Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2529 ggr
konichiwa
9/21/12, 1:40 PM

The Meat i Stocholm. Rekommenderas inte.

Jag var med min dotter i Stockholm i går kväll för att se Le cage aux folles på Oscars. Riktigt bra! Kul och vackert!

Innan skulle vi äta och valde the Meat på Vasagatan för att jag skulle kunna äta bra.

Jag var inte säker på vad jag ville ha på menyn, talade om för servitrisen hur jag äter och att jag ville ha grillad biff och grillade grönsaker och extra smör, förhoppningsvis inte margarin (för säkerhets skull nämnde jag det, vänligt!).

Min dotter beställde entrecote för 220 kr.

Maten kom in, jag fick T-bensteak och l i t e grillade grönsaker, väldigt lite, ca en halv liten kaffekopp.. Inget smör men en l i t e n kanna sky som tydligen ingick till allt kött. Jag bad då att få extra smör eftersom jag vill ha mer fett till maten. Skyn smakade härsket märkte jag medan jag väntade på smöret.

Eftersom servitrisen inte frågade om stekningsgrad så tänkte vi inte på det eftersom vi inte träffats på länge och hade mycket att prata om.

Köttet var mycket mört och gott men halva min stek var så rå att jag inte kunde äta den. Inget smör kom.

Försökte flera gånger få servitrisens uppmärksamhet men lyckades inte. Det var bara halvfullt i restaurangen.

Plötsligt upptäckte vi att vi hade 10 minuter på oss till teatern, BRÅTTOM! Vi lämnade maten och drickat och bad servitrisen att genast få betala för vi måste gå. Hon tog ytterligare fem minuter på sig för att ta färdigt beställningen av den gäst hon höll på med medan vi trampade nervöst vid kassan. Sen fick jag betala, med kort, stoppade kvittot i fickan och sprang. Någon dricks lämnade jag inte för det var servicen inte värd.

När jag efteråt kollade kvittot så hade hon gett mig det dyraste köttet, 340 kronor, utan att jag bett om det.

Riktigt dåligt. Jag är själv gammal restaurangmänniska och min dotter också och vet hur man kan ta hand om gäster på ett bra och smidigt sätt. Det här var riktigt riktigt dåligt!

Annons:
Jojomaja
9/21/12, 2:45 PM
#1

Jag tror man ska akta sig för alla restauranger som ligger i nära anslutning till Centralstationen i Stockholm. De bryr sig generellt inte om kunderna alls och behöver inte prestera speciellt mycket för att ändå ha ett konstant inflöde av gäster som ju inte letar sig iväg på bakgator eller för långt från Centralen.

Det bästa man kan göra som tillfällig besökare i Stockholm (och andra storstäder) är nog att kolla i förväg vad som finns i närheten. Sök på recensioner och kolla vad andra tycker. Det kan ju finnas fantastiska ställen bara ett stenkast bort från Vasagatans brus av nyanlända resenärer i jakt på en måltid. Nu är ju The Meat så ny att de flesta recensionerna troligen är skrivna av krogens egen personal. Så är det ju ofta.

Jag har aldrig själv varit på The Meat men hade faktiskt tänkt gå dit eftersom de har ekologiskt kött, och jag kommer eventuellt att gå dit ändå, men jag tackar för din varning. Då ska jag stå på mig ordentligt när jag beställer.

I övrigt gillar jag verkligen Texas Longhorn. Där får man exakt vad man vill ha. I alla fall om man går till det lilla hålet i väggen uppe vid Östermalmstorg. Eller så har jag haft tur …

konichiwa
9/21/12, 3:35 PM
#2

Vi hade planerat att äta på Jensens böfhus som ligger alldeles bredvid men det var fullt och lång kö med väntande gäster…

MimLan
9/21/12, 8:00 PM
#3

#2 Det hade nog inte varit bättre.

Jojomaja
9/21/12, 8:36 PM
#4

Jensens Böfhus är nog kända ännu mer för sin dåliga service och att man måste betala extra för varenda ändring och inte får byta ut pommes mot grönsaker. Jag tror, som jag skrev tidigare, att turistfällorna runt Centralstationen är de man ska undvika, men det är ju inte lätt att veta på förhand.

konichiwa
9/21/12, 9:14 PM
#5

OK. Ja jag kände mig som en lurad turist/torsk. Jag är uppvuxen i Stockholm och har inte vant mig vid hur det blivit :-(

Upp till toppen
Annons: