Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 15751 ggr
MimLan
9/9/12, 2:42 PM

MimLan bokför

Bokföringstrådarna jag gjorde i början var bra att ha. Det gick att utläsa trender och se vilka saker som kan ha påverkat (på alla sätt, inte bara med kosten). Så jag börjar igen då jag verkar ha blivit tillräckligt frisk för att det verkar kunna spela roll hur jag äter och vad jag gör, på ett positivt sätt.

Stolpar: 1) Medicinförgiftningen, i våras (mars-maj 2012), reagerade riktigt illa på blodtrycksmediciner och har nog inte hämtat mig ännu. Utslagen i flera veckor, kunde inte äta/dricka på flera dagar. Fick till slut i mig saft/MER. Utökade långsamt med tortellini. En lång sträcka/ond spiral med väldigt liberal lågkolhydratkost. Det var fortfarande lågkolhydratkost eftersom jag åt så minimala portioner då det var svårt med ätandet. 2) Kraschen. Sommaren 2009. Rasade ihop totalt. Vet inte varför. Gick upp 20 kg på mycket kort tid, nästan allt fett hamnade på överkroppen. (Nej, det var inte för många kalorier, jag åt snarare mindre för jag hade ingen aptit och ingen ork.) Blev muskelsvag, kunde inte tänka, än mindre minnas. Puls och Blodtryck skyhöga. Kunde inte sova. Började svettas igen. Huden/naglarna fnasade och sprack. Etc. Etc. Blivit långsamt bättre. Med betoning på långsamt.

Nyheter i sommar: Utslagen på benen sämre. Likaså i hårbotten. Långvarig förkylning/ar. Musarm som inte gick över som brukligt. (Ett par månader mot normalt ett par dagar.) Mer finnar och utslag i ansiktet.Tappat motivationen och den naturliga aktiveringen på lediga dagar. Dock har sömen blivit bättre. Sover mer och på rygg allt oftare (friskhetstecken för mig). Benen inte så svullna/hårda, verkar vara en effekt av att ha slutat med grönt te. Lyckats läsa några böcker igen. Förra sommaren var utfallet en enda tunn bok. Har i sommar kunnat gå spikrak i ryggen igen. Hurra! Det är inte enkelt att gå rakryggad när kroppen inte orkar hålla en uppe.

Vikt: Standardbyxorna sladdrigare kring låren, sitter återigen som de skall i midjan. Kommer i ett par underbyxor jag inte kom i (ligga på sängen och kippa efter andan-style) innan Medicinförgiftningen. Skulle gissa att jag blivit av med det fett jag gick upp av Medicinförgiftningen. Dock inte "samma" då bukfetman är kvar, men lår och mage i övrigt verkar krympt. Har kunnat använda min stora blaffiga Lapponia-ring igen. Sitter inte bekvämt, men det är onekligen bättre än att fingret blir blått eller att det inte gått att få på ringen alls.

På sistone: Ökat fettnivån till ett snitt på 85%. Det gav omställningsbesvär. Svettas än mer, har fått blödningar, blivit än varmare i händer/fötter. Sover än bättre.

Sammanfattningsvis: Det sämre måendet tidigare i sommar, och även nu, avskriver jag som en effekt av stress och att jag fortsatt dras med bieffekterna av Medicinförgiftningen. Det är positivt att fettet kan gå bort, även om det bara verkar ha backat till nivån innan Medicinförgiftningen, för det betyder att jag trots allt blivit tillräckligt frisk för att det skall kunna ske.

Annons:
MimLan
9/9/12, 2:49 PM
#1

Lunch: 165 gram räkor, två ägg och majo+citron.

1 kg skalades i går, det tog c:a 40 min. Utfallet blev 330 gr. Kilopriset blir då 545 kr. Perspektiv. Tur att jag behövde skal oavsett, till en buljong jag skall göra.

kaisakavat
9/9/12, 3:18 PM
#2

Vill du ha besök i din tråd?

Läste och läste. Du har det inte precis lätt du. Men några goda tecken verkar ju gå att se, hoppas det fortsätter så.

Kommer fortsätta läsa. Intressant att se vad som påverkar och hur. Hoppas du kan hitta ledtrådar.

MimLan
9/9/12, 3:28 PM
#3

Besök är välkommet! Det är ju bara att starta nya trådar ifall de blir långa. :)

Märkte att jag behövde struktur för att notera vad som händer nuförtiden, och en titt på gamla nybörjar-trådar gav att de var väldigt bra att ha som kom ihåg-lapp. Även om det inte är livat, är det ändå så pass mycket bättre och jag är tillräckligt frisk för att orka bry mig, då kan jag lika gärna göra det på ett effektivt sätt.

MimLan
9/10/12, 7:03 PM
#4

Smått obegripligt hur jag kan sova rätt bra ändå, trots hög nivå av negativ stress just nu. Får pejla sömnkvaliteten när jag blir av med stressen.

Middag: Helstekt entrecote, sky och vitlök, och smör

(Morgon+Lunch får bli konsekvent Bulletproof coffee och två kokta ägg i syfte att förenkla livet lite. Kör på tills jag inte står ut med ägg antar jag.)

Fötterna har krympt lite också, har märkt det garanterat i ett par skor idag. Det handlar ju om svullnad, inte fett iaf.  Idag var också första dagen tillbaka på jobbet efter några veckors ledigt. Jag orkade stanna kvar lite längre än vad jag gjorde tidigare i somras, trots en massa tröttande pratande.

MimLan
9/11/12, 7:01 AM
#5

Ha! Där kom den dåliga sömnen. Äntligen känner jag igen mig. ;) Nå, jag har varit på jobbet sedan innan 5. Behagligt och tyst. Även om jag vred mig i sängen i några timmar, är jag inte trött bortom sans. Förhoppningsvis är jag trött när jag kommer hem, så att jag kan tupplura. Det är välgörande.

KarinJ46
9/11/12, 7:31 AM
#6

Bokmärker denna tråd så jag kan följa den.

Lycka till MimLan, hoppas att det kommer att gå åt rätt håll.

Jag citerar en rad från filmen "Hotel Marigold": - "Allting blir bra till slut, och är det inte riktigt bra så är det inte slut".

Annons:
MimLan
9/11/12, 7:40 AM
#7

#6 Tack! Jäkligt bra film f.ö. Fick samma livsglädje-känslor som av Station agent.

KarinJ46
9/11/12, 7:42 AM
#8

#7 Ohh den har jag inte sett! Kan för övrigt rekommendera "Love Actually" om du inte sett den.

helga61
9/11/12, 7:46 AM
#9

MimLan!

Har du försökt att ändra läget på din säng? Det låter som att du sover på ett currykors eller en vattenåder.Då blir man svag och kan sova oroligt,eller man sover som en sten men är ändå inte utvilad.

Det kan vara likadant på jobbet.Din plats där kan suga ut din energi fullständigt.Prova med att flytta runt möblerna.

Det låter lite hokus pokus jag vet ,men det kan göra verkan .

mvh

Anki

MimLan
9/11/12, 8:20 AM
#10

#8 Japp, men den var inte fullt så i själen hjärtevärmande som de andra två filmerna.

#9 Då currykryss är fasta så faller det sig inte logiskt att det skulle vara orsaken om man utgår från vad jag skrev i #0. Men tack för omtanken!

kaisakavat
9/11/12, 8:36 AM
#11

Å, filmtips här också. Skrattande

MimLan - Hemskt kanske, men jag fnissar åt det du skriver. "Äntligen känner jag igen mig."

Känner igen mig i ditt igenkännande. Tungan ute

Om man har sovit innan, så har man lite marginal för ngn natts sömnstrul. Men inte så mkt mer. Vila när du kan.

Och ät ordentligt. Bra bränsle brukar hjälpa mig i de lägena.

MimLan
9/11/12, 9:08 AM
#12

#11 Det är ju viktigt att ha koll på sig själv! ;) Det är bara lite förvirrande att samtidigt ha försämringar som förbättringar. Tycker kroppen borde vara upptagen av försämringarna tills de gått över.

Håller med dig om ätandet. Även om det är enkelt att strunta i det och bara vila/sova, så finns det alltid kokta ägg och makrill-burkar som inte kräver nåt engagemang i köket. Och det är ju bra för jag vill verkligen optimera näringen när jag har dumheter (a la stress) som stör.

Emea67
9/11/12, 9:28 AM
#13

Gör ett litet avtramp jag med.

Sett många filmer som är bra men jag är en sån som aldrig kommer i håg vad de heter så jag kan inte gå och hyra film självSkäms

Annons:
MimLan
9/11/12, 6:22 PM
#14

Överlevde 8 timmar. Trots massiv trötthet, och möten som tröttade än mer, blev jag mest fysiskt trött, hjärnan fungerade ändå. Det har verkligen gått framåt även om det enda jag orkade utöver det var att åka hem och vila. Slocknade en timme framför en tv-serie, alltid ett säkert tips om jag behöver få sova lite.

Middag: Pytt på korv+nötkött+lök+morot+tomat. Röra på honung och smör till snask.

kaisakavat
9/11/12, 6:54 PM
#15

Skönt att huvudet stannade hos dig. Gott tecken!

Röra på honung och smör? Lät gott.. Cool

MimLan
9/12/12, 6:20 AM
#16

Middagen utökades till en kronärtsocka också. Bra sätt att få in smör och känna sig pysslig.

#15 Japp! Ville ha något sött, och honung är så dundersött att det räcker med en liten klick för att det skall smaka rejält när man rör ut det i smör. Smaskigt. Det är en god sötma, tycker jag, när den är i lagom dos.

Dålig natt igen. Inte helt oväntat, men det är lite glad-förvirrat över att jag inte behövde ta taxi för att kunna släpa mig till jobbet, och att hjärnan funkar ändå. Skall bara försöka hitta några muskler i ansiktet som gör att jag orkar se något annat än utsjasad ut. Eller se upptagen ut hela dagen, vilket är lättfixat. Folk blir så nerviga när jag har massor med fönster på skärmen, det skrämmer på något vis. (Ibland undrar jag om de tror att jag sitter och tittar på alla fönster samtidigt.)

kaisakavat
9/12/12, 12:47 PM
#17

Vilken supersmart taktik!!! Tänk om jag skulle lyckas få min 'kreativa röra' att bara lite grann likna en datorskärm med olika fönster.. Obestämd

Jag har egentligen liksom 'stationer' med olika projekt, men jag tror inte det riktigt framgår.. stationerna inkräktar på varandra.. liksom.

Hehe.. Skrattande

Hitta muskler i ansiktet - en annan god idé.  *gymmar för fullt*

*

Just kombin honung-smör känns tilltalande. Ska röra ihop en dutt vid tillfälle. Jag har honung hemma.. tänkt att användas den till scrubkräm i ansiktet, men det har inte blitt av.

MimLan
9/13/12, 6:47 AM
#18

Gårdagens middag: lax+smör+citron, kokospudding (den fasta massan av kokosmjölk+grädde+honung).

Försöker aktivt få in mer fisk/skaldjur i kosten, då jag märkte att mina perioder av med det kändes väldigt frånvarande. Ett plus är att räkskalandet lärde mig att det "egentligen" inte är så dyrt att köpa skagenröra i saluhallen när man ser till kilopriset för egenskalade räkor. Den röran jag köper är så proppad med räkor att det blir rent av billigt! Eller nåt. Alla logiska krumbukter är tillåtna i jakten på mer fisk/skaldjur!

Äntligen sovit hela natten. Inte helt skönt då ett nackspärr har varit irriterande i flera dygn nu, men trots obekvämhet vid liggandet har det inte lett till värk i övriga kroppen. Bra så.

#17 Har inte helt greppat hur man använder det till scrub. Gnugga kletigt klibb känns lite slitande i huden. Men jag har åas aldrig testat, vilket ju är enkelt gjort. Får se om jag kan komma ihåg det till ikväll.

KarinJ46
9/13/12, 7:43 AM
#19

#18 äter du musslor? Det finns konservburkar med rökta musslor i olja som är rätt behändiga att ha med sig som snacks eftersom de inte behöver förvaras i kylskåp. Oljan är väl inte världens bästa men jag brukar köra en sån där burk ibland då det tydligen ska finnas mycket selen i musslorna.

MimLan
9/13/12, 7:50 AM
#20

#19 Njaaa. inte helt. Jag äter dem som kommer med i maten ute på restaurang, men inte så mycket mer. Rökta har jag dock aldrig provat så det bör göras. T.ex. ostron gillar jag inte alls, men fick ångade en gång, vilket var helmumsigt, så jag bangar inte att testa nya sätt. Tack för tipset!

Annons:
MimLan
9/13/12, 9:16 PM
#21

Middag: Kycklingspett a la färdigmat. Mycket fett (extra BPC) så det skall väl mota vad för skräp som nu fanns i dem.

En första arbetsvecka efter ledigheten avklarad. Fortfarande lite förvirrad över att jag inte är utslagen. Inte bara mycket möten, utan mycket klura-på-grejor, full rulle nästan hela tiden.

Nu måste jag nästan börja ta bort de faktorerna (ökat fettet, ökat ett kosttillskott som heter Seriphos) som är nya på sistone för att se om de är bidragande eller det plötsligt blev ett rejält kliv i hälsan. Inte ens i juli när det var dött på jobbet och jag inte hade några möten etc, orkade jag med hela dagar.

kaisakavat
9/13/12, 11:02 PM
#22

Ska du inte vänta lite med testandet, och få må braigare lite till..??

Det är väldigt roligt att läsa att det går bra. Hoppas det fortsätter.

MimLan
9/14/12, 6:14 AM
#23

#22 Jo, det har du rätt i! Tills det känns att det landat. I nuläget blir det ändå inte då jag har några saker jag behöver vara fungerande för de kommande månaderna, då rycker  jag inte i något, det är bara dumsdristigt.

Men Listan är klar tills det blir dags. :)

MimLan
9/14/12, 6:27 AM
#24

Sovit hyggligt bra i natt. Nackspärren har lugnat sig så pass att inte varje rörelse var hugg av smärta, vilket gjorde att övriga kroppen fick sova lite mer lugnt.

Sovandet på rygg är ett hälsotecken för mig, det är något jag inte kunnat göra förrän jag började med LCHF. Jag gissar att det har med spänningar i nacke/axlar att göra. Ett problem med sovandet på rygg är att jag då andas med öppen mun. Andas med öppen mun, om natten eller om jag är ute och går, kan leda till att jag får ont i halsen. Halsont har alltid varit ett mycket tydligt tecken på stress, dels att det är känsligt överhuvudtaget, så munandandet bör undvikas i tillfällen då jag vet att jag stressar medvetet. Känsligheten är något som hört till sjukdomsmönstret. Trots andra bakslag under sommaren, och den faktiska stressen, har det fungerat att sova på rygg.

Relaterat till halsen är att jag har en hel del slem i näsa/svalg, som jag inte kan sätta fingret på. Det var riktigt pågsamt förut då det ledde till kväljningsattacker om morgnarna. Det försvann med LCHF, kom tillbaka i Kraschen, det är inte fullt så illa som det var preLCHF. Men jag har alltid kunnat märka en skillnad om jag drar ner på mejerier utom smör. Det gör jag inte nu. Knepigt.

KarinJ46
9/14/12, 10:14 AM
#25

#21 Intressant! Vad är Seriphos? Googlade lite på det men fick bara upp uppgifter om en ö i grekiska övärlden…

#24 Min näsa var alltid helt igenkorkad under vinterhalvåret förr om åren men det blev mycket bättre av nån anledning när jag började med Levaxin.

kaisakavat
9/14/12, 10:39 AM
#26

MimLan - Bra att du väntar. Glad

Fast testet blir ju intressant förstås.

Jag har också tät näsa när jag ligger ner och andas alltså genom munnen, särskilt då jag ligger på rygg. Men jag har inte nåt slemproblem. Det släpper direkt jag stiger upp.

Blir lite fascinerad av alla dessa mysko symtom som vi har lika, men som aldrig förklaras.

Fast å andra sidan så konstaterade de ju svullna bihålor som resultat av hjärnskanningen för två år sen. Varför jag nu har det. Är aldrig förkyld.

KarinJ - Jag tyckte det hjälpte med Levaxinet, i början, men det var ganska diffus förbättring, så jag vet inte.

MimLan
9/14/12, 3:59 PM
#27

#25 Levaxinet hjälpte inte i det avseendet, det var LCHF som gjorde det, så jag har förutsättningen att det nog blir bra igen, bara jag blir frisk nog.

Seriphos tar jag för att se om det fungerar att justera kortisolrytmen. Jag är trött hela tiden, tills läggdags kommer, och då blir jag pigg. Lite lätt ineffektivt, eller hur man nu skall se på saken.

Eller, jag har lyckats vara trött om kvällarna nu på sistone. Med bättre sömn och så, så det kan vara på väg åt het rätt håll.

#26 Symptom läkare inte förstår eller orkar reda ut, försvinner i ett svart hål för dem. Såvida man inte går med på att man är gnällig och deppig som envisas med dem och då skall botas med universalmedlet antidepp. Morr!

Annons:
MimLan
9/14/12, 4:07 PM
#28

Dagen är en avvikelse i mat-avseende. Åt indiskt med fd kollega. Magen började konstra efter någon timme, som små smärtstrålar som stack överallt. Alltid lika intressant att konstatera att jag inte är skapt för vad som helst. Undrar vad det berodde på. Oljan kanske? (Lamm med spenat.)

Vaknade lagom skönt. Regn på stan, vilket på sitt sätt är skönt för då är det färre ute att stångas med. Den vildsinta växelvinden gjorde dessutom paraply lite våghalsigt. Men åas, hade jag haft en frisyr jag behövde ha fason på, så hade jag nog också hållt mig undan.

kaisakavat
9/15/12, 9:55 PM
#29

Hoopas din mage och du mår ok efter utsvävningen.

Ser dig för övrigt för min inre syn.. med paraply och frisyr och allt.. på flygtur i vädret Glad.

Tittade annars in i tråden för att kolla titel på ditt filmtips här ovan. Behöver en feel good film väldigt mkt just nu.

MimLan
9/16/12, 6:07 AM
#30

#29 Apropå väder och vind, just Station agent såg jag en novemberkväll, förmodligen, enda månaden som kan leverera beckmörker och riktigt vått regn, jag hade sådana feel good-känslor att jag skuttade i allt vatten. Ren och skär lyckokänsla i allt det här mörka, våta, tunga.

Vilken film blev det? Hoppas det kändes bra av den, oavsett!

Krångande mage är så ..standard, att jag inte funderar så mycket på det om jag skall vara ärlig. Jag behöver bokföra det om jag skall ha klart för mig orsak-verkan. Noterar mer när det fungerar. Men det vet jag hur det gör, kött och fett och kanske liite mejerier. Dock inte så mycket fett som jag äter nu, det har inte hjälpt.

Maten igår: Pytt, lax+smör+citron, grönsaksröra (paprika, lök, tomatpuré, basilika, peppar och mängder med smör).

Normalt beteende är att vilja äta comfort food när magen krångar, därav grönsaksröran. Problemet där är att det går utmärkt att äta rätt mycket av det, vilket heller inte hjälper magen. Rätt mycket är i stil med flera paprikor och några lökar. Det krymper så när man tillagar det, men det är en hel del ändå.

Idag får det bli asketiskt. Helst inte en grönsak i sikte.

MimLan
9/16/12, 4:55 PM
#31

Mat idag: Fläsk med tomatsås, ost, korv.

Jag stekte upp en stor bit fläsk så det inte skulle bli för gammalt. Värt att notera är att 300 gram fläsk gav 80-90 gram fett kvar i pannan.

kaisakavat
9/16/12, 5:16 PM
#32

#30 Det blev Station Agent. Härlig film.. inte helt mail strem feel good, utan lite annorlunda. För att vara amerikansk iaf.

Skön känsla. Håller med dig.

80-90 g fett kvar i pannan brukar inspirera mig till fortsatt matlagning. Bra prepp inför nästa köttbit liksom.

MimLan
9/16/12, 5:59 PM
#33

#32 Aaaaaningens mycket fett för nästa runda stekning, tänk på att jag hade dragit bort initialsmöret från siffran,

Men hade matlagningdag ändå så en hel del annat blev gjort. Äggkokning, citron- och ingefärsdricka och en liten köttgryta till matlådor.

Bra att filmen gav sköna känslor!

kaisakavat
9/16/12, 6:12 PM
#34

Ibland använder jag 'överflödigt' fett till bas i marinering av nästan laddning. Beroende på ifall det passar köttsortsmässigt.

Citron och ingefärsdricka? LCHF? Hur gör du? Det lät VÄLDIGT gott!

*nyfiken*

Annons:
MimLan
9/16/12, 6:22 PM
#35

Inget knepigt, bara citron och ingefära i vatten. Men fräscht och ett bra sätt att få i sig ingefära som jag jämt misslyckas med.

Strimla/skiva ingefära tunt. Riv eller skala citronskalet, skär sedan bort det vita och använd citronen som är kvar. Släng allt i en gryta, på med vatten låt koka upp och stäng av värmen. Sila bort ingefäran och citronen.

Hm. Det där var en grej. Brukar spara en del flott men har bara haft det som stekflott. Marinering var ju en bra pryl, en del flott har ju en massa sälta och kryddor i sig. Bra tips!

KarinJ46
9/17/12, 9:53 AM
#36

Citron- och ingefärsdricka är jättebra om man binder mycket vätska i kroppen, för det är vattendrivande (kan vara bra att tänka på om man tycker att man blir extra kissnödig efter att ha druckit det)

MimLan
9/17/12, 10:15 AM
#37

#36 I någon tråd som avhandlade just vätskedrivande sades det att det inte är vätskedrivande om man inte har lönnsirap (eller vad det nu var för socker) i det, det var det som var det vätskedrivande.

Jag har gjort uppehåll några veckor med drickan, och kan inte påstå att det gjort varken till eller från i kissandet eller svullnader.

MimLan
9/18/12, 7:00 PM
#38

Middag igår: inte en susning. Lätt störande att det inte går att bygga upp eftermiddagen/kvällen i minnet för att komma fram till vad som åts.

Middag idag: pålägg (ost, skinka, pastej), grönsaker och bröd

Jäkligt gott bröd. Värt varenda tugga. Hade köpt det för att mata en konsult på jobbet, men han åt så dåligt så jag var ju tvungen att uppoffra mig. Eller nåt. Nu har det börjat bli för många sådana tillfällen iaf.

kaisakavat
9/18/12, 7:35 PM
#39

Ajajaj, svärordet bröd. Nå, hoppas du mår ok ändå.

Jag har köpt ingefära och citron..  Ett hum om mängder? Tänkte hofta i en citron och ingefära typ en bit på ett par cm i tunna skivor till två liter vatten. Konstigt?

MimLan
9/18/12, 7:58 PM
#40

#39 Enstaka gånger bröd blir jag inte dålig av, det är mer den där väldigt trista känslan av KLUMP i magen. Den känslan saknar jag ju inte riktigt.

Till min stora 5 liters-gryta tar jag fyra citroner och ingefära som kanske är en rejäl 10 cm-bit. Av det får jag en dricka som jag blandar ut med hälften vatten eller 60/40 dricka/vatten.

Så dina mått är utmärkta, dra ner vattenmängden kanske till en liter. Det är ju bara att späda när du skall dricka sen. Och så tar det mindre plats i kylen.  Var försiktig med dina händer, bara, det tar en del att skala citronen tycker jag.

kaisakavat
9/18/12, 9:20 PM
#41

Ok. Tack för förtydligande. Håller på med en gratäng nu, men sen blir det 'dricka'. Då gör jag på två citroner och motsvarande ingefära. Gott!

Ja, mjölklumpen har man ju stiftat bekantskap med.. förut. :)

Tillägg en stund senare: Aj i nagelbanden. Glad Har lite skador där efter idags tur i träggan. Men nu kommer det läka desto bättre. Citron brukar ha den effekten, sen, när det har gjort ont färdigt.

Dricka på G. Spännande.

Annons:
Effie
9/18/12, 9:58 PM
#42

Bröd? Det går väl inte att äta? Det kan man mata fåglar med, och möjligen konsulter, men sedan får man ju slänga det! Oskyldig

(ville egentligen bara få ett litet avtryck i tråden, så jag har koll på när den uppdateras)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MimLan
9/19/12, 8:26 AM
#43

Stööön. Det är inte lätt att känna sig nostalgisk eller sakna den där vrålhungern som knappt gav med sig efter kolhydratsätande.

Nå, lätt fixat. Det är faktiskt trevligt. I synnerhet som jag fick extra stresspåslag/hunger när jag kom till jobbet och fick konstatera att konsultens besök gav biverkningar hos användarna som jag inte kunde fixa själv för några miffon kapat mina generella adminrättigheter. ARGH!

MimLan
9/20/12, 11:11 AM
#44

Middag igår och idag: Lax+smör+citron. Bekvämt, enkelt, gott.

I morgon blir det fisk- och skaldjursgryta, skall äta ute. Sist jag åt den var det så mycket av det goda att det var två portioner även för en LCHF:are som kan leva bra på att äta en gång om dagen-portioner.

Ingen kan säga att jag inte lyckas få in fisk/skaldjur i kosten!

maria6
9/20/12, 11:31 AM
#45

Var inne och kollade menyn; mums säger jag bara!Foten i munnen

kaisakavat
9/20/12, 11:34 AM
#46

Fy miffona!! Inte tafsa på MimLans rättigheter!!! Skrikandes

Den där restaurangen hade ju en fin nisch! Och du är duktig och äter nyttigt som bara den och blir ännu mer hur smart som helst, för fick blir man ju smart av.. sägs det.

Hoppas du får en riktigt smaklig ute-ätning.

MimLan
9/20/12, 12:18 PM
#47

Jo, den är en liten guldklimp den restaurangen. Åt där en del i somras när jag var bosatt på ett kontor i närheten. Alltid finfina råvaror och mycket bra tillagat. Deras luncher är prisvärda och rent av lite billiga om man ser till kvaliteten och i synnerhet som 50 meter närmare Kungsträdgården kan leverera dassiga brickluncher för 130 spänn. Tål inte sånt! Hellre en cheeseburgare, liksom. (Eller kokta ägg på en parkbänk, för all del.)

Det är så bekvämt dessutom, bara att beställa något som de serverar med majo/aioli så är fördelningen kirrad. :-)

Ha en trevlig helg med er!

Emea67
9/21/12, 5:13 AM
#48

Skulle just frågarunt om en fiskresturang, så skriver du om en =)

Ska träffa en kompis i morgon och vi ska ut och äta och snacka en massa!

Så stort tack för att du länkade Glad

Annons:
MimLan
9/23/12, 8:46 AM
#49

#48 Hur artade det sig? Blev ni nöjda?

Jag blev proppmätt och borde ha fastat under dagen innan måltiden. Men nöjd blev jag oavsett. Det var ett sådant där riktigt blött regn och beckmörker på vägen hem. Det är lätt att inse att man är på gott humör när det inte gör ett dugg. I synnerhet som jag inte hade paraply eller vettig klädsel för vädret.

Gårdagens mat gav fläsk med tomatsås (ett par matskedar av Saltå kvarns pastasås med kapris/oliv), en slags rotmos (morot+kålrot utan potatis som jag glömt köpa) som egentligen skulle göras till någon matlåda, men jag åt upp det istället. Var storknande mätt efter det också. Upplägget rekommenderas inte utan potatis, det blir dugligt, men fasen, rotmos skall vara rotmos och det kräver potatis!

Dagens mat hittills är äggröra i en del av fläskflottet. Lite riven ost på.

Har mätt flera blodketonstickor på raken igen. Är verkligen skeptisk till dem. Får varierande resultat hela tiden. Inga enstaka decimalhopp, utan ett gäng. Nå, det blir inga fler köp av dem. Övrigas rapportering stärker mig i min uppfattning att det inte är till så stor hjälp. Som vanligt handlar det om att lära känna sin kropp, eller kanske mer att våga lära känna sin kropp och testa.

kaisakavat
9/23/12, 12:05 PM
#50

Så du har provat de 'berömda' stickorna!? Bra du rapporterar.

Rotmos låter lite för kh-igt, men som vanligt när man inte äter jättestrikt, är det en mängdfråga. Liten mängd skulle vara ok. Och gott, förstås.

På gott humör i höstregn, låter riktigt bra. Glad

Emea67
9/24/12, 4:59 AM
#51

#49 MimLan

Vi älskade den!!! Så glad att du länkade och det är min kopis också!!

Så nöjd med maten, personalen atmosfären, toaletter allt bara så perfekt!!

Så nu ska vi lägga undan 100 kr i månaden så vi kan unna oss ordentligt när vi ska dit i maj Skrattande

MimLan
9/24/12, 5:57 AM
#52

#50 Japp. Det tråkiga är att inte fler verkar vilja testa flera stickor på raken för att verifiera värdena. Men nu vet jag, och jag kan se det som ytterligare en bekräftelse i att man alltid behöver testa kosten och fördelningen gentemot sig själv.

Med bara kålrot och morot så landar kh-nivå runt 5 gr. Rätt överkomligt att få in en rejäl portion även om man ligger runt 20 gr/dag. Men jag klarar det om jag har mycket fett i måltiden i övrigt, det är haken för mig när det gäller att äta rotfrukter. Potatis är lite vanskligare dock. Där äter jag tills det är slut och blir lättare spattig.

#51 Så kul! För 800 blir det ju tre-rätters med vin eller skaldjursplatåer, det blir något värt att se fram emot.

MimLan
9/25/12, 11:53 AM
#53

Phu. Värsta stressmomentet avklarat nu på morgonen. Trots inväntandet av det har jag sovit hyggligt nätterna innan. Obegripligt. Men trevligt.

Gårdagens middag: Kycklingvingar. Extra fettkaffe.

Undrar vad dagens blir. Har iaf ingen fisk/skaldjur hemma (hmjo, makrill i tomatsås, men sådana burkar vill jag inte planera..). Visserligen en full frys men vill inte laga något när jag dessutom kommer hem senare då jag skall hjälpa en kompis att sköta sina räkningar/administration. Får rota bland matlådorna helt enkelt.

Föresatser i en nära framtid: Ta mig till Flippin' Burgers och testa en hamburgare.

Emea67
9/26/12, 2:01 PM
#54

Jaha det blir ett sttälle till att pröva! Väntar på recension Glad

Undrar om det är den gamla mjölkaffären jag handlade på för ca 20 år sedan när jag bodde på Kungsholmsstrand!

MimLan
9/26/12, 2:20 PM
#55

#54 Det finns iaf en gammal mjölkkyl i lokalen. Är glad att det senaste huserarna låtit den finnas kvar. Lite charmigt.

Gårdagens middag blev korv och senap och en liten halva köttgryta.

Dagens är lite i luften. Skall försöka få till äggröra med tomat och ost iaf, men är så grymt trött att det nog blir sängliggande resten av dagen.

Annons:
kaisakavat
9/26/12, 3:02 PM
#56

"Korv och senap och en liten halva köttgryta."

Låter närmast exakt som min meny för denna dagen.

Måste säga; det är väldigt roligt att du 'skaffat tråd'.. få man får följa dig lite närmre än tidigare.

Ha en bra vila.

MimLan
9/27/12, 6:57 AM
#57

Vilan blev god, så pass att jag råkade ställa till något rörigt smörgåsbord.

Maten landade i: Korv och senap. Brie. Äggröra med ost+tomat och stekfläsk. En hutt syrade morötter. Och ratatouille!

Det är skönt när man inte behöver välja!

Min kyl är för full. Handlar lätt som om jag åt dubbelt så mycket vilket gör att det ibland blir liiiite segt att tömma den även om jag belägger mig med gå in i mataffären-förbud. Det enda jag lyckades göra slut på i går var ostbiten.

Sitter nu med fettkaffe och brie. Brie är defintivt en sak som blir extraätande utöver mat i övrigt för mig. Nå. Det är gott till kaffe iaf.

PS. Inte feelgood (ibland när man kan heja på kärleken), men bra, ganska färsk miniserie från BBC, Parade´s end, med moderna Sherlock Holmes - Benedict Cumberbatch i huvudrollen.

MimLan
9/27/12, 7:54 PM
#58

Dagens: Skagenröra med avocoado och ägg. Präktigt mätt och belåten.

KarinJ46
9/27/12, 9:24 PM
#59

Gottis! Jag åt bräckt kassler med blomkålsgratäng.

MimLan
9/28/12, 10:50 AM
#60

#59 Ahja! Har ett litet blomkålshuvud jag borde ta itu med innan den blir deppig. Hmm. Fläsk eller falukorv. Gillar f.ö. Tulips skivade stekfläsk, det blir som optimalt bacon i sina, för stekfläsk, tunna skivor.

Min temperatur har varit låg, eller lägre än vad den skall vara. Kanske är det en effekt av stressen på sistone. Har haft svårt att komma ur tröttheten trots att den värsta stressen klipptes i tisdags. Känns bättre idag (jobbar hemma), men jag sov inte så mycket längre än vad jag gjort övriga dagar där det snarare bara blivit tidigare uppgång om jag lagt mig än tidigare.

Jag får ha koll på tröttman och tempen närmaste veckan. Håller det i sig blir det ökning av sköldkörtelhormonerna.

Apropå sköldkörteln, kanske, har mina ögonbryn fått mer utväxt sedan i somras. inte bara att det växt ut på sidan (lite), som det kan göra när man har en välbehandlad sköldkörtel då ett klassiskt symtom är att ögonbrynen är "kapade". Det har även växt mer under brynen, inte fjun, utan riktiga strån.

Vafan? Visst är det så att det växer mindre av brynen hos kvinnor när man blir äldre? Eller har jag fått överdos manliga hormoner?

kaisakavat
9/28/12, 11:06 AM
#61

Men! Förvånad Jag stod just vid spegeln och glodde på ögonbrynsstrån som börjat växa liksom under själva brynen. Mer och mer. (Fast jag har aldrig haft 'halva' ögonbryn. Mer en generell uttunning av hårväxt.)

Nåt med hormoner? Nåt med kvinnlig medelålder? Nåt med att vi håller på att förvandlas till män?

Har iofs aldrig riktigt känt mig bekväm i den typiska 'rollen' som kvinna, men alltid i känslan av att 'vara' kvinna. Vi får väl se hur det här slutar. Tungan ute Det där med temp har jag inte orkat fördjupa mig i, men vet att det är ett symtom på ofunkande sköldkörtel.

Hoppas din tröttma släpper taget snart!

MimLan
9/29/12, 8:05 AM
#62

Har försökt googla en del på ögonbryn, men det enda jag hittar är att de skall bli glesare ju äldre vi blir. Det som talar emot att det skulle vara någon övervikt av manliga hormoner är att brösten verkar växa igen och ömmar fortfarande efter att ha börjat med högre andel fett.

Gårdagens mat: Skagenröra och avocado. Kokt kyckling med currysås.

Idag blir det Frantzén/Lindeberg, tjoho!

Annons:
MimLan
9/30/12, 9:51 AM
#63

Gårdagens blev uteätande med inledande och avslutande fettkaffe. Mår rätt bra idag, vilket inte var oväntat då maten på high end-ställen är hyfsat nära lågkolhydratkost om man undantar desserter. Dock brukar det vara för lite fett, vilket ibland kan kompenseras med en jäkla massa smör på brödet, men jag ville inte äta mer än en bit bröd. Och det är inte riktigt ett ställe där du med vett och vilje lägger till smörklickar till serveringarna.

Idag blir det enkelt. Vila. Promenera. Vila och promenera igen. Morgonen har börjat med fettkaffe, fortsatt med kycklingbuljong och middagen blir fläsk+avocado samt varmt äpple med kanel och grädde.

MimLan
9/30/12, 9:59 AM
#64

Noterbart när jag äter en större mängd kolhydrater är att pulsen ökar runt 15% och att temperaturen också går upp. Bokföring är bra! Har ett xls-ark där jag fyller i mat, makronutrientfördelning, total-kcal, puls, Blodtryck och temperatur samt ketonvärde. Det går att se trender då. Få se hur länge jag orkar bokföra den här gången, normalt är det bara relvant för mig att ha koll på temp och Blodtryck.

kaisakavat
9/30/12, 12:41 PM
#65

Önskar jag skulle fixa att bokföra så. Kanske kunna utkristallisera vad som möjligen har med vad att göra.

Bokför du maten i detalj, d v s vad du har ätit (för livsmedel)?

MimLan
9/30/12, 1:12 PM
#66

Jag bokför "avocado+majo, fläsk+äggröra", så det finns tillräcklig info för mig att veta vad det är. Äggröran är alltid ägg+grädde+smör för mig.

Men som sagt, det där är bara något att göra i perioder. Jag gör det nu för att det är så många förändringar på gång. Annars är det mest mående jag bokför utöver puls/blodtryck för de är så dåliga. Noterar i min kalender hur jag sovit, i tid och kvalitet och om jag känner mig orimligt stressad. Sömn är en väldigt bra markör överhuvudtaget för hälsan i mitt fall.

MimLan
10/2/12, 10:20 AM
#67

Gårdagen gav ägg+enrisrökt korv, korv med senap och varmt äpple med kanel och grädde.

Dagens blir ägg, fläsk+avocado+äggröra med salladslök, tomat och ost.

Börjar undra över min tröttma. Jag är verkligen trött som om jag sovit för lite och är sliten, sådär så att ansiktet hänger. Även om jag sovit och vilat. Och fått frisk luft. Och ändå fungerar hjärnan fortsatt bättre. Obegriplig kombo för mig. Det var lite bättre i helgen, men inte så mycket. Skillnaden är att jag då går upp som jag vill (ofta ingen större skillnad mot vardag) och somnar igen under förmiddag eller eftermiddag. Så extra tupplur.

Okej, i morgon blir det iaf ompyssling, ansiktsbehandling på Elisabethskolan, alltid ett bra tillfälle att somna på!

MimLan
10/5/12, 2:11 PM
#68

Onsdag/Torsdag middag gav kallrökt korv+varmrökt bog+salami+ost+varm choklad, samt avocado+majo ena dagen med variationen makrill i tomatsås andra.

Frukost idag: Aocoado+majo+kallrökt korv+salami+ost+varm choklad.

Middag:  Smörstekt paprika+blomkål+kyckling med currysås på grädde.

Om det verkar skönjas en trend i maten så beror det på att jag köpte alldelesfenomenaltförgoda charkvaror innan ansiktsbehandlingen. Det äts tills det tar slut. Helt enkelt!

Ansiktsbehandlingen gav ingen sömn tyvärr, alldeles för pratig och avbrytande behandlare. Huden kunde klassificeras normal den här gången, vilket beror ungefär enbart (lagom exakt va?) på den höjda fettnivån. Det är lite absurt att det verkar krävas så mycket fett för att huden skall funka hos mig (nåja, jag får arbeta rätt hårt för att hålla den i schack, tyvärr gav sommaren ingen sol som brukar hjälpa huden).

Tröttman verkar ha lugnat sig lite. Har inte varit så trött att ansiktet inte orkades hållas uppe iaf.

Dags att fixa in fisk i kosten igen. En makrillburk den här veckan är lite slött.

Och nu blir det kaffe och sen promenad - härligt höstväder ute!

kaisakavat
10/5/12, 5:29 PM
#69

Jag har också viss andel chark i käket i peroder - i mitt fall ungefär enbart (älskar uttrycket Kyss) beroende på vilka 'kul grejjer' man hittar i Coops kort-datum-låda.. Ibland riktigt bra grejjer - som då måste tvär-ätas innan de kryper sin kos.

Synd du inte fick somna på ansiktsbehandlingen. Har du annars för torr hy om du inte moffar fett??

Bra kämpat av dig med promenader och alltihopa.

Annons:
MimLan
10/5/12, 7:34 PM
#70

Läste just det här inlägget om nitriter (som tenderar att segla upp som ett lite dåligt samvete när jag äter salami och allsköns chark som måltid..):

http://chriskresser.com/the-nitrate-and-nitrite-myth-another-reason-not-to-fear-bacon

Nu skiter jag i det samvetet och njuter på.

Lyxigt med en användbar kort datum-hörna. Har ingen vettig sådan i min lokala affär, bortsett från förra veckan då det var billig kyckling med kort datum, bara att dunka in i frysen. Mera kycklingbuljong åt mig!

Hyn har alltid varit torr. Kombo av för mycket duschande och hypo. Sedan blev den rätt fin när jag gick över på LCHF, och därpå gick det åt h-e när jag kraschade. Huden bara fnasade och jag fick ha tjocka lager med fuktmask dagligen för att dämpa det värsta. Sedan har det inte blivit bra. Men jag har ju heller inte varit bra i övrigt så jag har inte reflekterat över det. Blev extra dåligt igen vid medicinfrgiftningen och tyvärr har inte sol-fri sommar hjälpt till. Men nu med överjäkligt mycket fett har huden känts normal nästan hela tiden. Men det känns knepigt att 85 E%/~200 gr fett är det som "krävs". Och bysten har växt lite till. Snudd på att jag undrar vad som skulle hända om jag ökade till 90. ;-)

MimLan
10/8/12, 5:46 AM
#71

Dålig helg. Trots energi har jag bara slöat och tittat på film/tv. Det blir obekvämt i kroppen när jag inte rör på mig utifrån en lägsta nivå. Har inte helt vant mig vid att energin kommit tillbaka så pass att det inte är tillräckligt med en promenad en slö eller vilande dag. åkte till kontoret en sväng för att ta itu med några timmar plugg. Men icke. Däremot jobb. Så kontraproduktivt! (Det innebär att jag kommer att stressa för att jag inte gjorde vad jag skulle..)

Tröttman har hållt sig på den backade nivån, påtaglig, men inte ansiktet nere i golvet-nivå.

Maten har mest varit standard: Makrill i tomatsås, kryddkorv i krossad tomat, ost+skinka, äggröra+salladslök+tomat+ost med bacon, och så vidare.

KarinJ46
10/8/12, 8:48 AM
#72

Mimlan blir du "rödbrusig" i ansiktet också? Det har jag varit sen jag slutade med p-piller/fick hypo. Kliar jag mig i pannan så "dammar" det hudflagor ibland. (tror inte det är rosacea eller vad det heter)

MimLan
10/8/12, 9:05 AM
#73

Hmm. Nej, jag blir lätt röd, men det beror på en massa ytliga kärl-

Det bör inte vara rosacea för min del iaf, huden blir enormt mycket bättre när jag får en massa sol, något som inte skall vara bra om man har rosacea. Har även testat receptfri kräm från apoteket, vad den nu heter, rosa-nåt, och det gjorde ingen skillnad.

Mycket med min hud är att den är känslig, nippertippig. Får jag en förkylning, eller värre, går det ut över huden, får jag dålig mage, går det ut över huden, är jag stressad, går det ut över huden.

Jag tål heller inte mycket handpåläggning. Även om en ansiktsbehandling kan vara bra i vissa avseenden, leder det ofelbart till en massa finnar/utslag, för det är så mycket duttande.

Intressant att din hud blev knas iom p-piller-avslut och hypo. Vet du om du haft hypo länge eller om det bara blev diagnos vid det tillfället?

KarinJ46
10/8/12, 9:23 AM
#74

Om jag går tillbaka i mina fotspår tror jag att det ser ut ungefär så här:

Vintern 2009 började jag helt plötsligt att gå upp i vikt utan att ha ändrat på några kost/dryckesvanor (har ätit LCHF sen 2005-2006 ca)

Hösten 2010 hade jag gått upp från 65kg till 77kg (på ca 10 månader), och bestämde mig då för att sluta med p-piller (neovletta) som jag ätit i 30 år i ett sträck. Fick då massor med utslag i ansiktet samt att huden blev VÄLDIGT torr. Jag kunde rulla av hudlager när jag stod i duschen.

Började även frysa något alldeles ofantligt den hösten, gick med 3-dubbla sockor och fleecetröjor på mig inomhus men jag var liksom kall "innifrån". Hade en morgontemp på ca 35,5 grader.

Träffade en vettig endokrinolog på Sophiahemmet som höll med mig om att det lät som hypo2 och han lät mig testa Levaxin som har hjälpt mycket mot frusenhet och Depression men inte mot vikten. (Jag har slutat att gå upp i vikt men går inte ner)

Rödheten i ansiktet har jag kvar men prickarna/utslagen har försvunnit.

MimLan
10/8/12, 11:17 AM
#75

Just det där med att rulla av hudlager känner jag igen. Det var rätt läbbigt. Det hände mig vid både kraschen och medicinförgiftningen. Var ju på medicinering då, men det är rätt lätt för mig att avskriva det med "hormonproblem". Det hjälper ju inte att knapra Levaxin om allt annat är åt pipan.

kaisakavat
10/8/12, 11:36 AM
#76

MimLan - Om Coops kort-datum-hörna. Den kan innehålla inte bara chark, utan även diverse färskt kött, ostar, m m. Köttet har ofta två dagar kvar på datumet, ostar cark och annat lite mer.

En sak är lite kul.. Vissa tycker det är förnedrande att stå och plocka där. Någon ser uppriktigt generad ut och kommer med 'bortförklringar' till sitt intresse för rean. Men jag har inga hämningar. Finns det bra mat där, så köper jag. Andra får ägna sig åt att köpa dyrare i onödan.

Nitriter och nitrater - är en av dem som gått omkring och trott på deras farlighet. Falsk kunskap alltså?

Jösses - Vem i hela världen kan man lita på?? Tungan ute

Känner också igen mig i din helg-beskrivning. Det kan ta ett tag för själva en själv, att fatta att man inte är lika nerkörd längre. Psyket hänger lite efter. Tror också det lite grann är rädsla för att känslan av ökad energi/ork ska vara falsk. Iaf i mitt fall.

KarinJ - Jag tänker.. 30 år med piller har sannolikt inverkat på din hormonbalans väldigt mycket, så det blir ju allehanda reaktioner när du tar bort dem. Kan förstås ta ett tag för kroppen att reparera/ställa om sig och man vet aldrig vad den hittar på då. Hitta på nya saker..?

Men kan andra 'saker' ha dolts av p-pillren?? Som blossar upp när man tar bort dem.

Svårt att veta, men den där viktuppgången och det faktum att du blev hjälpt av Levaxin, åtminstone delvis med vissa symtom, är ju en ledtråd. Uppenbarligen tjall på ämnesomsättningen hursomhelst.

Frågan är ju hur resten ska förklaras.. Obestämd

Annons:
MimLan
10/9/12, 7:24 AM
#77

Ja! Det där är roande. :-) Jag har ganska iskall syn på mat, och betalar gärna när jag tycker det är värt det. Men jag förstår inte varför jag skall betala extra när det inte behövs. Slösa pengar är ju …dumt. Köpte ägg med kort datum för ett tag sedan. Någon tant förfasade sig över att det bara var två dagar kvar på datumet medan jag glatt funderade på hur mycket jag skulle orka bära.. El cheapo-ost gillar jag att köpa när det är utförsäljning. Bara att riva och frysa in.

Jag tror att en del av problematiken med fynd-hörnorna/lådorna är att folk är för rädda för att ta reda på om maten är ok, det är viktigare med snuttefilten bäst-före-datumet. Det är ju lite suspekt och otäckt med kort datum..

Och du har rätt i att det finns en rädsla med i att det inte är så självklart att aktivera mig. Den biten har jag haft hela livet av andra orsaker, men de senaste åren har nivån handlat om att jag alls skall stå och fixa käk eller enkla hemmasysslor. Att förbanna sig själv för att en promenad var för mycket aktivitet är rätt nergörande för psyket. Jag försöker fuska in mig lite i mer aktivitet, som att ta laptopen till köket och ha någon film i balgrunden medan jag står vid matlagandet under tiden istället för att gå och vila mig i väntan på att det skall bli färdigt eller behöver tillsyn. Sådana där små saker. Jag vet att jag är frisk när jag återigen står vid mitt kontorsbord sex timmar om dagen, istället för att sitta. :)

MimLan
10/10/12, 7:16 PM
#78

Maten har mest varit fläsk med äggröra+salladslök+tomat+ost, bortsett från igår då jag klämde i med en stor laxbit.

Tröttman fortsatt på den lite bättre nivån, vilket är bra med tanke på att jag haft en massa ärenden de senaste dagarna utan att det påverkat negativt. Och så slutar jag bokföra maten, jag har ju koll på det. Blodtryck, puls och temp får jag fortsätta med som vanligt, det är viktigt.

Slank in på Cajsa Warg idag och fick med mig en röra jag inte sett förut, jordärtskockscreme. Märkligt underbar röra! Jag smakade den alls för att det lät som ett möjligt sätt att få i sig rotfrukter i en mindre mängd men med en massa smak. Och så rätt jag fick. Det är mäktiga smaker, både jordärtsockan, syran från vinet och krämigheten från smetanan ligger alla högt. Den passar ju till allt! Oj, inte ofta jag blir så överraskad när det gäller mat. Och så var den ändå så fluffig och lätt. Undrar hur det gick till.

Ingredienserna var: smetana, jordärtsocka, vitt vin, schalottenlök, äpplecidervinäger och salt.

kaisakavat
10/10/12, 7:39 PM
#79

#78 Jordärtskocka är gott. Noterar ingredienserna, kanske kan man göra ett litet försök att härma.

Din meny innehåller ofta trevliga tips. Tack!

Låter som att du har det någorlunda med orken.. Bra isåfall.

MimLan
10/15/12, 7:24 AM
#80

Skumlig sömn. I natt blev det dålig sådan, inte så konstigt då jag fick ett dåligt besked samtidigt som datorn kraschade och jag skulle ägnat dagen åt plugg. GAH! Föregående dagar har dock varit skumliga de med. Har sovit längre trots att jag lagt mig "i tid". Men det har inte varit skön sömn, utan just som när man sovit för länge.

Temperaturen verkar ha stabiliserat sig. Inga konstiga hopp. Fortsatt snudd på lite låg (37,1 som max), men det är samtidigt omöjligt att veta vad som är normal temp för mig när det är 30+ år sedan jag kan sägas vara frisk. Alla mina temperaturvärden är ju under medicinering på olika sätt. Svårt att öka medicineringen när övriga symtom är sådana som tar lång tid på sig, så det är i praktiken enbart tempen som det går att gå på. Och så vore det trevligt om någon kunde berätta hur mycket temperaturen skall gå upp av lite aktivitet. Så fort jag gör något, står i köket t.ex. så går den upp 0,2-0,5 grader.

Ställde till med en oxsvans+oxkind-gryta i lördags. Så maten har blivit lätträknad: ox*-gryta, ox*-gryta med brysselkål och varvat med makrill i tomatsås. Hallon+grädde som efterrätt vid någon av måltiderna. Originalreceptet utgår från det här. (Den här gången är justeringen: minus palsternacka och färska örter, enbart torkad timjan, samt tillägg av oxkind då det kräver lika lång småputtring som oxsvans.)

Grytan är som en gröt i konsistensen. Inga problem med redning där inte, bara att inte dränka i vatten och låta det reduceras. Otroligt mycket gott som kommer av hela ben i långkok.

Det är lite för mycket att göra, men tack och lov inkluderar det sociala delar också, så det känns inte träligt.

Emea67
10/17/12, 5:29 AM
#81

Ingen expert på kroppstemeraturer men att den går upp 0,2-0,5 låter helt normalt tycker jag.

läste lite fel ångkok ist för långkok, funderade på hur du gjorde då. Ha ha ha

Ha en bra onsdag Kyss

MimLan
10/17/12, 7:14 AM
#82

Gårdagen gav en konstig middag. Åt lunch ute på Linje tio, och det blev lite.. ojämt.. Beställde in charktallrik med pickles som förrätt, men den var så stor att vi pratar om rejäl middag bara där. Flera hekto av parmaskinka, stark salami, mild salami och skinka. Själva huvudrätten var en besvikelse. Någon odefinierabar gryta/gegga på lammbog, tomatbitar och mer oliver än det var lammkött. Skumt upplägg då det var riktiga oliver och inga fuskfärgade, och de borde rimligtvis varit dyrare än köttet. Smaklöst, och det serverades med övergratinerat mos som var ointressant. Med tanke på hur lätt det är att få till gott mos var det obegripligt. Sällskapet tog fisk och hollandaise, som var bra och korrekt i utförandet. Efterrätten var chokladpudding med någon hasselnötkräm och rostade hasselnötter. Bara puddingen var en rejält mäktig sak som borde ha fått lite lättnad i form av glass/grädde/frukt, inte en än mer mäktig noisettesås.

Huvudrätterna och efterrätterna ingick i dagens meny. Dock glömde de nämna att du måste beställa från dagens meny samtidigt, annars räknas det som två separata beställningar och inte i det billigare menypriset. (Suck.) De hade heller inga barnstolar. (Suck2.) Bordet, trots bokning och ingen överbelastning i övrigt, inte avtorkat, utan smuligt. (Suck3.)

Sammanfattningsvis var det ojämt åt all ahåll och kanter. De kan bli bra, men jag känner inget större behov av att springa benen av mig för charktallriken.

MimLan
10/17/12, 7:18 AM
#83

#81 Brysselkålen var ångkokt iaf! :) Apropå kokande, borde ge mig på att testa tryckkok med långkok någon gång, men det känns så avigt när halva nöjet är hur det värmer upp lyan och doftar gott i timmavis.

Ha en bra dag du med!

Nästa notering: Utslagen/såren på benen har börjat minska, det verkar mest handla om läkning av gamla, och inte nytillkomna. Bra det.

Annons:
kaisakavat
10/17/12, 1:06 PM
#84

Låter inte som den bästa restaurangupplevelsen du haft. Men är man i närheten och blir tvärhungrig, så kanske charktallriken ändå.. Det lätt gott, nämligen.

Jag klickade på 'karta' på hemsidan. Högalid.. När jag var typ 15 år var jag på bussturné med ungdomskör och vi sjöng i bl a Högalidskyrkan. Sov i församlingsgården på liggunderlag. Jag tappade en flaska nagellack i stengolvet där.. Undrar om den lilla fläcken rosa ännu syns?

På den tiden var det STORT att vara i Stockholm. Början av 80-tal - och jag köpte en mintgrön tröja med båtringning på H&M, som jag höll kär i flera år.

Sorry för utvikning.. *nostalgi*  Cool

MimLan
10/18/12, 8:12 AM
#85

80-talskläderna ja. =) Dristade mig till bildsök på google, vilken nostaligchock (komplettera med musikvideos på youtube och du lägger dig inte i tid..); Takano-tröjorna med just båtringning, träningsoverallerna i neonfärger. Mängder med pastellplastsmycken. Gul & Blå, JC. Jag hade en neongul Bagheera! Det var en chock för omgivningen i lilla byn. Utgå från att halva klassen var ungar till välbärgade föräldrar och lätt gick i pressvecksbyxor och lammullströjor från Pringle. Jeans var lite slappt för dessa..

Absolut, vet jag att en rejäl charktallrik finns där så är det ett lätt val. De är nyöppnade så det finns utrymme för att de trimmar till det lite i övrigt. Priset för charktallriken var ju snudd på "billigt", det skulle kosta runt samma eller lite mer att köpa det i vanlig affär. Och då slipper man vänta på att det skall bli rumstempererat så att det blir så gott som det skall vara.

Du får ta dig en titt i kyrkan när du flyttat hit!

Gårdagens mat blev lilla buffén, eller småplock av rester från kylskåpet, detsamma blir det i em: Oxsvansgryta+brysselkål, kokt korv med senap, stekta grönsaker (paprika, lök, svamp).

På fredag blir det London! Ett desperationsköp av flygbiljetter i somras när jag ledsnade på att jag inte kunde komma iväg någonstans. Det här skall bli skoj.

MimLan
10/23/12, 6:34 AM
#86

Totalt slutkörd av helgen. Fredagen började inte bra. Mådde dåligt på något vis, allt var obekvämt och obehagligt, och huden exploderade (krackelerade, fullt med utslag och nippertippighet) som den brukar göra när något är för mycket för mig. Lyckades ändå njuta av fantastiska måltider både på lunchen och middagen. Lyckades inte mota hudens dumheter på kvällen när jag väl kommit till hotellet, för de förbaskade proverna jag tagit med mig av mina hudprylar var för gamla och luktade skumt. Det sved! Så dumt att ta något okänt i ålder när jag faktiskt har en massa miniburkar som funkar fint att fylla för sådana här resor.

Fick hotellet att göra fettkaffe till frukosten så att jag skulle vara så snäll mot kroppen som möjligt. Det var bara att hänvisa dem till att googla på bulletproof coffee så dämpade de sina lätt förvirrade utryck av mitt önskemål.

Hemkomsten blev en fin antiklimax när taxichauffören bestämt visste vart jag skulle (ungefär 180 grader åt fel håll) och inte visste hur man slog på gps:en.. Gick hem från jobbet vid lunch igår och proppade i mig oxsvansgryta och låg i sängen snudd på resten av dagen med väldigt motande ansiktsmasker. Sova är skönt! Gudskelov att jag har så skön säng.

Gårdagen och kommande dagar blir maxade i näring. Fettkaffe och ägg. Och oxsvansgryta till middag. Och lite funderande på värken. Skall jag ta den som ett symtom, eller håller den sig undan normalt sett för att jag inte tar ut mig på något speciellt sätt? (T.ex. har jag liten ryggsäck normalt sett, för att jag inte skall bära för tungt.) Eller var det bara fullt normalt utifrån vad jag gjorde? Det är inte bekvämt att sitta stilla i timmavis på flyg och transfer.

kaisakavat
10/23/12, 12:25 PM
#87

Londonhelg..

En sån sak som kan vara absolut underbart. Väldigt synd att du inte har mått bra - det hade ju verkligen varit 'läge'.

Orkade du med nåt kul/givande?

Att du fick hotellet att göra bulletkaffe - haha, storartat!! Och så taxichaffisen som prompt ville röva bort dig när du kom hem.. Tur du är tillbaka iaf. Och iallafall i såpass skick att du orkar meddela dig.

Vila dig så mkt du kan. Bra du äter bra.

Känner igen mig i dina funderingar ur olika perspektiv när det gäller värken. Om man ändå visste/begrep nåt nån gång.. Ibland tror jag mig ha förstått ett samband, men då händer nåt som kullkastar det hela igen.

MimLan
10/26/12, 12:37 PM
#88

Det var bra utfall oavsett mående. Mat är mitt stora intresse så jag hade ett par intressanta restauranger, Dinner och Hedone, bokade. Båda var höjdarupplevelser som jag blev tårögd och upplivad av omvartannat. Den senare har en svensk kock/ägare. En advokat som var skruttig och tålde lite. Tills han upptäckte riktig mat. Och då blev han en råvarufetischist. Sådana historier är alltid upplyftande.

Knatade runt en del när jag upptäckte att jag inte orkade med stöket i tunnelbanan, speciellt inte när byten verkade kräva att jag knatade några kilometer med en massa trappor som mitt trasiga knä inte gillade. National Portrait Gallery och British museum fick besök. Hade tänkt ta något fotogalleri också, men porträttgalleriet hade en massa foton också så jag var lite mätt på det.

Impulsköpet blev en halsduk med godisrosa sammet på ena sidan och riktig Harris-tweed på andra sidan i rosa/blått/lila, helt skvatt galet och opraktiskt. Men den är så fånig att jag blir glad av den.

Har iaf kunnat konstatera att en del av värken var vanlig muskelvärk, men armarna är det sjuklig värk. Ah well. Det var värt det.

MimLan
10/26/12, 12:39 PM
#89

Resten av veckan var trött, seg och full av bra ätande. Oxsvansgryta och leverpastej. Ägg och fettkaffe.

Idag kunde jag sova ut och det kändes behövligt även om jag vilat och sovit mycket under veckan. Har fortfarande inte "gått upp", pendlar mellan sängen och köket. Ställde till med rejäl och god frukost. Lammkorv med stekt svamp och tomat. Till det tzatziki på creme fraiche. Gjorde också en råraka på en halv potatis. Tusan vad det är gott! Och så fettkaffe. Det står jag mig på till i kväll. Satte igång en kycklingbuljong också.

Undrar vad jag skall göra med köttet. Är less på det jag brukar göra med kycklingköttet som blir över. (Currysås, kycklingpytt, majo-röra.) Hade jag vågat mig på att slänga mat hade jag nog gjort buljong varje vecka. Men slänga mat gör man f-n bara inte.

Vackert, nåja klart, väder ute, och första snön! Skall snart nypa mig i rumpan och masa ut mig på frisk luft-promenad. Håller mig undan stöket i stan iaf. Behöver bokföra London-kvittona, plocka undan och måtta vardagsbyxorna hur de skall sys in i rumpan. Även om jag sett plufsig och svullen i nyllet i veckan så vet jag att jag att det beror på Londonhelgen/ohälsan och att jag inte gått upp i vikt, för då hade byxorna inte fortsatt varit för stora. Det blir tredje rundan till skräddaren på kort tid. Lite osäker på om jag gått ner något mer eller om vi pratar svullnader som minskat. Problemet är att jag går inte ner där jag vill och behöver, om mage och i ansiktet först, utan på rumpa och höfter, vilket gott kan få ha plusmeny för proportionernas skull, så jag tittar inte så mycket ditåt, det är skit samma för mig. Men det är svårt att missa att byxorna hänger rejält och trillat ner på tjockare delen av magen nedanför det som skall föreställa midjan.

Skallen är fortsatt med mig, så den förbättringen noterar jag som ett steg åt rätt håll och inte något temporärt. Motivationen generellt behöver sig en funderare då jag märker att jag egentligen inte gör mer (hushållssysslor, plugg), utan ibland mindre än vad jag orkade tidigt i somras. Jag är till och med inaktiv på ett sätt som jag inte mår bra av. Knepigt. Pratar vi Depression eller att jag lagt mig på en nivå som är bättre för mig? Har trots allt gjort mer av ärenden som kräver att jag åker till stan och planerar och aktiverar mig på en högre nivå.

Och just ja. Min kraschade laptop behöver handpåläggning. Med början i backup av hårddisken. Det bör jag kunna fixa i helgen. Laptopen jag skriver på funkar bara med externt tangentbord så det suger lite lätt. Men det är tacksamt att jag inte är helt handikappad som jag varit utan.

kaisakavat
10/26/12, 2:32 PM
#90

Ååå.. Jag hade skrivit en hyfsat lång kommentar här, om diverse, och sen knappade jag bort mig och det försvann. Puh. Tungan ute

För trött för att återskapa nu.. men:

Roligt läsa om Londonturen. Kul att du fick ut givande saker av det hela. Och så satt jag och dreglade över menyn under den första länken, en stund. Fick inte fram nån meny under den andra.. Kanske tur, det där med råvarufetisch låter VÄLDIGT bra! Glad

Och ditt sjalfynd låter underbart!!

Det där med att känna det som om man har kapacitet man inte tar ut.. Känner ju igen mig där mycket. Jag mår bättre, men det saknas energi ändå. Brukar ha en sorts autostart i min motor, den går igång av sig själv när det lättar. Men inte den här gången. Än.

Har hittils valt att avvakta, inte vågat annat..

Oavsett dig eller mig, så kommer det ju ändras förr eller senare. Frågan är ifall man kan påverka det själv, eller inte, och isåfall åt vilket håll..

Annons:
MimLan
10/27/12, 9:58 AM
#91

Kaisakavat, just den där grejen med autostart är superviktig för mig. Jag litar på den. Har kunnat se att den funkar och att jag behöver röra på mig, göra mer, whatever, när jag får mer hjärna eller ellergi. Kroppen signalerar verkligen! Det är ändå lite lurigt att jag inte kan sätta fingret på varför jag inte självklart går vidare i ansträngningen när det ändå känns så självklart att det finns mer att ta av. Samtidigt som jag säger emot mig själv för jag vet att jag hela tiden pushar kring gränserna, och det ger ju att jag tar ut mig för mycket och bakslagen kostar.

Men jag gillar skarpt att det går framåt för oss båda, hur kurvorna än ser ut i det korta perspektivet!

Maten på Hedone var häftig! Det var två wow-upplevelser, som jag brukar kalla det. När ögonen bara spärras upp av förvåning och livet ställs lite på ända för du har inte anat att något kan smaka sisåhär bra. Jag åt på Frantzén/Lindeberg för en månad sedan, de anses vara Sveriges bästa, och det var en kapital besvikelse. De verkar mer fokusera på presentation än själva smakupplevelsen, samtidigt som de gjort en handfull misstag. De kostade dubbelt så mycket som Hedone och gav inga som helst wow-upplevelser, något jag tycker man behöver kunna leverera på den här nivån.

Här är en länk som beskriver ganska bra hur maten är på Hedone. Ripan var utbytt mot duva och det mest spektakulära för mig var en inledning med tillagat ostron (som jag normalt avskyr, iaf rått) på ett granny smith-skum, tänk kompakt äggviteskum. Den riktigt syrliga och starka äpplesmaken lyfte ostronet och bara smällde till i munnen. Jag kom på mig att avundas de som kom efter mig och skulle till att äta ostronet, jag ville så gärna ha upplevelsen igen!

Dinner gav också wow-upplevelser och var prisvärda till tusen i sammanhanget. En tre rätters-lunch kostade £36, kolla set lunch menu, med både excellens i råvaror, tillagning och smakupplevelser. Valde lemon salad, pork och tart. Synd att de fjantade sig och inte hade grädde till kaffet.. Förrätten skulle jag vilja återskapa på något vis. Citronbeska med fårosten var så himla träffsäkert i smak.

Skall iaf plugga idag, och göra en lista över hur jag steg för steg skall få fason på lyan. Och göra citron/ingefärsdricka. hade tänkt sätta igång ett fläsklägg tidigare i morse, men köttet var ruttet. Argh!

Frukost: Fettkaffe, stekt stekfläsk+tomat+svamp och liten äggröra. Någon som inte tro jag står mig på det resten av dagen? Har en halv liter buljong som jag skall nalla på ikväll  och i morgon som extra boost.

Klart och kyligt idag med. Har aktiverat mig rent administrativt och funderat över vad som behöver köpas inom kort. Är strukturjunkie så jag gör mina månadsköp efter lönen även om jag har kreditkort. Men jag gillar att inte hålla på och dutta hela tiden, för det ger mer tid, och pengar för den delen, när det koncentreras till det nödvändiga. Även konstaterat att adaptern för att koppla trasiga laptopens hårddisk till annan dator var fel. Stön. Men trots misslyckandet att inte komma vidare påminns jag om att sådana bakslag var pålgsamma pre-LCHF. Nu är det en suck och axelryckning. Att lite fett kan göra så mycket. (Åt ju inte vansinnigt kolhydratfokuserat innan.)

kaisakavat
10/27/12, 1:21 PM
#92

F*n - jag blir ju vrålhungrig av att läsa din tråd. Igen!! Skrikandes

Attans så mkt gott!

Återkommer efter käk och lite annat jox. Har suttit och skrivit en massa igår och idag, så nu SKRIKER kroppen i protest.

Lycka till med lista och plugg!

MimLan
10/29/12, 7:29 AM
#93

Mat är gott. Och det är ruggigt hur vansinnigt gott det kan bli med enkla medel. Långkok på billigt kött är himmelriket. Lite känsla för hur man hanterar råvaror och man kan fixa vad som helst. Önskar hemkunskapen vore mer användbar, eller, jag vet inte hur den är nuförtiden, det är några år sedan jag var i skolan. Ungdomarna i min närhet verkar iaf inte ha några grundläggande matkunskaper. Men standardmuffins och trista frukostbullar var väl inte så intressant att lära sig, det lockade inte till något mer iaf. Icke att det fanns hur man filéade fisk, styckade en kyckling eller lärde sig hur man tillagade olika sorters köttdetaljer.

En rätt bra helg. Solsken gör mig glad och det kyliga vädret passar mig. Det är så skönt att bylta på sig och vara behagligt varm ute. Och mitt problem med att svettas för ingenting minskar radikalt i kylan, det blir jag ju inte ledsen över. Lite pyssel hemma, lite tankeutredning och listmakande. Negativt är den sedvanliga magkraschen på fredagen och jag har haft knepigt högt Blodtryck hela helgen, utan konkret anledning som stress eller för mycket aktivitet då jag höll mig hemma hela fredagen och lördagen med bara avkopplande promenader som ute-aktivitet. Får fundera på om jag skall försöka hitta samband med blodtrycket och kolhydratnivån och typ. När jag säger typ menar jag spannmål. Det verkar finnas en koppling där.

MimLan
10/29/12, 8:49 AM
#94

Reality check. Återläsning av första inläggen ger att jag absolut har gått ner om magen. Byxorna som satt som de skulle om magen skall sys in 4-5 cm nu.

Det slem jag hade i svalget har minskat då jag inte haft problem med kväljning på sistone.

I övrigt skulle jag nog hävda att tröttman i ansiktet är borta från massiv sådan och har nu ett tag pendlat från moderat tröttma till inte alls.

Se där. Så snabbt det gick att få resultat av att bokföra.

kaisakavat
10/29/12, 11:21 AM
#95

Duktig MimLan trådar och får resultat! Flört

Väldigt bra att tröttman går tillbaka. Och annat knas.

Hemkunskapen, verkar snuttifierad tycker jag. Utifrån vad jag hör av kompisars skolungdomar. Endel om hygien, vilket är bra, alltså tvätt och städ och disk, lite hushållsekonomi (skulle behöva mycket större plats i schemat).. Men maten..? De får lära sig att äta margariner (åtminstone här). Det är brödbullar och pannkakor.. alltså en hel del mjöl och fibrer och fjams. Men hantverket bakom den riktiga maten..? Verkar rätt lite av det.

Det är svårt att fånga ungars lust intresse för det ämnet i den åldern.. Många av tjejerna ylar väl över djur/kött/slakt och vill vara veganer.. vilket kan ta en hel del lektionstid.. skulle jag tro.. Tror ämnet kommer in för sent, och är för 'isolerat' från annat. Som vanligt. Jag är ämnesintegrationsnörd - ungarna behöver få alla detaljer ihopknytta till helheter, inte bara en massa snutt och dutt. De är splittrade nog som de är.

Med mera.

Jag gillar också vädret du beskriver.

MimLan
10/31/12, 5:53 AM
#96

Två helvetesnätter och lång dag igår jag inte kunde avboka. Det gav iaf att jag sov i natt. Och hade kunnat sova ett bra tag till i morse. Får jobba på saken ikväll istället.

Fortsatt att jag orkar långa och jobbiga dagar, är mest lång dags-trötthet som känns, hjärnan är ännu med.

Och så har naglarna blivit sämre. Har länge haft problem med att de skivar sig. Går inte riktigt att mota med lite ansträngning, utan det blir mest underhåll, fila ner och klippa kort så att det inte spretar så. Värst på vänster hand och har varit det hela tiden. Nu har det dykt upp på höger hand på naglar som "aldrig" krånglar. Tidsmässigt kan det relateras till omställningen med fettkaffe/mer fett skulle jag tro.

MimLan
10/31/12, 7:21 AM
#97

#95 Just hushållsekonomi minns jag inte riktigt att vi haft i någon grad att tala om. Hemkunskapen talade om att man skulle göra en budget och att man hade utgifter för försäkringar också. That's it. I gymnasiet minns jag att ekonomi och/eller handel/kontor hade budgetläggande för första lyan, men det var väl en variant på deras normala uppgifter skulle jag tro.

Det är så att jag undrar hur vi alls klarade av att överleva när vi väl flyttade hemifrån. Åas. Det kanske vi inte gjorde.

Rent krasst är det inte bara 20-nånting som verkar ha flippat ut när det gäller att förstå pengar. Det är ju många i 40-nånting som inte förstår plus och minus och att bolån och kreditkort inte är tillgångar i praktiken. (Även om jag tror att mycket av utflippandet handlar om stress/ångestbeteende där man inte kan hejda sig.)

Jag är glad att jag bokför mina utgifter iaf. Svårt att blunda då. Och det går snabbt att se var jag kan dra ner på ifall det skulle gå åt pipan. Det känns lite tryggt.

Annons:
MimLan
11/1/12, 7:39 AM
#98

Snart Mårten gås. Som skåning i exil har jag alltid muttrat över att det inte blir en gåsamiddag i stan. Kanske mest för att ingen vill äta det med mig och det är lite hårdkodat i min skalle att det är en gemenskapspryl, för visst finns det ställen som serverar gåsamiddag även i Stockholm. Jag får gå själv helt enkelt.

Inte för att jag åt det ständigt under min uppväxt. Men vissa markörer tenderar att bli tydligare i takt med avståndet ökar..

För mig åts det alltid på gästgiverier. Kan inte påstå att jag märkt av sådana här uppe. Har de försvunnit eller är herrgårdarna motsvarigheten? Vet ju inte ens om det är normalt i Skåne längre, iofs.

Emea67
11/1/12, 9:44 AM
#99

Börjar med hemkunskapen = urusel dottern som går i 8:an har det nu och det är mest mjölmat, Pizza gjorde de sist vet inte om de talat om margariner men min dotter vet bättre och gillar  inte margariner Skrattande

Gåsamiddag gu så gott!!! Jobbade för en privat stiftelse förut i Stockholm för massor med år sedan och de höll/håller hårt på traditioner så lärde mig äta gås dä, snålvattnet rinner, men inte svartsoppan smakade men nej tack!

Ha en bra blåsig torsdag!

MimLan
11/1/12, 9:54 AM
#100

#99 Gillar du blodpudding annars? Jag gillar det skarpt, men det är för mycket mjöl för att jag skall må bra av det, tyvärr.

Hur var äppelkakan på den stiftelsen, om du minns det? Var den gjord på kavring? Isåfall kan de sina traditioner! Kavring är ruggigt gott. Passar väldigt bra som efterrättspryl tycker jag, den är ju söt och kryddig.

Blodpudding trodde jag vid min första måltid vad stekt kavring. (Vilket skapade en hel del förvirring, det var min första måltid som inackorderad i sena tonåren och det skapade en del munterhet i familjen att jag inte ätit det förut. Mamma vägrade stekt salt sill och blodpudding och det fanns heller inte i skolmatsalen så det blev som det blev.) Det är just sådär kryddigt och mjukt. Rena comfort food:en för mig.

Och ja! Härlig blåst. Skönt att vara påbyltad.

Emea67
11/1/12, 3:47 PM
#101

Nä inte överförtjust i blodpudding.

Äppelkaka kommer inte ihåg vad det var för efterrätt, jag är inte överfötjust i efterrätter. Men var det det så inte var det med kavring för det hade jag nog kommit ihåg.

Men gåsen  och brunsås glömmer jag inte SkrattandeTungan ute

MimLan
11/4/12, 8:04 PM
#102

Tog mig i kragen och började laga mat. Kylen var full av svamp och paprika som skrumpnat lite lätt. Bättre att laga mat på det då då vattnet är borta och inte ger onödig vätska till stekning och gryta. Det blev en jäkla massa wok och köttgryta på paprika/lök/tomatpuré+märgben.

Måendet är inget nytt på västfronten.

MimLan
11/5/12, 6:48 AM
#103

Justja! Har helt glömt bort att jag sedan sommaren innan kraschen har haft en skada i vänstra höften/rumpan. Åkte båt och det var en jäkla massa åkande mot vågorna som gjorde att det smällde till en hel del när jag dunsade ner i båten. (Klassisk skada enligt naprapaten jag gick till när läkaren sagt sitt värdelösa "det går över, vila lite". Och snudd på hopplöst att fixa vilket googling verkade ge honom rätt i, det skulle iaf kräva en massa åtgärder i blindo. Eftersom jag blev så sjuk snart därpå så har det inte funnits på någon prioriteringslista sedan dess.)

Kunde inte riktigt lokalisera det. Det är både skarpt, som smärta, och diffust, som värk, på en och samma gång. Någonstans vid höftbenet, gissar att det är kring höftkulan. Men ont har det gjort och det har inte gått att göra något åt det.

Insåg i morse att jag inte haft ont på ett bra tag, såvida jag inte provocerat det. Att det inte gör ont när jag går och sitter är ett rejält framsteg. Det var ju en ständig förljeslagare så jag hade vant mig lite vid att det skulle vara så och försökt att inte halta för att snedbelasta kroppen mer. (Relaterat till ett riktigt trasigt knä som fick vara det i närmare 20 år innan en läkare slutade att veta bäst, vilket har gett konsekvenser i andra skador och snedbelastning.) (Nåja, den läkaren visste nog bäst ändå, men han gav mig en remiss vidare bara för att vara medgörlig. Så det var åtminstone en läkare som inte skadade iaf.)

Skönt! Och lika otrevligt som vanligt hur enkelt det är att vänja sig vid smärta.

MimLan
11/10/12, 9:31 AM
#104

En massa paprika/köttgryta och makrill i tomatsås har det blivit den här veckan, utöver det sedvanliga fettkaffet och två äggen jag äter på jobbet. Men också överätande och stress i kroppen. Makrillen har iaf gett att jag fått i mig fet fisk. Bra där.

Gårdagen gav ett bra bryt, fika med mammaledig kollega och några timmars promenad i det skarpa, lyckoberusande solskenet vid Norr Mälarstrand och Hantverkargatan där en rejäl (riktig!) fläskkotlett inhandlades på Taylor & Jones.

har även aktiverat mig med en del hemmapyssel, så det känns mentalt bra. Tröttman har dämpats lite, men är ändå närvarande. Och det är fortsatt rätt imponerande med tnke på hur jag slarvat under veckan, inte bara stressen, men att det även ledde till att jag sov för lite och dåligt.

Helgen skall förhoppningsvis ge mer pyssel och nåt skall jag väl hitta på med alla kycklinglår för 10 kr/kg som jag också köpte igår. (Kanske slentrianmässsigt, men det blir väl lök/tomat/paprika, vill försöka hålla undan grädde från matlagningen lite nu.) Har iaf redan kommit igång med pysslandet och försöker sälja en alltför dyr scarf jag aldrig använder.

Annons:
MimLan
11/10/12, 2:31 PM
#105

Kycklingen piffades med massor av oliver och vitlök, så det blev en rätt så ordentlig variation på tomat+lök+paprika-grejset jag ofta gör. Urgott!

Har bestämt mig för att dra ner på Seriphos tre kapslar, och sätta ut dem inom c:a 2 veckor och se hur jag mår på det. Idag minskas det till två kapslar.

Skalpen har fullt med utslag så det blev tvagning medelst bikarbonat, det hjälper verkligen. Synd bara att det sliter så på håret. I synnerhet nu när jag har massor med frissig utväxt som står som en gloria sedan jag tappade mycket hår under sommaren. Iom den myckna utväxten så får jag konstatera att det inte var något ihållande eller alltför problematiskt med hårtappet.

kaisakavat
11/10/12, 4:10 PM
#106

Massor i huvudet som jag vill skriva som kommentarer här. Läser hela tiden det du skriver, men av nån anledning kan jag itne koncentrera mig nog för att skriva. För mycket annat skräp i planeten just nu, gissar jag.

Återkommer hursomhelst. Närsomhelst, eller sen.. eller..

Sympatier för alla knasigheter.

Och god mat! Som vanligt! Avunds på kycklinglåren för 10 kr kg..

kaisakavat
11/10/12, 6:47 PM
#107

Börjar med att nämna att fetstilsmarkeringarna i texten INTE finns där för att jag tvivlar på din läsförmåga eller så.. De är för min skull - huvet är konstigt mer än vanligt. Ovanligt många bokstäver per ord idag på nåt konstigt sätt, fast ändå samma. Obestämd

Där inspirerade du mig till grönsakswokande, om än inte så avancerat. Och så har jag förvällt lite brysselkål som jag verkligen gillar och ska smörbryna inför servering.

Kommenterade aldrig dina Gåsamiddagsfunderingar förut. Har aldrig ätit gås, tror jag. Lite provsmak av gåslever (har jag för mig det var) när min onge jobbade här i stan på fin restaurang, men inte köttet. Och inte har jag provat svartsoppan heller, men jag har gillat blodpuddig, blodpalt och blodpannkakor medan jag ännu åt mjöl-eländes-ondskan. SÅ kanske..

Inte för jag längtar efter gåsamiddag, i ärlighetens namn, men blir nyfiken och skulle nog prova om jag fick chansen. Glad

Väldigt bra att du är bättre i din höft. Består förbättringen?? Ja, alla dessa doktorer som vet bäst helt fel.. Tur det ibland poppar upp undantag.

Trevligt med dina fixningar hemma. Hoppas scarfen blir såld - gissar det är nåt riktigt tjysigt.. Jag säljer böcker btw - nästan varje dag nu som nån mailar och vill köpa. Jag är nog för billig på dem.. tjänar inte just nånting, men nu kommer de iväg och blir lästa. Och mitt bohag lättar.

Bikarbonat i håret. Ja, verkligen superbra i vissa avseenden. Men håret 'dör'! Jag känner väl igen mig i din omtanke om det nya som växer ut efter ett hårtapp. Ett av många goda tecken för övrigt, att det kommer tillbaka. Och läskigt vilken enorm svacka du måste ha haft då, i våras.. Hu. Må du slippa det i fortsättningen.

En kanske närgången fråga: Hur är det med din skk-medicinering? Har du fått till dosen?  Tänker på din tröttma och brist på energi/startmotorproblem, som vi pratat om.. För mig hjälpte det lite att öka Levaxinet.

Och i övrigt blir jag avunds på din promenad i solen på Norr mälarstrand m m. Och fikat med kompisen och fläskkotletten och alltihopa! Flört

Hoppas du har det bra!

MimLan
11/11/12, 11:59 AM
#108

Det är absolut trevligt att du skriver här, men du skall inte känna att du måste. Allt onödigt vi ålägger oss själva är inte värt det. Jag läser dina trådar med långt större intresse och utkomst än jag själv skriver i dem då jag tycker det är mycket skrivande där ändå.

Fredagspromenaden var riktigt välgörande. Bra människor och bra prat, allt inramat i magnifikt väder. Både gårdagen och idag ger gråttgråttgrått, så jag är glad att jag faktiskt pysslar och inte är snudd på apatisk som jag varit många helger nu.

Just böcker har jag funderat på om jag vill sälja förut. Eller skänka. Det är nästan bara pocketböcker och ibland känns det dumt att låta dem ta plats i en liten lya, i nuläget ställer jag mest in dem i förrådet. Ändå gillar jag dem. Gillar att de är lite stukna och använda. Försöker tänka att de kan möblera istället för tavlor/planscher/foto på väggen. Eller sätta dem på en liten hyll alängst upp på väggen och göra en "bård" av böcker i hela lyan. Har satt fart och börjat sälja lite till av annat iaf. Det finns en hel del pengar som bara dammar i onödan. T.ex. en crosstrainer som jag skulle till att sälja precis innan kraschen. Några tusenlappar där, och framför allt en hel del yta och dammsamlande.

Förbättringen i höften består. Den är inte helt frisk, utan det är den där malande värken och skärande smärtan som inte är "in your face". Går jag inte korrekt så märker jag av lite värk, men det är långt ifrån hur det varit under några år. Det taskiga med att inte märka av att saker förbättrats, orkar ju inte bokföra hela livet precis, är att det är något jag glömmer att vara glad och tacksam för. Alla framsteg _är_ ju ett steg mot ett bättre liv.

Avancerat wokande? :-) Nädu. Det var extrapris-grönsaker som höll på att bli för skruttiga och oätna här, men de är ju så bra att woka då, man slipper allt överflödigt vatten. brysselkål är min favorit och jag behöver nog steka dem (är de för skrumpna så vill jag inte ångkoka dem, steka är enklare och godare.), till maten idag. Kycklingen var verkligen ruggigt billig, försökte köpa några kilo till av det, men det var slutsålt. Räknade på vad det kostade. 16 kr för 750 gram tillagat kött. Det är billigt. C:a 7 kr för stora portioner av klabbet, 150 gram tillagat kött, oliver inte inräknat då jag inte alls minns vad de kostade och de legat overksamma sedan jag öppnade burken i somras.

Oliver är sommarmat för mig oftast, nog mest för att jag inte tänker på att jag faktiskt kan laga goda grönsaksgryt-aktigt på det. Äffaren har sådana här lockpriser trots att det inte är en stormarknad, utan lokala affären här, iaf sedan det blev ett Hemköp av det. Kan inte låta bli att undra kunder avstår från stormarknader som det trots allt finns två av på nära avstånd, för sådana här lockpriser.

Snart är det jul och nästa runda snorbilligt blir ju julskinkor i mellandagarna!

MimLan
11/11/12, 12:09 PM
#109

Medicinen kunde få ett eget inlägg, så jag lättare ser det sen.

Jag vet inte hur jag skall tolka min medicinering. När jag bytte till NDT, så blev det bättre i flera avseenden. Men jag har aldrig kunnat sätta fringret på vilken dosering det skall vara. Nu äter jag fem grain och har som mest varit uppe i nio tror jag det var. Höjningen upp till nio gav inga uppenbara fröbättringar, och sänkningen ner till fem, gav heller inga försämringar.

Hur tolkar jag det?

Vilka av mina symtom från kraschen försämras av för lite/för mycket NDT? -Jag vet inte.

Jag vet iaf att när kraschen skedde, hade mina provsvar försämrats lite, till att bli tydligt försämrade när det var som sämst. Då pratar vi inte bara sköldkörtelprover, utan även t.ex. kolesterol.

Det symtom iom kraschen som kan tyda på överdosering är hög puls. I och med sköldkörtelproverna när kraschen skedde, så var jag snarare undermedicinerad. Medicinen då, Levaxin, borde inte vara orsaken till pulsen och blodtrycket. Och NDT inte heller nu (det kan ju vara övermedicinering nuförtiden, att jag egentligen blivit så frisk att symtomen beror på medicinen nu). Men.. Jag blev aldrig klockrent frisk i något stadie på vägen mellan sjuk och bra medicinerad till frisk och övermedicinerad. Jag har haft en väldigt långsam förbättring hela tiden, med några försämringar som beror på extrem stress a la FK.

Jag är bekymrad över hur obefintlig skillnaden är mellan fem och nio grain. Det är en REJÄL skillnad i dosering. Varför reagerar inte min kropp på det? Och varför behöver jag lika uppenbarligen någon dosering alls? Det går att se på hur mina naglar beter sig, de har aldrig varit i närheten av normalt funtade på annat än NDT.

kaisakavat
11/11/12, 2:14 PM
#110

Jag känner mig inte alls tvingad att skriva, men tycker det är så himla mycket kul och intressant du skriver om, så jag vill. Och så är jag off och så går dagarna och det du skrev om blir inaktuellt.. Hej hopp.

Om böcker. Jag säljer inte alla, utan de som känns 'avslutade'.. Har haft rätt mkt.. och har gett bort massor tidigare. Jag kommer att ha böcker sen också, efter flytten.

Igår satt jag BostadStockholms sajt och dreglade över lägenheter jag inte kan få.. än på x antal år. En som verkade ha kvm och rum bra fördlade, förutom en lååång hall med en lååång vägg utan dörrar eller fönster. Först tänkte jag: f*n vilken trist hall, men sen fick jag en bild i huvudet. Göra en bok- och konstvägg där.. 'måla med böcker' (hajjade till när du skrev det), sätta upp inte så djupa hyllor placerade i kul sektioner och med mellanrums-rum här och där, att t ex hänga tavlor eller annat kul i.

Och så en bekväm stol/fåtölj, läslampa och litet bord i en 'vrå' under (ser kaffemuggen stå där redan).

På det viset kunde jag också slippa få för mycket på väggar och hyllor i de andra rummen. Känner ett behov av att ha rätt 'rent'..

Plötsligt kände jag mig rätt ordentligt kär i den lägenheten. Nära både till t-banestn och ett fint grönområde.. och till moster o morbror och efter samma t-banespår som syrrans.. Och bra balkong dessutom.. som att ha ett extra rum, säsongsvis.

Suck.. Olyckligt kär. Flört Men hallväggsidén får kvarstå. Möjligen blir den av, eller så inte.

Funderar över det du skriver om medicinerna.. så länge.

MimLan
11/12/12, 6:53 AM
#111

Jag har några kö-år nu, men det känns ändå rätt långt borta, att få en lya som jag Verkligen Vill Ha. Inget jag tittar efter i nuläget, men det känns bra tryggt att det går att få någon lya via bokön i värsta fall. Lite försäkring.

Jag tror att mitt favoritområde är Gröndal. Det är som en småstad (lite som Sumpan), mycket grönt och vatten och småmysigt. Lagom nära till stan, promenadavstånd när all lokaltrafik havererar, jag gillar att tänka "utifall att".

Sumpan har jag tittat på en del när jag skulle köpa lya. Det föll på att det är för poppis, smålyor var dyra trots skabbig standard här och var. Och lite fånigt, men jag fick spunk av att det var ful-pizzerior i vart och varannat hus. :) Men det är småstadskänsla och bra lokaltrafik, pendel/t-bana/buss.

Med stora reservationer för att jag faktiskt inte har så bra koll på hela stan, jag kan de t-banestationer jag frekventerat, helt enkelt.

Hallen låter häftig! Jag skulle vilja ha en lång hall, just för att du egentligen bara kan ta ut svängarna om den skall bli möblerad, annars blir det tråkigt och en genomgångsled. Men jag förknippar också långa hallar med äldre hus, med kraftiga färger på väggarna som bryts med rejäla, och kruviga, trälister. Sånt som jag gillar skarpt.

Böcker är tacksamma att bara vara, så jag borde möblerat med dem för länge sedan. Jag har inte något avslut med dem, eftersom mitt minne är urkasst, jag kommer sällan ihåg vad jag läst. I förra veckan fick jag bita i det sura äpplet och konstatera att förträngning inte funkar. Jag hade återigen köpt en bok jag köpt förut, som jag avfärdat och slutat läsa för den var för tråkig att lägga tid på.. Det kändes som måndag hela veckan ett slag där.

Annons:
MimLan
11/13/12, 9:19 AM
#112

Apropå bikarbonattvättandet. Mitt hår blir bra på bikarbonat, bortsett från att det sliter så. Och skalpen mår odiskutabelt bäst då. Iaf när jag har kortare hår då det mest ger fluff och höjd där det behövs. Med längre hår blev det en väldigt knepig frisyr eftersom det blir sådan stadga att det såg klumpigt ut, som en stel peruk eller att jag bara tuperat på sidorna.

Men det är lite segt att köra det om morgnarna, kalla avrivningar är inte något jag självklart klarar en tidig vardagsmorgon när jag har nära till frossa som kan ge mig spasmer. Nu har det inte hänt sedan i våras, men jag är inte benägen att pusha det. Nu är jag så illa tvungen för jag lät utslagen på skalpen gå för långt, så det blir bikarbonat varje dag veckan ut.

MimLan
11/14/12, 11:59 AM
#113

Seriphos minskat till en kapsel. Ingen skillnad i måendet, som inte kan avfärdas med mitt eget slarvande med sömn och annat.

kaisakavat
11/14/12, 12:45 PM
#114

Effekten (av sänkningen) borde väl kunna vara lite fördröjd, ifall den kommer. Läge att 'hålla utkik'..

Störande att det är så svårt att uvärdera saker. Skrikandes

Har tänkt på det där att du inte märker skillnad på NDT-doserna. Knepigt då du doserat såpass olika. Hur var det med Levaxin och Lio? Har för mig du skrivit att du inte märkte av nån effekt alls med Lio, minns jag rätt?? Var du känslig för ändringar av Levaxindosen?

Kan det vara fel på din upptagningsförmåga, när det gäller T3? Alltså inte i blodet då, utan i cellerna? Hur har proverna sett ut? Och finns T3 i blodet så finns det, men sen då? Nånstans tar det ju stopp i systemet om du inte ens känner av medicinerna. Obestämd

Du har klara indikationer på att extra skk-hormon gör nytta, men vilken djungel att fatta hur!! Nu har ju jag inte provat NDT, men får iallafall klara reaktioner på de syntetiska. Alltid något att gå efter.

För mig är det tydligt att Levaxinet och Lion samverkar. De 'tar' på olika saker, eller stöttar upp varandra.. Extra T4 har ju t o m en tydlig funktion trots att jag har aldrig haft brist på T4 i blodet. Aldrig ska man fatta nåt, men rekationerna är tydliga och hör till 'fakta'.

Att sen hitta rätt kombi av doserna.. kan man ju roa sig med..

Finns det nåt logiskt alls i dina provsvar..? *griper efter halmstrån* Flört

Ingen av oss verkar ju vara en 'klassisk' skk-underfunktion punkt slut (om det finns såna). Nåt annat/flera andra saker, spökar nog. Synd jag är så mosig i huvudet, minns inte just nu om du har berättat hur det började för dig, i tiden, symtombild, e t c.. Vad jag märker, är att vi är lika på många sätt, om än unika var för sig ändå.

Hade andra frågor i huvet, som är borta nu. Dyker kanske upp igen, men jag tror det räcker såhär för nu. Tungan ute

MimLan
11/18/12, 10:18 AM
#115

Lätt störig vecka som kantades av kreditkortskrångel, bara för att kortet skulle bytas till ett nytt, och fullt av okonstruktiva standardsvar och kundservice som bara fördröjde och försämrade situationen. Tur nog tog jag mig i kragen och faktiskt letade efter pinkoden till mitt reservkort (bara tänkt för internethandel) så det blev ingen "kris" gällande att åka till banken och ta ut kontanter för några veckor framöver. Nu kan jag lugna ner mig och fungera på om jag skall byta kort eller stanna kvar hos dem/gemoney.

Har annars lyckats komma igång med pyssel, börjat ta itu med min kraschade hårddisk/ordinarie laptop och fört över backup. Ha också rett ut att min router kanske är på upphällningen, de skall iaf inte nollställa sig sådär utan anledning. Har därför rett ut vad för inköp som skall ske till hushållet nu när jag lyckats snåla lite i övrigt. Dvs, en NAS (lagring) och en ny router. Dessa knuffar undan Sarpaneva-grytan jag tänkt ge mig i julklapp nu när lite rabatter sammanfaller lite snyggt och en fin pressbryggare innan den nuvarande havererar.

Hade en bra fredag ändå, lunch med ett ex som det alltid blir intressanta diskussioner med. Ingen slump att jag gillar att umgås med nördar, diskussioner som är faktabaserade, för att inte säga faktaspäckade, kan bli väldigt upplysande när man pratar aktuella saker som SD och invandrarpolitik. Han påpekade dessutom att det är demokrati att övriga partier inte förhandlar med SD i riksdagen för partiernas väljare vill faktiskt inte det. Där försvann sista gnaget kring ämnet.

Åt förresten på Grill. På fredagar är lunchen bland annat "köttbuffé", så en LCHF:are kan lätt äta där med bea och få i sig mat för hela dagen. Det var fläskkarré, kycklingklubbor och baby ribs. De två förstnämnda är ju inte dränkta i grillsås så det är bara att äta på. Fredagens lunch försämrades inte av att en av de andra rätterna var fisk- och skaldjursgryta med aioli, så den glufsade jag glatt i mig som förrätt. En liten varning, det är alltid kö, kanske tio minuter för att komma till kassan och brickorna om man inte är där sista timmen/halvtimmen på lunchen. Man skall alltså stå där med ett bra konversationssällskap eller en bok i handen. Av någon outgrundlig anledning har det aldrig varit problem att få bord för det.

Gick sedan väldigt mätt och nöjd på bio, såg sista Twilight-filmen. Får ge dem en applåd för ett bra slut. Det var just ett slut. Dock får de sig en pungspark för att ha kört ett dokusåpa-trick, även om det var realistiskt för handlingen. Apropå slut. Såg att Hobbit-filmerna nu skall bli i tre delar. ARRRRGH. Jag minns alltför väl hur regissören sabbade Sagan om ringen-filmerna med just sina värdelösa slut som förstörde hela upplevelsen. Skjut mig om jag får för mig att se Hobbit-filmerna innan alla tre är klara!

Gjorde räksoppa igår och kan mest konstatera att den är grymt enkel att få i sig fett med. Åt upp allt! Och då ingick c:a 3 dl grädde och kanske 75 gram olivolja och smör. Utigck från Morbergs recept. Rena rama hyllningen till vad reducering kan åstadkomma!

Frukosten idag blev fläsk med lite tomatsås. Så jäkla bra kombo! I övrigt blir det promenad, inhandlande av torskblock och fisk-gryta-görande, samt tjälknöl och mera pyssel. Kanske en runda till vinden för att slänga upp saker osm just nu bara blockerar golvet här.

Mår rätt bra. Har haft lite problem med att somna, lite så att jag funderar på om det är minskandet av Seriphos som gör det, eller om jag som själv pressar mig att titta på tv/film i onödan.

MimLan
11/18/12, 11:03 AM
#116

Och ett eget inlägg för Levaxin/Lio/etc.

Jag har testat Lio, och det gav effekt initalt. minns fortfarande hur jag plötsligt var "vaken" i skallen första gången jag tog det. Jag kunde plötsligt konversera. Det var häftigt, för då var jag verkligen hjärnmosig och slut på alla de sätt.

Tyvärr höll sig inte effekten, efter ett tag började jag snarare somna inom en timme efter intaget. Och det var svårt sömnigt ett par timmar. Det hjälpte inte att öka dosen heller.

Enligt provsvaren skulle jag dessutom vara överdoserad. Det enda som det går att säga om det är att det hade ju effekt i början. Varför bara i början? Och hur kunde det ha så stark effekt?

Provsvaren ger att jag nästan alltid ligger i mitten av referensvärdena för T3, oftast i överkant för T4 och ett jäkla flaxande, enligt mig själv, för TSH. Flaxandet syns tydligt när jag bara hade Levaxin, det trots att läkaren i alla år sade att det var stabilt.

För snart två år sedan, när jag började gå till läkare igen efter kraschen, då självmedicinerad på NDT, ligger värdena rejält förhöjt på både T3 och T4, och snudd på noll för TSH. Det gillade jag inte, det är en av orsakerna till att jag sänkte dosen.

Har dock inget färskt provsvar, efter det från januari 2011, då den senaste läkaren inte tagit några prover, och jag orkade inte tjata mer än typ en gång. Vilket är obra hur mycket jag än försöker gå på måendet. (Eller i praktiken, naglarna.)

Så visst syns något i provsvaren. Men att det i sig inte ger utslag i måendet i motsvarande grad är knepigt. Och sänkningen ner till 5 grain gav heller ingen minskning i den höga och starka pulsen.

När jag började med Levaxinet var det bara vid insättningen jag egentligen märkte skillnad i måendet. Värken försvann och gravitationen blev långt trevligare då det inte kändes som om jag bar på en container på axlarna. Men sen var det inte så mycket, det stannade vid den nivån tills jag överdoserade och fick kort stubin och vädigt mycket energi, klarade mig på lite sömn osv. I övrigt har det bara märkts på tumnaglarna som plattade ut sig vid varje doshöjning för att sen återgå till att knyckla sig.

Så jag märker förändringar, men de verkar itne vilja hålla i sig.

MimLan
11/22/12, 7:12 AM
#117

Kände mig lite mer pigg (fel ord, men piggare än normalt) i morse, eller inte jämntrött som jag brukar. Värt att noteras!

Och jag har somnat lite mer som jag skall de senaste kvällarna, vilket känns bra då jag blev lite nervig av att vara alltför för pigg några kvällar.

Men jag har också snudd på velat somna efter luncherna ti+on. Trots att jag faktiskt sovit hyggligt nätterna innan. Det finns en avvikelse och det är att jag dessa dagar inte hade ägg som brukligt till lunchen, utan skinka+ost+senap. Idag blir det ägg igen, får väl se om jag skulle vara känsligare än jag tror (mer än mag-påverkan) för processad mat.

Dagen ger lite press på att leverera, men också bunkrande av kycklinglår igen. Inte lika billigt som innan, men 20 kr/kg är hyggligt det med.

MimLan
11/23/12, 5:29 PM
#118

Nu är tio portioner kycklinglår i tomat/lök/paprika/vitlök/oliver klara! Vrålgott igen. Det mesta åkte in i frysen på en gång, annars blir jag nog mätt på att bara se det fylla upp kylen. Och fyra kilo kycklinglår finns i frysen också.

Haft lite bra pyssel och klarheter för mig i ekonomin. Hittade dessutom en räkning som var betald två gånger, och har lyckats sälja en sak, så där kom lite pengar in också. Och så köpte jag Sarpaneva-grytan. Gilla! Den blir inte mer rabatterad än så här och jag har ändå velat ha den i många år nu. Saker som går till hemmet ser jag mer som investering i det där hemmet Jag Vill Ha, och inte onödigt slösande.

Lunchen på torsdagen gav inte sömnattack. Får utreda det där, det är ju rätt signifikant info jag behöver ha klart för mig. Nästa torsdag kan vara en bra dag att "slarva" då jag bara ska hem till tvättstugan efter jobbet.

Sedan det blev vintertid har jag haft krångel med sömnen, det blir alltid så när något skall ändras även om jag försökte att inte ändra mig efter den. Tyvärr går det ingen lokaltrafik vid den tiden på morgonen så jag fick justera en halvtimme, men det räcker. Jag vaknar sent också, oavsett vilken tid man går efter, om jag gått och lagt mig sent. Det är konstigt. Jag brukar vakna samma tid jämt, med varianten att jag drar mig en timme och mest blundar tills jag går upp. Men inte nu. Och det verkar hålla i sig, och inte bara vara nåt tillfälligt knas. Vet inte hur jag skall tolka det. Det är ju bra att jag sover "alla" timmarna, men.. Det är ju inte jag! Tar snarare en tupplur om jag sovit för lite under natten.

Annons:
MimLan
11/24/12, 11:26 AM
#119

Matmässigt har det varit hyggligt bra. Tjälknöl med pepparrot, makrill i tomatsås, och de senaste veckorna har haft en hel del avocado (sanslöst nog bra allihopa) med majo och tunnstrimlad salladslök. En krass uppskattning är att det nu blir en massa kycklinggryta igen.

Noterbart är att svullnaden i benen inte återkommit trots insättandet av kaffe, vilket jag var lite orolig för. Så länge jag håller mig till en kopp om dagen är jag nöjd. Det är otrevligt när kroppen är fast i att få kaffe jämt, så där vill jag inte hamna.

Temperaturen har varit lite hög de senaste kvällarna, inte sjunkit som den skall.

kaisakavat
11/24/12, 11:55 AM
#120

Som vanligt blir jag hungrig av att läsa.. Tjärknöl har jag inte ätit på hundra år tror jag..

Skönt du slipper svullnaden i benen. Kaffe har sina biverkningar - jag borde också dra ner, dricker lite för ofta, t o m innan jag hunnit bli riktigt kaffesugen, bara som vana.

För att hoppa tillbaka till det där med skk-hormon och Lio, det du skrev ovan.. Jag får också sömnighetsdip efter Lio-intaget, tydligt, men min dip kommer efter flera timmar, inte på en gång. Ibland går den häva med en liten plutt ny Lio, men inte alla dagar. Och då jag tog större dos Lio på morgonen, blev dippen värre.. om jag inte minns helt gälet här..

Så jag råkade bara tänka.. kan det handla om fel relation mln T4 och T3? NDT du äter kanske inte har optimala proportioner mellan de olka hormonen, för dig, man brukar väl säga att T3 ligger högre i gris-ssk jmf med människoskk..? Din kropp ju är rätt illa däran och kanske inte klarar den obalansen.

Jag kan förstås vara fullkomligt ute och cykla nu.. men tanken svishade förbi.. Kan man isåfall kombinera NDT med de syntetiska hormonerna, för andra proportioner..? T ex skruva upp bara T4 genom en dutt Levaxin på NDT:n.

Har du nån gång stöt på nåt sånt exempel/resonemang?

MimLan
11/25/12, 12:43 PM
#121

Tjälknöl är standard för mig, köper kött från Gröna gårdar så det finns alltid någon köttbit i frysen som jag är för oinspirerad för att göra något mer av än att slänga in i ugnen. Men å andra sidan mår jag helt klart optimalt på att äta lättillagat kött, med bara smör+salt eller pepparrotssmör, i magen och i kroppen.

Jodå, det kan vara fel på det mesta, men hur testar jag det? Skall jag se till provsvaren så blev det "överdos" på Lio. Och jag testade både mer och mindre Lio, utan att jag kom tillbaka till klar i skallen-upplevelsen. Så någonstans visade provsvaren någonting i det fallet. Rent krasst avfärdar jag det som min "vanliga" reaktion på mediciner som brukar vara snabb reaktion för att sedan bli ingenting.

Har läst om några som kombinerar NDT med framförallt Lio. Det verkar inte vara vanligt iaf. Antar att de flesta mår bra nog när de väl får i sig alla hormonerna och inte enbart T3 och/eller T4.

Och så det här att jag så sakta blir bättre. Vad är det som blir bättre i kroppen? Och vad är då kvar hypo/NDT-relaterat när det problemet är ur världen om det nu sker?

MimLan
11/25/12, 4:13 PM
#122

Och justja. Minskade utslag på benen har förstärkts. Det är verkligen läkning som gäller nu.

Skithelg. Eller. Nja. Hm.

Helt overksam igår, släpade ut mig på kvällspromenad, annars bara i sängen och glo på ungefär ingenting i filmväg. Idag pallrade jag mig till kontoret, men nu är vi inne på c:a en timme effektiv tid av fem. Hm!

Synd att det inte är så enkelt som att konstatera att "om jag pallrar mig till kontoret (inte för jobb, utan plugg vid en ergonomisk arbetsplats) varje helg till nyår, så har jag kirrat alla rester och dant". Då skulle jag ha en examen och kunna fokusera på att plugga kul saker (visst är det kul det jag gör, men själva utbildningen känns till hälften som en upprepning av det jag redan kan och då tappar jag alltid lusten.

kaisakavat
11/25/12, 5:11 PM
#123

Roligt läsa om förbättringar.

*

NDT är väl hursomhelst mkt bättre för dig i grunden. Som jag fattat det får du bättre effekt nu, jmf med de syntetiska, så NDT är en självklar utgångspunkt.

Inte säkert det här är nåt som gäller för dig. Man kan ju lugnt säga att dina erfarenheter hittills är motsägelsefulla och svårtolkade - och testerna ska ju helst göras utifrån något och med ngn form av idé som går att utvärdera sen.

Bara funderar allmänt.

Behov av extra T3 låter spontant/allmänt mer långsökt, det är ju som sagt redan mer T3 i NDT än människor normalt behöver, proportionerligt. Sen.. rent hypotetiskt kan det ju ligga problem i det att hormonet var syntetiskt, men går inte att veta. Men du hade ju höga värden av T3 i blodet, så det 'fanns', men gav dålig effekt.

Behov av extra T4, tänkte jag låter mindre långsökt utifrån att NDT behovsproportionellt sett innehåller 'mindre' av det. Och medan effekten av T3 är ganska snabb och lättigenkänd (klarnande skalle, m m) är T4s verkan för mig både direkt och indirekt/diffus. Mer 'fysisk' och  mer långsiktig. Levaxinet tycks göra mig 'starkare', typ under ytan. Tycks på något underligt sätt även underbygga T3, alltså med mer Levaxin får jag bättre effekt av Liot, trots att Liot hålls kvar på samma dos.

Hoppas jag uttrycker mig så det går fatta vad jag menar.. lätt att trassla in sig.. Jag är ju helt ute och teoretiserar i världsrymden nu. Ingen aning om det här ens är värt att beakta överhuvudtaget.

Men..

Det jag tänkte var alltså att man kan testa tillföra mer T4. Att en dos NDT ibland kunde kombineras med en extra dutt T4, utifrån en ev. 'obalans' mellan hormonen. Och kanske då alltså inte bara stärka det T4 stärker, utan kanske även boosta T3-effekten.

Men what do I know? Svar: ingenting. Ett evigt famlande.. Obestämd

MimLan
11/26/12, 6:06 AM
#124

Tillägg till #122: Mådde inte dåligt av att slöa ihjäl mig på lördagen. Knepigt. Var det ett undantag eller har jag blivit så frisk att jag kan slöa ifred nu? :)

Kaisakavat, du är väldigt tydlig. Alltid undrat hur du lyckas/orkar med det!

NDT fungerar klart bättre för mig. Jag sneglar alltid på mina tumnaglar i det avseendet som är frikopplat från en subjektiv uppfattning.

De som tagit NDT+Lio är antagligen sådana som verkar ha problem med upptaget eller konverteringen. Vet inte så noga, inget jag fäste mig vid då jag hade allt fokus på att få testa NDT. Och mitt minne funkar ju inte för det jag ens behöver komma ihåg.

Testa att lägga till Levaxin blir det inte i nuläget oavsett, har ju inga tabletter kvar, och orkar inte lägga någon tid/ork på läkaren för att förklara det upplägget. Det är "bara" ett halvår till som jag behöver hennes välvilja/signatur för nästa licensansökan. Och jag skulle hellre lägga lite tjat på att få provtagning. Det är onekligen en intressant observation att hon inte gjort någon provtagning på mig under snart två år trots alla mina symtom och sen reaktioner på blodtrycksmedicinerna. Jag är trots allt lite nyfiken på hur sköldkörtelvärderna ligger, en fingervisning har jag alltid kunnat ha dem som.

MimLan
11/26/12, 6:11 AM
#125

Hårbotten är klart bättre nu, men inte grundorsaken. Märker att det finns en del utslag som vill få explodera om jag bara lät dem. Skumt. Får fortsätta med bikarbonatgunggandet, det håller det i schack iaf. Hoppas bara det inte sliter för mycket. Och tur att det är kallt ute så att vinägersköljen inte märks. Är det varmt ute och huvudet är varmt, då …luktar det vinäger.

Förresten så lider jag brist på nötfärs. Jag som alltid gnällt för mig själv över att jag har för mycket köttfärs från köttlådorna. Misstänker att en hamburgare-period är boven. Får kanske göra en punktinsats där.

Annons:
kaisakavat
11/26/12, 11:14 AM
#126

Förstår mer än väl att du måste välja dina 'strider'.

Fast mina funderingar är dessutom ju av karaktären "Eh??" och lär inte ge nåt Nobelpris.. kan vara helt irrelevanta.

Najs att du tycker jag är tydlig. När jag känner mig så virrig.. Kanske är vi konstiga i roten på samma sätt på grund av liknande hälsoproblematik - och det är därför jag låter tydlig för dig. Bara en tänkbar förklaring, tänkte jag.. Tungan ute

Jag längtar efter 'mina' köttfärsbiffar. Så här blir det också köttfärsinköp. 'Lönen' ska ha inkommit visst..

MimLan
11/27/12, 7:35 AM
#127

Temperaturen fortsatt lite hög om kvällen. Tillfälligt? Kopplat till Seriphos? Kanske sluta med sista kapseln till helgen och se vad som händer.

I morse var första gången sedan vintertid som jag inte tvärsov när klockan ringde. Brukar alltid vakna till en stund innan och slumra-blunda tills det blir dags. Men icke sedan mina cirklar rubbades. Trots att jag går upp bara 20 minuter senare.

MimLan
11/30/12, 4:33 PM
#128

Sömnattackerna förra veckan kan inte ha berott på maten. Så var det avklarat.

Annat fenomen jag noterat och som jag skall hårdkolla framöver: pulsen verkar sjunka är jag äter tillräckligt med protein, dvs >100 gram.

Tempen har sjunkit de senaste kvällarna, lite, men klart ner iaf. Bra det. Tog sista kapseln Seriphos idag.

Gav mig ut i snöyran tidigare idag, omöjligt att inte bli glad av allt ljus snön ger! Lufsa runt i snö-jackan satt inte fullt så tight som den gjorde förra vintern, även om det märks att det är ett par dm till nivån innan Kraschen.

Hemma igen satte jag igång med buljongkok, tjälknöl och invigning av nya grytan med två kg högrev. Gillar sådan energi! Det kan egentligen bara natur och frisk luft ge mig. Att det blev det här upplägget var ren uteslutningsmetod, hur tömmer jag frysen snabbast? Skall jag beställa färs och oxsvans, måste jag äta upp det som tar plats. Får nog byta ut lunchäggen mot matlådor ett tag så att det går undan, och stoppa en massa matlådor i jobbets frys.

Annat pyssel också gjort, rett ut vad som skall handlas nästa månad och jag skall också försöka sätta fart med lite plugg så att jag blir av med några rester. Och ta en promenad upp till vinden och ställa undan lite jox. Bra dag, och den är inte ens över!

MimLan
12/3/12, 5:59 AM
#129

Fortsatt härligt väder, och till och med sol igår. Det blev rena autobahn nere vid strandpromenaden med den kombon!

Väldigt trött/sömnig efter lunchpromenaden igår. Skumt, även om jag mentalt var rena studsbollen av allt ljus ute. Lika skumt att jag fortsatte att aktivera mig och inte bara vila. Och det funkade. Minikraschade inte av det.

Fortsatt lite pysslig, gör saker bara för att, fick lite överslag och fick skriva en lista att bocka av så jag inte skulle springa om kring och göra en minidutt här och där som till slut inte skulle märkts av något särskilt. Det är framsteg.

Slarvat också. Hade massivt med kväljande slem i halsen igår, fortsatt en hel del i dag, då jag ätit både spannmål och stärkelse (saffransgifflar och potatissallad). För mycket helt klart. Och dumt i det att jag inte skall äta sånt om jag inte åtminstone dör lite av lycka av. Inte i mängder iaf. Så bubblig mage och slem i halsen it is.

Trött på maten, vilket inte är otippat då jag varit för duktig med storkoken och begränsad i övrigt. Söndagskvällen avrundades med makrill i tomatsås och varm choklad.

MimLan
12/5/12, 8:29 AM
#130

Utsättningen av Seriphos verkar inte göra något signifikant.

Allt verkar hattigt och spattigt, både åt bra och sämre håll om man skall se till hur det varit ur ett längre perspektiv, runt en-två månader. Både mer driftighet och nära till leenden. Men också mer sömnproblem, slirat med maten jämt istället för max en gång i månaden. Slutat slira med pengarna och glatt mig åt mer sparpengar och större inköp till hushållet. Börjat göra mig av med saker som i praktiken bara är pengar som dammar.

En sak som är intressant är att hjärnan verkar hålla i sig, och att vintertiden ledde till att jag skulle vara på jobbet en timme "längre", inte gjorde något i generella orken.

Ena tumnageln verkar bli mer bucklig igen. Frågan är om det är en tillfällig period eller om det är definitiv försämring. Och hur f-n skall jag ha koll på det? Tar det en, två, tre månader innan det börjar synas i utväxten? Hur länge skall jag titta på nageln innan jag justerar NDT-dosen?

Nu har godiset börjat komma till vår verksamhet. Vi får Mycket godis. Och bra sådant. Det surnades till när övriga i huset började "smaka" på godiset (smaka kunde innebära att proppa fickorna fulla så att godis trillade ur när de gick) så att det gick åt snabbt. Nu har det lösts genom att godiset ställs i ett kontorsrum istället för ute i fikarummet. Det är bra för mig för det kontorsrummet har jag ingen anledning att passera hela tiden, som fikarummet.

Och med mitt ständiga slirande var det självklart att jag skulle nafsa. Jag erkände för mig själv att jag inte skulle klara av att ta några bitar, utan att det i sådant fall skulle leda till småbitar många gånger under kommande veckor. Så jag åt ett par hundra gram. Och fick magkrasch, vilket var väntat och lite av syftet. Nu är jag botad från att vilja springa och småäta. Ibland är det bra att veta hur man fungerar..

Blodtrycket verkar ha taggat ner från att ha varit sämre dels efter medicinförgiftningen och under allmänt dåliga sommaren. Det håller sig runt 150/90 med dippar neråt. Långt bättre än 160/100 med toppar istället. Pulsen inte lika klart neråt, men det är neråt ändå. Runt 85-90, och dipparna neråt mot 75 har börjat hända igen. Undrar hur lång tid och hur mycket försämrad hälsa medicinförgiftningen och FK-upplevelsen gett i praktiken. Det går ju att mäta i vikt och Blodtryck. Det vore intressant att se vad FK och läkarkåren tycker om hur de är konkret bidragande till försämrad hälsa istället för tvärtom.

MimLan
12/8/12, 8:38 PM
#131

Hyfsat bra matvecka, fått in kycklingbuljong, makrill och/eller avocado varje dag.

Problemet med storkok numera är att jag äter mindre mat när jag får i mig så mycket fett via fettkaffet, att det går åt för långsamt. Bunkrar och lagar fortfarande som om jag åt mer än vad jag orkar. Funderar på att dra ner fettkaffet till hälften och se om jag fortsatt trivs under arbetsdagen, och ändå orkar äta mer mat. Behöver trots allt få i mig tillräckligt med protein.Med andra ord inget uttalat testande av Blodtryck och proteinnivå ännu. Får nog invänta julskinkorna för att det skall funka.

Strategin med att överäta godis vid ett tilfälle gick bra. Blev övermätt i sinnet, helt enkelt.

Fortsatt glad över all snö och allt ljus med den. Idag hann jag dessutom ut innan solen försvann bakom moln. Så härligt med allt solglitter! Märker att jag verkar lite starkare i kroppen, har rätt mycket tryck i promandtakten, den är rask, där det går, trots att det är motigare i snön. Bra tecken Jag är en sådan som har samma takt oavsett, och snöpulsandet är ett bra tecken att se att det är så igen.

Vad jag skall slira med i jul: Janssons frestelse.

Vad jag uppenbarligen inte upphör att bli irriterad över: Folk som inte kan gå i snurrdörrar. Det ständiga envisandet att trycka på eller slinka in så att det tar stopp. Fördelen med att jag är så sabla less på att bli utsatt för det är att jag bara går genom sidodörren, och tryck"knapparna" öppnar dörrarna snabbare och snabbare numera. Det urbota urfåniga tryckandet i sju sekunder verkar minska en hel del. Undrar om någon alls kom på att det inte är till någon som helst hjälp för sådana som har problem med gången eller styrkan? På tiden i sådant fall.

MimLan
12/9/12, 7:23 PM
#132

En del värk i handlederna. Ogillar starkt. Det är verkligen en tillbakagång med tanke på hur lätt det uppstår igen och hur det håller i sig. Det skulle vara värken och att tumnageln börjat vecka sig igen som talar för ökning av NDT.

Vad som är knepigt är att jag blivit bättre i kropp och skalle i övrigt. Att jag slutat med p-spruta ger att p-sprutans hormoner slutar blockera sköldkörtelhormon-receptorer -->NDT-dosen är ökad i praktiken. (Eller hur lång tid det nu tar innan det återställs.)

Skulle kunna testa att ta NDT på natten innan kortisolproduktionen är tänkt att komma igång så att hormonerna hamnar i rätt fas. En sådan där grej där det verkligen vore bra att få ta salivprov för att kunna testa lite mindre i blindo. Såg en text på turtles där det sades att man kunde ta dosen vid läggdags istället för mitt i natten, för då skulle det ändå finnas tillräckigt med hormoner i omlopp för att det skulle kunna dra nytta av kortisolpåslaget.

Mat idag: Fettkaffe, revbensspjäll i ingefära/honung-glacering.

Annons:
MimLan
12/10/12, 6:04 AM
#133

Och justja. Har haft tinnitus-attacker under helgen. Inga uppenbara orsaker till det, som stress/sjukdom. Oharmoniskt.

MimLan
12/17/12, 8:14 AM
#134

Nyheter: Glömde melatoninet två nätter på raken, men det gjorde inget. Inget som i att jag behövde inte gå upp och kissa som har varit det stora problemet innan. (Har varit lättkollat då det hänt då och då att jag glömt tabletterna.) Kan inte heller påstå att det är någon signifikant skillnad i att somna med och utan dem. Innan var det tydligt att jag somnade snabbare. Det är uppenbarligen en förbättring som skett här!

Somnandet har dock varit hattigt iaf. Störs lite av att jag har mer energi, vilket gör att jag automatiskt drar igång generellt, istället för att se till att jag är i sängen senast vid 17 för vila tills det är läggdags. Har haft andra påhitt för mig, som att inte skärpa mig och istället hålla mig uppe trots tröttma, och har ätit dåligt, (nåja, det varavdes med makrill i tomatsås-burkar), vilket gör att magen krånglar och allmänt obehag stör.

Men tusan vad gott det har varit med det dåliga ätandet. Riktigt bra vörtbröd med rejält med smör och en tjock skiva julskinka och senap på det är urbota gott!

Bra månad i ekonomin också. Har fortsatt snålat (fel ord, mer att inte ha slösat fö rmycket) och fortsatt fokuserat på att köpa till hemmet. Sånt som skall vara lite. Det gör mig glad. Har en lång lista på saker jag vill ha, och den har mest varit den där långa listan, och först nu har det blivit en del tomma fält (xls-ark-lista). Känns bra.

MimLan
12/18/12, 7:07 AM
#135

Glömde skriva att jag numera dragit ner melatoninet till hälften, för långsam utfasning.

Har just ställt i ordning en frukost vi skall ha, min rumskollega och en till. Ser man till att ta kontrollen över det som räknas blir det rena rama festen: mellanlagrad Järna-ost, Oaxen-salami, Roslags-skinka. Paprika för krispet och smör och Bregott. Och massor med luftförorenande värmeljus! Kollegan skall drälla in om tre kvart med nybakt surdegsbröd. Grundar med fettkaffe nu så att jag kan ägna mig åt att äta godsakerna medan de andra fokuserar på bröd och så minimalt med smör som de kan få till. Ibland är det väldigt bra att vi är olika så att vi alla får det vi tycker är gottast.

Men jo, jag har med mig pepparkakor också. Råkade på en variant som kommer från Huså bröd. Plötsligt fanns det en poäng med att äta pepparkakor igen! Vilket inte var helt bra. Men.. Asch. De var ett typexempel på att det faktiskt är ointressant att slentrianäta vanliga kakor/bröd, hellre enstaka gånger med något som är riktigt, riktigt gott. Så att det är värt det. Samma med kaffe, det slentriandricks halvdassigt kaffe som de flesta inte gillar. Men det skall drickas ändå. Ogillar den mentaliteten! Den gynnar bara affärerna/leverantörerna. Ingen nyttjare blir glad av det. Smaklökarna blir bara avtrubbade. Man missar glädjeskutten inombords över att njuta av maten och drycken.

MimLan
12/19/12, 6:09 AM
#136

Gårdagens trevliga upptäckt gav att den nya kollegan frankt deklarerade "jag äter smör!". Och hade fått växa upp med att föräldrarna lagade riktig mat från grunden varje dag. Från grunden som att mala kött till färs till köttbullarna.

Jag tog fan till lipen.

Men dålig natt. Magkrasch. Förstår inte riktigt varför. Hade bara ätit kött (långsamstekt bringa) i övrigt under dagen.

kaisakavat
12/19/12, 2:18 PM
#137

Buu för magkrasch!

Grattis till kollega-frukost med trevlig upptäckt!

MimLan
12/25/12, 4:24 PM
#138

Det doftar ljuvligt. Har en köttgrytegrej på gång med stjärnanis/kanel/vitlök/kryddnejika/vitlök/sichuanolja på gång. Jag är både mat- och receptjunkie, även om jag kanske inte följer recept något vidare. Men dessa gav inspiration som jag skall testa runt och beta av härnäst:

http://taffel.se/recept/kinesisk-sjomansbiff http://www.svt.se/kinas-mat/mao-zedongs-rodkokta-sidflask

Har testat lite andra saker på sistone. Parfym, t.ex. Från att ha varit tokig i parfymer blev jag helt anti, på vägen via att det inte var vettigt att ha parfym när man skulle beblanda sig med folk som behövde min hjälp. Och nej, det går fortfarande inte. Massivt med illamående och kväljningar. Det är ju överkomligt att avstå från det, inget vardagsproblem på någon front alls. Lite värre är det med våt hund-lukt som ger mig massivt med kväljningar när jag skall åka hissen upp till lyan. Ibland längtar jag verkligen efter att bli frisk så jag skulle orka knata alla trapporna och slippa sådana vardagsstörningar.

Andra saker som jag fått ögonen på är att jag fortfarande har problem med musklerna. Jag tycker normalt att det är rätt okej numera, jag kan knata omkring och flåsar inte ur mig lungorna för att jag dristar mig till vanlig promenadtakt. Det svåra har ofta varit när jag hamnat i situationer där det krävs statisk styrka. Då går det åt pipan och det kan dränera mig på energi totalt, en aldrig så liten stund. Har märkt av det nu när jag duschat längre, då kommer skakningarna. Märkligt hur självklart livet är inrättat för att överleva vardagen. Snabbduschar och snabbt iordningställande för att gå iväg lika snabbt för om jag känner efter så blir det så märkbart tydligt hur kasst det är. Hellre jagar jag dagsljuset och tar en promenad och njuter av allt ljus som snön ger. Men att uppmärksamma läget är också nödvändigt, även om jag faktiskt kan parera vardagen rätt bra i jämförelse med de tre år som passerat.

Samma med att kunna smörja benen. Sådana grepp är inte ok för mina händer ännu. Men fine, nu har jag testat ett par vegetabiliska oljor jag köpt för ansiktet som visade sig vara obra, (vetegroddolja och jojobaolja), och det går att förbättra läget med knastertorra underben och dämpa de utslag som fortsatt finns. Jag får återuppta det till sommaren och se om det går att smörja bättre då med tanke på mina händers ork.

Det är f.ö. absurt hur mycket Jansson det går att äta, när det kommer just i den formen. Det skulle aldrig föresväva mig att kunna äta motsvarade mängd potatis. Jag fick nog till den bästa jag någonsin gjort. Gudagott!

Fluktandet efter recept och mat ger att jag gjort en liten lista över ställen jag vill åka till för att just äta. Det är inte ogörbart och ser jag bara till att boka lite så kan det gå vägen. 1) Fäviken, 2) Bastard (med avvikare till Köpenhamn och PatéPaté) 3) Le Calandre.

MimLan
12/27/12, 8:54 AM
#139

Mutter mutter..

Har haft en hel del problem de senaste veckorna med värk i axlar och armar. Har inte kunnat parera det. Testar därför diklofenak på värken. Det hjälpte. Men det sabbade huden också, ser ut som en väldigt akut psoriasis av något slag. Klia. Klia. Klia.

Mer mutter.

Tagit mig i kragen rent generellt, fixat en del hemmapyssel som gör att det känns att livet går framåt. Och så fixade jag saliv-provrör som man använder för kortisoltester och tänkte skicka in det till stressforskningsinstitutet, men det visar sig att de inte gör sådana tester längre. Har skickat en förfrågan till sjukhuslabbet hur de gör med fakturering, om de kräver fakturakod eller kan fakturera ändå, för då kan jag kanske smita in med rören dit. Men jag håller förhoppningarna låga, det är bäst så. Kanske kan jag få snylta någons fakturakod och ta fakturan när den väl kommer. Vi får se.

Men goshud får jag av att jag rett ut en trasig laptop och felanmält den så det kan gå framåt. Nya routern är igång och den löste en del problem jag inte för fem öre kopplat till den gamla routern. Trevligt. Har gjort en backup-plan och listat vad jag behöver reda ut innan jag kör igång NAS:en. (Och så blundar jag för att jag missat garantin med två veckor på en annan laptop, men kan inte få allt här i världen..)

Och så kan jag se fram emot att nyllet får mindre av finnar och utslag nu när jag kan lägga alla jul-avvikelser i maten åt sidan. Och för att inte tala om att magen blir gladare.

Annons:
MimLan
12/27/12, 10:59 AM
#140

Och så ja. Har skickat en fråga över mitt tidigare muttrande kring friskvårdspengen och vad som räknas som pulshöjande. Hoppas det konstruktiva ger ett lika konstruktivt utfall.

I övrigt har jag kickat igång matinköpsrestriktioner och börjat tömma frysen. En massa färsbiffar och tjälknölar sattes igång igår så det är klart vad som gäller på den fronten.

Den där kryddgrejen jag nämnde häromdagen. Hm. Den doftade fantastiskt gott, men var inte lika häftig i gommen även om det var gott. Det hamnar under omväxkling förnöjer-kontot. En del har att göra med att det var på nötkött jag gjorde den, tycker ganska krasst att nötkött inte passar sådär brett i kryddandet som t.ex. fläskkött gör. Men det massiva kryddandet av för mig ej vanliga kryddor skall fortsätta ett tag till. Det är skoj med dofter.

Och så köpte jag nyss en resa till Venedig i april och fixade en bokning på just den restaurang jag vill testa. Tjoho! Flyg för 1,2k.. liksom inbjuder till att slå till.

MimLan
1/1/13, 12:06 PM
#141

Har halverat Melatoninet sedan några dagar tillbaka och fasar ut det helt någon gång nästa vecka. Har även ökat NDT med 1 grain sedan igår.

Det senare eftersom leder och annan värk fortsatt dyker upp, samt att tumnageln som börjat knyckla sig verkar göra det i utväxten som följer också.

Även om andra saker går framåt så är det ju "bara" att testa att öka. Att jag har för låg dos utesluter inte att saker som kan ta år att förbättras gör det på låg dos. Benen blir fortsatt mindre svullna och det händer allt oftare att fötterna får plats i skorna som de skall. Huden runt benen är mindre och mindre spänd, det går att rubba den och ibland även att nypa tag.

Har pysslat mer och mer i lyan, och den har faktiskt börjat se ut som en lya igen! Mer administration som gör att backlog minskar i flera avseenden. Och en plugg-rest fixades i helgen! Nästa rest pågår, och det är mest frågan vad som hinner göras innan normal arbetsvecka nästa vecka, inte om något mer alls görs.

Har hårdpetat i ekonomin och konstaterar att Italien i april bör gå utmärkt att ta på befintlig inkomst kommande månader. Skönt det. Skatteåterbäringen ("automatiskt sparande" då jag inte jämkar) vill jag främst ägna åt amortering och lite mer seriösa insatser. Amorteringen som skall göras snart gör att jag landar i 55% belåning Det är min egen nivå för att det skall vara ok att omprioritera en del amorteringspengar till annat och ha en långsammare takt för amorteringen. Känns skönt.

MimLan
1/1/13, 12:35 PM
#142

Och just ja. Svullnaden i kinderna har minskat lite, det myxödemliknande. (Eftersom myxödem inte finns enligt läkarna..) Det är en sådan grej som det här och var på sköldkörtelrelaterade fora har nämnts att det kan ta flera år att vända.

(Och nej, det handlar inte om att jag gått ner i vikt, "volymen" på ansiktet är densamma.)

MimLan
1/2/13, 6:31 AM
#143

Under helgerna har jag testat att ta NDT vid läggdags samt läggdags/morgon istället för på morgon/lunch som är det brukliga för mig.

Kan inte påstå att det var någon förbättring i energin. Snarare blev jag tröttare om morgnarna, om det skall pekas åt något håll.

Nå. Avklarat.

MimLan
1/2/13, 9:29 AM
#144

En titt på taxikvitton ger att det är 3,5 km port till port till jobbet. Det är inte mycket.

Innan Kraschen promenerade jag alltid till jobbet. En promenadväg som inledningsvis var vacker och en lisa för själen, halvvägs viker man av vid det sanslöst fula posthuset vid Tomteboda och går längs med motorvägen sista snutten. Men innan det blev omotiverande vyer var det vatten och grönska, det räckte för att dagen skulle kännas behaglig. Den promenadsnutten tog 45-50 minuter. Så en hel del omväg då min normala promenadtakt är 6 km/timme.

Går jag taxivägen som är ful rakt av så är det en lagom sträcka att testa åtminstone. Den bör inte ge några problem då jag kan knata på relativt obehindrat och snön har smält så att trottoarerna är lättforcerade. Och så är det rätt platt. Det är inte vackra vyer-vägen.

Att promenera skulle hjälpa bort hindret att lokaltrafiken sabbats rejält i omläggningen för en månad sedan och jag skulle kunna fokusera på att hålla min dygnsrytm. Kontinuerlig rörelse är inte fel det heller.

Vi testar i morgon bitti!

KarinJ46
1/4/13, 8:58 AM
#145

God Fortsättning på det nya året! Min systers sovtider påverkas mycket av hur dags på dagen hon tar sitt Levaxin.

Jag tar mitt vid 7 på morgonen då jag vaknar, det verkar vara rätt tid på dygnet för mig för då sover jag oftast hela natten mellan typ 23-7.

Förutom när det är fullmåne på gång!

MimLan
1/5/13, 11:58 AM
#146

Tack detsamma!

Med Levaxin spelade det ingen roll när jag tog tabletterna, ingen skillnad märktes. Det märktes egentligen bara av två gånger, först när jag började och värken försvann, sedan när jag överdoserade och jag blev extrempigg.

Annons:
MimLan
1/5/13, 12:06 PM
#147

Promenaden till jobbet gick bra. Drygt 40 minuter. Bortsett från smärtan i ena vaden, som varit lite väl påtaglig på sistone, var det fysiskt överkomligt. Segt med krampande fötter, vilket inte heller är onormalt tyvärr, men det märks av mer när det bara skall knatas, krampen håller sig undan hyfsat när det är lite variation på stå/gå/sitta när fötterna är i skor. Ingen slump att jag sträcker ut säsongen med sportsandaler så mycket jag kan..

Det är iaf ett bättre alternativ än att störas av den försämrade lokaltrafiken och att rubba uppstigningstiden.

Tempen har inte ökat sedan ökningen av NDT, men det hade jag väl inte förväntat mig heller iofs. Lägst brukar normalt vara 36,6 och öka till 37,1 på em med peak runt 37,3 vid aktivitet. Med tanke på att jag ätit hela nio grain utan att det märktes på tempen så var det inte sannolikt att en ökning från fem till sex grain skulle märkas. Men koll måste jag ha ändå. Cykeln med temperaturen fortsatt normal och sänkningen av melatoninet verkar fortsatt inte ge några effekter.

Utslagen på benen har dock försämrats. Eller inte. Hm. De har börjat bli som de var först i början när de uppstod, små vätskeblåsor som blir rätt irriterat när de spricker eller klias sönder. Är det någon slags cykel av utslag som backats till första steget eller vad farao är det som pågår?

MimLan
1/5/13, 12:12 PM
#148

Griljering av en jättestor eko-skinka på fint efter jul-pris pågår, när det är klart blir den delad i halvkilosbitar för vidare lagring i frysen. Köpte också ett par kilo paprikor för en tia. (Inget fel på dem! Bara att de skiftade i olika färger, i övrigt kunde jag inte påstå att de var gamla eller skruttiga på nåt vis.) Påmindes om hur jag ofta gjorde tomat/paprika/lök och chorizo-gryta förr. Kryddorna i den färska chorizon kryddar grytan maximalt och det är bara att stå och puttra tills det blir lagom konsistens på grönsakerna. Jag gjorde den med stora vita bönor också, vilket är en av de där sakerna jag blir tokig av att äta, åt allra helst upp bönorna på en gång. Tur att grytan blir god som den är, utan bönorna. Bra matlådemat. Får köpa chorizo på måndag när jag skall in till stan, hade tänkt motivera mig till det iaf, då NK-rean startar.

(Grova bitar av paprika och lök fräses i mycket smör. Burkar med hel tomat. Låt puttra upp innan korvarna läggs ner för långputtrande.)

Hårddiskarna till NAS:en kom igår och jag har pluggat in dem. Uppsättningen stannade upp eftersom jag kom på att installations-cd:n låg på jobbet för vidare kopiering till usb-minne. (Jo, jag hade kunnat leta upp det på nätet, men det får räcka med effektivitet på andra hushållspysslor.) Har varit utan cd-spelare i flera år nu. Går bra. Har nog bara hänt två gånger att jag behövt en sådan, denna gången inräknad vilket inte borde räknas av nämnda lösning ovan.

Gillar att hjärnan kommer tillbaka mer och mer. Konstaterade att ett par vårskor gott kan lämnas in till skomakaren i nästa vecka för lite proaktiv hantering, de kommer ändå gå sönder i bakkappan under säsongen. Och ett par nya skor behöver gås in. Ett enkelt mål är klart, Italien i april. Har ställt fram dem så att jag kan stoppa fossingarna i dem och känna efter som de är lagom osvullna för att gå omkring i.

Aniara4
1/5/13, 1:28 PM
#149

Oj, jag har missat den här intressanta tråden! Tyvärr har jag inte koncentration till att läsa den ordentligt just nu, särskilt inte eftersom min käre make håller på och grejar runtomkring, men jag ska försöka återkomma med något vettigt att säga vid senare tillfälle!

MimLan
1/12/13, 3:26 PM
#150

#149 Välkommen in!

Uppmärksammat mitt snytpapperåtgång lite. Det går faktiskt åt ett paket Kleenex balsam i veckan. Det är en hel del. Och det har gjort så länge. Antar att det hänger ihop med det slem jag har i svalget om morgnarna som jag alltför lätt får kväljningar av. Kan inte påstå att jag blir ledsen när jag kan strycka över "minskad slemproduktion" i symtom-listan.

Har gått halvvägs till jobbet om morgnarna den här veckan. Tar bussen sista biten. Då får jag röra lite på mig och jag slipper att fastna i massiv kramp i fötterna som det blir efter sådär 20 minuter. Det har gått bra. I övrigt har jag varit väldigt trött, inte riktigt kunnat sätta fingret på det, även om det fanns en del stressiga saker på jobbet som skulle kunnat dra ner mig, det har känts som mer än så. Hade magkrasch igår också, rätt säker på att det var självförvållat. Iaf har jag varit totalslö igår och idag, bara gått ner till affären en sväng. Inte ens en riktig promenad. Men åas, jag är ju så frisk så jag kan vara helslö utan att det blir dåligt i kroppen. ;) En av böckerna jag tubbats till att köpa av annan KiF:are ligger nere i kiosk-posten. Borde ta och pallra mig ner och hämta ut den idag iaf så jag kan slöa vidare med den.

I kväll tas sista spillran av melatoninet. Hoppas jag känner att jag kan avfärda det som nödvändighet framöver.
Men så helslö är jag inte ändå. Märker att det som började i slutet av förra året, med att pyssla än mer och mer, fortsätter. Har gjort så ointressanta saker som att lägga några tröjor på skräphögen (aka blivande trasor-högen), noppat en så att den blev som ny igen och stuvat om bland kläderna som hänger här och var. Inget avancerat, bara optimerat dagliga användningen. Men det blir likväl mer yta och mer trivsel i lyan. Kom på att jag kunde skynda på ingående av finskorna genom att lämna in dem också till skomakaren, för lite utlästning, så kan jag gå in dem oftare än de få tillfällen fötterna är normalstora.

En sak kan ni få hjälpa mig med dock. Hur fasen snurrar jag uppsnurrade fransar på en fin/tunn ullsjal på plats igen? Först är tunna, tunna, trådar tvinnade ihop till två separata trådar, som i sin tur tvinnas ihop till en frans som knyts i änden och är stabil så. Jag begriper det här i teorin, men jag lyckas inte reda ut det i praktiken. Gaaah! (Nej, jag har inte sjabblat, den fick inte tvättas alls i maskin vilket var vad den ena försäljaren sade till mig att det gick utmärkt. Den andra försäljaren jag råkade på när jag gick tillbaka för att klaga sade att jag ljög om att den första försäljaren sagt det.. Jo tjena, vi stod ju och diskuterade tvättmedlet för det..)

Råkade förresten på en ny variant av syrade grönisar som jag brukar köpa. Rödkål, kryddad med nejlika och lagerblad. Vrålgott! Lustigt att jag tycker den är så långt mer god än syrad vitkål, som jag inte gillar. Blev så upplivad av rödkålen att jag rotade fram en kurs. Lagom i tid och precis vad jag kan orka med energimässigt, några timmar en lördag i februari, syra grönisar med en kursledare från just det företaget jag köper mina burkar från. Det blir bra! Anmälde mig på stört. Jag är ju inte helt lagd åt att gilla syrat så enkelt, tycker t.ex. inte alls att Tistelvinds burkar är ätbara, så det känns bra att kursledaren blir en som syrar i min smak.

Matmässigt har det varit sådär. Det har blivit spannmål och jag har märkt att jag inte ätit mycket ägg på sistone. avvikelser från rutiner är alltid döden för mig. Men åas är magkrascher och dåligt mående till för att uppmärksamma mig på sånt. Så det blir matlådegörande i morgon.

MimLan
1/21/13, 11:53 AM
#151

Sovit dåligt senaste veckorna. Kommer av att jag på nåt vis drar mig för att gå och lägga mig. Och när det är igång blir allt tokigt. Att jag håller igång har inte så mycket med trötthetsnivån att göra, det har mer med stress att göra, eller att rytmen inte är som den skall. Det senare har det ju varit tokigt med länge, och jag har märkt av att temperaturen inte gått ner, utan höjts vid sena kvällen, vilket tyder på en försämring. Men det är inte konsekvent, så det finns inga självklara slutsatser att dra. Det har trots allt varit hyfsat vettigt med rytmen sedan medicineringen blev enbart NDT. I början av förra veckan igen tror jag något var sjukt, var grymt urvriden och det var långt mer ansträngande att gå min vanliga väg till jobbet som har en liten uppförsbacke som är att mäta flåset med. Har en del huvudvärk också om dagarna. Mer än vad som är rimligt. Än så länge totar jag ihop dålig mat+dålig sömn=dåligt allt.

Ätandet blir ett harvande det med. Äter fortfarande inte optimalt, det sliras, inte bara med tillfällen jag inte "kontrollerar" (absolut inte ett problem i sig, utan jag väljer ju att äta det dåliga), utan jag har märkt att jag faktiskt planerat att "gå förbi det där bageriet", just för att köpa nåt. Illa.

Har inte gjort så mycket om dagar och helger nu, men det har inte varit helt inaktivt. Har t.ex. ställt mig i köket och pysslat medan laptopen visar film och tv-serier. Så kan några timmar gå medan jag ändå står. Det är bra. Känner mig inte helt slö eftersom jag lyckats piska mig till ett par timmars plugg om morgnarna på jobbet, och vissa saker är vilande för det är helt enkelt är vettigast så. Och så *gillar* jag verkligen att det inte är döden att vara helt inaktiv någon dag. Det är på något vis välgörande mentalt.

Börjar bli väl less på Gröna gårdar. Har länge beställt gräsbeteskött av dem, och har den hårda vägen lärt mig vissa rutiner för att köttet inte skall bli förstört. T.ex. fryser jag direkt in färs, grytbitar och oxsvansar. Och kontrollerar noggrant allt som skall möra till sig att det inte finns några hål i förpackningarna som det tyvärr brukar vara åtminstone på någon förpackning. Köttet är fan för dyrt för att det skall vara "normalt" med svinn. I helgen blev jag sur på riktigt, oxsvansen jag plockat ut från frysen luktade ruttet. Kul. Och alla dessa beställningar som inte levereras korrekt. Utan att de ens säger till om det i förväg, utan det måste jag själv påtala trots att de själva vet om att de inte kunnat leverera alla beställningar, så att jag får tillbaka pengarna. Varför ens pyssla med full förskottsbetalning när det är normalt att det skall justeras hela tiden? De känns som om de inte klarar att växa eftersom det harvat så länge utan någon förbättring, eller förändring för den delen. Skall iaf titta runt efter gräsbeteskött på annat sätt. Tipsa gärna om ni har bra alternativ. Kanske börjar det bli vettigt att hyra en bil då och då och åka runt en dag i 08-land och bunkra?

kaisakavat
1/21/13, 5:29 PM
#152

Ah, där är du ju. Funderat senaste dagarna vad som händer, om jag ska efterlysa dig.

Som vanligt är jag mosig i huvudet när det gäller fakta, men var det inte nån som skrev om nån butik på Söder som förmedlar bra kött..? Priser vet jag inte, om de är bra vet jag inte.. och vilken butik vet jag inte.. Cool

Synd på din hittills-leverantör, att det inte funkar bättre.

Om man vet om nån bra 'gård/försäljningsställe' bara, så förstår jag ditt resonemang, då är det ju värt endel i frakt/hämtning.

Aniara4
1/21/13, 6:14 PM
#153

Vi kan dela på bilhyran om du kör. Jag har funderat på att ta mig ut till Husa gård någon dag.

Så kan vi försöka prata förnuft med varann samtidigt!

Annons:
KarinJ46
1/21/13, 8:13 PM
#154

#Men alltså! Jag har ju volvokombi. Varför inte göra en trio av det? Så åker vi till Grödby och handlar ägg samtidigt Skrattande

Aniara4
1/21/13, 9:49 PM
#155

#154 Jaaaaa! Jag tänkte precis samma sak och kom hit för att skriva det, och så hann du före. Roadtrip!

Aniara4
1/21/13, 9:51 PM
#156

Fast Husa gård ligger långt norr om stan, så det kan bli lite svårt att kombinera. Obestämd

MimLan
1/22/13, 6:47 AM
#157

De som säljer på söder är just från Gröna gårdar. Fast ställen i stan funkar också, det är ju rätt bekvämt att kunna ta taxi hem med ett antal tunga kilon kött. Och jag har pejl på en bekants bekant som gör lite hantlangarjobb och körningar, så även där skulle det gå att fixa körning relativt enkelt.

Så det landar ju i att hitta pålitliga ställen med gott och bra kött.

Riktiga ägg vill jag ha! (Riktiga och riktiga, men ni fattar.) Husa gård skall jag kolla in.

Rent generellt vill jag, optimalt, ha: nötkött, fläskkött, ägg och kyckling. I fallande behovsskala. Grönisar vid säsong så klart. Skulle vi samåka och samhandla kan vi ju göra olika rundor. Har för mig jag hade något på Ekerö i bakhuvudet. (Utifrån den där mannen  på söder som enbart levde på närodlat och egenlagat(?)

Husa skall jag googla på, såg att de ligger 3,5 mil norr om Sthlm, vilket får mig i min ännu en natt med för lite sömn-trötthet att spinna loss på vad fasen är det för avstånd? Räknas det från närmsta gräns till Sthlms stad eller är det från slottet? Är slottet mitt i? Gatorna utgår därifrån iaf. Tror jag.

Det blir en lång dag. Kan inte åka hem och dyka ner i sängen efter jobbet, skall till en kompis och hjälpa honom med räkningar och administration så jag märker att jag är förhandstrött ovanpå det. Skulle iofs kunna kittla mig med att se om det finns några bra glasburkar att köpa inför syra grönsaker-kursen, vill ha ett par större med mig, har mest små i hyllorna.

Ha en bra dag gott folk!

KarinJ46
1/22/13, 8:14 AM
#158

#156, 157 Om ni kan hitta lite olika alternativ att handla på så håller jag med bil, jag har en volvo V70 så det finns skapligt med lastutrymme.

Vi  kan göra en norresa eller söderresa vilket som, men kanske inte på samma dag.

Vore kanske också bra att vänta lite tills snön har blivit ordentligt bortforslad!

Hur är det med Hammmersta gård på Södertörn? Tror att dom hade gårdsbutik förr i tiden (i närheten av Ösmo)

kaisakavat
1/22/13, 8:39 AM
#159

Vad roligt det låter, med era exkursionsplaner.  Jag vill åxå va meee.. men får tills vidare inte.

Grönsakssyrningskurs - vill också!! Det är en sak att prova själv, mycket roligare mer givande att kursa i ämnet. Om inte min hjärna luras nu, så såg jag nyss ett program där Per Morberg (tror jag det var) var med på en restaurang där de syrade iofs vitkål, men ändå. Stoooooora krukor, stå till sig i rätt temp rätt tid, mm.

MimLan
1/22/13, 11:39 AM
#160

#159 Du får lasta bilen med viltkött när du kommer neråt nästa gång!

Jo, jag tror jag skulle ledsna om jag inte hamnade rätt med syrandet, det är en flax för mig att kursledaren är en som gör syrat jag gillar. Med tanke på att deras burkar kostar 45 spänn styck finns allt att vinna. Nu har jag betalt fakturan för kursen så det finns ingen återvändo!

#158 Japp! Jag har dragit fram lite länkar jag funderat på förut. Vi får synka vad vi vill ha och eventuell erfarenhet av tidigare köp så det går att vaska fram några rutter. Jag skall maila runt och se om det är gräsbeteskött eller om det är mer åt krav-hållet.

Annons:
MimLan
1/24/13, 5:40 AM
#161

Inser att jag inte haft halsont vare sig av när jag sover oh andas med öppen mun, eller av att ha gått om morgnarna i den här svinkylan. Bra! Det kom ju tillbaka i somras. Vintern är ett bra tillfälle att konstatera att det är borta, för kylan har odiskutabelt varit svår för min hals. Det var så illa att jag fick ont bara av att andas med öppen mun. I plusgrader. På sommaren.

Hoppashoppas att skalpen lugnar ner sig lite nu. Det kan vara på väg ditåt.

Haft några fler riktigt usla nätter, tog melatonin ett par av dem, men kunde konstatera att de inte var orsaken till att jag har usla kvällar/nätter. Det är väl bra. På sitt vis. Sömnproblemet kvarstår iaf.

Inser att jag inte ätit b-vitaminer på ett bra tag. Obra. Har haft bra värden när jag ätit, så varifrån kom att jag trodde att jag skulle sluta? Det bara hände. Skumt. Nå, har köpt ny burk nu.

Stör mig på att jag är så hembygdsromantisk att jag villvillvill köpa Skånemejerier och Hjordnäras grädde/creme fraiche. När det finns Sju gårdar, iaf för cf. Skånemejerier är ju hemmahörande i något bautastort företag och inte ens svenskt längre. Och absolut inte en susning av skånskt längre. Eller, jag produktionen är där, men jag föredrar nog att mina pengar går till mindre producenter.

MimLan
1/25/13, 4:57 PM
#162

Kör fortsatt hårt med att plocka från frysen och inte handla så mycket. Tog fram kyckling igår. Hade verkligen ingen aning om vad jag skulle göra med den och börjae leta runt i recept. Citron lät fräscht och påmindes om kaisakavats kyckling haäromveckan. Kommer sen på att jag kan ju testa att återanvända citronskalet och ingefäran som jag hade på spisen för drickan och göra någon marinad av det. Totade ihop olivolja, riven vitlök och citron/ingefärsresterna och lät det stå några timmar på pippin. Nu är det i ugnen och jag väntar spänt..

Och så har jag känt mig stendum. Har haft uppehåll med citron/ingefärsdrickan ett par månader för jag haft så ont i armarna, att jag inte ville pusha händerna som blir trötta av att skala allt. Råkade riva lite citronskal till en yoghurt jag gjorde och inser med lättare dåndimp att jag lika gärna kan riva skalet till drickan istället för att skala tunt med kniven… Och att riva med rivjärnet är lätt och tar ingen tid alls.

Förresten. Ni som inte har Microplane-rivjärn bör skaffa det bums. Det är ett sånt där redskap som är ett måste. Även som student-fattig hade det varit självklart att lägga pengar på det. Med finaste järnet river jag citron/lime/vitlök/kanel/ingefära/muskot/choklad/etc. Man blir glad av att riva med järnet!

kaisakavat
1/25/13, 5:36 PM
#163

Din kyckling har nog potensial. Cool

Har ännu kvar av min - och när jag käkar av den så blir jag typ HÖG. Så gott. Mycket berodde också på buljongen jag hade i, från annat köttkok.

Ett dylikt zestjärn har jag, annat märke. Håller med dig om det du skriver. Fantastiskt verktyg, men det är riktigt vasst (vilket förstås är jättebra, men) att riva små saker kan få följder för mina fingrar då motoriken för 'hålla fast' sånt ofta är bedrövlig. Nytappat blod som ingrediens i käket..

Har förresten en liten bringare med koncentrat av din ingefärscitrondricka i kylen. Den är jättegod, ser till att ha i ordentligt med ingefära så den har bra bett. Och bra, jag kommer mig lättare för att dricka ordentligt när jag har sån tillgänglig.

Och så hade jag i en slurk i kycklinggrytan.

MimLan
1/27/13, 12:59 PM
#164

Kycklingen blev god. Ruggigt saftig, undrar hur det gick till, när jag inte brydde mig ett skvatt. Buljongen blev så himla njutningsbar! Har ätit kycklingen med bara buljongen, lite som kinesiskt käk. Det var tillräckligt med smör i stekningen och det var feta lår, så det gick fint som det var.

Drickan är så lagom, vilket ju låter lite tråkigt. Men jag gillar verkligen vatten, jag vill normalt inte bli stimulerad till en massa smaker och dant när jag dricker för att släcka törst, det får mig bara att vilja äta. Men den drickan går ändå, och den funkar så bra fö rmig på sommaren, det blir en stillad törst.

Men det där med att riva med järn och motoriken, det är då det kassa minnet kommer in, jag hinner glömma konsekvenserna mellan varven. :)

Otroligt slö helg igen, men veckan var åas alltför hård. Det är återigen det där skumma, att sova uselt, har jävliga dagar på jobbet och saker på kvällen efter jobbet jag inte kan ducka, och ändå går det. Det är verkligen en bit ifrån att rasa ihop i en skakande hög. Hade tänkt mig att jag skulle knata iväg till solarium, återigen från sedvanlig isnpiration som sipprar in i mitt medvetande när jag läser här. Men nä. Om alls, får jag ta friskluft-promenad och så kanske gå till solarium efter jobbet i morgon.

MimLan
2/5/13, 7:13 AM
#165

Plus: Halkade igår. Det var inte kul, men att se att effekterna höll sig där de skulle var bra. Det gjorde ont som fan och jag satt i flera minuter på marken och andades som en föderska för att hålla smärtan i schack. Men. Jag bröt inga ben så det bör inte var några problem med sköldkörtelmedicinerandet och d-vitaminerna. Svullnaderna är där smällen tog, inget mer. Snudd på fantastisk upplevelse när man är van vid att minsta lilla ger konsekvenser överallt. Byxorna klarade sig hyggligt, inga hål, men något konstigt färgavskrapande, det ser ut som om jag har en dammrand på underbenet. Det kan jag leva med på den här oglamoräsa arbetsplatsen.

Har nypt mig i kinderna i dag. Och ta mig tusan, vänstra kinden går att nypa, inte optimalt, men det _går_. Högra går fortsatt inte att nypa. Wow. Ändå. Det går ju framåt då.

Nagelbanden på tumnaglarna har börjat minska gapet igen. Det är ett bra tecken. De har varit nästan helt släppta från naglarna under större delen av mitt liv, de blev bättre när jag började med NDT. Men började släppa igen i somras tror jag det var. Antingen ökningen av dosen NDT eller allmän förbättring som hjälpt till.

Kom mig för att avfrosta frysen i helgen. Det är trevligt. En sådan där tradig grej som behöve rgöras och som man lämpligtvis gör när det är kallt ute för att dumpa varorna på balkongen. Märkligt bra känsla att bara sätta igång utan någon planering eller fungering. Blev bara påmind om att det kanske inte är tillräckligt kallt länge till och hjärnan roterade i hjulen till vad man lämpligtvis kan göra då.

Konstanterande: Min mage gillar verkligen inte pizzabotten på kokosmjöl/ägg/husk. Ingen krasch, men att det mullrade i magen i timmavis som om jag bodde vid ett stenbrott var väl ingen upplyftande grej.

Sömnen lite bättre, nu verkar det mest röra sig kring för lite sömn.

Acceptans: Har mentalt accepterat att jag kan tänka mig att säga upp mig från jobbet innan jag har något annat. Det har varit extra okul på de flesta sätt här på sista tiden, och någonstans vill jag inte att det skall sätta sig i kropp och skalle innen det går för långt. För fan. Vi har haft ett självmord på den här arbetsplatsen. Men. Jag skall köra hårt med resterna, då kan jag rimligtvis bli klar med utbildningen i sommar. Det är mitt skallkrav för att gå vidare. Hade tänkt mig bli mer frisk först, men det får anstå. Har också beslutat att jag skall betala för en del kurser som jag vill ha och som ser bra ut på cv:t.

Planering: Har planerat in tandläkare, ögonkoll och dant, under våren, så kostnaderna landar lite snyggt utspritt. Har till och med bokat in mig hos TCM-läkare. Akupunktur och sånt. Jag testar allt. Det kan liksom inte bli så mycket värre än standardvården, tänker jag. Det vore om inte annat trevligt att hamna hos någon som bryr sig om att min tunga är kroniskt svullen.

MimLan
2/11/13, 7:27 AM
#166

Syra grönsaker-kursen var kul! Och jag lärde mig att det gick utmärkt att överleva utan stora batcher eller syrnings-krukor. Perfekt att labba i småburkarna! Lagom liten kurs och man fick veta precis vad som behövdes för att komma igång och fortsätta labba. (Fick smaka en variant med kålrot och citron och hel chili som krydda. Så friskt och fräscht, gott till tusen! Det vill jag testa snabbt.)

Haken är att jag får göra det nu. Innan det blir för varmt. Har insett att jag får knata upp på vinden och ställa burkarna där, har ingen jordkällare (snyft!) eller sval på något vis som kan funka. Gissar att mars är senaste "garanterade" månaden som det håller sig tillräckligt svalt på vinden.

Använde tung marmormortel för att stöta grönisarna och det blev en hel del arbete. Handen orkade!!! Hade ingen värk eller ont på något vis, vilket hade varit rimligt bara av träningsvärk. Vilket leder till att värken jag har lite allmänt i händerna är något separat. Hm. Får väl fundera på hur jag skall sätta fingret på vad som pågår så småningom. Dags att börja oroa mig för reumatism kanske?

Har solat ett par gånger, och det är ruggigt vad ynka fem minuter kan göra underverk för min färg. Jag är naturligt ljus och det blir rent krasst hudfärg när jag solar mig, det tar ett bra tag innan det blir solbrunt. Men hudfärg ser onekligen fräschare ut, vilket lyfter humöret när jag råkar se mig i spegeln. Det sammanfaller med att jag verkar ha hittat en hudvårdsprodukt som funkar till fullo i ansiktet. (Mitt problem är känsligheten och att huden flippar ut så fort jag mår dåligt. Reparerande prylar får jag utslag av och lättare produkter räcker inte till för utflippandet, vilket ger en ständig, havererande, balansgång.) Har haft den flera dagar i rad nu, utan att det verkar vara ett problem, huden ser bättre ut och utslag och finnar verkar vara på "normalnivå", men ändå bättre för det blir inte så ilsket. Jippi!

Varit lite gnällig och trött i helgen, men aktiverade mig på lite hjärndöda sätt. Tog itu med en hög med inköpta kläder som jag inte hade riktig koll på och gick igenom dem. Insåg att jag köpt flera uppsättningar av likadana plagg här och var. Inte så konstigt för jag vet vad jag gillar och basplaggen köper jag gärna flera av, men det här var lite ovetande om de tidigare inköpen.. Och jag hade inte riktigt medvetet köpt flera uppsättningar av kläder jag inte kan ha ännu. Skrev lappar och lade lämpliga högar i plastkassar så att det lättare går att bara ta en kasse när rätt storlek infinner sig. Nu skall jag bara göra det med en hög använda kläder i en garderob också. Rätt skönt att göra det i god tid innan det blir vår/sommar. Vill undvika att köpa mer än nödvändigt.

KarinJ46
2/11/13, 8:00 AM
#167

Jag har jättesvårt att hitta bra hudvårdprodukter för ansiktet.

Vilken var det du hittade som funkade på dig?

Annons:
kaisakavat
2/11/13, 11:02 AM
#168

Jag får finnar/utslag av många ansiktskrämer. Fick en svindyr av en bekant nyss, hon råkat köpa fel till sig, men det var bara slänga. Men jag har rätt bra hud - bara torr som 17. Och svärmar med små finnar/utslag vid viss tid i månaden. Och ansamling av små rynkor. Vilket jag inte ids bry mig så mycket om - finns värre saker än att se ut så gammal som man är.

Händerna - Finns reumatism i släkten?  

Solning - Jag blir inte heller brun, utan får nån sorts färg, som jag kallar icke-genomskinlig. Möjligen blir det lättare att bli brun till sommaren på det här viset.

Brukar solningen hjälpa mot hudproblemen för dig?

Har du hämtat dig från halkningen?

Mozzarellan
2/11/13, 11:34 AM
#169

Har nog provat det mesta i krämer….får aldrig till det riktigt då jag blir fet frampå dagen och blank.. Men min favorit är ändå totalturnaround från clinique på natten, känner mig som nyfödd.

MimLan
2/11/13, 12:37 PM
#170

#167 Har Dermalogica generellt. Det som kom till nu var ett serum, också Dermalogica, Overnight Repair. Det känns som om det håller fukten på plats och jag har bara använt serumet+fuktkrämen (Intensive moisture) en gång om dagen, på kvällen, och det funkar. Har låtit bli att dutta på morgonen.

Har hittills använt fukt-booster tillsammans med fuktkrämen just för att försöka hålla kvar fukten. Men serumet var sju resor bättre. 

#168 Nä rynkor blir ointressanta när det är svårt att ha pli på huden som det är. Det är väl en fördel med alla nipprigheter kroppen har för sig, det finns ingen tid till att fundera över lite mer vardagliga "problem".

Solen hjälper rejält. Blev så när jag började med LCHF. Innan var det bara plågsamt, både med värme och sol. Fick alltid utslag, små blåsor eller skrovlig hud.

Nej, jag tror inte det finns reumatism, känner mest till utslitna kroppar i värk-avseenden efter långt arbetsliv med tungt jobb. Och nog skall väl reumatism förvärras om man anstränger sig, som jag gjorde med mortelstötandet? Eller?

MimLan
2/17/13, 3:16 PM
#171

Köpt hem Syra själv-boken av Karin Bojs. Lättillgänglig och trevlig. Gillar all kringinformation. Köpte också Det enda könet av Katrin Kielos. Onekligen höjd frekevens av fakta- och samhällslitteratur på sistone.

Idag gick jag till affären i syfte att köpa godis-flingor och mjölk. Totalt sug. Fördelen med att vara fnattig av sug är att jag blir rätt snurrig och det fick till följd att jag inte kunde reda ut vad för flingor jag skulle köpa. Kände knappt igen några. Och kunde inte stå ut med att bli "besviken". Har inte varit en fling-människa, det har länge varrit plågsamt tydligt att jag vill slänga i mig det så fort det kom i min mun. Havrefras, om de fortfarande finns, var som godis. Men det var ju havre. Så nyttigt. BLÄRGH. Minns de där tunna Special K, som jag fick äta, genomblöta, med smaklös lättmjölk och sötningsmedel när morsan tyckte viktväktarna (eller var det landstings-dietisternas trams?) var grejen. Det var så sötningsmedelknarkandet kom till.

Hittade Grok och köpte en butternut-squash att labba ihop en soppa med, iaf.

Ingen vidare helg. Spattig och overksam. 

Generellt är sömnen fortsatt kass. Funderar på om jag skall sätta in Seriphos igen. Det verkar inte göra skillnad med melatoninet insatt igen iaf.

På plussidan är att jag insett att jag har mindre av magkrascher. Undrar varför. Har konstaterat att jag ätit saker som borde genera totalkrasch, som jordnötter, men icke. Hm. Tyvärr en massa huvudvärk nästan varje dag.

MimLan
3/2/13, 10:38 AM
#172

Sömnen bättre, men tröttman är kvar, det känns dock mest som att jag ligger så back med sömnen att jag får allt vackert vara trött ett slag även om jag får tillräckligt med sömn. Dock, även om sömnen är bättre, så är den ofta inte riktigt tillräcklig även om det börjar närmar sig fler nätter än färre i veckan.

En stor del i det hela verar ha att göra med att jag lyckas bli kvälls-trött genom att jag installerade F.lux, ett litet program som justerar ljuset från skärmen så det blir mer naturligt. Nackdelen med programmet är att det blir lätt hopplöst på sommaren när det är för mycket ljus, då det anpassar sig efter solen där man bor. Jag får leta upp bättre plats med lämplig soluppgång/nedgång när det blir för mycket ljus så jag kan låta programmet gå efter den platsen.

Butternutsquashen var väl lite trevlig att testa. Tycker dock att det bästa och enklaste är att rosta med kryddor, det blev godast då. Citron är en bra krydda för soppa och liknande. Magen gillade inte riktigt grejen dock. Ytterligare sn sådan grej där jag som mest skall ta en liten portion.

Huvudvärk fortsatt flera dagar i veckan. Den kommer tidigt. Ibland hjälper tabletter, ivland inte. Inte helt säker på vad det beror på, för den har itne självklart kommit de mest ansträngade dagarna (som t.ex. mycket hjärna och mycket möten). 

Fötternas svullnad som testas varje jobb-morgon genom den lilla promenaden har allt oftare rymliga skor snarare än att fötterna knappt får plats. Bra.

Har TCM-läkarbesöket nästa vecka. Får se hur det blir, har svårt att inte pendla mellan att allt hopp skall sättas till någon och att vara besviken på förhand, i stil med det mesta som vår odiagnistiska vård erbjuder.

Tips för 08:or: Mejan, fiket i Konstakademin, heter f.t. Atelier food och serverar riktigt bra mackor och mat. Bara mat på lunchen, och mackor på helgen. Litet utbud, men kvaliteten är tummen upp. Inte helt LCHF-kocher, men är man liberal funkar det fint. Det är tydligen ett statligt projekt där höjdar-kockar och lite blandat folk (deras hemsida hade dock behövt någon som kan information för att nå ut…) skall komma fram till billig och bra mat för barn och gamla/sjuka. 

Bonustips för 08:or: 20 % rabatt på fisk/skaldjur som köps hem under nästa vecka på B.A.R.

MimLan
3/17/13, 3:01 PM
#173

Har gått på akupunktur fyra gånger nu. Efter första gången märktes att något hänt. på morgonen efter var jag trött som om jag inte sovit, och jag kissade knappt alls. Några timmar senare på jobbet hade jag möte, och jag kunde inte sitta still, eller hålla klaffen. Var uppe och gick fram och tillbaka i mötesrummet under en timme. Absurd känsla. Jag var trots allt fortfarande trött sådär så att det känns som om ansiktet vill stöttas av golvet. Sömnen är bättre och huvudvärken har minskat radikalt.

Har märkt andra förbättringar, men inget som jag inte kan säga beror på annat som att jag bara fortsatt bli bättre, eller att ljuset kommit och jag blir piggare och gladare av. Jag kör på ett tag till, trots allt så skadas jag inte av behandlingen, vilket inte är något som går att säga om vad vanliga sjukvården kan hitta på.

Tumnagelns sinuskurva verkar börja plana ut. Jag behöver iaf vara försiktig med att öka dosen av NDT, av två skäl. Dels kan akupunkturen ge något, dels bör sista p-sprutans effekt börja gå ur kroppen till stor del nu. Det ger att receptorer för hormoner inte blockeras av p-medel och omvandligen av T4->T3 skall också bli bättre. Med andra ord bör dosen idag påverka kroppen bättre allt eftersom.

Jag tror f.ö. att kombinationen fettsnål/fel kost och p-piller är det som gjort hypothyreos till en vanlig sjukdom i vår tid.

Maten har oockså blivit bättre. Mina minimåltider på jobbet har varvat ägg och makrill. I övrigt en hel del lax (Salma-lax för halva priset är hyggligt), och så boeuf bourguignon som blev bara sådär jättebäst den här gången. Har glömt bort grytan lite, eller förträngt, ogillade starkt att fnatta smålöken för händernas skull, men det gick bra den här gången. En massa kyckling i citron/vitlök har det också blivit.

Apropå mina händer, de har verkligen blivit bättre. Syra grönisar-kursen gav att jag stod och stötte morötter med en tung marmor-stöt, vilket borde ha varit döden för mina händer, men jag hade ju inte ens träningsvärk efteråt. Den värk jag känt är alltså något annat, än den värk jag känt i åratal, och där minsta lilla ansträngning ledde till svår värk.

F.ö. blev kursen verkligen tipptopp. Nu har jag smakat av alla burkar jag gjorde och det är så gott! Till och med bättre än kursledarens egna burkar. Det här ger bara mersmak, behöver planera hur fasen jag skall kunna fylla kylskåpet med en massa labbande utan att det blir för fullt.

MimLan
3/23/13, 3:48 PM
#174

Ett sätt att märka att det går framåt är att jag nyss kunde klyva en oxsvans i samma "huggspår" som jag börjat hugga i.

Vi kan lungt säga att det inte varit så de senaste åren, utan snudd på köttfärs av allt hackande över hela balevitten..

Annons:
kaisakavat
3/23/13, 4:40 PM
#175

Ser dig framför mig för min inre syn. Med kniv i bältet och yxa i näven. Iklädd höftskynke i läder och top av kaninpäls. Snyggt.

Ugh!

P-piller kan vara en bov. Det handlar ju om medveten hormonrubbning. So why not? Kanske vore det konstigt om det INTE har betydelse..

Glad över alla förbättringar du märker av.

MimLan
4/8/13, 5:16 PM
#176

Innan frissan idag åt jag på Urban Deli. De har alltid något som utgår från bra råvaror så jag tänkte ägna min jagharglömtfettkaffeochalltannat-dag till att mätta mig då det skulle dröja innan jag kom hem. Flaxigt nog är dagens grillad fläsksida (visualisera en rejäl bit á 200-250 gram, tillbehör är surkål, haricot verts, potatis, senap och rödvinsskysås.

Fördelningen var som sagt en jättebit fläsk med ljuvlig knaperstekt svål. Finns det ens sånt i Sverige? Mitt halvdanska jag slog volter av lycka. Lite potatis (inte ens 100 gram skulle jag tro), lite mer surkål. Rena rama LCHF! Fläsket var fett så det behövdes inget extra till. Och jag storknade. Fick anstränga mig för att få i mig allt. Ibland blir en lunch ute en lyckträff!

Har sökt två jobb dessutom, och fixat upp cv:t. Det ena jobbet har jag redan fått intervju för, det blir i nästa vecka. Egot kittlades inte så lite av att de återkopplade på en gång när ansökningstiden gått ut. Det är en mindre organisation (60 anställda) så jag kan rimligtvis klara av att inte dö av utmattning av att börja en ny anställning. Det skulle dessutom först börja i augusti, så det var lång framförhållning av dem. Nå. Det är långt ifrån en anställning på gång, men det har börjat bra!

Inga ytterligare förändringar sedan sist. Tumnageln växer ut mer platt och det är som det skall. Jag rubbar huden på benet oftar och oftare. Konstig känsla ändå, är det så här det känns när det är som det skall!? Inget ytterligare från akupunkturen även om jag fortsätter att gå. Har iaf konstaterat att när jag har för jävligt av tinnitus och huvudvärk så går jag och fixar det på stört hos dem, det går ju uppenbarligen.

(Jag låter onekligen uppåt, men nog fasen är jag *trött*, det kostar att lägga energi på uppåt-grejer också. :)

I morgon drar jag till Italien och äter mer gott!

Kajak11
4/8/13, 6:59 PM
#177

grattis med det hela..Maten och jobbsöknad. Och du är halvdansk? Trevligt. Här halvdansk men bor i Skåne. Men äter LCHFoch står lite stilla. Vet inte om det skall Fakir eller kolla kalorier eller annat. Försöka i alla fald något. Hoppas Italien blir bra på alla sätt.

Mozzarellan
4/8/13, 7:03 PM
#178

Välkommen till Italien .

MimLan
4/15/13, 5:12 PM
#179

Tack, tack! Det var en trevlig runda, full med god mat och en sol som stekte nyllet trots att den höll sig dold en hel del. Jag orkade vara igång långt mer än vad jag kunnat ana, så det var ett bra kraftprov. Magen höll sig hyfsad trots att jag åt spannmål hit och dit. Inget jag ångrade då jag bara åt sånt jag verkligen ville ha eller prova på. Åt bland annat en lasagne att dö för. Det är väl ungefär det enda jag kan längta efter i pastaväg, men det är ofta inte så bra så att det är värt att äta det, så det händer inte riktigt.
Hotellfrukosten var en sådan där läskig kontinentalfrukost med croissant, flingor, marmelad och skrufs. Hittade kokt skinka som var riktigt anständig, och tog helt sonika en rejäl hög skinka och cappuccino, och till andra frukosten hade jag köpt majonnäs i portionsförpackning som jag tog med mig till skinkan, så jag var fullt nöjd med starten på dagen. Att dagen startades bra och avslutades med småplock (parmaskinka, ljuvlig salami, oliver och ost) gjorde antagligen att magen höll sig rätt hyfsad trots avstegn i övrigt.

Nej, jag är inte halvdansk på riktigt, men jag är från nordvästra Skåne så det är en hel del beröringar kring Helsingör/Köpenhamn.

Av en slump, och till en smärre chock, upptäckte jag att det är visning på en stor 2:a i porten bredvid, med samma fantastiska utsikt som jag har nu, det som gjort att jag inte velat flytta till något större i huset då de större lyorna har utsikt främst mot andra hus istället. (Nåja, att kunna gå naken och slippa insyn är ett rätt starkt krav.) Fick spatt, har ju inte tid att reda ut nåt sånt nu, men jag berättade för min chef om det i morse och hon satte mig på att börja räkna och fixa lånelöfte. Flaxigt! Skall på visning senare idag. Hoppas det kan gå vägen.

För 08:or kan det tipsas om att DagLivs kör med 30 spänn för en Grok-påse (60 gr) den här veckan.

MimLan
4/16/13, 6:58 PM
#180

Och justja, eko-kycklingen/Bosarp får soja som foder, Inte oväntat egentligen, men jag hade klarat mig bra utan den kunskapen. KRAV-märkt är verkligen en trasig märkning.

MimLan
4/22/13, 1:09 PM
#181

Phu. Onekligen en körig vecka som varit. Men jag lever ändå! Det är väl det som är det skumma, fortsatt det här tröttiga i ansiktet som vill dra sig mot golvet, men det går bra att köra på när det behövs.

Var med i slutbudandet på lyan, men gav mig. Kanske inte så mycket för pengarna, inser mer att jag vill helt enkelt inte betala mer än så i månadsutlägg för en lya, i synnerhet som den inte var perfekt från början. Jag är verkligen bortskämd med att ha bott billigt här och var. Men. Nu vet jag att det finns lyor jag vill ha, och att det inte är några problem med pengarna (bortsett från min egen uppfattning) och att jag lätt kan vänta ut det som kommer ut på marknaden.

Jobbintervjun gick bra, inte perfekt, men jag har inga problem med att känna att det bör duga. Men jag vet ju inte vilka jag tävlar med, så det är alltid lite vanskligt att gå på att det gick bra. Har fått återkoppling på den andra sökta tjänsten och de ville gå vidare där, så det var inte tokigt alls med responsen på mina ansökningar. Bra för egot.

Nu är det tänkt att det skall xjobbas som fan den här veckan. Skall bli intressant att se var jag landar. 20 sidor på en vecka är overkill för mig, jag är _långsam_ när jag skriver.

Magen verkar allmänt bli mer tålig. Inte bara vad jag erfor i Italien med ständiga avvikelser, utan på sistone har jag ifrågasatt lite här och var. Jag har inte ens fått magkrasch när jag åt jordnötter, och det har alltid varit fullständigt självklart att magen krånglar då. Lite skumt, hade på sätt och vis förlikat mig med att min mage alltid skulle vara känslig, vilket inte är ett stort problem då den är go' och gla' när jag äter som jag skall. Hm. Är det nu jag skall förlika mig med bukfetman sedan kraschen och så vips trollas den bort i all den här "acceptansen" som gör mig harmonisk? (Ha!)

Och nu har jag höjt dosen NDT från sex till sju grain. Hm.

Annons:
kaisakavat
4/22/13, 2:15 PM
#182

Trevligt med rapport!

Håller tummarna för jobben.

Härligt att dina marginaler tycks hålla när det gäller måendet. Är det viljan att bli allt bättre fortare i allmänhet som får dig att höja NDT-dosen, eller är det nåt mer konkret?

Acceptans gentemot sin lokala fetma.. Går det inte lite i vågor? Stundvis acceptans, stundvis icke. Frågar jag mig själv vad jag verkligen känner i frågan, så är det ju precis så dubbelt - bara olika vilken sida som för stunden tar mer plats (vilket hänger ihop med dagsform allmänt och för självkänslan). Å ena sidan är jag f*n alldeles bra inklusive fetma. Å andra sidan vore det ju underbart att slippa den. Och i den soppan sitter man..

MimLan
4/23/13, 6:13 AM
#183

Att jag ökade NDT:t berodde på att jag nu började ha mer låga temperaturer än normala. De kröp allt oftare under 36.5. Bara därför. Hade kunnat vänta lite längre på att fälla avgörandet utifrån tumnaglarna iaf.

Logiskt (vilket inte betyder ett skvatt i den här röran :) tycker jag att jag borde få ut mer av befintlig dos iom att p-sprutan bör vara ur kroppen vid det här laget. Har börjat få mens och pms med hyfsat normala intervall nu. 

Acceptans och acceptans. Det är väl mer en nykter resignation. :) Jag vet läget, att hälsa ger vikten. Finns inget värre än att stressa över vikten, det slår bara tillbaka. Tänk på att jag faktiskt går på jobbintervjuer med magen, så nog anser jag på ett eller annat vis att jag duger ändå. ;) Och tack för tummarna! Det svåra att stå ut med att det verkligen är svårt att köpa kläder, även om jag går till skräddaren för att sy ut/in/om. Upptill är det svårt oavsett storlek såvida jag inte håller mig till långärmade raka trikåtröjor, gärna herrmodell. Och det är helt okej, men kanske inte på jobbintervjun, fina middagen eller när jag vill fluffa bysten i nyllet på någon karl.

+ Har faktiskt sovit mer på rygg de senaste nätterna. Wow. Det har inte berott på att nacken varit bra, den lider fortfarande av italienska kuddar och flygresor och stressiga situationer.

+ Hade inte ont i vaderna efter akupunkturen igår. Och det har fortsatt så denna morgonen. Det går att peta på vaderna utan att vilja skrika av smärta?! Har kommit från akupunkturen en gång tidigare och tyckt att det inte gjort ont, men avfärdade det med att det var en bra dag och att jag var varm och rörlig efter akupunkturen. Morgonen därefter var det som vanligt iaf. Är akupunkturen något på spåret där?

MimLan
6/17/13, 9:47 AM
#184

Uhrg. Förkylning sedan i torsdags. Trodde det var stress-förkylning, jag får sådana symtom när jag är stressad, och med tanke på att jag behagade få vattenläcka och samtidigt stressade med jobbintervjuer, kurs via jobbet och att försöka plugga klart, var det upplagt för att gå på knäna. Men stress-förkylningarna brukar bara vara två dagar. 

Jag är så trött så jag orkar inte reagera nämnvärt över att behöva evakueras minst tre månader för renoveringen av lyan. Nå, den chocken kommer väl snart nog.

Nu har den svenska färska vitkålen kommit med stormsteg. Följaktigen har det blivit kålpudding åt alla håll och kanter. Bra grej, för jag har nu lyckats få i mig mat ordentligt i helgen iaf, har samtidigt med ovan stress, inte riktigt velat äta som jag behöver. Även om jag inte drack fettkaffe, så blev det inte mer mat för det. Har försökt kittla med melon, körsbär och gazpacho, men det har inte heller hjälpt. Inte ens lax och massor av färsk smörstekt sparris hjälpte. Och för lite vätska blev det också. Håller jag mig igång den här veckan så bör jag ha hävt matointresset iaf. (Har listat skagenröra, räkor, lax och lufttorkad skinka i inköpslistan.)

Har inte orkat mäta puls och Blodtryck senaste månaden heller. Har satt påminnelser i mobilen för att göra det, för trots att termometer och mätare ligger framför nyllet vid nattduksbordet är det som om jag inte ser det. 

+ Har trots allt inte gått upp. Inte ens vid första chocken när läckan upptäcktes. Det är ett sjuhelvetes framsteg.

Tumnageln som jag har som kontroll för dosering av NDT börjar verkligen platta ut. Håller kvar nivån vid sju tabletter över sommaren iaf.

Kajak11
6/17/13, 6:04 PM
#185

hoppas du mer bättre snart. Kanske det är dom många ting och saker som erorsak till detta..

MimLan
7/15/13, 8:47 AM
#186

Fortfarande inte särskilt ätsugen. Tycker yoghurt fyra gånger om dagen är finemang om jag får hållas. Gah!

Det hjälper inte att det öppnat ett litet krypin med helt sanslöst god mat. High end-stuk, för en hundralapp! (För er utom 08-land är det inget kostigt pris på en lunch, tyvärr… och då pratar jag bricklunch till och med.) Fokus är grönsaker så det är inte självklart att dagens alltid innehåller protein i form av kött/fisk. Ibland har det varit får/getost som varit proteinet. Att ha ätit där ger mig alibi för att jag varit duktig och ätit bra mat som är väldigt tilltalande för sinnena. Men portionerna är nätta så …max 20 gram protein, förslår inte långt i det stora hela. Restaurang Gro heter stället. Kolla in bilderna på Instagram, matporr!

Har iaf börjat med massage igen. Chefen som jag tjatade iväg till en massör jag haft tidigare, (slutade när jag kraschade för jag orkade inte) som är osannolikt duktig på att massera, har i sin tur börjat tjata iväg mig. I ett svagt ögonblick bokade jag tid. Är inte särskilt avslappnad med det, så kul är det inte att gå med kraschens bukfetma och bli knådad snudd på naken. Men välgörande. Bra. Bra. Bra.

Har testat MSM någon vecka nu, efter att ha lockats av några trådar som varit uppe här på sistone. Har inte märkt ett dugg. Tills i morse då jag kastade ett öga på min tunga. F-n, om beläggningen inte minskat?! Den såg nästan normalrosa ut!

MimLan
7/16/13, 8:08 PM
#187

Obegripligt hur mycket salt det går att gömma i ayran! Tur att jag hittade drycken. Har länge inte kommit för mig att prova den, trots att det ändå inte är något komplicerat.

För någon månad sedan såg jag färdig ayran på burk i affären och köpte. Salt till tusen, men ändå något som kändes behagligt att dricka och det gjorde gott för mig som alltid brukar ha vätskebrist efter ett mindre varv på stan i värmen. Jag kände mig bättre än när jag brukat dricka en flaska vatten.

Utgåendes från näringsvärdena på burken verkade 50/50 yoghurt/vatten vara en bra början. Och så började jag hälla i salt. Nypa efter nypa efter nypa.

Tror jag har en tesked i mitt glas nu. Himla bra pryl det där!

Bra dag. Gick tidigt och fick massage. Så totalt välgörande. Gillar känslan efteråt när det är så självklart skönt att bara knata omkring. När jag kom hem satte jag mig på balkongen och fikade och läste och lät benen få sol.

kaisakavat
7/16/13, 8:15 PM
#188

Intressant produkt. Ofet, men det är ju åxå låg-kh. Och går ju 'pimpa' på olika sätt. Måste prova om jag hittar den här.

Jag har nämligen också salt-funderingar. Har kommit på hur extremt gott jag tycker det är med vanligt mineralvatten med extra salt i. Häller alltså på nån tsk med 50/50 seltin och jozo bordssalt i mineralvattnet och dricker.

Och det tycks motverka benkramper o stumhet. Om jag kör i mig extra saltblandning tycks jag inte behöva extra mg. Men varva lite.

Sen ger du ju fina restaurangtips också.

Annons:
MimLan
7/16/13, 9:27 PM
#189

Ett recept på ayran innehöll olivolja. Jag testade det en gång, men jag tyckte det inte var så gott, det är stark smak av oljan av ganska lite.

Har inga kramper så jag har inga uppenbara tecken på saltbrist. Mer lite diffusa som att det känns bättre, mår bättre, mindre svullnad om benen. Jag svettas floder öht och det går lite för långt innan jag märker att jag har vätskebrist, och jag har väl mest lärt mig att sätta likhetstecken mellan det och saltbrist. Det verkar fungera för mig iaf. Tur det, för jag gillar mest bara att dricka kranvatten och det förslår ju inte.

kaisakavat
7/16/13, 9:32 PM
#190

Ja, mineralvatten köpes är ngt jag bara köper ibland - dumheter att köpa när man har bra vatten i kranen. Min son har en soda streamer - då kunde man ju kolsyra vattnet själv och salta - men jag tror inte jag har plats för sån..

Jag behöver bevaka mitt vattendricka - tänka på att få i mig. Man får hitta knep.

Olivolja i ayran - ja, det låter som om det blir fel smakmässigt även för mig. Jag använder oftast rapsolja och kan ju då smaksätta med annat.. om man ids.

[Petronella Pip]
7/16/13, 9:43 PM
#191

Det är samma som lassi eller?

MimLan
7/22/13, 7:55 AM
#192

Vet inte exakt vad lassi är, har du provat att googla recept? 

Pestig måndag. Tror jag sovit bara två-tre timmar. Och så blir det en hård och lång dag. Skall packa allt inför flytt till andra lyan i morgon bitti.

Det är för mycket med det mesta, det känns som om jag inte kommer ur det. Jag hjälper en kompis med räkningar/administration vanligtvis en gång i månaden, men nu har det blivit resor och an massa extra administration pga kompisen blivit dödsboägare. Och så en massa djävulsk administration kring ansökningar till diverse plågsamma inrättningar a la FK etc. Och där är inget nytt, avslag bara för att och på krumbuktande irrelevanta anledningar. Och vissa blanketter är så orimliga att jag som lyckas hålla huvudet klart och sitta och traggla alla möjliga punkter, ändå inte begriper hur fasen det skall gå att fylla i dem rimligen. Det är oenkligen intressant att se hur blanketterna verkar utformas för att sätta krokben för de som inte orkar.

Nå, jag har en massa kålpudding. Och om inte annat, så är flytten klar i morgon också. Det har sina poänger. Och listorna för att överleva resten av veckan är klar. Det är väl mest smör, kaffe, stavmixer och matlådorna med kålpudding jämte ett klädombyte så är det inga problem egentligen.

Lumina - 留美奈
7/22/13, 8:51 AM
#193

#192 Det är väl som många säger; Det gäller att vara tillräckligt frisk för att kunna vara sjuk… 😕

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

MimLan
7/22/13, 9:00 AM
#194

#193 Jo. Det sägs ofta som en liten lustighet, men det är verkligen så. Jag blir så galet förbannad när jag sitter där och tragglar blanketter upp och ner och det vill inte riktigt ta slut. Och orimliga krav på att läkarintyg skall inkomma med så kort varsel trots att det inte är alltför sannolikt att fixa snabba tider lika enkelt som att snyta sig. Det gör mig rädd för jag måste hela tiden ha i åtanke att jag kan komma att krascha igen. Och vad händer då? *ryyyys*

Lumina - 留美奈
7/22/13, 9:13 AM
#195

#194 Kan du inte ringa vårdcentralen och berätta att det är för sjukintyg du behöver. Ibland kan de skriva sådana utan att träffa dig, i de fall ni träffats tidigare. Eller så kan de ge dig en kort tid, utan undersökning för just detta. Prova. Det är bättre än att gå runt och ha ångest. 👍

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Annons:
MimLan
7/22/13, 9:18 AM
#196

#194 Det är inte till mig utan min kompis som jag hjälper. Problemet är att han inte kan gå till vanlig vårdcentral, utan har specialistläkare som i nuläget har semester och normalt är vansinnigt upptagna.

Lumina - 留美奈
7/22/13, 9:21 AM
#197

#196 Vilket skräp! Jag hoppas det löser sig, för det kan bli besvärligt när det är dags att äta, om han inte har fått pengar som han borde. 😕

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

kaisakavat
7/22/13, 12:43 PM
#198

Djupaste sympatier. Blanketterrorn har man ju prövat på.. Länge sen jag stötte på en som gick att fylla i bara sådär.

Och sen när man väl fått ihop det hela och skickar in den.. så vette sjutton vad som händer. För min del känns det som om jag skickade senaste bunten till outer space. Som om jag aldrig kommer få svar. Och skulle jag få svar så är det väl nåt elände.. 

Tyvärr inga glada tillrop härifrån om det.

Du håller alltså på att flytta. Jag är nog extremt trög, hade för mig att du skippade att flytta. Eller var det ngn annan du nekade men fick nys om fler..?

MimLan
7/22/13, 6:52 PM
#199

#197 Han har tack och lov inga problem med pengar. Hade det varit en faktor också tror jag inte att han hade levt idag.

#198 Jo, även om jag själv vet hur det är, så känns det lite mindre ensamt att läsa om dina duster med dem, för ofta undrar jag om jag överreagerar eller om jag inbillat mig eftersom jag varit för stresskänslig för att tåla något. Men icke.

Jag evakueras, inte flyttar, mer korrekt. Dränkte lägenheten i slutet av maj och ungefär det mesta skall rivas. Skall bo i stan i 3-6 månader (ingen aning om hur lång tid det tar). Tack och lov är det en 2:a jag flyttar till så jag kan ta med hela bohaget och parkera det i ena rummet. Och lika tack ske lov att det är i en del av stan (Fredhäll) där det finns nära till grönska och att jag kan promenera till jobbet om jag vill. Och så är det fin utsikt, det gör allt, speciellt som lyan är ruffig och sliten, så det är lätt att lyfta blicken.

Det blir bra när den här veckan är över, då har det jävligaste passerat kring det mesta. Hoppas jag kan beta av plugg då och börja sova och ta hand om mig bättre. Kommer att bli deprimerad om jag ligger så här back när hösten kommer fö rmycket handlar om att cv:t skall vara i ordning för jobbsökande.

kaisakavat
7/22/13, 7:33 PM
#200

Just det, vattenskadan.. Hade glömt. 😞

Hoppas det kommer funka bra med de tillfälliga arrangemangen.

När det gäller blanketter mm.. Jag känner samma. Om inte andra rapporterade om samma utmattning och vanmakt, så skulle jag gå i däck av alien-känsla. Och ensamhet. Och samtidigt önskar man andra slapp. 

Bra du tänker i förväg kring hösten.

MimLan
7/31/13, 8:27 AM
#201

MSM verkar vara som det mesta för mig, en effekt inledningsvis och that's it. Synd, jag hade verkligen blivit glad om tungan blev normal. Men jag kör på, har så det räcker för någon månad till. Huden har förbättrats, men det är en faktor jag lika gärna kan skylla på solen för, så där är det osäkert.

Hade sex igår. På tiden. Har börjat känna lust mer och mer sedan i våras och de senaste veckorna har det gått helt överstyr. Nu när flytten blev undanstökad fick jag energi till att fokusera på den biten. (Yeah right. Fokuserandet skötte kroppen så bra själv så.) Kroppen är inte min kompis ännu då magen är det sista som tänker krympa, men det var skönt att märka att det inte spelade någon roll för mig när jag väl var igång. Det är bra. Det är hälsa. Och nu vill jag bara ha mer! Så störande att jag jobbar på en så asexuell arbetsplats, det gör det onekligen kämpigt att tillfredställa lusten.

Är f.ö. totalt flängd på att leta upp någon med schyst bil som gillar att köra runt i sommarnatten. Viss musik kommer bara så till sin rätt då. Det är en nackdel i 08-land. Det här med bil undviks om det går så det är ont om det i bekantskapskretsen bortsett från några väldigt osexiga "packa in 5 ungar på utflykt"-transportmedel. Inga man cruisar runt vid skärgården med schysta högtalare precis.

Och så står jag vid skrivbordet. Och det känns skönt. Det är så jag skall göra för att det skall funka för mig, bara köra igång på morgonen, då blir det bra. Hittills har jag börjat stå först när det blivit obekvämt att sitta eller när energin gör sig påmind, och det är lite för sent då, för behagligheten i kroppen.

MimLan
7/31/13, 8:30 AM
#202

Och jäklar vad jag gillar (o)fuktnivån i evakueringslyan. Det är onekligen en faktor som gör att jag kanske borde fundera på att inte stanna kvar i min lya oavsett, eller flytta till större inom BRF. Eller så borde jag bli helt frisk igen så det inte är en faktor längre..det gå rju också.

Jag känner mig väldigt frisk när jag inte svettas floder. Och sexig.

Annons:
kaisakavat
7/31/13, 12:17 PM
#203

Haha! Gillar du rapporterar så frimodigt. Önskas: Sex och övrig tillgång med och till ägare till sjyssta högtalare i cruisinglämligt fordon, genom sommarnatten. Eller hur man nu sammanfattar, blev lite rörigt kanske.. 

Ja, det låter som ett riktigt bra recept! *ler dumlyckligt* 

MSM. Läste om det. Antiinflammatoriskt m fl goda egenskaper enligt infon. Förstår att du vill prova och blir lite nyfiken själv. Men det är svårt att veta, har vi brist?? Eller.. Är det ännu ett överpromotat litet tillskottspreparat för ngn att tjäna pengar på utan vidare nytta? Villrådig när det gäller sånt här..

MimLan
7/31/13, 12:57 PM
#204

Sex är hälsa! :-) Letade just upp förra sommarnattsbilföraren, typsikt har han just blivit stadig och köpt hus. Det blir väl en runda någon gång kanske, men med begränsade erotiska undertoner.. Nå, flörta går ju bra för det. :)

Du har rätt om MSM, jag testar det enbart på vinst eller förlust, inte för att jag benhårt tror på det. Antingen så funkar det eller så gör det inte det.

Tumnageln börjar iaf bli platt nu, så min dosering på 7 grain NDT är inte helt fel.

Du har ju bil - lyssna på Don Henleys Boys of summer någon gång när välbehaget finns där.

kaisakavat
7/31/13, 1:13 PM
#205

Definitivt hälsotecken. Sex alltså. Och går man efter det - dvs lusten till - så är jag nog frisk. 😉

Jamen Don Henley är GREJT bilmusik överlag. Tjôtade med en bekant om det i förra veckan. Ska definitivt testa den låten (som jag inte minns på rak arm..). 

Fast min bils stereohögtalare är väl inte helt schyssta.. Delschyssta på sin höjd. Det är mycket man kan spendera pengar på ifall man vill. 🙂

Aniara4
7/31/13, 1:19 PM
#206

Boys of summer. Hahahahahaha. Hörde faktiskt den för inte så länge sen och blev genast förflyttad till den coooooooola tweenien (innan det begreppet fanns) med soooolglasögon och tygskor och 30 neonfärgade armband, som drog runt på småstadens sommardammiga gator med bästisarna och försökte hitta nåt att göra. Och spanade på de tuffa äldre killarna som hängde på torget och sas vara dåliga nyheter.

Inte för att det har nåt med låten att göra, jag bara råkar ha haft den i min freestyle på den tiden. Eller bandspelaren som jag kånkade runt på när jag ville vara riktigt cool!

Hyr en bil och spela lite Don Henley i sommarnatten vettja!

MimLan
8/1/13, 7:15 AM
#207

Kollade när låten släpptes, 1984, upptäckte inte den själv förrän när jag var runt 20. Men jag minns onekligen armbanden. :-) Gick i mellanstadiet då.

Testa John Parr - Man in Motion/St Elmos fire i bilen också. Jag går igång så totalt på den. Oavsett vad man har för musiksmak tycker jag musiken var långt mer diggbar då!

I morse råkade jag gå från stan till jobbet, inte så långt, det tog nog bara 25 minuter från Fridhemsplan till KI, och nynnade vägen lång på Secret Service When the night closes in (älskar låten, kanske inte för att den är bra, men för känslan i den och slingan i inledningen som manar till sköna höftrörelser). Att jag log hejdlöst märkte jag på mötande som log rejält tillbaka. Jag okynnesslog här och var bara för att, hoppas det livade upp deras dagar. 

Skönt att märka att jag så självklart hellre går än väntar på en buss. Just på morgonen funkar det då det är så lite trafik, det är så vansinnigt skönt att gå mitt i vägen, hela stan får plats i ens famn då!

Och hyra bil var bra tips, det kändes som något jag skulle vilja göra någon långhelg så att jag får lite semesterkänsla. Hade mest tänkt lägga mig på någon klippa i skärgården och läsa några dagar.

MimLan
8/1/13, 7:33 AM
#208

#205 Du träffar ju på karlar! Ta steget och se det som en vitamininjektion. (Pun optional.) Bjud hem nästa som frågar om boken på te. Några av mina mest minnesvärda stunder har börjat så. :)

Men en nackdel finns det att vara i yngre medelåldern och ha en sexlust a la 25-åring, det är vääääldigt mycket "jag har barnen idag" och att spontant dra ut i sommarnatten går ju inte längre. Ah well. Jag tycker nog så också när jag kommit över den här toppen, jag behöver ju normalt min sömn. Eller så får jag utöka potentiella motionskamrater till sådana som ännu inte bekymrar sig om tider och sånt.

Och så använder ni väl grooveshark.com för låtlyssnandet på datorn?

MimLan
8/1/13, 7:57 AM
#209

Och nu köpte jag en pilatesmatta. Mitt ena knä ogillar starkt att vara i närheten av hårda underlag, och att försöka träna ryggen göres inte på sängen hur man än ser på saken.

Annons:
kaisakavat
8/1/13, 8:09 AM
#210

Sant. Träna i sängen kan nog få handla om andra muskelgrupper. 

Så roligt läsa hur du bejakar livet. Nu även på pilatesmatta.

MimLan
8/5/13, 7:53 AM
#211

Jösses vad skön pilatesmattan är! Gillar att trampa runt lite på den bara för att det är så behagligt. 

Har iaf börjat göra några av övningarna, nu får vi se vart det tar mig. Och jag står och går.

Har spunnit loss, hög på livet veckan ut, fixade till grillfest hos en grillinnehavare på fredagen och släpade dit några trevliga människor. Välhövligt och gott med en massa G&T. Perfekta sommardrinken, no? På lördagen polyfest med hångel, rosévin, trevliga och hetsiga diskussioner och sex i skogen. Drällde hem på småtimmarna, Västerbron är sanslöst härlig i sommarnatten, top of the world-känsla. (Och jag rökte!!! Gah. Inte rökt sedan september 2004. Nå. Jag kommer ju inte få förmig att köpa cigaretter iaf.)

Ruset kombineras med att jag knappt äter. Galet obra, men jag beter mig verkligen som om jag är nyförälskad. Har åtminstone fått i mig yoghurtdricka med en matsked salt i om dagen, och kött eller äggröra, så det ägnas inte tid åt skräpmat iaf. Fredagen var lätt farlig, var vaken från 5 och på tolv timmar senare hade jag bara fått i mig ett halvt glas vatten, och ändå hindrade inte det mig från att dricka alkohol på kvällen. Jag är mer än lovligt skogstokig. Likväl förstår jag inte hur jag inte vaknar med vansinniga baksmällor heller.

Och ortoped i morgon. Wish me luck. Även om det inte kan ge så mycket mer än en remiss till MRT, vilket behövs. Men jag vill samtidigt inte få det svart på vitt att jag har Problem. 

..att somna till Ulf Lundells Lejon på Gotland är ljuvligt.

MimLan
8/12/13, 8:02 AM
#212

Ryggen har bättrat sig lite, tror dock det mesta kommer av att jag börjat stå på jobbet. Eftersom jag är som jag är så är det hårdkörning minimum sex timmar rakt av. Det är iaf en jäkligt häftig känsla att märka att jag kan gå rakryggad MED ryggsäcken. Framsteg!

Ortopeden gissade på muskulärt problem när det gällde min höft. Jag känner mest för att spotta och fräsa, muskulärt i fyra år? Jo, jag kan gå med på det, men jag behöver isf sura ett tag över något som då kanske kunde fixats utan större bråkande från min sida med läkarkåren. Röntgade samma dag. Vanlig röntgen, hade gissat MRT skulle vara prylen här, hon kanske bara ville utesluta nåt. Får se vid återbesöket nästa vecka vad det gav.

(Och här kan vi kontemplera att tiden till ortoped gick på en vecka när jag väl hittade rätt, och att jag kunde gå och röntga samma dag på drop in på Sabbatsberg. Och då hade jag en flera veckor gammal tid till vc som skulle dröja ytterligare. Och så skulle det dröja med röntgen eftersom vc ger remiss till ett ställe med enbart bokning, etc, etc, etc. Stockholm har sina fördelar även om jag fick kämpa lite för att hitta ett ställe med direktbokning till ortopeden.)

Har landat nu. Lyckades dämpa kraschen med välportionerade hångeldejter. Är bara glad att jag lyckades hålla huvudet klart och inse vad jag behövde när jag kom på mig att irra omkring utan att riktigt begripa hur jag kommit dit eller vad jag skulle göra. Endorfiner räcker bara så länge när man går helt på minus i sömn och vätske- och energiintag. Inte helt klart med ätandet ännu, men jag köpte på mig mängder av halvfabrikat på extrapris som var oväntat bra samtidigt som insatsen bara är tre minuter i mikron. Släng på en smörklick och så är det finemang. Lätträknat protein dessutom. Det är lagom attention span, jag kan hålla fokus de här minutrarna och se till att jag äter iaf. Sömnen vacklar hit och dit. Somnar åt alla håll och kanter, tyvärr inte helt där jag vill, som i natt. Bara tre timmars sömn..

Och nu skall jag vela lite fram och tillbaka över om jag skall köpa en biljett till "byfesten" på Rosendals trädgård. Maten lovar ju gott…

MimLan
8/22/13, 5:13 PM
#213

Ryggen har bättrat sig än mer! Och jag tror fortsatt att det mesta kommer av att jag står på jobbet.

Var tillbaka till ortopeden idag, mina höfter/etc var exemplariskt bra. Vad det nu betyder. Det känns så orimligt att jag som dragits med mycket övervikt stora delar av mitt liv, och som haltat och snedbelastat ungefär lika mycket, inte har förslitningsskador på något vis. Inte bara skadorna, utan som att jag inte kunde gå rakryggad förrän jag började med MBT-skorna. Minns att jag hade riktigt ohyggliga ryggsmärtor i mellanstadiet, de fick fixa en specialbänk åt mig.

Och så var det självklart att nu utreder vi vidare när det väsrta var uteslutet. Dags för MR nästa gång. Och så ber hon om ursäkt för att det är väntetid till att få MR trots att hon inte har ett dugg med dem att göra.

Allmän reflektion är att jag inte gråter över att det kostade 350 kr att gå till henne. Hon tar emot på utsatt tid och är snabb. Besöket idag tog sju minuter och hälften var remisskrivande. 

MSM avskriver jag. Ingen förbättring i sikte med någonting alls.

MimLan
9/14/13, 12:22 PM
#214

Har haft någon slags semester i två veckor nu. Första veckan började med att jag fick agera stödperson, vilket körde slut på halva veckan, inte i tid, men i energi. 

I övrigt har jag knatat och knatat, kors och tvärs över stan. Har börjat gilla att bo ute i Fredhäll nu när jag, med hjälp av chefen och lekkamraten, har letat upp gröna stråk och framför allt knutit ihop stan. Mitt huvud är helt värdelöst på geografi. Allt är öar och hänger inte ihop i min skalle om jag inte knyter ihop dem i praktiken.

Får se hur jag skall hålla det uppe, abret är att det funkar så länge jag inte har packning då jag spänner axlar/nacke på en gång och så länge jag kan ha sandaler för mina tår krampar i skor. 

Har haft hamburger- och räkmacka-projekt. Det skall ätas systematiskt och utrönas vilka som är bäst! 

Har gått ner några kilon, oaktat knatandet, då jag inte haft massage på några veckor så jag har inte kunnat väga mig. Men nya jeansen flaxar i rumpan. Så klart. Ungefär enda stället som inte skulle må bra av viktsläpp.

En väldigt kenpig grej är att temperaturen varit låg ett tag nu. Förstår inte riktigt varför. Det är ren tur om jag kommer över 36,5. Och då höjde jag ändå NDT från 7 till 8 grain för 2-3 veckor sedan.

MimLan
9/30/13, 9:33 AM
#215

Har betat av några höjdare när det gäller mat att längta efter för mig, wagyu-burgare på Matbaren och Fäviken. En hel del tillfredställelse finns kring mig som ett fluffigt moln i det avseendet.

Till Fäviken fick det bli hyrbil från flygplatsen, har inte suttit bakom ratten på åtta år, men det har hänt en del med bilarna sedan dess (då var det en flyttbil så det är rätt många år till sedan jag brukade köra), lättkört, ingen svängradie som tog ett kvarter och annat tröttande. Det var kul, men framför allt vackert att köra i Jämtland. Den begränsade trafiken gjorde sitt till, och ett tack ger vi till Google maps som gjorde att skyltarna inte sågs för sent. 

Har fortsatt knata omkring, framförallt blev det en boost iom att jag började spela Ingress. Tyvärr blev det för mycket. Riktigt ont i vaderna, och det är ju inget som går att fixa mha massage, de är knas på sjukdomsvis. Det märktes att jag glömt bort att strecha som jag bör, så det blev en påminnelse om inte annat.

Temperaturen ökat lite, men ännu lite lågt. Pulsen som ökat senaste månaderna verkar ligga kvar på högre nivå. :-/

Passerade ett ställe som heter Kretsloppshuset på vägen till Fäviken och åt lunch, såg Bako-kryddan i deras butik, så den införskaffades tillsammans med lite burkar med skoj innehåll.

Upp till toppen
Annons: