Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 23512 ggr
goliath
2012-09-04 21:30

Fasta och svält!

Här kommer en kul och riktigt intressant dokumentär om fasta för dem som har en timma att slå ihjäl..

Här visas fantastiska anektodiska exempel på hur svält kurerat alla möjliga slags somatiska och psykiska besvär. Här är även en del vetenskaplig evidens för att fasta "funkar" (dock ryska studier som aldrig blivit översatta :). Man tror att svält utlöser ett slags kris eller försvars tillstånd i kroppen som kan promotera tillfrisknande. Denna tanke kan ju faktiskt överföras till LCHF´s läkande effekt på så många tillstånd.. Detsamma gäller frisläppet av bla dopamin och serotonin som dukumenterats vid svält. Ketos kan ju i många avseenden jämföras med svält.

Mot slutet kommer ett insalg om fasta under cellgiftsbehandling som verkligen var intressant! Man gjorde försök på råttor. Gruppen som åt mat DOG. De som fastade klarade sig. Fasta beskyddade altså mot bieffekterna av cellgift (bl.a. att inte bara cancerväv dör, men även friskt väv). Nu överförs detta försiktigt på människor.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/

Annons:
folke
2012-09-04 21:45
#1

Jag kan ju säga själv att efter ca 4 dagar på VLCD pulver så slutar hungern och jag känner mig piggare. Efter 3 veckor på pulver känner jag mig knappt hungrig alls, glömde till och med en dag att ta det vid en måltid.

Det är ganska skrämmande egentligen, även om jag inte på långa vägar är anorektik, men jag kan precis förstå hur de känner sig.

Jag kände ju hur mycket svagare jag blev, även om hungerkänslorna försvann och jag hade en illusion om att jag mådde bra så det tror jag nog att kroppen mobilserar allt som är möjligt för att organismen ska överleva.

Hjärnkapaciteten gick också ner betydligt med nedsatt minne och inte alls speciellt skärpt (Felsägningar etc. )

Nu är jag docjk trygg i LCHF och mår 102 gånger bättre. Det kan säkert vara nyttigt med kortare fasta för att som jag bli av med sockermonstret, men på lång sikt är jag mycket tveksam. Det ska vara om det hjälper vid cancerbehandling, men inte på en fulllt frisk individ.

Nu är jag ju ingen råtta, så jag kan inte uttala mig om de ryska råttorna men jag antar att de inte behövde utföra arbete vid skärn eller kommunicera för att fatta viktiga beslut.

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

crikarlshamn
2012-09-04 22:56
#2

VLCD pulver? … "blond" fràga…

Har även jag kommit "across" studier om cancer och fasta och om hur minimalt kcal intag berämjar hälsan till viss del samt t.o.m. läst och lärt fràn en vän om om den extrema "breatharianism", men som den épicuriena/gourmand personaliteten jag har, är det inte att tänka pà… Flört

Jag lyckades trots det att gà ned till 800-900kcal/dag i ca tio dagar när min insulin resistans var som värst (ie jag fortsatte att gà upp i vikt) avstannade dà med viktuppgàngen en del och helt när jag gjorde en tre dagars protein fasta..

Gàr nu làngsamt ned med LCHF/paleo minus det mesta innom mejeri världen.

goliath
2012-09-04 22:57
#3

#1

Nu handlade ju inte detta om friska människor, utan sjuka människor. Och råttorna behövde inte utföra arbete vid nån skärm eller kommunicera för att fatta viktiga beslut, nej, men cancersjuka människor mitt i cellgiftbehandling behöver nog inte det heller…

goliath
2012-09-04 23:02
#4

Till alla som eventuellt kommenterar på denna tråden. Se gärna dokumentären först och kommentera eventuellt på innehållet i dokumentären, inte generella tankar och om fasta :).. eller… gärna generella tankar och erfarerenheter, men i så fall efter att man sett dokumentären :)

folke
2012-09-04 23:09
#5

#3 Så sant så, om det kan hjälpa vid speciella sjukdomstillstånd så är det ju riktigt bra. Nu är ju cellgiftsbehandling väldigt speciellt och som jag har känt det under svältperioder är att mitt immunförsvar går ner och jag blir mer mottaglig för tex förkylning.  Det må vara hänt att kroppen går i försvar men det skulle förvåna mig om det var bra mot "konventionella" sjukdomar.

Då är nog LCHF spåret mer åt rätt håll känns det som, eftersom friskheten kommer från naturligt leverne, inte någon konstgjord paniksituation.

Men helt klart intressant.. Nu hoppas jag ju inte att jag får Cancer, skulle jag få det så kommer jag att köra strikt LCHF…  utan kolhydrater !

VLCD - Very Low Calorie Diet….  Pulver diet med max 500 kalorier om dagen = Svältdiet

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

folke
2012-09-04 23:14
#6

#4 Hemskt ledsen att jag gick emot "reglerna" , det enda jag ville ha sagt att att det enligt min erfarenhet inte kan hjälpa mot konventionella sjukdomar.

Vi kan ha en annan tråd om svältdietens nackdelar om det skulle passa TS bättre ?

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Annons:
goliath
2012-09-04 23:16
#7

#5 misstänker att du inte såg dokumentären? Flört

Jag är inte oöverens med dig, men låt oss inte göra denna tråden till en fasta vs. lchf tråd. Det kan vi göra i en annan tråd. Låt os hellre diskutera innehållet i dokumentären.. :)

goliath
2012-09-04 23:18
#8

Ta inte illa upp folke.. #4 var riktat till framtidiga kommentatörer.. inte ni som redan kommenterat :)

Zepp
2012-09-05 00:29
#9

Var ju lite blandat o gott om man så säger.

Hur som helst, fasta eller svält under perioder är vi rätt troligen gjorda för att klara, prexis som de flesta andra djur och livsformer.

Och iomed att felaktig kost med för mycket blodsockerhöjande mat har en stark tendens att sätta sig lite här och där så är det inte helt konstigt att man kan bli kvitt en del saker när väl kroppen får en chans att gå från att stuffa undan ett högt blodsocker var den kan.

Och vi har fettdepåer så det räcker de flesta av oss.

Vad de gjorde var ju att gå in i ketosis, vilket har en hel del inverkningar, dels så får kroppen en chans att rensa ut den steatos som man har lagt sig till med.

De flesta cancerformer lever av glukos, då de använder mitocondrierna på ett annat sätt, ketosis i sig innebär att cellerna ändrar hela sin ämnesomsättning, andra hormoner ökar medans andra minskar.

Viktminskning i sig torde vara positivt av flera skäl.

Såg egentligen ingen riktigt röd tråd i programet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

crikarlshamn
2012-09-05 09:35
#10

"VLCD - Very Low Calorie Diet….  Pulver diet med max 500 kalorier om dagen = Svältdiet", tack Folke!

Jag räknade kcal när jag àt mellan 800-900kcal per dag och àt en variation pà LCHF och paleo, smà mängder mat blev det.

crikarlshamn
2012-09-05 09:58
#11

Min allergiläkare sa nàgot som kanske ger en fundering, ju mer vi överbelastar kroppen ju mer kommer den att reagera.

Den reagerar kanske inte pà en bit ost en gàng i veckan men tio bitar ost varje dag överbelastar och ger utslag för känslighet…

Detta gäller tydligen speciellt spannmàl, mejeri och frukt MEN att om kroppen har fàtt fasta 24-48 timmar kommer den att tàla ämnen som den annars inte gör just för att ingen för övrigt överbelastning finns i kroppen.

Sà stora màltider/mängder mat är en belastning för kroppen, som kräver energi för kroppen att behandla, om än hur nyttig mat vi äter.

En 24h fasta dà och dà skulle, med detta resonemang, vara fördelaktigt för kroppen (den kan dà arbeta med läkning etc) men jag är den första att erkänna att det är svàrt!

[AntoniautanX]
2012-09-05 10:57
#12

Efter att ha sett dokumänteren, så har jag faktiskt lust att testa en två-veckors fasta. Vid senaste läkarbesöket fick jag reda på att jag har lätt förhöjt Blodtryck, samt lätt förhöjt blodsocker. Jag släpar på 20 kg övervikt.

Och det var bl a de sakerna som fastan skulle hjälpa mot, enligt de i programmet. Min tanke är att det kan inte skada iaf. Men OJ! Två veckor på bara vattenFörvånad……kämpigt!! Samtidigt så gillar jag sådana här utmaningar.

Jag har alltid varit för fasta, tror verkligen på dess helande egenskaper. Men det är inte lätt att stå emot när det finns god mat inom en armlängds avstånd hela tiden. Eller så långt ifrån som till närmaste affär.

Det påpekades flera gånger att det är svårt att få gehör och forskningsanslag, eftersom det inte finns några pengar att tjäna i detta. Verkligen tråkigt att ALLT ses i kronor och ören. Tur att det finns några få som kämpar emot strömmen.

crikarlshamn
2012-09-05 11:45
#13

Jag skulle ocksà vilja prova men en vecka räcker nog för mig.. har sett att det finns hälso hem för detta plus yoga men jag har större lust att hitta ett hem med vila, làngsamma promenader i naturen, läsa och sove dà.

Nägonstans lite varmare - Portugal, Spanien?

Hör av er om ni vet.

Annons:
[AntoniautanX]
2012-09-05 11:56
#14

Det där med massage och ångbastu, lät inte heller dumtTungan ute……lite träning i form av simning och att jobba med lätta vikter, är nog inte helt fel heller.

goliath
2012-09-05 18:22
#15

#12,

Och du tar en två-veckors, "blogga" om det härinne!!! :)

#11

spännande teori!

[AntoniautanX]
2012-09-05 23:40
#16

goliath, jag planerar att trappa ner på maten tors, fre och lör….sen börjar jag fastan på söndag.

goliath
2012-09-05 23:46
#17

spännande! :) du får berätta!

[AntoniautanX]
2012-09-06 08:43
#18

Det ska jag göra. Skriver in lite då och då om hur det går.

Förhoppningen är att kroppen får en omstart. De senaste månaderna har jag dragits med allt möjligt "skit", såsom molande huvudvärk och emellanåt migrän, herpes simplex, känningar av magkatarr, konstiga skorpor i hårbotten (inte sårskorpor, utan mer som överdimensionerad mjäll), ont i halsen, öroninflammation, trötthet samt en allmän olustkänsla i kroppen. Det har gjort att jag har knaprat huvudvärkstabletter nästan varje dag under hela sommaren. Så det är mycket som behöver läkas/rensas ur. Ja, å så var det, det här med blodsockret och blodtrycket. Vore bra om det sänktes också.

Vissa säger att fastan stressar kroppen till läkning, och andra säger att det är lugnande när inte kroppen behöver ta hand om en massa mat. Utan kan ta resurserna till återhämtning och läkning. Jag är benägen att tro på det senare, utom i vissa fall. T ex vid anorexi.

Fasta är vanlig inom många kulturer. Varför? Kan det ha varit så att människan kom på tidigt att fastan gör en friskare (tänker på den tiden då den inte var frivillig) och sedan gjort den till en sed för att behålla dess goda egenskaper?

Anne22
2012-09-06 11:29
#19

Det kom nyligen ut en ny studie som "motbevisade" fastans livsfòrlàngande egenskaper. Den har fàtt vàldigt mycket uppmàrksamhet, eftersom det finns sà lite tidigare forskning pà omràdet, och diskuteras bl.a. hàr (dàr det lànkas vidare till mer detaljerade kàllor) :

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9687/Minskat-matintag-ar-inte-livsforlangande-atminstone-inte-hos-apor.aspx

[tick]
2012-09-06 12:00
#20

#19, men den studien handlade väl inte om fasta, utan om kronisk kalorirestriktion?

Annons:
Anne22
2012-09-06 12:09
#21

#20: Jo fòrresten, det àr sant…

[AntoniautanX]
2012-09-06 12:19
#22

Var hos läkarn idag, och fick penicillin för öroninflammationen.

Så jag får vänta med fastan tills efter kuren :(

folke
2012-09-06 13:42
#23

Då har jag nu kvalificerat mig Skrattande .

Mycket intressant dokumentär. TAck för den TS.

Börjar med det sista i inslaget, om cancer, där verkar det ju vara ett genombrott, men det har väl varit känt ett bra tag att cancer livnär sig på glukos ?  Men att det skulle bli en sån effekt ser ju riktigt lovande ut.

Jag motarbetar absolut inte fasta och vill heller inte ha nån diskussion fasta vs LCHF. Jag använder ju själv fasta som ett steg jag behöver för att bli kvitt sockerberoendet innan jag kan köra LCHF.

De säger ett par gånger under programmet att de som fastar har större motivation att lägga om sin livsstil efter fastan, och det är där jag tror den stora styrkan ligger.  Kroppen ställer om sig och då blir det lättare att börja en ny vana.

Att kalorireducera är jag emot för att tex gå ner de sista kilona, att fasta under kontrollerade former för att ge kroppen en kick ger jag tummen upp för (för att bryta ett mönster) och jag tror också att kroppen är bättre rustad för det än vad de flesta sjukdomar är därför blir det effekt.

Så i slutändan blir det aldrig någon konkurrens med LCHF eftersom LCHF är en livsstil, Fasta är en kortvarig process och det är nog viktigt att påpeka.

Känner mig faktiskt lite som en kejsarpingvin Tungan ute

Ha en trevlig dag alla !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Zepp
2012-09-09 22:50
#24

Angående denna dokumentären så har Dr Feinman just skrivit en artikel om kalorirestriktion och cancer.. och mer lär komma!

"Now in hindsight, it seems that workers in carbohydrate restriction should have paid more attention to downstream cell signaling; we thought that the role of insulin in system biochemistry made it clear that carbohydrate restriction was built on a solid foundation. The resistance to the idea seemed incomprehensible and parochial but this conference made it clear that there was more that was needed to make a consistent biological story.  It also became clear that there was a conceptual barrier to acceptance of carbohydrate restriction beyond the traditional resistance to anything associated with the Atkins diet. There was a mindset that prevented adequate synthesis of all the information.  Much of the valuable work on cell biology was informed by an approach to disease that tended to downplay the biochemistry at the upstream-stimulus level.  The goal was to characterize the individual components in the inner working of the cell and to search for those components that were specifically malfunctioning in pathological states.  These agents, primarily proteins, could then be targeted with drugs, either directly or indirectly, sometimes through their synthesis at the genomic level. With the important observation that calorie restriction could ameliorate or prevent cancer, a link with obesity was established and, in some way, excess calories became interchangeable with weight gain. The obesity-cancer link became a serial link and it was assumed, as it is in nutrition, that preventing obesity was part of preventing associated pathologies.  (In this way, successes of carbohydrate restriction in improving cardiovascular risk factors, for example, have frequently been dismissed as due to the attendant weight loss despite evidence that the improvements in risk factors or other outcomes persist even in the absence of weight loss or even when benefits were demonstrated in eucaloric trials). The rationale, then, was that calorie restriction, the recognized approach to obesity, would point to those intracellular components that could be targeted for drug development. In many cases, this was a conceptual error.  In nutrition, it is likely that the doctrine of “a calorie is a calorie” is the single greatest impediment to understanding. The identification of obesity with excess calories, and the failure to look beyond this effect, that is, the failure to ask how the separate nutrients, carbohydrate, fat and protein individually affected cellular metabolism and how these effects interacted — there is, after all, no calorie receptor — compromised otherwise sophisticated and informative experiments. Similarly, we and other workers in carbohydrate restriction failed to see how important it was to look at downstream cellular signaling."

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/09/03/suddenly-last-summer-the-triumph-of-carbohydrate-restriction/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

crikarlshamn
2012-09-10 15:14
#25

Tack Zepp!

goliath
2012-09-11 16:42
#26

En annan spännande aspekt med dokumentären, förutom fastans eller effekt på cancerutvecklingen var detta med hur personer reagerar på cellgift. Försöket gjordes inte på människor (av etiska skäl) men på råttor. Det visade att de råttor som fastade tolererade cellgif dramatiskt mycket bättre. Detta betyder i teorin att man kan behandla cancer med högre doser cellgift och därför ha större chanser att kurera sjukdomen.

Sen skulle det ju vara intressant att veta vad det var med fastan som gjorde att folk upplevde de positiva effekterna de gjorde.. Var det eliminering av mat? Eliminering av kalorier? Eliminering av fett? Eliminering av protein? Eller kanske eliminering av kolisar..?

MimLan
2012-09-11 17:20
#27

#26 Länk från tråd om cellgift.

Annons:
crikarlshamn
2012-09-11 17:21
#28

"Detta betyder i teorin att man kan behandla cancer med högre doser cellgift och därför ha större chanser att kurera sjukdomen"

Min allergiläkare förklarade nàgot liknande.

Fasta = mindre pàfrestning för kroppen.

Exempel:
Stressen utav vetet utav en smörgàs kan kroppen hantera även om man är veteintolerant.  10 smörgàsar och stressen/pàfrestningen blir för mycket.

En tom mage= ingen stress för kroppen gällande matsmältning etc och den kan jobba med att acceptera cellgiftet.

Jag förklarar det dàligt men…

folke
2012-09-11 17:44
#29

De sa ju i filmen att det var dubbel effekt, Cancercellerna kunde inte försätta sig i försvar såsom friska celler, professorn hade ju skickat resultaten till nåt läkemedelsföretag med en utmaning att ta fram bättre mediciner.

Förhoppningsvis kanske detta leder till att det går att använda smartare cellgifter än att öka dosen, det vore ju rätt fantastiskt..

Men som vi har sett, det finns ju inga pengar för läkemedelsjättarna i fasta, så det rinner väl ut i sanden…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Medlem
2012-09-11 19:00
#30

En man jag känner fastade 40 dagar utan mat. Han drack bara 3 liter vatten per dag. Det var spännande att höra hur det gick för honom. han berättade bla. om att han hade haft fel i hjärtsrytmen, magproblem och annat. Efter 40 dagar undersöktes han av läkaren och allt var bra. Hans vän testade fastan också för att se om det skulle hjälpa hans epilepsi. Efter 32 dagar fasta fick han inga anfall igen. Så visst hjälper fastan mycket. Men en sak jag undrade över. dessa män berättade att de gjorde nr2 lite då och då, var kom all dessa ifrån när man inte ätit nått?

Zepp
2012-09-11 19:52
#31

Nr2 betsår till över hälften av döda tarmbakterier!

Har ingen läst dr Feinmans artikel.. mycket intressant!

Några nyckelord.. cancer är beroende av glykolys.. cencerns evolution har skett i kroppen och är inte anpassad för ketosis..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2012-09-11 20:42
#32

#30

Lite luddigt kanske men jag läste om laserbehandling mot fetma. Dess effekt var att lasern slår sönder fettcellerna och dessa "städas" sedan bort av kroppen själv. Kan det vara något liknande som händer när man genom svält tömmer fettcellerna? Alltså om det blir lite av att "bearbeta maten" (matsmältning) en gång till när städprocessen utförs av kroppens omsättning?

Och för den delen, jag har ingen aning om det faktiskt är möjligt att man genom laserbehandling kan komma fram till något effektivt resultat vad gäller viktminskning.

Medlem
2012-09-11 22:20
#33

#32 Har ingen aning. Vanligt underhudsfett blir man av med med laser, fettsugning och operation men inte den fett runt om inre organen. Visst blir man lättare i vikt men det innebär inte att man inte ligger i fara.

yvonnel
2012-09-11 23:32
#34

Skulle vara intressant att ta reda på, om det går sas. utifrån, att se om man de facto har mycket inre fett runt organen. Om det går att se med tex. ultraljud eller så. Med utgångspunkt från hur stor övervikt man har.

Jag har ju sett en hel del TV - dokumentärer om operationer på så stora personer att dem inte kan klara att gå eller sköta sina kroppar, men alla har ju inte så stor övervikt, även om det är för mycket med 20-50 kg så är det ju inte samma som mer än 100 kg över.

Annons:
Zepp
2012-09-11 23:51
#35

Man mäter bukhöjden liggande på rygg!

är det mest våtska så sjunker magen ihop.. är det fett så sjunker den inte lika mycket.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=107190&l=sv&newsdep=130

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

crikarlshamn
2012-09-12 12:06
#36

Försök till bättre förklaring ;o)

Se studien pà mössen i videon.

Cellgift gavs till 2 grupper möss i tre olika försök,

  • de som fick mat - en ansträngning för kroppan att smälta maten - dog eller blev mycket dàliga
  • de som svalt - kroppen kunde fullt koncentrera sig pà giftet och handskas med detta - överlevde

Cancerpatienterna som fastade innan cellgift gavs màdde bättre, kroppen hade mer energi att hantera giftet för den hade mindre jobb med matsmältningen och att föra ut näringsämnena.

Denna artikeln är fràn februari i àr:
Fasting was as effective as chemotherapy in delaying growth of specific
tumors in mice and boosted the effectiveness of chemotherapy on melanoma, glioma, and breast cancer cells.
http://www.medicalnewstoday.com/articles/241454.php

[AntoniautanX]
2012-09-16 14:26
#37

Fick ett herpes simplex-utbrott innan jag var klar med penicillinkuren, så nu äter jag Aciklovir i några dagar.

Verkar som om någon där uppe, är emot min fasta, hahahaha

Eller tvärtom, känner att det är dags att göra något radikalt för att komma i balans.

folke
2012-09-16 15:14
#38

#37 Hoppas att du fick tabletter ?  Salvan är nog inte så bra att äta Tungan ute

Hoppas det lyckas hejda det snabbt.. Usch vad ont det gör bara att läsa om det…..

krya på dig !

Jag har märkt att det kommer vid förändringar, såsom när det slår om från sommar till höst. eller byte av föda, eller som sagt var stress….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

tankgirl
2012-09-26 07:19
#39

Rolig och intressant video om raw food, fasta och högre medvetande :)

http://www.youtube.com/watch?v=9GENUicrXi0&feature=relmfu

tankgirl
2012-09-26 08:39
[AntoniautanX]
2012-09-28 16:37
#41

#38 skrivet av folke , ja det var tabletter jag fick. Och de var effektiva, utbrottet kom av sig på andra dagen. Svullnaden gick ner och det blev inga blåsor. Jag är hemskt glad för det. Salva kan jag inte alltid använda eftersom utslagen kommer nära ögonen.

För övrigt så är jag inne på min 5:e dag av vattenfasta! Det har gott förvånadsvärt bra, så jag kör på.

Mina värden: dag 1          dag 5

vikt:               88.1            83.0

blods. morg     6.1              4.3

blodtryck      158/108

midja            104 cm

lår                   63 cm

maghöjd         27 cm

Dag 1 och 2 var inga problem alls. Inga svåra hungerskänslor, utan bara lite sug. Har besökt toan säkert 20 ggr/dag.

Dag 3 kom JÄTTEHUNGERN, och då på kvällen. Det gällde verkligen att stålsätta sig. Lätt huvudvärk har jag haft i flera månader, så jag kan inte säga om det är p.g.a. fastan eller inte.

Dag 4 verkade jag ha gjort mig av med allt kolhydratbundet vatten (mitt eget uttryck), för jag behövde inte stiga upp på natten och pinka. Kände mig slö och trött. Sov mycket och var ändå trött. Börjar sakna att ha något att tugga på, samt något med smak! Dagens höjdpunkt är tandborstningen, då jag använder tandkräm med mintsmak :)

Dag 5. Inte så stor skillnad mot dag 4, förutom att jag har fått en molande värk i nedre delen av ryggen. Av det jag har läst, så är det normalt.

Nu väntar jag på den euforiska känslan som alla pratar om.

Annons:
crikarlshamn
2012-09-28 17:17
#42

WOW, I'm impressed, as in - SERIOUSLY impressed!!!

Grattis!

Har försökt att fasta ett par gànger men kommer inte längre än till tre tiden pà eftermiddagen dà jag fàtt näst intill hallucinatioer med ordentligt svaj/obalans.

Màste vara skönt att sova en hel natt utan att vakna.

BRA JOBBAT!  Glad

[AntoniautanX]
2012-09-28 18:06
#43

Tack, crikarlshamn Skrattande

Måste erkänna att jag är lite impad av mig själv, trodde inte jag skulle klara det. Inte när jag står och lagar mat till andra. Både på jobbet och hemma.

Dag tre gick jag på vattenmassage, med bastu efteråt. Och var så hungrig efteråt, att rutten banan hade gått ner om jag hade haft det tillgängligt. Men hungern gick över innan jag var färdig i omklädningsrummet. Idag, dag 5, har det lugnat sig med hungern, som tur e!!

crikarlshamn
2012-09-28 22:23
#44

Och du har jobbat.. jag bugar mig…

Har själv flera jobb luncher och middagar nästa vecka sà jag fàr väl rikta in mig pà veckan efter och hoppas att det professionella inte kommer i mellan.

Hur länge tänker du fasta?

Jag hade tänkt försöka 3-max5 dagar för att ge tarmarna en vila men fàr jag för mycket obalans kanske jag fàr fràga min läkare om mina värden först, har alltid haft làgt (och som smal alltför làgt) Blodtryck.

Medlem
2012-09-28 22:38
#45

#44 Har läst mycket om vattenfasta och det som rekommenderas är att fasta minst 7 dagar för att få ett tillfredställande reslutat. Vi har även en vän som fastat i 40 dagar och han berättade om många hälsovinster, bla. hjärtproblem, magproblem och allergi. En del som fastar tar vitaminer och mineraler. Frågan är vilka typer, för så vitt jag vet får man problem med magen när man tar dessa tabletter på tom mage. Jag ska fråga apoteket om detta för jag tänker också ge mig på vattenfasta.

yvonnel
2012-09-28 23:43
#46

Vilka tuffa typer ni är, jag försökte fasta en gång för ungefär 35 år sedan, jag nästan dog……………..

Det var annars den tiden i livet som övervikten inte handlade om mer än 7-8 kg!

Medlem
2012-09-29 00:29
#47

#46 Fast det är annorlunda när man börjar fasta efter LCHF. Jag har fastat Ramadan med LCHF, det var den bästa fastan jag gjort nånsin. Mindre hunger, mindre yrsel och kunde fasta längre om jag ville.

[AntoniautanX]
2012-09-29 18:47
#48

#44 skrivetav crikarlshamn --> jag har inte bestämt mig för hur länge jag ska hålla på. Utan jag kommer att känna efter vad kroppen och sinnet säger. Känns det inte bra, då bryter jag….annars så fortsätter jag :)

#45 skrivetav Medlem --> jag har också läst att 7 dgr är minimum för att få hälsovinster. I länken som TS har delat med sig pratas det om 10 dgr, om jag inte minns helt fel. De problem jag i första hand skulle vilja kurera är: högt Blodtryck, förhöjt blodsocker, eksém i hårbotten, den ihållande huvudvärken, samt förbättra det allmänna tillståndet. Som inte har kännt bra de senaste månaderna.

#46 skrivetav yvonnel --> Glad I ungdomen har man inget tålamod.

Idag, den 6:e dagen har jag börjat märka positiva saker. Huvudvärken har nästan gett med sigFörvånad den som har plågat mig i flera månader! Nu kommer den som korta glimtar lite då och då.

Hungern är också borta. Idag gjorde jag iordning frukostbuffé på jobbet, utan någon känsla av att vilja proppa munnen full av goda pålägg, ostar, ägg, bacon och annat gott som hör till. Det känns bra, tycker jag. OCH….tatatataaaaa….jag svettades inte!!! Äntligen!!

Angående ryggvärken (som plågade mig inatt) så gjorde jag som den här killen rekommendarar:

http://www.youtube.com/watch?v=d0N6bST-Oyc&feature=list_other&playnext=1&list=SPC4E5D3EF3C365420

Mer vatten (!) och lavemang. Tro det eller ej, men efter lavemangen var värken nästintill borta.

Annons:
Medlem
2012-09-29 18:58
#49

#48 Intressant vilka hälsovinster man får av fastan.

Hmm lavemang. Jag har inte riktigt förstått vitsen med den är.

Medlem
2012-09-29 19:08
#50

Sen undrar jag hur du har planerat att avbryta fastan?

[AntoniautanX]
2012-09-29 19:25
#51

#49 skrivetav Medlem --> nä, jag kan inte heller förstå hur lavemang kan ha nån nytta. Kanske att man sköljer ur slagg och annat som rensas ut. Och med tanke på resultatet av min lavemang, så var det väldigt toxiskt Tyst

crikarlshamn
2012-09-30 12:38
#52

Hej Antonia,

"värken nästintill borta" nàgot jag ofta hört och med fibro är även min erfarenhet att en en dags kur med http://www.vitabase.com/supplements/digestive-health/colon-health-natural-laxatives/7daycolon.aspx försvann värken rejält.  Men det är en temporär hjälp. Mer stabilt blev det med en inflammationfree diet blandat med Paleo och LCHF.

Hur/varför det fungerar? Har inte hittat nàgot pà nätet men det känns fär mig som om det haratt göra med en mindre belastning för kroppen som underlättar kroppens egen läkning. Samma med fastning? …

[AntoniautanX]
2012-09-30 16:47
#53

#50 skrivetav Medlem --> Jag tänkte avbryta fastan med flytande föda i några dagar. Buljong kokt på eko-kyckling, grönsaker och kryddor t ex. Lite laktosfri yogurt, Sen passerade soppor av olika slag, kokt ägg mosat med smör…………och såsmåningom vanlig lchf-mat. Men kanske inte lika stora portioner som tidigare Oskyldig

#52 skrivetav crikarlshamn --> Ja, så kan det vara. Han som jag länkade till, Michel, beskrev exakt samma värk, och att det hjälpte med lavemang och mer vatten…….underligt är det. Han sa att toxiner samlas vid nedre delen av ryggraden, men jag vet inte om man ska tro på det.

Medlem
2012-09-30 19:15
#54

#51 Usch, det är kanske gamla rester som fastnat i tarmarna. Vilken typ av lavemang använder du och hur ofta?

#53 Ja precis. Har läst att man ska a väldigt försiktigt när man avbryter fastan.

[AntoniautanX]
2012-09-30 21:56
#55

#54 skrivetav Medlem --> Dsg två gjorde jag en Hawaiiansk tarmrening. Man dricker en liter vatten med 1½ msk havssalt. Det sköljer igenom hela systemet. Effekten kommer efter ca 20 min. De står lite om det här: http://www.halsosidorna.se/Tarmrening.htm

Nu senast gjorde jag en helt vanlig vattenlavemang. Köpte Klyx på apoteket.

Annons:
goliath
2012-09-30 23:58
#56

JAg har för mig att man har undersökt detta med tarmsköljning en del del genom åren. Och man finner väl varken stöd för att det ger några hälsovinster eller att det samlas farliga rester i tarmen.. Eller?

[AntoniautanX]
2012-10-01 00:10
#57

#56 skrivetav goliath --> Det beror nog på vem man frågar. Vissa verkar helt övertygade om att tarmrening är hälsobringande, medan andra är helt emot det. Jag har själv varit skeptisk till det, men på nästan alla sidor om fasta så rekommenderas lavemang. Så jag tänkte att va fasiken, det kan ju inte skada. Sen om det finns vetenskapliga bevis är en annan fråga ;)

goliath
2012-10-01 00:14
#58

Ja, nej, det skadar ju inte så… Och även om det skulle vara placebo så funkar ju faktiskt det oxå! :)

yvonnel
2012-10-01 01:58
#59

Men alltså?????Hoppas inte någon blir arg, för jag vill inte skada eller något annat negativt, vill bara att alla får må bra på naturligt sätt.

Jag läste lite av länkarna härovan och jag vill knappt säga nåt mer i saken, men jag kopierade lite av det:

Tarmplack

Tarmplack är en beläggning av osmält och intorkad föda/avföring samt restprodukter från ämnesomsättningen som bildas (klistras fast) på tarmväggarna i tarmfickor och tarmens näringskanaler i främst tjocktarmen. Placket anses ha sitt främsta ursprung i allt för dålig mat, främst allt för slemrik sådan. Tarmplacket är självförgiftande för kroppen. Tarmplack är en klibbig gummiliknande mörk massa som blir tjockare allt efter som som tarmen blir förorenad. Näringsupptaget från tarmen försämras då allt eftersom samt passeringen av den normal avföringen kan bli svårare med förstoppning som följd. I värsta fall kan avföringen bara ha en liten gång mellan placket att passera igenom.

En allt mer förorenad tarm full med tarmplack förslappar tarmen ytterligare och skapa på sikt även tarmfickor som ytterliggare ser till att placket blir sittande på tarmväggarna. Kroppen drar lättar nu till sig sjukdomar av olika slag, därtill kan psyket bli rubbat. Tarmplack kan ha bildat under ett flertal år (i bland 10-tals år) i tarmarna. Vid Hawaiiansk tarmrening så kan man få ut mellan ca 1 - 9 kg av detta plack. Normalt är att få ut ca 0,4 kg/dag av detta plack vid reningen. Vilket kan både kännas skrämmande och upplyftande.

Det gummiliknande tarmplack man får ut vid tarmrening

är oftast svart.

Placket är mörkt, oftast mörkbruna, grå eller svarta

och kommer ut i mindre bitar

eller i större och längre svagt vriden form!

Notera:

Man är inte helt överens inom vetenskapen om ens tarmar kan innehålla tarmplack (förstelnad avföring) eller inte. Att tarmarna innehåller tarmplack kan man dock lätt konstatera om man genomför en tarmrening: exempelvis Hawaiiansk tarmrening, men även om man exempelvis använder Robert Grays produkter så kan man få ut tarmplack i avföringen. Dr. Bernard Jensen i från USA har i sin bok "Tissue cleansing through bowel management" berört problemet på djupet. I den skolmedicinska litteraturen är det svårt att hitta info om tarmplack. Även om det vid obduktion har visat sig finnas plack i tarmarna enligt somliga. Belackarna anser att det inte är tarmplack som kommer ut utan att den gummiliknande massan består av den lera samt örter som oftast ingår i reningsprogrammet. De som genomfört reningsprogrammet är oftast av en annan uppfattning. Så denna fråga är het och inte helt okontroversiell!

---------------------------------------------------

För länge sedan läste jag om att resultatet, det som kommer ut vid lavemang, egentligen är tvål. Jag är skitdålig på kemi men det verkade vara ett väl underbyggt resonemang.

[tick]
2012-10-01 08:29
#60

#58, är du säker på att det inte skadar? Hur påverkas till exempel tarmfloran?

Jag är ganska skeptisk till tarmsköljning och liknande. Tarmens yta regenereras hela tiden och det yttersta skiktet lossnar hela tiden och byts ut. Att något skulle fastna på ytan låter osannolikt.

MimLan
2012-10-01 08:55
#61

#55 Vad ville du uppnå med Klyx? Det har ingen påverkan på tarmen och är bara till för att lösa upp hård avföring som är fast i just ändtarmen.

[AntoniautanX]
2012-10-01 09:30
#62

Min tanke med tarmsköljningen, och sedan lavemangen var att; eftersom tarmarna inte får jobba som de brukar när man bara intar vatten, så är det nog bra att hjälpa till och tömma tarmen. Den Hawaiianska tarmreningen sköljer genom hela systemet (jag intog inga produkter ss lera, utan bara saltvatten) och Klyx endast tjocktarmen, vilket var mitt mål.

Jag tror inte att man ska hålla på med tarmsköljning alltför ofta, men nån gång om året tror jag inte gör någon skada. Om man inte har problem med att gå på toa och magen sköter sig som den ska, då finns det ingen anledning alls att göra en/ett? lavemang.

Annons:
crikarlshamn
2012-10-01 09:32
#63

Tarmfloran rubbas vid tarmsköljning och kan även rubbas vid sk herbal cleansing.

Jag har bara provat herbal clreansing (en relativt mild form) och tog bioflorin samtidigt för säkerhetens skull.

MimLan
2012-10-01 09:39
#64

#59 Äter jag psyllium får jag de där gummiliknande sakerna i avföringen, så det är inte explicit kopplat till "tarmrensning".

Så länge placken aldrig dyker upp hos alla koloskopier (eller vilken variant som nu går "längst). som görs, är det extremt lätt för mig att avfärda alla påstående som florerar då inget av dem är bevisade.

Likväl. Placeboeffekten är på riktigt. Det är bara att hoppas att tarmfloran inte skadades på köpet.

crikarlshamn
2012-10-01 10:36
#65

MimLan, medhàller gällande koloskopi/plack men inte gällande placeboeffecten, min smärtlindring var en "bi-effect" som jag inte visste skulle komma med en cleansing. Observera att med herbal cleansing talar man inte om plackutrensning.

crikarlshamn
2012-10-01 10:42
#66

http://www.vitabase.com/supplements/digestive-health/colon-health-natural-laxatives/7daycolon.aspx

Innehàller: psyllium, flaxseed, cape aloe, black walnut, cascara sagrada, spirulina, senna leaves, fennel seed, Garlic, red clover powder, fenugreek powder, quassia wood powder, black cohosh powder, red sage powder, goldenseal powder and gum arabic powder.

goliath
2012-10-02 03:53
#67

#60

Bra poäng. Det vet jag inte… Tror jag utövar försiktighetsprincipen här oxå..

Medlem
2012-10-02 08:52
#68

Hur går det med din vatten fasta, AntoniautanX?

skogs-tolva
2012-10-02 09:29
#69

Hej hopp, läste igenom tråden men såg inte på dokumentären då jag inte har ljud på datorn för tillfället.

Men, för att komma till sak - personligen så har jag förr om åren genomfört fasta i 13 dagar och under den tiden blivit av med den regelbundet återkommande herpesblåsan. Efter fastan dröjde det nästan upp till ett år innan jag fick ett nytt skov. Då, som sagt, fastade jag på en mer regelbunden basis, men idag när jag har LCHF har jag inte känt behovet av fastan mer då herpesen inte synts till på mycket länge…

Jag tror att kolhydraterna är en av de ansvariga aktörerna i våra kroppar, fasta i sig är inte heller fel, allt och alla behöver en paus. När mina hundar blir kassa i magen, det händer, de kan kanske inte låta bli att tugga på något äckligt, då får de vattenfasta i 3 dygn, sen är de bra i magen igen. Å andra sidan är det naturligt för hundar att äta var 3dje dag i vilt tillstånd.

Ja jösses, snacka om att glida från ämnet på sätt och vis… Nåja, kontentan är i alla fall att fasta är en bra grej!

Annons:
[AntoniautanX]
2012-10-02 11:46
#70

#68 skrivetav Medlem --> Idag är det 9:e dagen, och det bara rullar på liksom Skrattande

Hungerkänslorna är borta, däremot är jag sugen på en massa saker. Typ pizza, sushi, husman med ett tjockt lager smör och kaviar, baconsnacks och en massa andra saker som jag inte har ätit på evigheter………typ ett par år. Jag t.o.m. drömmer om hamburgare, hahaha.

Kroppen har minskat i omfång rejält…kom i ett par älsklingsjeans som jag inte kunnat ha på 3 år. Tröttheten är borta och jag känner mig pigg och alert. Däremot orkar jag inte med större ansträngingar, då rusar pulsen och jag blir kallsvettig och lite yr. Så lugna promenader med hunden är den enda motionen just nu. Igår skulle jag skynda mig upp till tredje våningen, men fick sätta mig i trappan halvvägs och vila.

Det jag tycker är jobbigast är den sociala biten. Jag tycker hemskt mycket om att umgås med vänner och familj vid en god måltid, som varar läääääänge. Man sitter och njuter av maten och sällskapet, och kanske ett glas vin. Att sitta där med ett glas vatten och inget annat, är inte riktigt samma sak.

Och för att återgå till "skitsnacket"……..varifrån kommer avföringen på 8:e dagen, när jag bara har druckit vatten????

#69 skrivetav skogs-tolva --> intressant det där med herpesutbrotten, har själv haft flera under de senaste månaderna. Hoppas det här hjälper.

Jag tror faktiskt att det inte är bara hundarna som fastar i det vilda, även människor gör det. Det finns flera naturfolk som fastar många dagar i sträck. Aboriginer, San-folket och vissa grupper i Sydamerika för att ge ett exempel.

Medlem
2012-10-02 12:09
#71

#70 Säger bara "WOW", vad duktigt av dig att fasta så många dagar.

Alltså vår vän som fastade i 40 dagar berättade om att han bajsade lite då och då under de 40 dagar och hade samma fråga: var kom avföringen när han bara drack vatten. Jag vet faktiskt inte men det är intressant.

[tick]
2012-10-02 12:09
#72

#70, i vanliga fall är 80% av torrvikten av avföringen döda tarmbakterier, resten är restprodukterna av maten och det som använts för att processa den (magsaft, slem, mm). Så det är inte så konstigt, den största delen är bakterier.

[AntoniautanX]
2012-10-02 14:52
#73

Medlem, tack :)

tick, där ser man……jag som alltid har trott att avföringen mestadels bestod av matresten Förvånad

Har iofs inte fördjupat mig i ämnet heller, eftersom frågan aldrig har dykt upp. Tills nu.

LinaIsabell
2012-10-02 19:01
#74

Det har blivit överätning i ofantliga mängder senaste dagarna/veckorna, så jag har beslutat att ta en fasta bara därför. Det känns som att tarmarna behöver rensas ut. 

Jag började imorse. Får dricka tre koppar te med en tesked kokosfett och en tesked smör, och förutom det såklart vatten och te utan fett i.

Allt som allt blir mitt näringsintag alltså cirka 1 matsked smör och en matsked kokosfett.

Jag kommer att äta litegann på fredag eftersom det är sittning, så på fredag blir en måltid och ett glas vin. Annars hade jag tänkt fasta till söndag eller kanske längre.

skogs-tolva
2012-10-02 20:54
#75

Jag hoppar på fastetåget!

I och med en dunderförkylning, då jag låg utslagen i helgen, har jag inte rökt på 3 dagar, med denna dag inräknad, så en fasta på detta så det inte slinker ner en massa 'skit' vore nog ingen dum idé…. Kan ju vara bra om rökfria-trenden kunde fortsätta Oskyldig

Men, jag kör med mitt mbc-kaffe till frukost, annars är jag inte människa alls, i övrigt blir det vatten med citron i.

LinaIsabell
2012-10-02 21:35
#76

Blir man mycket okoncentrerad utav att fasta? Jag har en tenta imorgon, och funderar på om det kanske är bättre att skjuta upp fastan istället.

Annons:
jansan
2012-10-02 21:54
#77

Tror definitivt inte på fasta i någon form. I princip är det ju jojobantning som dessutom tar på muskelmassan.

Varför inte LCHF? Glad

Medlem
2012-10-02 22:30
#78

#75 Det är lite svårt för oss rökare som brukar dricka kaffe. Vet inte om det är skadligt att dricka kaffe under vattenfasta.

#76 Ja det blir man så kanske bättre att vänta tills du känner dig redo.

[tick]
2012-10-03 07:44
#79

#77, se inlägget i början: "Till alla som eventuellt kommenterar på denna tråden. Se gärna dokumentären först och kommentera eventuellt på innehållet i dokumentären, inte generella tankar och om fasta :)"

crikarlshamn
2012-10-03 09:14
#80

En video som denna ger inspiration men även tankar och fràgor om fasta, och även generella tankar om detta.

[AntoniautanX]
2012-10-03 12:28
#81

#77 Jansan, har du sett dokumentären?? Har du varit inne på några sidor som handlar om fasta?? Nästan överallt påpekas det att fasta INTE är en bra bantningsmetod. Det är inte den primära orsaken till att man fastar. Utan det är hälsovinsterna man vill åt. Ett sätt att låta kroppen få vila och regenerera sig.

#76 Jag har inte upplevt att jag varit disträ (men kanske andra har gjort det, hehe). Däremot har stresströskeln höjts enormt. Det har jag mest märkt på jobbet. När det riktigt hettar till och stressen är hög, så har jag känt mig lugn och fokuserad. Jag har oraganiserat upp det bra och allt har flutit på. I vanliga fall rusar pulen till 360 och jag känner mig totalt virrig.

#75 Det här är ett jättebra sätt att bli av med kaffe-beroendet. Man tänker nog så mycket på mat de första dagarna, att kaffet blir sekundärt……och till slut oviktigt.

[AntoniautanX]
2012-10-03 12:42
#82

Har bestämt mig att bryta fastan idag! Hade kunnat hålla på ett tag till men yttre omständigheter har tvingat mig att bryta. Nämnligen en inbjudan till "Fångarna på bondgården" Skrattande Där blir det nog en del fysiska aktiviteter och god mat, så det kunde jag bara inte tacka nej till.

Tänkte visa lite värden hittills:

Dag 1:          Dag 9:

vikt:               88.1           81.0

blods. morg     6.1             4.0

blodtryck      158/108

midja            104 cm         98 cm

lår                  63 cm        62 cm

maghöjd         27 cm         25 cm

BMI                31.2           28.7

Blodsockret har legat på 4.0 - 5.5 under alla fastedagarna utom den första. Blodtrycket ska mäta vid nästa besök på VC.

Anne22
2012-10-03 12:46
#83

Làter jàttebra om man blir av med kaffeberoendet.

Ràknas det dock fortfarande som fasta om man fortsàtter dricka svart kaffe (dvs utan andra tillsatser utom vatten)?

Vad mer kan/ska man dricka utom vatten? Nàgon form av nàringslòsning?

Hur àr det med kosttillskott (i tablettform)? Bòr man fortsàtta ta dessa?

Jag hoppar pà tàget sà tillvida att jag provar sà lànge jag orkar, àven om det kanske bara blir till eftermiddag/kvàll idag…

Har dock druckit ett par koppar svart kaffe idag. (Ràknas det àndock som fasta?)

Annons:
[AntoniautanX]
2012-10-03 12:55
#84

#83 Anne22, jag tror nog att svart kaffe kan räknas som fasta, men det är min egen åsikt. Men om man ska vattenfasta…..ja, då är det bara vatten som gäller ;)

Jag har själv tänkt på det här med näringen, ska man ta en multivitamin eller inte? Men då gick mina funderingar till varför vi sparar på fett. Jo, för att ha när det stundar sämre tider, eller hur? Borde då inte all näring finnas lagrat i fettet?? Likväl som allt dåligt vi stoppat i oss under fettlagringenSkäms

Så när man tar av fettet (näringslagret) då borde man inte behöva tillskott.

crikarlshamn
2012-10-03 12:58
#85

Antonia!

GRATTULERAR!!! Glad

Tack för att du delat med dig, roligt och intressant att läsa om dina hälsovinster denna fastning gett dig.

Anne22
2012-10-03 13:05
#86

Men det màste vàl i alla fall vara bra att tillsàtta lite salt (elle jod) i vattnet àven vid vattenfasta?

Hoppas svart kaffe kan gà som en variant av fasta, fòr det kan jag tyvàrr omòjligt avstà fràn…

[AntoniautanX]
2012-10-03 13:06
#87

crikarlshamn, tackar tackar!!

Hoppas det visar sig på längre sikt också. För stunden är jag nöjd. Både av resultatet men även av att jag klarade det!! Det är så himla gött!!

MEN det vore nog enklare om man kunde åka iväg till ett ställe där de höll på med vattenfasta. Som i dokumentären…….men inte i Sibirien då..brrr!! Man kan då stötta och peppa varandra, utbyta råd och erfarenheter….för alla sitter i samma båt sas.

[AntoniautanX]
2012-10-03 13:08
#88

Anne22, om du lyssnar på han som jag länkade till, så säger han att man inte ska tillsätta salt. För då tar kroppen av lagren som finns i lederna, vilket kan minska ledvärk hos vissa.

Anne22
2012-10-03 13:11
#89

Ska absolut lyssna pà detta senare nàr jag àr i miljò dàr jag kan spela videor -- tack!

Nàgon annan som vet nàgot om ifall det àr ok att klunka svart kaffe under fasta?

Medlem
2012-10-03 13:52
#90

Vill också veta det om kaffe för det verkar vara det enda som hindrar mig från att fasta.

Annons:
[AntoniautanX]
2012-10-03 13:58
#91

Låt inte kaffet hindra er! Jag som shottade espresso var och varannan kvart, har lyckats komma ifrån det!

Nu ser jag fram emot en espresso på stående fot innan passet imorgon :) En ren njutning, kortvarig och skarp!! Just som en espresso ska vara!

Anne22
2012-10-03 14:07
#92

Enligt ett FB-forum som heter "Kropp och Hàlsa" ska man inte làgga till kaffe i fastan, eftersom mycket gifter frigòrs nàr man fastar, och kaffe dà tillsàtter ànnu mer gift.

Personerna pà detta forum, som brukar vara ganska kunniga, menade àven att det dàr med fastans hàlsofòrdelar bygger pà ca 30 àr gammal kunskap som inte àr aktuell idag. De menade snarare att fasta kan medfòra mer negativa àn positiva effekter, eftersom vàr lever idag redan àr sà oerhòrt belastad med gifter (och gifter utsòndras, och ska skòjas ut eller hur man nu uttrycker det) nàr man fastar.

Lànk till forumet: https://www.facebook.com/groups/359585837405013/

crikarlshamn
2012-10-03 15:29
#93

Antonia,

Jag har letat runt efter ett hälsohem (bàde jag och Mamma skulle mà bra av detta), och hittade de här nedan, finns säkert andra trevliga, inte allt för dyra i lite varmare länder, säg gärna till om du hittar nàgot - vi kanske skulle organiera en resa om fler är intresserade Glad

Höganäs, Skåne

Mistelgården ser sig inte som en ersättning utan som ett komplement  till den traditionella vården. Fondpengar kan sökas genom flera  cancerorganisationer genom kuratorn på sjukhuset.
Anette Kozica, tel: 042- 33 37 11
www.mistelgarden.se/

Lista
http://www.frisk.n.nu/kur-och-halsohem
http://www.stressmottagningen.nu/behandling-och-rehabilitering/lankar-till-annan-hjalp/auktoriserade-halsohem/
http://www.xn--hlsohem-5wa.se/
http://www.docco.se/admin/dispatch.jsp?d=10002&a=10028

Tyskland – här kan man fasta och göra kurer i lika stor utsträckning som i Sverige för 30 år sedan. Inte är det dyrt heller. För runt 600 euro går det att fasta under läkaruppsikt en vecka på fyrstjärnigt hotell inklusive diverse avgiftande behandlingar.
http://www.lindakarlsson.de/demuc/2010/12/27/tyskland-%E2%80%93-landet-dar-halsohemmen-fortfarande-lever-kvar/
http://www.kur-und-gesundheitsurlaub.de/suche/index2.php?region=&thema=511&thema2=4&dauer=63&Suche=Suche

4449

zum Gastgeber

Fastenkur - pur

Kurvilla »
Bad Salzuflen,  Teutoburger Wald

7, 10, 14

371,-

en vecka!

vid östersjön:

Fastenwandern an der Ostsee

4* Urlaubshotel »
Rostock - Markgrafenheide, Meckl. Ostseeküste

yvonnel
2012-10-03 17:43
#94

Är man kaffeberoende så får man ont i huvudet när man gör uppehåll, det vet jag av egen erfarenhet från när jag låg på sjukhus med dropp som enda intag i 6 dygn.

Precis samma sekund som jag fick klartecken att börja dricka kände min näsa kaffedoften långt nere i korridoren.

Det var som vanligt inget kaffe för kaffeälskare men trots det så var det just då gudagott.

Huvudvärken gick över på studs och när jag berättade detta för läkaren så sade han att det var ju synd att vi inte tänkte på det, hade ju gått bra att tillsätta koffein i droppet………………

[AntoniautanX]
2012-10-03 17:55
#95

#93 skrivetav crikarlshamn --> skulle vara jätteroligt om vi kunde organisera ett möte!! Ska kolla in ställerna när jag har lite tid över.

goliath
2012-10-03 18:03
#96

# 82

Väl överstått!

Det var ju imponerande resultat!:)

denkal
2012-10-03 20:02
#97

#82 ja det var verkligen imponerande resultat!

Jag kör med en form av fastemetod dvs äter en dag på kvällen bara…

Tycker det funkar bra… Har bara precis börjat med det men får en energi underdagen… Önskade att jag hade tid/råd att göra blogprov för att se skillnaden mellan före och efter…

Det frigör ju stressen att äta på vissa tider speciellt jag som tränar också. Skall bli intressant och se om jag faktisk får bevarad muskelmassa utav detta.

Annons:
[AntoniautanX]
2012-10-04 01:54
#98

Kommer inte exakt ihåg vad de sa i dokumentären, men var det inte så att det tog upp till 40 dagar av fasta för en normalbyggd människa, innan musklerna bröts ned??

Beate
2012-10-04 08:59
#99

#97 Hur menar du, är det en dag per vecka som du bara äter ett mål mat på kvällen eller är det varje dag som du bara äter på kvällen? Periodisk fasta tillsammans med träning ska ju främja muskelbevarande och fettförbränning t ex enligt leangains-snubben.

#98 40 dagar? Nu blir jag verkligen sugen på att prova. Måste se dokumentären först, funkade inte att se på min dator här hemma men ska nog kolla på jobbet idag.. Glad

denkal
2012-10-04 09:39
#100

#98
Det verka rent evolutionärt logisk att fettet är primära energikällan vid svält!
Verkar ju ologisk att just muskler skulle nallas under tiden man inte hade mat innan i någon dag/dagar för muskler är ju det viktigaste funktionen för att ta sig från A-B. Så jag köper inte teorin att muskelmassa skulle försvinna snabbt. Kanske i början för kroppen inte blir van vid den nya livsstilen. Men men vi får se vad som händer… Risken är ju att jag blir fetare av detta för det blri jag faktisk av LCHF och försöker hitta boven. Värsta fall så funkar inte LCHF på mig pga min ökade kroppsfett av detta.

#99
Ja inte riktigt en mål om dagen… Efter träningen dvs runt kl 7-8 på kvällen så äter jag "en" stor måltid och har ett timmars fönster på detta. Jag försöker iaf inte överäta mig på detta dvs blir för mätt på maten så man spricker för det skulle nog belasta kroppen för mkt antagligen. Det finns väldigt lite information om detta på nätet. Det är blandad resultat man läser ifrån folk som följer denna form av matvana (warrior diet).

crikarlshamn
2012-10-04 11:03
#101

http://www.warriordiet.com/

Its premise: eat one main meal at night, avoid chemicals, combine foods adequately and challenge your body physically. The Warrior Diet shows how to nourish the body in sync with its innate circadian clock – separating between a.m. foods and p.m. foods for effective removal of toxins, increased conversion of fat for energy, increased utilization of nutrients and improved resilience to stress. The result: a leaner, stronger and healthier body.

"Our ancestors consumed food much less frequently and often had to subsist on one large meal per day, and thus from an evolutionary perspective, human beings were adapted to intermittent feeding rather than to grazing."
(Mattson, M.P., PhD, Lancet 2005; 365:1978-80)

Tack!  Làter som min mage förrutom att jag behöver ett par mandlar under dagen :o)

goliath
2012-10-04 14:31
#102

#100,

Du har helt rätt. Metabolt sett är svält och lchf ketos väldigt lika. I begge tillfällen sätts man i ketos. Syfte: Minimera behovet för glukos för att minimera behovet för glykoneogenes för att minimera svinn av kroppseget protein.

Medlem
2012-10-04 17:07
#103

Håller på att läsa en bok skriven av Dr. Mahmoud Albarsha, specialist inom vattenfastan i över 35 år. Han behandlade mer än 50 000 människor i sin mottagning i Damaskus. Han berättar om de hälsovinster hans patienter fått tack vare vattenfastan och han delat upp längden på fastan beroende på vilka sjukdomar man har. De som har astma och acne får fasta i 2 veckor medan de som har diabetes (typ2) får fasta i tre veckor. Hmm och vi tjockisar får fasta tills vi bränner ner övervikten. Dock rekommenderar han inte att fasta mer än 40 dagar och att man bör avsluta fastan om man känner mycket hunger eller om kroppens temp går ner.

[Sockersucker]
2012-10-04 17:54
#104

#103: Det låter som en intressant bok, hur hittade du den? Googlade på namnet, men fick inga vettiga träffar.

Annons:
Medlem
2012-10-04 21:19
#105

#104 Boken är tyvärr på arabiska. Den heter "Den mediciniska fastan".

Dr. Albarsha varnar för vattenfastan för länge för de som är rädda för fastan. Han rekommenderar att inte fasta hemma för att slippa familjens press. Han menar altså att familjen utsätter den fastande för press och det gör den fastande rädd. Eller så skall man informera dom om vad som skulle hända speciellt under de första dagarna, menar han.

Fortsätter läsa boken för den är så himla intressant.

[Sockersucker]
2012-10-04 21:35
#106

#105: Låter väldigt spännande!

[AntoniautanX]
2012-10-05 23:35
#107

Medlem, låter som en intressant bok. Dela gärna med dig när du har läst mer :)

crikarlshamn, både Höganäs och de tyska alternativen verkar lockande……ja ärligt talat, vad som helst som inte är hemma.

subcalva
2012-10-06 09:50
#108

Det jag tyckte var riktigt intressant var att cellernas gener ändrade sig under fastan och gick i skyddsläge och därför klarade bättre undan cellgifterna. Medans cancercellernas gener gjorde tvärtom och blev mer mottagliga för den. Det största problemet var ju bara att de studier de gjort är på möss och jäst och att göra det på människor är ju väldigt svårt etiskt. Men det var ju en dam med som hade testat och menade att hennes biverkningar som illamående och sånt blir lindrigare när hon fick cellgifterna.

Det svåra sen tycker jag är när man ska överföra de här kunskaperna till friska människor. Att en sak är bra för en sjuk människa betyder inte per automatik för mig att det är bra för friska människor.

På den sibiriska kliniken var man ju väldigt tydlig med att det var något som bara skulle göras under läkarövervakning och ska man vara cynisk och leka djävulens advokat så kan man ju fundera på om de bara var rädd om arbetstillfällena eller om det är så farligt att fasta på egen hand.

Toppenintressant länk i vilket fall!

Medlem
2012-10-06 10:20
#109

Dr Albarsha som behandlat 50 000 med vattenfasta skriver i sin bok att även friska människor kan fasta. De gamla celler ersätts med nya och friska celler. En 40 åring person som följer en långfasta får friska celler som en 17 årings celler.

Albarsha säger också att man inte skall fasta utan läkarkontroll. Fast jag har sett flera personer på youtube som fastat på egen hand. En av de är en kvinna som fastat i 120 dagar. En annan var en kille från Tunisien. Han fastade i 40 dagar och dokommenterade sin fasta dagligen. Han berättade om intressanta saker som skedde under fastan och gav flera tips och råd.

Sen står det att om man vill ha effekt så skall man fasta längre än 21 dagar. Han poängterar detta flera gånger att det intressanta händer efter 21 dagars fasta. Det är ju så klart bättre att fasta under läkarövervakning. Om jag hade råd hade jag betalat 2400 euro för en månads fasta.

subcalva
2012-10-06 10:23
#110

#109, Fast jag tänker på alla som redan har en låg ämnesomsättning sen tidigare. Jag skulle vilja veta mer vad som händer med den vid fasta.

yvonnel
2012-10-06 11:13
#111

#110

Jaaa, tänk om någon med låg ämnesomsättning - hypotyreos - orkade genomföra en rejäl fasta, på minst 2 veckor, och göra kontrollerad uppföljning både under och efter. Allrahelst med alla tänkbara provtagningar, EKG, Blodtryck och samma blodprover som görs på dem som tar Levaxin eller andra bättre mediciner.

Annons:
Anne22
2012-10-06 15:09
#112

Hàr àr en intressant BBC-dokumentàr, fràn i augusti i àr, om vad kortare (àterkommande) fastesekvensker gòr med friska mànniskor (mer àt IF-hàllet alltsà) :

http://www.youtube.com/watch?v=Pfna7nV7WaM&list=PLRku87mYJrU5a_oyVPIwN5T0mY3JYXMf0&index=1&feature=plpp_video

Med bara 4 dagars fasta hade t.ex. personens IGH-1 (eller hur det nu fòrkortas: inflammatory human growth hormone), som àr prediktor fòr framtida cancer, halverats!

crikarlshamn
2012-10-07 09:15
#113

Tusen tack Anne, otroligt bra!

3.5 dagars fasta och vilka resultat!!!

5 dagar äta normelt och 2 dagar 5-600kcal kontinueligt, och vilka resultat!!!

Det gav onekligen mycket att tänka pà.  Hoppas mànga tar tiden att läsa.

Jag fortsatte med:

http://www.youtube.com/watch?v=tyQSzx0ofto

Medlem
2012-10-07 09:47
#114

Jag är fortfarande jätte sugen på att fasta, kan bara inte bestämma mig när. Kanske det finns någon här som vill fasta som vi kan starta en tråd för pepp och stöd?

Beate
2012-10-07 21:37
#115

#114: Jag är också intresserad av att fasta men vet inte heller riktigt när det skulle passa (att göra en längre fasta).

Jag tyckte det var intressant både med 5-2-upplägget och med varannan dag-upplägget. Dock skulle jag kunna tänka mig och göra en 4-7 dagars lång vattenfasta också nån gång framöver men jag ska prova med de "lättare" varianterna först.

Nu på tisdag ska jag prova att vattenfasta fram till kvällen och äta ca 500 kcal till kvällsmat. Känns det okej så kör jag onsdag eller torsdag också och sen avvaktar jag till nästa vecka.

AnnK
2012-10-07 23:11
#116

Jag har just avslutat en två veckors vattenfasta, med syfte att komma tillrätta med candidaöverväxt. Det var mkt lättare än vad jag hade trott. Kruxet är att verkligen dra ner så mkt som möjligt på kolhydraterna innan man går på fastan, på så vis får man inte så stora övergångssymptom som huvudvärk och illamående osv.

Första veckan var tuffast, inte minst för att jag fick mycket reflux/sura uppstötningar. Lider inte av detta i vanliga fall och har läst att under en fasta kan detta vara ett symptom på att kroppen ställer om syra/bas-balansen i kroppen. Jag löste det genom att bara dricka vatten på kvällarna och inget på morgonen/dagen, vilket gjorde att min reflux minskade dramatiskt.

Diffus värk som jag har haft framförallt i händerna och benen försvann helt och hållet med fastan och har inte kommit tillbaka, möjligen kopplade till inflammationstillstånde i kroppen.

Jag var matsugen förstås, men inte i överdrift faktiskt och inget som lite receptgooglande här på sajten inte kunde lösa :)

Vad gäller candidasymptom så lindras många betydligt, framförallt lugnar sig magen, men även knottror och utslag på armarna försvann så småningom. Lider dock fortfarande av "rap&fis" och ska gå vidare med detta så småningom (evn parasiter med i bildern också).

Jag avslutade fastan med två dagars torrfasta, dvs 48 timmar utan vatten, mest för att jag var nyfiken. Det var ganska tufft, men mest för törstens skull. Kan inte säga att jag direkt märkte någon förbättring just med torrfastan, men det finns många som sjunger dess lov.

Jag kan absolut tänka mig att vatten/torrfasta igen. Som många skriver är den stora poängen att kroppen får vila från matsmältningsapparaten och kan ägna sig åt annan läkning i kroppen. Jag ser det som viktigt att absolut inte dricka/äta något annat än vatten under fastan, alltså inget kaffe eller dylikt. Tänker också att det skulle bli hoppigt för kroppen att påbörja och avbryta fastan hela tiden, men det är bara en känsla jag har.

Just det, ska förstås lägga till att jag var oerhört matt under hela tiden, andfådd och svag. Däremot kände jag mig ganska pigg i huvudet, men kroppen hängde definitivt inte med. Jag hade inte klarat att jobba heltid under fastan, kunde som tur var jobba hemma mest.

Medlem
2012-10-08 00:21
#117

#116 Otroligt bra jobbat!

Att kroppen är matt och hängig under fastan är helt normalt. Kroppen försöker spara på sin energi för att fokusera på läkningen. I den bok jag läser om den medicinska fastan står det att man ska helst inte jobba för att spara på energin och för att inte ta så mycket från kroppens vitaminer och meneraler. Det låter logiskt.

[AntoniautanX]
2012-10-08 14:38
#118

Duktigt AnneK!! Imponerande!!

Jag skulle kunna tänka mig att köra en omgång till, och då förlägga fastan till v 44. Är då barnledig och slipper därmed laga mat hemma. Samt så hinner jag tömma kylen och en del av frysen innan. Så att det inte finns nåt som lockar…….när man sitter framför tv och är sugen :)

Blodtrycket, 5 dagar efter fastan låg på 150/104. Fortfarande för högt, men på väg åt rätt håll.

Annons:
AnnK
2012-10-08 15:53
#119

Tack för uppmuntran, jag är också nöjd!

Mätte mitt Blodtryck idag, 129/97, mkt nöjd, har ätit mängder av blodtrycksmediciner innan, slutat med alla nu.

Viktnedgången har varit underordnad för mig, men gick ner ca 15 kilo under fastan, är på väg att återta ca 5 av dem tror jag. Också bra för min del.

Beate
2012-10-09 22:15
#120

Idag gjorde jag en 24h vattenfasta och det gick faktiskt utan problem (nu är det ju förvisso ingenting i jämförelse med längre fastor men men, man får börja med nåt.. ). Jobbade utan problem och sen promenerade hem i raskt tempo, ca 30 min.

goliath
2012-10-09 23:26
#121

# 112

Tack! Ska strax se dokumentären..

Menar du menar kanske IGF-1 (Insuline growthlike factor)?

Detta är ett mycket anabolt hormon som leder till växt, bl.a genom celldelning (och inte bara genom cellväxt) och tros bidra i reguleringen av cellåldrande. Bodybuilders använder tex detta hormon tillsammans med tex testosteron och växthormon för att stimulera till muskelväxt. Men till skilnad från testosteron som i huvudsak binder sig till receptorer i muskelväv, binder sig igf-1 till all väv, inklusive cancervär. Därför tror man att IGF-1 har betydning för växt av etablerad cancer..

Anne22
2012-10-09 23:42
#122

AnnaK: Otroligt imponerande! Tack fòr din intressanta beràttelse!

En sak som oroade mig lite (om jag sjàlv nàgon gàng skulle fòrsòka mig pà att  gòra om prestationen) àr att du gick ner hela 15 kilo (som du nu àr pà vàg att gà upp). Det làter enormt mycket och màste slita nàgot oerhòrt pà huden; leda till rynkor etc. (En relevant aspekt fòr oss fàfànga… :) ). Det avskràckte mig faktiskt en hel del. Hur mycket vàgde du ungefàr nàr du bòrjade och hur làng var du?

Goliath: Ja, du har helt ràtt: Det var IGF-1 jag menade.

Jag visste dock inte att den varianten som finns i kroppsbyggarpreparat var ofarlig mot cancer, och bara binder i musklerna… Vet du om det àr samma sak med kreatin? Jag slutade nàmligen nyligen med kreatin eftersom jag blev orolig att det kunde boosta cancer. Men om sà inte àr fallet vill jag hemskt gàrna àtergà till min dagliga dos av detta preparat, dà det àr vàldit vàlgòrande ur andra perspektiv (fòr bàde kropp och hjàrna/intelligenskvot..). Vore jàttekul om du kunde beràtta mer om detta om du vet!

goliath
2012-10-10 00:06
#123

#122

Tror du läste lite för fort :) Jag citerar:

"Men till skilnad från testosteron som i huvudsak binder sig till receptorer i muskelväv, binder sig igf-1 till all väv, inklusive cancervär"

Testosteron binder sig altså i huvudsak till androgena receptorer i muskelväv, medans igf-1 binder sig till all väv..

Kreatin är en helt annan femma.. Det är inte ett hormon på något sätt och har ingenting med cellcykluser att göra :) Kreatin är faktiskt ett av de få kosttillskott med dokumentad effekt. Kort sagt ger kreatintillskott dig ett extra lager med fosfatgrupper i muskeln som är viktig i produktionen av energi.. Detta lager är dock väldigt begränsat och förbrukas i loppet av sekunder på det för settet med tung styrketräning.

Kreatin bidrar även till ökad vätskeretention i musklerna. Detta kan eventuellt oxå leda till något ökad styrka. Att musklerna ser lite större ut, tack vare vätskan, kan oxå leda till ökad motivation och ökad placebo effekt vilkes delvis oxå kan förklara förbättringar i resultat..

Kreatin är nog ett av de kosttillskotten som det finns mest forskning på. Så om du vill använda det kan du nog göra det med gott samvete..

Men som men allt annat, icke-evolutionärt och industritillverkat, kom ihåg försiktighetsprincipen.. En ren kreatinprodukt ska i och för sig inte innehålla annat än kreatin, samma molekyl man finner naturligt i bl.a. köttprodukter, men det kan ju alltid vara någon med formen det intas i och koncentrationen.. Vem vet..

goliath
2012-10-10 00:07
#124

Men jag har aldrig hört att kreatintillskott har någon dokumenterad effekt på hjärnan/IQ ?

AnnK
2012-10-10 00:26
#125

#122 nej jag har inte noterat något sådant alls med viktminskningen (belastning på huden, rynkor, osv). Jag är också fåfäng :)

Men din fråga fick mig att mer i detalj fundera på min viktminskning och jag tror att det här kanske är en mer rättvisande bild (även fast jag försöker lägga vikt vid hur min mage mår, inte vågen vareviga stund, varför jag inte fört några exakta anteckningar):

Jag vägde nästan 90 kilo i slutet av juli (159 cm lång), det var det som fick mig att återvända på allvar till LCHF. Gick kanske ner ca 5 kg under augusti/början av september, säg att jag låg runt 83-85 när jag påbörjade fastan. Gick ner runt knappt 1 kg om dagen tror jag den första veckan, ett halvt kilo/mindre resterande tiden. Dagen jag avslutade låg jag runt 71, nu ikväll är jag uppe på 75,5 kg.

Jag har som sagt inte alls märkt någon sådan effekt som du är rädd för på min hud. Kanske vore det större risk om jag hade gått ner från säg 75 kg till 60 eller mer? Jag skulle fortfarande gärna gå ner i alla fall till 60 kg men nu får det ta den tid det tar. Magen är viktigast!

Dessutom, till skillnad från tidigare jo-jo-bantningar, tycktes jag faktiskt gå ner just runt magen där en del fett sitter, inte främst i ansikte/hals/nacke som varit fallet tidigare i livet.

Jag tycker det var stora vinster med att fasta, inte minst på ett psykologiskt plan, tyckte jag "kom i kontakt" med en massa mat(störnings)mönster och kopplade dem känslomässigt, inte bara intellektuellt.

Dessutom är jag peppad av att ha fattat hur bra man faktiskt klarar sig utan mat, bara man förbereder sig genom att gå ner superlågt på kolhydraterna innan. Det känner jag mig styrkt av. Blodsockrets enorma påverkan på kropp och själ har också gått upp för mig ännu tydligare nu.

Annons:
Anne22
2012-10-10 20:32
#126

Tack AnnaK och Goliath fòr era intressanta svar!

AnnaK: Goda nyheter att huden inte fòràndrades i ansiktet!!

Goliath: Jo, kreatin binder àven det igf-1. Jag har làst en del om detta innan och det finns en del artiklar/texter som pàpekar kreatinets eventuella pàskyndande av cancerceller. (Dock gòr kreatin mkt bra ocksà, t.ex. motverkar benskòrhet och òkar muskelmassa hos àldre, sà dess roll fòr àldrandet àr komplicerad..) Orkar inte hitta referenser till detta just nu. Bifogar bara en kort text jag hittade dàr det i alla fall nàmns att igf-1 òkar med kreatin: http://www.ergo-log.com/creatineigf1.html

IQ: Jo, det finns faktiskt en (eller kanske tvà?) studie(r) som visar att kreatin hòjer IQ (med flera enheter om jag ej minns fel). Sist jag kollade pà wikipedia nàmndes denna studie mot slutet av texten under creatine. (Om du googlar hittar du i alla fall).

Ps. Finns det andra som har efarenhet att sà làng fasta som tvà veckor, eller kànner ngn som har? Hur gick det mer er/deras hud…?

crikarlshamn
2012-10-13 19:00
#127

Trubbel:

Försökte fasta i dag men blodtrycket blev sà làgt att det svartnade och jag fick problem med balansen vid tre tiden i eftm…

Har haft "officiella och kund" middagar etc och har ätit fel i en vecka - När maten är upplagd och man inte kan beställa blir det sà ibland.

Hela systemet "ber" om en vila känns det som, àt till slut en ägg/majonäs sallad och lite mandel.

Kanske blev det en för hàrd övergàng, provar ny fasta fràn och med nu.

Medlem
2012-10-13 19:21
#128

#127 Du kanske kan börja med att inta 500 kalorier/dag? Jag fastade i två dagar och mådde jätte dåligt. I den bok jag läste står det att den som får det mycket jobbigt (de första dagarna) är de som är av störst behov av fastan. Jag vet inte vad det betyder egentligen.

crikarlshamn
2012-10-13 20:27
#129

#128 - det làter mycket troligt Glad har nog ätit omkring 500kcali dag och inte hungrig sà ska försöka med det i stället.  Tack och trevlig kväll!

Medlem
2012-10-13 21:18
#130

#129 Testar du att fasta eller har du bestämt dig att fasta en längre tid? För min del har jag börjat med 5-2 fastan. Det passar mig utmärkt då min make brukar fasta 2 dagar i veckan av religiösa skäl. Det är intressant det med 5-2 upplägget då vår religion rekommenderar att fasta 2 dagar i veckan fast jag har aldrig praktiserat det :-)

Håller tummarna för dig!

crikarlshamn
2012-10-13 21:26
#131

Behöver nog fasta för intolerans/hälso skäl, jobbar och ville làta mage take a break i 48h…

Men, men tar ett litet steg i taget..

Medlem
2012-10-13 21:56
#132

Absolut.

Denna Ramadan som gick fastade muslimer som bosätter sig i norden i 22-23 och det var torrfasta. Ätfönstret var inte så långt så att säga. De första dagarna var som värst för de flesta men sen gick det bra. Du är ju inte van vid att fasta så med lite försök kommer det att funka bra i fortsättningen.

Annons:
crikarlshamn
2012-10-15 12:19
#133

500 kcal gick jätte bra i 2 dagar, magen lite lugnare tack Medlem!

Medlem
2012-10-15 21:01
#134

Skönt att höra, Crikarlshamn :-)

[AntoniautanX]
2012-10-16 13:12
#135

Har också hört att den som känner av fastan värst, är den som är i behov av den mest.

Så kämpa på crikarlshamn! bra jobbat hitills!

[AntoniautanX]
2012-10-16 13:12
#136
Medlem
2012-10-16 14:23
#137

Fortsätter jag också med att fasta 2 dagar i veckan med 500 kalorier/dag. Jag funderar lite på om man kan fasta vilken dag som helst och inte 2 dagar i sträck. Sen undrar jag om fastan räknas på 24 timmar, tex om jag äter min sista mål på kvällen vid 6 så kan jag då äta kl 6 på kvällen nästa dag.

Beate
2012-10-16 15:27
#138

#137  Jag körde 24h fasta förra veckan tisdag och torsdag från kväll till kväll, det funkade bra. Tänkte köra tis o tors denna vecka också. I bbc-dokumentären så sa de väl bara att det skulle vara 2 dagar/vecka, inte att det måste vara 2 dar efter varann.Och ja, 24 h ska det väl vara, reportern körde ju frukost till frukost men för min del tror jag att det passar mig bättre att ha mat att se framemot på kvällen och inte lägga mig med tom mage.

Medlem
2012-10-16 16:18
#139

Fast om jag minns rätt så fick reporten äta 500 kalorier under fastan.

Att avbryta fastan på kvällen när familjen äter middag känns bättre. Jag kan inte sova när jag är hungrig liksom.

Annons:
crikarlshamn
2012-10-16 16:37
#140

Och om jag minns rätt sà var det sà att 3.5 dagars fasta/mànad var likvärdigt 2 dagars 500kcal/vecka gällande förbättringarna utav de medicinska värdena.

Jag antog fràn förklaringen att 500kcal/dag behövs göras i tvà dagar i rad.

Beate
2012-10-16 22:37
#141

När reportern körde 3,5 dagars fastan så åt han ju en viss mängd kalorier/dag, vet inte om det var just 500? Det var ju te och nån soppa.. när han körde 5-2 upplägget så åt han ju 500 kcal per dag på fastedagarna men då åt han ju frukost och sen ingenting förrän frukost nästa dag dvs han fastade i 24 h. Måste kolla upp om det var att de två dagarna skulle vara efter varandra…

Beate
2012-10-16 23:45
#142

Ja, två dar på rad ska det vara.. blandade nog ihop det lite med varannan-dags fastan..

Medlem
2012-10-16 23:49
#143

#142 Det är tufft :-(

MimLan
2012-10-17 05:36
#144

Enligt artiklar åt han två gånger om dagen.

Säger han explcit att det handlar om två på varandra följande dagar? Jag kan inte se det nämnas. Tvärtom hittar jag 5:2:are som uttryckligen säger att de skall test två dagar i rad i motsats till två dagar i veckan.

crikarlshamn
2012-10-17 09:55
#145

3,5 dagars fastan var väl pà vatten, och en liten soppa i pàse, pà kvällen… eller?

..han satt med film teamet som àt grillat kött och att han sedan ensam pà hotell rummet drack sin soppa.

Glad

Beate
2012-10-17 12:02
#146

Hittade en artikel av Michael Mosley där han skriver om det:

Instead I opted for a less dramatic variant: the 5:2 diet. With this regimen you eat what you want five days a week, then twice a week you restrict yourself to just 600 calories.

There have been few human trials of the 5:2 diet, so no one is certain whether it is better to eat those 600 calories in one meal or to spread them out through the day. I decided to try different approaches, to see what would work for me.

I tried skipping breakfast and lunch, then eating my 600 calories in one go at supper time. The trouble is, I hate starting the day hungry. So then I tried a large breakfast and nothing else. I got really irritable in the evenings.

Finally, I went for a split: 300 calories for breakfast and 300 for supper. A typical breakfast now means two scrambled eggs and a slice of ham (quite a lot of protein, but well within limits), with plenty of water, green tea and black coffee to see me through a working day. Then, in the evening, I tuck into something like grilled fish and lots of vegetables. It is impressive how few calories there are in vegetables, and when you are hungry they are unexpectedly delicious.

There is no official guide to what a 600-calorie meal looks like — Dr Varady gives her volunteers specially prepared low-calorie meals — so I made mine up by trawling recipe websites.

It doesn’t seem to matter which days of the week you do it; I prefer to do my intermittent fasts on Tuesdays and Thursdays — something, apparently, that the Prophet Mohammed recommended.

I have kept this up for two months and, after a settling-in period, it has become quite easy. It is reassuring, when you are on a restricted-calorie day, to know that the next day you can eat whatever you want. The surprising thing is that you don’t. Dr Varady said that her team expected people to gorge on their feed days, but most people are happy to eat their normal diet. Such is the power of habit.

Six weeks after starting the 5:2 diet, I had another full medical. The results were impressive. I had lost well over a stone, down to less than 12st. My blood glucose, which had been borderline diabetic, was normal and my cholesterol levels, previously high enough to necessitate medication, were also down in the healthy range.

http://www.telegraph.co.uk/lifestyle/9480451/The-52-diet-can-it-help-you-lose-weight-and-live-longer.html#

Annons:
Beate
2012-10-17 12:06
#147

Verkar som man kan lägga upp det lite som det passar en själv. Jag tänkte köra tisdag o torsdag den här veckan precis som jag gjorde förra veckan men beslöt igår kväll att köra två dar på rad och jäklar vad hungrig jag är idag…

crikarlshamn
2012-10-17 13:41
#148

Tusen tack Beate!

svippe
2012-10-17 16:53
#149

Jag såg dokumentären  Eat, Fast and Live Longer, den är så intressant!!
Skall testa 5:2 dieten!

Medlem
2012-10-17 17:03
#150

Tack för artikeln Beate!

600 kalorier är ju bra under en dag om man gör som Mosley, dela dom sas. Så jag ska göra detsamma, äta frukost och middag , mån-tors.

Har ni några förslag på 500 grams rätter? :-)

crikarlshamn
2012-10-17 17:15
#151

En rätt pà 500g?

melanzane alla parmigiana

Min enkla version - stekta auberginer, parmesan (massor) lite tomatsàs som gratäng.

svippe
2012-10-17 17:39
#152

Jag kommer troligen att äta min a 500 kcal på kvällen då jag ändå sällan är hungrig under dagen.

goliath
2012-10-17 17:45
#153

Spännande detta här! Kanske för vissa, så är fastande ett lättare sätt att komma i kaloriunderskott och ta del av hälsovinsterna som kommer i kölvattnet av det, än många andra metoder…

Annons:
Medlem
2012-10-17 18:48
#154

#151 Tack för receptet!

Medlem
2012-10-17 18:53
#155

Här en kaloritabell för er som fastar.

denkal
2012-10-18 14:10
#156

Försökte hålla en warriordiet dvs en gång om dagen. Det var ganska bra men märker ingen skillnad på vikten jämfört med vanligt ätande konstigt nog. Och att äta under en träningsdag dvs över 3000 kcal är princip omöjligt att mätta med fett! Däremot märkte jag att hungerkänslorna går över fort efter ngr dagar. Nackdelen är att jag känner mig inte trött men förmodligen blir blodtrycket väldigt lågt så jag känner mig svag ur den synpunkten.

Största fördelen är när man gymma på fastande mage är att ådrorna syns ENORMT mycket mera och man svettas en hel del under passen då. Jag kör en 5x5 stronglift program och tycker det funkar bra med fastande mage. Jag tappar inte i styrka utan mer energisk vid dessa passen…

Jag kom ur kurs pga stressen av skolan osv så kände jag att äta lite oftare tillfredställer mig mera för annars blir jag lite stimmig samtidigt slö när jag fasta.

Dålig beskrivning jag vet haha :)

Anne22
2012-11-03 21:01
#157

Hej, àr det fler som provat olika fastealternativ sen tràdstarten? Jag provar just nu 5:2 fastan (tvà dagar i rad, eller 2,5 fòr att vara precis -- àr pà sluttampen nu), och jag màste sàga att man blir riktigt tròtt (och hungrig!) andra dagen (trots att jag bara ròrt mig begrànsat)… Men man kànner ju att det hànder saker i kroppen -- om inte annat tycks àmnesomsàttningen fà en rejàr skjuts (àr vàldigt varm i kroppen).

MimLan
2012-11-03 21:06
#158

#157 5:2-fastan står för två dagars fasta, inte fasta två dagar i rad.

Anne22
2012-11-04 11:31
#159

Nr 158: Vad jag kommer ihàg la làkaren fòrst upp ett schema med 2 dagar i rad, och sen àndrade han det sjàlv i efterhand, eftersom han tyckte det vara làttare och antog att det àndà inte gòr sà stor skillnad. Rent intuitivt màste det ju ge starkare effekt att kòra tvà dagar i rad, eftersom kroppen dà fàr làngre chans att vila och reparera sig.

crikarlshamn
2012-11-04 13:13
#160

Anne,

för mina hälso skäl fungerar 2 dagars fasta i rad ocksà bättre än utspritt under veckan.  Som du skriver, "ge starkare effekt att kòra tvà dagar i rad, eftersom kroppen dà fàr làngre chans att vila och reparera sig."

Annons:
Anne22
2012-11-04 14:02
#161

Ja, jag tror du har ràtt Crikalshamn.

En fràga: Ar det inte nàgot speciellt som hànder just tredje dagen man fastar? Killen i filmen fastade ju just i 3 dagar i bòrjan, och jag har fòr mig att just dag 3 nàmndes som viktig àven i den ryska dokumentàren. I den har jag fòr mig att det var just denna dag som patienternas negativa symptom fòrstàrktes, som en del i làkandeprocessen. Vill man alltsà fasta fòr làkningens skull kanske det kan vara idè att gà hela 3 eller 4-5 dagar(?).

Anledningen till att jag fràgar àr egentligen att min minifasta som jag nàmnde tidigare i realiteten gick òver just 3,5 dagar, om man ràknar ca 500 kalorier per dag som "fasta". Dàrfòr àr jag intresserad av vilken dag som brukar vara "svàrast", dvs dà mycket av làkningen àger rum. (Detta nàmndes som sagt i den norska/ryska dokumentàren. Nàgon som kommer ihàg?)

En annan  fràga: Vilket kalorintag làg kalorireduceraren pà? Har fòr mig att det trots allt inte var sà làgt…(?). Ett dilemma som dock uppkommer àr om man verkligen ska kombinera strikt ketogen kost med kalorreduktion. Finns en del skrivet om att en sàdan mathàllning kan leda till symptom liknande làngsam skòldkòrtel. Verkar som att mànga hàvdar att det àr viktigt att àta ordentligt med kalorier om man samtidigt kòr strikt ketogen kost (speciellt fakir)… Nàgon som har en tanke om detta?

crikarlshamn
2012-11-04 14:34
#162

3,5 dagar fasta var inte pà 500kcal men pà vatten och en kopp buljong pà kvällen om jagminns rätt.

De andra fràgorna hoppas jag nàgon annan vet svaret pà :o)

Beate
2012-11-04 19:07
#163

Det som är lite olika i de två dokumentärerna är ju att i BBC-dokumentären så är ju Michael inte direkt sjuk men ligger på gränsen och är i riskzonen att utveckla t ex diabetes. Hans mål är att hitta ett (uthärdligt) sätt att få hälsofördelar och då funkar det att 2 dagar/veckan äta 600 kcal. Hans 3,5 dagars fasta funkade ju bara kortsiktigt, några veckor senare var värdena tillbaka på samma nivå som innan.

Den norska dokumentären är mer inriktad på behandling av sjukdom och där är det längre fastor som beskrivs, typ 10-30 dagar. Det stämmer att det var vanligt att patienternas symptom förvärrades på 3:e dagen för att sen bli bättre.

Medlem
2012-11-07 19:04
#164

Jupp, just den tredje dagen av fastan har de flesta experter inom fasta pratat om, att det är en jobbig dag som sedan vänder till det bästa.

Anne22
2012-11-09 00:14
#165

Tack fòr era svar! Dà borde det ju ocksà vara sà att om man verkligen vill làka kroppen kan det vara bra att hàlla ut i 3 dagar. (Sjàlvklart helst pà vatten, men klarar man inte det àr sàkert 500 kcal bàttre àn inget..)

(Symptomen fòrvàrrades ju tredje dagen fòr att làkningsporcessen verkligen kom igàng dà, eller minns jag fel..?)

Beate
2012-11-09 16:57
#166

Anne22: Vad är det för sjukdom du har?

Anne22
2012-11-10 01:13
#167

Beate: Jag har ingen sjukdom utan fastar bara i preventivt syfte. Jag syftade pà att symptomen fòrvàrrades pà tredje dagen fòr de i filmen. Sjàlv kànde jag mig bara allmànt jàttetròtt och hungrig under tredje dagen (dock med intag av 500 kcal/dag, sà "fasta ligth light"). (Dock har ju àven "friska" ofta vissa problem de vill bli av med. Jag har t.ex. ofta stel nacke och ibland huvudvàrk/migràn, men fick dock ej nàgon speciell vàrk under tredje dagen vad jag kommer ihàg…)

Annons:
crikarlshamn
2012-12-21 18:05
#168

Har nu lyckats att fà vàgen att röra sig… Halleluja, insulin resistens är inte lätt att rubba men ett rikligt màl om dagen och fasta resten och 2.5 kg ned pà 2 veckor.  Har nu börjat äta 2 màl om dagen, ett större och ett mindre och stabiliserar.

Kroppen màr toppen men sà har jag ocksà en kropp med massor av intoleranser och allergier.

Glad! Glad

Delar med mig av nàgot lugnande i dessa stressande tider..

Zepp
2012-12-21 18:33
#169

2 mål om dagen tycker jag är perfekt!

Kroppen mår bra och så får man en massa tid över till annat.

Tyvär så funkar det bara på lediga dagar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[AntoniautanX]
2012-12-21 18:44
#170

Härligt, crikarlshamn!

Jag själv är också insulinresistent, och skulle vilja begränsa måltiderna till ett enda per dag….men det är svårt. Inte det att jag är hungrig, utan mer att jag har svårt att stå emot god mat. Skäms

Medlem
2012-12-21 19:24
#171

crikarlshamn!

Hur stor blev måltiden du åt under den tiden?

crikarlshamn
2012-12-21 21:53
#172

Hej alla!

Jag blev förvànad hur lätt det gick även om jag arbetade.  Blev inte trött, det var bara att jobba pà. Enda skillnaden var att det var enklare om jag skippade kaffet.  Det "öppnar" nog hungern.

Jag har ocksà svàrt att stà emot god mat men efter en dag sà var det som om jag började tänka  - jag kan äta det i kväll..

Och klarar man det en dag sà vet man dagen efter att man klarar det igen.

Pà kvällen blev det ofta en sen màltid pà restaurang, sà jag àt en ordentlig förrätt och huvudrätt i paleo/LCHF stil.  Om efterrätt sà endast carpaccio d'ananas (tunnt skivad ananas).

En gàng blev det pasta(!) med smör och vittryffel. En dag blinis (bovete), gräddfil  med oscietra kaviar och laxägg. Och jag màdde bra dagen därpà…

àt jag hemma gjorde jag liknanade och sàg till att jag àt ordentligt och mycket gott.

Och 1-2 glas vin.. men inte mer.

Cachero
2015-03-14 13:46
#173

Återuppliver tråden.. Är det någon som har tänkt sig fasta 2015???

dufva
2015-03-14 16:10
#174

På Lchf är det ju inga problem att hoppa över någon måltid ibland

Risken att glömma äta ibland pga att hungern inte infinner sig  fixar till fastor med jämna mellanrum och nån gång ibland skippar jag en lunch medvetet bara för att jag tycks må bra av att sträcka ut tiden mellan målen  😃

Annons:
Kajak11
2015-03-15 10:18
#175

Jag har tänkt att försöka lite igen med att springa över frukosten i vardagen…har provat ett nästa 24 timmars fasta i Torsdags. Gick bra. Slutade fastan med att springa..det gick bra. Men frös lite genom dagen. Åt ksbdke lite mer mat på kvällen. Problemet är att jag äter för mycket på kvälken men är inte så hungrig på dagen.

Kvothe
2015-03-18 11:59
#176

Avslutade nyligen 9 dagars vattenfasta med 0-intag Skall skriva en rapport senare, där jag tar upp vad som hänt. Mätte ketoner med ketonix och blodketoner, blodsocker, vikt, muskel%, fett% och visceralt fett före, under och efter fastan.

Upp till toppen
Annons: