Jansan äter konservmat dagligen, blir du inte orolig för din hälsa?

jansan
2012-10-16 16:49
#76

#75:

Tror inte det är någon fara med tonfisk, burktomater eller vita bönor på burk jämfört med nyttan med att därigenom äta god LCHF-mat.

Enkelt och bekvämt speciellt som det är svårt att få tag i färsk tonfisk Flört

Annons:
jansan
2012-10-16 17:23
#78

#77: Jo…det är farligt att leva Glad

Går ju inte att oroa sig för allting heller. Dyrt att fiska tonfisk själv oxo.

jansan
2012-10-16 23:32
#79

Vägde mig precis…83,2 kg.

Hmm…således har jag nu tungt vägande skäl att äta striktare fr.o.m imorgon och ett par dar framåt.

Ätit sanslöst mycket idag även om det bara varit nyttigheter sett ur LCHF-perspektiv. Nja…inte hallon kanske. Viktuppgången var förväntat Glad.

1,4 kg (!) Skinksallad med massor av majonäs, bacon o blomkålsmos, hallon 0 grädde, tonfisk mm har ätits, 5 koppar kaffe med grädde.

Jaja…livet är härligt Flört

Sov gott!

jansan
2012-10-17 08:18
#80

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 82,6 kg (+0,1 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 1,5 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Regn, rusk, blåst o liiite snö. +3 gr.

Kommer att ange dagens väder fr.o.m nu.

Stressigt o mycket att göra idag. Kommer att äta mindre idag för att minska något till i morgon…måsta dra nu.

Ha en härlig dagGlad

jansan
2012-10-17 23:18
#81

Smärtan i ryggen är outhärdlig.

Skulle föredra tortyr istället.  Varför inte sträckbänk? Hde förmodligen botat ryggsmärtan Glad

Jag fungerar skapligt ändå men sitter jag en längre stund så tar det 5 minuter innan jag kan gå normalt.

Klev ur bilen idag i Birsta…seegade mig upp o stödde mig framåtlutad mot motorhuven. Då kommer polisen fram och ville alkotesta mig. De hade alkokoll där. Hehe…kul…jag förklarade läget och de skrattade de oxo. De trodde nog de tagit en rattfyllerist.

MATTIPS:

Gjorde en svampstuvning idag bestående av 5 dl. trattkantareller, 1 lök, 2 brk creme fraishe, salt, vitlökspulver och vitpeppar. Allt fick koka ihop. Därefter rördes 3 hg kokt skinka i.

Smakade kanonfint! Perfekt mat. Blir mätt på 2 dl.

Perfekt nu på hösten då det fullkomligt kryllarav trattkantareller ute i geografin.

Sov gott alla och förväxla inte spindelskivling med trattisarGlad

jansan
2012-10-18 06:52
#82

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 82,0 kg (-0,6 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 1,0 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Regn, rusk, blåst. +7 gr.

Åt strikt LCHF igår med tonvikt på tonfisk och svampstuvning. Ryggen strular som vanligt och sätter en del käppar i hjulet. Svårt att träna mm.

Men, men…det som inte dödar stärker heter det ju Glad.

Ha en bra dag!

jansan
2012-10-19 06:49
#83

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 81,7 kg (-0,3 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Regn, rusk, dimma, +7 gr.

Känns mer och mer motigt att skriva ner sina "morgonfakta" numera. Låter som jag sagt tidigare ungefär som att ange bensinförbrukningen för varje km man kör på en långresa. Men…kanske det är mer motiverande för mig att verkligen ligga inom uppsatta gränser (81-83 kg) då jag gått ut stort om hur enkelt det är för mig?

Har ju här också en massa "vittnen" som jag måste stå upp inför.

Men samtidigt så är det faktsikt så enkelt för mig som jag skriver.

Jag har inga som helst problem att styra min vikt uppåt eller neråt inom 81-83. Har samtidigt inget sug efter kolhydrater och mår mentalt lika bra som vanligt.

Så varför skriver jag då?

Hehe…ärligt talat så kanske det bara är en slags morgongympa för min hjärna som jag blivit beroende av…vet faktiskt inte.

Men kul är det Flört

PS: Ska börja med att införa dagens ordspråk hädanefter. Det första kommer här:

"Fartens tjusning överträffas vida av långsamhetens vällust."

Ha en bra dag Glad

Annons:
svippe
2012-10-19 09:34
#84

Fortsätt att skriva Jansan!
Jag kopllar din tråd varje morgon :)

Medlem
2012-10-19 14:18
#85

Jag med, speciellt nu när du börjat införa ordspråk :D Skulle vara mer intressant att förklara mer om dessa ordspråk, tex vad de handlar om och i vilka sammanhang/situation sägs dom etc.

maria6
2012-10-19 15:57
#86

Jansan, svik inte nu, láser din trád varje morgon!Skrattande

jansan
2012-10-20 08:45
#87

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 81,5 kg (-0,2 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Sol, vindstilla,+1, 766 mm Hg.

Dagens citat/ordspråk: Det är bättre att göra någon ledsen, än att göra någon illa.

Sensmoral beträffande ordspråket: Det bästa är att göra någon glad Glad.

Kommer hädanefter att ge min egen högst personliga tolkning/sensmoral på de citat/ordspråk jag dagligen kommer att skriva ned här. Kan ju bli riktigt kul och kanske starta en diskussion med folk som tolkar ordspråket på ett annat sätt Flört

Väger nu, enligt den "samlade expertisen"  för lite. Ser för smal och utmärglad ut enligt samstämmiga kommentarer. 85 kg vore tydligen det som jag borde väga enligt samma samlade expertis.

Det värsta är att jag faktiskt håller med! Tycker själv jag ser för smal ut trots att jag enligt regelboken väger "lagom". Mår ju dessutom prima (förutom ryggen just nu) så jag kör på 81-83 så länge. Har dessutom köpt på mig mycket kläder som passar min nuvarande vikt och som skulle bli i trängsta laget om jag ex.-vis skulle ligga mellan 84-86 kg.

Sen så kanske det har gått prestige i det hela från min sida. Jag har ju sagt jag ska ligga där jag ligger nu.

Jaja…kör så här ett tag till iaf. Sen får jag se hur jag gör.

Ska ner till hamnen som vanligt. Snart färdigt där nu för säsongen. Lunchen blir som vanligt 1-2 brk tonfisk. Mums helt enkelt Cool

Ha en härlig dag alla Glad

jansan
2012-10-20 13:32
#88

Seklets paltkoma just nu.

Testat i hamnen med att äta 2 st polarbröd med pålägg samt 2 stora tårtbitar!!! som jag bjöds på av vår sekreterare.

Således ätit mer kolhydrater idag än vad jag förmodligen gjort de sista 14 dagarna tillsammans. Jag mår helt klart sämre, huvudvärk, trött och framför allt så känns det mesta tyngre. Min stadiga lyckokänsla ahr definitivt minskat något till kanske ca 8-9.

Skönt att man inte mår bra iaf Glad.

Det kanske hade gjort att man ätit mer skräpmat någon annan gång.

Lika skönt att få det bekräftat en gång till oxo.

Ha en fortsatt trevlig dag…men hoppa tårta Cool

jansan
2012-10-21 06:45
#89

MORGONFAKTA: Vaknade 06.45. Vikt 82,0 kg (+0,5 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Ösregn, +4C, 763 mm Hg.

Dagens citat/ordspråk:

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra
och de kloka så fulla av
tvivel.
(Bertrand Russel)

Skulle där vilja komplettera med: "Tro är den sämsta formen av vetenskap". Vet inte vem som skrev detta men ack så passande. Det finns ju i dagens samhälle två olika sanningar:

1: Den politiska sanningen.

2: Den vetenskapliga sanningen.

Svensk miljöpolitik och sjukvårdspolitik är bra exempel på detta.

Tro kan man ju naturligtvis göra men att basera vetenskapliga sanningar på detta är direkt samhällsförödande.

Finns egentligen hur mycket som helst att skriva om detta men detta är nog fel forum. Jag skriver däremot mycket på andra bloggar om det.

Kar fortfarande ont i huvudet efter allt sockerätande igår. Klämmer därför in även ett annat bra citat som passar i sammanhanget:

"Dräp mig hellre med gift än med socker." Passar bra då man helt enkelt mår dåligt av socker. Gift är förhoppningsvis ett skonsammare sätt att vandra hädan på Glad

Ojoj…vilket negativt inlägg detta blev egentligen fast det inte var tänkt så. Ska försöka vara mer positiv nästa gång och välja lite roligare citat.

Mår faktiskt inte euforiskt idag. Huvudvärk och allmänt lägre med all sannolikhet beroende på allt socker igår. Borde ta mig en "återställare" i form av en brk tonfisk Flört. Nädå…dricker inte alkohol så det är inte en sådan återställare jag vill ha.

Endast sovit 4 timmar i natt. Känner mig ändå helt utvilad. Kanske beroende på att jag i går eftermiddag sov ca 2 timmar beroende på paltkoman.

Ha en bra dag alla nu Cool

jansan
2012-10-21 23:01
#90

Sanslöst frossande idag!!!

Förutom den obligatoriska tonfisken så har jag proppat i mig ca 0,5 kg entrecote med blomkålsmos, 2 dl svampstuvning och grönsallad. Allt med myyycket smör och grädde samt 2 st knäckemackor + 3 koppar kaffe med grädde

Förutom detta den numera lika obligatoriska salladen bestående av 5 hg isbergssallad, 4 ägg, 4 tomater, 3 hg skinka, 1,5 dl majonäs, 1,5 dl hamburgerdressing + 1 dl creme fraishe.

Således ett frosseri som borde ge livsmedelsverket mardrömmar.

Men det gör inget Glad…jag är ju lika lycklig för det även om vågen i morgon…eller övermorgon (eftersläpning) lär visa över 83 kg.

Gör detta experiment för att testa. Ska gå ner nu till 81,5 kg innan Torsdag och går detta utan mankemang så borde jag ju ha bevisat för mig själv om inte annat att min metod fungerar klockrent för mig iaf.

Väger just nu 83,6 kg vilket jag kvällstid inte vägt sedan 1:a September då jag den kvällen vägde 83,7. Borde ligga runt 83 i morgon bitti. Sen så är ju allt faktiskt vattenöverskott (förutom 1 hg kanske) men det är en annan historia Glad

Faktiskt inte sovit middag idag trots lite sömn innan men är ändå hur pigg som helst. Beror förmodligen på att jag trots brödet ätit lite kolhydrater (30-40g?)

Mår faktiskt så där euforiskt igen. Känner mig hur stark som helst och går och kvittrar bildligt talat. Har förmodligen fått pippi Glad men det får jag försöka leva med.

Här är ett annat ordspråk som jag tycker är passande:

"Dräp mig hellre med gift än med socker."

Passande tycker jag då sockret är värre än något gift Cool.

Sov nu så gott alla och glöm inte ställa väckarklockan.

I morgon är ju äntligen Måndag Flört

Annons:
jansan
2012-10-22 07:36
#91

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,6 kg (+0,6 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Halvklart, +2C, 773 mm Hg.

Dagens citat/ordspråk:

"Fanns här inga fler än jag, så vore jag bäst!"

Hehe…går ju att vända på det också…vore det ingen annan här så vore jag ju sämst också Glad

Har ett egen påhittat sanning som spirade fram ur min hjärna för många år sedan och som jag tycker stämmer utmärkt.

Den lyder: "Denna dag är, liksom alla andra dagar, totalt olik alla andra dagar".

Hur som helst:

Nu mår jag nästan äckligt euforiskt igen!!!

Fullständigt euforisk igen och jag fullständigt sprudlar av livsglädje och energi. Fattar inte själv hur jag kan må så förba..at bra!!!

Har ju inte gjort något speciellt som kan förklara det hela.

Normalt så har jag alltid varit optimist och haft stabilt psyke men dessa höjder är ju något som jag bara upplevt sedan jag startade med LCHF i mitten på Juni.

Nyper mig i armen och…jodå…jag är vaken, nyttjar inga droger (snuset då möjligen) och är inte manodepressiv eller något sådant.

Är enormt ödmjuk inför det faktum att jag nått något liknande nirvana-tillstånd trots att jag åt kopiöst igår.

Har en fundering (som vanligt):

Ät ju extremt mycket fet mat igår MEN ganska lite kolhydrater och gått upp 0,6 kg sedan igår men ändå samma eufori!!!???

Ska göra en värstingtest så snart jag är under 81,5 kg.

Ska fullständigt frossa i kolhydrater som vitt bröd, pizza, pasta mm en dag då bara för att jämföra måendet.

Jämföra och se hur långt man då sjunker i det fysiska och psykiska välmåendet eller om jag gör det överhuvudtaget?

Tro mig…jag ser inte fram emot pizza etc då jag numer inte har det minsta sug efter liknande mat men vill undersöka hur måendet blir efter kh-frosseri jämfört med fettfrosseri.

Ska faktiskt bli spännande Glad

jansan
2012-10-22 19:20
#92

Näää…vad knepigt detta är!!!

Fått påtryckningar om att jag är för smal från alla håll o kanter och det värsta är att även jag tycker det. Väger just nu 82 men de  flesta tycker att jag ska lägga mig mellan 86-88 istället.

Är insjunken i ansiktet och ser allmänt benig ut. Borde ju egentligen vara ett delikat problem och vem kunde tro att man skulle hamna i den situationen att man skulle behöva kämpa för att gå upp i vikt???

Är ju 1,79 och i kombination med mycket kraftig benstomme och trots allt lite muskulös så vete 17on hur man ska göra???

Kanske man ska börja äta lite knäckebröd oftare?

Någon annan som har samma dilemma???

Ska öppna ny tråd i ämnet!

jansan
2012-10-23 07:20
#93

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,8 kg (+0,2 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Halvklart, +3C, 771 mm Hg.

Dagens citat/ordspråk: "Om din svårighet kan övervinnas, varför bekymra dig? Om den inte kan övervinnas, varför bekymra dig?"

Kommentar: Hmm…det som bekymrar vid svårigheter är väl egentligen innan man vet OM den kan övervinnas eller inte. Kan den övervinnas så är ju allt bra, kan den inte övervinnas så gäller det att gilla läget.

Fortfarande tveksam om huruvida jag ska äta upp mig eller inte. Oavsett så ska jag först ner till 81,5 innan jag tar beslut om att gå upp till kanske 84-86 och parkera där istället.

Bryr mig inte om ifall jag ser tanig ut men gillar inte att se sjuklig ut.

Får se hur jag gör.

Ha en förträfflig dag allaGlad

Kajak11
2012-10-23 07:28
#94

Ja tack det samma. På danska sade man noget liknande. Du kan inte lägga en alen ( ett mätt enhet) till dina bekym. Hoppas det går att översätta så här. Trevlig dag.

Internettan
2012-10-23 08:09
#95

#94:

Det kommer väl från Bibeln?

Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? (Matt 6:27)

jansan:

Jag vill också må så där euforiskt!!! Glad Fantastiskt!

"Every point of view is a view from a point."

jansan
2012-10-23 08:56
#96

#95:

Jag önskar Dig och alla andra, vänner som fiende, att må så bra som jag gör!

Dessutom så sitter ju välbefinnandet i månad efter månad. Är enormt ödmjuk och tacksam inför detta faktum.

Vet egentligen ännu inte anledningen till varför jag mår så bra men förmodligen beroende på att jag äter lite kolhydrater. Åt ju oerhört mycket kolhydrater tidigare som potatis, pasta, bröd, frukt mm och kanske det är det som gör skillnad.

Ha en fin dag Glad

Kajak11
2012-10-23 19:01
#97

#95. Precis. Hade Bibel citaten tätti huvudet.men fick inte citaten helt rätt och då.blev det lite omskrivning. :-)

Annons:
jansan
2012-10-23 23:37
#98

Jesuus vad jag äter!!!

Gjort norra europas godaste sallad med skinka, bacon, pastrami av kotlett, majonäs, salladsdressing, creme fraishe, tomater, kryddor och isbergssallad naturligtvis. Totalt ca 4 hg kött

Blev 2,5 liter totalt och jag har proppat i mig ca 1,5 liter nu i kväll!!! Sanslöst god blev den och perfekt LCHF-mat men den blev nästan för god. Helt enkelt ätit för mycket och väger just nu 83,7 kg.

Risk att jag överskrider mitt satta viktmaximum 83 kg i morgon bitti men det gör inget…väntar gärna en dag extra till 81,5 kg Cool som jag kanske är nere på till helgen någon gång.

Salladen är nog det absolut godaste jag ätit någonsin alla kategorier, what so ever!!!

Känner mig lika euforisk som vanligt troligen beroende på att jag INTE ätit mycket kolhydrater, däremot massor med fett o proteiner Glad.

Förutom salladen i kväll så har jag ätit: 2 brk tonfisk i olja, 1 knäckemacka, 1 pkt bacon med 6 hg blomkålsmos, ca 3 dl grädde till 6-8 koppar kaffe, samt smör till kaffet i morse.

Vågar 17:on inte göra den salladen mer. Kan ju äta hur mycket som helst av den. Tar nog sista litern i morgon bitti Glad. Eller så gör jag den nästnästa gång jag ligger under 81,5 kg?

Nästa gång när jag ligger på 81,5 kg så ska jag ju köra kolhydrattestet.

Ny fundering:

Undrar om jag uppfattas som fanatiker?

Jag menar som väger mig 2 ggr om dan och är så uppslukad av mitt LCHF-experimenterande?

Som testar hit o dit?

Kanske, men jag är av naturen en nyfiken, dynamisk mångpysslare som älskar att engagera mig i allt jag företar mig.

Det spelar ingen roll vad det är. Allt från husbyggen, segelbåt, vindroder, idrott, politik. Det ska liksom inte vara lagom utan max och det bästa är att jag tycker det är roligt. Ta det här med mina viktkurvor som jag ritar nu varje morgon och kväll sedan 19:e Juni. Funderar faktiskt på att göra en lite abstrakt väggmålning med kurvan inritad. Tänkt då att bli ett antal meter lång och sträcka sig tom 19 Juni 2013.

Originellt om inte annat Glad även om amplituden numera, under förvalningstiden, kommer att bli ett relativt rakt streck.

Men ärligt talat så gör jag mycket annat också samtidigt som jag tackar nej till många uppdrag.

Vill aldrig åta mig att för mycket då jag alltid fullföljer/avslutar det jag åtagit mig. Finns inte i min värld att göra något halvgjort eller dåligt.

Sov gott nu alla vänner så får vi se vad jag väger i morgon bitti Flört

jansan
2012-10-24 02:02
#99

Extra matrapport!!!

Salladen jag gjorde är helt suverän!!!

Det i särklass godaste jag någonsin ätit och tro mig…jag har ätit på många lyxrestauranger bl.a sjömagasinet i Gbg säkert 25 ggr.

Precis ätit ytterligare ca 5 hg utan att skämmas. Kan ge exakt recept om någon vill ha det.

Garanterat Ni kommer att bli nöjd. Ger mig tusan jag skulle vinna vilken kocktävling som helst med denGlad

Hehe…Jantelagen finns inte för mig. Ett svenskt påfund som avser att trycka ner det egna jaget. Sen kan, och är jag ödmjuk, men det är en annan sak Glad

Här är ett passande citat som i detta sammanhang passar bra:

"Det enda felet med mig är att jag inte är ödmjuk".

Vet inte vem som skrev de bevingade orden men lite kul är den.

Nä…nu formligen skriker John Blund att jag ska komma och lägga mig. Hmm…hade varit trevligare om John hade hetat Ann och haft raffset eller något annat på sig men hon är ju ute på resa just nu.

Men det är en ju helt annan historia Flört

jansan
2012-10-24 07:25
#100

MORGONFAKTA: Vaknade 06.15. Vikt 82,7 kg (-0,1 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör + Sallad med stort S (se #98 & 99).

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Halvklart, +7C, 754 mm Hg.

Dagens ordspråk: "Om du älskar är du slav, om du älskas är du herre."

Ligger mycket i det. Bästa är ju naturligtvis om det är ömsesidigt. Då är båda slav eller slavinna och samtidigt så har båda herravälde. Och det låter väl fint Flört.

Hur som helst: Har endast sovit 4 timmar i natt men studsade upp ändå och det första jag gjorde var att äta alla salladers moder!

Ätit nyttigt men mycket de sista dagarna men nu tänkt jag ska ramla neråt i vikt ett par dar. Ska nog tillfälligt hoppa att göra salladen då den var FÖR god. Går helt enkelt inte att sluta äta den.

Ha en härlig dag allaCool

jansan
2012-10-24 08:45
#101

PS: Tagit bort min Avatar då jag blev igenkänd på stan. Tyckte det var lite onödigt Glad

svippe
2012-10-24 15:43
#102

Jag tar gärna ditt recept på den fantastiska salladen!!

jansan
2012-10-24 16:44
#103

#102:

Här kommer receptet:

- Isbergssallad, strimlat, från ett huvud ca 2 dm i diameter.

- Ca 1 hg kokt skinka.

- Ca 0,5 hg pastrami av kotlett.

- 1/2 paket bacon som bryns. Fettet blandas i salladen.

- 2 tomater

- 1 dl kavlis hamburgerdressing

- 1 dl creme fraishe

- 1/2 dl vitlöksdressing

- 3 kokta ägg

- Vitlökspulver efter behag

- Fransk salladskrydda efter behag (OBS: Ej för mycket)

OBS: Ingen majonäs i denna sallad…mindes fel förut!

Allt strimlas/finfördelas och rörs ihop i en lagom stor bytta.

Igen…denna sallad blev vaninnigt god!!! Ren tur då jag bara experimenterade lite.

Gjorde en dubbelt så stor sats i går kväll och den är redan slut.

Återkom gärna med recention!

jansan
2012-10-25 06:44
#104

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 82,7 kg (+/-0,0 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Halvklart, -2C, 746 mm Hg.

Dagens ordspråk:

"Den som ruvar på hämnd håller sina egna sår öppna".

Stämmer bra! Finns nog inget mer självdestruktivt än att vara bitter.

Her en fundering: Lite OT men har de sista 10 åren haft knän som smärtar när jag går ner på huk och försöker resa mig upp. Med all sannolikhet artros. Funderar på att börja äta Glukosamin för att förebygga/lindra besvären. Finns på apoteket ett medel som heter "Artrox" till en kostnad motsvarande av 3,28:-/gram aktiv substans.

Samtidigt kan man på www.healthcare.co.uk köpa motsvarande för 0,29:-/gram aktiv substans dvs 11 ggr billigare!!!

Så billigt att jag beställde igår och ska testa och se om det blir bättre.

Någon som har kunskap om medlen?`Ser fram emot kommentarer Glad

Ha en attans klämmig dag Cool

Annons:
Medlem
2012-10-25 07:49
#105

Glukosamin finns naturligt i tex buljong. Billigare och godare.

Min man har haft artros i vänstra knä sen han var 25 år gammal. Han testade glukosamin men det hjälpte inte.

jansan
2012-10-25 20:27
#106

Sooovit idag…mycket!

My god! La mig på soffan vid 14.30 i em och vaknade först vid 17.30 när telefonen skramlade. 3 timmar koma mitt på dan!!! Börjar vakna till först nu och det kommer förmodligen att bli en sen natt. Härligt egentligen då jag gillar att mysa så här på kvällen/natten. Läser, ser på TV, hinkar i mig kaffe och är inne här och på andra bloggar och läser/skriver.

Myyyys helt enkelt Flört

Har idag gått in för superstrikt LCHF igen då jag bara varit sugen på dito.  Svenska Kryssarklubben (SXK) bjöd i förmiddags på Ärtsoppa, bröd o punch nere i hamnen. Trevligt och var väl ca 20 pers. där.

Hehe…jag åt tonfisk till mångas förnöjelse men samtidigt så var många imponerad av min viktnedgång.

Säger som jag sa nere i hamnen: Det är ingen prestation jag gjort! Det har egentligen varit löjligt enkelt för mig då jag helt enkelt inte har eller haft något sug efter kolhydrater/socker när jag kör strikt LCHF!

Ren och skär tur för mig helt enkelt! Enormt ödmjuk inför detta faktum.

De som gör en prestation är de som klarar av att gå ner TROTS att de har sug efter socker och kolhydrater! De är mina hjältar och värd all beundran!

Hittills idag ätit 4 koppar kaffe med smör (slut på grädde), 1 brk tonfisk och 1/2 pkt bacon med 3 stekta ägg.

Det är allt! Känner mig supermätt men blir kanske sugen på mer ägg eller bacon/skinka senare. Trots att jag fortfarande känner mig nymornad så mår jag superbra förmodligen beroende på avsaknad av kolhydrater Glad

Ha en underbar mysafton nu allihop Cool

jansan
2012-10-25 22:49
#107

Ooops!!!

Vägde mig precis…84 kg Glad

Hehe…har ju inte ätit mycket men däremot druckit mycket kaffe med extrasaltat smör i. Ca 3 hg smör totalt och det i kombination med minimal fysisk aktivitet idag spelar förmodligen in. Sov ju dessutom 3 timmar idagGlad.

Ska äta 3 ägg sen. Det lär räcka länge.

Men ärligt talat så bryr jag mig egentligen inte så mycket då jag med all sannolikhet ska gå upp till 85-86 kg. Men ska ner till 81,5 kg först men det tar nog längre tid än vad jag trodde.

Kan det vara de kopiösa mängderna av sallad och fett som jag ätit i många dar? Eftersläpningen kanske är längre pga frosseriet? Kanske det som ställt till det Glad

Vad vet jag? Inte vet jag.

Eller som många säger, kaffet i sig som gör att man binder extra mycket vatten?

Kaffeteorin vet jag inte om jag tror på men kanske koffeinet gör att cellerna öppnar sig på samma sätt som kolhydraterna?

Någon som vet?

Oavsett så är jag nu för tiden stor kaffeälskare men ska kanske börja med osaltat smör till kaffet  Glad

Jaja…ingen idé att sätta datum på när 81,5 kg uppnås…får väl minska på totala kaloriintaget iaf Glad

jansan
2012-10-26 06:57
#108

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 82,9 kg (+0,2 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Dagens väder i Sundsvall: Klart, -5C, 737 mm Hg.

Dagens ordspråk:

"Antingen skall du hålla dig lugn, eller också skall du slå så det känns."

Kommentar: Hehe…fick en örfil av en tjej/kvinna i yngre år då hon blev arg på mig av någon "outgrundlig" anledning Flört. Skulle önskat att jag hade haft detta ordspråk till hands då. Jodå…vi skrattade båda åt händelsen många gånger efteråt Glad.

Hur som helst…ligger viktmässigt nära min egna satta övre gräns. Detta trots att jag bara åt nyttigheter igår. Måste vara beroende på frosseriet på kolhydrater som jag frossade för ett antal dgr sedan i kombination med lite fysiska aktiviteter. Har ju dessutom varken kunnat tränat eller joggat på länge nu pga ryggskott. Tror förvisso det har mindre betydelse.

Ska införskaffa livsmedel idag. Ska INTE köpa eller göra den, i min smak, supergoda salladen då överhängande risk föreligger att jag äter hur mycket som helst. Den är helt enkelt FÖR god.

Perfekt däremot  om man ska äta upp sig några kilon…vilket jag naturligtvis ska göra…men först ska jag ner till 81,5 Flört

Länge sedan jag gjorde Chili con carne nu. Den har ersatts av sallader i alla dess former förutom sista dagarna. Ska äta strikt idag och hålla mig till kött, ägg, tonfisk och kaffe med grädde/smör.

Igen…tonfisk i olja är absolut bland det godaste jag vet nu för tiden. Kunde inte äta det för ett halvår sedan då jag tyckte det smakade för illa helt enkelt.

Lustigt så smaken kan förändras Glad.

Ha en bra dag nu alla…och akta Er för halkan!

jansan
2012-10-27 06:03
#109

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 82,6 kg (-0,3 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Slutar skriva citat och väderrapport nu. Blev lite för OT tycker jag.

Har brådis nu och måste iväg.

Ha en bra dag alla Glad

jansan
2012-10-27 21:46
#110

Nu känner jag mig mer än övermätt!

Blivit bjuden på en enorm pizza och mår pest av det.

Tänkt att göra experimentet med pizza när jag gått ner till 81,5 kg först men när tillfälle bjöds så beslutade jag mig för att löpa linan ut redan nu.

Fy fasen vilken skräpmat!!! Mår riktigt dåligt både fysisk och psykiskt.

Fysiskt så känns magen som en ballong. Jag är trött och allmänt så är all min energi som bortblåst.

Psykiskt så mår jag mycket sämre. Kanske en 7a på en 10-gradig skala. Har ju legat på 10 i mer än 4 månader så euforin är som bortblåst.

Enda trösten är att det är uppenbart att LCHF tveklöst är vad jag ska gå in för.

Väger just nu 83,7 kg. Inget mer experimenterande för mig nuGlad

Ska äta ner mig till 81,5 kg nu. Lär förmodligen gå upp i vikt de närmaste dagrane oavsett hur jag äter. Kolhydratbomberna är ju långtidsverkandeGlad

Sov så sött alla…vänner som fiender Flört

jansan
2012-10-28 07:43
#111

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 83,0 kg (+0,4 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Definitivt inte på topp. Magen bubblar och har svårt med inspirationen. Huvudvärk och känner mig allmänt orkeslös. Nä…ingen mer Pizza för mig inom överskådlig framtid.

Dags att äta sig i form igen.Glad

Annons:
jansan
2012-10-29 05:32
#112

MORGONFAKTA: Vaknade 05.00. Vikt 82,8 kg (-0,2 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Mådde riktigt dåligt igår. Illamående, huvudvärk, orkeslös mm. och måste ju tillskrivas den pizza med vitt bröd som jag åt.

Nejdå…var inte bakis…dricker inte alkohol Glad

Börjar kännas bättre och framtida experiment med att testa skräpmat ytterligare i större mängd är lagd på hyllan.

Åt igår tonfisk och mkt fet isbergssallad. Fick inte i mig speciellt mycket mer förutom kanske 4 koppar kaffe.

Min fysiska aktivitet är låg nu då ryggen fortfarande inte är 100%. Gör kanske något men tror att jag kommer att öka ytterligare i vikt oavsett beroende på eftersläpningen från kolhydratfestandet.

Nä…fortsätter att äta mig i form och det går åt rätt håll Glad

Ha en härlig dag nu alla!

jansan
2012-10-29 20:58
#113

Yees!!!

Vet nu varför jag mådde så dåligt i både söndags och måndags!

Med alla sannolikhet en begynnade magsjuka som kvävdes i sin linda!

Trodde först det var pizzafrosseriet men hörde nu att flera av mina bekanta själva haft magsjuka med samma, eller värre, symptom som jag hade.

Jaja…vill inte se åt någon pizza oavsett då det var den smaken jag hade i munnen Glad

jansan
2012-10-30 06:37
#114

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,5 kg (-0,3 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Är inte 100 % i magen ännu och har undantagstillstånd vad gäller kosten. Magen bubblar o lever. Går åt rätt håll iaf Glad men har ringa inspiration att skriva eller göra något.

Ha en bra dag!

svippe
2012-10-30 08:04
#115

Krya på dig Jansan!

Medlem
2012-10-30 10:12
#116

Te på en mix av anis-fänkål-kummin gör magen lugnare. Ta hand om dig! Det tar lite tid att magen återställer sig.

jansan
2012-10-31 07:54
#117

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 82,2 kg (-0,3 kg sedan igår morse).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Försovit mig!!!  Extra körigt just nu. Ska ut på resa och har bara tillgång till surfplatta dessutom ingen våg. Kommer inte att kunna skriva på ett tag!

Ha ljuvliga dagar alla Glad

jansan
2012-11-04 23:28
#118

Neeeeeeeeeeeeej!

Skrev milleniets längsta inlägg…tryckte på fel knapp…och allting försvann precis när jag skulle offentliggöra det!!!

Varför lär jag mig aldrig att säkerhetskopiera??? Jag som är så smart (ironi).

Dunkar huvudet i skrivbordet, skäller omotiverat på mina oskyldiga akvariefiskar, gråter floder som skulle driva ett vattenkraftverk och skriker så att jag kunde driva ett smärre vindkraftverk om man satte det framför min mun.

Måste ta 5 minuters paus för att lugna ner mig.

.

.

(Pausen pågår)

.

.

Så…nu har 5 minuter gått. Back in business. Ber om ursäkt för att Ni fick vänta.

Hej Igen alla vännerGlad

Tebax från min resa. Bara kollat kif men inte skrivit då det är krångligt på mobilen (tar en säkerhetskopia just nu därför paus Glad).

Så enormt härligt att vara hemma igen. Har ju massor av aktiviteter både hemma och annorstädes. Jag vill ju inte sova!!! Skulle helst köra igång på stört men inser att mina grannar nog inte uppskattar roterande maskiner i full aktion så här dags på dygnet.

Skriver lite här istället vilket alltid är lika kul även om det är som att beskriva en långresa med bränslegenomsnittsförbrukningsinformation (långt ord) varannan km Glad. Måste vara totalt ointressant för många och ärligt talat så var det mer inspirerande att skriva under viktnedgångsperioden.

Kompenserar kanske mer nu med annat för att mina läsare inte ska somna.

Hur som helst: Perfekt resmat var tonfisk och tubost även om jag ätit mycket annat oxo. Bra att ha i handskfacket förutom ficklampa, bilinstruktionsbok, extra glödlampor mm (appropå oviktigt skrivande).

Väger just nu 84,5 kg då jag medvetet ätit upp mig. Lär ligga under 84 i morgon bitti och jag funderar på om jag ska lägga mig mellan 83-85 kg istället? (Säkerhetskopierat igen…livrädd att text försvinner).

Jag vet faktiskt inte var jag viktmässigt ska parkera långsiktigt? Mår ju lika bra oavsett så länge jag äter LCHF. Antingen 81-83 eller 83-85 kg. Ahh…delikat problem egentligen…får se helt enkelt.

Kommer oavsett aldrig att sluta äta LCHF!!!

Har ikväll jort en enoooorm laddning Airams moussaka med följande innehåll:

2 kg auberginer, 5 dl matolja, 2 kg fläskfärs, 8 hg gul lök, 10 msk tomatpuré, 2 hg smör, 5 dl grädde,10 ägg, 1,2 liter riven ost, 4 hg majonäs + kryddor. Blev 7-8 kg!

Massor av kalorier och jag lär nu frossa hejdlöst ett tag framöver. Kommer förmodligen att gå upp i vikt…men vad gör det Glad så länge jag mår bra.

Detta är det härliga! Jag mår fortfarande lika bra som innan men kanske inte så där enormt euforiskt som innan då det var 10+. Nu kanske en 10a eller så börjar man helt enkelt bli van. Vad vet jag…inte vet jag?

Har en fundering:

Många vittnar ju om att de gått upp i vikt efter att de ganska lätt nått sitt mål. Kan det vara så att man tenderar att tappa disciplinen eller motivationen när man vet man kan gå ner om man vill??? (säkerhetskopierat).

Vilka erfarenheter har Ni andra?

För egen del så VILL jag just nu gå upp kanske 1 kg till för att känna efter då de flesta, inkl. mig själv tycker jag var för smal då jag låg mellan 81-83 kg. Men…ingenting är hugget i sten…får helt enkelt se var jag parkerar.

Viktigast för mig är att jag mår så innibomben bra mentalt! Känner mig hur stark som helst och skulle gärna ge mitt högra ben för att 100 stycken mer skulle må så bra som jag gör (nja…kanske inte hela benet) Glad.

Hur som helst!

Sov så gott alla och händerna på täcket…som vanligt Flört

Annons:
jansan
2012-11-05 07:43
#119

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 83,1 kg (+0,9 kg sedan 31/10).

Frukost: Kaffe med 50 g smör..

Målet är att ligga mellan ? kg. Förvaltar numera min vikt.

Godmorgon alla!!!

Strålande sol ute! Livet leker!

Fortfarande tveksam inom vilken viktnivå jag ska parkera på. Se mitt #188 där jag förklarar tveksamheten.

Ska hur som helst ta tag i massa projekt nu.

Ha en strålande dag Cool

KarinJ46
2012-11-05 08:49
#120

Varför spelar vikten (1 kilo hit eller dit) så stor roll för dig? Kolla i spegeln hur kläderna sitter istället!

Som Skaldeman (och flera andra här på forumet) konstaterar, vikten är ju bara ett mått på hur hårt våra fötter trampar på jorden…

jansan
2012-11-05 14:31
#121

#120:

Självklart ingen betydelse med 1 kg hit o dit.

Tycker bara det är så förbenat kul att styra vikten hit o det Glad och upplever inte mina viktstryrningar som jobbiga. Tvärtom…bara intressant.

De mesta av mina kläder är fortfarande för stora men inte stora nog som gör det försvarbart att slänga dem eller lämna in någonstans.

jansan
2012-11-06 07:28
#122

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 82,9 kg (-0,2 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 25 g smör + moussaka.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Återgår till det ursprungliga viktspannet trots allt. Ingenting är dock hugget i sten och vem vet…kanske jag ändrar mig igen Flört. Vill ju inte se sjuklig ut i ansiktet för länge. Kanske en vana trots allt?

Måste iväg nu. Ska fixa o dona i hamnen.

Ha en superb dag Cool i solen.

jansan
2012-11-07 06:52
#123

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,5 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Suck…

Har börjat uppleva mig själv som en Papegoja med det jag skriver här nu.

Jag menar 2 hg upp, 2 hg ner…hur intressant är det? Enda motivationen ska väl isåfall vara för att dokumentera och ha något att leva upp till.

Allt är ju som vanligt egentligen både mentalt och fysiskt.

Tror jag ska ersätta de fraserna med "Allt okGlad" fr.o.m imorgon.

Sen så får jag säkert något ryck och spårar ur då och då men det är i dubbel bemärkelse en annan historiaCool

Blåser som attan här så jag får snabba mig ner till hamnen.

Grandios dag önskas alla!

Siggebus
2012-11-07 08:12
#124

Hmmm, ja kanske kan det tyckas ointressant med 2 hg upp och ned "vareviga" dag Glad

En daglig rapport från någon med mycket övervikt och som rasar i vikt är kanske roligare att läsa…MEN vi får ju inte glömma att det kommer en dag när vi nått vårt mål (som du har gjort). Obestämd

Jag är själv snart där och jag funderar väldigt mycket på vad som ska hända med vikten när jag så att säga ändrar kosten lite för att som du säger "förvalta" den i stället och inte gå ner mer.

Jag kommer självklart att hålla mig till lchf resten av livet - det är mycket god mat, jag mår prima och framförallt - jag ska ALDRIG bli fet igen!!

Men nu när jag fortfarande vill gå ner i vikt har jag anpassat min lchf till att ligga på ca 15- 1600 kcal och att hålla koll även på proteinet så det inte barkar iväg för mycket - köttälskare som jag är Tungan ute

När jag sedan ska förvalta min målvikt kommer jag dock att öka på kcal lite med mer bra kolhydrater (grönsaker i olika former) samt kanske någon enstaka frukt då och då.

Får se hur det utvecklar sig och vad jag tåler.

Så dina fortsatta rapporter om 2 hg upp eller ned tycker i alla fall jag är intressant när jag jämför det med vad du har satt i dig - det ger en liten fingervisning om vad som händer eller inte händer i kroppen.

Dock kommer inte jag att tömma några "gamla" kolhydratsstinna produkter i min mage bara för att jag inte vill slänga ha ha Flört - jag blir alltför dålig i min mage för det och förresten så har jag inget sånt i mitt kök.

Så fortsätt du för det är faktiskt lärorikt även om våra kroppar säkerligen inte reagerar likadant på olika produkter.

Ha en bra dag - nu ska jag snart iväg ut och förvånas över att det inte regnar idag!!?? Cool

jansan
2012-11-07 19:17
#125

Det måste vara något fel på mig!!!

Jag menar…idag har jag varit nere i hamnen sen tidigt i morse o fixat o donat. Blåst orkanvindar så det var en hel del att göra. Därefter hem o limmat rorkult o fixat skinksallad. Ätit 1 brk tonfisk samt dito sallad idag.

Tog därefter en lååång mikrosömn mellan 14.30-17.30! 3 timmar men motiverat då jag följde valvakan i natt.

Så känner jag mig sedan en timme tebax helt plötsligt så där euforisk igen!!! Varför? Hur 17-on kan det bli på detta viset? Kan det bero på att jag de sista dagarna ätit strikt LCHF igen? Fattar faktiskt ingenting men härligt är det ändåGlad.

#124:

Tack för uppmuntran Siggebus. Ett lustigt fenomen för mig var att när jag nådde mitt viktmål så infann sig en tomhet på något sätt. Kändes knepigt på något sätt men tomheten försvann snabbt efter någon dag.

Sen så är det nu faktiskt lika intressant att skriva om hur man bibehåller sin vikt även om jag tror att färre finner det lika intressant att läsa. Fördelen är ju att man lär sig vad som funkar och inte funkar oavsett om man vill gå upp eller ner i vikt. Det sätter sig i ryggraden på något sättGlad.

Man blir ju som ens egna försökskanin på något sätt.

Lycka till!

Annons:
jansan
2012-11-08 06:18
#126

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 83,1 kg (+0,6 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Sablar vad jag äter sallad nu för tiden!

Brukar göra ca 1,5 kilo iom dan som innehåller följande: Isbergssallad, skinka, ägg, tomater, majonäs, salladsdressing, hamburgerdressing mm.

Är ju sååå gott och det blir lätt över 1 kg/dag innehållande massor av kolhydrater, fett och protein.

Märker viktuppgång när jag går på den dieten men som sagt…är ju sååå god när det är mycket fett i Glad.

Ha en formidabel dag alla.

jansan
2012-11-09 06:46
#127

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 82,6 kg (-0,5 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Inget nytt att rapportera och det är väl en nyhet i sig Flört

Ha en bra dag alla!

jansan
2012-11-10 07:10
#128

MORGONFAKTA: Vaknade 05.45. Vikt 82,2 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Märks jag äter mindre sallad och fett nu. Nedgångstakten har ökat något. Ska äta mer idag.

Händer annars inte mycket nu.

Ska förvisso ner rill hamnen och jobba vidare på vindrodret. Mest inomhusjobb. Fått ca en hyllmeter gamla båttidningar så massor att läsa nu i höstmörkret Glad.

Ta vara på dagen nu!

glitterfisk
2012-11-10 09:18
#129

Gott at du mår bra och håller vikten!

Tror visst att det kan vara bra att skriva här aktuell vikt och vad du äter. Det blir som en dagbok, inte minst för din egen skull. När du dokumenterar vet du vad du gjort som ger vissa förändringar.

Sedan tror jag att det har en ännu bättre effekt att skriva här än i en skrivbok i byrålådan, här finns det andra som kan ha lite koll på en. Och även om allt har gått som på räls för dig så är det ändå ett svårt läge när man nått sin målvikt och ska hålla den. Det blir inte samma utmaning och man kan lätt glömma bort alltihop och snart är man tillbaka på en för hög vikt.

Så fortsätt du att skriva.

Och ha en härlig dag du med!

jansan
2012-11-11 06:50
#130

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 82,4 kg (+0,2 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Var på kasinon igår…testade små (kanske 5 st) chokladpraliner som de bjöd på…pigg direkt för att bli riktigt trött efter kanske 30 minuter. Gäspade faktiskt fast jag egentligen borde varit pigg??? Var hemma vid 01-tidem

Fattar inte att jag åt sådant förr. Tillför ju inget egentligen.

Håller med Dig glitterfisk. Bra att skriva här då allt finns dokumenterat för evigt. Problemet med skrivandet är väl mest att jag själv upplever mig som en papegoja och att inspirationen har minskat med tiden.

Fördelen med att dokumentera är att jag nu nästan på hektot när vet vad min vikt kommer att vara ca 2 dgr framöver beroende på vad jag ätit. Äter jag 4 knäckemackor så vet jag ju att jag kommer att gå upp kanske 4 hg om 2 dgr beroende på vad jag äter utöver det.

Sitter helt enkelt i ryggraden nu.

Frågan är ju OM jag ex.-vis skulle börja äta 4 knäckemackor dagligen i kanske 14 dgr hädanefter innan jag gick o la mig. Skulle viktökningen ta fart och på vilken nivå skulle den stanna???

Vet faktiskt inte och har egentligen ingen lust att testa. Vet dock att jag skulle bli tröttare av den kosten samtidigt som mitt välmående skulle minska väsentligt.

OBS: Välmåendet skulle inte minska beroende på "dåligt samvete" eller liknande då jag enbart hade gjort det från ett experimentellt perspektiv. Har aldrig haft dåligt samvete av mina "tester" utan tvärtom cyniskt räknat med upp eller nedgångar beroende på vad jag ätit.

Välmåendet för mig minskar helt enkelt när jag äter kolhydrater!!!

Samma om jag äter extremt mycket fett ett par dar. Går ju upp i vikt då oxo. Den stora skillnaden är att jag mår LIKA EUFORISKT om jag går upp i vikt på enbart fett.

Det verkar helt enkelt vara kolhydraterna i sig som styr det psykiska måendet…inte vikten.

Sagt det förr och säger det igen:

Jag skulle ätit LCHF även om jag gått upp i vikt. Mår ju så enormt bra av det.

Skulle egentligen vilja ligga ett par kilo över min nuvarande vikt men samtidigt så har jag ju bestämt mig för min nuvarande vikt så det tar emot att "äta upp sig" Glad. Hehe…verkar ha blivit lite prestige för mig detta även om jag i princip är emot principer och prestige i alla dess formerFlört

Sen det här med euforin. Vet inte men den har nog mer stabiliserats eller så har jag vant mig.

Jag menar…jag mår kanon och ibland så kommer oförklarliga lyckorus igenom hela mig som kanske sitter i 10 timmar utan egentligen någon som helst anledning.

Det har jag aldrig upplevt tidigare i mitt liv när jag åt "fulmat"* dvs kolhydratrik mat!

När jag får den här euforin i kropp o själ så mår jag 10+. Nu normalt så ligger jag på kanske 10 hela tiden dvs har svårt att tänka mig att jag skulle kunna må bättre egentligen men den här riktiga euforin finns där inte hela tiden som de gjorde de första månaderna efter min strikta LCHF-diet.

Kanske det beror på årstiden? Kanske det beror på att jag är van?

Vete 17on?

Det enda säkra är att jag aldrig kommer att sluta äta LCHF!Glad

Ha en ljuvlig dag alla!

*PS: Fulmat tycker jag vi ska införa som ett begrepp för den mat som normalt förespråkas av dietister mm och som enbart gör att man mår dåligt.

Siggebus
2012-11-11 09:38
#131

Fulmat är ett ypperligt ord för det - håller jag med om! Glad

Det där med pralinerna - du har alldeles rätt - är det värt det? Med tanke på hur man mår sedan menar jag.

En annan sak jag upplevde för två helger sedan när jag flippade ut och åt både chips och godis var att morgonen efter så vart jag så förbannat HUNGRIG att jag t om började snegla på hunden! …… ha ha nääää, bara skojja, men hungern var inget att skojja om kan jag säga!

Det var en sån där fruktansvärd sugande hunger som gjorde ont och jag mådde nästan illa Förvånad

Jag kan bli lite hungrig även på lchf men då är det inte den där sugande, panikartade hungern så man nästan kreverar utan bara små små signaler från kroppen som påminner om att det kanske är dags snart att äta?

Dessutom är jag aldrig annars hungrig på morgonen.

jansan
2012-11-12 07:24
#132

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 82,6 kg (+0,2 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Stressigt nu…ska iväg o hämta nyköpt bil så här på morgonkulan.

Trevlig dagGlad

Annons:
jansan
2012-11-13 07:18
#133

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 82,2 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Sablar vad det börjar ta emot att skriva här inne nu. Så tjatigt och finns ju inget just nu att tillägga egentligen. Mår ju bra som vanligt, jobbar på mina projekt, fixar o donar från morgon till kväll och äter vettigt.

Hmm…ibland är tystnaden den bästa kommentaren.

Ha en bra dag alla!Glad

jansan
2012-11-14 06:46
#134

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,0 kg (-0,2 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Men hallå där. Var ska jag få min inspiration ifrån vad gäller skrivandet här inne? Trodde faktiskt inte den skulle försvinna så drastiskt och det var roligt hela tiden när man upptäckte hur man skulle styra sin vikt upp o ner genom små men avgörande kostförändringar.

Men…nu sitter ju den kunskapen i ryggmärgen hos mig. Kan ju inte gärna berätta varenda gång att det och det orsakade den och den viktförändringen.

Samma gäller mitt mående. Det är fortfarande hur bra som helst oavsett vad jag vägt sedan slutet på Juni. Men jag kan ju inte fortsätta påpeka det speciellt som en del tydligen inte gillar det gått så enkelt för mig. Enda gången som mitt mående minskar något är när jag överkonsumerar kolhydrater. Blir mentalt trött då helt enkelt.

Det finns även del som inte gillar jag haft det så lätt vad gäller måendet och som även meddelat detta i min inkorg här inne. Tydligen så ska man vara en gnällspik och dra ner andra istället för att pusha andra Glad.

Ungefär som den gamla devisen att "Fattigdom föredras så länge som den delas av alla" där fattigdom kan bytas ut mot elände.

Nä, inskränkthet och missunnsamhet har aldrig varit någon av mina favoritinställningar. Bättre då att försöka lyfta andra oavsett hur jag själv mått.

Kära vänner…ska fortsätta skriva mina "MORGONFAKTA" om inte annat. Sen kanske jag blixtrar till av inspiration ibland och skriver lite mer.

Skriver jag bara "Allt ok" så är det just det.

Ha en härlig dag alla Glad!

Medlem
2012-11-14 07:55
#135

Det är bra att du fortsätter skriva, Jansan. Jag läser fortfarande vad du skriver och glädjas över att du mår bra.

Ha det bra och hoppas din rygg mår bättre!

jansan
2012-11-15 08:32
#136

MORGONFAKTA: Vaknade 07.300. Vikt 81,3 kg (-0,7 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Ätit strikt nu de sista 4 dagrna. Toppade dock med 3 knäckemackor i gårkväll för att bryta viktnedgången. Ytterligare bekräftelse för mig på hur bra det funkar med styrning mha kolhydrater.

Mår som vanligt dvs kanon!!!Glad

Ha en delikat dag alla och hoppas solen lyser på Er alla idag som den gör i Sundsvall Glad

PS: Öppet hus på Hälsohuset här i Sundsvall idag kl 13-16. Bl.a Annika Dahlqvist föreläser.

jansan
2012-11-16 08:24
#137

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 81,2 kg (-0,1 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Funderar på att avge viktrapport en gång i veckan hädanefter och där emellan komplettera upp med spontana inlägg om något av intresse inträffar.

Annars så är allt okCool

Manges
2012-11-16 13:14
#138

Da daaa, första gången under 80 på ca 33 år, känns faktiskt lite konstigt.. "sneglar på magrutorna"

Får bli en smarrig vitkålsgratäng, därtill kotlett med tjock kappa ikväll. Ugnsrostad lök, paprika samt brysselkål.

Och ett glas vin.

Tjo

Siggebus
2012-11-16 14:45
#139

#138

Grattis! Glad

Visst känns det konstigt ha ha

Själv kan jag tala om att det känns mäktigt här - det spritter i kroppen och i knoppen för just idag har jag gått ner totalt 40 kg OCH jag har även nått den målvikt jag satte upp när jag började med lchf för lääääänge sedan Skrattande

Vägde i morse exakt 66 kg och det var mitt mål….. men har bestämt mig för att försöka klämma några få kilo till eftersom det just nu går som på räls och jag vill försöka få bort även resterna av mina inbyggda "flytkuddar" runt maggen etc.

Jag sätter nu inte upp ett nytt mål för vikten är inte så viktig längre känns det som utan nu blir det bara lite finputsning Glad

Jansan: 1 gång i veckan är väl bra - ska jag också försöka med (fast jag trillar ändå alltid dit och väger mig varje dag ha ha )

Annons:
jansan
2012-11-16 19:07
#140

#139:

Härligt att läsa!

Då är du i samma situation som jag är i nu, dvs förvaltningspositionen Glad. Det är faktiskt lika kul att kunna styra sin vikt upp o ner mha kolhydrater. Tycker bara att det blir lite tjatigt för egen del när man ska redovisa vikterna upp o ner här inne.

Sen…det roliga är ju att man mår lika enormt bra när man förvaltar vikten oavsett vad man väger. Verkar vara LCHF i sig som gör detta. Enda gången jag inte mår bra är när jag äter "extremt" med kolhydrater.

Jodå…väger mig varje morgon o kväll ändå och fortsätter med att rita upp vikterna på diagram. Helt enkelt kanonkul!

Frågan är om jag ska tråka ut allmänheten här inne med siffrorna eller om jag ska begränsa mig att spontanskriva när något uppseendeväckande händer.

Hmm…tål att tänka på…

Ha en underbar helg alla Cool

Medlem
2012-11-16 19:14
#141

#138 Grattis till viktnedgången!

#139 Oj oj, hela 40 kg är ju en nästan en hel människa :-D Grattis!

Hur blev det med huden, hängde den med? Tränar du nu?

Siggebus
2012-11-16 19:54
#142

#141

Ha ha jaaa, nästan en hel människa! Glad

Träning, njaaa det beror på vad man menar med träning. Jag är ingen "gym-människa" och kommer aldrig att bli - tycker sådant är skittråkigtTungan ute

Avsätter inte heller tid till någon annan träning eller så som t ex löpning.

Dock vill jag påpeka att jag tycker det är viktigt att man rör på kroppen för det är våra kroppar till för.

Men jag rör mig mer på ett vardagligt/normalt sätt dels genom mitt rörliga arbete (jobbar i hemvården) och då går och cyklar jag i jobbet varje dag.

Sedan har jag hund som jag går med och en av de gångerna varje dag är en långrunda i rask takt.

Jag har även en häst som jag varje dag fixar och donar med , t ex mockning, släpa säckar och höbalar, bära vattenhinkar etc.

Så jag sitter inte precis på ändan men går inte in för någon speciell hårdträning utan rör mig normalt i vardagen. 

Skinnet har hängt med förvånansvärt bra med tanke på min ålder (52) och att det är ganska mycket fläsk som försvunnit. Det är så pass bra så jag bryr mig inte ett dugg.

En orsak till detta med skinnet kan ju vara att jag inte haft så himla bråttom utan det har fått en chans att dra ihop sig Glad

jansan
2012-11-17 06:41
#143

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30.  Vikt 81,9 kg (+0,7 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Haha…jag som inte skulle skriva speciellt mycket mer men det löftet blir nog svårt att hålla Glad.

Gjort ett inlägg på TCS (The Climate Scam) där jag hänvisar hit. Bloggen är högkvalitativ med sveriges främsta auktoriteter inom klimatforskningen och vad som påverkar klimatet.

Har själv skrivit mycket där och den kunskap som finns där är unik. Inne dagligen på både TCS och KIF och läser och lär.

Förhoppningsvis så påverkas de många lärda där om hur fantastiskt bra LCHF fungerar.

Både TCS och denna blogg anser jag vara outstanding vad gäller att försöka optimera mänsklighetens framtid.

Hoppas verkligen att bloggare från båda sidorna kan lära av varandra! Flertalet "lärda" på TCS vet även de hur bra LCHF fungerar.

Här är bloggen:

http://www.theclimatescam.se/2012/11/17/kolesterol-och-koldioxid-som-vetenskapliga-syndabockar/#comments

Nä…måste dra vidare. Ska bärga en båt (inte min) som riskerar att sjunka i hamnen.

Måste bara vara något fel på mig men jag tycker det är så fantastiskt kul när det händer saker och ting och man har fullt upp med att bistå olika människor!

Livet leker helt enkeltCool

Ha en underbar dag alla!Cool

glitterfisk
2012-11-17 12:20
#144

Härligt att du mår gott!

jansan
2012-11-18 07:50
#145

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00.  Vikt 82.0 kg (+0,1 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet är att ligga mellan 81-83 kg. Förvaltar numera min vikt.

Fattar ingenting???

Har i över 30 års tid haft fotsvamp och nagelsvamp på min vänstra fot. Provat alla behandlingar utan resultat och inget har hjälpt. Det konstiga är att min högerfot har varit opåverkad.

Hur som helst…svampen är nästan borta nu!!!???

Den har succesivt minskat sedan i somras då jag startade med LCHF. Kanske 10 % kvar bara. Jah har inte utfört någon behandling de sista 15 åren då ingenting tidigare har hjälpt.

Kan detta tillskrivas LCHF???

Har ju läst om andra som blivit av med svamp på andra kroppsdelar sedan de ätit LCHF men varit tveksam till sambandet.

Men jag ser inget annat samband.

Frågan som sagt är:

Har LCHF någon "botande" effekt mot svamp?

KarinJ46
2012-11-18 09:03
#146

Socker främjar Candida och andra svampsjukdomar.

Annons:
jansan
2012-11-18 17:40
#147

Mot nya mål!

Ska succesivt minska i vikt nu till att ligga mellan 79-81 kg istället för som nu 81-83 kg dvs 2 kg i snitt.

Varför?

Jo…se hur det känns att minska ytterligare. Börjar vänja mig vid min nuvarande vikt samtidigt som det helt enkelt är kul att gå ner.Glad

Kommer inte att stressa fram nedgången. Räknar med 79kg  till nyår dvs 3 kg på ca 6 veckor.

Hmm…får se om motivationen finns bara då jag egentligen är nöjd som det är nu. Jaja…får väl se Glad. Detta beslut är inte hugget i sten så möjligt jag ändrar mig.

Ha en fortsatt trevlig Söndag!

jansan
2012-11-19 04:51
#148

MORGONFAKTA: Vaknade 03.30!!!  Vikt 82.7 kg (+0,7 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde +4 hg sallad.

OBS: NYTT MÅL: Målet är att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Härligt utejobb i hamnen hela dagen igår! Uppfriskande men blev fysiskt trött och somnade vid ca 22.00 för att vakna redan 03.30. Studsade upp och är frustrerad att det finns så relativt lite man kan göra denna tid utan att:

1: Störa grannar.

2: Störa dottern som sover Törnrosa-sömn.

3: Få grannarna att betvivla min psykiska hälsa som frivilligt studsar upp så här tidigt en måndagmorgon Cool.

(Det sista bryr jag mig inte om naturligtvis)

Hur som helst: Har ju satt upp ett nytt mål nu även om "starten" inte föranleder någon realism i min målsättning (+0,7 kg Glad).

Gör det mycket för att se om det är möjligt att gå ner mer UTAN att förlora muskelmassa.

Gör jag det så bryter jag nedgången direkt!

Inte meningen att kroppen ska fara illa.

Enligt de flesta så ska man ju även GÅ UPP i vikt om man väger för lite. Rimligt vore då att om man väger "lagom" (vilket jag tror jag gör nu) så ska man ju varken gå upp eller ner med LCHF.

79 kg till nyår dvs 3,7 kg på 32 dgr dvs 1,16 hg viktminskning/dygn i snitt kanske blir svårt nu då jag inte har speciellt mycket fett att ta av.

Har egentligen 4 favoriträtter och vilket som är godast är svårt att avgöra för mig. Det är

1: Chili con carne.

2: Moussaka.

3: Sallad med skinka, ägg, tomater, ägg, massor av majonäs, hamburgerdressing + kryddor. Ska drypa av fett Flört.

4: Tonfisk i olja. Nja…ingen rätt kanske men gott och smidigt som matsäck.

Ska även börja med att ange vad och hur mycket jag äter fr.o m nu bara för att dokumentera riktigt. Kanske någon annan kan ha nytta av det också?

Det ska bli så kul att göra försöket oavsett Flört

Ska nu ut och kika på stjärnhimlen i mitt teleskop.

Som sagt…grannarna (och säkert många som läser detta) tror nog inte jag är riktigt klok som kånkar ut ett teleskop mitt i natten, en Måndag, i November, och kanske de/Ni har rätt Glad.

Ha en underbar dag alla och glöm inte hjälmen. Man kan ju få en meteorit i huvudet!

Medlem
2012-11-19 09:05
#149

#142 Enligt mitt tycke är det träning, mycket träning dessutom, iaf för mig :-D

Mycket bra jobbat av dig och du, du ser inte ut att vara +50. Jag trodde du var i min ålder ;-)

jansan
2012-11-20 06:56
#150

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00!!!  Vikt 82.3 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Sablar vad jag fick mycket gjort i går! Kollade med stjärnkikare i ottan. Gick på gymmet ca 07.00, sen ner i hamnen och fixade.

Någon hade tappat nycklar från bryggan. 3 meter djupt. Fich upp dem mha en för ändamålet avsedd magnet med tamp. Blev i hans ögon veckans hjälte Cool.

Åt i går i brk tonfisk, ca 1 kg skinksallad, 4 hg Airams Moussaka samt säkert 6 muggar kaffe med totalt ca 4-5 dl grädde.

Kruxet för mig är salladen! Är förmodligen salladoman just nu och tycker det är vansinnigt gott när den görs med MYCKET majonäs. Skulle i princip kunna äta 3 kg/dygn då den inte mättar på sammas ätt som ex.-vis ägg o bacon.

Kan det vara isbergssalladen och tomaterna (kolhydrater) som gör att jag aldrig känner mig riktigt mätt?

Hmm…får kanske undvika att göra sallad så ofta.

Ha en attans klämmig dagGlad

jansan
2012-11-21 08:17
#151

MORGONFAKTA: Vaknade 07.45  Vikt 81,9 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Försovit mig!

Brått.

Ha en fin dag Glad

jansan
2012-11-22 08:00
#152

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00  Vikt 82,4 kg (+0,5 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Hmm…viljan att gå ner till det nya målet är egentligen inget som är primärt för mig. Mår ju fantastiskt som jag gör så inspirationen att lämna det befintliga viktområdet (81-83 kg) vill inte riktigt infinna sig.

Som sagt…inte hugget i sten. Tar dag för dag.

Ha en härlig dag Cool

jansan
2012-11-23 05:30
#153

MORGONFAKTA: Vaknade 04.30  Vikt 82,1 kg (-0,3 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt i går enbart ca 1,5 kg moussaka förutom massor av kaffe med grädde. Kommit igång med gymmandet förresten sedan 3 veckor tebax.

Undviker dock övningar där korsryggen belastat då det gett ryggskott tidigare.

Härligt utomhusarbete i hamnen hela gårdagen. Fri havsutsikt och ljummet väder gjorde sitt tillCool. Somnade som en stock vid ca 22.30.

Ska ner och fortsdätta redan nu. Gäller o passa på innan snön o kylan kommer.

Ha en härlig dag alla Cool

Annons:
Lilltilda
2012-11-23 08:34
#154

har du kollat i något registeringsverktyg hur mycket kalorier du får i dig på ett dygn? Jag är nyfiken!

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-11-23 19:16
#155

#154:

Vet faktiskt inte och har egentligen aldrig brytt mig. Gjort det någon gång då jag ätit kopiöst med fett men annars inte. Skulle gissa mellan 3000-3500 kkal/dygn. Under nedgångsfasen max 2000 i snitt.

Rena gissningar från min sida. Kan vara mer också då jag äter minst 1 hg smör och 3 dl grädde/dygn.

Känner mig aldrig hungreig egentligen men har en tendens att spåna fast vid en maträtt. Nu är det Airams moussaka som gäller. Gjorde en sats på 1,3 kg fläskfärs häromdan med myyycket olja o smör. Den är snart slut nu Glad

Lilltilda
2012-11-23 19:59
#156

#155 Ok, men är du inte nyfiken själv? Ett dagligt registerande av allt du äter under en vecka, vore det inte ganska kul att se hur du ligger till då? Speciellt om du nu tänker tappa några kilo till innan nyår.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-11-24 00:11
#157

#156:

Hehe…får se om viljan finns att gå ner till nyår eller inte.

Mina nära tycker jag är för smal som jag är så jag får ta det under övervägande.

Har ju gått ner 25 kg sedan i vintras (16 kg sedan 10e Juni) och hållt mig stabilt mellan 81-83 sedan drygt 2 månader tillbaka.

Är faktiskt inte så nyfiken så jag orkar räkna. Känner det oftast instinktivt vad jag kommer att väga nästa dag. Förmodligen som ett resultat av att jag väger mig varje morgon och kväll samt för in vikterna i diagram.

Kul att dokumentera faktiskt Cool

jansan
2012-11-24 06:56
#158

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00  Vikt 82,6 kg (+0,5 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Äh…vete 17on hur jag ska göra. Har ju egentligen ingen motivation för att gå ner mer i vikt då jag får på moppo allt som oftast för att jag är för smal.

Delikat problem egentligen. En bra kompromiss är ju att ligga kvar där jag ligger. De flesta tycker jag ska gå upp 3-4 kg så 81-83 kg där jag parkerat sedan månader är ju en bra kompromiss.

Eller?

habere bonum die Cool

jansan
2012-11-25 07:05
#159

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00  Vikt 82,9 kg (+0,3 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör + skinksallad.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Äter för mycket och gott! Mycket prat om sockerberoende men jag tror jag är fettberoende Glad.

Gillar fet sallad och fet moussaka så kalorimässigt så ligger jag säkert alldeles för högt. Mår lika euforiskt bra för det oavsett hur mycket fett jag äter eller vad jag äter så länge det inte rör sig om kolhydrater i större mängd.

Ska äta upp resterna av moussakan och salladen idag och återgå till mindre god LCHF-mat några dagarGlad

Ha en härlig dag!

jansan
2012-11-26 01:15
#160

Ooops!

Kvällsvägningen visade 83,9 kg!

Ätit för mycket fett o sallad idag.

Dags att börja minska nu definitivt då jag slappat lite väl mycket med kosten. 81 kg till att börja med. Tveksam om 79-81 men får se om viljan finnsCool

Hur som så blir jag mer och mer övertygad om att LCHF är detabsolut bästa om man vill må bra både kroppsligt och själsligt. Vikten är av underordnad betydelse egentligen men självklart är jag glad att jag minskat även där.

Min viktuppgång nu beror helt enkelt på att jag ätit för att det är gott och inte för att jag varit hungrig. Viljan att INTE äta så mucket har inte infunnit sig. Men vikten just nu är definitivt för hög och ska ner.

Hmm…kan ju vara så att tarmen är välfylld då jag ätit massor av grönsaker de sista dygnen utan att ha gått på toa sedan i fredagsmorse.

Kanske "shit happens" i morgon Flört

Sov gott alla!

Annons:
jansan
2012-11-26 08:00
#161

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30  Vikt 83,3 kg (+0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Över mitt börvärde. Yeah men…blir till att äta strikt LCHF ett par dagar nu så vätskeöverskottet drastiskt minskar Glad

Ska bli intressant om det är någon eftersläpning på effekten på kolhydraterna och om jag kommer att väga mer i morgon bitti trots att det inte blir några kolhydrater i dag.

Ha en fin dag Cool

jansan
2012-11-27 07:51
#162

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00  Vikt 82,9 kg (-0,4 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

50 g. smör, 2 brk tonfisk, 1 hg ost,1/2 pkt bacon+3 stekta ägg, 0,5 dl grädde.

Detta var allt!

Tveklöst så känner jag mig piggare då jag nästan totalt uteslöt kolhydrater igår. Var aldrig hungrig eller kände mig sugen.

Problemet egentligen för mig är att när jag gör egen GOD mat som Chili con carne, skinksallad eller moussaka, ja då äter jag mycket för att det är gott.

Äter för mycket utan att för den skull ha det minsta dåligt samvete Glad. Men, ska ju ligga mellan 81-83 så vill ändå skärpa till mig så det inte drar iväg.

Målet 79-81 innebär ju att jag innan nyår ska gå ner till 79 kg eller därunder för att därefter "släppa upp mig" till ungefär 80 kg i snitt. Viktigast för mig är dock att jag inte känner mig muskelsvagare för då avbryter jag direkt.

Lite lustigt egentligen hur fixerad man kan vara vid ett mål. Har ju egentligen ingen betydelse om jag väger 83 eller 80 kg men det är bara så vansinnigt kul att göra jämförelser med det man äter och därefter studera hur vikten rör sig upp o ner.

Jaja…nåt fel är det väl på mig Glad

Ha en fin dag nu alla! Ska själv ner till hamnen och byta gångjärn på portar!

jansan
2012-11-28 07:38
#163

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00  Vikt 81,9 kg (-1,0 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med ca 0,25 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

50 g. smör, 1 brk tonfisk, 1 hg skinka, 1/2 pkt bacon+3 stekta ägg, 2 kokta ägg och 1 dl grädde.

Åt lite igår utan att jag reflekterade över det. Kände mig helt enkelt aldrig hungrig eller sugen! Förmodligen för att jag inte åt några som helst kolhydrater. Känner lika mycket ork som vanligt både fysiskt och mentalt.

Hmmm…-1 kg på ett dygn. Fortsätter den nedgången så väger jag under 50 kg till nyår Flört

Ha en bra dag Glad

jansan
2012-11-28 07:40
#164

Dubbelpost

jansan
2012-11-29 07:57
#165

MORGONFAKTA: Vaknade 06.300  Vikt 81,8 kg (-0,1 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med ca 0,5 dl grädde.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

50 g. smör, 1 brk tonfisk, 50 g skinka, 2 hg ost, 2 hg chicken nugget, 6 muggar kaffe och 1 dl grädde.

Känner mig mätt o belåten hela tiden. Nästan nollat kolhydraterna nu och det är väl förmodligen det som avgör. Ska upp till gymmet nu så då får jag känna efter om jag känner mig svagare.

Viljan att äta ner sig till 79 är bara så där. Kanske blir svårt också att få igång fettförbränningen då den numera är ganska liten. Vägrar låta viktnedgång bero på minskad muskelmassa.

Jaja…får väl se.

Ha en bra dag Cool

jansan
2012-11-30 06:28
#166

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30  Vikt 82,1 kg (+0,3 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe med ca 0,5 dl grädde +25 g smör.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

100 g. smör, 1 brk tonfisk, 100 g skinka, 50g ost, 6 muggar kaffe, 150 g grädde, 3 stekta ägg och 3 kokta dito.

Nära noll kolhydrater. Mår kanon och känner mig mätt hela tiden. Vilket enormt bekvämt sätt att leva egentligem! Aldrig vara sugen eller gå och tänka på mat. Jag känner mig lagom mätt hela tiden.

Lite förvånad jag inte gått ner mer men det kommer nog. Inte orkat räkna mitt kaloriintag men någon får gärna åta sig att göra det. Kanske jag gör det senare…måste iväg nu.

Bjöds på ärtsoppa o punch i går nere i hamnen men tackade nej utan problemGlad. Tog en burk tonfisk istället Cool

Ja, livet är härligt.

Ha en fin dag allaGlad

Lilltilda
2012-11-30 10:29
#167

Energi kcal:

2339,60

Energi kJ:

9791,05

Proteiner:

108,49

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

9,20

Vatten:

1410,16

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

210,40

Kolesterol:

2079,50

E-mättade:

62,76

Mättade:

116,34

F-mättade:

11,98

Vitaminer:

A:

2385,40

B1:

0,86

B2:

2,04

B3:

18,03

B6:

1,05

B9:

159,55

B12:

8,91

C:

0,00

D:

11,07

E:

15,02

Mineraler:

Fosfor:

1452,30

Järn:

9,27

Kalcium:

708,75

Kalium:

1634,30

Magnesium:

164,10

Natrium:

4488,55

Selen:

140,60

Zink:

7,09

95Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
100Gram Smör 80% fett
100Gram Rökt skinka gris 3% fett
50Gram Ost hårdost 31% fett
900Gram Kaffe bryggt
150Gram Vispgrädde 40% fett
180Gram Ägg stekt
180Gram Ägg kokt

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lilltilda
2012-11-30 10:31
#168

Räknade i ovanstående inlägg på att du ätit vanlig rökt skinka, att tonfisken var den i vatten och att varje ägg vägde 60 g/st och att varje kopp kaffe innehöll 150 g kaffe

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-11-30 14:11
#169

Ooops!

Tackar Lilltilda…bra info!

Tonfisken var i olja, EJ avrunnen men annars så stämde det.

Ska kasnke sätta mig in i den sidan men det brukar ju gå bra ändå. Ligger nog ganska bra till vad gäller fördelningen, Kaloriintaget helt ok tycker jag då jag rör mig en del Glad

Tack igen!

Lilltilda
2012-11-30 14:28
#170

:-) Jag använde www.minmat.net. Oljan i tonfisk brukar väl vara solrosolja? Inte så bra olja. Bättre att tillsätta en annan fettkälla till tonfisken om det är så.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-11-30 16:15
#171

Hmm…smakar bra iaf. Ska kolla upp vilken typ av olja det är…tack för tipset Glad.

Hur som helst…skrev precis detta på Annika Dahlqvist blogg:

"Mycket bra reportage i expressen.

Framför allt då det framhålls hur bra man mår både PSYKISKT och fysiskt . Tycker egentligen det mentala måendet borde framhållas mer. Viktnedgången (om man är överviktig) får man ju på köpet.

Men det där med trög mage är ofta en missuppfattning enligt mig.

Saken är ju den att normalt så går man ju på toaletten mer eller mindre dagligen. Äter man LCHF så räcker det däremot  ofta med varannn eller var tredje dag. Åtminstonde stämmer det på mig och magen funkar perfekt och har varken förstoppning eller diaré.

Sen Annika, vet du känner Dig påhoppad av etablissemanget.
Gör inte det!!!
Se det som en bekräftelse på att du har vunnit kostslaget och att du är den största auktoriteten inom  LCHF-världen!
Se alla påhopp som en enorm komplimang! Det enda etablissemanget vill är ju att du kastar in handduken. Tänk vilka rubriker det skulle ge för Rössner mm.. "Annika Dahlkvist ger upp LCHF…osv…osv.

Annika! Jag är en intelligent man på 57 år. Välutbildad och logisk i mitt tänkande. Jag var själv tveksam till LCHF men Din hemsida gjorde att jag gav LCHF en chans.

Det är det absolut bästa jag gjort!!!

Min historia kan läsas på "Kolhydrater i Fokus" under tråden  "Min sanslösa historia".

Jag och tusentals andra kan inte nog tacka Dig Annika!

Fullständigt övertygad om att alla som provat LCHF är benägen att hålla med och fanns det ett Nobelpris inom hälsobefrämjande så skulle det gå till Dig.

Lycka till Annika och ge aldrig upp!"

Här är tråden: http://annikadahlqvist.com/2012/11/30/expressen-om-lchf/

jansan
2012-11-30 17:19
#172

Alternativt Nobelpris för Annika Dahlkvist!!!

Fick svar från Annika Dahlqvist baserat på det inlägg jag skrev enligt #171.

Svaret löd:

"5 Annika Dahlqvist says: 30 november, 2012 at 16:50 SvaraCitera

@ 2 Jan-Erik S.:
Tack för berömmet!
Det finns ju alternativa Nobelpris. De som gillar mig kan kanske nominera mig dit?"

Hmm…inte så mycket att tveka om egentligen. Frågan är om det är kvalitét eller kvantitet på de nomineringsönskemål som skickas in?

Hur som helst…tycker vi alla som har Annika att tacka för alla hälsovinster ska göra en insats för både Annika och mänsklighetens välmående.

Ska naturligtvis själv göra allt för att Annika välförtjänt ska erhålla priset.

Tror världen kommer att komma till insikt att 10 000-tals år av föda valt av människan bättre motsvarar den av läkemedels/livsmedelsindustrin numera rekommenderade dito.

Nu gör vi vad vi kan!

Nu drar vi vårt strå till stacken.

Nu nominerar vi Annika Dahlqvist till Alternativa Nobelpriset!

Allt för mänklighetens hälsofrämjande!

PS: STARTAR NY TRÅD I ÅMNET!

Havochsjö
2012-11-30 17:59
#173

167lilltilda Bra jobbat!

Jansan följer din tråd lite dåochdå. Intressant följetong.

Välkommen till våra cafeträffar i Sundsvall. Vi är några LCHFare som brukar träffas en lördag i månaden. En del av oss har varit med på Kolhydrater i focus Åbokryssningar/LCHF sommarcamping. Nästa träff är lördag 8 december kl 11.

Ha det bra  Go Glad

jansan
2012-11-30 18:08
#174

#173:

Ska försöka ta mig tid att komma på Sundsvallsträffen. Själv bott i Forsmon Bergeforsen när jag var liten. Gick på Bergeforsskolan och vår lärarinna hette Kerstin Sundbom.

8.e december…är det på det vanliga stället?

Åbokryssning låter kul då jag inte gillar att flyga Glad

Annons:
jansan
2012-11-30 20:50
#175

#170:

Yepp!

Var solrosolja i Tonfisken. 11 g totalt av 185 g.

Men med tanke på både sol och rosor så här års kanske det är ursäkligt med solrosolja Glad.

Gott är det iaf!

jansan
2012-12-01 14:50
#176

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30  Vikt 82,3 kg (+0,2 kg sedan igår).

Frukost: 2 hg chili con carne.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

50 g. smör, 1 brk tonfisk, 7 muggar kaffe, 200 g grädde, 1 kg chili con carne.

Nejdå…har inte försovit mig!

Fick akut rycka ut o hjälpa grannen i morse med att dra loss bil ur snön. Kommit nästan 1/2 meter snö i Sundsvall. Sen ner till hamnen och "ploga" med bilen, skotta o stå i. Inte hunnit skriva förrän nu.

Tydligen skottår i år igen Flört

Hehe…fördel med Hyundai Santa Fe med 4-hjulsdrift. Tar sig fram oavsett snödjup. Älskar att köra i busväder som nu. Trafikkaos nu men Santan tar sig runt alla stopp genom att forcera snödrivor vid sidan om. Hjälpt 3 bilar totalt idag med att komma ur snön. Bogserlinan har använts mycket idag Cool

Gjorde Chili con carne igår. Länge sen sist men sååå gott det är!!! Mindre lök o vita bönor än vanligt. Bestod av 800 g fläskfärs, 2 hg gul lök, i burk vita bönor, 2 burkar tomater, 50 g smör, 1 dl matolja + kryddor.

Sablar såååå gott det är.

Ha en underbar Lördag Glad

Lilltilda
2012-12-01 15:19
#177

Länge sedan jag gjorde chili con carne. Jag köpte färs igår. Borde kanske koka ihop en laddning ikväll efter jobbet och göra som sist, utesluta bönorna och ersätta dem med champinjoner. Det blev riktigt gott! Jag vräker dock i mängder med chilipeppar, chilipulver och andra starka kryddor då jag uppskattar då maten är STARK.

Lite avundsjuk på snön är jag. Vi har inte fått mycket här än, trots att jag bor i västerbotten. Snöskotern står ännu oanvänd i garaget och väntar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Siggebus
2012-12-01 15:49
#178

Jag har tröttnat lite på chilin nu men kör vidare med bl a köttfärsbiffar som jag äter med kokt broccolimix (blandning morötter, broccoli och blomkål) Smälter ner en stor klick smör i grönsakerna - MUMS! Glad

Fortsätter att gå ner och är nu 800 gr UNDER min ursprungliga "målvikt" som var 66 kg.

Helt perfekt för jag vill klippa några få kilon till innan jag är nöjd. Just nu känns det som det går på räls - mår toppen, är mätt och belåten och njuter av den "jätte" mängd snö vi fått här i nordvästra skåne som är ca 1 mm! Glad

jansan
2012-12-01 20:04
#179

#177: Otroliga priser på fläskfärs i Sundsvall. Citygross tar bara 19,90 :-/kilo för dagsmalen.

Yepp…kör oxo med mycket chilipeppar förutom chilipulver :-)

Snön kan jag gärna avvara. Säg bara till så kan jag skicka liteGlad

Lilltilda
2012-12-01 20:17
#180

#179 Grymt bra pris måste jag säga. Tyvärr är Sundsvalls citygross mitt närmaste så det blir liiite långt att åka från Skellefteå till Sundsvall för att köpa färs Flört

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-12-01 22:57
#181

#180:

No problems: Jag kan köpa dubbel sats och maila över köttet Flört .

Skämt åsido…blir ju minusgrade…passa på att köpa om Ni ska söderöver. Lägg det på ett kalllt ställe i bilen bara.

Annons:
Lilltilda
2012-12-01 22:59
#182

Skrattande

ser fram emot det mailet Jansan!

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-12-01 23:26
#183

Idag har jag ätit:

Totalt ca 1 kg chili con carne!!!!

Thats it!

Förvånandsvärt inte varit hungrig för fem öre. Kanske det varit löken i tidigare ccc-satser som gjort jag kännt mig hungrigare…

…vad vet jag…inte vet jag…som vanligt Cool

Ärligt talat så har jag absolut inte kännt mig hungrig överhuvudtaget trots mycket  med fysiskt arbete idag. Fattar det inte själv men kanske det beror på att ccc innehåller mer fett än normalt samt att jag minskat ner på lökinnehållet (=mindre kolhydrater).

Väger i skrivandets stund exakt 81,5 kg

Who cares?  Inte jag iaf Glad

jansan
2012-12-02 11:54
#184

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30  Vikt 82,2 kg (-0,1 kg sedan igår).

Frukost: 2 hg chili con carne.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Åt detta igår:

7 muggar kaffe, 100 g grädde, 1,3 kg chili con carne.

Åt mycket och drack mycket vatten sent igår. Mycket salt i ccc.

Måste iväg igen…ha det bra allaGlad

jansan
2012-12-03 07:36
#185

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30  Vikt 82,5 kg (+0,3 kg sedan igår).

Frukost: Kaffe + 50 g smör o grädda.

OBS: NYTT MÅL: Målet är nu att ligga mellan 79-81 kg. 79 kg ska nås innan nyår!

Ätit mycket de sista dagarna företrädesvis ccc. Trivs lika bra med livet ändå Flört.

Intressant diskussion i http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/50b8ce25d3b4fd4e75000a25-trott-pa-tatar-och-tradar?discussions-1

Försår inte problemen egentligen? Är något för långt och/eller för ointressant så är det väl bara att hoppa över…eller?

Ha en bra dag Cool

Siggebus
2012-12-03 08:21
#186

Jag tror ts i den tråden menade att det har dykt upp jättemånga "egna trådar" (inget fel i det tycker jag - älskar det)

Problemet är att om någon t ex skriver en fråga och gärna vill ha svar så drunknar den tråden i alla dessa "tåtar/trådar" där det kommer massor med svar hela tiden - alltså de "gamla" trådarna sjunker ju hela tiden och försvinner långt bak där ingen kanske läser och svarar på viktiga frågor etc.

Detta kan jag i och för sig hålla med om MEN det är ju i så fall ett administrativt problem till sajt-knåparna. Någon föreslog att man kanske kunde samla alla "egna trådar" under EN specifik rubrik och att resten (frågor etc) blev uppdaterade som vanligt i listan.

Dessutom hade väl ts en aningens retligt språk  kanske?

Det jag ville säga var att det är bättre att framföra detta till sajt-teknikerna Glad

jansan
2012-12-03 08:29
#187

186: Kruxet är ju att det ofta är så att man ställer frågor i samma tråd som man skriver sina egna fakta.

Förstår inte hur jag själv skulle kunna dela upp det jag skrivit.

Har ibland skapat egna trådar då om en relevant fråga dykt upp. Tycker det har funkat bra.

jansan
2012-12-03 21:32
#188

Äh…lägger av med tråden nu.

Känns som den överlevt sig själv.

Skriver kanske något mer om jag får inspiration men det känns ganska avlägset just nu.

Lycka till alla och ha ett trevligt liv  Glad

Annons:
linn47
2012-12-05 14:08
#189

Men nej!!!! Jag som har läst båda dina trådar och blivit så inspirerad!!! Nu har jag äntligen kommit "up to date" och så blir det inget mer… Men jag förstår dig. Lycka till! Nu ska här lagas ccc och moussaka! Tack för inspirationen! :)

Medlem
2012-12-05 17:36
#190

Jansan - Du gör hur du vill, men tänk på att dina trådar har insipererat många. Det räcker kanske med det för att fortsätta skriva?

Om det blir ditt sista beslut kan man inte göra något åt det :-) I så fall önskar jag dig lycka till!

jansan
2012-12-05 21:30
#191

#189 & 190:

Tack!

Det värmde i vinterkylan Glad.

Kommer nog att skriva sporadiskt om och när något speciellt händer.  Känns lite tjatigt att skriva morgonrapporten bara.

Som att beskriva bensinförbrukningen varje kilometer på en 100-mila-färd.

Vi höres säkert Flört

linn47
2012-12-05 21:37
#192

Jag gjorde din ccc idag! Älskar ccc men har inte vågat p.g.a. bönorna. MEN så god den är!!! Massor med vitlök och kryddor! Det här kan jag också leva på! TACK!!

mosadiket
2012-12-21 07:28
#193

Jag har problem med att få fart på viktminskning, har ätit LCHF i drygt 1,5 år, men inget händer. Jag har tidigare provat alla bantningsmetoder som finns. Jag har nu senaste året betalat en rådgivare på KRG sida för att hjälpa mig, inte ens hon fick fart på förbränningen, nu har jag läst din tråd här Jansan och kanske jag kan få några tips från dig som lycktas så bra. Jag är 60 år, har ett stillasittande kontorsjobb och 15 kilos övervikt. Jag äter frukost kl 5 2 ägg stekta i 1 tsk kokosfett samt 25 gr smör ovanpå, ibland en skinkbit, kaffe + 1 tsk smör i. Sedan lunch 12 och middag 18 som betsår av 100 gr kött/fisk, 25 gr smör och antingen 100 gr blomkål eller broccoli. Om jag är sugen ett kvällsmål bestående av någon ostskiva med skinkbit. Jag fuksar aldrig, men fredag kväll tar jag gärna 2 glas rödvin. Jag hinner inte motionera och jag har ett stressigt jobb, en gammal mor som behöver hjälp och 3 barn som också är i behov av hjälp, så även fritiden är stressig.

Vad skall jag göra/ändra på?

Är så tacksam för tips som gör att jag blir av med några kilo, detta skulle göra att jag orkar med bättre, för just nu är jag bara trött trots att LCHF skulle göra mig gladare och piggare. Har även ont överallt i kroppen, men det gissar jag beror på all stress, svårt att sova och jobbet som har oregelbundna tider gör att sömnen störs.

Beate
2012-12-21 10:50
#194

#193 Hoppar in i Jansans tråd och ger ett råd till dig: Din kost verkar jättebra MEN du får så mycket hälsoförbättringar om du ser till att träna! Tränar du så ökar du syreupptagningsförmågan vilket kommer göra dig både PIGGARE och du kommer att sova bättre! Försök klämma in en rask promenad några kvällar i veckan och kanske två gånger/vecka gör lite hemmaträning t ex situps, armhävningar, lite olika övningar med hantlar etc. Man måste inte gå till ett gym utan mycket kan du göra hemma. Ofta skrivs det ju att man inte behöver träna när man äter lchf för man går ner i vikt ändå och jag tror det stämmer, man behöver inte träna för att gå ner i vikt MEN man behöver träna för att må bra.

jansan
2012-12-21 12:35
#195

193 & 194:

Kloka ord där Beate! Håller med Dig till 100 %.

mosadiket:

Verkar mysko du inte går ner? Du äter ju definitivt inte mycket. Hade du tex ätit 2 knäckemackor eller 1 glas juice dagligen då hade jag inte varit förvånad men du gör ju uppenbarligen inte det.

Hmm…skulle vara intressant att veta Din längd och vikt.

NY FUNDERING:

Hur stor inverkan har omgivningstemperaturen på energibehovet?

Jag menar…kroppen håller ju ca 37 gr. C. Vid ex.vis 20 grader C i omgivningen, hur stor %-andel av energin går åt till uppvärmningen av kroppen?

Vid 37 grader så borde ju inget gå åt…eller?

Jämför med att ha 17 eller 27 grader inomhus. Har man 17 grader så borde det rimligen gå åt dubbelt så mycket energi för att bibehålla kroppstemperaturen.

FRÅGA:

Hur stor %-andel av energin går åt för att bibehålla värmen vid 20 gr. C? Om den ex.vis är 50% så borde det ju bara vara 25 % vid 27 gr. C.

Detta skulle i sin tur innebära att den som har 27 grader i omgivningstemperatur har 25 % mindre energibehov i form av kolhydrater eller kalorier.

Vad tror Ni alla kära läsare???

PS: Skriver ju sällan här inne nu för tiden. Är däremot dagligen inne och läser vad andra skriver.  Mår dock lika bra som tidigare och håller mig mellan 81-83 kg.

Nyper mig fortfarande i armen då och då och konstaterar att jkag är vaken.

Ja…livet är helt enkelt härligt.

PS: Om någon vill göra en tråd om omgivningstemperaturpåverkan (hehe…långt ord) så gör gärna det :-)

God Jul Alla…hoppas tomten kommer med hårda paket som hårdkokta ägg!

Annons:
jansan
2012-12-21 16:04
#196

Fasen oxo!

Är man fast nu igen?

Fast i beroendet?

Lite jobbigt och frågan är om det finns något vaccin eller ännu bättre, KBT-behandling mot mitt tunga beroende?

Ett beroende som egentligen gör att min närmaste omgivning blir lidande och har svårt att hantera mitt beteende. Vill ju skona mina barn men det är svårt. Mitt beroende styr för mycket.

Har ju inte sagt det förut men detta är dagens sanning.

Suck.

Vad är då mitt beroende? Är det alkohol, knark, sex…eller annat?

Ok…måste erkänna.

Är beroende av alla tre ovan nämnda.

1: Alkohol…ja…används dagligen i bilen för vindrutan.

2: Knark…ja…använder fett som är likställt med knark enligt vissa.

3: Sex…ja…mer eller mindre beroende…vem är inte det Cool

Men…det sista beroendet som jag omnämner som "annat" dvs skrivandet här inne som är det värsta. Blev påminnd om detta faktum att när jag väl börjar skriva här inne…ja då är det kört.

Vänner flyr…familjemedlemmar flyr…kort sagt så riskerar detta att fullständigt urarta i en massa löst ihopsatta meningar utan att egentligen leda framåt.

Eller så gör de det.

Vad vet jag? Inte vet jag.

Hur som helst:

Sov så gott när Ni väl ska göra det…och händerna på täcket…för Ni är väl inte heller sexberoende Cool

Medlem
2012-12-21 16:54
#197

Jansan! Vi skrev ju att vi är fler som följer ditt skrivande även fast vi ibland inte kommenterar. Gällande ditt beroende, då tycker jag du ska fortsätta skriva :-D

Mosadiket - Jag är också en stillasittande kvinna som har (enligt BMI) mer än 15kg att gå ner i vikt. Jag tar 3 långa promenader i veckan och märker då att när jag inte tar mina promenader avstannar förbränningen. Beate gav dig kloka råd.

Lycka till!

mosadiket
2012-12-21 17:49
#198

193&194&197

OK, tack så jättemycket för rådet, skall försöka mig på detta igen, men jag vet att det är svårt nu vintertid, men i somras gick jag 1 timme varje dag på lunchen, i maj månad testade jag gym 3 dagar per vecka och jag simmade en dag per vecka 1,5 tim, tyvärr hjälpte det inte något på förbränning och vikt :-(.

jansan
2012-12-21 17:59
#199

198: Hur lång är du och vad väger du? Din ålder har du ju redan berättat.

jansan
2012-12-22 12:13
#200

Skrivolist???

Är det ett lämpligt begrepp på när man känner skrivbehov?

Vet ju att det tydligen inte alltid är populärt att skriva om man inte håller sig till ämnen som inte härrör till LCHF och kringämnen.

Men…om ingen orkar läsa så borde det ju bara vara att hoppa tråden?

Jag skriver mycket allehanda saker inom vitt skilda saker för att jag tycker det är kul och givande för mig.

Ibland så bakar man in relaterade ämne som jag gjorde i mitt #195 ovan.

Kanske man ska starta separat trådar då dylika funderingar dyker upp?

God Jul Alla!

mosadiket
2012-12-22 22:28
#201

#199 jag är 1,67 och väger 80 kg

penny
2012-12-23 17:45
#202

Vinet! Dricker jag två glas vin en vecka står vikten still.

Annons:
jansan
2012-12-23 20:31
#203

#201 &202:

Yepp….tror oxo det kan vara vinet…eller så har du en mycket låg ämnesomsättning.

mosadiket
2012-12-24 22:14
#204

#202,201,203

Ok, jag tror det kan vara både vinet och att jag har låg eller ingen ämnesomsättning, skall jag skippa vinet?

Hur får jag upp ämnesupsättningen?

Hur startar jag en egen tråd, jag behöver hjälp från er andra.

jansan
2013-01-19 23:50
#205

Stoppa pressarna!!!

Back in business.

Varit bortrest mest hela tiden och faktiskt medvetet struntat i att äta LCHF speciellt strikt.

Gått upp ett antal kilon och väger i skrivandets stund exakt 86,6 kilo.

Tro mig…detta har faktiskt varit medvetet slarv och har inte haft det minsta dåligt samvete för det…men man mår inte lika bra med massa kolhydrater.

Min eufori är inte här just nu även om jag mår mycket bra (9:a kanske på en 10-gradig skala).

Men…nu ska det bli suveränt att dra igång igen och må RIKTIGT BRA :-)

Idag tex har jag ätit pommes frites, mycket chokladpudding (!) bröd etc. Det lustiga är att det inte smakar speciellt gott längre och bra är väl det.

Nä…nu ska det bli strikt igen och ska börja med mina morgonrapporter i morgon igen!

Ska även skriva upp EXAKT hur mycket och vad jag äter

Fabian…VA KUL DETTA SKA BLI!!!

Förmodar att jag egentligen är i en idealisk vikt nu då jag som 57-åring egentligen är för smal vid 81-83 kilo men det är det värt. Man mår ju så mycket bättre.

Ska äta ner mig till 81-83 kg igen. 84 kg når jag förmodligen inom två veckor (mycket salt o vatten i kroppen just nu) sen lär det gå långsammare.

FUNDERING:

Verkar vara svårt att komma under 81 kg. Förmodligen beroende på att man trots allt har mer skinn som är svårt att bli av med. Det syns förvisso inget överskottsskinn så det kanske bara är så att min naturliga undre gräns på vikt ligger runt 81 kg även om jag var nere på 80,6 om jag inte minns fel.

Hur som helst…anser mig trots allt veta en del om LCHF och vad som funkar o inte och ska köra efter det som funkar.

Vet att många här inne har vågskräck och inte vill väga sig 1-2 ggr / dagligen.

Men varför??? Hur ska man kunna lära sig om vad som funkar o inte funkar om man inte väger sig dagligen??? Om man går upp…vad gör det egentligen? Det är ju bara att minska på något då…eller?

Hur kan man vara så rädd för vågen att man inte vågar konfrontera sig själv? Vinner ju inget på det.

Jaja, jag vågar påstå att friskt vågat så är hälften vunnet Cool

Sen…ärligt talat så verkar ju LCHF vara bra för i princip allt som rör både den mentala och fysiska hälsan. Men det är ju inget som läkare och läkemedelsföretagen vill stödja…de vinner ju inget på det.

Den enes bröd (mediciner) den andres död (patienten) Glad

Sov gott alla så får Ni läsa mitt fortsatta tjatande i morgon bitti!

mosadiket
2013-01-20 09:14
#206

# jansan

Välkommen, äntligen någon i min ålder Glad, trodde inte de fanns.

Kanske vi kan dela erfarenheter när det gäller LCHF, du säjer att du lyckats går dina kilo på tre månader, jag har bara gått upp sedan jag börjadeoch gör det fortfarande. Min tråd heter Fläskfia om du vill läsa min bakgrund.

har vägt mig två dagar nu, det var min kostrådgivare på KRG som sa att jag skulle slänga vågen, då det är ett stressmoment och det påverkar kroppen hormonellt.

igår 81.2

idag 81.6

inte roligt, har gått upp igen, trots att helgen varit lugn både med mat och annat.

Lilltilda
2013-01-20 09:24
#207

Daglig vägning kan för vissa bli en fixering som i sin tur kan leda till stress som i sin tur hindrar viktnedgång. En person med ätstörningshistorik ska definitivt undvika daglig vägning

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2013-01-20 09:47
#208

MORGONFAKTA: Morgonvikt: 85,8 kg

Frukost: 50 g smör + kaffe.

Läs mitt egna #205 om bakgrunden till viktuppgång.

Helt rätt där #207. Känner man sig stressad av viktuppgång kanske man inte ska väga sig för ofta, Vet faktiskt inte.

För mig känns det dock helt rätt att väga mig 2 ggr / dagligen och jag blir inte stressad oavsett vad vågen visar. Kul o rita kurvor bara Flört + att jag lär mig fortlöpande vad som funkar och inte.

Ha en bra dag.

jansan
2013-01-21 19:00
#209

MORGONFAKTA: Morgonvikt: 85,8 kg (förändring sen igår:+/- 0 kg).

Frukost: 50 g grädde + kaffe.

Åt igår: 6 muggar kaffe, 6 hg moussaka, i brk tonfik i olja, 50 g ost, 100 g skinka, 50 g smör, 1,5 dl grädde.

Motionerar lite nu för tiden. Känns omotiverat utan avvaktar vår då det är roligare ute.

Äter förmodligen för mycket moussaka men det är ju så gott :-). Lustiga är att jag INTE är sugen på kolhydrater i någon form även om jag ibland äter det.

Men inte som förr när man verkligen kunde längta efter bröd etc.

Härligt det :-)

Hmm…vete 17on men det känns inte lika motiverande att skriva här längre. Mest som ett kall för att dokumentera vad som funkar o inte.

Ha en bra dagGlad

Annons:
linn47
2013-01-22 07:49
#210

Fortsätt gärna med din "matdagbok" här i tråden! Det är så kul att läsa!

jansan
2013-01-26 07:15
#211

MORGONFAKTA: Morgonvikt: 84,5 kg (förändring sen sist: -1,3 kg).

Frukost: 50 g grädde + kaffe.

Godmorgon alla!

Underbart väder! Ska ut med skoter nu. Stortrivs igen efter att ha kört strikt LCHF igen 4-5 dgr. Mätt o belåten hela tiden.

Men…att skriva här inne och lämna morgonrapporter eller vad man äter inspirerar mig inte längre…vet faktiskt inte varför.

Är dessutom på resande fot ofta så tiden vill inte riktigt räcka till.

Kommer därför bara att skriva spontant hädanefter när något intressant dyker upp.

Ha ett härligt liv alla Cool

Siggebus
2013-04-04 10:29
#212

Hallåå jansan -du har lagt av för gott med skrivandet?
Hur går det för dig - har du lyckats förvalta din vikt? 🙂
Skulle var intressant att höra hur det går  - själv är jag nu 1 ynkligt kilo från min målvikt. När det inträffar har jag gått ner från 106 kg till 62 fjäderlätta 😎
Ska bli sååååååå jäkla skönt att slippa fokusera på att gå ner i vikt och "bara" förvalta den. Dvs då börjar nästa "resa".

jansan
2014-10-13 20:48
#213

Back in business again!!!

Mycket har hänt!

Väger nu ca 100 kg då jag gått upp sakta men säkert sedan jag slutade snusa sommaren 2013 dvs ca 16 månader sedan.

Gått upp 18 kg sedan dess men nu ska det bli ändring.  Ätit strikt LCHF i 2 dgr nu och det känns fantastisk!

Mått pyton efter att jag slutat snusa men är nog att betrakta som återställd igen.

Ska fortsätta på samma sätt som förut dvs lämna rapporter varje morgon med vikt och vad jag ätit.

Ha det bra alla!

Vi hörs i morgon bitti :-)

jansan
2014-10-13 20:48
#214

Back in business again!!!

Mycket har hänt!

Väger nu ca 100 kg då jag gått upp sakta men säkert sedan jag slutade snusa sommaren 2013 dvs ca 16 månader sedan.

Gått upp 18 kg sedan dess men nu ska det bli ändring.  Ätit strikt LCHF i 2 dgr nu och det känns fantastisk!

Mått pyton efter att jag slutat snusa men är nog att betrakta som återställd igen.

Ska fortsätta på samma sätt som förut dvs lämna rapporter varje morgon med vikt och vad jag ätit.

Ha det bra alla!

Vi hörs i morgon bitti :-)

LaRose
2014-10-13 22:51
#215

Trevligt att se dig här igen, jansan!

Lilltilda
2014-10-14 00:56
#216

Välkommen tillbaka! Du är en av de som jag då och då undrat hur det gått för sedan du tystnade här på kif

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
jansan
2014-10-14 07:16
#217

MORGONFAKTA: Vaknade 05.00. Vikt 99,5 kg 

Frukost: Omelett med prinskorv, bacon o mycket smör

Målet är 90 kg innan jul.

Ätit strikt LCHF i 2 dygn nu. Ledvärk och trötthet borta och känner mig absolut piggare. Ska undvika allt vad kolhydrater heter nu i ett par dar.

Undrar om den euforiska känslan jag hade förr kan återkomma…hmmm…jaja, det får tiden utvisa :-)

jansan
2014-10-14 07:16
#218

MORGONFAKTA: Vaknade 05.00. Vikt 99,5 kg 

Frukost: Omelett med prinskorv, bacon o mycket smör

Målet är 90 kg innan jul.

Ätit strikt LCHF i 2 dygn nu. Ledvärk och trötthet borta och känner mig absolut piggare. Ska undvika allt vad kolhydrater heter nu i ett par dar.

Undrar om den euforiska känslan jag hade förr kan återkomma…hmmm…jaja, det får tiden utvisa :-)

Tyroidea
2014-10-14 08:30
#219

Varför slutade du med lchf när du mådde så bra? Hade det med nikotinabstinens att göra tror du?

Lycka till nu med nästa fas!

ullebull
2014-10-14 09:13
#220

Hej jansan, kul att se dig här igen, följde dig under din fantastiska resa förra gången även om jag inte skrev.

Sluta snusa, tja samma effekt när man slutar röka, jag är skitarg på mig själv, för viktuppgången men tog fatt i min kost för några dagar sedan, får se hur jag klarar det.

Lycka till åt oss båda haha.

jansan
2014-10-15 15:56
#221

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 99,3 kg 

-0,2 kg sedan igår.

Målet är 90 kg innan jul.

Åt igår ägg bacon, prinskorv, Blomkålsmos (massor), kokt skinka. dvs lite kolhydrater.

Ska börja ange hur mycket kolhydrater jag äter istället för vad jag ätit. Svårt att kvantifiera annars.

Tyroide: Jo, blev deprimerad och fick världens stubin när jag slutade snusa. Det satt nog i ett år och jag blev väl först normal i somras.

Känner mig oerhört stark och taggad nu vad gäller den psykiska biten. Hoppas och tror jag klarar 90 kg till jul…men man får se :-)

jansan
2014-10-16 19:14
#222

MORGONFAKTA: Nattvakt hela natten. Vikt 99,3 kg i morse dvs samma som igår. 

+/- 0 kg sedan igår.

Målet är 90 kg innan jul.

Gissar jag ätit 15 g kolhydrater igår.

Annars har det inte hänt så mycket. Trött pga sömnbrist.

Ska sova nu…

ullebull
2014-10-16 19:21
#223

sov gott

Annons:
jansan
2015-02-07 10:26
#224

Hej igen!

Varit frånvarande härifrån ett tag nu och kan konstatera följande:

Jag mår otroligt bra just nu!

Och…jag är fullständigt säker på att jag kommer att fortsätta göra det livet ut :-). Åtminstone om hälsan fortsätter att stå mig bi…allt det andra är ju så perfekt.

Känner mig så enormt ödmjuk och lycklig över detta. Jag vill ju så gärna att ALLA, och jag menar verkligen det, ALLA, är värd att må som jag gör. Det spelar ingen roll vad Hen har gjort eller inte gjort. Jag tror helt enkelt att mår man själv bra så blir det som ringar på vattnet…vågor sänds ut, studsar mot sin omgivning och tilldelas de som träffas av dem.

Frågan man ställer sig…är jag värd det?

Ja, jag tycker jag är det för skulle jag inte tycka att ens jag själv är värd lycka…hur skulle jag då kunna önska någon annan det???   Jag tycker alla är värda det :_)

Ganska logiskt egentligen men kanske svårt att formulera det i ord innan man sätter sig vid tangentbordet. Då brukar orden komma :-)

Varför mår jag då så bra nu?

Ja mina vänner…jag har en livsuppgift att fullfölja.  En livsuppgift som helt enkelt är för stor och vacker att ta upp här inne. Finns nog bara en som kan ana vad det är :-)

Ha en härlig dag så höres vi :-) 

Min vikt då? Jo, ca 87 kg som jag verkligen trivs med. Men kommer förmodligen att gå ner lite till.

jansan
2019-05-27 23:54
#225

Hej Igen! Många år sen sist nu. Slarvat otroligt med maten de sista 9 månaderna och gått upp till 95,6 kilo för 16 dagar sedan. Väger nu ca 91 kg och ska börja ge rapporter varje morgon. Målet är nu 83 kilo och jag räknar med att det tar några månader minst då vi ska segla en del. Blir både mat och vin då😎 Återkommer i morgon bitti. Sov gott alla gamla och nya vänner!

jansan
2019-05-27 23:54
#226

Hej Igen! Många år sen sist nu. Slarvat otroligt med maten de sista 9 månaderna och gått upp till 95,6 kilo för 16 dagar sedan. Väger nu ca 91 kg och ska börja ge rapporter varje morgon. Målet är nu 83 kilo och jag räknar med att det tar några månader minst då vi ska segla en del. Blir både mat och vin då😎 Återkommer i morgon bitti. Sov gott alla gamla och nya vänner!

jansan
2019-05-27 23:54
#227
jansan
2019-05-29 06:58
#228

Godmorgon alla. Vikt 89,4 kilo. Ska gå ner 5 kilo till inom 3 veckor. Mår oerhört bra, snudd på euforisk. Vad jag önskar att ALLA ville prova på STRIKT LCHF någon vecka bara. Man mår ju så enormt bra psykiskt samtidigt som vikten rasar på köpet.

jansan
2019-05-29 07:00
#229

Dubbelpost. Man lär sig väl😊

Effie
2019-05-29 07:59
#230

#228. Dra nu inte slutsatsen att bara för att det funkar bra för dig med strikt LCHF, så gäller det för alla. Så enkelt är inte livet, tyvärr.

Men kul att det funkar för dig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
hemul
2019-05-29 08:56
#231

Nej. Och det är väl så de flesta börjar. Folk brukar ju vara rädda för kolhydraterna i kryddor, typ.

fiskenihavet
2019-05-29 10:17
#232

Det är jag :)

jansan
2019-05-29 13:42
#233

Förmodligen funkar det inte för alla men det kostar ju inte att prova😉. Hursom så ska jag ange hur det går med vikten förhoppningsvis värja morgon men samtidigt så ska jag på fest nu i helgen. Lär väl gå upp då😋

hemul
2019-05-29 18:11
#234

Varför det? För att du inte är strikt när det är fest?

jansan
2019-06-03 21:34
#235

Inte speciellt bokstavstrogen när det gäller vissa fester. Bortbjudna och då pausar jag LCHF speciellt om det är lite vin till. Hursom, kom hem för en stund sedan och väger mig i morgon bitti igen😉

Margareta
2019-06-04 08:05
#236

Problemet brukar vara att avsteg man gör kan visa sig på vågen flera dagar senare och då är det inte lätt att veta vad som inte fungerade

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2019-06-04 08:05
#237

Problemet brukar vara att avsteg man gör kan visa sig på vågen flera dagar senare och då är det inte lätt att veta vad som inte fungerade

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
jansan
2019-06-04 16:19
#238

Vägde 91,2 kilo i morse. Ungefär som väntat. Ingen euroforisk känsla just nu men mår allmänt bra. Jaja..Vi får se😉

Upp till toppen
Annons: