Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Lchf-serotoninbildnig?

2012-09-06 10:29 #0 av: willowpysen

Vet inte vilken kategori detta inlägget hör hemma i... Men jag håller på med viktminskning, så den får hamna här Flört.

Jag har pendlat upp och ner i hela mitt liv. men större delen av tiden har jag legat på fetma i BMI. Har i somras halkat djupare ner i en depression och tröstätit mer och mer socker i form av godis massor choklad och massor med glass. På mindre än en månad lyckades jag gå upp 7 kg. så maxvikt var då 107kg fördelat på 176cm.

Har nu kört omstart med LCHF och dag 4 hade de första tre kilona trillat bort. Vatten, jag vet att det bara är vatten i början, men det är skönt med en kickstart, för det blir mer stimulerande att fortsätta.

Så, nu till mina funderingar..... Har läst någonstans att stärkelse från potatis och bananer ska vara serotoninhöjande, och att man gärna kunde äta någon potatis eller en halv banan innan sängåendet för att få fart på "må-bra-hormonerna" i hjärnan. och vid depression var detta viktigt. Kommer bara inte ihåg vart jag har läst detta men tror det ska finnas någon bok som jämför potatis med psyk.medicin.... Ngt i stil med: potatis-prozac....  Hmm... ska nog googla på det.  Men i alla fall.... Jag medicinerar mot depressionen, och är på långsam , knagglig väg tillbaka till ett liv igen... Men jag vill ha livskvalitét- annars kan det vara. Vill inte trigga igång mitt sockersug igen, och är lite rädd att man gör det om jag experimenterar med potatis och bananer....

Det är ju sån härlig känsla att kunnaäta sig mätt och nöjd, och äta god mat och dessutom gå ner i vikt. Håller på med promenader eller trampar jag runt på crosstrainern, vill ha lugn och skonsam träning, samt stretching och lite magövningar på boll, nu till att börja med. Skogspromenader med hunden är underbara, så skönt att få komma ut i friska luften och röra sig i den takt som känns bra, utan prestationskrav. När jag gått ner tillräckligt i vikt vill jag börja springa. Men vägen dit får ta den tid det tar.

En dag i taget- och ta vara på stunderna som känns bra <3

Anmäl
2012-09-06 10:56 #1 av: MimLan

Använd gärna sök-funktionen här i forat, det finns en del trådar i ämnet.

Anmäl
2012-09-06 11:28 #2 av: frazze6

Bara att slippa blodsockersvängningarna som kommer av kolhydratätande när jag istället äter LCHF gör att jag mår bättre och kan hantera både depression och ångest bättre. Jag har då aldrig märkt att stärkelse gjort att jag mått bättre annat än som tröst-ätning...

Anmäl
2012-09-06 15:10 #3 av: jansan

Tycker det är precis tvärtom!

Kolhydrater ger ingen bestående lycka...möjligtvis tillfällig.

Man mår helt enkelt enkelt euforiskt när man äter LCHF. Kanske inte alla men när kroppen tar från sitt eget fett så är det många här inne som vittnar om det.

Läs gärna min egna tråd "Min sanslösa historia". Där beskriver jag hur fantastiskt bra jag mått och mår.

Anmäl
2012-09-06 16:29 #4 av: dufva

Nej det är nästan tvärtomSkrattande

För att få tillräckligt med serotonin till hjärnan behöver man startprodukten till det

Det kallas för tryptofan och det hittar man i animalier

Vår kost kryllar alltså av byggstenar till serotonin Glad

Sen är det så att det krävs insulin för att bygga om tryptofan till serotonin

Någon brist på insulin är det nog få av oss som har (om man nu inte är typ-1:a förstås)

Däremot ser man ofta att veganer och vegetarianer har stor förkärlek för sötsaker öht

Det kan bero på att deras proteinfattiga kost kräver höga doser av insulin för att något serotonin alls ska bildas

Därav kommer nog föreställningen om att även vi kan må bra av lite kolhydrater men själv tror jag alltså att det är en myt Tungan ute

Anmäl
2012-09-06 17:45 #5 av: willowpysen

Tack för svaren... låter logiskt så jag tror jag ska hålla mig borta från att experimentera med kolhydraterna, utan fortsätta köra ett lågt intag.

Anmäl
2012-09-06 19:32 #6 av: Ferraribilarochlakritsnappar

Det kan nog vara olika hur det blir. Som #1 skriver så finns det flera trådar om det bl. a just detta med potatis före sänggående.

Jag har själv aldrig haft några tendenser till nedstämdhet före LCHF, men både under förra hösten när jag var ny på LCHF och i januari när jag ätit mer kolhydrater kring jul hade jag problem med detta. Jag kände att jag inte ville leva längre, men samtidigt insåg jag ju att något var väldigt fel. Så jag fick äta lite mer kolhydrater och alla sådan känslor försvann.

Min sambo som har varit deprimerad tidigare har avslutat LCHF för att han känner att han inte vill riskera något. Han fick känslor han inte ville ha igen.

Så lyssna på din egen kropp och knopp och var lyhörd för hur du känner.

Anmäl
2012-09-06 21:01 #7 av: Margareta

Den aktuella boken heter "Potatis istället för Prozac".
Kathleen desMaisons eller något sådant.

Den läste jag längs min väg mot LCHF.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-09-06 21:26 #8 av: crikarlshamn

Dricker du komjölk, prova 1dl (inte ett helt glas) varm mjölk med ett par krossade kardemumma frön eller kanel eller helt enkelt pepparkakskrydda.

Värmande, hjälper magsmältningen samt lugnande.

Om komjölksintolerans - prova mandelmjölk.

Anmäl
2012-09-06 23:22 #9 av: Anne22

Tror inte det stàmmer att lchf skulle pàverka steretonin sà att man blir mer deprimerad. Min erfarenhet àr rakt motsatt: Jag blir ù"gladare" av lchf, och àn gladare av riktigt fettrik lchf :)

Anmäl
2012-09-07 12:02 #10 av: Qamilla

Det finns en del som upplever att dom blir lite deppiga av LCHF, i alla fall i början. Många av dessa har varit extremt sockerberoende.

För att öka produktionen av serotonin kan man, på fastande mage innan sänggående, äta kosttillskott som innehåller 5-HTP eller Tryptofan och något litet med kolhydrater.

Tryptofan är ett byggmedel till serotonin och finns huvudsakligen i kött men pga att den konkurrerar med alla andra aminosyror när du äter kött behöver du äta det separat, på fastande mage, från allt annat protein och hjälpa till att öppna "hjärnans dörrar" för att det ska tas emot. PM:a mig om du vill ha mer info.

Anmäl
2012-09-07 14:49 #11 av: [AntoniautanX]

Sverige har den största banankonsumtionen per capita i den icke bananproducerande världen och äter ca 45 kg potatis per person och år. Samtidigt som antidepressiva läkemedel är storsäljare i Sverige, och ökar hela tiden.

Lite motsägelsefull det där.

Anmäl
2012-09-07 15:15 #12 av: haneit

Det är bra att veta att vissa blir väldigt låga och trötta av lchf. Jag blir det! Om jag ligger ganska högt på kolhydrater går det bra, men då går jag inte ner i vikt... Håller vikten gör jag däremot.

Anmäl
2012-09-07 18:14 #13 av: hemul

#11 Tror du inte de flesta bananerna och potatisarna äts av sådana som äter högkolhydratskost och inte av LCHFare? Det är nog ingen som tror att lite stärkelse gör en immun mot depression, men det kanske hjälper mot den nedstämdhet en del känner vid väldigt lågt kolhydratintag. Själv tror jag ju att vilka kolhydrater som helst vid vilken tid på dygnet som helst skulle hjälpa i det fallet.

Anmäl
2012-09-07 22:02 #14 av: Ferraribilarochlakritsnappar

Jag tänker att vi som har tendenser till nedstämdhet vid LCHF ska vara försiktig med att dra ner kolhydratsnivån drastiskt. Känner man tendenser så backa och ät lite mer kolhydrater.

Nu när jag ätit LCHF ett år tror jag att jag skulle kunna köra fakir utan att må dåligt.

#10 så är det säkert. Själv ser jag mig inte som sockerberoende, för jag slutade från en dag till en annan och "fuskar" aldrig med socker om det inte är planerat. Men något är det med socker som gör mig lyckligare än vad som kan vara normalt. Jag är nog helt enkelt mer mottaglig för socker och får fina kickar av det, men har aldrig utvecklat ett beroende.

Anmäl
2012-09-08 00:04 #15 av: [AntoniautanX]

hemul, iom att de flesta äter högkolhydratkost, så är det nog så.

Visste/uppfattade inte att frågeställningen gällde endast lchf-are.

Min alldeles egna åsikt är att, när man börjar med lchf, och skippar allt "gött" så kan det kännas vemodigt och ibland riktigt lågt med insikten att nu blir det inget fredagsmys med berg av godis och chips.....eller inga kakor på fikat med kompisen.....eller ingen öl efter bastun.

Anmäl
2012-09-15 18:48 #16 av: morgengry

Är man beroende och tar bort "drogen" är det klart som f... att man blir nerstämt, och det är väl oavset vilken metod man använder sig av.

Att trappa ner med kolhydrater är nog bäst för kroppen, men om man inte klarar av det psygiskt, så är det väl bätre att sluta snabbt.

Jag har varit deppig från och till, men jag har alltid varit mest deppig när jag ätit mycket socker. Även nu när jag äter LCHF, om jag fuskar med sockar går det 1-2 dagar sen sittar jag och gråtar för "whatever"

Jag känner att det är så att jag blir stabil i humöret av LCHF, kanske är det så att alla mina signalsubstanser funkar stabilt och så som det är tänkt att de ska funka? När jag äter sockar, verkar det lite som att pissa i byxorna för att få värmen. det blir kansek snabbt mycket serotonin, men sen blir det helt obalans i hela systemet, och slutresultatet blir bara deppigt.

Men det är ju bara min erfarenhet, finns säkert många som är hjälpte av  potatis och banan.

Anmäl
2012-09-15 19:30 #17 av: Zepp

Jag är nog mer inne på Antonias linje, tror inte det handlar om serotonin alls.

Dessutom så är all protein insulinogen och det räcker för att de olika aminosyrorna skall hamna där de behövs.

är då mer inne på att det handlar om Dopamin!

Dvs vårt belöningssytem.. och har man en tendens för att vara/bli låg så är det inte helt ovanligt att man stimulerar just Dopamin.. för att må bra.. som en självmedecinering!

"I den här boken får du veta hur man samarbetar med belöningssystemet i stället för att kämpa emot det."

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2012-09-15 21:17 #18 av: svippe

Jag tror TS pratar om boken "Potatis – inte Prozac" av Kathleen DesMaisons. Jag har inte läst boken men blev intresserad då det här på kif fanns en lång tråd om hur en liten potatis hjälpte många att må bättre.
Själv kunde jag inte sova när jag var i "högre ketos" och ville bli lugn.

Boken handlar om (som jag förstått det) att det i protein finns amonisyran tryptofan (serotonin bildas i hjärnan av tryptofan) men den frigörs av just kolhydrater, det behövs inte mycket utan en liten bit potatis (eller t.ex äpple), inte många kolhydrater. 

Man skulle ta den på kvällen  men det måste gå minst 2 timmar mellan protein intaget och kolhydraterna.
Många här på kif (och på annat håll) hade upplevt att de mådde väldigt mycket bättre efter den pytte lilla potatisen, sov bättre och var mer harmoniska på dagen. 
Precis det  upplevde jag också! Det var faktiskt helt otroligt.

Jag tar ibland en kall potatis på can 15-20 gram, men det som sagt, det är i proteinet ämnet amonisyran tryptofan finns.

Anmäl
2012-09-15 21:39 #19 av: modesty007

Just lyssnat på en webcast från Jimmy Moore - ask the expert med en supplement expert http://www.askthelowcarbexperts.com/ som rekommenderade att om man tar tryptofan eller 5HTP för att öka serotonin nivån bör man även ta B6 för att förbättra/påskynda omvandlingen.

Anmäl
2012-09-15 22:22 #20 av: Zepp

Mnja.. tryptofanet kommer inte in i hjärnan varken med hjälp av kolhydrater eller insulin.. utan insulinet skickar in de andra aminosyrorna i muskelcellerna så att tryptofanet blir kvar.. så att halten tryptofan ökar som når hjärnan.

Och det insulin som utsöndras på grund av proteinet räcker till för det.. och finessen är att insulinhöjningen skall vara omedelbar och tillräckligt stark.

Grejen med de där teorierna är att inga med insulinresistens eller diabetes skulle kunna bli deprimerade på grund av för låga seretoninnivåer.. och så är inte fallet!

Utan det handlar om helt andra faktorer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

Däremot så om det fungerar med en halv kokt kall potatis så skall man inte ändra på det, fast det antagligen handlar om helt andra mekanismer.

Anmäl
2012-09-16 11:33 #21 av: svippe

Vad det än berodde på bryr jag mig mindre om men skillden de gångerna jag tar den där potatisbiten (i mitt fall ca 2.5 cm i diameter) före sänggåendet är enorm :)

Anmäl
2012-09-16 16:20 #22 av: nospnt

Jag sover lugnare och somnar lättare (blir lite uppe i varv av ketos..) samt känner mig tydligt "gladare", lättare till sinnes om jag tar liiiite kh t.ex liten potatis eller bananbit precis innan sängdags. Vad det beror på spelar inte nån roll, på mig funkar det iaf...

Anmäl
2012-09-16 16:31 #23 av: svippe

Tycker fler skulle testa detta :) Det handlar ju om så väldigt lite kolhydrater och vi är så många som mår så bra av det. Jag troddeitne på det innan jag testade, tyckte det lät för kosntigt!

Eftersom jag oxå blir alldeles för upp i varv av högre ketos är det inget jag eftersträvar längre. Jag håller min vikt (normalvikt, men inte riktigt smal) och det räcker gott och väl :)

Anmäl
2012-09-16 16:37 #24 av: Zepp

Man kan även pröva det gamla säkra husmorsknepet, ett stort glas varm mjölk!

Det skall vara varm mjölk, för att laktosen skall spjälkas snabbt och få blodsockret att stiga rejält, då får man en kraftig insulinutsöndring som skickar det ner i fotknölarna.. samtidigt som blodet har strömmat ner till magtarmregionen för att ta hand om fett och protein.

Effekt är att man blir dåsig och somnar som en stock.

Är man diabetiker så skall man inte testa detta, då det finns risk för hypoglykemi framåt småtimmarna!

För det första så är Serotonin ofta sällan något problem.. sen så extrapoleras det från effekten av SSRI å det vildast av folk som inte begriper hur det fungerar!

Läs gärna länken som jag skickade med tidigare, lättläst och så kanske man fattar lite om serotoninets funktioner och SSRIs verkan.

Och märk väl.. SSRI är starkt ifrågasatt.. som lyckopiller/stämningshöjare, flera psykiater som jag tråffat har sagt att det är lika verkningsfullt som ett glas vatten.. om man inte specefikt lider av en defekt som handlar on transport och nedbrytning av Serotonin i kroppen.

Och det är ofta allmänläkare som skriver ut SSRI, psykiatiker har en mer differensierad syn på deras verkan!

Anmäl
2012-09-16 17:09 #25 av: MimLan

http://www.science20.com/natural_medicine_101_jeffrey_dach_md/ssri_antidepressants_no_better_placebo_says_jama

JAg tar serotonin om kvällarna, för att kunna dels somna bättre, dels sova bättre. Tar jag inte dem så blir det sämre, med ett signifikant problem, jag måste gå upp och kissa om nätterna.

Det har iaf inte hjälpt att äta en potatisbit. Men jag testade åas bara det en gång.

Anmäl
2012-09-16 18:56 #26 av: [tick]

#25, tar du verkligen serotonin? Det kan inte korsa blodhjärnbarriären så det är nog inte så stor poäng med det. Serotoninet i hjärnan tillverkas på plats från tryptofan. Du kanske menar melatonin, det kan korsa barriären och då hoppar man över steget serotonin->melatonin.

Anmäl
2012-09-16 19:06 #27 av: MimLan

#26 Japp, du har rätt, skrev det jag läste snarare än vad jag menade.

Anmäl
2015-02-08 17:31 #28 av: Framåt

#17  Zepp! Vilken bok menar du? Jag får inte länken att fungera!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.