Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 7166 ggr
konichiwa
2012-09-14 13:39

Pulled pork, kryddning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst om pulled pork ett tag och blivit sugen på att göra det.

Igår blev det av. Läste säkert 6-7 olika recept och alla hade helt olika kryddning.

Jag valde ut en 6-7 stycken ingedienser och blandade ihop och skjuss in i ugnen med 2 kg karre på 125 grader i 5 timmar.

Köttet är ju urläckert men kryddningen är jag inte så nöjd med. Nog för det går ner men det borde kunna bli mycket godare.

Har ni provat?

Tips på god kryddning? (LCHF förstås)

Annons:
HejdåTjockma
2012-09-14 14:06
#1

Jag körde en blandning av tex mex och bbq sist, och tyckte det blev jättebra! Lök (massor), vitlök, spiskummin, salt med röksmak, chili, paprikapulver, svartpeppar, tomatpuré/ketchup, vinäger. Jag minns inte riktigt men hade läst ett recept med det temat och tog det jag hade hemma. Lagade i stekpåse, och åt med typ tex mex-tillbehör.

Mmm, så sugen jag blev nu, får snart laga det igen.

konichiwa
2012-09-14 14:38
#2

Jag använde det mesta av det du föreslår utom röksmaken. Jag har en flaska med rökarom men tycker att allt jag använder det till smakar korv :-(

Rev ner ett äpple för att få lite sötma ,men kanske är det röksmaken som fattas. Och så tog jag nog för mycketspiskummin.

Nu har den stått ute i grytan med lock över natten. Kanske smakar den bätre idag. Grytor brukar göra det.

Idag blir det kokt rättika med mycket smör till.

Gärna fler kryddningstips! Och förslag vad som är gott till!

Malluppa
2012-09-19 08:19
#3

Vitlök, gul lök, svartpeppar, spiskummin, salt med rök smak, ILEACH whiskey ( el annan rökig sort) stark paprika pulver, chipotlepasta och sambal med vitlöksmak. Blev en riktig hit här hemma och ska göras till helgen igen och bjuda svärföräldrarna på, tillsammans med massa andra smårätter :)

konichiwa
2012-09-19 09:08
#4

Chipotlepasta ska skrivas upp på listan med saker som ska inhandlas i Sthlm i morgon.

Kanske salt med röksmak också.

Jag ska testa att smaksätta en portion  av karren med röksmaken på flaska först.

Men visst blir köttet läckert! Påminner om tonfisk som jag gillar ;-) Fast tuggigare.

Sugiyama
2012-09-19 20:51
#5

Rökt paprikapulver och bbq-sås med hickorysmak+salt, peppar, lök och vitlök.

Sindri
2013-08-27 20:36
#6

Vilket underbart recept! Jag har gjort grytstekar förut med hel karre, men med rotsaker och äpple. 

Såsen var ju jättegod. Jag hade ingen rökarom, men däremot baconfett. (Jag brukar sila och spara det när jag gör mycket bacon i långpanna.) Det blev jättegott.

Sereverade med grillad paprika och vitkålssallad m gurka. (Rotfruktsgratng till de som ville) Och det var t.o.m. ännu godare dan efter när vi åt det kallt som matsäck på flygplanet! 

Kommer att bli min favvo-matsäck ett bra tag framöver!

Annons:
Vyer
2013-08-27 20:54
#7

Jag brukar ha färsk habanero i.


kaisakavat
2013-08-27 21:22
#8

Är det nåt speciellt som gör att det kallas Pulled pork?? Jag tycker det låter som gammal vanlig lågtempad fläskstek i ugn, vilket man väl har gjort tysen gånger innan 'namnet' dök upp. 🤔

Fläskstek funkar väldigt fint med timjan, rosmarin.. 

Ibland kör jag kanel, kardemumma, ingefära.. 

Och salt förstås. Blandar allt med olja innan jag geggar in köttet.

kaisakavat
2013-08-27 22:32
#9

Fast nu fattar jag, tror jag. Det är väl det att man trasar sönder köttbiten sen som är 'grejjen'. Eller? 🙂

joly
2013-08-27 22:40
#10

#9 Och att den tillagas i barbecuesås.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Upp till toppen
Annons: