Annons:
Etiketthälsa
Läst 2102 ggr
Anders-S
2012-09-10 04:39

Eventuella matallergier

Har precis gjort några konferensanmälningar. Numera står det ofta en ruta för "eventuella matallergier" när man fyller i blanketten.

LCHF är ingen matallergi så det kan man inte skriva.

Egentligen betyder det inget för mig eftersom det är så enkelt att fasta, dvs. inte äta någonting när man är fettbrännare. Men jag retas lite med arrangörerna genom att fylla i:

"gluten/stärkelse/a1-kasein/msg"

Margarin och vegetabiliska oljor är svårare att hävda som allergi

Vad skriver du i rutan?

Annons:
Anders-S
2012-09-19 03:51
#1

"gluten/stärkelse/a1-kasein/msg"

Nu har jag varit på konferens på Svenska Mässan i Göteborg.  Förutom ostfrallan till morgonkaffet, som var visserligen var glutenfri men självklart innehöll både vetestärkelse och kasein blev jag verkligen imponerad av det goda som bjöds. Lunchen bestod av räkor, ruccolasallad och wookade grönsaker. Till eftermiddagskaffet blev det en melonsallad istället för muffins. Till kvällsbuffén var det en stor tallrik räkor med ägg, majonäs och dill. Ett torrt rött vin smakade förvånansvärt bra till räkorna. Två glas var däremot max vad jag vågade så någon fortsättning till Gothia Heaven 23 blev det inte för min del. Kände faktiskt av vinet i flera timmar.

En eloge till köksmästaren på Svenska Mässans konferensavdelning och den engagerade personalen. Det var milsvid skillnad mot tidigare traditionell konferenslunch av typ färdigpanerad wienerschnitzel med brunsås och gröna ärtor.

odezza
2012-09-19 07:58
#2

Schysst att det funkade att fylla i allergier som du gjorde!

"still lost in space and time"

Mrbearneis
2012-09-19 09:08
#3

Man kan visst vara överkänslig mot vissa mejeriprodukter etc.

Anne22
2012-11-04 20:34
#4

Var àr "msg"?

Jag brukar fòrsòka hàvda glutenallergi i fòrsta hand. (Problemet àr dà att man ofta fàr glutenfri pasta etc.) Din kombination var bàttre!

Ar a-1-kasein allergi mot mjòlkprodukter?

Finns det ingen religion som utesluter kolhydrater i sin làra, som man kan hàvda sig tillhòra? Islam utesluter ju griskòtt, och hinduismen kòtt, men det àr ju inte till mycket hjàlp….

Anne22
2012-11-04 20:35
#5

Nàgon sekt??

hemul
2012-11-04 23:14
#6

Natrumglutamat. Monosodium Glutamate.

Annons:
Anders-S
2013-12-19 11:55
#7

RE: #4 Ar a-1-kasein allergi mot mjòlkprodukter?

Ja, beroende på kornas gener. De finns både A1-kor och A2-kor i Sverige men Arla blandar mjölken i tankarna.  I en del länder säljs A2-mjölk som speciellt produkt, t.ex. Nya Zealand, Australien, Storbritannien, vissa stater i USA. Getter och får har A2-kasein i sin mjölk.

Sök på a2 milk eller mjölk i Google.

Upp till toppen
Annons: