Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Eventuella matallergier

2012-09-10 04:39 #0 av: Anders-S

Har precis gjort några konferensanmälningar. Numera står det ofta en ruta för "eventuella matallergier" när man fyller i blanketten.

LCHF är ingen matallergi så det kan man inte skriva.

Egentligen betyder det inget för mig eftersom det är så enkelt att fasta, dvs. inte äta någonting när man är fettbrännare. Men jag retas lite med arrangörerna genom att fylla i:

"gluten/stärkelse/a1-kasein/msg"

Margarin och vegetabiliska oljor är svårare att hävda som allergi

Vad skriver du i rutan?

Anmäl
2012-09-19 03:51 #1 av: Anders-S

"gluten/stärkelse/a1-kasein/msg"

Nu har jag varit på konferens på Svenska Mässan i Göteborg.  Förutom ostfrallan till morgonkaffet, som var visserligen var glutenfri men självklart innehöll både vetestärkelse och kasein blev jag verkligen imponerad av det goda som bjöds. Lunchen bestod av räkor, ruccolasallad och wookade grönsaker. Till eftermiddagskaffet blev det en melonsallad istället för muffins. Till kvällsbuffén var det en stor tallrik räkor med ägg, majonäs och dill. Ett torrt rött vin smakade förvånansvärt bra till räkorna. Två glas var däremot max vad jag vågade så någon fortsättning till Gothia Heaven 23 blev det inte för min del. Kände faktiskt av vinet i flera timmar.

En eloge till köksmästaren på Svenska Mässans konferensavdelning och den engagerade personalen. Det var milsvid skillnad mot tidigare traditionell konferenslunch av typ färdigpanerad wienerschnitzel med brunsås och gröna ärtor.

Anmäl
2012-09-19 07:58 #2 av: odezza

Schysst att det funkade att fylla i allergier som du gjorde!

"still lost in space and time"

Anmäl
2012-09-19 09:08 #3 av: Mrbearneis

Man kan visst vara överkänslig mot vissa mejeriprodukter etc.

Anmäl
2012-11-04 20:34 #4 av: Anne22

Var àr "msg"?

Jag brukar fòrsòka hàvda glutenallergi i fòrsta hand. (Problemet àr dà att man ofta fàr glutenfri pasta etc.) Din kombination var bàttre!

Ar a-1-kasein allergi mot mjòlkprodukter?

Finns det ingen religion som utesluter kolhydrater i sin làra, som man kan hàvda sig tillhòra? Islam utesluter ju griskòtt, och hinduismen kòtt, men det àr ju inte till mycket hjàlp....

Anmäl
2012-11-04 20:35 #5 av: Anne22

Nàgon sekt??

Anmäl
2012-11-04 23:14 #6 av: hemul

Natrumglutamat. Monosodium Glutamate.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.